saken schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:46:
Heb nu de vob bestanden naar een lange MPEG file gedaan via DVDVob2Mpg. Nu wilde ik echter weer zonder kwaliteitsverlies gaan snijden in de lange Mpeg. Dus de ene lange Mpeg weer snijden in kleinere fragmenten.
Je moet dan inderdaad een lossless video editor gebruiken, of in ieder geval een slimme editor die alleen de edit punten opnieuw hercodeert en de rest 1 op 1 copieert.
De meer eenvoudige editors kunnen dan alleen op zgn
keyframes knippen.
Vroeger gebruikte ik daarvoor altijd
TMPGEnc MPEG Editor.
Nu met modernere compressie standaards gebruik ik
Videoredo
Jammer genoeg wordt deze niet meer verder ontwikkeld aangezien de auteur is overleden:
VideoHelp: VideoReDo owner passed away, product ceased, seeking alternatives ?Ja upscalen/deinterlacen enz kan interessant zijn maar verwacht geen wonderen.
Eigenlijk moet daarvoor dan je originele tape opnames gebruiken om de beste resultaten te krijgen maar dat is vaak dus niet meer mogelijk.
Bewaar in ieder geval altijd wel je "originele" bron opnames/kopieën!
Voor camcorder/VHS video is MPEG2
interlaced echt niet verkeerd.
Ja,
AVIdemux gebruik ik ook zelf vaak voor (eenvoudig) knippen/editen en ook encoden naar H264 formaat.
Hier staan altijd de laatste versies van AViDemux:
AviDemux latest Nightly buildsProbeer dus eerst ook de laatste versie (
Nightly Builds) van AVidemux.
Wat je ziet is het startmenu van de DVD, die heb je ook niet nodig als je de video exporteert/samenvoegd.
Waarschijnlijk wijkt het formaat af van de rest van de video?.
Let bij het samenvoegen van de VOB's dat je ook alleen de juiste VOB set(s) selecteert in plaats van alles zo maar samen te voegen.
Dat AVidemux tool kan dat trouwens ook met VOB sets merk ik, deze voegt dan de opeenvolgende segmenten zo te zien ook naadloos bij elkaar.
Ik weet niet of dat ook bij de DVD recorder opnames ook goed werkt?
Avidemux vraagt bij het openen van de eerste VOB of de rest van dezelfde VOB set ook moet worden ingeladen/samengevoegd:
Knippen op
niet keyframes kan niet bij direct/lossless copy mode en je krijgt dan ook een waarschuwing: