Inrichting ter verbetering akoestiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 18:04

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste Tweakeraars,

Ik twijfelde even in welk forum ik dit topic moest plaatsen. Maar met oog op het akoestiek topic maak ik wellicht hier de grootste kans. Ik besluit even een eigen topic aan te maken om eerst even wat tips/tricks op te halen in plaats van het akoestiek topic te vervuilen.

Situatie is als volgt:
Ik heb een kantoor/gameruimte van 3.6m x 2.9m. Ik heb wat issues met de akoestiek. Namelijk. Bij vergaderingen hoor ik merkbaar een echo als ik praat. Dat stoort mij zelf omdat het lijkt alsof ik daardoor hard praat. En anderen via Teams-meetings zouden het ook kunnen horen. Nu merk ik op dat mijn partner en ik de inrichting van kantoor toch wat lastig vinden. Daarom vraag ik wat advies. We hebben een aantal planten, wat posters/schilderijen geplaatst. Vloerkleed op de grond. Kasten etc. Maar het blijft een aardige echo. Vooral met de deur dicht.

Wat heb ik zelf al bedacht:
We hebben wat zelfgemaakte schilderijen opgehangen maar die doen niet veel. Ook een vloerkleedje op de grond met planten doen niet bijzonder veel. Maar alles samen helpt toch een beetje want zonder is het erger. Zelf overwoog ik een Selecta Plafondeiland op te hangen en hier direct indirect licht in te brengen met een ledstrip. Eventueel nog gecombineerd met een hangende plafondlamp erdoorheen. Of een staande lamp nog ergens.
Wat ik wat zonde vind is als we de blauwe muur (foto; muur links) behoorlijk bedekken omdat ik het zonde zou vinden als de kleur zou verdwijnen achter een hoop schilderijen :+

Foto
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afgaande op bovenstaande, wat zouden jullie nog voor tips hebben? We vinden het behoorlijk lastig.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Begin eens met een (flink) vloerkleed. Die postzegel nu doet niets. Dan ben je er waarschijnlijk al vanaf.
Het zijn nu allemaal wel erg harde en rechte oppervlakken behalve de gordijnen....

Iets van een boeken/vakkenkast linksachter waar nu de planten staan gaat de reflecties ook wat breken. En iets meer dempends of brekends achter je monitor gaat ook helpen.

Kortom, het is gewoon te kaal met harde rechte wanden.

Als je dat graag zo wilt houden zijn akoestische platen op het plafond de enige andere optie. Als je die wit zou houden zijn ze redelijk onzichtbaar.

[ Voor 62% gewijzigd door Tweaker_BE op 28-07-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tweaker_BE schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:45:
Begin eens met een (flink) vloerkleed. Die postzegel nu doet niets. Dan ben je er waarschijnlijk al vanaf.
Het zijn nu allemaal wel erg harde en rechte oppervlakken behalve de gordijnen....

Iets van een boeken/vakkenkast linksachter waar nu de planten staan gaat de reflecties ook wat breken. En iets meer dempends of brekends achter je monitor gaat ook helpen.

Kortom, het is gewoon te kaal met harde rechte wanden.

Als je dat graag zo wilt houden zijn akoestische platen op het plafond de enige andere optie. Als je die wit zou houden zijn ze redelijk onzichtbaar.
Er ligt nu een 90x90 kleed in. Wat zou je aanraden qua maat? En maakt het daarbij nog uit wat het materiaal is?

[ Voor 28% gewijzigd door ViezeVis op 28-07-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Standaard IKEA kleden zijn iets van 170x240. Veel kleiner moet je niet gaan anders heb je er steeds minder aan. Wol of een wat hogere pool is beter, maar alles is beter dan een harde vloer.

En ook een paar kleine vakken/boeken met wat zachte vulling kastjes kan al enorm schelen als daardoor het geluid minder recht reflecteerd.

En anders helpt nu al de gordijnen sluiten tijdens een call.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaker_BE op 28-07-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tweaker_BE schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:53:
Standaard IKEA kleden zijn iets van 170x240. Veel kleiner moet je niet gaan anders heb je er steeds minder aan. Wol of een wat hogere pool is beter, maar alles is beter dan een harde vloer.

En ook een paar kleine vakken/boeken met wat zachte vulling kastjes kan al enorm schelen als daardoor het geluid minder recht reflecteerd.
Ik weet dus niet zo goed of rechthoekig mooi in die kamer past :+. Dan heb ik liever een groter ronder kleed in de hoek. I.p.v. die schilderijen aan de muur iets groters neerhangen geprint op decotex doek met d40 isolatie erachter, zou dat al een hoop doen? @LittleMaik heeft daar een soort mini-howto over gemaakt. Ik 'praat' ook naar de schermen toe, dus mogelijk dempt dat ook al.

LittleMaik in "Het grote akoestiek topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 19:29
Vloerbedekking 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
De WAF is volgens mij niet zo hoog daarvoor :+ _O- . En op zich ook niet gek, behalve dat de pc dan wat meer stof hapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
ViezeVis schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:56:
[...]

De WAF is volgens mij niet zo hoog daarvoor :+ _O- . En op zich ook niet gek, behalve dat de pc dan wat meer stof hapt.
Dan wordt het tegen het plafond 😋.

Maar je heb nu wel echt alle wanden met een harde afwerking. Dat galmt.

Al eens geprobeerd met de gordijnen dicht? Zal al wel schelen denk ik. Of een kamerscherm? Liefst van zacht materiaal. Stof of riet of bedenk iets.

Mochten de gordijnen helpen kan je ookevt zoiets op een blinde muur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-09 23:15
Demping, demping en demping.
Dus dik vloerkleed, dikke gordijnen, boekenkasten met boeken, alles wat geluid kan absorberen.
Het resterende met eierdozen beplakken voor de echo. Wanneer je die eierdozen leuk beschilderd geeft het een heel apart, artistiek, effect.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
ViezeVis schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Dat zal je nog verrassen, stof is meestal dode huid en dan kan mooi verwaaien naar de hoekjes op zo'n gladde vloer. In tapijt blijft het liggen tot de stofzuiger voorbij komt.

Eigenlijk is het heel simpel: neem dekbed leg het op de grond, probeer het verschil, leg het in een hoek, weer proberen. Hang het over de deur (laken mag ook wel), hang het over twee balkjes op de bepaalde plekken. Meten is weten.

Grote opgespannen schilderijdoeken (bijvoorbeeld xenos) kan je gewoon sausen met dezelfde muurwerf en ophangen, eventueel nog een simpele schuimplaat erachter. Verder kan je bureau iets draaien of anders gaan zitten ook helpen.

Verder kan je ook nog iets 'lelijks' verzinnen dat je na gebruik achter een kast schuift, denk bv aan iets van dik karton waar je netjes een matrashoes overheen trekt/vastniet. Als dat gewoon wit is dan valt het niet erg op als het blijft staan. Achter het gordijn schuiven is bijvoorbeeld een idee.

Praktisch: er zijn van die stoffen prikborden. Daar kan je nog wat leuks/praktisch mee ook. Je hebt ze ook op wieltjes zodat je ze makkelijk weg kan bergen. (niet voordelig)

Als je vergadert kan je hopelijk 'side tone' aanzetten zodat je jezelf terug hoort. Er zijn vele manieren dit te bereiken, hopelijk kan je het gewoon aanzetten in het programmaatje van je headset (bv jabra of poly). Je gaat dan automatisch minder hard praten om bijvoorbeeld galm en de oordeksels te compenseren. Het praat ook veel minder vermoeiend.

Weet je zeker dat de echo in de kamer zit? In je audioapparatuur kan er iets ook wat vertraagd terugkomen door allerhande instellingen of een onverwachte microfoon (bv die in de webcam of scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
ViezeVis schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Er ligt nu een 90x90 kleed in. Wat zou je aanraden qua maat? En maakt het daarbij nog uit wat het materiaal is?
Je kamer is ruim 10 m2, een kleedje van nog geen 1 m2 is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat :P

Maar, even serieus: je hebt het over 'het lijkt' en 'anderen zouden het ook kunnen horen', maar wat dacht je van een collega (of twee) eens te vragen of het storend is? Want de gemiddelde collega zal niet heel veel geven om geluidskwaliteit en/of wel wat (slechte kwaliteit) gewend zijn ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Je kamer is ruim 10 m2, een kleedje van nog geen 1 m2 is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat :P

Maar, even serieus: je hebt het over 'het lijkt' en 'anderen zouden het ook kunnen horen', maar wat dacht je van een collega (of twee) eens te vragen of het storend is? Want de gemiddelde collega zal niet heel veel geven om geluidskwaliteit en/of wel wat (slechte kwaliteit) gewend zijn ;)
Het stoort mij. Het is soms net alsof ik in de badkamer zit. Ik heb wel eens gehoord dat een collega dacht een echo te horen maar ws door ruisonderdrukking werd het minder erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dat idee van het dekbed ga ik eens proberen! Thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Akoestische panelen achter je monitoren hangen. Desnoods (WAF) eentje met een leuk printje er op, bijv: https://gikacoustics.net/...gory/acoustic-art-panels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke microfoon gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb net even een dekbed op de grond gelegd en 1 gordijn dichtgedaan (anders werd het wel heel donker in Teams :+). Helaas nog geen fantastische verbetering. Dus ik denk nu aan een aantal stappen;

- Ik wil kijken of ik een wandschilderij met decotex zelf kan maken en dit vullen met een akutherm d40 panel ter vervanging van die postzegeltjes aan de muur.
- Een groter vloerkleed staat op de lijst. Ik kijk dan vooral naar een rond kleed van vb. 120-140.
- Eventueel een verlaging van het plafond met indirecht licht. Vind het ook wel wat hebben. Zeker niet lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
ViezeVis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:35:
- Ik wil kijken of ik een wandschilderij met decotex zelf kan maken en dit vullen met een akutherm d40 panel ter vervanging van die postzegeltjes aan de muur.
Lijkt me alles behalve fraai.

Tegenwoordig helemaal hip, en het helpt eigenlijk ook nog best aardig.... maak/koop een latjeswand met vilt voor de wand achter je bureau (of de wand achter je zitplaats). Kan in principe ook op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tweaker_BE schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Lijkt me alles behalve fraai.

Tegenwoordig helemaal hip, en het helpt eigenlijk ook nog best aardig.... maak/koop een latjeswand met vilt voor de wand achter je bureau (of de wand achter je zitplaats). Kan in principe ook op het plafond.
Het is niet alleen vilt wat ik tegen de muur aan plak hè :p. Gewoon een geprint schilderij met een foto van m'n auto o.i.d. waar ik trots op ben. Een latjeswand kan ook, maar ik vind dat al te snel te Pinterest-achtig. Vind het wel heel mooi hoor maar ik betwijfel of het mooi staat.

Er is nog geen 'Show je thuiswerkplek' topic volgens mij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Natuurlijk een totaal ander effect.... je geeft zelf al aan dat zelfs een gordijn amper helpt.
Dan moet je iets meer maatregelen treffen dan een iets grotere postzegel.

Op deze manier ga je er in mijn optiek niet komen. Dempen en nog wat diffuus is wat je nodig hebt. Nu is het gewoon een vierkante doos met eigenlijk alleen harde reflecties.

Dat badkamer effect had ik vroeger op mijn werkplek ook, en daar lag gewoon vloerbedeking maar de rest was hard en glad. Oplossing daar was gordijnen, een boekenkast en een grote plaat akoestisch schuim op de opdekdeur waar ik net naast zat. Kleine dingen ga je het niet mee redden.

En zoals gezegd als je niets aan je inrichting wilt doen dan blijft het plafond over....

[ Voor 35% gewijzigd door Tweaker_BE op 29-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11

- Een groter vloerkleed staat op de lijst. Ik kijk dan vooral naar een rond kleed van vb. 120-140.
Je lijkt te denken dat een vloerkleed veel doet, maar op een oppervlakte van 10+ m2 is een kleed van 140cm nog steeds geen reet natuurlijk, nog minder als die rond is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

De onderkant van je bureaublad is een plek waar je vrij gemakkelijk vrij dik akoestisch materiaal tegenaan kan plakken.

Verder vooral veel dikkere gordijnen.

