Waar bewaren jullie je electronica componenten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3!
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 14:19
Ik ben met een grote opruimactie bezig, waarbij ik graag mijn verzameling aan kartonnen doosjes met componenten wil vervangen voor een iets beter systeem.

Ik heb een aantal van deze aangeschaft, maar ze gaan snel kapot en heb soms ook vakken nodig die wat dieper zijn.

Hoe bergen jullie je projecten op, zowel actieve projecten als het opruimen van allerlei random grote en kleine componenten?

Beste antwoord (via M3! op 30-07-2024 16:23)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb raaco ladenkastjes. Niet ideaal maar het beste wat ik zo kon bedenken. Heb ze al 20 jaar :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
assortimentsdozen & assortimentskasten.

Bij mij gaan ze niet stuk en de kasten zijn vaak dieper, maar er zijn ook diepere assortimentdozen beschikbaar.

Actieve projecten gaan soms in een bakje (IKEA) of in zo'n A4 ladekastje.

Wellicht een beetje offtopic, wellicht ook niet, ben ook benieuwd hoe mensen hun hobby voorraad bij houden.
Ik heb inmiddels zoveel, dat ik totaal niet meer weet wat ik nou wel of niet heb.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik heb namaak raaco kastjes van hbm met daarin ook kleinere 3d geprinte bakjes.
En een mapje met dit: https://eevblog.store/products/%C2%B5sleeve
En natuurlijk een royaal assortiment SAMLA.

Geen van de opties hierboven zijn niet ESD veilig, dus geen chips en fets in opbergen zonder zakje.

Als je van die metalen rekjes koopt, let dan op dat je PE bakjes hebt, en geen PC
PC wordt geel en broos en dan breken ze. Raaco heeft PE als ik het goed herinner.

@Christoxz https://partsbox.com/

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 29-07-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor heel veel zaken heb ik Action A4 doosjes. Een project krijgt ook zo'n doosje + label. Alleen als het echt een heeeel klein project is daar het in een zakje in de 'Small projects' doos.

Voor componenten gebruik ik voor de grotere dingen ook die doosjes. En daarnaast nog paar verschillende formaten assortimentsdoos. En voor grotere zaken of waar ik veel van heb (bijvoorbeeld C13/C14/C7/C5 kabels of netwerkkabels) heb ik de hoge variant van de A4 doos van de action.

En qua bijhouden, niet :+ Of in mijn hoofd. Vooral belangrijk om het wel logisch op te ruimen. Zo is er een doos met relais, doos met mosfets etc. Dan kan ik redelijk snel checken of ik het heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 29-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 12:19
(jarig!)
Boudewijn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:08:
Ik heb raaco ladenkastjes. Niet ideaal maar het beste wat ik zo kon bedenken. Heb ze al 20 jaar :)
Idem, maar dan al meer dan 30 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb dezelfde soort oplossingen. Maar dan komt de volgende uitdaging; hoe weet je wat je nog hebt zonder elke keer al je dozen/mappen/containers door te zoeken? Zo vaak kan ik iets niet meer vinden wat ik dacht te hebben of bestel ik weer 20 dezelfde chippies om na een paar maanden exact dezelfde 20 chippies (-1 voor het projectje) terug te vinden in een ander doosje.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Hier ook Raaco en ook al 10-tallen jaren. Er was in die tijd ook niet veel anders te koop. Die laatjes van acryl zijn wel wat kwetsbaar, de nieuwe zijn van nylon?
En grotere componenten in een paar Dirk boxen van Hornbach.
Maar verder hetzelfde probleem als hierboven, alhoewel ik een aantal Raaco laatjes wel heb gelabeld, met name voor de weerstandjes en condensatoren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:51
Momenteel gebruik ik assortimentsdozen en allerlei plastic bakjes voor de grotere dingen.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je allemaal hebt, hoe precies je het wilt uitsplitsen en hoe vaak je het nodig hebt. Ben je een professioneel amateur of een paar keer per jaar hobbyist? Wil je meteen een bakje kunnen opentrekken of uit een stapel dozen kiezen en dan kijken?

Ik weet zo ongeveer wat ik heb en waar ik moet kijken maar het is niet heel ver uitgesplitst, daar hobby ik te weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb zelf vrij veel gesorteerd in sealzakjes, dat scheelt een hoop lucht opslaan.
Zegmaar individuele componenten in kleine zakjes, als dat nodig is erop met stift wat het is, en die weer in grotere zakken sorteren.
Bijv zakje 1kOhm weerstanden, in een grotere zak 1-10kOhm, in een grotere zak 0.25W weerstanden.

