Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter
Ik heb een verzameling 3D films, waarbij de laatste tijd steeds vaker met Dolby Atmos geluid.
Als ik zo'n film afspeel dan krijg ik stereo 2.0 geluid zonder surround.
Ik kan dus alleen tot en met 5.1 Dolby Digital correct (met surround) afspelen.
Wat moet ik veranderen om alles correct te kunnen afspelen?

Mijn huidige opstelling:
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DB930 (5.1 Receiver met S/PDIF zonder Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi, Asus Xonar DGX S/PDIF.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.

Wat ik heb geprobeerd:
Sony STR-DH790 (Dolby Atmos 7.1 Receiver Hdmi).

Mijn Sapphire Radeon HD5450 zou Dolby Atmos moeten kunnen "bitstreamen" via Hdmi:
https://www.avsforum.com/...n-5450-and-atmos.2264882/
Deze link kwam ik trouwens ook nog tegen, met exact mijn eigen grafische kaart.
Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI review door rlkz
Toch zag ik duidelijk toen ik mijn pc mocht aansluiten in een 2e hands winkel
waar ze een Sony STR-DH790 hadden staan, dat hij terugschakelde naar PCM,
dus stereo 2.0, precies wat ik thuis ook heb op mijn Sony STR-DB930.
Ik heb een stuk of 10 verschillende films met verschillende geluidssporen geprobeerd.

Uiteraard zou ik ook het Dolby Atmos geluidsspoor met bijvoorbeeld E-AC3 4356kbps of DTS:X 3865kbps
in mijn films kunnen extracten, converteren naar AC3 640kbps of DTS 1536kbps, toevoegen en gebruiken.
Maar ik zou liever gewoon alles kunnen afspelen zonder er iets aan hoeven te veranderen.
Voor het afspelen van films gebruik ik overigens VLC Media Player (de nieuwste 64 bits versie).
Ik heb deze ingesteld op 5.1 speakerconfiguratie uitgelegd via deze link:
https://superuser.com/que...udio-output-in-vlc-to-5-1
En in die winkel uiteraard ingesteld op 7.1 speakerconfiguratie, waarom werkte het niet?
Bij het afspelen van een film met AC3 640kbps geluid ging in de winkel wel goed (zoals bij mij thuis).

In die winkel hadden ze alleen die receiver neergezet, ik heb zelf 5 kleine speakers, mijn pc
en een 24 inch full hd hdmi monitor aangesloten (van pc naar receiver naar monitor met 2.1 kabels).
De USB aansluiting op de receiver is alleen voor audiobestanden, niet voor videobestanden.
Paar extra opmerkingen, mijn tv ga ik niet vervangen, nieuwe tv's hebben geen 3D.
Lijkt me ook niet van belang, het audiosignaal gaat van pc (niet van tv) naar receiver.
Ik kan geen zware grafische kaart met (te) groot stroomverbruik in mijn pc plaatsen.
Wil er liever niet teveel aan besteden (dus liever ook geen hele nieuwe computer).
Misschien een andere geluidskaart (die zelf kan converteren) of een (betaalbare) mediaspeler?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Beste antwoord (via cjdijk op 26-04-2024 09:48)

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18
Om Dolby Atmos in ongewijzigde vorm vanuit een PC uit te sturen, is het volgende nodig:
- Receiver (die de Atmos decodeert) moet met HDMI aangesloten zijn op de PC
- Op de PC moet je de utility Dolby Access installeren (gratis, vanuit de Windows Store). Er zal geadverteerd worden met Dolby Atmos for headphones, maar dat is de betaalde versie en heb je niet nodig voor Atmos bitstreamen naar je receiver.
- Na installatie van Dolby Access kun je in de app het profiel Home Theater kiezen. Als het goed is zet die hiermee de output van je HDMI audio op Atmos. Zo niet, kun je dit zelf nog ff checken in de geluidinstellingen van de HDMI output.
- Je videoplayer moet ingesteld staan op bitstream output voor Dolby (doe dit ook gelijk voor DTS).

