Hor voor draaikiepraam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:16
Denk dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.
Ik ben opzoek naar horren voor onze slaapkamer, hier zitten draaikiepramen met een onderrand zoals deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp3sbz_7xOYQnxTjQ6kEbvd63Ws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LiH0aIUio67KyHKi168FUF8z.png?f=user_large

Helaas kunnen ze mij in de bouwmarkt geen antwoord geven of deze hor daarvoor geschikt is:
https://www.karwei.nl/ass...n-wit-80x120-cm/p/B182332

Mij lijkt namelijk dat die kleine buiging bovenaan die aluminiumrand voor problemen gaat zorgen als daar ook nog een hor tussenkomt en je wil het raam dan dicht doen.

of moet ik zorgen dat de hor bovenop die rand steunt?

Zijn er mensen met dezelfde situatie die ook een hor hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 29-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:04
De situatie is aan de hand van je afbeelding niet helemaal duidelijk voor me. Maar wij hebben overal veerstifthorren van Unilux: ideaal. Ziet er strak uit en neemt weinig ruimte in beslag. Wij hadden ook geen andere opties.

Heeft mij wel €1000 gekost ofzo, ze zijn aan de prijs. Je kunt eens kijken of dat een oplossing kan zijn bij jullie: https://www.unilux.nl/product/raamhor-vast-veerstifthor/

Edit: jij laat volgens mij de binnenkant van het kozijn zien en in de link van Karwei staat dat je die horren aan de buitenkant in het kozijn monteert. Dus wellicht dat het dan wel kan?

[ Voor 19% gewijzigd door remzor op 29-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54
Wij hebben goedkoper horren van de action (Tesa Insect Stop maar dan goedkoper), zelf op maat knippen en in het kozijn plakken. Aangezien onze draaikiepramen beide functies naar binnen doen, en we het gaas aan de buitenkant tussen het raam en het kozijn hebben geplakt hebben zit dat prima.

We laten het het hele jaar zitten, ik weet niet hoe goed het klittenband en gaas het houden als we het verwijderen, maar ze kosten maar een paar euro dus zelfs als ze maar 1 jaar meegaan is dat ok.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
remzor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:04:
De situatie is aan de hand van je afbeelding niet helemaal duidelijk voor me. Maar wij hebben overal veerstifthorren van Unilux: ideaal. Ziet er strak uit en neemt weinig ruimte in beslag. Wij hadden ook geen andere opties.

Heeft mij wel €1000 gekost ofzo, ze zijn aan de prijs. Je kunt eens kijken of dat een oplossing kan zijn bij jullie: https://www.unilux.nl/product/raamhor-vast-veerstifthor/

Edit: jij laat volgens mij de binnenkant van het kozijn zien en in de link van Karwei staat dat je die horren aan de buitenkant in het kozijn monteert. Dus wellicht dat het dan wel kan?
1000 euro ga ik er niet voor betalen haha ;)

Zal vanavond de situatie even duidelijker maken met eigen fotos.
Maar het is hetzelfde als de foto in de 1e post. Alles heeft een houten rand behalve de onderste horizontale "balk" die is van aluminium en heeft onder geen volledige vlakke kant maar een kleine bolling / rand die bovenaan buigt waardoor de lijn niet meer gelijk loopt met de rest van het kozijn.

Maar zoals je zegt in de omschrijving staat dat het aan de buitenkant wordt gemonteerd. Misschien toch stiekem een doos openmaken in de bouwmarkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 11:57
Ik heb mijn inzet horren hier weg:

https://www.hfthorren.nl/raamhorren/inzethorren/

Dit werkt perfect en wellicht hebben ze een oplossing voor jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
we hebben hetzelfde profiel onderin, en hebben ook nog 'hinder' van het ventilatierooster in het raamkozijn. We hebben uiteindelijk hor met profielen gekozen die aan de voorzijde en in de dag van het kozijn ( niet het raamkozijn zelf ) valt.
Deze profielen zitten vast met behulp van magneten in de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-03 09:24
Wij hebben een zelfde dorpel in onzs nieuwbouwhuis met de draaikiepramen.
Wij hebben inzethorren besteld bij Hubo. (maatwerk)
De rubbers moeten echter wel dik genoeg zijn, anders sluit de raam niet goed, bij ons kwamen ze dit vooraf checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56
Dat sleufje voor afwatering en ook onderin de rode cirkel heb ik wel afgeplakt met slechts minieme gaatjes voor de afwatering. Ik had sterk het idee dat beestjes hier opvallen graag doorheen kropen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:12
Ik heb ze toevallig net op maat laten maken. Inzethorren speciaal voor draai/kiep die naar binnen toe gaat. Was rond de 275 kwijt, inclusief inmeten en brengen. Goed te doen dus.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:41
Op mijn nieuwe dakkapel heb ik inzethorren van Keje, die kan je zo inzetten. Persoonlijk vind het niet zo relax omdat ik nu met 8 horren ofzo zit in de opslag in de winter. Is zo geleverd vanuit de leverancier. Kwaliteit is overigens prima maar het concept spreek mij wat minder aan.

