Wonen direct naast hoogspanningskabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-07 10:28
Beste lezers,

Wij wonen direct naast een hoogspanningsmast en vragen ons af welke impact dit op onze gezondheid kan hebben.

De kabels maken regelmatig knetterende geluiden.

Mogen die wel zo dicht bij een huis staan?

De rode lijn zijn de kabels en bij het huisje wonen wij.

De kabels hangen echt direct boven het einde van onze tuin..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JBc9GKbxojfL7eTeBVw2OyZfhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u6x0mqH1vmF6jJc0VKMODYTu.png?f=user_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
Hierbij enkele foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kwkGGLc44gpSL5jRUR5xgSMt7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e2KrWQM1VzcJGopcCtbV3EDf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SosHPJ_7DapmShdUTv2gjQL-k74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CXAoBX5cEkfAchdwwgjMNXao.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-07 08:15
gezondheidseffecten:

https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten

[ Voor 170% gewijzigd door sebastiaan89 op 29-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-07 10:47

Saven

Administrator

Ik heb de bronnen even niet bij de hand, toevallig ben ik hier kortgeleden ook ingedoken. Hoewel ze het nog niet helemaal kunnen verklaren is de kans op gezondheidsproblemen zoals leukemie, duidelijk hoger hoe dichter je bij de mast woont. Jij zit er pal onder, ik zou zelf lekker verhuizen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Saven schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:21:
Ik heb de bronnen even niet bij de hand, toevallig ben ik hier kortgeleden ook ingedoken. Hoewel ze het nog niet helemaal kunnen verklaren is de kans op gezondheidsproblemen zoals leukemie, duidelijk hoger hoe dichter je bij de mast woont. Jij zit er pal onder, ik zou zelf lekker verhuizen :)
https://www.rijksoverheid...ektriciteitsvoorzieningen

"Samen met de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO) en de staatssecretaris voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heb ik vastgesteld dat het wonen in de nabijheid van een bovengrondse hoogspanningslijn, een hoogspanningsstation, ondergrondse kabel of een transformatorhuisje verantwoord is, aangezien de gezondheidsrisico’s onzeker en laag zijn. Tegelijkertijd past het binnen het overkoepelende beleid voor het verantwoord omgaan met veiligheid en gezondheid in de energietransitie om de blootstelling aan magneetvelden, waar mogelijk en proportioneel, beperkt te houden."

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 14:30

lasharor

7 december 2004

Wij waren bezig met de koop van een huis die we op het laatste moment eigenlijk door deze reden hebben geannuleerd. De plaatselijke gemeente heeft hier een mooie website voor ingericht.

Voor mij doorslaggevend:
* In deze specifieke situaties was er iets niet helemaal in lijn met de afgegeven vergunningen en de "magneetveldzone". Uiteindelijk bleken de huizen die dichts bij de masten stonden in die zone te liggen
* "uit voorzorg" was een lokale basisschool verplaatst
* ivm bovenstaande en een kinderwens leek het ons geen goed idee om alsnog daar te gaan wonen
* Er zijn geen meetgegevens
* Slechte resultaten met die meting kunnen een negatief effect hebben op de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 10:26
Bij nieuwbouw moet er minimaal 50 meter afstand tussen de hoogspanningsleidingen en het huis aanwezig zijn.

Bron:https://www.gezondheidspl...oogspanning bij nieuwbouw

Voor bestaande bouw, kijk even of jouw hoogspanningsleiding hier aangegeven is of niet::
https://www.rijksoverheid...n-bij-hoogspanningslijnen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:41
Ik ben een beetje opzoek naar het doel van dit topic?

de vragen vanuit mijn kant:
- Hebben jullie deze kabels niet gezien toen jullie er kwamen wonen?
- Zo niet --> zijn die er net pas geplaatst?
- Mocht het schadelijk zijn (want lastig wordt bewijzen ect (behalve dan die ene feesboek pagina)), Wat ga je dan doen? verhuizen? ik kan je alvast op een briefje geven dat deze binnen nu en de komende 10tal jaren niet verplaatst gaan worden, tenzij er hele grove fouten zijn gemaakt met het plaatsen.
- Mochten ze niet zo dicht bij een huis mogen staan, wat verwacht je dan als oplossing? zie vraag hierboven.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-07 13:30

Sebazzz

3dp

Saven schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:21:
Ik heb de bronnen even niet bij de hand, toevallig ben ik hier kortgeleden ook ingedoken. Hoewel ze het nog niet helemaal kunnen verklaren is de kans op gezondheidsproblemen zoals leukemie, duidelijk hoger hoe dichter je bij de mast woont.
*knip*
Sneren voegt niets toe.

Wil je je wetenschappelijk onderbouwde bronnen even delen, graag?

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 29-07-2024 16:27 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-07 08:15
Zie mijn post hierboven.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
De moeilijkheid van het bepalen van gezondheidseffecten van hoogspanningsleidingen is, dacht ik, om oorzaak & gevolg te scheiden. Een correlatie is goed te bepalen maar een causaal verband is moeilijker.

Het is relatief makkelijk om een relatie te vinden tussen bijvoorbeeld leukemie en wonen onder een hoogspanningsleiding. Kwestie van heel veel data verzamelen en correleren.

Maar, veroorzaakt de hoogspanningsleiding dan die leukemie? Of zorgt een hoogspanningsleiding er voor dat woningen goedkoper worden, minder aantrekkelijk worden, waardoor er meer mensen met een laag inkomen in gaan wonen die wellicht slechter voor zichzelf zorgen, ongezonder eten of wat dan ook, wat dan resulteert in leukemie? Ik vermoed dat deze moeilijkheid er voor zorgt dat instanties als het RIVM hun bedenkingen hebben maar geen hard statement kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ofwel, er zijn vermoedens, geen direct bewijs. Alleen het is wel iets waar je rekening mee kan houden. Het is onbekend risico x potentieel grote gevolgen = voor ons ook reden om een mooi eind van hoogspanningsmasten te wonen. Wij hebben ook in de woningzoektocht verschillende woningen laten afvallen vanwege precies dit.
En ja, waar leg je de grens? Geen idee! Gezondheidstechnisch is 100m safe geloof ik. Maar dan zie je ze nog steeds. Is ook niet goed voor de gezondheid 😎

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 29-07-2024 13:41 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

zo reageren is niet oké

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2024 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:40
vanaalten schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:34:
De moeilijkheid van het bepalen van gezondheidseffecten van hoogspanningsleidingen is, dacht ik, om oorzaak & gevolg te scheiden. Een correlatie is goed te bepalen maar een causaal verband is moeilijker.

Het is relatief makkelijk om een relatie te vinden tussen bijvoorbeeld leukemie en wonen onder een hoogspanningsleiding. Kwestie van heel veel data verzamelen en correleren.

Maar, veroorzaakt de hoogspanningsleiding dan die leukemie? Of zorgt een hoogspanningsleiding er voor dat woningen goedkoper worden, minder aantrekkelijk worden, waardoor er meer mensen met een laag inkomen in gaan wonen die wellicht slechter voor zichzelf zorgen, ongezonder eten of wat dan ook, wat dan resulteert in leukemie? Ik vermoed dat deze moeilijkheid er voor zorgt dat instanties als het RIVM hun bedenkingen hebben maar geen hard statement kunnen maken.
Even ter nuance, leukemie krijg je niet van een ongezonde leefstijl, maar je punt blijft staan dat er natuurlijk andere confounders kunnen meespelen. Verder kunnen er ook nog overheidsbelangen spelen waarvan wij geen weet hebben, zie bijvoorbeeld de discussie met landbouwgif/parkinso. Daar zijn de bewijzen toch echt wel vele malen sterker en ook daar is nog steeds geen verbod.

Voor ons een reden om elk geval geen huis te kiezen in de buurt van zo'n mast.

[ Voor 7% gewijzigd door Arwen. op 29-07-2024 13:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
Saven schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:44:
[...]

zie de bron die toevallig twee posts boven mij staat. Van rijksoverheid notabene.
Uit die bron:
Mensen die in de buurt van hoogspanningslijnen wonen hebben mogelijk een licht verhoogde kans op leukemie. Wetenschappers weten nog niet wat het precieze verband is tussen magneetvelden veroorzaakt door hoogspanning en leukemie.
"Mogelijk" en het verband is nog niet bekend.
Dat bedoel ik: correlatie is aan te tonen, maar een causaal verband is niet goed hard te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

vanaalten schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Uit die bron:

[...]

Dat bedoel ik: correlatie is aan te tonen, maar een causaal verband is niet goed hard te maken.
*knip* Lees dit anders: https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten, kun je wel met het woordje "mogelijk" strooien maar "uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen".

*knip*

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 29-07-2024 15:43 . Reden: Passief agressieve opmerkingen zijn niet constructief ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou zo snel mogelijk een verkabel verzoek inschieten, de wachttijd is nu al ruim 6 jaar!

Hoe dan ook je ledlampen in je overkapping vervangen door TL voor gratis verlichting ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Ik weet niet hoe ver de TS van een drukke weg of snelweg woont, maar er zijn ook andere aandoeningen die indirect het gevolg zijn van onder hoogspanningsmasten wonen. Bijvoorbeeld dat fijnstofdeeltjes door het veld worden opgeladen, welke blijven hangen. Dit kan weer (ernstige) gevolgen hebben voor je luchtwegen.

Pagina 70:
https://www.rvo.nl/sites/...IP%20-%20Samengevoegd.pdf
Deze luchtverontreiniging levert een direct gevaar op voor onze gezondheid.
Het langdurig inademen van het (door de indieners van de zienswijzen) zo genoemde
geïoniseerde fijn stof kan lijden tot hartfalen en longkanker. Omdat de overheid ook naar de
effecten van de combinatie hoogspanning en fijn stof geen grondig onderzoek heeft gedaan,
wordt verzocht gebruik te maken van voorzorgsmaatregelen
PFAS is ook jaren geen enkel probleem geweest maar ondertussen weten we beter. Dat er een mogelijk verband is, is voor mij al genoeg om mij zorgen te maken of er in ieder geval bewust van te zijn. Tatasteel was ook jaren geen probleem en niet 'aantoonbaar'. Inmiddels weten we wel beter. Asbest anyone?

