Wonen direct naast hoogspanningskabels

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Dido schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:25:
@assje En in het geval van leukemie bij kinderen is er dan ook nog een grote invloed van erfelijke factoren - en .....
Grote invloed, nog wel 🙄
De meest voorkomende vorm van leukemie bij kinderen is acute lymfatische leukemie. Die is niet erfelijk. In mindere mate acute myeloïde leukemie. Die is ook niet erfelijk.
En als het wél een erfelijke vorm betreft kun je dat meenemen in het onderzoek, bv. door kinderen in wiens familie het voorkomt uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@m.boxma Uit jouw filmpjes leid ik af dat in ieder geval grondgebonden items alle veldwaardes enorm reduceren. In jouw achtertuin zonder afscherming (en helemaal als je eronder gaat lopen) krijg je hoge waardes. Zonder afscherming zou ik niet in jouw tuin willen verblijven.

Ik denk te zien dat je de mogelijkheid hebt om metaal ! draden over je tuin te spannen. Dat kan waslijn met metaal kern zijn. Goedkoop spul. Doe dat om de 10cm en meet eens wat voor spanning in één draad opgewekt wordt, zo over de breedte van je tuin. Daar zou je nog iets mee kunnen, denk aan de altijd gloeiende tl-buizen. (ik heb nog wel tl-buizen voor je, om er iets nuttigs mee te doen) Plaats die draden om de 10 cm over de hele diepte van je tuin (€100?) en ik denk dat je onder die draden weinig tot geen elektrische velden meer meet. Magnetisch zal het effect minder zijn. Benieuwd.

Laat die draden tot 2027 zitten en als de HS leidingen weg zijn, haal jij die draden weg, tenzij je er anderszins iets aan hebt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Theo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:54:
[...]

In de auto rijden we regelmatig onder hoogspanningsmasten door. Vaak vraag ik aan haar of ze dat voelt. Maar ook vaak vraag ik dit in het donker wanneer ik weet dat ze het niet kan zien (omdat ik weet waar de kabels hangen, en zij niet, en je dit in het donker niet kunt zien op de snelweg), ook wanneer er geen kabels hangen. In zo'n beetje alle gevallen is het antwoord juist.
In de stad hebben we ook een 35 kV kabel, zo'n beetje zoals in de foto's van Ede een aantal posts hierboven. We liepen er pas onderdoor en toen merkte ze op dat ze niks voelde, en dat dat raar was. Ik was gaan zoeken en vond dat ze dat weekend bezig waren met werkzaamheden aan het onderverdeelstation 2 km verderop.

Mogelijk is de term dubbel blind inderdaad incorrect gekozen door mij. Hoewel het laatste voorbeeld dan wel weer dubbel blind was.
Op het moment dat je de vraag stelt is het niet dubbel blind meer natuurlijk. Dat is juist de trigger om een bevestigend antwoord te geven. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat mensen dit kunnen voelen dus ik neem dit met een grote korrel zout.

Blinddoek haar, zet haar in een auto, laat een vriend rijden en laat haar wat zeggen zodra ze wat voelt. De chauffeur moet verder zijn mond houden. Ben benieuwd hoe vaak ze het dan nog goed heeft.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RoamingZombie
ook wanneer er geen kabels hangen. In zo'n beetje alle gevallen is het antwoord juist. ... We liepen er pas onderdoor en toen merkte ze op dat ze niks voelde, en dat dat raar was. Ik was gaan zoeken en vond dat ze dat weekend bezig waren met werkzaamheden aan het onderverdeelstation 2 km verderop.
Je citeert het zelf al.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik snap je reactie niet zo goed. Als ze weet dat er kabels hangen dan is het dus geen dubbel blind. Dat bewijst dus helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RoamingZombie Sorry, ik was niet duidelijk; die korrel zout hoeft niet zo groot te zijn. Zie wat ik citeerde.
En:
In de stad hebben we ook een 35 kV kabel, zo'n beetje zoals in de foto's van Ede een aantal posts hierboven. We liepen er pas onderdoor en toen merkte ze op dat ze niks voelde, en dat dat raar was. Ik was gaan zoeken en vond dat ze dat weekend bezig waren met werkzaamheden aan het onderverdeelstation 2 km verderop.

