Ik heb een verzameling 3D films, waarbij de laatste tijd steeds vaker met Dolby Atmos geluid.
Als ik zo'n film afspeel dan krijg ik stereo 2.0 geluid zonder surround.
Ik kan dus alleen tot en met 5.1 Dolby Digital correct (met surround) afspelen.
Wat moet ik veranderen om alles correct te kunnen afspelen?
Mijn huidige opstelling:
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DB930 (5.1 Receiver met S/PDIF zonder Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi, Asus Xonar DGX S/PDIF.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Wat ik heb geprobeerd:
Sony STR-DH790 (Dolby Atmos 7.1 Receiver Hdmi).
Mijn Sapphire Radeon HD5450 zou Dolby Atmos moeten kunnen "bitstreamen" via Hdmi:
https://www.avsforum.com/...n-5450-and-atmos.2264882/
Deze link kwam ik trouwens ook nog tegen, met exact mijn eigen grafische kaart.
Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI review door rlkz
Toch zag ik duidelijk toen ik mijn pc mocht aansluiten in een 2e hands winkel
waar ze een Sony STR-DH790 hadden staan, dat hij terugschakelde naar PCM,
dus stereo 2.0, precies wat ik thuis ook heb op mijn Sony STR-DB930.
Ik heb een stuk of 10 verschillende films met verschillende geluidssporen geprobeerd.
Uiteraard zou ik ook het Dolby Atmos geluidsspoor met bijvoorbeeld E-AC3 4356kbps of DTS:X 3865kbps
in mijn films kunnen extracten, converteren naar AC3 640kbps of DTS 1536kbps, toevoegen en gebruiken.
Maar ik zou liever gewoon alles kunnen afspelen zonder er iets aan hoeven te veranderen.
Voor het afspelen van films gebruik ik overigens VLC Media Player (de nieuwste 64 bits versie).
Ik heb deze ingesteld op 5.1 speakerconfiguratie uitgelegd via deze link:
https://superuser.com/que...udio-output-in-vlc-to-5-1
En in die winkel uiteraard ingesteld op 7.1 speakerconfiguratie, waarom werkte het niet?
Bij het afspelen van een film met AC3 640kbps geluid ging in de winkel wel goed (zoals bij mij thuis).
In die winkel hadden ze alleen die receiver neergezet, ik heb zelf 5 kleine speakers, mijn pc
en een 24 inch full hd hdmi monitor aangesloten (van pc naar receiver naar monitor met 2.1 kabels).
De USB aansluiting op de receiver is alleen voor audiobestanden, niet voor videobestanden.
Paar extra opmerkingen, mijn tv ga ik niet vervangen, nieuwe tv's hebben geen 3D.
Lijkt me ook niet van belang, het audiosignaal gaat van pc (niet van tv) naar receiver.
Ik kan geen zware grafische kaart met (te) groot stroomverbruik in mijn pc plaatsen.
Wil er liever niet teveel aan besteden (dus liever ook geen hele nieuwe computer).
Misschien een andere geluidskaart (die zelf kan converteren) of een (betaalbare) mediaspeler?
Als ik zo'n film afspeel dan krijg ik stereo 2.0 geluid zonder surround.
Ik kan dus alleen tot en met 5.1 Dolby Digital correct (met surround) afspelen.
Wat moet ik veranderen om alles correct te kunnen afspelen?
Mijn huidige opstelling:
Sony KDL-55W905A (55 inch 3D TV met ARC).
Sony STR-DB930 (5.1 Receiver met S/PDIF zonder Hdmi).
Lenovo ThinkCentre E73 Intel Core I3 (SFF)
Sapphire Amd HD5450 Hdmi, Asus Xonar DGX S/PDIF.
Met SSD (Windows) HDD (Data) 8GB Win 11 Pro.
Wat ik heb geprobeerd:
Sony STR-DH790 (Dolby Atmos 7.1 Receiver Hdmi).
Mijn Sapphire Radeon HD5450 zou Dolby Atmos moeten kunnen "bitstreamen" via Hdmi:
https://www.avsforum.com/...n-5450-and-atmos.2264882/
Deze link kwam ik trouwens ook nog tegen, met exact mijn eigen grafische kaart.
Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI review door rlkz
Toch zag ik duidelijk toen ik mijn pc mocht aansluiten in een 2e hands winkel
waar ze een Sony STR-DH790 hadden staan, dat hij terugschakelde naar PCM,
dus stereo 2.0, precies wat ik thuis ook heb op mijn Sony STR-DB930.
Ik heb een stuk of 10 verschillende films met verschillende geluidssporen geprobeerd.
Uiteraard zou ik ook het Dolby Atmos geluidsspoor met bijvoorbeeld E-AC3 4356kbps of DTS:X 3865kbps
in mijn films kunnen extracten, converteren naar AC3 640kbps of DTS 1536kbps, toevoegen en gebruiken.
Maar ik zou liever gewoon alles kunnen afspelen zonder er iets aan hoeven te veranderen.
Voor het afspelen van films gebruik ik overigens VLC Media Player (de nieuwste 64 bits versie).
Ik heb deze ingesteld op 5.1 speakerconfiguratie uitgelegd via deze link:
https://superuser.com/que...udio-output-in-vlc-to-5-1
En in die winkel uiteraard ingesteld op 7.1 speakerconfiguratie, waarom werkte het niet?
Bij het afspelen van een film met AC3 640kbps geluid ging in de winkel wel goed (zoals bij mij thuis).
In die winkel hadden ze alleen die receiver neergezet, ik heb zelf 5 kleine speakers, mijn pc
en een 24 inch full hd hdmi monitor aangesloten (van pc naar receiver naar monitor met 2.1 kabels).
De USB aansluiting op de receiver is alleen voor audiobestanden, niet voor videobestanden.
Paar extra opmerkingen, mijn tv ga ik niet vervangen, nieuwe tv's hebben geen 3D.
Lijkt me ook niet van belang, het audiosignaal gaat van pc (niet van tv) naar receiver.
Ik kan geen zware grafische kaart met (te) groot stroomverbruik in mijn pc plaatsen.
Wil er liever niet teveel aan besteden (dus liever ook geen hele nieuwe computer).
Misschien een andere geluidskaart (die zelf kan converteren) of een (betaalbare) mediaspeler?
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB