Naisoleren geïsoleerde spouwmuur aan binnenzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedendag!

Wij zoeken wat advies qua aanvullende isolatiemaatregelen voor een kleine verbouwing van onze twee-onder-een-kap woning uit 1962.

Het betreft een spouwmuur die reeds geïsoleerd is en waar we aan de binnenzijde een extra laag isolatie aan willen brengen. Voornamelijk voor warmte isolatie, maar ook qua geluid kunnen we wel wat extra isolatie gebruiken. Daarom hebben we het idee om géén PIR te gebruiken, maar minerale wol.

Van buiten naar binnen is het plan als volgt;
Steens buitenmuur
Spouw (6cm en reeds geïsoleerd)
Gasbeton binnenmuur
Voorzetwand CLS balken frame met minerale wol (direct geplaatst tegen binnenmuur, dus zonder extra spouw)
Dampdichte/dampremmende folie
Gipsvezelplaten

Is dit een juiste opzet of hebben jullie nog tips of adviezen in deze aanpak?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
En het bij-isoleren of vervangen van de spouwmuur isolatie door modernere en betere isolerende producten was geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16
Als je de balken van je voorzetwand direct op je binnenmuur schroedt win je qua geluidsioslatie niet veel. Dan moet je die echt zwevend plaatsen. Lees bijv.(er is nog veel meer te vinden): Geluidsisolerende voorzetwand plaatsen (advies gezocht)

Welke isolatiewaarde wil je halen en hoveel ruimte mag het kosten? Voor puur warmte siolatie kun je ook kijken naar Alutrex (zo uit mn hoofd)Aluthermo, super dun en toch een Rd van dacht ik 4.

[ Voor 9% gewijzigd door Piemol op 24-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@famschopman
De spouwmuur isolatie is in 2016 aangebracht. Ik heb daarom nog niet gedacht om dit te upgraden. Mijn gedachte is gericht op een aanvullende isolatiemaatregel aan de binnenzijde gezien ik de kamer nu toch aan het renoveren ben.

@Piemol
De voorzetwand zwevende plaatsen lijkt mij inderdaad een goede oplossing ivm contactgeluid. Eventueel met vilt tussen de vloer/wand en plafond/wand.

De ruimte die het mag kosten is in principe niet snel een probleem. Met de huidige opzet kom ik op zo'n 12-13 cm. Wat acceptabel is.

Ik heb niet een specifieke isolatiewaarde in gedachten. Ik kijk vooral naar het gemak van plaatsen (we doen alles zelf) en de prijs van de materialen. En dan een beetje de gulden middenweg voor alles. De gehaalde isolatiewaarde is dan puur het resultaat.

Bedankt voor de link naar het andere topic. Die was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famschopman
Ik heb voor onze bijkeuken zelf gekozen om te werken met pir + osb; ik had vanaf muur naar binnen toe maar 60mm ruimte beschikbaar vanwege bestaande leidingen uit de vloer. Die kon ik niet eenvoudig verplaatsen.

De isolatiewaarde van glaswol/steenwol was lager dan de pir plaat en uiteindelijk gekozen voor pir van 40mm met daarop 12mm osb. Op de osb kan je direct gipsplaat aanbrengen, tevens nog ea ophangen zonder dat je meteen naar hollewandpluggen moet grijpen.

Het hangt ook een beetje af van hoeveel je wilt opofferen aan ruimte. Met 140mm PIR zit je op een RD van 6,36 maar het effect op je ruimte laat zich raden.

https://www.isolatiemater...king/pir-osb/pir-osb-12mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:35
Let op met het zwevend plaatsen van een voorzetwand als je ook spouwmuur isolatie hebt!
Als je een luchtspouw creëert (tussen voorzetwand en binnenblad) waarin het tocht kan het zo zijn dat je originele muur niet meer opwarmt van binnenuit. Hiermee profiteer je niet meer van de spouwmuur isolatie. Dan koelt je binnenblad sterk af waarmee je het risico loopt dat vochtige lucht dan daarop condenseert en de stenen en isolatie verzadigd raken met vocht.
Zonder luchtspouw krijg je wel de warmteoverdracht waarmee je condensatie risico's beperkt.

Voor mijn situatie (7 cm spouw gevuld met Knauf Supafill + 80 cm Pir/OSB plaat) heb ik de Pir/OSB platen direct op de muur gelijmd (geen spouw) en alle platen afgeplakt met tape om het helemaal luchtdicht te krijgen en zo vochtdoorslag te voorkomen.

Met andere materialen werken kan ook, maar als je geluidsisolatie belangrijk vind zou ik eerder voor Métisse of houtvezelplaten gaan. Deze zijn akoestisch superieur aan minerale wol. Zorg dan wel dat je Damdicht isoleert (en de platen direct tegen de muur duwt zodat je geen luchtspouw hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16
@asjenietergvin als je luchtdicht werkt, maakt een luchtspouw van 1-10mm toch niets uit voor mogelijke condensatie ? Als je direct op de muur lijmt zoals jij hebt gedaan heb je ongetwijfeld ook 'lucht' tussen de dotten kit in, en je muur is ook niet helemaal glad gestuct (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:35
Piemol schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:12:
@asjenietergvin als je luchtdicht werkt, maakt een luchtspouw van 1-10mm toch niets uit voor mogelijke condensatie ?
Je wilt geen trek hebben in die luchtspouw. Het kan zijn dat er namelijk koude lucht vanuit je fundering of door de spouwmuur / kieren langs de kozijnen heen waait. Dan koelt die luchtspouw (en dus je binnenblad) af met buitenlucht.
Als je direct op de muur lijmt zoals jij hebt gedaan heb je ongetwijfeld ook 'lucht' tussen de dotten kit in, en je muur is ook niet helemaal glad gestuct (neem ik aan).
Ik heb een schuimende isolatieplaat lijm gebruikt en die in een slingerpatroon over de platen verdeeld. Zal dus idd wel wat ruimte tussen zitten, maar dan zijn het luchtzakken geworden. Daar trekt/ventileert het niet meer tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonnema1981
Goede adviezen!

Op zich kan de voorzetwand wel 1cm van de muur worden geplaatst en dan het isolatiemateriaal wel direct tegen de muur. CLS is 9 cm, wol van 10 cm en dan zit er geen spouw tussen. Dat zou dan goed moeten gaan, toch?

OSB achter het gips plaatsen heb ik bewust niet voor gekozen om twee redenen. 1 is dat we niet verwachten dat er ooit iets zwaars aan de muur komt te hangen. 2 is dat ik heb gelezen dat dit over het algemeen niet verstandig ivm potentiele vochtproblemen. Daarnaast is gips of vezelplaat sterk genoeg in de meeste gevallen. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
Het zou me niets verbazen als je met PIR zelfs goedkoper uit gaat zijn. Je kunt ze afhankelijk van je situatie op ventilatielatten of inderdaad direct tegen de muur verlijmen. Afhankelijk van de constructie erachter.

Je hoeft niet meer twee soorten folies aan te schaffen, dempremmend en dampkerend, geen houten constructie nodig.

Ik vond minerale wol ook aardig aan de prijs; gebruikt voor isolerend van het plafond tussen de houten balkenlaag. PIR is daar niet geschikt voor, sluit potentieel het vocht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@famschopman

PIR heeft eigenlijk nul geluidsisolatie. Vandaar dat ik naar andere oplossingen kijk. Maar ik heb het PIR idee nog niet helemaal laten varen. Het neemt minder ruimte in beslag en heeft een betere warmte isolatie waarde. Dus ik moet mezelf nog maar eens afvragen hoeveel waarde ik nou echt hecht aan de geluidisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sonnema1981 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:33:
@famschopman

