Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Beste tweakers,

Helaas werkt mijn laadpaal (home fast 32A) niet meer. Het lijkt er op dat de stekker zijn werkt niet doet.

De afgelopen weken deed hij het soms wel en soms niet, de kabel aandrukken werkte soms. De stekker vergrendeld wel in de auto maar het laadpunt start het laden niet er er gaat dus geen lampje branden. Volgens de app is het laadpunt wel actief en gereed om een auto aan te sluiten.

Ik heb de stekker uit elkaar geschroefd en alles lijkt daar goed vast te zitten. Het valt me wel op dat de zwart/witte kabel behoorlijk klem heeft gezeten. De stekker is vrij van steentjes of beschadiging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL4mmbxu9aPFStMld648CLLMkU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ofzuIc1t72KY8P5FfAtunI3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVQCtGFVtW563yI4CWfQe7ft9R0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crBT0n3FbheYp0azCEeONiAh.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vragen:
- zou dit het gevolg kunnen zijn van de beschadiging in de zwart/witte kabel?
- de zwarte kabel (weerstand?) lijkt ook iets geknikt.
- of zou het slijtage kunnen zijn van de stekker zelf?

Ik zou denken de kabel iets in te korten en alles opnieuw te monteren, maar de pinnen lijken heel deugdelijk aangesloten dat krijg ik zelf nooit zo netjes voor elkaar. Misschien kan ik wel een tussenstuk vervangen van de zwart/witte of de zwarte kabel maar ik ben niet heel goed in elektronica.

Hebben jullie tips, ervaring of advies?

Beste antwoord (via FFF op 26-06-2024 21:22)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
FFF schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:41:
Bedankt voor alle snelle reacties.
Het is een vaste stekker, dus het probleem ligt bij de auto stekker.

Hierbij nog een paar foto’s iets verder uit elkaar.
Gevoelsmatig is het de zwarte draad met de weerstand of de wit/zwarte draad die slecht contact maakt.
...
Garantie etc is al lang verstreken, ik hoopte daarom dat ik het zelf op kan lossen.
Ik vind die onderste dunne pin wat uitgelubberd, misschien kan je die even wat samenknijpen met een tangetje. Zie het verschil met de andere. Die andere ziet er weer wat viezig uit. Even met een stukje koperdraad of een spijkertje erin steken en wat 'schuren'. Ik denk dat het dat is. Wat contactspray erop en dan eens kijken.

Het zijn standaard adereindhulzen, wel verschillende maten. In principe kan je gewoon met boeren verstand en 1000 foto's om te onthouden hoe het zat de boel inkorten en opnieuw krimpen. Met een goeie krimptang gaat dat automatisch wel goed. Ik zou eigenlijk beginnen met de dunne draadjes. Ik denk namelijk dat die dikke wel goed zijn. En als allereerste kan je nu even die pinnetjes los schroeven, wat schoonmaken, eventueel wat contactspray. Zwarte draadje doormeten met multimeter ( €5-20 Action/bouwmarkt) en alles weer vastschroeven.

Enige notities:
- Heb je 3 fase? Feitelijk zou laden dan moeten lukken als er slechts 1 fasedraad slecht is. Foto van meterkast geeft vaak wel indicatie. Ik denk ook niet dat het de dikke draden zijn omdat er dan waarschijnlijk een andere melding komt.

- kan je de hele kabel losschroeven? Dan heb je nog de optie om bij een elektricien te vragen of hij voor €50 cash even de boel doormeet, opnieuw krimpt, misschien moet er wat gesoldeerd. Als ze niet langs hoeven te komen werkt dat gewoon makkelijker.

- bij circuitsonline.net kan je iemand vragen of ze willen helpen. Die hebben vaak ook de weerstandjes klaarliggen en zijn misschien iets doortastender met reparaties.

-

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Degene die het heeft geïnstalleerd contacteren?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:05
Die zwarte erboven heeft het heel warm gehad, gezien de bobbels?
Dan is er wel iets meer aan de hand lijkt me.
Of daar zit de breuk die wat gelast heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 22-06-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Zeker even de garantie/service aanpak proberen.

Waarschijnlijk zijn die gele hulsjes het begin van geisoleerde adereindhulzen. Met een krimptang van ongeveer €30 kan je die zelf erop krimpen, hulsjes koop je vaak per doosje van €10. Je kan ze in ieder geval even inspecteren op oxidatie of slechte montage. Als je dan nog een foto plaatst weten we meer.