We hebben zo sinds 2020 ook Dolby Atmos via een PC op de receiver (daarvoor een 'traditionele 5.1 of eigenlijk 5.0 opstelling). Hier met een 5.0.2 of 5.2.0 opstelling. Geen sub, de 4 zuilspeakers leveren voldoende bas voor onze smaak). En dus 2 speakers aan het plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door dhrto op 14-04-2024 14:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

cjdijk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:07:
Wat moet ik veranderen om alles correct te kunnen afspelen?
Voor mijn duidelijkheid:
Wil je setup brengen naar iets wat Dolby Atmos af kan spelen/weergeven (daar neigt de topic titel naar) of wil je Dolby Atmos kunnen versturen en dat dit gewoon als 5.1 wordt weergegeven?

Dolby Atmos is namelijk, zoals je titel stelt, geen 7.1. Als je 5.1 hebt en daar Dolby Atmos van wilt maken is dat 5.1.2 (of 5.1.4. 7.1 naar Atmos is 7.1.2, 7.1.4, etc). Vandaar dat 7.1 selecteren in de software geen verbetering bracht, jij denkt aan kanalen om je heen waar Dolby Atmos boven je is. Als je die stap wilt maken zal je naar een nieuwe receiver moeten en (minimaal) twee speakers aan het plafond voor de hoogte kanalen.

Dolby Atmos gaat alleen over HDMI. Waarbij alleen "Dolby Atmos" niets zegt aangezien dat geen track is zoals Dolby Digital of Dolby TrueHD dat wel zijn. Atmos is meta data bij/met één van die tracks om de hoogte kanalen te berekenen.

TS leest alsof je Atmos probeert te versturen over S/PDIF en dat gaat simpelweg niet. Blijkbaar mist de core in de track (Dolby Digital) om daarnaartoe terug te vallen (wat dan wel weer over S/PDIF kan). Mijn Nvidia Shield kan Dolby Digital Plus / eAC3 (Dolby Digital waar Atmos bij zit) converteren naar gewone Dolby Digital (AC-3). Geen idee of Windows/VLC zoiets kan maar denk dat je het daarin moet zoeken voor de meest goedkope oplossing.

Als je hardware aan gaat schaffen/moet vervangen zou dat, denk ik, toch een receiver met HDMI moeten worden zodat je over HDMI alle tracks naar de receiver kan sturen. De receiver stel je dan in op 5.1 waardoor alleen deze kanalen aan worden gestuurd. De vertaalslag van Atmos naar gewoon 5.1 maakt de receiver.

Edit:
De huidige Sony heeft 5.1 analoge inputs, de Lenovo 3 x 3,5 mm jack. Mocht de Lenovo alle 3,5 mm jack als outputs kunnen gebruiken kan je mogelijk ook de PC al laten decoderen (versus de track bitstream verzenden) en op die manier analoog het signaal aanbieden.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 13-04-2024 17:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18
Om Dolby Atmos in ongewijzigde vorm vanuit een PC uit te sturen, is het volgende nodig:
- Op de PC moet je de utility Dolby Access installeren (gratis, vanuit de Windows Store). Er zal geadverteerd worden met Dolby Atmos for headphones, maar dat is de betaalde versie en heb je niet nodig voor Atmos bitstreamen naar je receiver.
- Na installatie van Dolby Access kun je in de app het profiel Home Theater kiezen. Als het goed is zet die hiermee de output van je HDMI audio op Atmos. Zo niet, kun je dit zelf nog ff checken in de geluidinstellingen van de HDMI output.
- Je videoplayer moet ingesteld staan op bitstream output voor Dolby (doe dit ook gelijk voor DTS).

