Geluidsisolerende voorzetwand plaatsen (advies gezocht)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:45
We staan op het punt om onze woonkamer volledig te renoveren, en een van de zaken die we willen aanpakken is de wit gesausde muur die net te veel geluid van zowel de buren als vice versa doorlaat. Om dit probleem aan te pakken, zijn we van plan een geluidsisolerende voorzetwand te installeren, waarmee we tegelijkertijd de muur gelijk trekken met de gemetselde wand waarmee de vorige eigenaren een uitbouw hebben gemaakt.

Ons plan is om een metal stud wand te plaatsen met daar tussenin rockwool isolatie. Deze wand zal worden afgewerkt met gipsplaten, waarna de gehele wand opnieuw zal worden gepleisterd.

Naast dat we op zoek zijn naar advies over mogelijke verbeteringen van ons plan, hebben we ook een specifieke eis: de tv moet weer worden opgehangen. Op dit moment lijkt het erop dat een deel van de beugel in de stenen wand zal komen en een ander deel in een gipsplaat. Ik maak me een beetje zorgen of dit wel handig is. Heeft iemand misschien advies over de beste aanpak hiervoor? Ik zal een foto toevoegen om een beter beeld te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OrVzp3NnCqHTT01pzw7C5XA2Og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KydwyZsR1AIYjfHqTWkdUL4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je nog op 2 punten verbeteren;
Achter de gipsplaat nog OSB/Spaanplaat schroeven. Meer massa, en betere mogelijkheid tot ophangen van zaken zoals je TV. Tegenwoordig vrij standaard in de bouw om op die manier wanden op te bouwen. (Of 2 lagen gips, waarbij de naden overlappen, dat kan ook)

En in plaats van steenwol kun je nog kijken naar metisse. Bij dezelfde dikte heeft dat afaik meer geluidsdempende werking. Maar ook een hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
_ferry_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:33:
Volgens mij kun je nog op 2 punten verbeteren;
Achter de gipsplaat nog OSB/Spaanplaat schroeven. Meer massa, en betere mogelijkheid tot ophangen van zaken zoals je TV. Tegenwoordig vrij standaard in de bouw om op die manier wanden op te bouwen. (Of 2 lagen gips, waarbij de naden overlappen, dat kan ook)

En in plaats van steenwol kun je nog kijken naar metisse. Bij dezelfde dikte heeft dat afaik meer geluidsdempende werking. Maar ook een hogere prijs.
Ik had nog niet van Metisse gehoord, dus ik ga er zeker even naar kijken. Dank je wel! Oorspronkelijk dacht ik aan het plaatsen van 12 of 18 mm OSB erachter, maar ik begon te twijfelen vanwege Gyproc. Toen ik ging zoeken op 'gipsplaten op OSB', kreeg ik direct als antwoord terug: 'Gyproc® raadt het af om een combinatie van een OSB-plaat en een Gyproc® plaat te gebruiken.'

Nu begrijp ik dat een Gyproc plaat niet hetzelfde is als een gipsplaat, maar ik raakte wel even in verwarring. Dus een OSB basis achter de gipsplaten kan dus prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:05
Niet vergeten de metalstuds te "ontkoppelen" middels o.a. foamband.

Scheelt best behoorlijk is mijn ervaring.

Osb of spaanplaat erachter is veelgebruikt inderdaad, heb het zelf ook :).

Gyproc is volgens mij een merk, gipsplaat een productnaam?

Waarbij gyproc ook gipsplaten produceert?

[ Voor 45% gewijzigd door BjornHero op 25-02-2024 22:10 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
BjornHero schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:09:
Niet vergeten de metalstuds te "ontkoppelen" middels o.a. foamband.

Scheelt best behoorlijk is mijn ervaring.

Osb of spaanplaat erachter is veelgebruikt inderdaad, heb het zelf ook :).

Gyproc is volgens mij een merk, gipsplaat een productnaam?

Waarbij gyproc ook gipsplaten produceert?
Ik heb meteen de foamband genoteerd. Ik wist dat ik het moest loskoppelen, maar ik was nog niet zeker van waarmee. Gyproc maakt inderdaad onder andere gipsplaten. Was echter totaal niet relevant voor mijn probleem. Het zorgde alleen voor wat verwarring vanwege de zoekresultaten op Google. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: hoor je vooral contactgeluid (voetstappen, deuren, traplopen,...) of luchtgeluid zoals stemmen, TB, muziek, enzovoort? Een voorzetwand gaat veel beter werken voor luchtgeluid dan contactgeluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:36
Wat is nu 't geluid waar je last van hebt?
Contactgeluid van de vloer van de buren ga je namelijk niet verbeteren met een betere muur. Dat geluid komt wel door via je vloer/plafond. Vergis je ook niet in dat geluid ook via plafond kan komen.
Maar geluid van hun tv/stemmen dat door de muur heen gaat ga je waarschijnlijk wel verbeteren.
Wat voor muur is 't? halfsteens, volsteens, spouw?
Metalstud/hout beiden prima. Zou hier ook kiezen voor metalstud.

Je voorzetwand wil je zwevend plaatsen, vullen met akoestisch dempende isolatie en van massa voorzien (massa dempt geluid):
-frame op vilt of strips https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstroken
-zet frame vast aan achtermuur via deze dingen https://www.akoestiekwink...dingswanden-voorzetwanden
-steenwol erin (oid)
-bovenkant en zijkant frame vullen met akoestisch PUR (blijft flexibel in tegenstelling tot de standaard PUR)
-je wilt massa! 2x12,5mm gipsvezelplaat overlappend plaatsen (knauf diamondboard of fermacell) (gipsvezelplaat is 2x zo zwaar -en duur- als gipsplaat en kan je direct in schroeven. Geen OSB nodig en akoestisch beter dan OSB)
-dan nog je randjes afkitten met flexibele kit (is akoestische kit voor te koop, siliconen kan ook)

Ga je helemaal los dan neem je attema hollewanddozen waar je deze dingen in zet
https://www.attema.com/nl...and-inzetstuk-geluiddicht

Zie verder ook tips op akoestiekwinkel.nl (erg duur spul daar, werkt wel. Al heb ik met wat zoeken uiteindelijk elders goedkoper vergelijkbaar materiaal gekocht)

Bovenstaande heb ik gedaan op zolder met muur naar de buren ivm dat ik muziek maak. 't Is niet perfect, want houten huis en plafond is niet zwevend. Maar tot nu toe geen klachten.

[ Voor 10% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 25-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
@Admiral Freebee @kjiratsiekoedel Aangezien jullie beide redelijk dezelfde vraag hebben:

Het gaat om een spouwmuur. Tijdens een verbouwing door de vorige buren/bewoners (aan de andere kant van de witte muur) is er iets gedaan waardoor luchtgeluid veel beter te horen is. De oud buurman was al behoorlijk luid van nature, maar daarbij is het sindsdien bijna mogelijk om gesprekken te volgen wanneer er bezoek is.

Hoewel de gesprekken van de nieuwe bewoners met eventueel bezoek bijna te volgen zijn, ondervind ik er geen ernstige hinder van. Maar gezien onze plannen om te verbouwen, is het beter om dit probleem meteen aan te pakken. Ik weet niet zeker of er over een paar jaar weer andere bewoners zullen zijn, maar ik geef er de voorkeur aan om het nu preventief aan te pakken.

Aan de kant van de terracotta-achtige muur bevindt zich zowel aan onze zijde als bij de buren, die ook een aanbouw hebben, een (dubbele) spouw. Hier dringt geen geluid doorheen. Hoewel er ook contactgeluiden zijn, storen deze mij totaal niet. Dus daar heb ik niet zozeer een oplossing voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In onze vorige woning hadden we in de slaapkamer veel last van lucht en contactgeluid door een enkele dunne scheidingswand en gekoppelde vloerplaten. Een voorzetwand met dubbele gipsplaat gevuld met een soort akoestische isolatie deed wonderen. Er werd mij wel verteld om er geen gaten in te maken dus we hebben opbouw stopcontacten geplaatst aan die muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Admiral Freebee schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:50:
In onze vorige woning hadden we in de slaapkamer veel last van lucht en contactgeluid door een enkele dunne scheidingswand en gekoppelde vloerplaten. Een voorzetwand met dubbele gipsplaat gevuld met een soort akoestische isolatie deed wonderen. Er werd mij wel verteld om er geen gaten in te maken dus we hebben opbouw stopcontacten geplaatst aan die muur.
En heeft het geholpen? Ik wil er nog wel een inbouwstopcontact in gaan maken. Waarschijnlijk dan met de Attema hollewand dozen die @kjiratsiekoedel net linkte.

@kjiratsiekoedel om even terug te komen op je handleiding. Daar heb ik nog een vraag over. Je geeft aan "-zet frame vast aan achtermuur via deze dingen https://www.akoestiekwink...ingswanden-voorzetwanden".

Mijn bedoeling was om de buitenste horizontale en verticale profielen te voorzien van foamband en de profielen daarna te bevestigen met iets van spijkerpluggen tegen de wanden/plafond/vloer. Maar begrijp ik goed dat jij dit niet gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Dat heb ik niet gedaan nee. Waarschijnlijk zit je al best goed met jouw plan. Maar dan ben je minder goed losgekoppeld dan met de door mij gelinkte beugels.

Je hebt ook kans met jouw manier dat je je wand niet meer waterpas hebt. Met deze beugels niet, die zet je eerst vast op je achterwand met spijkerplug, dan aan je frame. En wat te lang is slijp je af.

Ik kan niet meer vinden waar ik ze goedkoper had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef.
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-03 17:33
Ik zou ipv metal stud hout nemen bv cls. metaal en geluid...
Plaats de wand volledig los van de muur.
Tussen de balkjes en de vloer, plafond en muur plaats je kurk van +- 2 cm.
Gebruik geen metalen kozijnpluggen maar kunststof pluggen.
Gebruik geen rock wol maar zoals hierboven genoemd speciale geluidsisolatie, je heb die ook van glaswol.
Massa isoleert idd. beter voor geluid, dit gaat echter niet op voor rock wol.
Als het geen probleem is om de wand wat dikker te maken plaats dan dubbele isolatie eerst tegen de muur daarna tussen de cls en plaats deze geschrankt, zorg dat alles goed aansluit.
En plaats osb plaat op de cls en dan de gipsplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Voordeel van metalstud is dat je de isolatie erin kan doen. Met hout heb je telkens 7cm zonder isolatie.

Als je kijkt naar de akoestische isolatie leveranciers wordt doorgaans metalstud gebruikt

Ik heb rocksono gebruikt als isolatie.

Osb is minder goed dan gipsvezelplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik heb me erin verdiept toen ik zelf een geluidsisolerende wand moest maken.

Iedere mm gips werkt beter dan dezelfde mm houtplaat.
Ontkoppel de harde structuren (dus foamband oid tussen het frame en de wand waartegen je hem zet)
Metalstud is beter dan houtskelet.
Isolatie dikker dan 40mm heeft geen zin.

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 25-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:09:
Dat heb ik niet gedaan nee. Waarschijnlijk zit je al best goed met jouw plan. Maar dan ben je minder goed losgekoppeld dan met de door mij gelinkte beugels.

Je hebt ook kans met jouw manier dat je je wand niet meer waterpas hebt. Met deze beugels niet, die zet je eerst vast op je achterwand met spijkerplug, dan aan je frame. En wat te lang is slijp je af.

Ik kan niet meer vinden waar ik ze goedkoper had gevonden.
Het makkelijker waterpas zetten was ook het eerste waar ik aan dacht namelijk. Om de hoeveel centimeter heb jij ze gezet? Ik heb geen idee hoeveel ik er nodig zou hebben namelijk. Vind het een interessante maar wel een prijzige optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
O, niet zo heel veel nodig. Je muur wordt al een nogal sterke stijve best zware muur. Gipsvezelplaat zorgt al voor verbinding tussen alle delen. Zeker dubbel aangebracht. En pur rondom zorgt al dat die muur nergens heen gaat.

Elke hoek een, maar ook niet te strak in de hoek. En tussendoor nog een paar. Volgens mij 8 of 10.
Maar ligt natuurlijk aan hoe groot je muur wordt

Hier had ik ze uiteindelijk gekocht:
https://www.easycell.nl/p...d/no-decibel-voorzetwand/
Ook dat vilt voor eronder. Goedkoper dan schuim varianten

En je schrijft dat de vorige buren iets hebben veranderd aan hun muur. Wat dan?! Best knap om zoveel geluid van spouwmuur te krijgen namelijk. Daar is of een gat in gemaakt (kan ook in plafond zitten) of een brug

[ Voor 47% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 26-02-2024 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bytebandit schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:57:
[...]