Mogelijk is de term dubbel blind inderdaad incorrect gekozen door mij. Hoewel het laatste voorbeeld dan wel weer dubbel blind was.
Dat de meeste mensen er niets van merken betekent niet dat niemand het merkt. En ook niet dat mensen die het merken het altijd bewust merken. We zijn allemaal verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:50:
@RoamingZombie Sorry, ik was niet duidelijk; die korrel zout hoeft niet zo groot te zijn. Zie wat ik citeerde.
En:

[...]

Dat de meeste mensen er niets van merken betekent niet dat niemand het merkt. En ook niet dat mensen die het merken het altijd bewust merken. We zijn allemaal verschillend.
Als sommigen mensen het echt merken dan kan dat dus ook makkelijk aangetoond worden. Maar het is nooit aangetoond, ergo mensen merken het dus niet. En vergeet niet, het is ook nog een 50/50% gok in dit voorbeeld dus die korrel zout slinkt daardoor niet. Ik ben dan ook wel iemand die weinig accepteert zonder wetenschappelijk onderbouwing en daardoor valt dit voor mij in de zelfde categorie als waarzeggers, reikimeesters of andere sterke claims.

Ik gooi deze er nog maar eens in want dit is zeker van toepassing: Extraordinary claims require extraordinary evidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit heb je niet echt begrepen.
Als sommigen mensen het echt merken dan kan dat dus ook makkelijk aangetoond worden.
Niet noodzakelijkerwijs.
Maar het is nooit aangetoond, ergo mensen merken het dus niet.
Die conclusie kan je niet trekken.
(Behalve dat ik me meen te herinneren dat er statistisch significante resultaten waren in een of ander onderzoek)
Het ontbreken van bewijs van het een, is niet het bewijs van het ander.
[/ot]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:31
Chaki schreef op zondag 20 juli 2025 @ 01:06:
[...]

Geen flauw idee hoe je daarbij komt
Misschien dat ik jou verkeerd interpreteer, want je schrijft nergens precies wat jouw conclusie precies is in deze gevallen. Mijn idee is dat jij vindt, dat je er niet moet gaan wonen want het is gevaarlijk.

Volgens mij zijn de cijfers totaal niet statistisch onderbouwd, veel te kleine pool wat ook weer beïnvloed kan worden omdat er veel minder mensen naast masten wonen dan niet.
Als er dan een persoon leukemie heeft gekregen bij een dergelijke mast, beïnvloedt hier dan de resultaten onevenredig, omdat de andere pool mensen een veel grotere is.

Maar stel, de uitslag was andersom geweest, had jij (als ik jouw mening hierin goed interpreteer, je blijft nogal inconcreet over hoe je hierin staat) en alle andere mensen die vinden dat je daarom niet dichtbij een dergelijke mast moet gaan wonen, juist gezegd dat je er dan juist wel dichtbij had moeten gaan wonen?

Zo nee (en dit voor mij voor iedereen, niet specifiek voor jou natuurlijk), dan kloppen de argumenten niet met de conclusies en is alles puur op gevoel en is er geen waarde aan te hechten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-09 13:00
Ik denk dat het RIVM vrij duidelijk is hierin:

"
Bij kinderen die lang zijn blootgesteld aan een gemiddelde magneetveldsterkten van 0,3 tot 0,4 microtesla of meer lijkt het risico op leukemie ruim twee en een half keer zo hoog als bij kinderen die op het achtergrondniveau worden blootgesteld.
"

"
Magneetvelden met een sterkte boven 0,3 tot 0,4 microtesla komen niet alleen voor bij bovengrondse hoogspanningslijnen. Zij komen ook voor bij andere onderdelen van het elektriciteitsnet. Denk aan ondergrondse kabels, hoogspanningsstations en transformatorhuisjes
"

https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten

Grofweg adviseren ze met de 2x80 meter regel om niet langdurig in een magneetveld van 0,4 microtesla te verblijven.

