Koldur schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Misschien dat ik jou verkeerd interpreteer, want je schrijft nergens precies wat jouw conclusie precies is in deze gevallen. Mijn idee is dat jij vindt, dat je er niet moet gaan wonen want het is gevaarlijk.
Nee, hoor! Ik heb mezelf blootgesteld aan veel grotere risico’s blootgesteld, o.a. 25 jaar lang 1 à 2 pakjes sigaretten per dag roken.
Ik reageer alleen op mensen die de resultaten van wetenschappelijk onderzoek in twijfel trekken.
Weet jij hoe groot die pool exact is? Er staan niet alleen hoogspanningsmasten in Nederland. Je kunt ook een meta-analyse doen van internationale studies.
Als er dan een persoon leukemie heeft gekregen bij een dergelijke mast, beïnvloedt hier dan de resultaten onevenredig, omdat de andere pool mensen een veel grotere is.
Dit slaat nergens op! Het klinkt extreem arrogant, maar ik ben wetenschapper en heb meer verstand van statistiek dan jij.
Maar stel, de uitslag was andersom geweest, had jij (als ik jouw mening hierin goed interpreteer, je blijft nogal inconcreet over hoe je hierin staat) en alle andere mensen die vinden dat je daarom niet dichtbij een dergelijke mast moet gaan wonen, juist gezegd dat je er dan juist wel dichtbij had moeten gaan wonen?
Zo nee (en dit voor mij voor iedereen, niet specifiek voor jou natuurlijk), dan kloppen de argumenten niet met de conclusies en is alles puur op gevoel en is er geen waarde aan te hechten.
Dan begrijp je wat ik zeg helemaal verkeerd. Ik zeg ook niet dat jij moet stoppen met roken, geen alcohol mag drinken, geen rood vlees mag eten, je geen obesitas mag hebben en niet in een auto mag rijden