We hebben zo sinds 2020 ook Dolby Atmos via een PC op de receiver (daarvoor een 'traditionele 5.1 of eigenlijk 5.0 opstelling). Hier met een 5.0.2 of 5.2.0 opstelling. Geen sub, de 4 zuilspeakers leveren voldoende bas voor onze smaak). En dus 2 speakers aan het plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door dhrto op 14-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1Lan2ECNzRwjtF9sXQDE6r9OTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yZjCAuV0wHDWgYPVysajRhaj.png?f=fotoalbum_large

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat gaat in deze situatie sowieso niet werken. TS heeft de receiver met S/PDIF aangesloten en daar krijg je geen Dolby Atmos overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Op dit moment heb ik zelf niet de beschikking over een receiver met Hdmi. Ik dacht dat ik klaar zou zijn met de aanschaf van een nieuwe receiver. Maar in die winkel kreeg ik slechts stereo 2.0 kreeg op de receiver met Dolby Atmos en Hdmi aansluiting met mijn AMD HD5450 met Hdmi. Zodra ik in de gelegenheid ben om met mijn pc weer op een Hdmi receiver te testen met genoemde VLC instellingen of die Dolby Access app dan kom ik erop terug of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

cjdijk schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:44:
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Dit is mijns inziens wel makkelijk. Netter om op de posts in te gaan en de wedervragen te beantwoorden. Zo mis ik het antwoord op mijn eerste alinea/vraag: wil je je setup naar Dolby Atmos brengen of wil je alleen niet meer terugvallen naar 2.0 stereo als je Dolby Atmos aanbiedt?
Op dit moment heb ik zelf niet de beschikking over een receiver met Hdmi. Ik dacht dat ik klaar zou zijn met de aanschaf van een nieuwe receiver.
Een nieuwe receiver voelt voor mij overkill. Heb je gekeken binnen Windows/VLC of er opties zijn om Dolby Digital Plus om te zetten naar Dolby Digital?
Maar in die winkel kreeg ik slechts stereo 2.0 kreeg op de receiver met Dolby Atmos en Hdmi aansluiting met mijn AMD HD5450 met Hdmi.
Je spreekt in de titel over "7.1" en "Dolby Atmos", die twee zijn niet gelijk. Let op dat niet alleen de bron (PC) maar ook de output (receiver) goed geconfigureerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

cjdijk schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:44:
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Op dit moment heb ik zelf niet de beschikking over een receiver met Hdmi. Ik dacht dat ik klaar zou zijn met de aanschaf van een nieuwe receiver. Maar in die winkel kreeg ik slechts stereo 2.0 kreeg op de receiver met Dolby Atmos en Hdmi aansluiting met mijn AMD HD5450 met Hdmi. Zodra ik in de gelegenheid ben om met mijn pc weer op een Hdmi receiver te testen met genoemde VLC instellingen of die Dolby Access app dan kom ik erop terug of het werkt.
Het is betrekkelijk eenvoudig:
Pc met hdmi op receiver aansluiten, receiver met hdmi naar tv
En bitatreaming aanzetten in je media player. Soms heb je nog losse settings voor de verschillende audio formaten, zoals Dts, Dolby Atmos, enz.

Dan kan je een Dolby Atmos audio track weergeven. Verder heb je dan extra speakers nodig als height kanalen. Up firing vanaf je fronts, of beter nog, plafond speakers. Twee of vier extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:20:
[...]

Dit is mijns inziens wel makkelijk. Netter om op de posts in te gaan en de wedervragen te beantwoorden. Zo mis ik het antwoord op mijn eerste alinea/vraag: wil je je setup naar Dolby Atmos brengen of wil je alleen niet meer terugvallen naar 2.0 stereo als je Dolby Atmos aanbiedt?

[...]

Een nieuwe receiver voelt voor mij overkill. Heb je gekeken binnen Windows/VLC of er opties zijn om Dolby Digital Plus om te zetten naar Dolby Digital?

[...]

Je spreekt in de titel over "7.1" en "Dolby Atmos", die twee zijn niet gelijk. Let op dat niet alleen de bron (PC) maar ook de output (receiver) goed geconfigureerd moeten worden.
Het liefst zou ik gewoon een nieuwe receiver kopen, eentje met Hdmi en Dolby Digital ondersteuning, zodat ik direct al mijn films met surround kan spelen. Bij voorkeur die Sony STR-DH790 (mag ook een Sony STR-DN1080 zijn, maar heb de netwerkondersteuning daarop niet nodig). En was ook van plan 2 extra speakers op te hangen. Punt was alleen dat ik met genoemde receiver (STR-DH790) geen Dolby Digital geluid kreeg op mijn pc en een tiental films (o.a. E-AC3 en DTS:X geprobeerd). Precies zoals met mijn huidige set alleen stereo geluid, en wel surround met oudere formaten (AC3 en DTS). Dus toen dacht ik, ligt het toch aan mijn relatief oude grafische kaart? En vandaar mijn topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
dhrto schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:20:

Ik heb besloten toch maar de genoemde receiver morgen te gaan kopen. Twee extra speakers heb ik ook al opgehangen. Nadat ik Dolby Atmos heb geïnstalleerd, en ik het profiel Home Theater wil kiezen zoals jij omschrijft, blijft deze app vragen om te betalen voor Dolby Atmos for headphones? Ik wil geen Dolby geluid via een koptelefoon. Of moet ik kiezen voor try 7 days en blijft het dan wel werken? Of doe ik iets verkeerd?
De VLC settings heb ik gevonden en opgeslagen. Hopelijk lukt het morgen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Je kan ook bitatreamen zonder Dolby access. Ik heb er nog nooit van gehoord en bit stream probleemloos over hdmi Dolby Atmos tracks naar mijn receiver (mpc hc als media player, win11 computer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Jag schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:28:
Je kan ook bitatreamen zonder Dolby access. Ik heb er nog nooit van gehoord en bit stream probleemloos over hdmi Dolby Atmos tracks naar mijn receiver (mpc hc als media player, win11 computer).
Ik ben VLC media player gewend, maar een ander afspeel programma wil ik ook best proberen morgen middag als ik de Sony STR-DH790 receiver gekocht heb. Is dit de juiste link ervoor? https://mpc-hc.org/ Wordt vervolgd.

Edit: Ik denk deze link: https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases/tag/2.2.1 Gevonden via download: Media Player Classic - Home Cinema 2.2.1 En zijn er nog bepaalde instellingen die aangepast moeten worden, of werkt Dolby Atmos met de standaard settings?

[ Voor 25% gewijzigd door cjdijk op 22-04-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Ik heb afgelopen dinsdag een zo goed als nieuwe Sony STR-DH790 via marktplaats gekocht. Zelfs nog met een half jaar garantie, aankoopbon nog aanwezig en met afstandsbediening, gebruiksaanwijzing, kalibratie-microfoon, fm-antenne en originele doos. Twee extra speakers had ik vorige week al opgehangen. Woensdag alles aangesloten, gekalibreerd en getest, uitgezonderd het instellen van het geluid op mijn pc. Vandaag pas tijd gehad om uitgebreid te testen op mijn pc. Nadat ik via Configuratiescherm naar Audio ging, en AMD Hdmi selecteerde, kon ik kiezen voor 3 opties die mij geschikt leken.

7.1 Surround (geen app nodig)
Dolby Atmos Home Theatre Dolby Access (app nodig)
DTS:X Home Theatre DTS:X (app nodig)

Eerst de bovenste geprobeerd. Er verscheen PCM op mijn receiver, hetzelfde als wat ik toen in die winkel had, maar nu kwam ik erachter dat als ik de "Information" knop druk op de afstandsbediening, dat het "Linear PCM 7.1" is, dus toch beter dan gewoon Stereo. Al lijkt het surround geluid erg minimaal. Verder kwam ik erachter dat ik mijn receiver met de "2ch/multi" knop kan switchen, het beste op Sound Field: Direct kan instellen. Anders verschijnt er vaak Dolby Surround in plaats van Dolby Digital op de receiver bij DTS 5.1 geluid.