Bij mijn oude dakkapel heb ik rolhorren gemonteerd op de dag (op het kozijn), beetje zelfde principe als een rolluik. Dat is de mooiste oplossing vind ik zelf, als je nog geen rolluik voor het raam hebt. Die kan makkelijk open en dicht gezet worden. Ook wou ik hem persé in het antraciet maar als je dat niet hoeft en wit is ook goed, dan heb je vrij veel keuze voor weinig. Denk aan Hamstra, Bruynzeel.

Ik denk dat ik 50 euro per stuk kwijt was, voor zelf monteren. De Keje was wel een stuk duurder, 105 euro per stuk maar dat was vanuit de aannemer.

[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 29-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:44:
Op mijn nieuwe dakkapel heb ik inzethorren van Keje, die kan je zo inzetten. Persoonlijk vind het niet zo relax omdat ik nu met 8 horren ofzo zit in de opslag in de winter. Is zo geleverd vanuit de leverancier. Kwaliteit is overigens prima maar het concept spreek mij wat minder aan.
Waarom zou je ze verwijderen?

Heb bij al mijn slaapkamerramen inzethorren. Zitten er nu al 10 jaar in zonder er ooit uitgehaald te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Maar denken jullie dat de hor van karwei gaat passen?

En moet ik dan meten vanaf de bovenkant van aluminium frame? Zodat die 2 randen (hor en alu frame) op elkaar vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:11
Dirk0s schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:05:
Maar denken jullie dat de hor van karwei gaat passen?

En moet ik dan meten vanaf de bovenkant van aluminium frame? Zodat die 2 randen (hor en alu frame) op elkaar vallen?
Wij hadden dezelfde kozijnen en stijlen in ons vorige huis. Veel gekloot inderdaad maar uiteindelijk online uitgekomen bij een juiste passende inzethor. Moet morgen even de website opzoeken als je het wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:59
flyyy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:47:
Ik heb mijn inzet horren hier weg:

https://www.hfthorren.nl/raamhorren/inzethorren/

Dit werkt perfect en wellicht hebben ze een oplossing voor jou situatie.
Hoi,

Wij zijn ook heel lang aan het zoeken geweest. Uiteindelijk door een kozijn man geleverd die bij ons na 30 jaar de kozijnen nog even ging afstellen.

Lijkt sterk op deze die genoemd wordt. Werk super wij halen ze er nooit meer uit en hebben geen last meer van muggen. Hiervoor erg veel

Geloof dat ze 75 euro per stuk waren incl het bezorgen en plaatsen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Draakje5 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:21:
[...]

Wij hadden dezelfde kozijnen en stijlen in ons vorige huis. Veel gekloot inderdaad maar uiteindelijk online uitgekomen bij een juiste passende inzethor. Moet morgen even de website opzoeken als je het wilt weten.
Heeeel graag, blijft voor mij onduidelijk wat nu wel en wat niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 16:57
Ga met wat goede foto's naar een stoffeerder, die kunnen je prima advies geven.