PIR heeft eigenlijk nul geluidsisolatie. Vandaar dat ik naar andere oplossingen kijk. Maar ik heb het PIR idee nog niet helemaal laten varen. Het neemt minder ruimte in beslag en heeft een betere warmte isolatie waarde. Dus ik moet mezelf nog maar eens afvragen hoeveel waarde ik nou echt hecht aan de geluidisolatie.
je plan was in basis gewoon goed, niet gaan twijfelen. een beetje extra thermische isolatie doet bar weinig op je energie rekening terwijl meer faseverschuiving of geluidsisolatie heel wat kan doen in je comfort. wellicht is houtwol iets voor je.

je moet niet met opzet een spouw gaan maken en die sterk gaan ventileren maar wat perongeluk ontstaat is geen probleem. je huis zal nu niet of bijna niet ventileren naar buiten via de muren dus dat zit al goed. veder heb je in basis alleen een damremmende/dampdichte folie nodig aan de binnenkant je spouw zorgt eral voor dat vocht niet naar binnen komt. je hebt dus geen folie meer nodig tussen muur en isolatie dat is voor steensmuren. (denk wel aan dampdichte lagen zoals tegels, vinyl behang etc. op de bestaande muren)

ik zou ook wel even uitzoeken van welk geluid je last hebt, verkeerde aannamens kan er voor zorgen dat je weinig verbetering hebt. omdat het geluid kan gaan flankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
Sonnema1981 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:33:
@famschopman

Yes. PIR is veel te stijf en te licht als materiaal dus voor geluid kom je uit op steenwol (ipv glaswol) maar dan zit je weer met dat je een flinke dikte moet aanbrengen.

50mm steenwol heeft een RD van 1,35 en 50mm PIR heeft een RD van 2,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@twain4me
Bedankt! Houtwol heb ik nog niet naar gekeken, zal ik doen! Een dampdichte/dampremmende folie doe ik dan achter de gips/vezelplaten. De bestaande muren zijn nu voorzien van een laag sierpleister. Dat kan ik gewoon lagen zitten toch? En daar hoeven ook geen ventilatiegaten in gemaakt te worden toch?

Het geluid waar we last van hebben is vooral van vliegtuigen. We wonen vlakbij een vliegbasis. Dit zullen we nooit helemaal weg krijgen, maar willen we wel wat meer reduceren. Daarbij stappen we ook over naar een wtw installatie zodat we de ramen dicht kunnen houden.

@famschopman
Top! Wij zaten aan minerale wol te denken. Maar we zullen ook nog beter kijken naar steenwol en houtwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Voor vliegtuigen zal je wel wat meer nodig hebben gok ik. Hoe zit het met je glas en dakisolatie? Wat heb je in de spouw aan laten brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:43

H-W

Hoe is eigenlijk je bestaande binnenmuur afgewerkt? Kijk je tegen de bakstenen aan of zit er een dikke laag latex op? Met dat laatste moet je enorm oppassen want je hebt zomaar een extra dampdichte laag. Ik zou in deze situatie eerder kiezen voor een klimaatfolie dan voor een dampdichte folie. Ik verwacht dat de vochthuishouding in je constructie dan beter zal zijn.
Je nieuwe constructie moet je akoestisch ontkoppelen van de bestaande. Dat kan ook door stroken minerale wol tussen de bestaande constructie en het nieuwe frame te klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@Anoniem: 1221402
Militaire basis. Dus ze vliegen gelukkig niet de hele dag door. In de spouw zit Knauf Supafill minerale wol.

De ramen en kozijnen zijn hier in de jaren 90 vervangen door de vliegbasis. Zal wel geen hr+ zijn, maar ze zijn zo'n twee centimeter dik.