Dat er niet direct een aantoonbaar 1-op-1 verband is, maar wel sterke indicatie van een verhoging van een risico *door toevallig iets heel specifieks in de omgeving* zou voor mij al de alarmbellen laten afgaan. Jaren moeten wachten op resultaten van een definitief onderzoek is te laat voor deze mensen. Dus nee. *voor mij* is het niet veilig, tenzij onomstotelijk bewezen dat het geen enkel risico vormt.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2024 14:00 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
vanaalten schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Uit die bron:

[...]

Het ontbreken van een causaal verband is vaak omdat er nog niet voldoende begrip/kennis van het onderwerp is om de correlatie te kunnen verklaren.

Het feit dat er op dit moment een "mogelijk" verband is, is te wijten aan het feit dat er (gelukkig maar) relatief weinig mensen, en dus nog minder kinderen in absolute aantallen, leukemie krijgen en het dus moeilijk is omdergelijke zaken met statistisch sluitende zekerheid aan te tonen (omdat de N gewoon klein blijft en foutenmarges hoog zijn).

Dat gezegd zijnde is de wetenschappelijke consensus wel om op veilig te spelen en dus afstand te houden. Hierbij wordt rekening gehouden met het voltage van de lijn (want de stroomsterkte is relatief gelijk door die kabels) en in functie daarvan een veiligheidsafstand aangehouden. Bijkomend moeten er maatregelen genomen worden om de stromen in tegengestelde richtingen te laten lopen om zo het resulterende magnetisch veld zo klein mogelijk te houden.

In geval van TS zou ik dan ook proberen om voltage van de lijn te weten te komen alsook of de afstand tot de kabel groter is dan de veiligheidsafstand. Op basis daarvan kan je dan nog beslissen. Weet ook dat magnetisch veld afneemt met afstand in het kwadraat, dus hoe verder hoe sterker de effecten afnemen. Daarnaast lijk je nu in redelijk landelijk gebied te wonen, ik geloof dat risico op ziekte veroorzaakt door vervuilde lucht een pak hoger ligt dan de kans op ontwikkelen van leukemie door hoogspanningskabels of kans op aanrijding als je in drukke stad woont...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanaalten
Saven schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:55:
[...]

Hou op met dat zielige downplayen man, het is geen 5g wappiezooi waar we het hier over hebben. Lees dit anders: https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten, kun je wel met het woordje "mogelijk" strooien maar "uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen".
Even volledig: "uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen dat kinderen en volwassenen mogelijk meer kans hebben om leukemie te krijgen, als ze dicht bij bovengrondse hoogspanningslijnen wonen. Daar is het magneetveld sterker dan verder van de lijn. De magneetvelden van de hoogspanningslijnen zouden de oorzaak kunnen zijn, maar dat is niet bewezen."
(vetgedrukt door mij)
Dus ook hier: "mogelijk" en "zouden kunnen zijn", ofwel geen hard bewijs.
Maar goed, ga lekker onder die mast wonen met je kinderen dan |:(
Ieder moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij acceptabel vind qua risico. Maar dan wel graag zo goed mogelijk geinformeerd zijn. In dit geval: ik zou zelf het risico niet nemen, maar realiseer mij wel dat er een stukje onderbuikgevoel en angst een rol speelt bij mijn keus.

Waar het mij om gaat is dat ik er slecht tegen kan als iemand zegt dat de kans op leukemie groter is als je onder een hoogspanningsleiding woont. Want: daar zijn enkel wat aanwijzingen voor, geen hard bewijs.

Als iemand zegt "ik ga niet onder een hoogspanningsleiding wonen, want er zijn aanwijzingen dat het gezondheidsrisico's met zich meebrengt", dan zeg ik: groot gelijk, ik zou het denk ik ook niet doen. Maar als iemand zegt "ik ga niet onder een hoogspanningsleiding wonen, want dan heb je meer kans op leukemie", dan wil ik daar inderdaad wel hard bewijs voor zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
vanaalten schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Waar het mij om gaat is dat ik er slecht tegen kan als iemand zegt dat de kans op leukemie groter is als je onder een hoogspanningsleiding woont. Want: daar zijn enkel wat aanwijzingen voor, geen hard bewijs.
Onthoud aub dat het 15 jaar heeft geduurd alvorens de algemene relativiteitstheorie van Einstein voor de eerste keer experimenteel werd bewezen... Daarvoor waren er wel correlaties dat Newton niet 100% sluitend was en dat Einstein dit wel kon verklaren maar zonder voldoende statistische relevantie.

Dus let vooral heel hard op met dat belerend "waar ik heel slecht tegen kan", tussen vaststellen van een correlatie en het vinden van de biologische verklaring zit nog heel wat grijze zone en ongoing onderzoek. En jouw inbreng over 'hard bewijs' heeft dan nog eens 0.0 toegevoegde waarde voor TS zijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Hier zijn in de gemeente 4 woningeigenaren die onder hoogspanningskabels stonden uitgekocht en zijn de woningen afgebroken door de gemeente. Daarvoor in de plaats zijn er nu alleen gras en struiken. Er mag niet meer teruggebouwd worden.
Daar zal een reden voor zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

epicfailguy23 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:30:
Ik ben een beetje opzoek naar het doel van dit topic?

de vragen vanuit mijn kant:
- Hebben jullie deze kabels niet gezien toen jullie er kwamen wonen?
- Zo niet --> zijn die er net pas geplaatst?
- Mocht het schadelijk zijn (want lastig wordt bewijzen ect (behalve dan die ene feesboek pagina)), Wat ga je dan doen? verhuizen? ik kan je alvast op een briefje geven dat deze binnen nu en de komende 10tal jaren niet verplaatst gaan worden, tenzij er hele grove fouten zijn gemaakt met het plaatsen.
- Mochten ze niet zo dicht bij een huis mogen staan, wat verwacht je dan als oplossing? zie vraag hierboven.
Dit zal zo niet net geplaatst zijn, dat weet jij ook wel (want zo wordt het niet meer geplaatst). Het huis zal waarschijnlijk ook van voor 2005 zijn?

Als het een huurhuis is zou ik er niet te lang blijven wonen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:00

Fanta

FordPerformance™️

Doe even wat aan je toon... Want zoals jij schreeuwt dat iemand loopt te downplayen, kan ik roepen dat jij aan het paniekzaaien bent. Jullie kunnen allebei gelijk hebben, maar feit blijft dat er géén bewijs is. Ik woon zelf ook vlak naast hoogspanningskabels, en ik heb nergens last van. Ook niet van de angst die sommige mensen mij proberen aan te praten.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 01-08-2024 13:14 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:41
Marzman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Dit zal zo niet net geplaatst zijn, dat weet jij ook wel (want zo wordt het niet meer geplaatst). Het huis zal waarschijnlijk ook van voor 2005 zijn?

Als het een huurhuis is zou ik er niet te lang blijven wonen.
Ja natuurlijk weet ik dit ook wel, maar dit topic voelt een beetje als: ik ga vlak bij Schiphol wonen en vervolgens klagen dat de vliegtuigen teveel lawaai maken |:( en dan eisen en verwachten dat er niet meer in de regio gevlogen wordt.

Op dit topic terug te komen: TS zal met de info die hier uit iedereen komt waarschijnlijk horen wat we allemaal denken, dat het wellicht niet al te best is. maar op wat voor manier weet niemand want niet te bewijzen op dit moment.

Conclusie: rechtsbijstand erbij halen en gaan eisen bij het rijk/gemeente om OF de masten binnen 2maanden weg te halen OF om een ander huis toegewezen te krijgen via huur. OF als het een koophuis is waarschijnlijk het rijk/gemeente aan te klagen voor schadevergoeding omdat het huis minder waar is.. 8)7

Tenzij TS hier op terug komt met een duidelijke reden, zet ik de popcorn alvast in de magnetron (als dit dat wellicht niet schadelijk is) en wacht ik de +-25pagina's af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
Naast lange termijn effecten van het elektrisch of magnetisch veld op de gezondheid zijn er ook korte termijn effecten.

Vier loeizware hoogspanningsmasten waaien om
Stroomstoring was opeenstapeling van technische fouten en menselijk handelen

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 29-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 21:44
No Hands schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:32:
Hier zijn in de gemeente 4 woningeigenaren die onder hoogspanningskabels stonden uitgekocht en zijn de woningen afgebroken door de gemeente. Daarvoor in de plaats zijn er nu alleen gras en struiken. Er mag niet meer teruggebouwd worden.
Daar zal een reden voor zijn.
Er onder wonen is niet het zelfde als er dicht bij wonen.
Er onder is inderdaad gevaarlijk maar om de reden dat kabels kunnen breken of doorzakken waardoor ze in contact kunnen komen met wat er onder staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 03:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Ik doe deze in eerste instantie op slot. @m.boxma we verwachten wel enige eigen inzet, op deze manier gaat men algemeen discussiëren over een dergelijke situatie. We hebben wat meer handvaten nodig, wat heb je zelf al uitgezocht, waar loop je tegenaan etc.

Daarnaast hanteren we hier medische claims met een gefundeerde onderbouwing. Maak dus daar je afweging in of het voor jou een gewenste situatie is om in te wonen.

Modbreak:Op verzoek weer open. Let wel: gezondheidsclaims alleen met gedegen onderbouwing.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 31-07-2024 22:45 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
Sorry voor de late reactie, ik had geen melding ontvangen dat er inmiddels al geregeerd was.

Iedereen die gereageerd heeft, in ieder geval bedankt.

Wij hebben al diverse dingen opgezocht maar komen er niet wijs uit.

Wij hebben zelf al geschakeld met TenneT en met het RIVM maar zochten naar info van anderen die hier eventueel meer over zouden kunnen weten.

De woning is gebouwd in 1997 en de hoogspanningskabels staan al eerder, maar ze gaan ook in 2027 als het goed is weg, ze gaan over een paar jaar beginnen met het leggen van ondergrondse kabels.

Mijn vrouw maakt zich zorgen en vandaar dat ik het topic gestart heb.