En ik ben ook wel benieuwd in wat voor microfoon je praat. Als dat een losse is (of, horror, de laptopmicrofoon) dan gaat die uiteraard veel galm meepikken. Een goeie Jabra of goeie boom mic met noice cancelling doet dat een heel stuk minder

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:33
Dat is het nadeel van die kale moderne interieurs. Kamers zijn helemaal leeg, want strak, en dat komt de akoestiek matuurlijk niet ten goede. Steenwol onder je buro, dempt goed en is uit het zicht. Latje er voor en stof er onder en klaar.

Eierdozen doen niet zo veel, dan zijn akoestische plafondplaten veel beter. Zwaardere gordijnen dempen ook meer.

Open kast, of open aan de voorkant, en daar dan ook spullen inzetten, dat dempt ook. Net als een boekenkast, zeker wanneer je de ruggen van de boeken juist niet uitlijnt. Dat is meer diffusie dan absorbtie, maar laat je kamer echt wel anders klinken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
JvS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:04:
De onderkant van je bureaublad is een plek waar je vrij gemakkelijk vrij dik akoestisch materiaal tegenaan kan plakken.

Verder vooral veel dikkere gordijnen.

En ik ben ook wel benieuwd in wat voor microfoon je praat. Als dat een losse is (of, horror, de laptopmicrofoon) dan gaat die uiteraard veel galm meepikken. Een goeie Jabra of goeie boom mic met noice cancelling doet dat een heel stuk minder
Ik gebruik in dit geval m'n airpods. Net vanmiddag nog even gepolst bij een collega. Hij hoort het idd ook maar het stoort hem niet. Dus het is wel merkbaar genoeg. En bovendien stoort het mij dus ook.
De gordijnen hier zijn al erg dik. Het zijn volledig blinderende gordijnen met rubberen voering en een vrij dikke microvezel-achtige stof. Ik twijfel er niet aan dat ik lichte gordijnen heb. We hadden laatst de gordijnen er eens even afgehaald omdat ik het plafond moest sausen. Toen was 't direct al onaangenaam en veel erger dan nu.

Ik heb nu een aantal keren voorbij zien komen: demping = key. Dat is dan duidelijk en daar ga ik mee aan de slag. Ik ga ook eens kijken of ik een leuke (open) boekenkast kan scoren. Voor wat betreft demping met stof- of dempplaten. Wat moet ik mij voorstellen met demping achter de schermen? @TMDC en @Tweaker_BE noemden het al. Ik had zelf een soort dempend schilderij in gedachten of werden hier echte platen mee bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou als test eens een grote deken hangen voor de wand waar nu die 3 paneeltjes hangen, boven je scherm. Kwestie van een grote deken, paar panlatten die je klem zet tussen vloer en plafond met de deken er tussen.

Op deze manier heb je de demping al meteen bij de bron te pakken, namelijk de richting die je op praat.

Wanneer de test slaagt kun je daar een passende oplossing voor bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
sypie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:47:
Ik zou als test eens een grote deken hangen voor de wand waar nu die 3 paneeltjes hangen, boven je scherm. Kwestie van een grote deken, paar panlatten die je klem zet tussen vloer en plafond met de deken er tussen.

Op deze manier heb je de demping al meteen bij de bron te pakken, namelijk de richting die je op praat.

Wanneer de test slaagt kun je daar een passende oplossing voor bedenken.
Heb ik direct eens geprobeerd. Ik had een klemstatief zo liggen voor een kruislijnlaser. Daar even een dekbed overheen gedaan en die tegen het plafond aan geklemd. Dekbed hangt dan wel langs de paal naar beneden. Dat is niet zoals jij bedoelde om hem netjes langs de muur te laten hangen (2 punten vastklemmen). Wel merkte ik direct al verschil.

Ik ga nog even kijken naar jouw manier maar heb geen panlatten zo voor de hand. Probeer dan ook even wat andere dekens. Misschien is het dekbed te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Het hoeft geen akoestisch dode kamer te worden. Dan lijkt het net of je in een mistig bos staat en dat geeft echt een akelig desoriënterend gevoel.

Een grotere plant in de goede hoek kan al prima zijn. Zelfs je bureau wat meer of minder tegen de muur (misschien heb je nu on bedoelde hoorn gemaakt) of de kast een meter opzij kan al prima zijn. Schilderijen: alles zonder glas/plastic is al prima. Een beetje van dat dunne witte schuimfolie erachter is super.

In je handen klappen of vingers knippen is een goede test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickShadow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 02:01
De kast die je nu hebt staan (gedeeltelijk) vullen met boeken. Het liefst dikke boeken, hoe dikker het materiaal, hoe lager de frequentie die hierdoor gedempt kan worden. Dit zal al heel veel doen, gezien de kast achter je werkplaats staat. Het zorgt voor zowel diffusie als absorptie. Voor het beste resultaat leg je de boeken zo neer dat ze achterwand van de kast niet raken.

Eventueel de zonwering vervangen door een Duette. Door een top-down/button-up model te kiezen verlies je niet veel licht.

Met kleine oplossingen ga je er zoals al eerder gezegd niet komen. Kleine oplossingen, kleine resultaten. Het verbeteren van akoestiek kun je het beste zien als een gevecht met een olifant, er is als mens heel veel voor nodig om ervan te winnen.

[ Voor 35% gewijzigd door QuickShadow op 30-07-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

Ik heb net even een dekbed op de grond gelegd en 1 gordijn dichtgedaan (anders werd het wel heel donker in Teams :+). Helaas nog geen fantastische verbetering. Dus ik denk nu aan een aantal stappen;

- Eventueel een verlaging van het plafond met indirecht licht. Vind het ook wel wat hebben. Zeker niet lelijk.
Dit is denk ik een aardig stappenplan maar behoeft nog wat uitwerking. Allereerst heb je een orde grootte nodig voor hoeveel oppervlakte je totaal aan demping nodig hebt. Vuistregel is tenminste 1/3 van het vloeroppervlakte; dat is best veel.

Dikte maakt voornamelijk dat de demping evenwichtig wordt: veel dunne demping geeft relatief teveel hoge tonen demping en dan krijg je onrust in de midden tonen! dan klinkt het nog steeds niet goed.

Locatie is minder kritisch maar er zijn iig wel een paar dingen om op te letten: demping uit zicht / achter / onder plaatsen is doorgaans niet effectief; er moet wel geluid komen. Als je in 1 richting dempt en de andere niet, bijvoorbeeld wel achterwand maar niet het plafond of vloer, dan krijg je een overheersende echo tussen die wanden: flutter echo's.

Ben benieuwd naar wat het wordt. Het kan een behoorlijke verademing zijn als je de akoestiek op orde krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ik zou vooral niet doorslaan in allerlei gezochte oplossingen.....

Maak de boel gewoon wat minder kaal met decoratieve dingen zoals een vloerkleed en iets van een vakken/boekenkast waardoor je extra demping krijgt maar ook de reflecties waar je nu last van hebt worden onderbroken.

De meeste meer professionele oplossingen zien er niet uit of kosten een klein vermogen.

Kan het eigenlijk niet vaak genoeg zeggen maar je inrichting is gewoon te kaal en met teveel harde materialen voor een prettige akoestiek :-).

[ Voor 15% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ikea heeft van die geluidschermen voor montage aan bureaus (ook los staande evt.).
Ik heb nog een wat ouder model, en deels ook aan de zijkant van mijn bureau, maar het helpt goed.
Met name omdat je in die richting praat en dus de eerste reflectie al deels opvangt.

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUwhK5BXLxvmBuP5SPt2HNvPcbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KsrOcOEtYNgzYBxQA4FaCvOr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMhAHcgHf0LQ2Ygj316BOkQ1040=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WO2rSr2J9IbF9MByh8OnpZgg.png?f=user_large

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het had eigenlijk ook wel in het andere topic gekund, maar goed :+

Wat ik zo uit jouw situatie haal, is dat het probleem best groot is.
Dingen als vloerkleden, planten ed gaan dan niet zoveel doen.

Demping onder bureau lijkt mooi, maar is ook niet heel effectief.

Je zult dan echt groter moeten gaan denken.
Al helemaal wanneer er flutter echo's aanwezig zijn.
(als ik zo naar de foto kijk, kan ik mij niet voorstellen dat die er niet zijn)

Dat hoeft ook helemaal niet lelijk en duur te zijn.

