Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Sony STR-DH790. Dit heeft een tijd goed gewerkt, maar sinds kort krijg ik alleen maar stereo geluid met Dolby Digital Plus, DTS:X en Dolby Atmos (mkv's op mijn computer met VLC). Uit pure wanhoop Dolby Atmos for headphones gekocht, maar had geen effect. Nu dus alleen nog maar 2.0 stereo. VLC staat ingesteld bij speakerconfiguratie dat ik 7.1 heb, en daardoor heb ik in elk geval wel surround bij mkv's met AC3 5.1 en DTS 5.1 geluid. Mijn receiver geeft dan ook netjes DD (Dolby Digital) aan, Hetzelfde als bij tv kijken via mijn Humax. Wat mij direct opvalt is dat als ik naar geluidsinstellingen ga op mijn computer, dat ik alleen Stereo kan kiezen. Voorheen kon ik ook 5.1 en 7.1 kiezen bij luidsprekerconfiguratie. Ik heb verschillende Hdmi kabels geprobeerd (ultra high speed met ethernet). Naast mijn vaste desktop pc, ook een relatief nieuwere laptop met AMD Radeon(TM) R5 graphics. Mijn receiver lijkt via Hdmi door te geven dat er maar 2 speakers zijn? In principe is alles aangesloten op mijn receiver en loopt er 1 kabel van tv (arc) naar receiver. Maar ook als ik mijn computer op mijn tv aansluit werkt het niet. Wel heb ik ooit alle s/pdif kabels verwijderd, ook de Asus pci-e geluidskaart met s/pdif, al het geluid gaat immers via Hdmi, maar volgens mij werkte het daarna nog. Ook heb ik wel eens een Hdmi kabel eruit/erin gedaan zonder alles uit te zetten, dat kan toch geen kwaad of is het stuk gegaan daardoor?
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DH790 (7.1 Dolby Atmos Receiver met Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Ook geprobeerd met Lenovo S145 Windows 11 laptop
met AMD Radeon(TM) R5 Graphics.
Allemaal Ultra High Speed HDMI kabels met ethernet.
PC is aangesloten op game ingang receiver.
TV is aangesloten van Hdmi 1 ARC op TV uitgang receiver.
Alle S/PDIF kabels zijn verwijderd (geluid gaat via Hdmi).
Ook geprobeerd: PC in HDMI van TV i.p.v. HDMI van receiver.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak, kan alleen stereo kiezen, voorheen ook 5.1 en 7.1

Hier mijn oorspronkelijke topic, voordat ik het werkend had.
Overstap van 5.1 Dolby Digital naar 7.1 Dolby Atmos
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DH790 (7.1 Dolby Atmos Receiver met Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Ook geprobeerd met Lenovo S145 Windows 11 laptop
met AMD Radeon(TM) R5 Graphics.
Allemaal Ultra High Speed HDMI kabels met ethernet.
PC is aangesloten op game ingang receiver.
TV is aangesloten van Hdmi 1 ARC op TV uitgang receiver.
Alle S/PDIF kabels zijn verwijderd (geluid gaat via Hdmi).
Ook geprobeerd: PC in HDMI van TV i.p.v. HDMI van receiver.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak, kan alleen stereo kiezen, voorheen ook 5.1 en 7.1

Hier mijn oorspronkelijke topic, voordat ik het werkend had.
Overstap van 5.1 Dolby Digital naar 7.1 Dolby Atmos
[ Voor 3% gewijzigd door cjdijk op 29-07-2024 09:24 ]
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB