Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Sony STR-DH790. Dit heeft een tijd goed gewerkt, maar sinds kort krijg ik alleen maar stereo geluid met Dolby Digital Plus, DTS:X en Dolby Atmos (mkv's op mijn computer met VLC). Uit pure wanhoop Dolby Atmos for headphones gekocht, maar had geen effect. Nu dus alleen nog maar 2.0 stereo. VLC staat ingesteld bij speakerconfiguratie dat ik 7.1 heb, en daardoor heb ik in elk geval wel surround bij mkv's met AC3 5.1 en DTS 5.1 geluid. Mijn receiver geeft dan ook netjes DD (Dolby Digital) aan, Hetzelfde als bij tv kijken via mijn Humax. Wat mij direct opvalt is dat als ik naar geluidsinstellingen ga op mijn computer, dat ik alleen Stereo kan kiezen. Voorheen kon ik ook 5.1 en 7.1 kiezen bij luidsprekerconfiguratie. Ik heb verschillende Hdmi kabels geprobeerd (ultra high speed met ethernet). Naast mijn vaste desktop pc, ook een relatief nieuwere laptop met AMD Radeon(TM) R5 graphics. Mijn receiver lijkt via Hdmi door te geven dat er maar 2 speakers zijn? In principe is alles aangesloten op mijn receiver en loopt er 1 kabel van tv (arc) naar receiver. Maar ook als ik mijn computer op mijn tv aansluit werkt het niet. Wel heb ik ooit alle s/pdif kabels verwijderd, ook de Asus pci-e geluidskaart met s/pdif, al het geluid gaat immers via Hdmi, maar volgens mij werkte het daarna nog. Ook heb ik wel eens een Hdmi kabel eruit/erin gedaan zonder alles uit te zetten, dat kan toch geen kwaad of is het stuk gegaan daardoor?

Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DH790 (7.1 Dolby Atmos Receiver met Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Ook geprobeerd met Lenovo S145 Windows 11 laptop
met AMD Radeon(TM) R5 Graphics.
Allemaal Ultra High Speed HDMI kabels met ethernet.
PC is aangesloten op game ingang receiver.
TV is aangesloten van Hdmi 1 ARC op TV uitgang receiver.
Alle S/PDIF kabels zijn verwijderd (geluid gaat via Hdmi).
Ook geprobeerd: PC in HDMI van TV i.p.v. HDMI van receiver.

Dit is waarschijnlijk de oorzaak, kan alleen stereo kiezen, voorheen ook 5.1 en 7.1
Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/99/6b/cEpqe2GQ_o.jpg

Hier mijn oorspronkelijke topic, voordat ik het werkend had.
Overstap van 5.1 Dolby Digital naar 7.1 Dolby Atmos

[ Voor 3% gewijzigd door cjdijk op 29-07-2024 09:24 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-07 12:07
Dolby Atmos app effe verwijderen en weer erop zetten. Staat in de ms app winkel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1Lan2ECNzRwjtF9sXQDE6r9OTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yZjCAuV0wHDWgYPVysajRhaj.png?f=fotoalbum_large

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Bschnitz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:59:
Dolby Atmos app effe verwijderen en weer erop zetten. Staat in de ms app winkel.
Heeft niet geholpen.
Heeft niet geholpen.

Aangezien het met meerdere computers (laptop en desktop) fout ging, en dat ik dus in alle gevallen alleen Stereo kon selecteren. Was ik er vrij zeker van dat er wel iets met de receiver aan de hand zou zijn. Dus eigenlijk twijfelde ik of ik hem maar op moest gaan sturen ter reparatie, er zit nog 3 maanden garantie op. Zag er wel enorm tegenop, gezien ik dan waarschijnlijk weken of maanden zonder zou zitten. En dat ik dan alle optische kabels weer tevoorschijn moest halen om op mijn oude receiver aan te sluiten. Gelukkig dacht ik nog, laat ik toch maar voor de zekerheid een keer een reset naar fabrieks instellingen uitvoeren: Receiver uitzetten. 5 seconden aan/uitknop ingedrukt houden. Er verschijnt op het display Clearing en daarna Cleared. Daarna de setup-wizard doorlopen. En tot mijn grote opluchting: Ik kon nu ineens wel op mijn computer de juiste luidsprekerconfiguratie kiezen (Dolby Access). Mijn enige aanvullende vraag is of "Atmos for Headphones" een eenmalige uitgave is, of dat dit jaarlijks of maandelijks opnieuw betaald moet worden. Als het eenmalig is laat ik het maar zo.

