Vloer in zand is gaan zweven, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-08 16:20
In mijn aanbouw (ooit een garage, 35 jaar geleden gebouwd) ligt een vloer direct in het zand. Correctie, hij lág in het zand. De vloer is niet geisoleerd dus ik wilde hem volledig afbreken, isoleren, nieuwe vloer storten met vloerverwarming. Ik ben vandaag begonnen met breken. Eerst een klein gat gemaakt om te zien hoe dik de vloer is. Nu blijkt dat de vloer niet meer in zand ligt, hij zweeft. Ik kan met gemak mijn hand onder de vloer steken, dus er is een cm of 6-7 ruimte tussen de bodem en het beton. Zou dit komen door bodemdaling? Ik woon in een gebied waar dit zeker een ding is.

Waarom zou de vloer niet zijn meegezakt met de bodem? Moet ie dan zijn vastgestort aan de muren waardoor hij kon gaan zweven?

En nu? Verder gaan met het plan van volledig afbreken? Dikke kans dat over een tijd de bodem weer verder gezakt is en er dus weer flinke ruimte is tussen beton en isolatie of zal dat geen probleem zijn? Dit zien als een kans? Ipv volledig afbreken een kruipruimte gat maken zodat ik onder de vloer verder kan uitgraven en dan isoleren? (Het zal mijn hobby niet zijn maar scheelt me wel flink in de kosten van het maken van een nieuwe vloer). En is vloerverwarming (infreezen) dan nog wel een optie ivm uitzetten van de vloer?

Allemaal vragen, alle advies is welkom!
Foto ter illustratie, je ziet de vloer boven het PE folie hangen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7genAHuox-2l2dID1455UhKGQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vABfJiICyNhMiVDA0WAVhOEi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 20:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het is eigenlijk de bedoeling dat zo'n betonvloer wordt gestort met rondom zo'n neopreen strook. Dit zorgt er voor dat de vloer niet ergens aan vastgestort zit maar kan dalen met de bodem.

Nou is er vaak intern nog een funderings rand die er alsnog voor zorgt dat het de vloer niet kan dalen. Dan ligt ie dus daar op.

Ik zou hier zeker niet onder gaan graven en hopen dat het heel blijft. Daar is dit niet voor ontworpen. Alles afbreken sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:09
Je weet zeker dat de vloer ook echt als vloer op zand is ontworpen en niet ergens op metselwerk of een balk ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
D-e-n schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:45:
Je weet zeker dat de vloer ook echt als vloer op zand is ontworpen en niet ergens op metselwerk of een balk ligt?
De bouwtekening geeft aan vloer in zand. Je kan ook zien in de foto bij mijn eerste post dat de vloer op het folie op het zand gestort is want de vloer is van onder niet vlak, oneffenheden die komen doordat destijds het zandbed niet mooi glad was kennelijk. In theorie kunnen er natuurlijk balken liggen waarover/tussen het beton gestort is. Hoe realistisch is dat?
AtomicShockwave schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:28:
Het is eigenlijk de bedoeling dat zo'n betonvloer wordt gestort met rondom zo'n neopreen strook. Dit zorgt er voor dat de vloer niet ergens aan vastgestort zit maar kan dalen met de bodem.

Nou is er vaak intern nog een funderings rand die er alsnog voor zorgt dat het de vloer niet kan dalen. Dan ligt ie dus daar op.

Ik zou hier zeker niet onder gaan graven en hopen dat het heel blijft. Daar is dit niet voor ontworpen. Alles afbreken sowieso.
Volgens mij wordt de neopreen strook gelegd zodat de vloer niet aan de muren vast ligt zodat ie kan krimpen en uitzetten ivm vloerverwarming? Niemand zit toch op een dalende vloer in zijn huis te wachten? Hoe is dit dan bedacht? Als er nog ergens een funderingsrand zit zodat ie niet kan dalen, dan is ie er dus expliciet wel op ontworpen want of ie nou 1 cm boven het zand hangt, of 50, dat doet er niet toe voor de constructie. Afbreken kan natuurlijk nog steeds, maar dan? Hoe voorkom ik dat de nieuwe vloer, die wél los zal liggen, gaat dalen? Hoe is dit in andere huizen opgelost, ik ben toch zeker niet de enige die een vloer in zand heeft in een omgeving waar de grond inklinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQyf7vKFwjHG9J-6yyQ5Mq0qeL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm4UxOUfUFNiTNZAKmEfWDCf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Je hebt (waarschijnlijk) een strokenfundering, daarop zijn betonsteenklinkers gemetseld tot peil en daarop zijn je muren gemetseld. Binnen die betonstenen (die dus op je fundering zijn gemetseld), is bij jouw nog 20cm zand opgevuld. Daarop is je vloer gestort. Het beton ligt dus op zand, 20cm hoger dan bovenkant fundering, en tussen je betonklinkers. Zoals het er bij jouw uitziet, hangt je vloer op een paar puntjes aan de betonklinkers. Dat si zeker niet de bedoeling, die kan elk moment vallen als dat afbreekt. Je vloer ligt zeker niet op de fundering. De vloer zweeft er tussen, en zou direct op zand moeten liggen. Zoals het nu is, zou ik eerst een een inspectie laten doen voordat je verder gaat met breken. Goeie kans dat de hele vloer opeens zakt/instort, en als dat nog ergens te veel vast zit trek je zomaar een stuk muur mee. Veiligste is wellicht stukken uitzagen, maar zou écht eerst laten inspecteren door een constructeur. Een keer te hard slaan om te breken en je vloer valt, en trekt nog andere delen met zich mee.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 25-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

henri8096

BIM is not a software!

