[Discussie] Wifi-speakers zonder afhankelijkheid van cloud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik zou graag Sonos-achtige speakers willen hebben: kleine speakers te bedienen via wifi/ethernet zonder externe versteker. Maar de afhankelijkheid van de cloud in het algemeen en Sonos in het bijzonder is mij een doorn in het oog. Ik wil al mijn apparaten lokaal kunnen besturen. Ik wil bestand zijn tegen enshittification.

Nu zijn er verschillende concurrenten van Sonos, maar die hebben op hun eigen manier hetzelfde probleem. Ook alternatieve manieren van aansturen hebben zo hun nadelen. Bluetooth is niet echt een optie en bij een 'domme' speaker met Chromecast heb je nog steeds de afhankelijkheid van Google, nog los van het feit dat Chromecast Audio niet meer beschikbaar is.

Zijn er überhaupt alternatieven voor Sonos zonder cloudafhankelijkheid? Is DNLA een redelijke optie als je muziek of podcasts wilt streamen? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Kef LS of LSX series icm met een Roon server op basis van lokale opslag?

[ Voor 23% gewijzigd door renegrunn op 25-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
renegrunn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:10:
Kef LS of LSX series icm met een Roon server op basis van lokale opslag?
Goedkoopste optie in de pricewatch is € 799,-. En een server installeren lukt mij wel, maar voor de doorsnee consument lijkt me dit geen optie. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom is bluetooth niet echt een optie?

https://www.whathifi.com/...remium-multi-room-options

Wat is er mis met deze opties?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
StephanVierkant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Goedkoopste optie in de pricewatch is € 799,-. En een server installeren lukt mij wel, maar voor de doorsnee consument lijkt me dit geen optie. Of mis ik iets?
Oh ik las nergens dat prijs een criterium was? Je noemt zelf al Sonos: haal 2x een Era 300, en je zit ook op EUR 850,-

Roon is wellicht niet voor de doorsnee consument. Maar dat is het punt, de doorsnee consument maakt zich niet druk over wel of geen cloudafhankelijkheid: die heeft geen idee wat dit is. De doorsnee consument haalt een Sonos, HK, Denon, etc etc en kijkt nergens meer naar.

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp de insteek van je vraag niet meer. Je zoekt draadloze speakers zonder afhankelijk te zijn van een cloud-integratie, maar het lijkt er op dat je vraag breder is dan dit? Je geeft aan op zoek te zijn naar Sonos-achtige speakers. Ik deel een mogelijke optie icm Roon en dan geef je aan dat dit jou wel zal lukken, maar dat dit geen optie is voor de doorsnee consument. Zoek je voor jezelf, of voor een ander?

[ Voor 31% gewijzigd door renegrunn op 25-07-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Door al het gekloot met de Sonos app ben ik juist Bluetooth meer gaan waarderen. Telefoon met 256 GB SD kaart en Tidal en daarmee aansturen. Lekker simpel en niet te verstieren door Sonos en co.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
Als je open staat voor iets zelf bouwen/assembleren, doorgaans gebaseerd op Raspberry Pi's, dan zijn de mogelijkheden meteen gigantisch. Maar ik vermoed dat dat niet is wat je zoekt?

[ Voor 4% gewijzigd door zordaz op 25-07-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
renegrunn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Oh ik las nergens dat prijs een criterium was? Je noemt zelf al Sonos: haal 2x een Era 300, en je zit ook op EUR 850,-

Roon is wellicht niet voor de doorsnee consument. Maar dat is het punt, de doorsnee consument maakt zich niet druk over wel of geen cloudafhankelijkheid: die heeft geen idee wat dit is. De doorsnee consument haalt een Sonos, HK, Denon, etc etc en kijkt nergens meer naar.

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp de insteek van je vraag niet meer. Je zoekt draadloze speakers zonder afhankelijk te zijn van een cloud-integratie, maar het lijkt er op dat je vraag breder is dan dit? Je geeft aan op zoek te zijn naar Sonos-achtige speakers. Ik deel een mogelijke optie icm Roon en dan geef je aan dat dit jou wel zal lukken, maar dat dit geen optie is voor de doorsnee consument. Zoek je voor jezelf, of voor een ander?
Mijn vraag is inderdaad breder. Heb niet voor niets [discussie] in de titel gezet; dit is geen aankoopadvies. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden voor de doorsnee consument om speakers te kopen zonder het risico om last te krijgen van enshittification.