Wij hebben een reactie van Tennet gehad waar we zelf niet helemaal in uit komen, of de woning nou wel of niet in het risico gebied ligt is ons onduidelijk en welke stappen we dan zouden moeten nemen als dit wel het geval is.

Dit was hun reactie, welke wij niet helemaal begrijpen:

TenneT heeft ook geen specifieke danwel actuele gegevens over de magneetveldzones van bestaande verbindingen beschikbaar. Ten aanzien van uw specifieke situatie is er wel een indicatie hoe breed de magneetveldzone zou kunnen zijn. Die indicatie is te vinden op de netkaart van RIVM RIVM Geodatasite | Netkaart. Dit betreft een kaart van alle bovengrondse hoogspanningsverbindingen in Nederland. Deze netkaart geeft de rekenafstand aan waarbinnen het Rijk aan bevoegd gezag adviseert de magneetveldzone te berekenen wanneer er plannen zijn om binnen de rekenafstand nieuwe gevoelige bestemmingen ruimtelijk mogelijk te maken. De rekenafstand voor de verbinding in uw specifieke situatie is 2x65 meter vanuit het hart van de hoogspanningsverbinding (dus 130 meter in totaal met de verbinding in het midden). De afstand van uw woning (gevel) met adres XX in X tot het hart van de hoogspanningsverbinding is ca. 19 meter en de afstand tot het einde van het perceel ca 36 meter. Aangezien uw woning zich (ruim) binnen de rekenafstand bevindt is het aannemelijk dat de woning, wanneer de magneetveldzone voor deze situatie specifiek zou worden berekend, ook binnen de magneetveldzone zal zijn gelegen.

Ze had een EMF tester gekocht en we komen met de volgende metingen, maar we weten niet hoe we die moeten uitlezen.

Ik heb de volgende filmpjes gemaakt.

Getest vanaf de grond naar hoofdhoogte in de tuin:

Getest in de hele tuin:

Getest in de straat en heel dicht bij de hoogspanningsmasten en achter de tuin:

Het is een lang filmpje maar je ziet hier exact hoe de hoogspanningsmasten bij de huizen lopen.

De vraag is, waar wij niet uitkomen.

Ligt onze tuin in een gebied wat eigenlijk niet vanuit de overheid mag, of ligt dit binnen de grenzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21

Reptile209

- gers -

@m.boxma je adres staat nog in de reactie van TenneT, die wil je misschien nog wel even weghalen ;)

Wat ze volgens mij zeggen is dit: als je nu iets nieuws zou willen gaan bouwen, dan moet er berekend worden of dat binnen de invloedssfeer van de hoogspanningskabels ligt en of dat daar een probleem voor is. Wat ze niet doen, is dat voor bestaande situaties uitrekenen, tenzij daar een directe aanleiding voor is. Bestaande situaties worden "gedoogd", tenzij er een direct acuut gevaar zou bestaan.

Het *zou* dus wel zo *kunnen* zijn (maar ik ben geen expert) dat als je ooit een vergunning aanvraagt voor een uitbouw, je de berekening alsnog moet (laten) doen en dat hij op die grond wordt afgewezen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.boxma
Dankjewel ik heb het adres verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:56
Wellicht heb je wat aan dit onderzoek:
https://www.atc-projects....ads/2013/07/EPRI-2012.pdf

Persoonlijk zou ik voor geen goud zo dicht bij hoogspanningsmasten willen wonen. Eerder zo een 500m verderop omdat ik mij goed kan voorstellen dat op het lange termijn het best wel eens negatief zou kunnen uitpakken op de gezondheid (o.a. het genoemde verhoogde leukemie risico).

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@m.boxma Als ze in 2027 toch al weg gaan kun je verder niet zo veel doen toch? Dan zou ik niet nu mijn huis gaan verkopen terwijl ze er nog staan want dat is dan een snelle winst voor wie het koopt ;)

En het is allemaal al onderzocht en onderzoeken zeggen niet allemaal hetzelfde. Ik denk niet dat je als particulier dan beter kunt onderzoeken. Als je je zorgen maakt niet te veel in de tuin zitten en de kinderen niet te veel in de tuin laten spelen en dan over 3 jaar kun je lekker zonnebaden in de tuin (ook ongezond), of bbqen (ook ongezond :) ).

Anders zet je een bankje in de voortuin ;)
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:51:

Ligt onze tuin in een gebied wat eigenlijk niet vanuit de overheid mag, of ligt dit binnen de grenzen.
Volgens de regels van 1997 zal het niet verboden zijn (de regels zijn van 2015). Maar daar heb je ook niet zo veel aan toch voor je gezondheid in 2024?

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 01-08-2024 12:43 ]

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:42

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een aantal jaar op 100m van een 150KV lijn gewoond en het was (voor mijn vrouw vooral) èèn van de redenen om verhuizen.

Je moet deze situatie echter wel relativeren, want de perfecte gezonde plek bestaan natuurlijk niet. De volgende woning zou bij aan een drukkere weg of vlakbij industrie/intensieve akkerbouw/luchtvaart/windmolens/riool zuivering/Amsterdam kunnen liggen (dat laatste is vooral voor mij een ding ;)). Er is altijd wel iets en je/jullie zullen altijd weer iets vinden.

Desalniettemin is het goed je wel in te lezen. Het laten ingraven van HS lijnen hoeft overigens natuurlijk niet te betekenen dat de straling er niet meer is (wellicht is deze zelfs hoger). Ik heb er verder geen aanvullende informatie over hoor, maar het is natuurlijk niet zo: ik zoe het niet, dus het is er niet meer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DjVe op 01-08-2024 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-07 14:16
Van de Belgische uitbater van de hoogspanningslijnen :
Sinds de jaren zeventig is er veel onderzoek gedaan naar de mogelijke gezondheidseffecten van elektromagnetische velden met een extreem lage frequentie. Voor volwassenen hebben wetenschappers geen enkel verband kunnen leggen met gezondheidseffecten. Voor kinderen hebben epidemiologische studies een statistisch verband aangetoond tussen langdurige gemiddelde dagelijkse blootstelling aan een waarde groter dan of gelijk aan 0,4 microtesla (μT) en het risico op leukemie. Er is echter nog geen oorzakelijk verband aangetoond. Tot op heden zijn er dus geen andere concrete wetenschappelijk bewezen gezondheidseffecten (Alzheimer, overgevoeligheid...) als gevolg van langdurige blootstelling aan lage intensiteitsniveaus, maar het onderzoek op dit gebied wordt voortgezet.

En verder in verband met ondergrondse leidingen :
Ondergrondse kabels produceren geen elektrische velden doordat de velden worden afgeschermd door de isolerende mantel rondom de kabel.

De magnetische velden bij kabels blijven wel bestaan en worden dus niet tegengehouden doordat ze onder de grond liggen. Juist boven een ondergrondse kabel is het magnetisch veld sterker dan bij een luchtlijn met dezelfde stroomsterkte. Het magnetisch is het grootst net boven de kabel en kan daar tot 2 keer zo hoog zijn als bij een gelijkaardige luchtlijn. Maar het magnetisch veld neemt wel veel sneller af. Op 10 meter van kabel is het veld als minder dan 0,1 µT.

Ik vermoed vertaald uit het Frans, want toch een paar taalfoutjes, maar hun visie is duidelijk lijkt me.
Ik zou eens moeten opzoeken wat de tegenstanders hierover te vertellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 19-07 13:30
Ik ken mensen die uitgekocht zijn door gemeentes toen dit voor het eerst aan bod kwam.

Maar ik weet ook dat dit grotendeels terug gedraaid is (het beleid).

Het kan dus zijn dat je veel oud beleid vind vanwege eerder inzichten en dat dat nu aangepast is.

dat gezegd hebbende als je deze vraag nu stelt is de vraag sowieso of je er comfortabel woont en of je niet het beste kan verhuizen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 14:41
Door mijn woonwijk lopen ook hoogspanningsmasten, hier heeft de gemeente onderzoek gedaan wat het zou kosten om deze onder de grond te laten leggen. Lang verhaal kort, de gezondheidsvoordelen wogen niet op tegen de kosten. Gelukkig woon ik er een eindje vanaf.

Edit: even een artikel wat ik zo snel kon vinden: http://www.eenlokaal.nl/E...lijn%20Klingerberg%20.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door targaryanwolf op 01-08-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blijkbaar zorgt het dak van jouw hut voor een enorme demping. Misschien zou je daarmee wat kunnen testen.
Of een koperenplaat in je schutting duwen.

Weet je al welke voltages er over die lijnen gaat? Volgens mij is er een GIS oplossing waarin je de stroomlijnen kunt opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:51:

De woning is gebouwd in 1997 en de hoogspanningskabels staan al eerder, maar ze gaan ook in 2027 als het goed is weg, ze gaan over een paar jaar beginnen met het leggen van ondergrondse kabels.

Mijn vrouw maakt zich zorgen en vandaar dat ik het topic gestart heb.
Sinds wanneer woon je er? En heeft je vrouw zich altijd al zorgen gemaakt hierover, of is het een recentere zorg? Want je geeft aan dat de kabels er al waren voordat het huis gebouwd was.

Dat ze per 2027 weggehaald gaan worden is sowieso wel mooi nieuws, want ongezond of niet, het zicht (en geluid) is niet geweldig :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
Lijnnaam Lutterade - Born
Spanning 150 kV
Rekenafstand 2 x 65 meter
Lijncode FE306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Sinds wanneer woon je er? En heeft je vrouw zich altijd al zorgen gemaakt hierover, of is het een recentere zorg? Want je geeft aan dat de kabels er al waren voordat het huis gebouwd was.

Dat ze per 2027 weggehaald gaan worden is sowieso wel mooi nieuws, want ongezond of niet, het zicht (en geluid) is niet geweldig :P
Wij wonen er 3,5 jaar en hebben een kleine die geboren is vlak nadat wij het huis gekocht hadden.

Hebben dit huis gekocht tijdens de krapte op de markt tijdens corona. Het huis was niet via een makelaar te koop en hebben het zonder makelaar afgehandeld. Maar in dezelfde straat stonden in dezelfde periode 2 andere woningen te koop welke snel weg waren.

De makelaars gaven toen al aan dat er plannen waren om de kabels weg te halen dus hebben toen besloten ook gezien de druk van de kleine die op komst kwam het huis te kopen. Ze maakte zich toen al zorgen maar de laatste tijd is het meer geworden.

Ik probeerde dus hiermee te achterhalen of de tuin binnen de wettelijke grenzen liggen, want ze zullen inderdaad in 2027 weg gehaald worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 14:41
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
De makelaars gaven toen al aan dat er plannen waren om de kabels weg te halen dus hebben toen besloten ook gezien de druk van de kleine die op komst kwam het huis te kopen. Ze maakte zich toen al zorgen maar de laatste tijd is het meer geworden.
Een makelaar zal je precies vertellen wat je wilt horen om jou over de streep te trekken, die plannen kunnen ook pas in bij wijze van in 2050 worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Wij wonen er 3,5 jaar en hebben een kleine die geboren is vlak nadat wij het huis gekocht hadden.

Hebben dit huis gekocht tijdens de krapte op de markt tijdens corona. Het huis was niet via een makelaar te koop en hebben het zonder makelaar afgehandeld. Maar in dezelfde straat stonden in dezelfde periode 2 andere woningen te koop welke snel weg waren.

Ik probeerde dus hiermee te achterhalen of de tuin binnen de wettelijke grenzen liggen, want ze zullen inderdaad in 2027 weg gehaald worden...
Enig idee waarom de zorgen toegenomen zijn bij je vrouw?

En stel dat het allemaal net niet binnen de wettelijke grenzen zou liggen (wat me niet heel voor de hand liggend lijkt, want je huis staat er al 27 jaar, maar dat ter zijde)? Wat is je verwachting/wens/eis? Dat de kabels versneld weggehaald zouden moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:20
Ik vraag mij oprecht af, wat is het verschil met een ingegraven kabel of een hoogspanningskabel boven de grond? ja je hebt het gezoem niet meer, geluid wordt inderdaad gedempt door de grond. Maar het magneetveld zou plastic omhulsel en wat grond toch niet tegenhouden?

Onder Zevenaar en Arnhem ligt een 150kv kabel, geen idee hoe diep maar dat zou vast geen 10 meter bedragen. Ik heb bij kopen van een nieuwe woningen daar wel opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.boxma
Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Enig idee waarom de zorgen toegenomen zijn bij je vrouw?

En stel dat het allemaal net niet binnen de wettelijke grenzen zou liggen (wat me niet heel voor de hand liggend lijkt, want je huis staat er al 27 jaar, maar dat ter zijde)? Wat is je verwachting/wens/eis? Dat de kabels versneld weggehaald zouden moeten worden?
Ze heeft in de afgelopen dagen (weer) op google zitten te zoeken en kwam toen allerlei verhalen tegen.

Ik probeer te ontkrachten dat er gezondheidsrisico's zijn door te kijken of iemand meer kennis heeft van de metingen en de (wettelijke) richtlijnen.

En als er toch gezondheidsrisico's zijn te kijken of het proces wellicht versneld kan worden zodat we een eventueel risico kunnen verkleinen.

Het huis heeft namelijk verder wel een goede ligging zonder achterburen met een natuurgebied welke onder de natuurmonumenten valt, ideaal i.p.v. te verhuizen naar een plek waar je overal buren rondom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
flaskk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:
Ik vraag mij oprecht af, wat is het verschil met een ingegraven kabel of een hoogspanningskabel boven de grond? ja je hebt het gezoem niet meer, geluid wordt inderdaad gedempt door de grond. Maar het magneetveld zou plastic omhulsel en wat grond toch niet tegenhouden?

Onder Zevenaar en Arnhem ligt een 150kv kabel, geen idee hoe diep maar dat zou vast geen 10 meter bedragen. Ik heb bij kopen van een nieuwe woningen daar wel opgelet.
Misschien zit er helemaal geen verschil in invloeden op mensen (voor zover die er zijn) tussen kabels in de grond of boven de grond.

Maar gevoelsmatig zit er, in ieder geval voor mij, héél veel verschil tussen een hoogspanningskabel open en bloot 10 meter boven mijn hoofd en een hoogspanningskabel in een plastic buis met een ijzeren plaat erboven 1 meter onder de grond. Alleen al om het feit dat je de één ziet en de ander niet, zal voor veel mensen al een wereld van verschil zijn (wat niet weet/ziet, wat niet deert).
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Ze heeft in de afgelopen dagen (weer) op google zitten te zoeken en kwam toen allerlei verhalen tegen.

Ik probeer te ontkrachten dat er gezondheidsrisico's zijn door te kijken of iemand meer kennis heeft van de metingen en de (wettelijke) richtlijnen.

En als er toch gezondheidsrisico's zijn te kijken of het proces wellicht versneld kan worden zodat we een eventueel risico kunnen verkleinen.

Het huis heeft namelijk verder wel een goede ligging zonder achterburen met een natuurgebied welke onder de natuurmonumenten valt, ideaal i.p.v. te verhuizen naar een plek waar je overal buren rondom hebt.
Heb je al met buren gesproken? Er zullen vast wel buren zijn die er (veel) langer wonen, dus dat is misschien een geruststelling als die nergens last van hebben.

Want als je naar horrorverhalen op zoek gaat op het internet, dan ga je ze ook zeker vinden, dus dat lijkt me niet de beste tactiek :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Felyrion

goodgoan!

Ik zou dit wel flink willen relativeren. Volgens het origniele rapport van de gezondheidsraad is er inderdaad mogelijk een verband.

Het rapport zegt letterlijk:
Dat betekent dat één geval van kinderleukemie per twee jaar mogelijk samenhangt met de anwezigheid van bovengrondse elektriciteitslijnen.
Dus één geval per twee jaar wat mogelijjk samenhang heeft.
Zoals eerder aangegeven in dit topic is er geen causaal verband gevonden tot op vandaag. Alleen statistisch.

In het rapport zegt men dat de inschatting te laag is voor "waarschijnlijk" of "bewezen". Maar een oorzakelijk verband valt niet uit te sluiten.
De bewijskracht voor beide typen tumoren is, mede doordat hiervoor in proefdieronderzoek geen ondersteuning is gevonden, niet voldoende om te spreken van een ‘waarschijnlijk’ of ‘bewezen’ oorzakelijk verband.
Over het risico op lymfomen bij kinderen zijn onvoldoende gegevens beschikbaar om een uitspraak te doen over een oorzakelijk verband. Het valt niet uit te sluiten dat andere factoren die samenhangen met de anwezigheid van bovengrondse elektriciteitslijnen een rol spelen. In onderzoeken is daarvan tot nu toe echter niets gebleken.
Ook is niet uit te sluiten dat toeval een rol speelt, met name bij de bevindingen over hersentumoren.
Het gaat natuurlijk wel om een ernstige ziekte en elk geval is er één te veel. Vandaar de adviezen en de voorzorgsmaatregelen die de Rijksoverheid geeft.

Aan de andere kant denk ik wel dat als deze plek verder weinig andere risico's kent (fijnstof, PFAS, landbouw, verkeersdrukte, vliegveld, etc.) het de vraag is of je er op vooruit gaat als je ergens anders gaat wonen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:48
Uiteindelijk zijn er heel veel omgevingsfactoren die ziektes kunnen veroorzaken. Je kunt langs een (drukke) weg wonen, in de buurt bij Tata of Chemours, of (misschien) onder een hoogspanningslijn. Bij de eerste twee zijn er aantoonbare verbanden met ziektes, bij de laatste komen onderzoekers voorlopig nog niet verder dan mogelijke correlaties. Ik moet toegeven dat ik me ook niet superprettig zou voelen bij een hoogspanningslijn boven m'n kop, ik vind ze altijd gewoon een beetje eng. Toch is de kans dat dat ding in die 3 jaartjes een gevaar vormt voor jou of je gezin kleiner dan dat het lokale verkeer (of je eigen auto) dat doet.

Daarom, om het gevaar wat te relativeren: heb je al nagedacht over de impact van het auto- en/of scheepvaartverkeer in de buurt en de industrie in de omgeving? Als je je daar geen zorgen om maakt, hoef je dat ook niet te doen om die mast. Ondanks dat het geen prettig attribuut in je achtertuin is.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:51

Punkrocker

Mostly harmless

Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Misschien zit er helemaal geen verschil in invloeden op mensen (voor zover die er zijn) tussen kabels in de grond of boven de grond.

Maar gevoelsmatig zit er, in ieder geval voor mij, héél veel verschil tussen een hoogspanningskabel open en bloot 10 meter boven mijn hoofd en een hoogspanningskabel in een plastic buis met een ijzeren plaat erboven 1 meter onder de grond. Alleen al om het feit dat je de één ziet en de ander niet, zal voor veel mensen al een wereld van verschil zijn (wat niet weet/ziet, wat niet deert).

[...]

Heb je al met buren gesproken? Er zullen vast wel buren zijn die er (veel) langer wonen, dus dat is misschien een geruststelling als die nergens last van hebben.

Want als je naar horrorverhalen op zoek gaat op het internet, dan ga je ze ook zeker vinden, dus dat lijkt me niet de beste tactiek :P
Een grondkabel zit niet in een buis, tenzij in een gestuurde boring. Een ijzeren plaat al helemaal nooit...

Verder wel eens met je.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:47

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

BeefHazard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:30:
Daarom, om het gevaar wat te relativeren: heb je al nagedacht over de impact van het auto- en/of scheepvaartverkeer in de buurt en de industrie in de omgeving?
Dit, want in dit specifieke geval (als ik de kaart juist heb herkend) lijkt Chemelot me meer een factor dan de hoogspanningskabel.

Er zijn maar weinig plekken in Nederland waar je nergens last van zal hebben, dus als je verder erg prettig woont, is dat ook wat waard. Stressen over mogelijke gevaren is ook niet gezond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Punkrocker schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Een grondkabel zit niet in een buis, tenzij in een gestuurde boring. Een ijzeren plaat al helemaal nooit...