Mijn advies:
Neem een constructeur in de hand als je niet weet wat je doet.
Voordat je het weet heb je schade van een klein jaarsalaris . . . . . (of meer)

Zoals barbarbar al aangeeft rust de vloer nu op de balken waar je muren op staan.
Met de nieuwe vloer zou je dat ook kunnen doen (en dan een dikkere vloer er van maken die wel op die overspanning berekend is), mits je balken dit gewicht kunnen dragen. (dit zou een constructeur voor je kunnen uitrekenen)

Het advies m.b.t. inspectie van barbarbar zou ik opvolgen als ik jou was.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 13:32
Bezoek van constructeur on-site is relatief betaalbaar. 60-80 per uur. Dan ook geen koffie drinken maar meteen aan de slag gaan. Heb toen veel antwoorden gekregen voor een uurtje bezoek. Dat vond ik het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
Redelijk recent bij ons"'nieuwbouwhuis" van zo'n 14 naar oud ontdekt. Sinds de oplevering van het huis hadden we regelmatig laat dat er grond en zand onder het huis spoelde er daardoor gaten langs de buitenmuren ontstaan.

Een aantal weken geleden een filmpje gemaakt en dat zag precies zo uit als je foto.

Het huis is geheid en gebouwd op zo'n 1 meter opgebrachtte grond. In de tuin is er duidelijk het in klinken van de grond zichtbaar. Dat moet dus ook onder het huis gebeurd zijn.

Eerst hebben we contact opgenomen met een geofysisch bedrijf. Die zagen de oorzaak ook in het inkknken en vervolgens hebben we contact opgenomen met de bouwer. Die laatse bevestigde dat het bij ons geen probleem is. Het hangt dus echt van de constructie af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamerwbd
barbarbar schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:16:
Je hebt (waarschijnlijk) een strokenfundering, daarop zijn betonsteenklinkers gemetseld tot peil en daarop zijn je muren gemetseld. Binnen die betonstenen (die dus op je fundering zijn gemetseld), is bij jouw nog 20cm zand opgevuld. Daarop is je vloer gestort. Het beton ligt dus op zand, 20cm hoger dan bovenkant fundering, en tussen je betonklinkers. Zoals het er bij jouw uitziet, hangt je vloer op een paar puntjes aan de betonklinkers. Dat si zeker niet de bedoeling, die kan elk moment vallen als dat afbreekt. Je vloer ligt zeker niet op de fundering. De vloer zweeft er tussen, en zou direct op zand moeten liggen. Zoals het nu is, zou ik eerst een een inspectie laten doen voordat je verder gaat met breken. Goeie kans dat de hele vloer opeens zakt/instort, en als dat nog ergens te veel vast zit trek je zomaar een stuk muur mee. Veiligste is wellicht stukken uitzagen, maar zou écht eerst laten inspecteren door een constructeur. Een keer te hard slaan om te breken en je vloer valt, en trekt nog andere delen met zich mee.
Dat is ook waar ik bang voor ben: Als de vloer tijdens het storten aan de muur/fundering is gaan "plakken", dan trekt ie zeker een (groot) stuk van eraf als de vloer het ooit begeeft. Ik ga een constructeur inschakelen. Zal wel na de bouwvak worden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 22:04
Is de holle ruimte tijdelijk volspuiten met pur zodat je de vloer veilig uit kan breken geen idee? Dan kan de vloer iig niet meer zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Prutsertje13 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:51:
Is de holle ruimte tijdelijk volspuiten met pur zodat je de vloer veilig uit kan breken geen idee? Dan kan de vloer iig niet meer zakken.
Dan zit je pas echt in de PURee lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
Prutsertje13 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:51:
Ik ga met de constructeur kijken wat nu wijsheid is. Als iemand ervaring heeft met een soortgelijke situatie dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 09:28
Een wat ouder topic, maar wel precies ook mijn situatie!
Door rioolverstopping moest ik weten hoe de situatie onder m'n garagevloer was.
Mijn garagevloer was bij de ingang al verzakt en wat losgekomen van de muur en zat er een gat in de vloer (zo kocht ik het huis). Hier kwam mijn mangat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N2e-huxX-uYBxUwx0KSkSojvXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhUfQkXtG4ilVpohR06cDqb3.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier betonijzers die 1 vloergeheel maken met de garage en de kamer daarachter (in 1x gestort). Links zie je de funderingsbalken waar de vloer op rust (uiteraard ook op de andere 4 zijden) en een tussenmuur. Deze balken rusten weer op funderingpunten.
Het zand onder de garagevloer (en dus ook onder de rest van m'n huis) is door verandering van grondwaterstand zo'n 15 cm gezakt. Hieronder zie je de ruimte tussen de onderkant van m'n garagevloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd_mM-ImzZmGF1vKYxJEqOwyddY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZxnJnU1ST5qiH3dgbSA06me.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat onder de gehele vloer (ongeveer 25m2) geen aansluiting met zand meer is, heeft er (voordat ik dit wist) nog een auto van 1200kg op gestaan, inclusief alles wat verder in de garage staat. Ik ben dus niet bang dat het een acuut gevaar is, maar deze situatie is wel ongewenst.

Ik heb er goed aan gedaan om de vloer open te maken. Rioolafvoer was op 4 plaatsen gebroken, zo'n 15cm gezakt (zie foto hieronder) en lag het afschot de verkeerde kant op. Veel water spoelde het zand in en was de rioolbuis gevuld met zand, sipsop, stenen en ander zooi. (gelukkig zat m'n wc afvoer een stuk verder op het riool)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uqU0PXtu-NBZWOQkZI1IrVDalA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdm5KHwSQgseU0g8Q1192MUT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd hoe het bij jou inmiddels is afgelopen met een constructeur en wat je aan de situatie gedaan hebt.
Pagina: 1