Wat is deze aanslag op de garagemuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een eerste huis met schuur gekocht en ben een totaalnoob.

De schuur heeft ongeveer overal een soort aanslag op de muur, enkel aan de onderkant. Ironisch genoeg zijn precies de zogenaamd vochtbestendige sokkelstenen aangetast, en is het daarboven opeens schoon. Het lijkt wel alsof er een mini overstroming is geweest, maar dan zou het letterlijk overal zitten. Is het dan toch optrekkend vocht? Hebben ze per ongeluk de sokkelstenen en de gevelstenen omgewisseld?

Ik zou het graag schoonmaken en verven. Wie weet wat dit is, hoe het komt, hoe ik het kan voorkomen, en hoe ik het kan schoonmaken voordat ik het ga verven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YjcwItEtq95HAqZ7omgo_z0CJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Jpw3Gf9j3ultSJv4zCi8OOP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 26-07-2024 01:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:23

jgj82

Ja, maar = nee

Is er recentelijk spouwmuur isolatie aangebracht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Aan de uitlijning van de stootvoegen te zien is het in ieder geval al niet gemetseld door een bekwame metselaar...

Ik ga voor optrekkend vocht, de mineralen uit de grond zie je dan uitbloeien op de onderste stenen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@jgj82 ik heb geen flauw idee maar ik denk het niet. Volgens mij heeft deze schuur een enkele muur. Ik zit hier pas kort en de verkoper wist er niets over te vertellen.

@Ronald.42 De gevelstenen zijn gemetseld in Noors verband (kruisverband), de sokkelstenen niet. Let op de uitlijning van de halve bakstenen. Het ziet er op de binnenkant van de schuur na verder prima uit voor een 50 jaar oude muur.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 26-07-2024 02:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:22
Sando schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 01:56:
Ik zou het graag schoonmaken en verven. Wie weet wat dit is, hoe het komt, hoe ik het kan voorkomen, en hoe ik het kan schoonmaken voordat ik het ga verven?
Ik ga ook voor opstijgend vocht en zoutuitbloeiing :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Optrekkend of doorslaand vocht.

Het _kan_ ook nog dat het onder de garagedeur door regent en daar tegen de muur loopt.

Wat zit er nou aan de andere kant van die muur? Je denkt halfsteens? Dit moet je wel weten. Want dit kun je niet schilderen. Dat bladdert er net zo snel weer vanaf.

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicShockwave op 26-07-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Kwaad kan dit niet (in een schuur) maar je moet het inderdaad vooral niet gaan schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
Het vreemde is dat het op het stukje gevel wat te zien is aan de buitenzijde, niet is.

Misschien heeft de oude eigenaar de vloer eens goed schoon gemaakt, of is er een lekkage geweest. Any W. het is zoals boven vermeld een uitbloeiing van zouten/mineralen uit het water en uit de klei van de stenen. Zo lang het geen schimmel is kan het geen kwaad.

Er zijn middelen om een en ander chemisch te verwijderen, vaak wil een harde borstel ook helpen om de grootste hoeveelheid te verwijderen.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 02:26:
@jgj82 ik heb geen flauw idee maar ik denk het niet. Volgens mij heeft deze schuur een enkele muur. Ik zit hier pas kort en de verkoper wist er niets over te vertellen.

@Ronald.42 De gevelstenen zijn gemetseld in Noors verband (kruisverband), de sokkelstenen niet. Let op de uitlijning van de halve bakstenen. Het ziet er op de binnenkant van de schuur na verder prima uit voor een 50 jaar oude muur.
Die halve bakstenen (koppen) zitten niet mooi recht boven elkaar.
Maar voor de binnenkant van een schuur is het verder prima.

Wat ze met uitbloei nog wel eens doen is met een zoutzuur oplossing schoonmaken.
Maar daar kleven ook weer wat nadelen aan.

Ik heb ons huis uit 1930 helemaal schoongemaakt met een een of ander agressief goedje.
Dat was wat in gelvorm moest er met een blokkwast op 10 minuten laten zitten en dan de hogedruk spuit erover.
Die stenen zijn weer als nieuw geworden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Malantur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 02:32:
[...]

Ik ga ook voor opstijgend vocht en zoutuitbloeiing :)
Dit inderdaad. Ik heb dit ook in mijn garage op een bepaalde plek. Later bleek dat mijn buurman een hoopje grond tegen de buitenmuur had gemaakt precies op de plek waar binnen de aanslag verscheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dus de consensus van jullie reacties is dat ik het wel schoon kan maken met een staalborstel en eventueel wat chemicaliën, maar dat ik het beter niet kan verven. Ook niet als ik het eerst impregneer?
AtomicShockwave schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:17:
Wat zit er nou aan de andere kant van die muur? Je denkt halfsteens? Dit moet je wel weten. Want dit kun je niet schilderen. Dat bladdert er net zo snel weer vanaf.
Aan deze kant zit de garage van de buren, maar aan de andere kant van de schuur die precies dezelfde uitslag heeft zit niets (of: de tuin).
ozzynator schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:42:
Het vreemde is dat het op het stukje geven wat te zien is aan de buitenzijde, niet is.
Dat is precies wat ik ook dacht. Bijna de hele binnenkant is zoals dit, maar de gehele schuur is aan de buitenkant netjes, ook de onderste rijen stenen.
wauskoek schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:17:
Ik heb dit ook in mijn garage op een bepaalde plek. Later bleek dat mijn buurman een hoopje grond tegen de buitenmuur had gemaakt precies op de plek waar binnen de aanslag verscheen.
In mijn geval zit het dus overal, en aan "mijn kant" kan ik bevestigen dat er niets tegen de muur aan ligt. Een deel aarde (van de tuin) en een deel tegels.
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:14:
Ik heb ons huis uit 1930 helemaal schoongemaakt met een een of ander agressief goedje.
Dat was wat in gelvorm moest er met een blokkwast op 10 minuten laten zitten en dan de hogedruk spuit erover.
Die stenen zijn weer als nieuw geworden.
Dat klinkt als interessant spul! Weet je heel toevallig nog wat het was, hoe het heette?

Update: in het midden van de schuur zit een klein putje. Het lijkt me sterk dat een lekkage precies egaal in de hele schuur tot drie rijen hoog tegen de muren klimt, maar even voor de volledigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 26-07-2024 12:06 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sando schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Dat is precies wat ik ook dacht. Bijna de hele binnenkant is zoals dit, maar de gehele schuur is aan de buitenkant netjes, ook de onderste rijen stenen.
Wilde gok als het alleen aan de binnenkant is: dekvloer is direct tegen de stenen gestort/gegoten en daar is vocht (incl. mineralen uit het goedje waar de vloer uit bestaat) uit in de stenen getrokken?

Of er is ooit van onder vocht ingetrokken, maar aan de buitenkant is de verkleuring verdwenen door weersinvloeden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:04:
Bedankt voor de reacties. Dus de consensus van jullie reacties is dat ik het wel schoon kan maken met een staalborstel en eventueel wat chemicaliën, maar dat ik het beter niet kan verven. Ook niet als ik het eerst impregneer?

[...]

Aan deze kant zit de garage van de buren, maar aan de andere kant van de schuur die precies dezelfde uitslag heeft zit niets (of: de tuin).

[...]

[...]

In mijn geval zit het dus overal, en aan "mijn kant" kan ik bevestigen dat er niets tegen de muur aan ligt. Een deel aarde (van de tuin) en een deel tegels.

[...]

Dat klinkt als interessant spul! Weet je heel toevallig nog wat het was, hoe het heette?

Update: in het midden van de schuur zit een klein putje. Het lijkt me sterk dat een lekkage precies egaal in de hele schuur tot drie rijen hoog tegen de muren klimt, maar even voor de volledigheid.
Ik heb nog een jerrycan staan (al 18 jaar :+ )
Geen idee of je hier wat van kan vinden nog via Google of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QIOQy4VRNA-0gCy_WXzw0ypNDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVJhKmi53PXCsT3ReAMiw5PM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Wilde gok als het alleen aan de binnenkant is: dekvloer is direct tegen de stenen gestort/gegoten en daar is vocht (incl. mineralen uit het goedje waar de vloer uit bestaat) uit in de stenen getrokken?
Dit klinkt ook erg plausibel. Hij lijkt inderdaad tot tegen de muur aan gestort. (En dat zie je wel vaker, maar dan hebben ze ook vaak een dubbele muur.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Het gaat er misschien af met een hogedrukspuit, als je dat zou willen proberen.
En als het kalkuitbloei zou zijn, gaat het misschien met schoonmaakazijn.
Staalborstel lijkt me eigenlijk niet.
Maar ja, eea uitproberen op een niet al te zichtbaar stuk.
Pagina: 1