Sissors schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:56:
[...]
Valt toch wel mee hoe irritant het is? Ik heb juist heel veel slaapkamers op Funda gezien waarbij doordat de deur in de hoek zit, het eigenlijk onmogelijk is een kast kwijt te kunnen in de slaapkamer van redelijk formaat. Terwijl je met een deur die wat uit de hoek is, juist perfect in het gedeelte 'achter' de deur een kast over hele breedte kan plaatsen. Uiteraard moet je wel genoeg ruimte nog hebben voor je bed als de deur open gaat.
[...]
En dat bedoel ik dus hier: Bij de eerste optie is je enige voordeeld tov het origineel dat de kleine slaapkamer nog een kastje erbij kan, maar het gaat direct af van je opslagruimte in je hoofdslaapkamer. De twee vierkante betekend dat je nu een veel kleinere hoofdslaapkamer hebt, zodat als er een keer een vriend blijft slapen dat die het luxer heeft? En als je hem als kantoor inricht denk ik niet dat die extra ruimte zo nuttig is. Waarschijnlijk moet je dan in je tweede slaapkamer een grote kast neerzetten voor je kleding, in de ruimte die je gecreerd hebt door hem niet in je hoofd slaapkamer te hebben.
Een deur die opendraait tegen een muur kost het minste praktische ruimte.
Een deur stopt niet op 90 graden, maar draait door.
Daardoor is de ruimte achter de deur ook beperkt bruikbaar.
Als je een muur hebt van 3 meter breed, en je zet de deur in het midden, dan kan je aan 1 kant van de deur alleen een kast kwijt. En aan de andere kant kan je eventueel een bed kwijt.
Een bureau kan niet want dan zit je in de zwaai van de deur.
Schuif je de deur tegen de hoek aan, dan hou je 2 meter wand over. Daar kan een bed dwars staan, in plaats van in de lengte. Of een bureau.
En de kamer is ineens geschikt voor een tweepersoonsbed.
Ik zou de kamers in dit geval niet even groot maken, en de kamer in de woonkamer als kantoor gebruiken.
Door hier weer de deur in de hoek te zetten kan er eventueel wel een eenpersoons bed in.
@
maytje de kleine kamer toegankelijk maken vanuit de grote slaapkamer kan je ook nog overwegen.
Dan kan je er kantoor/inloopkast van maken, en als er ooit een kleine komt is het ook in de eerste 3 jaar wel fijn als je die kan horen vanuit je eigen bed.