Verder wel eens met je.
Ik had even snel gegoogled hoe kabels de grond in gaan, en kwam wat over buizen tegen, en een plaat erboven om te voorkomen dat bij graafwerkzaamheden kabels zouden beschadigen. Mogelijk dat ik het niet helemaal correct heb verwoord, of dat wat ik gelezen heb niet over hoogspanningskabels ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:51

Punkrocker

Mostly harmless

Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Ik had even snel gegoogled hoe kabels de grond in gaan, en kwam wat over buizen tegen, en een plaat erboven om te voorkomen dat bij graafwerkzaamheden kabels zouden beschadigen. Mogelijk dat ik het niet helemaal correct heb verwoord, of dat wat ik gelezen heb niet over hoogspanningskabels ging.
OT:
De lokale netbeheerders beheren de middenspanningsnetten (10kV,13kV,22kV, enz een zelfverzonnen term want alles boven de 1kV is hoogspanning) en beschermen de kabels met een kunstof band erboven. Voorheen werden kunststof platen ook wel gebruikt, maar dat was een dure oplossing.
Tennet die de hogere spanningen beheert legt de kabels vaak iets dieper, wat al veiliger is. Meestal ook met een kunststof band erboven. Op cruciale plekken misschien ook met platen, geen ijzeren.Dat weet ik niet.

Hier zie je ze de kabels afdekken:
YouTube: Aanleg 380kV kabeltracé in Rotterdams havengebied
(doorspoelen naar ca 10 minuten)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
"Mogelijk" en "niet bewezen" zijn altijd van die termen die uit onderzoek blijken wanneer de uitkomst ook maar enigszins breder te interpreteren is en er geen 100% uitsluitsel is.
Wellicht dat die magnetische velden leukemie kunnen stimuleren. Maar.... misschien ook niet? Misschien is heel toevallig daar de luchtkwaliteit anders? Zit er iets in de grond? Eten die mensen allemaal extreem veel van iets dat anderen niet eten?

Omdat je dit nooit 100% kunt uitsluiten krijg je die brede en vage conclusies.
Soms denk ik ook dat het bewust vaag wordt gehouden, want als je zo'n uitkomst wat steviger neerzet kom je al snel in juridisch getouwtrek terecht.

Voor mij duidelijk; als de woorden "mogelijk" en "leukemie" in eenzelfde alinea staan, zou ik er zelf niet gaan wonen. Maar daar maakt iedereen zijn eigen keuze in. Ik zit denk ik aan de voorzichtige kant.
Ik wil ook niet in de randstad wonen :D

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 02-08-2024 09:29 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07 05:48
m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:14:

Dokter Google is altijd een hele gevaarlijke adviseur, want dan ga je vinden, waar je precies op zoekt. Zeker als google op een gegeven moment weet waar jij in geïnteresseerd bent.
Niet of het wetenschappelijke ook correct is.
En mooie verhaaltjes over wat iemand heeft mee gemaakt is geen enkel bewijs dat dit ook door eventueel de straling komt. Maar mooie emotionele verhaaltjes/video's doen het veel beter dan een wetenschappelijke lang artikel die aantoont dat er geen bewijs is.

Zoek maar eens naar covid vaccins en kanker, de vaagste claims komen naar voren, maar al het wetenschappelijke bewijs ontbreekt.
Of dat de aarde plat is, er volgende informatie te vinden op het Internet dat dit waar is. Prachtige filmpjes met mooie verhaaltjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:00
Er zijn een aantal studies die een verhoogd risico op kinderleukemie in de buurt van hoogspanningslijnen laten zien, zoals deze bijvoorbeeld:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37271435/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23558899/

Echter, dit is puur een correlatie, tot op heden is er geen causaal verband gevonden. Dit betekent dat het ook door andere factoren kan komen, zoals sociaal-economische, of omgevingsfactoren zoals de aanwezigheid van drukke wegen bij hoogspanningslijnen etc.

Daarnaast zijn er ook studies die geen verhoogd risico op leukemie hebben gevonden, zoals deze:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36609540/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31226625/

Ik ben van mening dat je het vooral in perspectief moet zien. Volgens deze studies is er in het slechtste geval een verdubbeling van het risico (Odds Ratio van 1.7 en 2.0 in de twee studies die een verband vonden). Een verdubbeling van een kleine kans (orde grootte 1 op 10.000) is nog steeds een kleine kans.

Waarschijnlijk is het slechter voor je gezondheid om hier stress van te hebben dan het daadwerkelijke gezondheidsrisico van hoogspanningslijnen.

Persoonlijk zou ik mij veel meer zorgen maken over luchtvervuiling, hiervan is onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat het gezondheidsschade veroorzaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
...en ALS je dan besluit om op basis van die kans berekening daar niet te gaan wonen... wellicht dat de woning die je dan kiest net wat verder weg ligt van je werk, of net wat drukkere straten in de buurt. Heb je misschien een marginaal kleinere kans op leukemie, maar marginaal grotere kant op een verkeersongeluk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Sinds enkele jaren is er een zogenaamd voorzorgsbeleid rondom hoogspanningslijnen. Er zijn inderdaad studies die een heel zwak statistisch verband laten zien tussen wonen in de nabijheid van hoogspanningslijnen en sommige aandoeningen. In het begin was dat met name leukemie bij kinderen, later zijn daar enkele ziektes bijgekomen.
Maar er is geen enkel bewijs dat magneetvelden de oorzaak zijn, het zouden ook andere effecten van hoogspanningslijnen kunnen zijn of andere (indirecte) oorzaken. Denk aan stress uit angst/ongerustheid of een heel andere oorzaak (huizen in de buurt van lijnen zijn gemiddeld goedkoper, wat een iets andere groep kopers aantrekt, enz.). Wat wel vast staat, is dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat magneetvelden de oorzaak zijn.

Maar goed, begin deze eeuw is er uit voorzorg toch landelijk beleid rondom magneetvelden van hoogspanningslijnen gekomen. Het RIVM heeft een handreiking opgesteld waarin op een standaard manier is vastgelegd hoe je de magneetveldzone van een hoogspanningslijn kunt berekenen. Dat is de zone waarin het jaargemiddelde magneetveld hoger is dan 0,4 microTesla.

Volgens dat beleid mogen er zo min mogelijk nieuwe situaties ontstaan waarbij mensen langdurig in de 0,4uT zone verblijven. Dus geen nieuwe woningen bouwen in die zone en bij nieuwe hoogspanningslijnen moeten huizen zo veel mogelijk ontzien worden.
Dat laatste is natuurlijk niet helemaal mogelijk, dus bij nieuwe lijnen krijgen mensen het aanbod om te worden uitgekocht als hun woning in de magneetveldzone terechtkomt. Maar dat is niet verplicht, men kan er ook voor kiezen om te blijven als je gehecht bent aan je stekkie en/of geen moeite hebt met de magneetvelden.
Sterker nog, huizen die worden uitgekocht worden soms ook weer op de markt gezet (als ze niet in de weg staan voor de bouw en het onderhoud van de lijn, anders worden ze gesloopt).

Voor bestaande situaties, dus zoals in het geval van TS waar het huis al dicht bij de lijn stond op het moment dat het voorzorgsbeleid werd geïntroduceerd, is het zoals het is. Het is niet verboden en op sommige locaties zijn er initiatieven om de lijn ondergronds te brengen, maar lang niet overal.
De netbeheerders hebben een enorme bult werk te doen (iets met een energietransitie), dus ondergronds brengen staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. En er moet ook financiering voor zijn die AFAIK ook deels van de gemeente moet komen, maar daar weet ik de details niet van.
Als de betreffende verbinding toch al verzwaard moet worden, dan kan dat wel een reden zijn om de lijn ondergronds te brengen, maar er zijn ook voorbeelden waarbij een lijn verzwaard wordt maar toch bovengronds blijft.

En bedenk wel: ook zonder hoogspanningslijnen zijn er magneetvelden. Overal waar elektrische energie wordt getransporteerd of gebruikt zijn er magneetvelden. De laagspannings en middenspanningskabels onder de stoep, je leidingen in je huis, je ontkomt er niet aan.
En een deel van de reden dat er (nog steeds) zo veel onzekerheid is, komt ook uit het feit dat als er al een effect is, het heel klein is. Als het groot was, dan was het veel makkelijker aan te tonen. Maar het effect is zo klein dat je heel veel data uit verschillende onderzoeken nodig hebt om het uit de ruis te filteren.
In mijn persoonlijke mening is het voorzorgsbeleid daarom ook niet effectief. Ik zal niet zeggen dat er geen risico is (misschien wel, ik weet het echt niet), maar als we het geld dat we stoppen in ondergronds brengen en mensen uitkopen zouden investeren in betere gezondheidszorg, voorlichting, ondersteuning bij stoppen met roken, meer sportmogelijkheden en dat soort dingen dan zouden we daar m.i. veel meer mee kunnen bereiken. Dat zijn allemaal zaken waar veel meer winst te behalen valt.
Maar ja, de meeste mensen zien hoogspanningslijnen toch als iets engs waar een ander iets aan moet doen. En meer bewegen, gezonder eten en stoppen met roken moet je toch vooral zelf doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmy70
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-07 08:05
Wij wonen ongeveer 15 jaar tussen twee hogspanningslijnen van 380 en 150kw.De 150kw is pal boven onze slaapkamer.Wij wonen aan onze bedrijf en wij kunnen niet zomaar verhuizen.Mijn man en zoon hebben niks.Ik wel.Sommige mensen zijn gevoelig sommigen niet.Hartruis,lichte hoopdpijn,knetterende hersenen( brainzap),constante zoom in je hoofd ,vooral s'nachts dat niet weggaat met oordopjes,slecht inslapen,wakker schieten om niks.Nou als je dat hebt,ben je gevoelig op hoogspanningslijn.En als je al zo ver bent,en je huisarts zegt dat komt waarschijnlijk van "stress",moet je paar dagen bij een andere gaan slapen om te testen.Als jou symptomen wegvallen bij een andere plek,dat weet je dat je gevoelig bent.