Ik zou dan bv eerder denken aan een mooi akoestisch schilderij/doek ed
Of anders iets van een systeem plafond of inderdaad geluidsschermen.

Zonder metingen te doen is het een beetje giswerk.
Mijn advies in die situaties, is om eerst maar eens wat te proberen.
Koop gewoon een plaat D40 Akotherm van tenminste 40mm dik en zie hoe en waar het goed werkt.
Vanuit daar kun je vervolgens naar een mooie oplossing denken.

Dat is een stuk zinniger in plaats van te blijven gissen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:47:
Het had eigenlijk ook wel in het andere topic gekund, maar goed :+

Demping onder bureau lijkt mooi, maar is ook niet heel effectief.

Je zult dan echt groter moeten gaan denken.
Al helemaal wanneer er flutter echo's aanwezig zijn.
(als ik zo naar de foto kijk, kan ik mij niet voorstellen dat die er niet zijn)

Dat hoeft ook helemaal niet lelijk en duur te zijn.

Ik zou dan bv eerder denken aan een mooi akoestisch schilderij/doek ed
Of anders iets van een systeem plafond of inderdaad geluidsschermen.

Zonder metingen te doen is het een beetje giswerk.
Mijn advies in die situaties, is om eerst maar eens wat te proberen.
Koop gewoon een plaat D40 Akotherm van tenminste 40mm dik en zie hoe en waar het goed werkt.
Vanuit daar kun je vervolgens naar een mooie oplossing denken.

Dat is een stuk zinniger in plaats van te blijven gissen.
Dit was dus ook mijn intentie om een decotex doek te laten printen met een foto die ik mooi vind en dan zelf een frame te maken en te vullen met D40. Ik heb geen boeken voor een boekenkast. Snap het doel en nut maar ben bang dat het mijn kale smaak niet ten goede komt.

Door alleen al een D40 paneel te bestellen tijdelijk ergens aan te plakken heb ik ws al wel een idee van hoe het klinkt. Met 1 deken in de hoek tegen een paal heb ik direct verschil. Ik houd jullie op de hoogte. Kost wat tijd, maar ik kom terug :).

(gaan ook akupanels kopen voor beneden in de woonkamer, ovor het idee wil ik die even op kantoor plaatsen hoe dat staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
B_FORCE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:47:
Dingen als vloerkleden gaan dus wel gewoon flink wat doen. Maar niet als je in een kale ruimte een kleedje van 90x90 neerlegt...

Maar vooruit, flink wat akoestische panelen op wand en plafond werken ook.
Kan de ruimte verder lekker kaal blijven :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48
Tweaker_BE schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:04:
[...]
Of gewoon een dik (foto) behang.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een grote vlag van Vijenoort aan de muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:12:
Als je mij er 1 opstuurt maak ik er een foto van voor in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoe groot is die wand achtter je? Boven het zwarte kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:22:
Hoe groot is die wand achtter je? Boven het zwarte kastje.
230 cm is de gehele blauwe wand

2 kasten = 160 cm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnr24
Ik heb je kamer even nagebouwd en doe nu wat metingen, zo zou het wel moeten gaan werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS8c5Xd7iifocgHdO0_3cFfEwko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MYIQB1B3LjFCvSuk4db4UJi1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

ViezeVis schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Dit was dus ook mijn intentie om een decotex doek te laten printen met een foto die ik mooi vind en dan zelf een frame te maken en te vullen met D40. Ik heb geen boeken voor een boekenkast. Snap het doel en nut maar ben bang dat het mijn kale smaak niet ten goede komt.

Door alleen al een D40 paneel te bestellen tijdelijk ergens aan te plakken heb ik ws al wel een idee van hoe het klinkt. Met 1 deken in de hoek tegen een paal heb ik direct verschil. Ik houd jullie op de hoogte. Kost wat tijd, maar ik kom terug :).

(gaan ook akupanels kopen voor beneden in de woonkamer, ovor het idee wil ik die even op kantoor plaatsen hoe dat staat).
Akotherm is prima spul. Er zijn goedkopere materialen beschikbaar die ook goed presteren mocht prijs een overweging zijn.