Overigens zijn hoogspanningsleidingen doorgaans minder erg dan ondergrondsekabel, omdat de sterkte van het magneetveld afneemt met de afstand en de afstand tot een hoogspanningsleiding is groter dan bij een ondergrondsekabel. (uitgaande van een vergelijkbare spanning en vermogen)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:50
iMode schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 05:22:
Ik zou zelf verhuizen, zeker met kinderen. Ik heb jaren lang de glasvezel afgemonteerd die in of met deze kabels mee loopt. Overal waren altijd protest acties / borden van bezorgde bewoners, vooral op stukken waar de 380.000 volt (380kV) door de grond heen ging.
Dat iemand protesteert betekent niet dat er daadwerkelijk problemen zijn of komen. Er is vooral zorg en/of angst. Vergelijk protesten bij asielzoekerscentra. Iedereen is er blijkbaar tegenwoordig tegen of bang voor overlast. In de praktijk zijn er statistisch niet meer incidenten dan in vergelijkbare situaties met Nederlanders die hier geboren zijn.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Misschien dat ik jou verkeerd interpreteer, want je schrijft nergens precies wat jouw conclusie precies is in deze gevallen. Mijn idee is dat jij vindt, dat je er niet moet gaan wonen want het is gevaarlijk.
Nee, hoor! Ik heb mezelf blootgesteld aan veel grotere risico’s blootgesteld, o.a. 25 jaar lang 1 à 2 pakjes sigaretten per dag roken.

Ik reageer alleen op mensen die de resultaten van wetenschappelijk onderzoek in twijfel trekken.
Weet jij hoe groot die pool exact is? Er staan niet alleen hoogspanningsmasten in Nederland. Je kunt ook een meta-analyse doen van internationale studies.
Als er dan een persoon leukemie heeft gekregen bij een dergelijke mast, beïnvloedt hier dan de resultaten onevenredig, omdat de andere pool mensen een veel grotere is.
Dit slaat nergens op! Het klinkt extreem arrogant, maar ik ben wetenschapper en heb meer verstand van statistiek dan jij.
Maar stel, de uitslag was andersom geweest, had jij (als ik jouw mening hierin goed interpreteer, je blijft nogal inconcreet over hoe je hierin staat) en alle andere mensen die vinden dat je daarom niet dichtbij een dergelijke mast moet gaan wonen, juist gezegd dat je er dan juist wel dichtbij had moeten gaan wonen?

Zo nee (en dit voor mij voor iedereen, niet specifiek voor jou natuurlijk), dan kloppen de argumenten niet met de conclusies en is alles puur op gevoel en is er geen waarde aan te hechten.
Dan begrijp je wat ik zeg helemaal verkeerd. Ik zeg ook niet dat jij moet stoppen met roken, geen alcohol mag drinken, geen rood vlees mag eten, je geen obesitas mag hebben en niet in een auto mag rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Nee, hoor! Ik heb mezelf blootgesteld aan veel grotere risico’s blootgesteld, o.a. 25 jaar lang 1 à 2 pakjes sigaretten per dag roken.

Ik reageer alleen op mensen die de resultaten van wetenschappelijk onderzoek in twijfel trekken.
Weet jij hoe groot die pool exact is? Er staan niet alleen hoogspanningsmasten in Nederland. Je kunt ook een meta-analyse doen van internationale studies.

[...]

Dit slaat nergens op! Het klinkt extreem arrogant, maar ik ben wetenschapper en heb meer verstand van statistiek dan jij.

[...]

Dan begrijp je wat ik zeg helemaal verkeerd. Ik zeg ook niet dat jij moet stoppen met roken, geen alcohol mag drinken, geen rood vlees mag eten, je geen obesitas mag hebben en niet in een auto mag rijden
Je snapt dat de opmerking m.b.t. extreem arrogant zijn nogal ironisch is? Hoe weet jij dat jij meer verstand hebt van statistiek dan ik zonder dat te toetsen? Die is nogal arrogant ;)

Maar duidelijk wat jouw standpunt verder is, had ik dus, zoals ik ook eerlijk aangaf, niet juist geïnterpreteerd.