En heeft het geholpen? Ik wil er nog wel een inbouwstopcontact in gaan maken. Waarschijnlijk dan met de Attema hollewand dozen die @kjiratsiekoedel net linkte.

@kjiratsiekoedel om even terug te komen op je handleiding. Daar heb ik nog een vraag over. Je geeft aan "-zet frame vast aan achtermuur via deze dingen https://www.akoestiekwink...ingswanden-voorzetwanden".

Mijn bedoeling was om de buitenste horizontale en verticale profielen te voorzien van foamband en de profielen daarna te bevestigen met iets van spijkerpluggen tegen de wanden/plafond/vloer. Maar begrijp ik goed dat jij dit niet gedaan hebt?
Het heeft geholpen om het geluid te reduceren tot een acceptabel niveau. Van het gesprek kunnen volgen tot enkel nog vage stemmen horen. Dit was in de slaapkamer dus er was verder weinig omgevingsgeluid op dat moment. In het begin was ik niet zo tevreden tot ik een keertje in de andere slaapkamer sliep en het verschil kon horen. Tegen contactgeluiden hielp het uiteraard niet dus traplopen, voetstappen en deuren toedoen hoorden we nog even hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:23:
O, niet zo heel veel nodig. Je muur wordt al een nogal sterke stijve best zware muur. Gipsvezelplaat zorgt al voor verbinding tussen alle delen. Zeker dubbel aangebracht. En pur rondom zorgt al dat die muur nergens heen gaat.

Elke hoek een, maar ook niet te strak in de hoek. En tussendoor nog een paar. Volgens mij 8 of 10.
Maar ligt natuurlijk aan hoe groot je muur wordt

Hier had ik ze uiteindelijk gekocht:
https://www.easycell.nl/p...d/no-decibel-voorzetwand/
Ook dat vilt voor eronder. Goedkoper dan schuim varianten

En je schrijft dat de vorige buren iets hebben veranderd aan hun muur. Wat dan?! Best knap om zoveel geluid van spouwmuur te krijgen namelijk. Daar is of een gat in gemaakt (kan ook in plafond zitten) of een brug
De vorige buurvrouw was nogal van het beunen, lieve vrouw maar heel veel houtje touwtje constructies gezien daar. |:( Ik heb in het verleden wel vaker gesteente in de spouw horen vallen. Geen idee wat er gebeurt is maar ik wil de nieuwe bewoners daar niet mee lastig vallen.

Bedankt voor de webshop, wel fijn dat alles op 1 plek te bestellen is. Nu even kijken of de prijzen ook een beetje marktconform zijn. Voor mij blijft ook nog steeds belangrijk dat ik de tv erop kan hangen. Geen idee hoe sterk een dubbele plaatsing van gipsvezelplaat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik heb zelf ook een akoestische voorzetwand geplaatst tegen de woningscheidende muren met de buren. Resultaat is zeer goed, hoor nu alleen nog maar contactgeluiden.

Hoe dik kan je de totale wand uitvoeren? Belangrijk is om voldoende vrije ruimte te hebben tussen je wand en de achterwand, dus dat er geen contact ontstaat.

Wat voor verdiepingsvloer heb je? Beton of zijn dit houten vloerbalken? In mijn geval was dit hout en de kierdichting rondom de vloerbalken was zeer matig, dus hier heb ik ook veel winst kunnen behalen door dit netjes dicht te maken. Bij een betonnen verdiepingsvloer kan je je frame direct tussen alle wanden en plafond zetten. In mijn geval heb ik eerst een luchtdicht kader gemaakt door een strook multiplex tegen de vloerbalken te zetten en hieronder de voorzetwand gemaakt. Ik heb mijn wand gevuld met houtvezelisolatie, heeft ook lekker veel massa.

Het advies om het uit hout te maken zou ik zeker niet doen. De metalstud profielen zijn juist bedoeld voor dit type ontkoppeling, waarbij je ook profielen hebt op foamband. Vastmaken aan de achterwand halverwegen het profiel is niet nodig bij een dergelijke hoogte. Je hebt er dempers voor, maar de wand is van zichzelf echt voldoende stijf.

Ik zou het sowieso uitvoeren met 2x12.5 mm gips. Eerst laag bijvoorbeeld horizontaal, tweede laag verticaal, dan heb je geen overlappende naden enzo. Kierdichting rondom is belangrijk, dus houd ruimte rondom om het af te kunnen werken met flexibele luchtdichte PUR. Achterhout is mooi, maar in 2x12.5 mm Knauf Diamondbord kan je echt al heel veel ophangen. Dus kies sowieso voor een type gips met hogere dichtheid dan het standaard gips, meer massa gaat je direct meer demping geven + het voelt bijna hetzelfde als een reguliere bakstenen muur. Achterhout kan dan nog (bijv. 9mm OSB), maar ik zou in geen geval een laag gips opgeven. Hout heeft veel te weinig massa om dat te vervangen.

Voor je TV zou ik ter plekke waar je TV komt een extra stuk achterhout maken IN het metalstud profiel. Dit kan bij metalstud door een strook hout te nemen en die aan 1 kant de dikte van de metalstudlip in te frezen. Deze kan je dan direct achter het gips tussen de profielen zetten. Dan hoef je niet over de hele wand achterhout te nemen, maar alleen waar je TV beugel komt te hangen.

Ik heb gewoon inbouwdozen. Je hebt van Attema die inzetkapjes die specifiek bedoeld zijn om luchtdichting te garanderen, werkt prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
@frennek Om de wand gelijk te trekken met de terracotta muur heb ik ongeveer 16cm nodig. Volgens mij meer dan voldoende om daar een prima wand neer te zetten? De verdiepingsvloeren zijn van beton. Daar hoef ik niks aan te doen daar komt puur contactgeluid doorheen en zelfs dat is matig te noemen.

Even een hele stomme vraag over dat purren aangezien ik dit nu vaker langs heb zien komen. Dit gaat rondom de studwand heen toch en de gipsplaten gaan over het pur? Anders zit ik met het probleem met het afpleisteren van de complete wand. Ik wil de gipsplaten van de voorzetwand vertical laten aansluiten op de bestaande linker en rechterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Diamond Board: volgens mij 30kg/schroef in enkele plaat. Zou mij echt geen zorgen maken. Of heb je nog een oude plasma tv met hulp kernreactor erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:34
Goede tips hier m.b.t. metalstud (rondom) ontkoppelen, dubbelgips, naden overlappen en geen gaten in de wand.

Enige aanvulling die ik heb is om de spouw niet helemaal op te vullen demping maar bv voor de helft.
Het gaat om het opvangen/dempen van de reflectie die in de spouw ontstaat. Dat gebeurd altijd in een specifieke frequentiegebied (afhankelijk van de spouwdiepte). Zonder die demping heb je in dat freq.gebied een dip in je akoestische isolatie. De theorie waarom de spouw niet helemaal op te vullen kan ik helaas niet reproduceren (opleiding akoestiek was in 1999 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Pur rond frame
Dan overtollig wegsnijden
Dan platen met kier van 2-3mm rondom
Dat kan je weer afkitten

En 16cm is ruim genoeg om op te vullen. Denk nog aan dikte van je stucwerk
En gelijk is ongelijk.... Om dat echt strak gelijk te trekken is even nadenken voor je gaat bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 26-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:48:
Diamond Board: volgens mij 30kg/schroef in enkele plaat. Zou mij echt geen zorgen maken. Of heb je nog een oude plasma tv met hulp kernreactor erin?
Haha nee zoals je op de foto ziet is het een vrij recente Philips 65" oled tv. Ondanks dat het een lomp ding is kan ik hem niet als zwaar bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Geluid kan trouwens via t plafond komen. Beste is denk ik stuk plafond weghalen waar de muur komt. Dat is goed uitmeten met denk met oscillerende zaag uitzagen. Dan kan je je wand/isolatie hoger opbouwen. En iig dat stuk vullen

Zelfde voor je vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 26-02-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
16 cm is een mooie dikte. Je gipslaag is 25mm dik, stuclaag reken je nog zo'n 5mm voor. Dan heb je nog mooi ruimte voor 10cm metalstud profielen en een spouw van 3 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:54:
Geluid kan trouwens via t plafond komen. Beste is denk ik stuk plafond weghalen waar de muur komt. Dat is goed uitmeten met denk met oscillerende zaag uitzagen. Dan kan je je wand/isolatie hoger opbouwen. En iig dat stuk vullen
Plafond is van beton denk niet dat een zaagje dat leuk gaat vinden haha. Ik ga het in ieder geval afwerken met een dubbele laag diamond board zoals je zei. Ik denk dat dit inderdaad voldoende is voor de tv en misschien een schilderijtje oid. :+

Volgens mij heb ik nu wel een goede plan van aanpak dankzij jullie!

@frennek Dat is inderdaad de opbouw die ik in gedachte heb! Ik zit nog wel een beetje te stoeien met het afpleisteren. Een vriend van mij heeft een bedrijf waarin hij voornamelijk werkt aan gipsplaat afwerking en airless afpleisteren.

Al het stucwerk binnen de woonkamer is nog prima dus die gaan we voorzien van een dunne pleisterlaag om ze weer goed glad te krijgen. Alleen deze voorzetwand is een uitzondering op dat plan. Ik zal hem ook nog even aan de jas trekken m.b.t. tot de afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Overgang van de voorzetwand naar de bestaande muur moet wel goed in stucwapening/gaasband gezet worden, dat is wel een potentiële plek waar de boel kan scheuren. Dan zou ik een strook stucwerk van de bestaande wand weg bikken zodat je de gaasband er goed in kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
frennek schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:11:
Overgang van de voorzetwand naar de bestaande muur moet wel goed in stucwapening/gaasband gezet worden, dat is wel een potentiële plek waar de boel kan scheuren. Dan zou ik een strook stucwerk van de bestaande wand weg bikken zodat je de gaasband er goed in kan werken.
Daar hoorde ik hem ook al over inderdaad. Pleisteren en gipsplaatafwerking is niet mijn expertise dus dat laat ik maar even uit handen nemen. Anders kan ik straks in stilte genieten van een lelijke afgewerkte muur als ik dat zelf ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 09:09
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:54:

Zelfde voor je vloer.
Ehhhh wel eerst goed kijken op welke muur je plafond platen rusten. Als je het op de verkeerde plek je plafond gaat weg zagen komt je hele plafond naar beneden. Lijkt me niet de bedoeling. >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Bytebandit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Daar hoorde ik hem ook al over inderdaad. Pleisteren en gipsplaatafwerking is niet mijn expertise dus dat laat ik maar even uit handen nemen. Anders kan ik straks in stilte genieten van een lelijke afgewerkte muur als ik dat zelf ga doen.
Je kan altijd nog kiezen voor renovlies als het uiteindelijk allemaal net niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 22:09
Een jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan voor onze slaapkamers, de opbouw hiervan was het volgende:

- Spouw van 2 cm,
- Acoustic metalstuds van 5 cm dikte, die op een schuimband stonden
- Daarin Rocksono base (solid bestaat ook, maar was op dat moment niet vlot te verkrijgen)
- Acoustix pan terre plaat, met enkele mm afstand van aagrenzende vloer/plafond/muur
- Fermacel plaat ipv Gyrpoc, omdat deze meer weegt dan Gyproc. Kwestie van het massa veer massa systeem na te bootsen. Opnieuw met enkele mm afstand van aagrenzende vloer/plafond/muur

Het 'gat' tussen de platen en vloer/plafond/muur opgevuld met rugvulling en acrylkit.

En sowieso geen stopcontacten en dergelijke in de muur, want dan verlies je heel veel van het gedane werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Nixxing schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:17:
Een jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan voor onze slaapkamers, de opbouw hiervan was het volgende:

- Spouw van 2 cm,
- Acoustic metalstuds van 5 cm dikte, die op een schuimband stonden
- Daarin Rocksono base (solid bestaat ook, maar was op dat moment niet vlot te verkrijgen)
- Acoustix pan terre plaat, met enkele mm afstand van aagrenzende vloer/plafond/muur
- Fermacel plaat ipv Gyrpoc, omdat deze meer weegt dan Gyproc. Kwestie van het massa veer massa systeem na te bootsen. Opnieuw met enkele mm afstand van aagrenzende vloer/plafond/muur

Het 'gat' tussen de platen en vloer/plafond/muur opgevuld met rugvulling en acrylkit.

En sowieso geen stopcontacten en dergelijke in de muur, want dan verlies je heel veel van het gedane werk.
Niet aan de pur gegaan dus? Ik ben wel een beetje teleurgesteld om te lezen dat een stopcontact geen optie is, want dat betekent dat ik straks een muur heb van 8 meter breed, waarvan 4 meter aan de rechterkant een voorzetwand zou zijn. Daar zal ik dan geen elektriciteit hebben, waardoor het een erg donkere hoek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 15:55
Ik heb gebruik gemaakt van ytong (cellenbeton) om een voorzetwand te maken van 7cm dik met een spouw in onze tussenwoning van 1974. Horen niets meer van de buren.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:17

Pizzalucht

Snotneus.

Bytebandit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Niet aan de pur gegaan dus? Ik ben wel een beetje teleurgesteld om te lezen dat een stopcontact geen optie is, want dat betekent dat ik straks een muur heb van 8 meter breed, waarvan 4 meter aan de rechterkant een voorzetwand zou zijn. Daar zal ik dan geen elektriciteit hebben, waardoor het een erg donkere hoek wordt.
Wellicht is het nadeling effect flink te beperken met opbouwstopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Pizzalucht schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Wellicht is het nadeling effect flink te beperken met opbouwstopcontacten?
Is een oplossing inderdaad maar esthetisch niet mijn eerste keuze :+

@aapjuh99
Hmm helemaal niet aan gedacht. Zo'n cellenbeton wandje is wel snel gezet. Ik heb alleen geen idee wat daar de geluidsisolerende waarde van is.

[ Voor 22% gewijzigd door Bytebandit op 26-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bytebandit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Is een oplossing inderdaad maar esthetisch niet mijn eerste keuze :+

@aapjuh99
Hmm helemaal niet aangedacht. Zo'n cellenbeton wandje is wel snel gezet. Ik heb alleen geen idee wat daar de geluidsisolerende waarde van is.
Je kunt deze inzetstukken gebruiken als je geluid wil blijven weren maar wel inbouwstopcontacten wenst. Werkt uitstekend hier thuis. Heb de in-/uitgangen aan de buitenkant ook nog van een beetje pur voorzien. Overkill misschien.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
FirePuma142 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Je kunt deze inzetstukken gebruiken als je geluid wil blijven weren maar wel inbouwstopcontacten wenst. Werkt uitstekend hier thuis. Heb de in-/uitgangen aan de buitenkant ook nog van een beetje pur voorzien. Overkill misschien.
Zoiets kwam inderdaad eerder voorbij. Altijd fijn om te horen dat het in de praktijk ook voldoet. Ik denk dat ik het er toch maar op waag. Ik vind opbouw en werken met verlengsnoeren geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Je gaat t toch niet 100% perfect krijgen. Inbouw met inzetstuk werkt wel. Achter de stopcontacten had ik nog wel extra isolatie gedaan om niet helemaal en gat te hebben in de isolatie.

Plafond: ik wist niet dat t beton was. Dan vanaf blijven. Bij gipsplafond en houten balken wel beter.

Vloer: die wel weg halen. Muur niet op je vloer, maar op ondervloer.

Schuimband: beter vilt of rubber uit eerdere webshops.

Ytong: geen idee. Volgens mij minder isolerend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 22:09
[...]

Het gebruik van die geluidsdichte contactdozen is mogelijks wel een goeie oplossing. Maar in normale omstandigheden is elke onderbreking van je wand zeker te vermijden. Een onderbreking is namelijk een zwak punt. Dit geldt ook voor thermische isolatie, daar heb je dan eventuele koudebruggen bij complete onderbrekingen.

Gezien je ongeveer 10 cm isolatie wil steken heb je wel meer dan voldoende ruimte. Eventueel kan je een soort inkeping bouwen waar de contactdozen komen met materiaal die zwaar genoeg is (OSB + fermacell bv). Zo heb je in principe geen of een minimale onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Bytebandit Mag ik je wijzen op prefab Faay VP35 wanden: https://www.faay.nl/vp35/ .. ze hebben webshop: https://faaywebshop.nl/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Falcon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:24:
@Bytebandit Mag ik je wijzen op prefab Faay VP35 wanden: https://www.faay.nl/vp35/ .. ze hebben webshop: https://faaywebshop.nl/
Ik heb dit topic geopend voor advies dus zeker! :) Zal straks eens even kijken of het een optie is. Prefab is nooit verkeerd zolang de kosten niet uit de pan rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Wuursj

want worst is al bezet

Niet om topic te kapen maar misschien heb je hier als TS ook nog wat aan. Ik zit ook met geluid van de buren (stemmen, muziek etc) die wil temmen dm voorzet wand. Momenteel wordt alles gestript om al grondig aan te pakken.

Qua muur zat ik te kijken naar dit principe: relatief zware polypress platen tegen de muur lijmen en daarop weer gips (of in mijn geval fermacell) lijmen. Het idee daar achter is dat er overal (zwaar) schuim is en geen onderbrekingen voor studs of balkjes maar ook geen spouw. De platen zijn overigens ook elders te krijgen in verschillende diktes en dichtheden.
Afbeeldingslocatie: https://www.abc-schuimplasticshop.nl/data/upload/Shop/images/polypress-platen-9.jpg

Ik heb polypress in HSB wanden gebruikt tussen technisch hok (met wasmachine, wamtepomp etc) en daar werkt het erg goed al kan ik het moeilijk vergelijken met zwaarde steenwol varianten. Het was wel lastiger om zonder kieren aan te brengen dan steenwol maar met 1 grote plaat, zou ik daar minder last van moeten hebben.

Zijn hier nog meningen over?

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2024 16:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Wuursj schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:13:
Niet om topic te kapen maar misschien heb je hier als TS ook nog wat aan. Ik zit ook met geluid van de buren (stemmen, muziek etc) die wil temmen dm voorzet wand. Momenteel wordt alles gestript om al grondig aan te pakken.

Qua muur zat ik te kijken naar dit principe: relatief zware polypress platen tegen de muur lijmen en daarop weer gips (of in mijn geval fermacell) lijmen. Het idee daar achter is dat er overal (zwaar) schuim is en geen onderbrekingen voor studs of balkjes maar ook geen spouw. De platen zijn overigens ook elders te krijgen in verschillende diktes en dichtheden.
[Afbeelding]

Ik heb polypress in HSB wanden gebruikt tussen technisch hok (met wasmachine, wamtepomp etc) en daar werkt het erg goed al kan ik het moeilijk vergelijken met zwaarde steenwol varianten. Het was wel lastiger om zonder kieren aan te brengen dan steenwol maar met 1 grote plaat, zou ik daar minder last van moeten hebben.

Hier iets soortgelijks gedaan. Langs de muren met de buren (eensteens) volledig metal stud met daarin 5cm Rockwool Solid om ook de binnenruimte niet teveel op te offeren. Metal stud is super gemakkelijk te installeren en accoustisch een stuk beter dan met een houten frame.

Bij het trappenhuis hadden we een probleem, daar paste geen metalstud zonder teveel moeten in te boeten op de trapbreedte. Daarom hebben we daar Reticell Silentwall gemonteerd; direct verlijmd op de muur met daarop gipsplaten verlijmd en mooi gestucced. Dempt als een malle, wij horen de buren niet meer en zij ons ook minder/niet. Was wel even spannend; want blijft zon plaat hangen? ja het blijft prima hangen over de hele hoogte (max 1+ 3/4e verdieping in ons geval). Nadelen: de prijs is wel vrij hoog. Probeer de lijm in elk geval uit het buitenland te regelen, dat scheelt enorm. Wij hebben gewoon een Eurocol 686 als alternatief gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 26-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Wuursj schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:13:

[Afbeelding]

Hier zijn zeker meningen over: Niet doen. Waarom zou je van het principe van een buigslappe voorzetwand afwijken? Nu verzin je een constructie die direct is gekoppeld aan de muur die geluid door geeft. Het principe van een losse voorzetwand is juist dat deze losgekoppeld is van de probleemmuur. De 'onderbrekingen' waar jij het over hebt zijn helemaal geen probleem in een dergelijjke constructie.

Pionieren is leuk als het je hobby is en je tijd en geld teveel hebt, maar als je een functionele oplossing wilt die werkt, zou ik afgaan op de beproefde methodes. Gyproc heeft hele mooie werkhandleidingen inclusief dempingsrapporten hoe dergelijke wanden presteren. Van jouw bedachte constructie moet nog maar zien of het massa/veer systeem voldoende gaat zijn. Ik denk dat de directe koppeling aan de muur van dergelijk isolatiemateriaal de koppeling te stijf maakt en dat het resultaat gaat tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
[...]

Een stopcontact is zeker wel een optie hoor. Ja, het zal de zwakste schakel in de gehele wand kunnen zijn. Maar als je ook nog last hebt van een beetje flankerend geluid via het plafond, ga je dat mogelijk kleine lekje via de stopcontacten niet opmerken natuurlijk. Gewoon je verstand gebruiken met het aanleggen van de leidingen. Leg de PVC leiding met draad dus niet in de spouw, want daar bevindt zich het meeste geluid wat via de leiding dus naar het stopcontact kan lopen. Laat het voorin tegen het gips in de metalstud profielen lopen, zodat er voldoende isolatie omheen en achter zit voor voldoende demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Wuursj

want worst is al bezet

frennek schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Pionieren is leuk als het je hobby is en je tijd en geld teveel hebt
[..]
Van jouw bedachte constructie
[..]
Hoho, het is geen zelf bedacht pionier-project maar systeem van Recitel.
Maar ik zie dat een losstaande voorzet wand wel betere Rw waarden hebben.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
Na alle feedback heb ik besloten om een metalen stud wand vrijstaand te plaatsen, met een dikte van 100 mm en staanders om de 60 cm, waarbij ik Rockwool Rocksono als isolatiemateriaal gebruik. Ik wil dit af werken met Gyproc Habitor platen, die volgens specificaties een draagkracht van 30 kg per schroef hebben.

Als ik uitga van een spouw van 2cm, een 10cm stud wand en de 1,25cm voor de gipsplaten (13,25cm) hou ik nog 2,75cm over om eventueel nog een extra laag achter de gipsplaat te zetten. Ik zou hem dus kunnen verdubbelen of eventueel een 18mm osb plaat er achter.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik Rocksono solid moet gebruiken. Aangezien de platen 100 mm dik zijn, kan ik gemakkelijk een uitsparing maken van ongeveer 50 mm voor een Attema (hollewand)doos icm die geluidsdichte rubberen insert die eerder werd gelinked, met daaronder een uitsparing voor 16 mm PVC, die ik door de vloer naar de kruipruimte leid. Ik denk dat dit niet te veel invloed heeft op de isolatiewaarde, terwijl ik wel een inbouw stopcontact win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-05 16:21
Ik heb afgelopen maand een voorzetwandje geplaatst naar onze buren omdat ze klaagden over onze kinderen (volsteense tussenmuur)

Bij mij speelde minimale dikte een hoofdrol, en ben uiteindelijk uitgekomen op deze spijkerregels

https://www.nevima.nl/index.php?id=22

met steenwol er tussen en een enkele Habito glasvezelplaat (ik had geen ruimte voor een tweede laag)

De einddikte was daarbij 5.5 cm wat erg dun is natuurlijk en het werkt goed.

Ben er erg blij mee!.
Jij hebt meer ruimte maar ik vermeld deze optie maar voor de volledigheid.

Ps. Ook hier opbouw contactdozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Bytebandit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:30:
Na alle feedback heb ik besloten om een metalen stud wand vrijstaand te plaatsen, met een dikte van 100 mm en staanders om de 60 cm, waarbij ik Rockwool Rocksono als isolatiemateriaal gebruik. Ik wil dit af werken met Gyproc Habitor platen, die volgens specificaties een draagkracht van 30 kg per schroef hebben.

Als ik uitga van een spouw van 2cm, een 10cm stud wand en de 1,25cm voor de gipsplaten (13,25cm) hou ik nog 2,75cm over om eventueel nog een extra laag achter de gipsplaat te zetten. Ik zou hem dus kunnen verdubbelen of eventueel een 18mm osb plaat er achter.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik Rocksono solid moet gebruiken. Aangezien de platen 100 mm dik zijn, kan ik gemakkelijk een uitsparing maken van ongeveer 50 mm voor een Attema hollewanddoos icm die geluidsdichte rubberen insert die eerder werd gelinked, met daaronder een uitsparing voor 16 mm PVC, die ik door de vloer naar de kruipruimte leid. Ik denk dat dit niet te veel invloed heeft op de isolatiewaarde, terwijl ik wel een inbouw stopcontact win.
Ik denk dat 100mm al behoorlijk veel is. Zou dan niet ook nog de solid versie nemen. Heb je de productbladen bekeken? Staat in hoe goed ze akoestisch isoleren namelijk.

En denk ook dat je meer wint met dubbel gips (ook volgens vele bronnen op internet). Maar weet 't niet zeker.
Reken 'm eens uit (qua kosten en isolatie) met bv 70mm metalstud, rocksono base en dubbel gips. Achter de inbouwdozen prop je dan wat extra isolatie.

https://www.rockwool.com/...Eigenschappen&Assortiment
Hieruit begrijp ik dat de akoestische absorbtie op bepaalde frequenties (500-4000hz) niet veel beter wordt als je een slag dikker neemt dan 60-85mm

En uit:
https://www.gidsduurzameg...llende-wanden#voorzetwand
Hoe meer de massa toeneemt, hoe groter het isolatievermogen (de geluiddempingsindex) van een wand wordt. Als de massa verdubbelt, neemt de isolatie met 4 dB toe.

https://discover.gyproc.b...en-dubbel-laag-gipsplaten
Lichte wanden baseren zich op het massa-veer-massa systeem waarbij de massa's aan de buitenzijde van zeer groot belang zijn. Hoe groter deze massa, des te beter de wand luchtgeluidisolatie zal voorzien en dus zal zorgen voor een betere akoestische isolatie tussen verschillende ruimtes. Aanbrengen van dubbele beplating zorgt in dit geval zekervoor een voordeel. Met het aanbrengen van een dubbele laag gipsplaten isoleert de wand 6 à 10 dB meer afhankelijk van het type plaat.

[ Voor 11% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 26-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat 100mm al behoorlijk veel is. Zou dan niet ook nog de solid versie nemen. Heb je de productbladen bekeken? Staat in hoe goed ze akoestisch isoleren namelijk.

En denk ook dat je meer wint met dubbel gips (ook volgens vele bronnen op internet). Maar weet 't niet zeker.
Reken 'm eens uit (qua kosten en isolatie) met bv 70mm metalstud, rocksono base en dubbel gips. Achter de inbouwdozen prop je dan wat extra isolatie.

Hieruit begrijp ik dat de akoestische absorbtie op bepaalde frequenties (500-4000hz) niet veel beter wordt als je een slag dikker neemt dan 60-85mm

En uit:
Hoe meer de massa toeneemt, hoe groter het isolatievermogen (de geluiddempingsindex) van een wand wordt. Als de massa verdubbelt, neemt de isolatie met 4 dB toe.

Lichte wanden baseren zich op het massa-veer-massa systeem waarbij de massa's aan de buitenzijde van zeer groot belang zijn. Hoe groter deze massa, des te beter de wand luchtgeluidisolatie zal voorzien en dus zal zorgen voor een betere akoestische isolatie tussen verschillende ruimtes. Aanbrengen van dubbele beplating zorgt in dit geval zekervoor een voordeel. Met het aanbrengen van een dubbele laag gipsplaten isoleert de wand 6 à 10 dB meer afhankelijk van het type plaat.
Duidelijk verhaal! De 100mm gekozen vanwege het inbouwdoos verhaal en omdat ik er de ruimte voor heb. Maar ik zal het even langs elkaar gooien in een Excel. Denk dat ik hem dan inderdaad dubbel afwerk. Maar dan komt de vraag of ik dan een laag standaard 125mm gipsplaat doe met daar bovenop de Gyproc Habito of dubbel Habito. Als we dan toch naar de kosten gaan kijken dan scheelt dat ook al namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Zou geen standaard plaat doen. Dan liever OSB eronder. Standaard gipskartonplaat is beetje slappe meuk eigenlijk als je eenmaal met gipsvezel hebt gewerkt :). En je kan er niet in schroeven, mocht je de 2e plaat per ongeluk niet goed in de metalstud schroeven, dan houdt dat prima in de onderliggende vezelplaat, maar niet in gipskarton

Waarom habito? Ook al naar diamond board & fermacell gekeken?
Zal qua specificaties aardig zelfde zijn. Zou de goedkoopste nemen.

En lekker laten bezorgen. 't Is zwaar :).

[ Voor 20% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 27-02-2024 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:49:
[...]

En uit:

Maar hij heeft ruimte voor EN 100 mm metalstud + steenwol EN 2x 12.5mm gips. Er hoeft dus niets afgewogen te worden, gewoon allebei doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Bytebandit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Duidelijk verhaal! De 100mm gekozen vanwege het inbouwdoos verhaal en omdat ik er de ruimte voor heb. Maar ik zal het even langs elkaar gooien in een Excel. Denk dat ik hem dan inderdaad dubbel afwerk. Maar dan komt de vraag of ik dan een laag standaard 125mm gipsplaat doe met daar bovenop de Gyproc Habito of dubbel Habito. Als we dan toch naar de kosten gaan kijken dan scheelt dat ook al namelijk.
Dubbel Habito doen. Je doet dit maar 1 keer, en achteraf bij een andere opbouw zal je je bij elk geluid wat je t och nog hoort gaan afvragen: "Wat als ik nou toch dubbel habito had gedaan?".

Wat kost Knauf Diamondboard trouwens? Volgens mij zijn deze platen nagenoeg even zwaar, maar mogelijk betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
frennek schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Maar hij heeft ruimte voor EN 100 mm metalstud + steenwol EN 2x 12.5mm gips. Er hoeft dus niets afgewogen te worden, gewoon allebei doen.
Dat is waar. Ik kan niet in zijn portemonnee kijken.
Maar t wordt ook niet beter dan de omliggende zwakste schakels

Diamond Board volgens mij goedkoper. Bij de bouwmaat

[ Voor 6% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 27-02-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Ik zou het in elk geval niet teveel overdenken. Ik zie allerlei vormen van perfectionisme m.b.t. opbouw langskomen maar hier is geen sprake van hinder voor zover ik kan lezen. Die dubbele gipsvezelplaat zal al heel veel doen, ook al gooi je er maar een klein beetje steenwol achter en gebruik je inbouw.

Gipsvezelplaat is heerlijk spul. Het is redelijk duur maar 12mm powerplex of OSB + 12mm gips is waarschijnlijk even duur of duurder en isoleert minder goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 27-02-2024 09:13 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Dat is waar. Ik kan niet in zijn portemonnee kijken.
Als de betere variant ~250 euro duurder zou zijn is dat nog steeds een optie. Ik zit hier niet op tientjes te letten het moet gewoon in een keer goed gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Dan ben je er wel. Succes! En vergeet niet even wat foto's neer te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bytebandit
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:28:
Dan ben je er wel. Succes! En vergeet niet even wat foto's neer te zetten.
Ik zal het proces fotograferen. Kunnen andere er misschien nog iets mee mochten ze dit via Google oid vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 09:33
Ik heb de handleiding van Gamma gevolgd.

https://www.gamma.nl/klus...sisolatie-muur-aanbrengen

Ik vond het heel lastig te doen omdat de houten palen ‘los’ staan (geklemd tussen stukjes ondervloer en isolatiemateriaal) en ze voortdurend verschuiven. 1mm verschil in lengte (zaag marge) maakte al dat ze te strak staan of juist weer te slap stonden. Maar eenmaal de eerste rij gipsplaat erop, wordt het een steeds meer stevig geheel.
Ik heb de randen afgewerkt met kit. En de gipsplaten gestuct bij de afgeschuinde kanten.

Helpt het? Ja en nee. Stemgeluiden en de spelcomputer/tv van de buren zijn iets meer gedempt. Maar contactgeluiden (schuiven met meubels, deuren dicht doen) en muziek komt onverminderd hard door.
De buren hebben ook een plavuizen vloer, dat helpt niet.
Onze huizen zijn van beton en dat draagt geluid heel goed. Ons vorige huis was houten skelet bouw waarbij geluiden van de buren op de eerste verdieping niet meer hoorbaar waren op de (goed geïsoleerde) zolderkamer. In dit huis kan ik de muziek van de buren op zolder op de tegenovergestelde wand haast net zo goed horen als beneden bij de directe tussenmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocg3yfFnWc8_69HnkWnnASiD_0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1wfM7754CWBSoHFbumNsyiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhrTkurreePFJFiAnOoy35T19YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRob6ZpAvLKUaDpPPlWfm5e7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkjjgSmDMHqTmT7t_IaAxIxxVGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dC0ez07rNCdES2FGXH4Rs2s5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJhwXyuWjc97XYbjmtvwkvad0Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6PduGqgWUXQB34bfIs6E5Y8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 27-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan veel beter een stevig frame maken en dat op een minimaal aantal plekken fixeren bij voorkeur dat het kan veren. dat kan ook met montage kit (er is zelfs "speciale kit) dat je wandje niets doet tegen contact geluid klopt en ik mag hopen dat dit ook tegen je verteld is @autoreverse

Contact geluid pak je bij de bron aan of je moet de gehele ruimte ontkoppelen (doos in een doos) anders gaat het gewoon flankeren, nagenoeg al het andere is zonde van de moeite en het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 09:33
twain4me schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:50:
-knip-
Contact geluid pak je bij de bron aan of je moet de gehele ruimte ontkoppelen (doos in een doos)
Klopt helemaal, geluidsoverlast moet je idealiter bij de bron aanpakken. Maar daar heb je niet altijd regie over. Dit muurtje is meer een gevalletje 'baat het niet dan schaadt het niet', zo'n investering was het nou ook weer niet dus ach.

In ons vorige huis hadden de buren zo' prachtige nep-bakstenen voorzetwand met daaraan hun flatscreen tv hangen. De voetbalwedstrijden konden wij dus lekker meegenieten destijds. Die buren wilden niks weten van eventuele geluidsoverlast die zij veroorzaakten. Wij stelden ons aan was uiteindelijk de conclusie. Dus dan doe je daar niet zoveel aan, anders nog dan dat je meer officiele wegen gaat bewandelen misschien met instanties, maar dat moet je wel aan willen gaan (levert nog meer gedoe op met je buren en je relatie gaat er nog meer onder spanning door komen te staan)

Ik had idd eens een timmerman over de vloer die in zijn eigen studio een binnendoos had gemaakt om geluidsoverlast van omliggende buren tegen te gaan. Alles is dan zwevend gemaakt van vloer tot wanden etc. en is een fikse investering; al helemaal als je het moet laten doen.

[ Voor 20% gewijzigd door autoreverse op 02-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:02
Voor mijn woning wil ik het plafond met onze bovenbuurman ontkoppelen. De planning is om de volgende zaken te gaan gebruiken. Wellicht bruikbare info voor de mede-tweaker:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik twijfel alleen nog of de ontdreuningsplaten tussen de gipsplaten geen overkill is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
@Bytebandit hoe is t met je muurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Spullen zijn binnen maar hij staat gepland voor eind deze maand. We zijn bezig met een behoorlijke grote verbouwing waarbij er eerst een aantal werkzaamheden noodzakelijk waren voor andere ingrepen die door derden worden gedaan. Ik beloof een update zodra ik er mee gestart ben!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bytebandit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDbfN36UuX_R65hTH2UkV4WaKCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j1ascQvS6IpARVHcZLogQQH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHZoPIScE-5oi059UWrrehodflg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA1qARJ8DGUvVGMJX8GeRJaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzUWYZ7LsZ4PV1EsMg2P7VPhdTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WvLVrEK6uuafMu20pNsnj3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MvWyUJRS4olYUH6wZXHQR-9oog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHmagvO1RLhcAW26PcwTilp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys_Z1KPZL-OzKxex5BTdoL4o-oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gMrg8NGmOLImWil5AeRkBMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUiw67d4SchdWU5PEqCHEQwWbEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPdJ8zxnYgKXizByU2xhqDRt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog een update beloofd. Ik heb de voorzetwand ondertussen gerealiseerd. Uiteindelijk hebben we besloten om de woonkamer anders in te delen waardoor de tv niet meer daar komt te hangen. :+ Ik heb wel alsnog een enkele laag Habito platen er tegenaan gezet mocht ik ooit nog wat ophangen.

De uiteindelijk constructie bestaat uit 100mm metal stud met daarin 90mm Rockwool Rocksono Base. Omdat de Rockwool zo dik is heb ik uitsparingen gemaakt voor hollewand dozen. Met daaronder 16mm pvc die ik naar de kruipruimte heb geleid. Ik heb voor de hollewand dozen nog wel HW52-FLucht- en geluiddicht inserts gekocht.

Daar tegenaan heb ik Gyproc Habito platen gezet welke echt knoerthard zijn. Nadat ik ze had ingesneden kon je ze niet even zomaar doordrukken om op maat te krijgen. Ik heb er echt met een rubberen hamer op moeten slaan haha.

De buren hebben toevallig afgelopen weekend een flinke verjaardag gehad en ik kreeg er niets van mee. Alles wat ik hoorde kwam nu van buiten omdat wij beide de schuifpuien open hadden staan. Dus volgens mij mission accomplished.
Pagina: 1