Dakisolatie wordt ook vervangen. Aan de buitenkant zit geen isolatie of folie. Binnenkant zitten voor mij niet bekende platen bevestigd, gevolgd door een spouw van 15 cm en paar cm glaswol, dan weer een voor mij onbekende type platen en dan het gips. Ik hoop dat deze fotos een beter beeld geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu3Occh2k1krEerbM4zTbWl-Ytg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x4tN1oUvUyzZoj0WB0zX6YG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk3FFFZwvzfk8-S6J55Aktqzsr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nf9I2ZEKQqh1XdkEPCR1amK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVnYuP8d3lVtL-6U7IlXCaUO61Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRX9KuyfOlLwfF1Rf6uZEHFj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door Sonnema1981 op 24-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@H-W
De binnenmuur is afgewerkt met sierpleister en latex. Oh nee, geen latex. De kleur is destijds in het sierpleister gemengd. Is het nodig om dat eraf te schuren of iets dergelijks? Klimaat folie is een dampregulerende folie lees ik. Dat klinkt ook als een prima oplossing. Of zitten daar ook nadelen aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Sonnema1981 op 24-07-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:43

H-W

Gelukkig wordt een pleisterlaag aangemerkt als dampdoorlatend. Ik zou oppassen met schimmelvorming. Een nadeel van een klimaatfolie is dat je het niet kan toepassen in hele vochtige ruimtes zoals badkamers en sauna's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@Sonnema1981 Dat zal al meer zoden aan de dijk zetten! Ik denk dat je daar meer mee zal bereiken dan voorzetwanden. Gezien je al 2 muren hebt met ook nog wat wol ertussen en aardig wat massa.

Die platen ram je er allemaal uit? Met die enorme ruimte voor isolatie kun je alle kanten op. Ik heb hier 170mm naturoll 032 gedaan, rd van 5.3 en erg goed tegen geluid (wonen aan een relatief drukke straat). Met 20cm zou je zelfs kunnen kijken naar houtvezel, wel een stuk duurder, maar nog meer geluidsisolatie + warmteisolatie in de zomer.

Je glazen uit de jaren 90 zijn dan oud dubbelglas? Je zou daar ook nog eens naar kunnen kijken. Standaard dubbelglas dempt niet heel veel, vooral niet bij zelfde glasdikte. Maar er zijn nog veel interessantere altenatieven. Wij hebben aan de straatkant geluidswerend glas genomen met 2x een speciale geluidswerende PCB folie tussen het gelaagde glas. Opbouw 6-15-44.2SIL. Grote blij in de woonkamer hiermee, die extra demping merk je goed.

Wel een stukje duurder, maar comfort mag ook wat kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0C5U4-6r24BBPQtO1xVdQ9vVGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBrzWmvBs5qoKD2hTi2otTna.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@Anoniem: 1221402 Bedankt voor deze uitstekende informatie!

Het meeste zal ik inderdaad eruit rammen. Alleen de plaat die direct op de dakplanken is bevestigd laat ik zitten. Het kitwerk daarvan zal ik wel vervangen of aanvullen waar nodig. Verder heb ik nog geen concreet plan hoe ik het ga isoleren. Houtvezel zal ook naar kijken. Oppervlakte is niet heel groot, dus zou betaalbaar moeten zijn.

Het glas laat ik in eerste instantie nog wel zitten. Wat er nu precies in zit weet ik niet, alleen dat het dikke ramen zijn. Maar gezien het jaren 90 is verwacht ik dat er inmiddels veel betere glazen zijn. Er is 1 ruit dat lek is, dus die moet sowieso vervangen worden. Dat is dan ook een goed moment om te kijken wat het beste bij mijn wensen past en wat het eventueel kost om meer te vervangen. Bedankt voor je tabel met glazen! Zeker bruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:25
Op basis van de situatie en de reacties van @famschopman en @asjenietergvin heb ik een vergelijkbare situatie/vraag. Als ik een nieuw topic moet starten, prima, geef het aan.

Ik heb een na-geïsoleerde spouwmuur met Rc 1,47 in een appartementencomplex met een VVE. Woning is van binnen leeg (oud-corporatiewoning), dus ik kan aan de binnenkant extra na-isoleren. Buitenkant gaat natuurlijk niet zomaar, en als de VVE het al wil gaan doen zal dat nog jaren duren (ik zie het niet gebeuren..)