Het is wel een vast gegeven dat er zowel relatief als in absolute getallen weinig mensen dicht bij de masten wonen, vergeleken met de mensen die dat niet doen en dan de gevallen van mensen die leukemie krijgen, de statistieke waardes vrij weinig zeggen.
Dat is ook een van de redenen waarom er bij de onderzoeken geen absolute conclusies getrokken worden.

Dan nog blijft mijn opmerking staan (niet aan jou gericht dus, maar wel vele anderen) dat als het getal andersom zou zijn geweest, ik mij dan afvraag of zij dan zouden gezegd hebben dat je er dus juist goed aan zou doen om dichtbij dergelijke masten te gaan wonen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Je snapt dat de opmerking m.b.t. extreem arrogant zijn nogal ironisch is? Hoe weet jij dat jij meer verstand hebt van statistiek dan ik zonder dat te toetsen? Die is nogal arrogant ;)
Als jij zegt dat je aannemer bent en dat je meer verstand hebt van funderingen dan ik, vind ik dat niet arrogant. Maar je hebt gelijk: ik had eerst moeten vragen of je statisticus bent. Op basis van je reacties lijkt me dat niet heel waarschijnlijk, maar vergissen is menselijk
[Z de statistieke waardes vrij weinig zeggen.
Dat is ook een van de redenen waaro.m er bij de onderzoeken geen absolute conclusies getrokken worden
Ik ben opgegroeid tussen 2 masten in.We speelden aan de voet ervan. We mochten er niet inklimmen van onze ouders. Ze zeiden dat het gevaarlijk was. Dat geloofde ik ook. Ik heb meerdere keren de bliksem zien inslaan op de kabels: machtig mooi, man! Geen van ons kreeg leukemie. Conclusie: resultaten onderzoek slaan nergens op!

Mijn opa rookte als een ketter. Hij is 92 geworden en niet gestorven aan longkanker. Conclusie: roken is gezond en onderzoek bullshit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Als jij zegt dat je aannemer bent en dat je meer verstand hebt van funderingen dan ik, vind ik dat niet arrogant. Maar je hebt gelijk: ik had eerst moeten vragen of je statisticus bent. Op basis van je reacties lijkt me dat niet heel waarschijnlijk, maar vergissen is menselijk

[...]

Ik ben opgegroeid tussen 2 masten in.We speelden aan de voet ervan. We mochten er niet inklimmen van onze ouders. Ze zeiden dat het gevaarlijk was. Dat geloofde ik ook. Ik heb meerdere keren de bliksem zien inslaan op de kabels: machtig mooi, man! Geen van ons kreeg leukemie. Conclusie: resultaten onderzoek slaan nergens op!

Mijn opa rookte als een ketter. Hij is 92 geworden en niet gestorven aan longkanker. Conclusie: roken is gezond en onderzoek bullshit!
Ook hier weer wat interpreteerbare reacties van jou, is heel lastig om een normale discussie te voeren op die manier. Maar naar wat ik uit jouw reacties lees, is dat jij ook nogal wat aannames doet op basis van mijn reactie, vrij onterechte aannames.

Veel plezier met je statistieken voor de rest uiteraard, hoop dat je die iets concreter interpreteert en verwerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14
[...]

OMG Ik hoop niet dat je dat serieus meent! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...]

[...]

Met wat smileys maak je je bedoeling hiermee een stuk duidelijker, zie de vorige reactie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3BPrinting
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:16
.

[ Voor 99% gewijzigd door 3BPrinting op 22-07-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
ahbart schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:07:
[...]

OMG Ik hoop niet dat je dat serieus meent! 8)7
Foto's van toen heb ik niet, maar zo zagen ze er ongeveer uit. Midden in de velden. Ik vind ze nog altijd mooi: lijnenspel fotograferen. Hier staan ze op een industrie terrein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-04y37KkiqfpgX4bn7tFuHedGto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDLaNl910e56Bh5VNX4cXPoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Met wat smileys maak je je bedoeling hiermee een stuk duidelijker, zie de vorige reactie...
offtopic:
Welke smileys? Mijn aannemer komt zo: twee schoenmakers, 2 totaal verschillende leesten, de één 🤓niet beter dan de andere 💪
Pagina: 1 2 Laatste