Denk goed om na te denken over de dikte vereisten: tenminste 50mm en 100mm is beter. Dit geldt ook voor de woonkamer: akupanels zijn vooral voor de afwerking want het is alleen maar een dunne laag vilt; daar moet nog een laag absorptie achter.

En het oppervlakte aan absorptie: 2m2 absorptie in een ruimte van 40m2 zet geen zoden aan de dijk. Als het een kale look moet houden dan is absorptie aan het plafond misschien een optie voor je.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Akotherm is prima spul. Er zijn goedkopere materialen beschikbaar die ook goed presteren mocht prijs een overweging zijn.
Ik denk dat je hier Metisse bedoelt?

Daarvan moet je wel de juiste soort (dichtheid) hebben, en die verkopen ze helaas niet zo bij de bouwmarkt of makkelijk online.

Daarnaast ben ik er nog steeds niet uit of ze nu (bedoeld of onbedoeld) gefrutseld hebben met die meetwaardes

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

B_FORCE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat je hier Metisse bedoelt?

Daarvan moet je wel de juiste soort (dichtheid) hebben, en die verkopen ze helaas niet zo bij de bouwmarkt of makkelijk online.

Daarnaast ben ik er nog steeds niet uit of ze nu (bedoeld of onbedoeld) gefrutseld hebben met die meetwaardes
Metisse bedoelde ik idd. Andere optie is steenwol van 45 kg/m3. In jouw (@ViezeVis ) ruimte zou 2 a 3m2 aan absorptie oppervlakte nodig zijn.

Akotherm is wel erg fijn in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Update. Na wat informatie uit het akoestiek topic heb ik zelf een akoestisch paneel gemaakt van hout met Akotherm D40 panelen. Ik wilde iets groots in mijn kantoor hebben wat in relatie stond met m'n werk, dus zodoende gekozen voor een opdruk van een vliegtuig. Het is wat heftig, maar het idee dat ik het doek op termijn nog eens kan vervangen stelt de vrouw ook gerust :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcrer0G_7TlQSAhJhKgx-E-nM94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MALO09TlOGvz23k56I9eY5I7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvnk9OMlcH0n7D71jwS_C2yVSig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP6IogiC0wkf5m6tYQgC9JAn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3dq0yMGtVld2whtHcvwKqUA3Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxNSlHZxJuLwwebKJ4dsShQG.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de akoestiek deed het niet bijzonder veel, maar voor de aankleding wel _O- . En voor de reacties ook, trouwens.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
ViezeVis schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:45:
[...]

[Afbeelding]

Voor de akoestiek deed het niet bijzonder veel, maar voor de aankleding wel _O- . En voor de reacties ook, trouwens.
Maar als je een frame maakt, daar je vlaggetje overheen spant en de ruimte erachter vult met een stof/schuim, heeft het opeens een veel groter effect :)

Complimentje?

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Maar met ipods gaat het nooit denderend worden Ze zijn gemaakt om stemgeluid op te vangen en dat door te geven. Maar als jou stem reflecteert wordt dat ook opgepikt.

Wat denk ik een veel gunstiger en praktischere benadering is, is een richtmicrofoon. Dat is een microfoon welke veel minder gevoelig is voor geluid vanaf de zijkant.

Dit is een simpel goedkoop voorbeeldje: https://mojogear.eu/produ...voor-smartphone-en-camera

Mogelijk wil je liever iets met usb c ofzo, maar je snapt wat ik bedoel. Goedkoper en ik vermoed vele malen effectiever. En het staat ook een beetje meer profi.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 19-12-2024 13:15 ]

Complimentje?

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Op naar de IKEA voor een paar NÄVERHÄGG geluidsabsorberende panelen, vloerkleed en een een paar gordijnen. Gelijk opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/en/images/products/naverhagg-sound-absorbing-panel-decoration-grey__1161188_pe889310_s5.jpg

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Martijn.C.V schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:08:
[...]

Maar als je een frame maakt, daar je vlaggetje overheen spant en de ruimte erachter vult met een stof/schuim, heeft het opeens een veel groter effect :)
Dat vliegtuig is een doek met decotex erachter. Werkt als een tiet.

Pagina: 1