Hierna heb ik de tweede geprobeerd. Er komt vanzelf een knopje waarop je kunt klikken om Dolby Access vanuit de Microsoft Store te installeren. Ik moest inloggen op mijn Microsoft Account. En inderdaad, nu verschijnt er "Dolby Atmos" op mijn receiver bij een film met zo'n audiospoor. En dat met een oude grafische kaart AMD HD5450 met maximaal Hdmi 1.3 ondersteuning (wel een Hdmi 2.1 kabel in gebruik). Als het goed is blijft het ook na 7 dagen nog werken, zonder te betalen. Beetje verwarrend dat ik per se probeer 7 dagen moest aanklikken om verder te komen.

De onderste heb ik niet geprobeerd, geen idee of DTS:X beter is dan Dolby Atmos, of dat ik films met DTS:X audiospoor ook gewoon in de Dolby Atmos stand kan afspelen. Verder hoefde ik niets te wijzigen in VLC, en heb ik geen enkel verschil gemerkt tussen het gebruik van Media Player Classic Home Cinema. Beide programma's zijn blijkbaar vergelijkbaar en geschikt. In mijn geval blijf ik bij VLC, met de volgende settings (die ik vorige week al had ingesteld).

Start VLC Media Player (Nederlands nieuwste 64bit). Gereedschap, Voorkeuren, Weergave opties: Alles. Audio, Uitvoermodules, DirectX, Speakerconfiguratie 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Helaas ben ik weer terug bij af. Op dit moment alleen surround geluid bij AC3 5.1 en DTS 5.1, niet bij Dolby Digital Plus (EAC3), DTS:X en Dolby Atmos, dan alleen stereo geluid. Dit is zomaar ineens ontstaan, nadat het wel anderhalve maand goed heeft gewerkt. Wat mij nu wel opvalt is dat ik bij Windows 11 audioconfiguratie alleen maar Stereo kan kiezen (bij hdmi). Zover ik mij kan herinneren kon ik voorheen ook 5.1 en 7.1 en 7.1 Atmos kiezen. Uit pure wanhoop Dolby Atmos for headphones gekocht, maar had geen effect. Nu dus alleen nog maar 2.0 stereo. VLC staat ingesteld bij speakerconfiguratie dat ik 7.1 heb, en daardoor heb ik in elk geval wel surround bij mkv's met AC3 5.1 en DTS 5.1 geluid. Mijn receiver geeft dan ook netjes DD (Dolby Digital) aan, Hetzelfde als bij tv kijken via mijn Humax. Hetzelfde probleem krijg ik als ik mijn relatief nieuwere laptop aansluit met AMD Radeon(TM) R5 graphics. Ik heb ook een nieuwe hdmi kabel gekocht en geprobeerd, zonder verschil. Mijn vaste desktop pc bij mijn tv heeft een relatief oude AMD HD5450. Wat doe ik verkeerd? Het lijkt een verkeerde instelling op tv of receiver? Wel heb ik ooit alle s/pdif kabels verwijderd, ook de Asus pci-e geluidskaart met s/pdif, al het geluid gaat immers via Hdmi, maar volgens mij werkte het daarna nog. Ook heb ik ooit op mijn tv "audiosysteem" gewijzigd naar tv-speakers, omdat ik steeds een foutmelding kreeg "comminucatie probleem", en heeft het na die tijd nog gewoon gewerkt. Ook heb ik wel eens een Hdmi kabel eruit/erin gedaan zonder alles uit te zetten, dat kan toch geen kwaad of is het stuk gegaan daardoor?

Nog even mijn huidige opstelling:
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DH790 (7.1 Dolby Atmos Receiver met Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Ook geprobeerd met Lenovo S145 Windows 11 laptop
met AMD Radeon(TM) R5 Graphics.
Allemaal Ultra High Speed HDMI kabels met ethernet.
PC is aangesloten op game ingang receiver.
TV is aangesloten van Hdmi 1 ARC op TV uitgang receiver.
Alle S/PDIF kabels zijn verwijderd (geluid gaat via Hdmi).
Ook geprobeerd: PC in HDMI van TV i.p.v. HDMI van receiver.

[ Voor 34% gewijzigd door cjdijk op 25-07-2024 10:15 ]

Pagina: 1