Het idee was dus om met schuimlijm PIR tegen de binnenmuur aan te plakken. Kan dat 'zomaar', of krijg je dan vochtproblemen?
Op basis wat ik van jullie lees is direct tegen de binnenmuur aanplakken juist de beste optie, maar ik doe het graag in één keer goed :) .

Alle tips, ideeën en suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik wil dit topic niet kapen, maar eigenlijk nog een vraag toevoegen. Die is denk ik ook relevant voor TS.

Ik zit in eenzelfde situatie waarbij ik dit wil doen (EPS zit al in spouw, en dan voorzetwand met PIR). Ubakus erbij gehaald, lijkt allemaal te kunnen. Maar ik ben doodsbang een zeiknatte binnenmuur. Er slaat nu onderin al wat vocht door het oude stucwerk namelijk.

Ik denk dat optrekkend vocht hier een probleem is.
Omdat ik denk dat er ten tijde van het bouwen (gelijk aan TS) geen fatsoenlijke waterkering/DPC is ingemetseld.

Ik heb zitten kijken naar van dat spul wat je om de 10cm in de binnemmuur spuit, een soort chemische dpc folie zegmaar. Hoe denken jullie hier over? Zou je dit nog doen in een situatie als TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famschopman
Bij een spouwmuur kan je PIR direct op het binnenblad (binnenmuur) verlijmen/monteren.

Bij het ontbreken van een spouwmuur (in mijn geval) dien je met ventilatielatten te werken om te zorgen dat er ruimte tussen de PIR platen en de muur overblijft.

Dus in mijn geval, ventilatielatten gemonteerd, en daarop de PIR+OSB platen, en daar vervolgens de gipsplaten weer overheen.

Toevallig net gisteren de gietvloer aangebracht die nu moet uitharden, dus ook hier work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpDTG0KFBNgQjyHkjBKY0WEp3Js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERAEqZ8WtctPervbcLFgCow3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTi7dm70sBrkC5jQebxrM-39pU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfHSy6tTZYosT3aadQWVjl64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hLM2VUoyjgjd0BRVNWLGmIHD0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmW33Y4Hjol9IYNnvAL3qmed.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:25
Mooi! Helder, dank. Maak je dan ook gaten in het buitenblad zodat het vocht ergens eruit kan?

En ik lees overal dat je de dampwerende laag van de pir platen dampdicht moet maken, ook in de kieren. Met alleen pir kun je tapen maar wat doe je met pir+osb dan?

[ Voor 3% gewijzigd door juanpabloo op 10-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
famschopman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:01:
[...]

Bij een spouwmuur kan je PIR direct op het binnenblad (binnenmuur) verlijmen/monteren.

Bij het ontbreken van een spouwmuur (in mijn geval) dien je met ventilatielatten te werken om te zorgen dat er ruimte tussen de PIR platen en de muur overblijft.

Dus in mijn geval, ventilatielatten gemonteerd, en daarop de PIR+OSB platen, en daar vervolgens de gipsplaten weer overheen.

Toevallig net gisteren de gietvloer aangebracht die nu moet uitharden, dus ook hier work in progress.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik geloof dat in jouw geval ook nog stootvoeg ventilatie nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famschopman
juanpabloo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:46:
Mooi! Helder, dank. Maak je dan ook gaten in het buitenblad zodat het vocht ergens eruit kan?

En ik lees overal dat je de dampwerende laag van de pir platen dampdicht moet maken, ook in de kieren. Met alleen pir kun je tapen maar wat doe je met pir+osb dan?
De PIR platen hebben een aluminum achterzijde en een tand- en groefverbinding, en met een dun streepje pur lijm in de groef komt er niets meer doorheen.

Ik heb in het buitenblad inderdaad twee kleine stootvoegroosters aangebracht. Anders sluit je eventueel vocht namelijk op.
Pagina: 1