En overigens heeft de doorsnee consument wel degelijk enig besef van die cloudafhankelijkheid, alleen benoemen ze het anders. Laatst nog op een feestje een rant moeten aanhoren van iemand die voor een vermogen z'n huis had volgehangen met Sonos-speakers en toen kwam die beruchte update waardoor een aantal zaken niet meer werkte.

Zoals het een Tweaker betaamt heb ik m'n huis vol bedienbare lampen, gordijnen, sensoren, etc. hangen en die blijven allemaal netjes werken zonder internet. Sterker nog: 95% kun je bedienen met fysieke knoppen. En dat advies geef ik iedereen in m'n omgeving ook steeds: zorg dat je niet afhankelijk bent van derden voor de besturing van je hardware. Maar als het gaat om speakers heb ik geen idee wat ik mensen dan moet adviseren.

[ Voor 9% gewijzigd door StephanVierkant op 25-07-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Een echte tweaker weet dat je gadgets niet voor belangrijke dingen gebruikt ;)

Maar wat is nu je probleem met Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
StephanVierkant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Mijn vraag is inderdaad breder. Heb niet voor niets [discussie] in de titel gezet; dit is geen aankoopadvies. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden voor de doorsnee consument om speakers te kopen zonder het risico om last te krijgen van enshittification.

Zoals het een Tweaker betaamt heb ik m'n huis vol bedienbare lampen, gordijnen, sensoren, etc. hangen en die blijven allemaal netjes werken zonder internet. Sterker nog: 95% kun je bedienen met fysieke knoppen. En dat advies geef ik iedereen in m'n omgeving ook steeds: zorg dat je niet afhankelijk bent van derden voor de besturing van je hardware. Maar als het gaat om speakers heb ik geen idee wat ik mensen dan moet adviseren.
Ik denk dat hier geen one-size-fits-all advies voor bestaat, en dat je per situatie mogelijk tot een ander advies komt. Wat is de bron? De KEF die ik benoemde, daar kun je prima een externe usb stick of schijf aan hangen, als daar je muziek op staat. En dat ondersteunen zoveel meer merken ook wel. Speelt men LP's? hetzelfde verhaal.

Vanaf een PC/laptop met lokaal opgeslagen muziek? Indien Apple: Airplay. Indien Windows: bijvoorbeeld media player (DLNA).

En wat hierboven ook al werd gevraagd, wat doet Bluetooth afvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoda-ict
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-07 23:05
Als je voor asnsturing van je speakers niet afhankelijk wilt zijn van de vendor dan kom je toch snel uit bij Roon. Er zijn flink wat speakers te krijgen die Roon-ready zijn en dus te controleren met Roon ipv de apps van de leverancier. Roon is overigens ook te koop als totaal oplossing zonder zelf technische kennis te moeten hebben; de nieuwe Nucleus one bijvoorbeeld, rond de 450 euro meen ik.

Je bent nog wel afhankelijk,van mede cloud voor je muziek: het streamen zal toch via internet moeten, of je moet al je CD’s of muziek aankopen op een harddisk zetten in de Nucleus.

Je voorkomt met zo’n opstelling ook vendor-lock-in; je kan verschillende merken speakers met elkaar combineren en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CD / LP / Cassette / MP3 etc.

Waarom zou je de ene cloud wel willen (spotify) en de andere niet?

Gelukkig is er nog wel meer op de markt dan alleen sonos. Sterker nog sonos is een van de merken met de minste geluidskwaliteit, maarja dan ga je het ook hebben over prijzen die misschien uit het bereik van die mythische "doorsnee consument" liggen.

Oja ander medium die nog steeds heel goed werkt is de 3,5mm naar RCA kabel. Ik gebruik hem nog dagelijks. Geen cloud voor nodig. Zeer hoge geluidskwaliteit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Ondanks dat het niet aan je eisen voldoet, denk ik dat het trekken van een luidsprekerkabel naar elke gewenste locatie samen met een meerkanaals versterker (al dan niet met bluetooth gevoed) wel een van de betere oplossingen is voor deze casus.

[ Voor 9% gewijzigd door fonsoy op 26-07-2024 00:16 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Dan zou ik een raspberry pi nemen met PiCorePlayer erop met een paar actieve speakers.
PiCorePlayer is een gratis en kant en klaar OS + muziek speler met veel extra mogelijkheden via plugins.
Je hebt dan overal zelf de controle over. Ik heb er ooit eens hier een topic over gestart.
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief

Actieve speakers heb je in alle prijsklassen. Hier goede ervaring met Genelec. Buchardt is ook een bekende, naast het al genoemde KEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
gambieter schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:58:
[...]

offtopic:
Een echte tweaker weet dat je gadgets niet voor belangrijke dingen gebruikt ;)

Maar wat is nu je probleem met Bluetooth?
Ik ken meerdere huishoudens met een Sonos in huis, en daar speelt iets (Spotify, YouTube Music, podcasts, live NPO radio) zonder dat er één vast apparaat (lees: persoon) is. En dat de muziek stopt als de persoon die de muziek aanzet even de hond uit laat, naar de wc gaat, boodschapje gaat doen, etc. is natuurlijk geen optie. Nog los van de irritatie dat de muziek stopt als je wordt gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

StephanVierkant schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:14:
Ik ken meerdere huishoudens met een Sonos in huis, en daar speelt iets (Spotify, YouTube Music, podcasts, live NPO radio) zonder dat er één vast apparaat (lees: persoon) is. En dat de muziek stopt als de persoon die de muziek aanzet even de hond uit laat, naar de wc gaat, boodschapje gaat doen, etc. is natuurlijk geen optie. Nog los van de irritatie dat de muziek stopt als je wordt gebeld.
Don't let perfect be the enemy of good. Of ander tegelwijsheidje: it can be good, fast and cheap. Pick two.

Gebruik een oude telefoon zonder simkaart maar met een grote SD-kaart. Je wilt een perfect systeem maar dat gaat niemand gratis ontwikkelen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 27-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Lyrion Music Server?
(voorheen Logitech Music server).

Open source en draait op onder andere RPi.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
StephanVierkant schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Sonos: cloud
Spotify: cloud
YouTube Music: cloud
podcasts: cloud
live NPO radio: in dit geval ook cloud

Waarom is volgens jou de ene cloud goed en de andere niet? Als het alleen Sonos die je slecht vind zijn er natuurlijk zat alternatieven in de vorm van HEOS, MusicCast, Bluesound, etcetera. Dat gezegd hebbende, misschien is bluetooth voor jouw gemiddelde consumentenhuishouden die continu muziek luisteren geen optie maar voor mijn moeder, die alleen woont en alleen thuis muziek luistert als ze zelf thuis is (duh), is het perfect, en goedkoop want het zat al op de versterker. Dus wat moet dan het antwoord zijn?

Ik krijg zomaar het gevoel dat je op zoek bent naar iets waar je alles mee kan wat Sonos kan, maar dat dan wel moet voldoen aan jouw arbitraire eisen (wel cloud 1 maar niet cloud 2). Het is niet voor niets dat er zoveel opties zijn om geluid van A naar B te brengen, de geschiedenis is er vol van. Maar geen van alle werken ze exact hetzelfde als Sonos natuurlijk.
StephanVierkant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:45:
[...]
Maar als het gaat om speakers heb ik geen idee wat ik mensen dan moet adviseren.
Geen schande om te zeggen dat je iets niet weet natuurlijk. Verdiep je anders eens wat meer in de audio-wereld, dan zie je ook dat die 799,- waar je zo van schrikt eigenlijk niets voorstelt. Mijn subwoofer kostte al 2x dat, en heeft niet eens draadloze mogelijkheden. ;(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:32:
[...]

En bij al die dingen kan je zo ene aanbieder voor andere verwisselen. Bij Sonos gaat dat je niet lukken zonder al je hardware te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ramon schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Waarom is volgens jou de ene cloud goed en de andere niet? Als het alleen Sonos die je slecht vind zijn er natuurlijk zat alternatieven in de vorm van HEOS, MusicCast, Bluesound, etcetera. Dat gezegd hebbende, misschien is bluetooth voor jouw gemiddelde consumentenhuishouden die continu muziek luisteren geen optie maar voor mijn moeder, die alleen woont en alleen thuis muziek luistert als ze zelf thuis is (duh), is het perfect, en goedkoop want het zat al op de versterker. Dus wat moet dan het antwoord zijn?

Ik krijg zomaar het gevoel dat je op zoek bent naar iets waar je alles mee kan wat Sonos kan, maar dat dan wel moet voldoen aan jouw arbitraire eisen (wel cloud 1 maar niet cloud 2). Het is niet voor niets dat er zoveel opties zijn om geluid van A naar B te brengen, de geschiedenis is er vol van. Maar geen van alle werken ze exact hetzelfde als Sonos natuurlijk.

[...]