Ik heb afgelopen tijd zo erg last van dat ik een caravan kocht,en ver achter in mijn tuin slaap.Voor de winter heb ik nog geen oplossing. Ze adviseren bij 380kw 115 m,en bij 150kw 40 meter afstand.Ik vermoed ook dat ze meer kw doorsturen,sinds ze willen dat mensen overstappen van gas naar elektriciteit en elektrische wagens enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26

Theo

moederbord

Mijn vriendin heeft soortgelijk; Als we onder een hoogspanningskabel lopen/rijden dan voelt ze dat ook. Dit hebben we vaak genoeg dubbel blind getest. Die ene keer dat ze het niet kon voelen bleek later dat die kabel uit stond vanwege werkzaamheden in het verdeelstation 2 km verderop....

Al zou ik het huis cadeau krijgen met geld toe, ik zal nooit nabij een hoogspanningskabel gaan wonen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Emmy70 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:04:
Wij wonen ongeveer 15 jaar tussen twee hogspanningslijnen van 380 en 150kw.De 150kw is pal boven onze slaapkamer.Wij wonen aan onze bedrijf en wij kunnen niet zomaar verhuizen.Mijn man en zoon hebben niks.Ik wel.Sommige mensen zijn gevoelig sommigen niet.Hartruis,lichte hoopdpijn,knetterende hersenen( brainzap),constante zoom in je hoofd ,vooral s'nachts dat niet weggaat met oordopjes,slecht inslapen,wakker schieten om niks.Nou als je dat hebt,ben je gevoelig op hoogspanningslijn.En als je al zo ver bent,en je huisarts zegt dat komt waarschijnlijk van "stress",moet je paar dagen bij een andere gaan slapen om te testen.Als jou symptomen wegvallen bij een andere plek,dat weet je dat je gevoelig bent.

Ik heb afgelopen tijd zo erg last van dat ik een caravan kocht,en ver achter in mijn tuin slaap.Voor de winter heb ik nog geen oplossing. Ze adviseren bij 380kw 115 m,en bij 150kw 40 meter afstand.Ik vermoed ook dat ze meer kw doorsturen,sinds ze willen dat mensen overstappen van gas naar elektriciteit en elektrische wagens enz.
Dan zou ik toch verhuizen als je er zo'n last van hebt, het bedrijf kan daar dan toch wel blijven. Desnoods ergens een bungalow ofzo en dan blijft je adres tussen die kabels.

Ik heb een tijdje in een straat parallel aan het spoor gewoond. Heb er niet zo veel van gemerkt. Maar dan zit er nog een straat en een parkeerplaats van de NS tussen. Maar soms dacht ik er ook wel over na of het wel goed was :p Maar je hebt altijd wel wat, ergens anders hebben misschien twee honderd jaar geleden fabrieken gestaan en dan zitten er zware metalen in de grond, of het zit vol pfas omdat er ooit een brand is geweest of je zit dicht bij een snelweg of een te drukke stad.

/▌

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-07 13:25
Ik lees heel veel nadelen en mogelijk gezondheidsrisicos.
Er is echter ook een silver-lining:
Als je praktisch onder de hoogspannings draden woont, kan je TL buizen ophangen zonder aan te sluiten en dan geven ze uit zichzelf licht.
Gratis en voor niks.
Dat is toch ook wel iets waard? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 19-07 04:07
targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
Door mijn woonwijk lopen ook hoogspanningsmasten, hier heeft de gemeente onderzoek gedaan wat het zou kosten om deze onder de grond te laten leggen. Lang verhaal kort, de gezondheidsvoordelen wogen niet op tegen de kosten. Gelukkig woon ik er een eindje vanaf.

Edit: even een artikel wat ik zo snel kon vinden: http://www.eenlokaal.nl/E...lijn%20Klingerberg%20.pdf
Je linkje even bekeken en toen bij maps gaan spieken. Tijdens de voetbalwedstrijden zal er ongetwijfeld wat spanning in de lucht hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lo2DLQLkZ90YbulGQr2DBlLsic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swL3fiF1ymZPttL4iPCvN2NM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtxJzUWUiOUeAy9UPF__B93MRT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oSE8q4jUaja1WaxNnqLof3Yr.png?f=fotoalbum_large

https://www.google.nl/map...xNS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-07 13:03
Op een voetbalveld ben je meestal maar een paar uur, hooguit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSgmk04EdR6536dr-I5zYaqZkBk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xNMB9NPMeZP9nfsju9GGX4wg.jpg?f=user_large

Je zult hier maar wonen. https://www.google.nl/map...xNS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

[ Voor 17% gewijzigd door noppus op 18-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-07 23:33
Je zou eigenlijk moeten kijken naar hoogspanningswerkers , en het aantal Leukemie gevallen etc , hebben zij meer ziektes dan andere beroepen ?

Als je zelf gaat onderzoeken op Google .. ja op het internet kunnen ze je waarschuwen dat je van het ademen sneller sterft :D zowiezo , zal het meer schadelijk zijn per uur denk ik zo , om in een vliegtuig te stappen en te gaan vliegen , dan onder zon kabels te wonen voor een jaar.
En we level al meer dan 100 jaar met electriciteit , en we worden nog steeds veel ouder dan onze voorouders.

Ik zou zeggen tegen je vrouw , dat ze studies van universiteiten moet opzoeken.,

mocht het allemaal waar zijn het alternatief zou zijn dat je verhuisd, en dan een huis koopt, in een drukke straat in een stad, waar je uiteindelijk nog meer korter van leeft.

[ Voor 101% gewijzigd door Metallize op 18-07-2025 13:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-07 14:16
GarBaGe schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:52:
Ik lees heel veel nadelen en mogelijk gezondheidsrisicos.
Er is echter ook een silver-lining:
Als je praktisch onder de hoogspannings draden woont, kan je TL buizen ophangen zonder aan te sluiten en dan geven ze uit zichzelf licht.
Gratis en voor niks.
Dat is toch ook wel iets waard? :)
Maar als je het licht even uit wil moet je de lampen demonteren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Emmy70 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:04:
En als je al zo ver bent,en je huisarts zegt dat komt waarschijnlijk van "stress",moet je paar dagen bij een andere gaan slapen om te testen.Als jou symptomen wegvallen bij een andere plek,dat weet je dat je gevoelig bent.
Dan weet je inderdaad dat je gevoelig bent.

Of de oorzaak fysiek door de kabels komt, of psychologisch omdat jij stresst omdat je onder kabels zit weet je dan nog steeds niet. Daarvoor zou je weer een dubbel blind test moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-07-2025 14:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

noppus schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:07:

[Afbeelding]

50kV, maar nog steeds bizar idd :D Maar zou nog liever daar wonen dan hier: https://maps.app.goo.gl/ZoTMk2FkFxvfUSSg7 380kV op je bakkes in de achtertuin, waar RIVM 115 meter afstand adviseert 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Saven op 18-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-07 13:00
[b]m.boxma schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:51:

De vraag is of dit het oplost. Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat de grond het magnetische veld niet tegenhoud. Het is dan natuurlijk wel de vraag waar deze kabels komen te liggen. Waarschijnlijk niet door / onder jullie tuinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

noppus schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:07:

[Afbeelding]

Die lijn heeft sowieso pareltjes; bijna alle masten staan in achtertuintjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkdFZOcAHwX2aslp1Op1PlWw0lU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l6KQmzWNWcEm2Mx6uib7QAMC.png?f=user_large
https://maps.app.goo.gl/JZENrgusoFUmiaym9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvqrUTbJyXbUDp236FgbwW2WC3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nZt6zGv7XMd46b9UPO4IUHU.png?f=fotoalbum_large
https://maps.app.goo.gl/KpAyLukUwE2QuEoo7

https://maps.app.goo.gl/Q7CjqboKuC1acm158

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

emot schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:45:
[...]
De vraag is of dit het oplost. Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat de grond het magnetische veld niet tegenhoud. Het is dan natuurlijk wel de vraag waar deze kabels komen te liggen. Waarschijnlijk niet door / onder jullie tuinen.
Ook het magnetische veld van de aarde houd de grond niet tegen, dat merk je elke dag natuurlijk? :)
De sterkte van het magnetisch veld van de aarde aan het oppervlak varieert, maar ligt globaal tussen de 25 en 65 microtesla (µT) of 0,25 tot 0,65 gauss,
Wikipedia: Aardmagnetisch veld
Er heerst soms verwarring over wat precies met de breedte van de magneetveldzone wordt bedoeld en met de minimale afstand die geadviseerd wordt tussen de hoogspanningslijn en woningen, scholen in het beleidsadvies hoogspanningslijnen. De breedte van de magneetveldzone is de totale breedte tussen de 0,4 microtesla-grenzen links en rechts van de hoogspanningslijn. De minimale afstand die geadviseerd wordt tussen de hoogspanningslijn en een woning is de helft van deze breedte.
https://www.kennisplatfor...-van-hoogspanningslijnen/

Het grote verschil zit inderdaad bij er recht onder wonen, dan is de hoeveelheid micro-Tesla een stuk hoger.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 18-07-2025 15:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een collega woonde in geertruidenberg en die keek op de amercentrale. Dat vond ik al extreem dichtbij, maar er stonden geen palen direct in zijn tuin :)
Paprika schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Je linkje even bekeken en toen bij maps gaan spieken. Tijdens de voetbalwedstrijden zal er ongetwijfeld wat spanning in de lucht hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.google.nl/map...xNS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Dat vind ik nog wat anders dan dat je er onder woont, dat is maar een paar uur per week dat jer er dan onder zit. Maar het zal toch ook al wel onderzocht zijn? Treinpersoneel zit ook een hele werkdag onder hoogspanningskabels.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 15:15
Marzman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Een collega woonde in geertruidenberg en die keek op de amercentrale. Dat vond ik al extreem dichtbij, maar er stonden geen palen direct in zijn tuin :)

[...]