De veelgebruikte waardes heb ik in assortimentsbakken, maar als je voor elk component een bakje moet gaan maken heb ik al ~400 bakjes nodig voor alleen weerstanden (0.1Ohm-1MOhm, E12, in 0.25W, 1206, 0603 en 0402).

Uiteindelijk heb ik alles in lades, die dan dus volzitten met zakken, heb meestal vrij snel gevonden wat ik zoek en daar gaat het in mijn ogen uiteindelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Categorie "aantal keer per jaar hobbyist": een aantal stuks Ikea Moppe (in verschillende uitvoeringen), en in de laatjes wisselend geen nadere uitsplitsing, of een kaartenbak met tabs (voor strips met weerstanden) of een aantal keren zo'n klein sorteerdoosje (Action?):

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/moppe-miniladekast-grenen__1169620_pe892509_s5.jpg?f=xl

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sd44807e09ac34835838a7d8d18fd0632j.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

En labelen. Vooral onderdelen of gereedschap wat maar een paar keer per jaar gebruikt of nodig is.
Hiervoor ooit een Dymo Mobile Labeler aangeschaft. Kun je ook kabeltjes of kruidenpotjes mee etiketteren ;-) is Moeders weer blij.
Want al die meuk vind ze maar nix. Is wel verheugd, als ik weer wat elektronisch allegaars gerepareerd heb. Met een onderdeeltje dat ik net nog had liggen. In één van de bakjes.

Labelen is een essentieel aspect van het te gebruiken opbergsysteem.
Waar vaak en lichtzinnig aan voorbij wordt gegaan.

Adam Savage YT tested heeft regelmatig terugkerend het onderwerp storage, labeling, sorting etc. als topic. Erg leerzaam en verhelderend imho.

En af en toe opzomeren. @M3! heel goed.. Wil graag alles bewaren. Maar soms gaat ook hier de bezem er flink door heen.
En geef het graag door/weg, onderdelen, gereedschap ed. aan bijvoorbeeld mensen met een neuro diversiteit.
Een jongeman adolescent met ass is helemaal idolaat van radiobuizen. Daar zijn dus aardig wat doosjes 'oude' pentodes naar toe gegaan ;-P Ooh wat was tie blij.

In de loop der jaren allerlei soorten bakjes, bakken en dozen aangeschaft. En altijd gelabeld. En dan nog zoek ik me soms een slag in de rondte in welk bakje ik het ooit geplekt heb.
Wel zoals al eerder opgemerkt goed duurzaam opberg materiaal gebruiken.
Bakken van bijvoorbeeld de Action breken na een paar jaar aan brokken.

En droog vochtvrij opbergen. Batterijen eruit halen. Kunnen net als condensatoren gaan lekken, ja ja.

[ Voor 5% gewijzigd door pentode op 30-07-2024 19:18 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Bezulba Mijn oplossing daarvoor is dus goed categoriseren en inderdaad, labelen! Voor het laatste ooit ook een simpele Dymo aangeschaft.

Maar hierdoor weet ik van 95% van wat ik zoek eigenlijk 100% zeker waar ik moet zoeken.

En ja, ook ik heb meer unieke chips gewoon in (gelabelde) seal zakjes in een grote doos ipv assortimentsdoos. Alleen voor een E12 reeks in 1/4W TH heb ik een ladekastje maar dat is meer door hoe oud het is.

Enige is dat ik ooit wel een oude voorraad met van alles heb overgenomen. Dit is wel redelijk gesorteerd maar toch wel heeeeel anders. Dus om dit echt nuttig te kunnen gebruiken zou ik dat toch echt eens allemaal door moeten.

En qua bakken heb ik zelf nog geen problemen gehad met de Action A4 bakken. En dit toch al wel weer een jaar of 8 in gebruik. Enige die gebarsten zijn heb ik ongelukkig laten vallen of hebben op een festival (want heb ook bakken voor non-elektronica) wat te ruige behandeling gehad. Maar ik denk wel dat je ze niet de hele dag in de zon moet laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlZ6RRznEcztav1p2Y15StEXSSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvNQmvVOAMKxQTa0H5AlH4fB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI0G67WccHAP2xl_uz1ciuw1T-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHX7YYDwJWUkmdC0DiUbRere.jpg?f=fotoalbum_large

Raaco ladekastjes in combinatie met een Dymo printertje, kun je héérlijk autistisch alle bakjes voorzien van de benodigde info.

Afgelopen weken weer druk geweest met allerlei losse componenten voor mijn Meshtastic hobby, al dat kleine spul past perfect in dergelijke bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:25:
@Bezulba Mijn oplossing daarvoor is dus goed categoriseren en inderdaad, labelen! Voor het laatste ooit ook een simpele Dymo aangeschaft.

Maar hierdoor weet ik van 95% van wat ik zoek eigenlijk 100% zeker waar ik moet zoeken.

En ja, ook ik heb meer unieke chips gewoon in (gelabelde) seal zakjes in een grote doos ipv assortimentsdoos. Alleen voor een E12 reeks in 1/4W TH heb ik een ladekastje maar dat is meer door hoe oud het is.

Enige is dat ik ooit wel een oude voorraad met van alles heb overgenomen. Dit is wel redelijk gesorteerd maar toch wel heeeeel anders. Dus om dit echt nuttig te kunnen gebruiken zou ik dat toch echt eens allemaal door moeten.

En qua bakken heb ik zelf nog geen problemen gehad met de Action A4 bakken. En dit toch al wel weer een jaar of 8 in gebruik. Enige die gebarsten zijn heb ik ongelukkig laten vallen of hebben op een festival (want heb ook bakken voor non-elektronica) wat te ruige behandeling gehad. Maar ik denk wel dat je ze niet de hele dag in de zon moet laten staan.
Ik label ze ook. Maar ik weet dus niet of ik nu nog een pot van 100k heb liggen. Of een vage chinese chip. Of, of, of.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Bezulba Nee, dat weet ik dus ook niet direct. Maar het kost me <5minuten om dat na te kijken omdat duidelijk is waar het moet liggen als ik het heb.

Niet ideaal maar alles boekhouden zou naar mijn idee onder aan de streep me nog veeeel meer tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 18:43
Ik heb wel wat raaco kastjes, maar ik gebruik 't liefste assortimentsdozen. M'n hobbyhok is ingericht met een goed aantal assortimentsdoos caddies van de hornbach, uiteraard allemaal netjes gelabeld met m'n brother labelwriter.

Voor de wat meer maatwerk behoevende opbergzaken heb ik ook nog her en der gridfinity bakjes, als je 'n 3d-printer hebt is dat zeker de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3!
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 14:19
Ik zie een hoop goede opties, dank allemaal. Vooral de map voor afgeknipte reels is een goede aanwinst!
Ik denk dat ik inderdaad doorga met de assortimentsdozen, die van Casplantje is een goede optie. Ik heb weinig ruimte voor grotere kasten of die houten Ikea laden, koffertjes kan ik nog wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
Bij ibood zijn mooie kastjes in de aanbieding voor je zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
ik heb die diner van de lidl. zijn wel stuk duurder geworden de laatste tijd. Soms hebben ze exact dezelfde bij de aldi maar dan met blauwe bakjes. Zijn twee versies allemaal doorzichtige kleinere bakjes, of met die grotere bakjes erbij. Ik heb beide kleine voor alle weerstanden etc. de grotere voor heatsinks, motortjes etc.

Linkje:
Lidl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 19:38
Na veel wikken en wegen ben ik van de ladekastjes afgestapt en ook overgestapt op assortimentsdozen. Reden was vooral dat die ladekastjes behoorlijk snel de hoogte in gaan, en ik graag alles in een dichte kast weg kan stoppen.

Ik heb wel goed moeten zoeken. Er zijn namelijk een aantal grote irritatiepunten aan assortimentsdozen:
  • kleine vakjes waar je met je vingers niet fatsoenlijk uit kan graaien
  • slappe deksels waardoor smalle onderdelen van het ene bakje naar het andere bakje verspringen
  • verplaatsbare tussenschotten die niet goed blijven zitten of niet goed afsluiten aan de onderkant waardoor onderdelen van het ene vak naar het andere vak kunnen schuiven
Dus ik wilde assortimentsdozen met een stevige deksel, geen verplaatsbare tussenschotten en liefst losse inzetbakjes zodat, mochten mijn worstenvingers niet in het bakje kunnen graaien, ik een los bakje om kan kieperen i.p.v. de hele assortimentsdoos.

Ik heb in mijn klusbus enkele Stanley organizers met losse bakjes en een hardplastic doorzichtige deksel (Stanley 1-92-748). Deze werken uitstekend, maar Stanley staat nou niet bepaald bekend om het goed beschikbaar maken van reserve- of vervangingsdelen voor hun spullen. Ook het 3D-printen van die bakjes is geen pretje, want ze worden op hun plek gehouden door pinnetjes op de hoeken van de bakjes die uitsteken en in een uitsparing in de bodem van de assortimentsdoos vallen. Voor €20 per stuk zijn ze betaalbaar, maar niet goedkoop, en je zult ‘t moeten doen met de bakjes die je hebt. Dat was ‘m niet voor mij, want ik heb veel meer kleine bakjes nodig dan grote, dus dan zou ik die dozen moeten kopen voor de inzetbakjes en de rest in een hoek moeten smijten voor “het geval dat”.

De Fatmax-lijn assortimentsdozen heeft wel los beschikbare bakjes, maar deze bakjes zijn standaard wel erg groot als het om een paar weerstandjes gaat. Dat was ‘m ook niet.

De zoektocht bracht mij toen bij de Raaco CarryLite serie. Mooie assortimentsdozen, met inzetbakjes die goed op hun plek blijven zitten, en de bakjes zijn ook los goed beschikbaar. De prijs is alleen best stevig van zo’n assortimentsdoos: een lege doos kost je al snel €30, en de inzetbakjes zijn ook €0,60 het stuk voor de kleine maat, dus er komt nog 24x €0,60 = €14,40 bij voor de inzetbakjes. €45 per assortimentsdoos is mij te duur.

Maar toen stuitte ik op de goedkopere lijn van Raaco. Geen losse bakjes, maar wel vaste vakjes in een handig formaat, en een stevige deksel en goede sluiting. Dus ik ben aan het 3D-printen geslagen, met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqSMm26lr8yBGlakiFbamlZzi1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xLxRGKrg9crGSkDZW7fzNQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ-0rrM-kRRDXH6NwdaTNJcfAVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0gWDckJIFtg4JttMe8Dw3pj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF714j50ZV94TA_g_EWBtedebTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHNhGYi9dc78q4GtMoaMz8vO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor mijn projecten gebruik ik de witte bakjes van de chinees, groot genoeg om de boel van een project bij elkaar te houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

En het verzamel woede dilemma ;-) Ik kan alles wel gebruiken ;-P Heb zelfs nog onderdelen, materialen uit de jaren tachtig.

Vandaag horren gemaakt en de hoeken verstevigd met kleine aluminium platen. Gepopt vastgezet.
En die plaatjes gemaakt van lange stroken komende uit een afval container van de Fokker Vliegtuigbouwer. Zo ook de popnagels. Jaren tachtig. werkte daar op de computer/server zalen. En in één van de opbergbakken lag ook de popnageltang. Was bijna naar de bouwmarkt gereden om er een te halen. Dat had waarschijnlijk sneller geweest. Zo vaak pop ik niet.

In de lessenaar schuur aan de hoge kant, planken met opberg bakken. Merk Rubbermade. Helaas niet meer verkrijgbaar. Die gebruik ik al meer dan dertig jaar. Zijn ook stapelbaar. Dus 1x aangeschaft zo te zeggen 'voor 't leven'. Kunnen ook indien leeg in elkaar opgestapeld worden. Gaan ook mee naar een klus. Een soort van Thunderbird 2... En nog met geschreven stickers. De planken zijn in hoogte en breedte verstelbaar. Merk Duraline ff uit het hoofd. Want waar laat je al die bakken en boxen.

Verder ook van die opbergboxen met verstelbare vakjes. Dat is meer voor de kleinere onderdelen.
Gebruik soms ook ei-er doosjes op de werkbank. Voor tijdelijke opberg. Dertien schroefjes in een dozijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wYY8y8TXkwMwpgVeSFHThzwXbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnhvIzYY40zaYIEWkMvCNe0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECVt8WaUwF44YJwgK2F6fvcTPS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFiyuGMq0sp4aIAXtJyIz7mi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bkKr_joS6IkOdAArfHeuh66Ap4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBV9wxGXg5vXJUdyehm9dwlr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGreoTRvrfPUErufq6p7aBfP7XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJda9rczeZUWPxEo7q2is4nm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 31-07-2024 22:03 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1