Hier zijn ze blauw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIfOs1Hu_--m3tdbZDnTHdKPetY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oz2yocYjmao9ZksiHgAt9o9H.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door jnr24 op 22-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:12
Dapdodo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:27:
Die zwarte erboven heeft het heel warm gehad, gezien de bobbels?
Dan is er wel iets meer aan de hand lijkt me.
Of daar zit de breuk die wat gelast heeft.
Dat ziet er uit als een weerstand met zwarte krimpkous eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je de stekker nog wat verder demonteren en zien/controleren hoe strak de kabels vastgeschroefd/geklemd zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 22-06-2024 10:37 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
Als iets slechts contact had gemaakt had dit bij 32A echt wel zichtbare hitte schade gehad.

Wat zou kunnen is dat die geplette pilot draad niet meer goed contact maakt. Die kun je wel opnieuw aansluiten.

De grote stroomvoerende kabels zou ik voorzichtig mee zij, en eerst de juiste assemblageprocedure van de fabrikant opzoeken. Ziet er niet uit als quick-connect die sommige fabrikanten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sebazzz

3dp

Als ik naar het type afdruk van de kleine draad kijk is dit in de fabriek al misgegaan, aangenomen dat men bij installatie deze kabel niet op maat hebben gemaakt. Dit is een onschuldig kabeltje die slechts voor communicatie met de auto wordt gebruikt, deze kan je in principe zelf vervangen maar je moet wel opletten dat je verbindingen goed maakt omdat de weerstand wordt gebruikt voor communicatie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Brokencore schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Dat ziet er uit als een weerstand met zwarte krimpkous eromheen.
Er zit een weerstand van PP (Proxymity Pilot) naar aarde die aangeeft hoeveel stroom de kabel kan hebben.

Resistor Conductor size Maximum Current
100 Ohm 10 mm2 63 Ampère
220 Ohm 6 mm2 32 Ampère
680 Ohm 2.5 mm2 20 Ampère
1500 Ohm 1.5 mm2 10 Ampère

[ Voor 42% gewijzigd door jnr24 op 22-06-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-06 17:58
Probleem in de laadpaal stekker of de contactdoos in de auto zelf?

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 22-06-2024 11:20 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

Gevoelsmatig is het de zwarte draad met de weerstand of de wit/zwarte draad die slecht contact maakt.

Alles zit echt wel goed vast, maar bovengenoemde hebben dus enige schade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-oKZpQalevscdXfQkqcOO9UGtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0p71KQPnU8I4XSeVjzXaSGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iROi5awfchvZxjcsAWVeRBh_XZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoeQibG2XQz2FHbHeX5hX61c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RAuw4axuOCSdPQCCVRo3I_kB9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TO9CBy45ydhqeZdpAGq9xDBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UDabiJR7tmwcDkDoOU8a2AiIHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCWQkcPSi6ymE70Npvt8GBja.jpg?f=fotoalbum_large

Garantie etc is al lang verstreken, ik hoopte daarom dat ik het zelf op kan lossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet aan beginnen als je geen idee hebt wat je aan het doen ben.

Die zwart/witte heeft een kink en die zwarte die ook bij de PE zit heeft een beetje een rare bocht. Ik zou die op weerstand controleren om mee te beginnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
FFF schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:41:

...
Ik vind die onderste dunne pin wat uitgelubberd, misschien kan je die even wat samenknijpen met een tangetje. Zie het verschil met de andere. Die andere ziet er weer wat viezig uit. Even met een stukje koperdraad of een spijkertje erin steken en wat 'schuren'. Ik denk dat het dat is. Wat contactspray erop en dan eens kijken.

Het zijn standaard adereindhulzen, wel verschillende maten. In principe kan je gewoon met boeren verstand en 1000 foto's om te onthouden hoe het zat de boel inkorten en opnieuw krimpen. Met een goeie krimptang gaat dat automatisch wel goed. Ik zou eigenlijk beginnen met de dunne draadjes. Ik denk namelijk dat die dikke wel goed zijn. En als allereerste kan je nu even die pinnetjes los schroeven, wat schoonmaken, eventueel wat contactspray. Zwarte draadje doormeten met multimeter ( €5-20 Action/bouwmarkt) en alles weer vastschroeven.

Enige notities:
- Heb je 3 fase? Feitelijk zou laden dan moeten lukken als er slechts 1 fasedraad slecht is. Foto van meterkast geeft vaak wel indicatie. Ik denk ook niet dat het de dikke draden zijn omdat er dan waarschijnlijk een andere melding komt.

- kan je de hele kabel losschroeven? Dan heb je nog de optie om bij een elektricien te vragen of hij voor €50 cash even de boel doormeet, opnieuw krimpt, misschien moet er wat gesoldeerd. Als ze niet langs hoeven te komen werkt dat gewoon makkelijker.

- bij circuitsonline.net kan je iemand vragen of ze willen helpen. Die hebben vaak ook de weerstandjes klaarliggen en zijn misschien iets doortastender met reparaties.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
@FFF
Kwestie van doormeten, vanaf de stekker naar het laadpunt. Uiteraard eerst de spanning eraf en loskoppelen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-06 17:58
Draad breuk vlakbij de stekker mss?, komt bij snoer-boormachines bijvoorbeeld nog wel eens voor, door aan de kabel te drukken maakt het soms weer contact.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:59

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou gewoon een nieuwe type2 stekker kopen, daar krijg je het signaal draadje met weerstand ook weer bij (want ik verwacht dat daar het probleem zit). Even alles weer vers aansluiten en op naar de volgende 10 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
DjVe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:27:
Ik zou gewoon een nieuwe type2 stekker kopen, daar krijg je het signaal draadje met weerstand ook weer bij (want ik verwacht dat daar het probleem zit). Even alles weer vers aansluiten en op naar de volgende 10 jaar :)
Absoluut waar, als je toch diverse dingen niet in huis hebt, er een paar uur schroeven en meten aan besteed, dan is een nieuwe stekker geen slecht idee. Er blijft natuurlijk mogelijk een breukje in de kabels/aders. Je kan zelfs kijken of je die CP PP pinnen los kan krijgen, dat is nog een mooie tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bijna zeker die zwart witte pp draad. Daar kan je prima een stukje tussen solderen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Bedankt weer, naar aanleiding van jullie reacties een multimeter en contact spray gekocht en het gebeuren weer (een paar keer) uit elkaar gehaald.

Alle kabels gemeten in de stekker tot in de laadpaal en telkens kreeg ik een weerstand te zien, behalve bij de zwart/witte draad.

Ik heb er een stuk tussenuit geknipt en gemeten puur op de koper en ik de laadpaal maar krijg geen reactie te zien.

Ik heb geen ervaring met de multimeter, doe ik iets fout of is deze kabel vermoedelijk ergens in het midden gebroken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbICbd1lcBb96Akvz1h1mKBKQPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoUF1NQXiyhEsS9lqzviQotS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAb2ifpQk3I5Tg7_tllN1IVa6Q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cRr04HT1FCRofpQvVyilrA6.jpg?f=fotoalbum_tile

Multimeter op deze stand gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esLvjFnJg6aGYu5HkB3nOgROreA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naQ7UcBLFE51oMkREK1bKoRu.jpg?f=fotoalbum_large

En ook op 200 en 20k allemaal geen reactie bij de zwart/witte kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door FFF op 22-06-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
Dan is het nu de kunst om de kabel even te af masseren, draaien en buigen tot de multimeter wel weerstand of piep geeft. Als dit op korte afstand van een einde zit kun je breuk weghalen.

Pro tip, zet de meter op piepen (blauwe functie, naast de diode symbool)
Dit is meestal piepen onder de 40 ohm o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
@FFF je kan de 20k Ω stand kiezen. Je kan dan zien dat pennen tegen elkaar 0 geeft, pennen los is 0L en twee pennen tegen je handpalm is dan 1000 Ohm ofzo. Vervolgens zien of de kabels allemaal 0 ohm geven. Piepstand zoals jeroen3 noemt mag ook.

[ Voor 30% gewijzigd door jnr24 op 23-06-2024 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFF
jeroen3 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:04:
Dan is het nu de kunst om de kabel even te af masseren, draaien en buigen tot de multimeter wel weerstand of piep geeft. Als dit op korte afstand van een einde zit kun je breuk weghalen.

Pro tip, zet de meter op piepen (blauwe functie, naast de diode symbool)
Dit is meestal piepen onder de 40 ohm o.i.d.
Ik heb de kabel gemasseerd en inderdaad de breuk gevonden! Jammer genoeg precies in het midden van de kabel dus dat wordt te kort als ik hem inkort.

Probleem is duidelijk, bedankt allemaal👍
Pagina: 1