Kost misschien iets meer, maar dan past het perfect en komen ze het nog voor je opmeten ook. Heb het hier ook gedaan, en geen moment spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:45
Heb uiteindelijk voor de volgende hor gekozen en paste prima met een rooster in het raam en alu strip voorbij de stijlen: https://www.horrentotaal.nl/horren/inzet-hor/

Bij kozijn type kies je dan voor "Hout met alu strip voorbij stijlen" en als je een rooster in het raam hebt moet je de profieldikte aanpassen. Het hor zet je op de strip, daarbij moet je oppassen dat het niet eraf valt tussen de spleet van het kozijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Kelvern op 01-08-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik snap dat alleen niet hoe het plek heeft om te steunen als het raam dicht is, zie mijn situatie in dit geval. Ik zie hier namelijk geen ruimte voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edn6lZYJ4saI6_qRAifMSrRwjAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4Ui8OGewGGQk6dXXo25Mssv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Dirk0s schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:18:
Ik snap dat alleen niet hoe het plek heeft om te steunen als het raam dicht is, zie mijn situatie in dit geval. Ik zie hier namelijk geen ruimte voor:
[Afbeelding]
Ik heb deze ook en ze blijven op hun plaats door klemmetjes aan de zijkant. Daar waar het raam ertegenaan komt, is het materiaal heel dun. (Ik kan later wel een foto maken als je wilt?) Wel goed opmeten volgens de meetinstructie op de site die hierboven al wordt genoemd (horrentotaal/inzethor).
Of die van Karwei passen weet ik niet, zijn dat specifiek inzethorren? Of voorzethorren? Die laatste passen niet in je draaikiepraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56
Ik snap dat alleen niet hoe het plek heeft om te steunen als het raam dicht is, ..
Ik heb twee types gehad. Die van buitenaf in het kozijn zitten met magneetjes. Die kan je zelfs met het raam dicht plaatsen en afhalen.

Daarna bij kantel/kiep had ik ze van binnenuit. Je draait je raam helemaal open. dan druk je ze in dezelfde opening als waar het raam ingaat. Als je het raam dan dicht doet dan klem je helemaal vast, het raam gaat dan ook merkbaar moeilijker dicht omdat het aluminiumframe er tussen zit.

Ik weet niet meer hoe het met die onderrand zat die jij omcirkelt hebt. Bij mij was dat recht dacht ik. Bij jou zou je het er plat op kunnen zetten. Je hebt een paar mm speling en jij zou die speling dan moeten gebruiken om strak tegen die rand te schuiven. Ik had ze bij de horrengigant.nl besteld. Eentje als proef, daarna een stuk of 4 extra. €75 per stuk (4 jaar geleden)

Draaikiep-raam, Inzethor
Hortype:Inzethor 27mm
Afmeting in het kozijn (b x h):
55 cm x 132,3 cm
Type montage:Montage in het kozijn
Type kozijn:Hout met aluminium onderstrip tussen de kozijnstijlen (type 2)
Profielkleur: RAL 9001 Crème wit
Gaas:Grijs

Ik zou ze even een fotootje sturen met dat gebogen randje. Dit vind je op hun online bestelformulier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1rxNnqpE6rEeemnBbMwU5AYNdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsdpzqfByO7mvSOtlqKlbG1I.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaAp5Ay9vQKNP0TbLrrgOCD4bak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUVdsZZmljX9ewQXo5p4GgVt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[Afbeelding]
Onze buuf, heeft schuif horren voor het raam laten plaatsen, ik heb ze online alleen nog niet gevonden.
Daar mee heb je dus nergens last van met het openen / sluiten van je raam en kunnen er zelfs nog screens voor mocht je dat ooit willen.

Ik weet dus helaas niet waar je ze kan kopen, want zou ze zelf ook wel willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Toke_gt schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Ik heb deze ook en ze blijven op hun plaats door klemmetjes aan de zijkant. Daar waar het raam ertegenaan komt, is het materiaal heel dun. (Ik kan later wel een foto maken als je wilt?) Wel goed opmeten volgens de meetinstructie op de site die hierboven al wordt genoemd (horrentotaal/inzethor).
Of die van Karwei passen weet ik niet, zijn dat specifiek inzethorren? Of voorzethorren? Die laatste passen niet in je draaikiepraam.
Dit is de info volgens de karwei website:
Geschikt voor Draai-/kiepraam

Ik denk dat deze dan niet veel anders zijn dan die van een horrengigant of horrentotaal. Ik moet ze gewoon meten vanaf bovenkant alu strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Dirk0s schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dit is de info volgens de karwei website:
Geschikt voor Draai-/kiepraam

Ik denk dat deze dan niet veel anders zijn dan die van een horrengigant of horrentotaal. Ik moet ze gewoon meten vanaf bovenkant alu strip.
Ja, je meet de volledige opening door het raam, dus kozijnen en bovenkant strip. Dat is het deel met hor dat je door die opening naar buiten duwt. Aan de binnenzijde van het raam heb je dan een aluminium rand die voorkomt dat het geheel naar buiten valt. Doordat die rand heel dun is, kan je raam gewoon dicht.

Kijk ook even of je ze bij Karwei in de RAL-kleur van je raam of kozijnen kunt bestellen. Ik heb dat en daardoor zie je vanaf de buitenkant bijna niet dat er een hor in zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 01-08-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony_Montana
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:35
vormulier schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Onze buuf, heeft schuif horren voor het raam laten plaatsen, ik heb ze online alleen nog niet gevonden.
Daar mee heb je dus nergens last van met het openen / sluiten van je raam en kunnen er zelfs nog screens voor mocht je dat ooit willen.

Ik weet dus helaas niet waar je ze kan kopen, want zou ze zelf ook wel willen :)
snip, niet de bedoeling
Voor de mensen die een standaard inzethor willen plaatsen bij een houten kozijn met alu strip. Kijk hiermee uit, dit past vaak niet, omdat je raam niet kan sluiten. Of je hendel kan niet helemaal dicht. Klemhor of plisse raamhor is dan een beter alternatief (ben zelf geen fan van rolhorren). PVC kozijn kun je namelijk vaak nog achteraf stellen (zomerstand/winterstand).

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:45
Kelvern schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:51:
Heb uiteindelijk voor de volgende hor gekozen en paste prima met een rooster in het raam en alu strip voorbij de stijlen: https://www.horrentotaal.nl/horren/inzet-hor/

Bij kozijn type kies je dan voor "Hout met alu strip voorbij stijlen" en als je een rooster in het raam hebt moet je de profieldikte aanpassen. Het hor zet je op de strip, daarbij moet je oppassen dat het niet eraf valt tussen de spleet van het kozijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQfRSHF1VP8tJLOXE2KSuWSZ8sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yri0PSe1wHa7PC9fnZy7jN1.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het voorbeeld, leunt dus op de alu strip, maar raam komt er nog voor, dus gaat nog prima dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Ook hier kantel kiepramen. Achtergevel anders dan voor. Voor zaten er rubbers in de weg.
Dit verholpen door de maten iets aan te passen.

Zelfs gemaakt en 'in de dag' geplaatst heet dat geloof ik. De raamopening.
Met in het boven gedeelte een 'slap' stuk hor gaas voor het naar buiten uitstekende ventilatie rooster
Opdat er genoeg speling is als het raam gesloten wordt.

Gemaakt van aluminium hor profiel. Waar later het gaas in ge- zet/spanne wordt.
Het platte kantje van het profiel valt over de dag rand. En het raam sluit mechanisme heeft net genoeg speling om nog te kunnen kantelen en kiepen. Helemaal dicht doen gaat net niet. De kruk blijft op half zeven staan.

Een dwars profiel trekt de hor in de dag klemvast. Gemonteerd met draadeinde 5mm en vleugelmoeren. En een moertje aan de binnenkant. Er hoefde niet in het kunststof kozijn geboord te worden of iets met magneet strips

Het is wel zo dat alles nauwkeurig opgemeten en gemaakt dient te worden. Twee x meten 1x zagen ;-P millimeter werk.
De middelste dwarse is met aluminium hoekjes verstevigt op de t hoeken. Anders trek je met vast zetten de boel uit z'n verband. Heb helaas geen foto's van 't raam binnen buiten zonder hor kunnen vinden ter verduidelijking.
Morgen bij daglicht ff maken.(gemaakt.) En de 'lelijke' kant zit nu buiten.
Misschien hebben andere Tweakers hier ook wat aan als voorbeeld.
En oeps wat een zwarte bende zit er tussen de kieren. Binnenkort ff de stoom machine er door heen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG8vALvuSM0LHsPeik2jwcjkoN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PDUsPxEHOvt6fBEZ9lcvAst.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_jHHF9N3fq8gSCq7XxyxLiizbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrGG3b93sadJNhnGfexerzAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBlMu-dBCCBZyoN1rk23foXmp8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psM96FFAy2f389c4INlvvzH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4fw9WhABuYua7lXwEZeto3J--w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRZSE43dwecQABtfTaK3Hlqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XC0ctM-o_T8IAZ0JAvWzzuTGSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybAaARci95bYZLvfx04DR3oD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door pentode op 02-08-2024 08:26 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1