NIBE VVM320 Hoge temperatuur (BT2) als verwarming uit is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenCAlferink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 12:55
Mijn vraag
Warmtepomp NIBE VVM320 wordt momenteel alleen gebruikt voor warmwater productie. Toch blijft de temperatuur in de aanvoerleiding (BT2) en retourleiding (BT3) van het binnenklimaat hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osKnHSQCji0iOZHTvqqbjWpRxio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWtOfa3L1wz1W2ooL9UMcCyY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwioUZJTCZgDdJdIgIagfastTrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQkgau8ZQpOb4fd9kjNPtw5l.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal of kan er een probleem met de driewegklep zijn?

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 12:29
Je ziet de temperatuur van BT 2 en 3 even oplopen als de warmtepomp in sww bedrijf gaat. Dan loopt de 3 wegklep ook om, dit is een hele trage klep waardoor er altijd wat warm water in je verwarmingssysteem komt. Je ziet de temperatuur langzaam teruglopen tot de volgende sww cyclus, dan loopt de temperatuur weer even wat op. Het water bij BT 2 en 3 zal stilstaan als er geen warmtevraag is. Als het leidingdeel dan ook nog eens geisoleerd is dan zal de gemeten temperatuur slechts langzaam zakken.

Ik vind wel dat je de sww temperatuur flink hoog hebt en houd gedurende de dag. Dat kost echt onnodig veel energie, vooral straks in de winter. Hier is wel eea over geschreven in het algemene nibe l/w wp topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenCAlferink
@G-addict dank voor je reactie. Het is dus normaal dat de driewegklep elke keer weer richting het verwarmingssysteem schakelt en daardoor komt er bij elke cyclus voor sww weer warmwater in het verwarmingssysteem. De drukventielen van de vloerverwarming zitten inderdaad dicht, maar er kan wel water naar het buffervat stromen. Als ik de warmtepomp in koelstand zet gaat de temperatuur ook elke keer na een warmwater cyclus omhoog in de vloerverwarming. En dat wil je juist niet en op de een af andere manier gaat de warmtepomp als die aan het koelen is vanwege een korte bedrijfstijd telkens in storing. Heb je tips hoe ik de koelinstelling zo kan aanpassen dat er geen storing vanwege kortebedrijfstijd ontstaat?
Koeling menu 1.9.5
delta +20 staat op 3
delta +40 staat op 6
actieve koeling starten op 30GM

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Tja het is maar een klein beetje warm water wat dan tijdens het koelen in je vloerverwarmingssysteem komt, het is niet zo dat dit je systeem ontregelt ofzo. Zou je het niet waarnemen in de grafiek in de app dan zou je het nooit opmerken.... Als je koelt dan heb de ventielen van de vloerverwarming wel openstaan? En is je vloerverwarming/koeling waterzijdig goed ingeregeld? Ik denk dat je delta +40 wel kleiner mag, want nu gaat de regeling denk ik proberen om de deltaT 6 graden te houden. Dus tijdens het koelen de aanvoertemperatuur 6 graden onder de retourtemperatuur. Je kunt wellicht ook de runs nog wat langer maken door de koeling te laten starten bij 50 of 60 graadminuten. Maar in het eerder aangehaalde nibe topic zitten meerdere gebruikers van de VVM 320, vraag hun daar ook eens om wat tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Je hebt zo te lezen ook een systeem met naregelingen en dus waarschijnlijk een parallel geplaats buffervat met een extra pomp. Dan stuurt de regeling op de deltaT gemeten over BT2 en BT3. Deze zitten voor het buffervat. De graadminuten bouwen af d.m.v. de gemeten aanvoertemperatuur gemeten op BT25 te vergelijken met de gewenste aanvoertemperatuur over de verstreken tijd. BT 25 is na het buffervat geplaatst.
Wat er dan bij mij gebeurde is dat de regeling de ingestelde deltaT over BT 2 en BT3 wil handhaven, de regeling zal de pompsnelheid zover opvoeren dat deze deltaT bereikt wordt. Het gevolg is wel dat er dan door het buffervat een hydraulische kortsluiting ontstaat, dus de flow tussen het opwekcircuit (tussen warmtepomp en buffervat) en het afgiftecircuit (tussen bufervat en vloerverwarming/radiatoren) is enorm uit balans. Hierdoor wordt aan de opwekzijde erg snel de laagst toelaatbare temperatuur bereikt en hierdoor zullen de graadminuten op nul gezet worden, warmtepomp gaat dus uit. In mijn geval heeft het hierin geholpen om de max pompsnelheid GP12 bij koeling een vaste snelheid te geven. In mijn geval werkt 38% goed, maar dat zal voor iedere installatie anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenCAlferink
Het klopt inderdaad dat ik een parallel geplaatst buffervat heb. Ik had eerst ook continu storing (korte bedrijfstijd) op de de productie van warmtapwater. Door in menu 5.5.1 de start en stop temperatuur wat verder uit elkaar te zetten is die storing verholpen. Bij koeling heb ik dus ook elke keer een storing korte bedrijftijd. En het verhaal over de hydraulische kortsluiting klinkt aannemelijk. Hier het verloop van 27 juni een warme dag en om 12:16, 15:02 en 18:06 uur ontstond een storing. Ik heb de koeling toen weer uitgezet. In welk menu kan ik de pompsnelheid tijdens koeling een vaste snelheid geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZDtv8zmndvztyRw7Bmm8WkOWt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvGLql7yIcr13KQycM1WNYJg.jpg?f=fotoalbum_large

Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
5.11.1.2. Daar mag je dan ook gelijk de bedrijfsstand voor zowel verwarming als koeling op intermitterend zetten ipv automatisch als dat nog niet zo staat. Ik heb dan enkel de koeling op een vast toerental staan, verwarming en tapwater staan op automatisch, minimaal toegestane snelheid op 5% en max op 100%.

Waar komen die pieken in de rode lijn (BT3) van 6.00-8.00 en 19.00-23.00 dan vandaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenCAlferink
Ik heb tijdens de koeling de warmwater productie uitgezet. De dag ervoor zag ik elke keer na de warmwaterproductie ook de temperatuur in de vloerverwarming omhooggaan. Vandaar dat ik mij afvroeg of de driewegklep defect is. Eerste afbeelding van 27/6 met paramater voor warmwaterproductie. Tweede afbeelding van 26/6. Rond 12.30 zie je dat na de warmwaterproductie ook de temperatuur van de vloerverwarming omhoog gaat. 16:40 19:40 en 20:16 storing korte bedrijfstijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKYJ3rFOfjn1KHLFaxX8W0tQ4-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeW2JqWOlD7IRfX00RCMdD5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7W8T9PsF7po-_i4Vepb5uZoJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBNfpCZu2PXL3v0WbxIIimYk.jpg?f=fotoalbum_large

Jeroen

Pagina: 1