Dat vind ik nog wat anders dan dat je er onder woont, dat is maar een paar uur per week dat jer er dan onder zit. Maar het zal toch ook al wel onderzocht zijn? Treinpersoneel zit ook een hele werkdag onder hoogspanningskabels.
Wel in de trein, in een metalen kooi naar alle waarschijnlijkheid.
Dat heeft misschien hetzelfde voordeel als dat je in de auto wil zitten als het onweert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kan het nu natuurlijk niet meer terugvinden, maar ik zag jaren geleden een docu over een Engels dorp waar in de buurt van hoogspanningsmasten een bepaalde soort kanker veel meer voorkwam dan elders. Dat werd niet direct gelinkt aan de magneetvelden, maar aan bepaalde fijne stoffen die door het veld meer aanwezig waren in de woningen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 19-07 04:07
Marzman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Ik zou me er geen zorgen maken, maar ik zou het wel een gek gezicht vinden. Toch een wat ander gevoel dan een sportveld tussen de bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-07 17:35
En van de week zag ik ergens dat mensen wel gewoon op het elektromagnetische veld gaan zitten in hun elec auto, waarbij mensen met een pacemaker niet in moeten willen rijden. Zal ook wel een feestboek verhaal zijn,maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fliepiefloep
  • Laatst online: 18-07 17:52
YakuzA schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:19:
[...]

Of de oorzaak fysiek door de kabels komt, of psychologisch omdat jij stresst omdat je onder kabels zit weet je dan nog steeds niet. Daarvoor zou je weer een dubbel blind test moeten doen.
N=1 natuurlijk maar ik denk dat het bij mij fysiek is. Ik voelde iets raars in mijn hoofd terwijl ik helemaal niet door had dat we net onder hoogspanningskabels aan het wandelen waren.
Ik moet buiten gaan als de muziek te luid staat en hoor bvb antimugapparaten en wakeuplights zoemen dus erg normaal ben ik sowieso niet 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BounceMeister schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:17:
Ik kan het nu natuurlijk niet meer terugvinden, maar ik zag jaren geleden een docu over een Engels dorp waar in de buurt van hoogspanningsmasten een bepaalde soort kanker veel meer voorkwam dan elders. Dat werd niet direct gelinkt aan de magneetvelden, maar aan bepaalde fijne stoffen die door het veld meer aanwezig waren in de woningen daar.
Een heel dorp zit toch niet onder die dingen?

Maar toen ik kind was ging iedereen die in ons dorp in de 'hoofdstraat' woonde dood aan kanker. Toen wisten we niet waarom, maar ik vermoed zware metalen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:21

Reptile209

- gers -

Harry21 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:43:
En van de week zag ik ergens dat mensen wel gewoon op het elektromagnetische veld gaan zitten in hun elec auto, waarbij mensen met een pacemaker niet in moeten willen rijden. Zal ook wel een feestboek verhaal zijn,maar toch.
Is dat niet de basis FCC-compliance voor elektrische apparaten? Iets met als strekking: this device does not emit disruptive radiation and will accept disruptive radiation from other devices?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Harry21 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:43:
Even zoeken levert op dat dit dikke nonsens is: https://www.startpage.com...&cat=web&language=english
According to a new study, presented this week at the European Heart Rhythm Association (EHRA) in Barcelona, Spain, the answer is yes – so long as you don't place the charging cable directly over your cardiac device, or stay near the charging cable for extended lengths of time.
Maar kan me voorstellen dat op feesboek wilde verhalen de ronde doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Theo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:14:
Mijn vriendin heeft soortgelijk; Als we onder een hoogspanningskabel lopen/rijden dan voelt ze dat ook. Dit hebben we vaak genoeg dubbel blind getest.
Hoe heb je dit dubbelblind getest?

De definitie, via Wikipedia "Een dubbelblind onderzoek is wetenschappelijk onderzoek waarbij noch de proefpersoon, noch de onderzoeker gedurende het experiment kennis heeft over wie tot de experimentele groep behoort en wie tot de controlegroep."

Ik kan dat heel moeilijk relateren aan wat je hier wilt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-07 23:33
YakuzA schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:19:
[...]

Hij kan haar vrouw een half jaar naar Svalbard sturen, en vragen of ze gestressed raakt van het Noorderlicht :D .. ik denk dat het meer "Cabin Fever" wordt dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Metallize schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:56:
Je zou eigenlijk moeten kijken naar hoogspanningswerkers , en het aantal Leukemie gevallen etc , hebben zij meer ziektes dan andere beroepen ?

Als je zelf gaat onderzoeken op Google .. ja op het internet kunnen ze je waarschuwen dat je van het ademen sneller sterft :D zowiezo , zal het meer schadelijk zijn per uur denk ik zo , om in een vliegtuig te stappen en te gaan vliegen , dan onder zon kabels te wonen voor een jaar.
En we level al meer dan 100 jaar met electriciteit , en we worden nog steeds veel ouder dan onze voorouders.

Ik zou zeggen tegen je vrouw , dat ze studies van universiteiten moet opzoeken.,

mocht het allemaal waar zijn het alternatief zou zijn dat je verhuisd, en dan een huis koopt, in een drukke straat in een stad, waar je uiteindelijk nog meer korter van leeft.
Lang zul je niet moeten zoeken:
Uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen dat kinderen en volwassenen mogelijk meer kans hebben om leukemie te krijgen, als ze dicht bij bovengrondse hoogspanningslijnen wonen.

Bron:

Zo kun je alles wel in het belachelijke trekken!

[ Voor 3% gewijzigd door Chaki op 19-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Laatst online: 00:36
Ik zou zelf verhuizen, zeker met kinderen. Ik heb jaren lang de glasvezel afgemonteerd die in of met deze kabels mee loopt. Overal waren altijd protest acties / borden van bezorgde bewoners, vooral op stukken waar de 380.000 volt (380kV) door de grond heen ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
Chaki schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen dat kinderen en volwassenen mogelijk meer kans hebben om leukemie te krijgen, als ze dicht bij bovengrondse hoogspanningslijnen wonen. Leukemie, hersentumoren, Alzheimer, ....

Bron:

Zo kun je alles wel in het belachelijke trekken!
Hier heb ik het al eerder over gehad: correlatie is niet hetzelfde als causaliteit.
vanaalten in "Wonen direct naast hoogspanningskabels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:52:
[...]

De definitie, via Wikipedia "Een dubbelblind onderzoek is wetenschappelijk onderzoek waarbij noch de proefpersoon, noch de onderzoeker gedurende het experiment kennis heeft over wie tot de experimentele groep behoort en wie tot de controlegroep."

Dat vroeg ik mij ook af. Je zou een opzet kunnen verzinnen waarbij ergens masten staan over een dicht bos of iets dergelijks, in ieder geval zodat je ze niet direct ziet tijdens het wandelen, en dan een derde persoon een route voor je uitstippelt die random wel en niet onder de kabels door gaat. Een ander zou jou dan op je ervaren symptomen moeten onderzoeken.
Ik kan zo snel niet iets praktisch bedenken om dit dubbelblind te onderzoeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Hier heb ik het al eerder over gehad: correlatie is niet hetzelfde als causaliteit.
vanaalten in "Wonen direct naast hoogspanningskabels"
Causaliteit valt op individueel niveau niet aan te tonen. Rokers hebben significant meer kans op longkanker
Alcoholisten op alcoholdementie en alcoholvergiftiging
Mensen die vlakbij Tata Steel wonen hebben meer kans op astma en andere ziekten
Dat is meer dan correlatie, want je stelt niet alleen een verband op 1 bepaald moment vast. Wie 5 jaar in de buurt van een hoogspanningsmast woont versus 50 jaar ...

Anyway: ik reageerde op "van te leven ga je dood" en "laat je vriendin eens zoeken naar wetenschappelijke publicaties"
Dan is mijn antwoord: onderzoek genoeg

En causaliteit werd recent toch erkend tussen het overlijden aan leukemie van een kind en blootstelling aan pesticiden tijdens de zwangerschap:
https://nos.nl/l/2540387

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wilke schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:52:
[...]

In de auto rijden we regelmatig onder hoogspanningsmasten door. Vaak vraag ik aan haar of ze dat voelt. Maar ook vaak vraag ik dit in het donker wanneer ik weet dat ze het niet kan zien (omdat ik weet waar de kabels hangen, en zij niet, en je dit in het donker niet kunt zien op de snelweg), ook wanneer er geen kabels hangen. In zo'n beetje alle gevallen is het antwoord juist.
In de stad hebben we ook een 35 kV kabel, zo'n beetje zoals in de foto's van Ede een aantal posts hierboven. We liepen er pas onderdoor en toen merkte ze op dat ze niks voelde, en dat dat raar was. Ik was gaan zoeken en vond dat ze dat weekend bezig waren met werkzaamheden aan het onderverdeelstation 2 km verderop.

Mogelijk is de term dubbel blind inderdaad incorrect gekozen door mij. Hoewel het laatste voorbeeld dan wel weer dubbel blind was.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
fliepiefloep schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:52:
[...]

N=1 natuurlijk maar ik denk dat het bij mij fysiek is. Ik voelde iets raars in mijn hoofd terwijl ik helemaal niet door had dat we net onder hoogspanningskabels aan het wandelen waren.
Ik moet buiten gaan als de muziek te luid staat en hoor bvb antimugapparaten en wakeuplights zoemen dus erg normaal ben ik sowieso niet 8)7 .
"Sterke elektromagnetische velden kunnen bij kortdurende blootstelling lichamelijke reacties veroorzaken. Voorbeelden daarvan zijn tintelingen in de armen en het zien van lichtflitsen"
Bron: https://www.rijksoverheid...raling/magnetische-velden

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de gevoeligheid van je zintuigen.
Ik:
Huis 1 tuin grensde aan het spoor, ook goederentreinen 's nachts, slapen als een roos
Huis 2: laagovervliegenden vliegtuigen, nog net geen landingsbaan. Was mij nooit opgevallen, maar bezoek zei het
Huis 3: 3 brandweerauto's met gillende sirenes onder mijn raam. Mensen belden mij op: wat is er bij jou aan de hand? Euh, wat zou er moeten zijn, ik zit tv te kijken ...
Als kind vlakbij lint van hoogspanningsmasten gewoond. Bliksem sloeg daar regelmatig in. Spectaculair om te zien! Zaten daarna de hele avond in het donker, maar de moeite waard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19-07 14:09

Dido

heforshe

Chaki schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:25:
Uit internationaal onderzoek komen aanwijzingen dat kinderen en volwassenen mogelijk meer kans hebben om leukemie te krijgen, als ze dicht bij bovengrondse hoogspanningslijnen wonen. Leukemie, hersentumoren, Alzheimer, ....

Bron:
Je impliceert zaken die expliciet ontkent worden in je bron, dat is niet erg netjes.

Voor wat betreft Alzheimer:
In 2022 bracht de Gezondheidsraad advies uit over vier ‘neurodegeneratieve ziekten’. Dat zijn de ziekte van Alzheimer, ALS(Amyotrofische Laterale Sclerose ), Parkinson en MS . De raad ziet, in de beschikbare onderzoeken, geen aanwijzingen voor een verhoogd risico op de vier onderzochte neurodegeneratieve ziekten in de buurt van hoogspanningslijnen.
Nogal flauw (en misleidend!) om Alzheimer dan in je opsomming mee te nemen, nietwaar?

Leukemie bij kinderen dan:
In deze gepoolde analyses zien we een statistisch verband, maar niet wat de oorzaak van de extra leukemiegevallen is. Dat wil zeggen dat niet is bewezen dat de extra kinderleukemie echt door de magneetvelden van de hoogspanningslijn wordt veroorzaakt.
Maar statistieken liegen niet:
Bij kinderen die lang zijn blootgesteld aan een gemiddelde magneetveldsterkten van 0,3 tot 0,4 microtesla of meer lijkt het risico op leukemie ruim twee en een half keer zo hoog als bij kinderen die op het achtergrondniveau worden blootgesteld.
Dat klinkt heel erg ernstig, totdat je je realiseert dat van de 3,3 miljoen minderjarigen in Nederland er jaarlijks zo'n 120 gediagnosticeerd worden met leukemie. De kans is dus in heel Nederland gemiddeld 0,0036%. En natuurlijk is 0,009% "veel" hoger, maar nog steeds verduveld klein.
Daarnaast, volgens het [Kennisplatform, een samenwerking van RIVM,. TNO, DNV, RDI, GGD GHOR en ZONMW:
De oorzaak van de mogelijke verhoging van de kans op leukemie bij kinderen is niet bekend. Wel zijn er aanwijzingen uit wetenschappelijk onderzoek dat kinderen die dichtbij bovengrondse hoogspanningslijnen wonen (op plaatsen waar het magneetveld sterker is dan circa 0,4 microtesla) mogelijk een tweemaal zo grote kans hebben om leukemie te krijgen. Als je aanneemt dat het magneetveld hiervan de enige oorzaak zou zijn, dan is berekend dat in Nederland, ongeveer n kind per twee jaar hierdoor leukemie zou krijgen. Ter vergelijking: in totaal krijgen in Nederland in een periode van twee jaar gemiddeld 270 kinderen leukemie (4 of 5 van de 100.000 kinderen krijgt leukemie).

Wetenschappers hebben nog geen verklaring kunnen vinden voor het verhoogde aantal gevallen van kinderleukemie bij hoogspanningslijnen. De oorzaak kan het magnetisch veld zijn. Maar de leukemiegevallen kunnen ook veroorzaakt worden door andere factoren die samenhangen met de aanwezigheid van hoogspanningslijnen. Andere mogelijke verklaringen die in wetenschappelijke literatuur genoemd worden, zijn bijvoorbeeld metaaldeeltjes die loskomen van de kabels, verfdeeltjes van de masten of het gebruik van bestrijdingsmiddelen om vegetatiegroei onder de lijnen tegen te gaan. Ook komt het voor dat er in de buurt van hoogspanningslijnen meer wegen en industrieterreinen liggen. Verder onderzoek heeft niet duidelijk kunnen maken wat de daadwerkelijke oorzaak is van deze leukemiegevallen. Er kunnen ook meerdere oorzaken spelen en het hogere aantal leukemiegevallen kan ook op toeval berusten.
Voor leukemie bij volwassenen schrijft jouw bron:
De wetenschappelijke onderbouwing voor volwassenen is wel minder sterk dan die bij kinderen. De Gezondheidsraad baseert zijn conclusie voor volwassenen op minder dan tien onderzoeken, meer zijn er niet beschikbaar. Over leukemie bij kinderen zijn enkele tientallen onderzoeken beschikbaar. Daar komt bij dat voor kinderleukemie vier gepoolde analyses zijn uitgevoerd. Voor volwassenen ontbreken deze.
En over herstentumoren bij kinderen:
Het risico kan volgens de Gezondheidsraad bijna anderhalf keer zo hoog zijn bij kinderen die lang worden blootgesteld aan magneetveldsterktes van 0,4 microtesla of meer. De raad geeft aan dat de aanwijzingen bij hersentumoren zwakker zijn dan bij kinderleukemie.
Met andere woorden, alleen voor leukemie bijj kinderen is er mogelijk een statistisch relevante correlatie, maar men tast in het duister over de oorzaak.
Bij alle andere dingen die je noemt is de correlatie zwakker of zelfs niet aangetoond.

Het is dus allesbehalve makkelijk zwart/wit ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Chaki schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:22:
"Sterke elektromagnetische velden kunnen bij kortdurende blootstelling lichamelijke reacties veroorzaken. Voorbeelden daarvan zijn tintelingen in de armen en het zien van lichtflitsen"
Bron: https://www.rijksoverheid...raling/magnetische-velden
En uit de eerder aangehaald bron (RIVM):
Onder een sterkte van 100 microtesla (bij 50 hertz) zien we deze effecten niet meer. Magneetvelden met een sterkte boven 100 microtesla komen niet voor op plaatsen waar het publiek in de buurt van bovengrondse hoogspanningslijnen kan komen.
En ook in jouw bron staat, precies na jouw quote:
De Europese Unie adviseert om mensen niet bloot te stellen aan magneetvelden van meer dan 100 microtesla. Tesla is de eenheid voor de sterkte van een magnetisch veld. Bij elektromagnetische velden onder deze grens treden geen directe lichamelijke reacties op.
Laten we geen verwarring (oif paniek) gaan zaaien door halve quotes te gaan neergooien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Ik kan op geen enkele manier aantonen of mijn vermoeden hout snijdt, maar zouden sommige klachten van mensen die bij hoogspanningsmasten wonen niet veroorzaakt kunnen worden door de gebruikte verf op de masten. Ik weet dat er tot in lengte van jaren verf gebruikt is met chroom 6 er in, en in meerdere onderzoeken is al gebleken dat die verf nogal wat effecten op een menselijk lichaam kan hebben. Bij schilderwerkzaamheden aan die masten in het verleden werd de afgeschuurde verf echt niet opgezogen of afgevangen, dat kwam (en komt) gewoon in het milieu terecht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:34:
Ik kan op geen enkele manier aantonen of mijn vermoeden hout snijdt, maar zouden sommige klachten van mensen die bij hoogspanningsmasten wonen niet veroorzaakt kunnen worden door de gebruikte verf op de masten. Ik weet dat er tot in lengte van jaren verf gebruikt is met chroom 6 er in, en in meerdere onderzoeken is al gebleken dat die verf nogal wat effecten op een menselijk lichaam kan hebben. Bij schilderwerkzaamheden aan die masten in het verleden werd de afgeschuurde verf echt niet opgezogen of afgevangen, dat kwam (en komt) gewoon in het milieu terecht.
Je bent niet de enige die daaraan denkt, ik quote net al :) :
Andere mogelijke verklaringen die in wetenschappelijke literatuur genoemd worden, zijn bijvoorbeeld metaaldeeltjes die loskomen van de kabels, verfdeeltjes van de masten of het gebruik van bestrijdingsmiddelen om vegetatiegroei onder de lijnen tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Je impliceert zaken die expliciet ontkent worden in je bron, dat is niet erg netjes.

Voor wat betreft Alzheimer:

Nogal flauw (en misleidend!) om Alzheimer dan in je opsomming mee te nemen, nietwaar?
Je hebt helemaal gelijk. Zal het uit het lijstje schrappen omdat het anderen die niet verder lezen kan misleiden
[Quote
van de 3,3 miljoen minderjarigen in Nederland er jaarlijks zo'n 120 gediagnosticeerd worden met leukemie. De kans is dus in heel Nederland gemiddeld 0,0036%. En natuurlijk is 0,009% "veel" hoger, maar nog steeds verduveld klein.
Daarnaast, volgens het [Kennisplatform, een samenwerking van RIVM,. TNO, DNV, RDI, GGD GHOR en ZONMW:
Ieder kind is er 1 teveel. Dat geldt voor alle zeldzame ziektes.
Het is dus allesbehalve makkelijk zwart/wit ;)
Ook 100% mee eens, maar in de wetenschap eindigt ieder artikel met "verder onderzoek is nodig".

Bedankt voor de nuancering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:07
https://youtube.com/shorts/rlyU9AMaq9g?si=R5RuKQFRxzkeQhEn

Toevallig heeft ElectroBOOM hier iets over.

[ Voor 25% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-07-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

iMode schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 05:22:
Ik zou zelf verhuizen, zeker met kinderen. Ik heb jaren lang de glasvezel afgemonteerd die in of met deze kabels mee loopt. Overal waren altijd protest acties / borden van bezorgde bewoners, vooral op stukken waar de 380.000 volt (380kV) door de grond heen ging.
Ik zou allerlei en protestacties in de buurt van mijn huis ook irritant vinden ja.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Chaki schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Zal het uit het lijstje schrappen omdat het anderen die niet verder lezen kan misleiden
[Quote

[...]

Ieder kind is er 1 teveel. Dat geldt voor alle zeldzame ziektes.

[...]

Ook 100% mee eens, maar in de wetenschap eindigt ieder artikel met "verder onderzoek is nodig".

Bedankt voor de nuancering!
Een dergelijke afwijking is eerder een toevalligelheid dan een conclusie. Als het toevallig andersom was geweest (omdat de afwijking zo klein is kan je er echt geen wetenschappelijke conclusie aan verbinden) had jij dus gezegd dat het beter was onder een hoogspanningsmast te wonen?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Een dergelijke afwijking is eerder een toevalligelheid dan een conclusie. Als het toevallig andersom was geweest (omdat de afwijking zo klein is kan je er echt geen wetenschappelijke conclusie aan verbinden) had jij dus gezegd dat het beter was onder een hoogspanningsmast te wonen?
Geen flauw idee hoe je daarbij komt
Pagina: 1