Hieronder nog even mijn huidige luidsprekerconfiguratie.
Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/20/9f/Hh4k8QjM_o.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 19:04
Atmos for headphones is een eenmalige uitgave. Je hebt de licentie nu afgenomen voor (volgens mij) 10 verschillende headphones gekoppeld aan jouw account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Even nog een andere vraag. Ik heb dus ooit een AMD Radeon HD5450 geplaatst in mijn Lenovo ThinkCentre E73. Dat vanwege dat ik dan Vga, DVI en Hdmi kreeg. De Lenovo ThinkCentre E73 heeft een Intel HD Graphics 4400 met Vga en Display Port. Nu heb ik gezien dat er ook verloopjes zijn om van Display Port naar Hdmi te gaan. Die AMD is een dedicated pci express kaart maar wel ouder. Ik vroeg mij af welke beter is voor het afspelen van mkv's. AMD Radeon HD5450 of Intel HD Graphics 4400? Heeft het trouwens zin om mijn Intel Core i3-4130 te vervangen door een Intel Core i5 4440S (Intel HD Graphics 4600). Dat laatste vraag ik omdat enkele mkv's met moeite afgespeeld worden (indien bitrate > 20.000 en H.265 codec). Ik zie dat mijn Lenovo geschikt is voor Intel Core i5-4570S, Intel Core i5-4430S, Intel Core i5-4670S en Intel Core i7-4770S (allemaal Intel HD Graphics 4600).

[ Voor 10% gewijzigd door cjdijk op 29-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Even nog een update. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Laatst had ik het nog eens, dat mijn computer ineens alleen maar de Stereo stand wilde. Gewoon de receiver uit en weer aanzetten was al voldoende om die andere opties terug te krijgen. Reset was niet nodig. Verder heb ik gemerkt dat het afspelen van mkv's met erg hoge bitrate H.265 beter ging bij afspelen vanaf HDD in plaats vanaf usb-stick. De stick zou het aan moeten kunnen (high speed usb 3), maar bedacht me dat ik een verlengsnoertje gebruik (usb 2). Verder heb ik getest met mijn onboard HD Graphics 4400, maar merkte geen verschil tussen mijn low profile pci-e AMD Radeon HD5450 insteekkaart. Het leek zelfs iets minder goed te gaan, want ik kreeg steeds een melding dat de aanbevolen resolutie 1280x720 was, terwijl mijn tv 1920x1080 is. Er lijkt geen terugkoppeling te zijn met het verloopje van display-port naar hdmi. Is wel eentje die geschikt moet zijn voor 8k. Blijf ik nog wel met een vraagstuk zitten. Heb ik voordeel als ik een nieuwere grafische kaart zou gebruiken? Eentje die wel hdmi 2.1 ondersteuning heeft. Mijn huidige gaan niet verder dan hdmi 1.4. Maar toch werkt 7.1 Atmos gewoon. Zou er een beperkt audiosignaal naar mijn receiver gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:56
cjdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:27:
Even nog een update. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Laatst had ik het nog eens, dat mijn computer ineens alleen maar de Stereo stand wilde. Gewoon de receiver uit en weer aanzetten was al voldoende om die andere opties terug te krijgen. Reset was niet nodig. Verder heb ik gemerkt dat het afspelen van mkv's met erg hoge bitrate H.265 beter ging bij afspelen vanaf HDD in plaats vanaf usb-stick. De stick zou het aan moeten kunnen (high speed usb 3), maar bedacht me dat ik een verlengsnoertje gebruik (usb 2). Verder heb ik getest met mijn onboard HD Graphics 4400, maar merkte geen verschil tussen mijn low profile pci-e AMD Radeon HD5450 insteekkaart. Het leek zelfs iets minder goed te gaan, want ik kreeg steeds een melding dat de aanbevolen resolutie 1280x720 was, terwijl mijn tv 1920x1080 is. Er lijkt geen terugkoppeling te zijn met het verloopje van display-port naar hdmi. Is wel eentje die geschikt moet zijn voor 8k. Blijf ik nog wel met een vraagstuk zitten. Heb ik voordeel als ik een nieuwere grafische kaart zou gebruiken? Eentje die wel hdmi 2.1 ondersteuning heeft. Mijn huidige gaan niet verder dan hdmi 1.4. Maar toch werkt 7.1 Atmos gewoon. Zou er een beperkt audiosignaal naar mijn receiver gaan?
Het eerste resultaat op Google (Bing eigenlijk) laat dit zien:

While HDMI 1.4 will support Atmos, this is the lowest quality cable that will transmit it and does so by using a compressed Dolby Digital Plus signal.

If you use an HDMI 2.0 this will improve the experience as it supports higher bandwidths, but you still aren’t achieving the full potential that Dolby Atmos has to offer.

Now if you are using an audio format like Dolby TrueHD, which encapsulates the Dolby Atmos metadata, you will want to use an HDMI cable with eARC support, which can be found in the HDMI 2.1.

Ik weet niet zeker hoe waar dit is, maar als het zo is, heeft 2.1 voordelen. Maar mogelijk zit er een nuance op.
Pagina: 1