EV-laadkabel laadt niet meer, wat kan er mis zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sinds vorige week doet de laadkabel van mijn elektrische auto vervelend.

Het begon met het niet willen detecteren van de auto (status van de strekking 'sluit voertuig aan') wanneer deze aangesloten was aan de wallbox, maar na pakweg 20 minuten proberen (in-uitpluggen aan de kant van zowel wallbox als auto, laadsessie starten, powercyclen wallbox) kwam er ineens leven in en begon deze op normale snelheid (~11kW) voor een paar uur te laden. Volgende ochtend hetzelfde dansje gedaan, waarna ie een minuut of 5 geladen heeft. Opnieuw geprobeerd, en daarna heeft ie het weer een paar uur volgehouden en was de auto vol.

Afgelopen weekend op pad geweest, zonder issues onderweg snellader gebruikt. Op bestemming aan publieke paal aangesloten, maar die kwam niet verder dan een groen knipperend vinkje en niet laden. Snelladen terug ging wel prima weer.

Thuis aangekomen geprobeerd met kabel van bekende (weliswaar 1 fase kabel) en dat werkte meteen. Mijn kabel op zijn auto, zelfde issue: 'sluit voertuig aan'. Voorlopige conclusie: issue met de kabel. Vanuit de dealer een nieuwe kabel gekregen en die lijkt het vooralsnog weer prima te doen.

Het is een Type 2 20A kabel, 3 fase. Heb een aantal metingen gedaan tussen beide connectors met m'n multimeter en dat ziet er volgens mij allemaal prima uit:
- L1, L2, L3: continuiteit, weerstand <1 Ohm
- N en PE: continuiteit, weerstand <1 Ohm
- PP-PE op de connector: weerstand ~680 Ohm aan beide zijden, klopt met indicatie 20A.
- CP: continuiteit, weerstand <1 Ohm

Ik ben alleen wel benieuwd wat er nu aan de hand met de oude kabel is of wat ik over het hoofd zie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor auto is het? Tot een bepaalde upgrade hebben Ioniq5's een vrij hoge af/aanschakelstroom gehad (wat gedeeltelijk ook voor ICCU problemen heeft gezorgd). Ik kan me zo voorstellen dat daardoor, zeker bij wat onbalans, er bijvoorbeeld wat zwartgeblakerde neutraal probleempjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
En de isolatiewaarde tussen de aders? Die meer je met een hogere spanning dan een multimeter. Megger is het meetinstrument dat je daarvoor nodig hebt.
En zijn de aders ook onder belasting gemeten? Als er een deel is door geschuurd dan meet je daar met een multimeter helemaal niks van. Je moet de kabel dan ook echt belasten en spanningsverlies over elke ader meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Umbrah Het gaat om een Volkswagen ID.3, voor zover ik weet zijn (in tegenstelling tot een hoop andere problemen) dat nou nét geen proberen waar die last van gehad heeft ;) .

@Ramon 73 Een megger heb ik helaas niet zo liggen. Kabel ziet er overigens optisch prima uit. Maar mochten de aders elkaar onder spanning raken, dan zou ik verwachten dat er op zijn minst iets ergens in de beveiliging schiet met een storingssignaal (of in het ergste geval een automaat zou afschakelen)?

Overigens komt ie nog niet eens zo ver dat ik het relais van de wallbox hoor schakelen. Dus veel meer dan een stuursignaal zal er niet lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 30-07-2024 19:14 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als het bij het detecteren is lijkt het mij dat het in de PP of CP zit.
Voor zover ik weet worden de fases door een magneetschakelaar ingeschakeld maar dat os pas als er communicatie is tussen auto en paal.
Misschien slecht contact?
Weet niet of je contactspray hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou gokken op slecht contact inderdaad, waarschijnlijk is een pin wat verbogen waardoor je slecht contact hebt.

Dat kan alle pinnen zijn, de meeste auto's checken of er niet teveel spanningsval is bij het laden en meten de temperatuur van de stekker om problemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Laatst was hier ook iemand met een kapotte laadkabel, zie Stekker laadpaal repareren? misschien heb je er wat aan :).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1