Geen schande om te zeggen dat je iets niet weet natuurlijk. Verdiep je anders eens wat meer in de audio-wereld, dan zie je ook dat die 799,- waar je zo van schrikt eigenlijk niets voorstelt. Mijn subwoofer kostte al 2x dat, en heeft niet eens draadloze mogelijkheden. ;(
Met 'cloud' bedoel ik niet 'internet', maar dat je afhankelijk bent van één dienst. Als Sonos er mee stopt (of de app verslechterd), ben je bij Sonos het haasje. Als Spotify stopt, stap je over na één van de vele andere diensten. Ik wil niet dat mijn hardware afhankelijk is van de server van de fabrikant. Enshittification is een serieus probleem bij veel consumentenelektronica.

En dat jouw subwoofer een vermogen kost, betekent niet dat iedereen dat er voor over heeft en dat je daar dan denigrerend over mag doen. Ik vind €300,- al veel geld voor zo'n speaker.

Ik heb thuis ook een Logitech-setje met een Chromecast. Kost een fractie van het geld en is qua geluidskwaliteit echt acceptabel voor een beetje radio of podcast luisteren in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
StephanVierkant schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:22:
[...]
Met 'cloud' bedoel ik niet 'internet', maar dat je afhankelijk bent van één dienst. Als Sonos er mee stopt (of de app verslechterd), ben je bij Sonos het haasje. Als Spotify stopt, stap je over na één van de vele andere diensten. Ik wil niet dat mijn hardware afhankelijk is van de server van de fabrikant. Enshittification is een serieus probleem bij veel consumentenelektronica.
Ik gebruik Sonos nu een jaar of 10. De app heb ik denk ik 5x gebruikt voor Trueplay.

Het ontgaat mij nog wel altijd waar je naar op zoekt bent of waar je met deze discussie naar toe wil. Want,
StephanVierkant schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:22:
[...]
Ik heb thuis ook een Logitech-setje met een Chromecast. Kost een fractie van het geld en is qua geluidskwaliteit echt acceptabel voor een beetje radio of podcast luisteren in de keuken.
dan heb je hier je oplossing toch al? Alleen, stel Google stopt er mee, dan doet je Chromecast ook niks meer ;)

[ Voor 23% gewijzigd door renegrunn op 27-07-2024 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

renegrunn schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:37:
...

dan heb je hier je oplossing toch al? Alleen, stel Google stopt er mee, dan doet je Chromecast ook niks meer ;)
Als ik een gok mag wagen: juist daarom is op op zoek naar een alternatief. Ongeveer met gelijke prijs, maar zonder die cloud-nadelen van de chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 03:45:
[...]

Als ik een gok mag wagen: juist daarom is op op zoek naar een alternatief. Ongeveer met gelijke prijs, maar zonder die cloud-nadelen van de chromecast.
Snap ik, maar er zijn nu een aantal opties genoemd, maar nergens wordt echt op in gegaan behalve, cloud en Bluetooth zijn stom.

Maar als Logitech speakers de referentie is qua geluidskwaliteit en prijs, dan ga je niks vinden wat niet of gebruikmaakt van Bluetooth of een cloud oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Videopac schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:46:
Lyrion Music Server?
(voorheen Logitech Music server).

Open source en draait op onder andere RPi.
Precies waar ik aan dacht toen ik de OP las…

Ik gebruik LMS al zo ongeveer sinds het bestaat. Naast de standaard Slimdevices en Logitech hardware (squeezebox radio, duet etc) heb ik nu ook een paar ESP32 gebaseerde players draaien in huis in verschillende ruimtes (bijv badkamer, weggewerkt in het plafond). Alles is te synchroniseren/multiroom uiteraard en te bedienen vanaf smartphone, laptop, tablet.

LMS is prachtig tweakersmateriaal, relatief goedkoop en zo audiofiel en cloud oriented als je zelf wil. Ondersteunt alle bekende muziekdiensten, internet radio etc etc.

Wel je eigen LMS servertje draaien, maar dat kan al op een rPi of in een docker op je Synology.

https://lyrion.org/
https://forums.slimdevices.com/
[WA] Squeezebox

Mijn advies als je een beetje tweakersinzet wil/kunt hebben: zet een rPi met LMS in je netwerk, koop op MP voor 3 tientjes een Squeezebox radio en experimenteer er eens wat mee.

[ Voor 13% gewijzigd door JPS op 28-07-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Nou ja, en iets van een paar tientjes in je bestaande systeem stoppen is niet zo'n probleem als die niet meer ondersteund wordt, zolang er maar alternatieven zijn (en dat is dus het gebrek). Maar dat is een hele andere orde grote dan honderden-duizenden Euro's in je audio systeem te stoppen, en je hele stukken functionaliteit verliest op moment dat er een update wordt uitgerold bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:04
Zelf ben ik erg te spreken over Yamaha MusicCast.

Ik wilde vooral apparaten die je gewoon nog makkelijk kan bedienen via het apparaat zelf als je er naast staat.
Er is natuurlijk ook een MusicCast app, maar bij mij hangen alle apparaten gewoon in Home Assistant waar ze ook via te bedienen zijn. Lokale muziek draaien, multiroom etc. allemaal geen probleem.

https://nl.yamaha.com/nl/...sual/musiccast/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

En dat alternatief is er in de vorm van picoreplayer op een RPi.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Videopac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:24:
[...]

En dat alternatief is er in de vorm van picoreplayer op een RPi.
Eens.
Geen lockin qua streaming service (lokaal, spotify, deezer, tidal, etc)
Geen lockin qua hardware (o.a. airplay, chromecast).
Gedreven door een community die gaat voor een goed product niet gedreven door commerciële belangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:57
Ik weet niet of deze discussie zo nuttig is. Ik snap dat je met een Sonos oplossing afhankelijk bent van de fabrikant voor de werking van je speakers. Maar daar zit de use case hem nou net. Mensen kopen dat omdat ze niets zelf willen hosten en opzetten. Als je met wifi speakers werkt, dan móét je inherent afhankelijk zijn van een derde partij, want iemand moet het doen en die iemand ben jij zelf niet.

Voor een tweaker is er nog wat te doen met een "domme" versterker en een streamer of een raspberry met een DAC, maar dat is voor de gemiddelde consument allemaal niet gebruiksvriendelijk.

Zodra jet met wifi speakers zit, zit je ook met beveiliging etc, dus het apparaat moet voor de veiligheid van je thuisnetwerk ook bijgehouden worden door een derde partij want de gemiddelde consument heeft de ballen verstand van security.

"Onafhankelijke wifi speakers" bereik je door de content los te koppelen van de dure componenten. Neem een losse set actieve speakers of een versterker met passieve en koppel die aan een slim apparaat. Kan een nuc zijn, een raspberry, een WIIM, een Arylic, maakt verder niet uit. Als je device dan niet langer supported is, koop je weer de nieuwste streamer voor 50 euro en kun je weer jaren verder.

Het hele concept van een IoT device zonder clouddienst dat toch gebruiksvriendelijk is voor Sjonnie en Eva, bestaat gewoon niet.

Wat je zoekt, is een "domme" audio installatie en uitvoering: WiiM Mini of speakers met ingebouwde airplay/chromecast achtige features die het dus langer blijven doen, maar niet eeuwig.

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 29-07-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
pelican schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Eens.
Geen lockin qua streaming server (lokaal, spotify, deezer, tidal, etc)
Geen lockin qua hardware (o.a. airplay, chromecast).
Gedreven door een community die gaat voor een goed product niet gedreven zonder commerciële belangen.
TS zoekt iets voor een doorsnee consument...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Tja dan betaal je consument prijzen en krijg je de lock-in er lekker bij.
Als TS iets beters wil, dan kost dat vooral inzet/tijd en wat tweakers vaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik vroeg mij al af wanneer iemand deze optie zou opperen.
Hier ook jarenlang Musiccast gebruikt.

Via wifi werkt het matig imo. maar over de kabel en zonder stereo koppels is het prima.
Omdat de WXA-50 geen updates meer kreeg over gegaan naar Sonos, na de update gigantisch veel spijt van. Ik ben ook aan het kijken naar opties voor een DIY of open-source installatie.
Maar ik vind gewoon kant en klare compacte speakers zoals de Era100 en de Musiccast 20 toch wel heel elegant staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Coehinator op 03-08-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:04
Coehinator schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
Via wifi werkt het matig imo. maar over de kabel en zonder stereo koppels is het prima.
Omdat de WXA-50 geen updates meer kreeg over gegaan naar Sonos, na de update gigantisch veel spijt van.
[...]
Ik gebruik dagelijks een MusicCast 50 via wifi, en kan niet zeggen dat ik ooit problemen heb gehad betreffende de netwerkverbinding. En ik gebruik af en toe ook twee MusicCast 20 via wifi als stereo koppel, en hierbij wederom geen problemen.

Maar nu zitten er ook vrij weinig andere wifi netwerken in mijn bereik, en qua 5Ghz (waar de MusicCast ook op zitten) is er zelfs maar 1 ander netwerk buiten dat van mezelf.

En wat voor problemen leverde het niet meer krijgen van updates precies op? Het niet meer kunnen afspelen van bepaalde streams? Ik heb hier bedraad een MusicCast NP-S303 (laatste update 2021) en die doet nog altijd wat ik er van verlang.
Pagina: 1