Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-07 15:58
Situatie: 30, F, Single, Geen schulden, 25k spaargeld, huur momenteel alleen

Hi allen,

Ik heb een vraag over het kopen van een woning in Amsterdam en zou graag jullie mening horen over mijn situatie.

Ik heb recent een optie gekregen voor een nieuwbouw appartement van 54m² met 2 slaapkamers voor €390.000 v.o.n. Het appartement is over 3 jaar klaar, en ik mag het 2 jaar na oplevering boetevrij verkopen. Dit leek me een goede deal omdat ik niet echt wilde kiezen voor een kleinere woning van 40m² of een kluswoning die nog flink verbouwd moest worden (+ flink moest overbieden).

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn salaris omhoog gaat. Mijn oorspronkelijke hypotheeklimiet was €380k voor bestaande bouw en €404k voor nieuwbouw A++. Door de salarisverhoging kan ik nu tot €448k lenen voor bestaande bouw en tot €478k voor nieuwbouw A++.

Nu vraag ik me af of ik het nieuwbouw appartement moet nemen of dat het slim is om nu te kijken naar bestaande appartementen in Amsterdam, omdat ik nu meer mogelijkheden heb. Maar ik begrijp ook dat het fijn kan zijn om niet maximaal te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
Wat gaat dat nieuwbouw ding waard zijn na 5 jaar?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-09 08:47
Lekker in je nieuwbouw gaan wonen als het klaar is.
De ruimte die je nu krijgt in je salaris, heb je als er niets veranderd straks ook. Je kunt vanuit je nieuwbouw dan weer nieuwe plannen gaan maken.
Tenminste zo zou ik het doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Als je bereid bent te wachten en je houdt van het idee van een gloednieuw, energiezuinig appartement zonder de zorgen van onderhoud in de eerste jaren, dan is een nieuwbouwappartement een goede keuze. De flexibiliteit om het boetevrij te verkopen na twee jaar is ook een pluspunt.

Bestaande bouw kan daarentegen zorgen voor hogere onderhoudskosten en renovaties.

Persoonlijk zou ik kiezen voor nieuwbouw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
Als die woning jouw ding is zou ik het gewoon doen. Je kunt er meer geld bij gooien en verder gaan zoeken, maar of dat per se beter is? Je hebt een energiezuinig huis, 2 slaapkamers en voor Amsterdamse normen een redelijk oppervlak. Als starter is dat prima. Krijg je een relatie en een kind, zit je nog steeds prima met 2 slaapkamers. Komt er nog een kind, zit je te krap, maar dan kijk je tegen die tijd wel verder.
Ondertussen lekker sparen van het geld dat je niet uitgeeft aan een duurdere woning en toekijken hoe alle huizen incl die van jezelf duurder worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Deze vraag kunnen wij denk ik niet zomaar voor je beantwoorden. De eerste vragen die in mij opkwamen na het lezen van je post
  • Hoe erg vind je 3 jaar wachten? Blijkbaar geen enorme opgave want je wilde er al voor tekenen, maar toch het afwegen waard.
  • In hoeverre sluiten het appartement en de locatie aan bij je wensen? Was het een keuze puur op budget gebaseerd of zie je jezelf er met plezier wonen?
  • Ga je iets significant beters kunnen vinden voor die ~74k meer (een deel zal op gaan aan overdrachtsbelasting en andere kosten die er niet apart bij komen bij v.o.n.)
  • Heb je andere doelen/dromen/wensen waar je voor spaart / wil blijven sparen, die van invloed kunnen zijn op hoeveel woonlasten je wil dragen?
  • Hoe risk averse ben je? Hoe zeker is je carrierepad? Meer lenen is meer issues wanneer je je huidige/nieuwe baan/salaris niet kan behouden, om welke reden dan ook.
  • Drie jaar is lang. Vijf is nog langer (I know... ik ga voor de captain obvious award), Enige reden te bedenken waarom je je geld niet 5 jaar 'vast' wil hebben zitten achter een boeteclausule?
Dit zijn een paar vragen uit een ongetwijfeld lange lijst die jij en mensen dichtbij je vast beter kunnen beantwoorden dan ik :)

Voor mij persoonlijk: als je nu goed betaalbaar huurt (want 3 jaar langer huren is 3 jaar geen vermogen in stenen opbouwen en dat "kost" dus ook een bak extra geld) en je ziet het echt zitten, dan is onder je max lenen wel lekker. Meer ruimte om te leven, minder risico bij acute problemen. Maar dat is risk averse Bundin's mening.

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 23-07-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
LadyVodka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:44:
Als je bereid bent te wachten en je houdt van het idee van een gloednieuw, energiezuinig appartement zonder de zorgen van onderhoud in de eerste jaren, dan is een nieuwbouwappartement een goede keuze. De flexibiliteit om het boetevrij te verkopen na twee jaar is ook een pluspunt.

Bestaande bouw kan daarentegen zorgen voor hogere onderhoudskosten en renovaties.

Persoonlijk zou ik kiezen voor nieuwbouw.
Na verschillende woningen in Amsterdam te hebben bekeken, kwam ik erachter dat het behoorlijk wat geld kost om te verbouwen en het energielabel van D/E/F/G naar A op te krikken. Ik kreeg daardoor het idee dat het ongeveer hetzelfde zou kosten om te blijven huren en te wachten op een nieuwbouw appartement.

Ik woon momenteel al 3 jaar in een nieuwbouwappartement en heb nooit last gehad van gebreken. Ik heb het idee dat ik hieraan gewend ben geraakt, vooral de lage energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:51:
Als die woning jouw ding is zou ik het gewoon doen. Je kunt er meer geld bij gooien en verder gaan zoeken, maar of dat per se beter is? Je hebt een energiezuinig huis, 2 slaapkamers en voor Amsterdamse normen een redelijk oppervlak. Als starter is dat prima. Krijg je een relatie en een kind, zit je nog steeds prima met 2 slaapkamers. Komt er nog een kind, zit je te krap, maar dan kijk je tegen die tijd wel verder.
Ondertussen lekker sparen van het geld dat je niet uitgeeft aan een duurdere woning en toekijken hoe alle huizen incl die van jezelf duurder worden...
Klopt, ik heb nu zekerheid en als alleenstaande starter is het met de huidige woningmarkt lastig om iets te vinden. Misschien is het ook wel fijn om niet maximaal te hoeven lenen, zoals anderen hier zeggen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
@maytje Het feit dat je momenteel tevreden bent met je nieuwbouwappartement, versterkt het argument om voor een nieuwbouwoptie te kiezen. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in jouw schoenen stond, had ik het gedaan.

Ik heb dit 10 jaar geleden ook gedaan, en heb nog spijt dat ik het na 3 jaar weer had verkocht :P (Inmiddels heb ik wel een mooiere woning met partner, maar toch, zo'n nieuwbouw appartement als single gast heeft wel wat)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2024 18:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:28
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:51:
Een relatie met kind op 54m2 lijkt me dus helemaal niet fijn, en absoluut veel te klein, zeker zonder tuin of buitenplaats. Je komt al enorm snel ruimte te kort. De spullen die bij een baby komen kijken alleen al...

Drie jaar terug woonde ik ook in een appartement van 68m2 (relatief klein te noemen dus), en vanaf het moment dat er een kind was wilde we z.s.m verhuizen. Terwijl ik er daarvoor nog vrij optimistisch in stond. Dat was notabene aanzienlijk groter nog.

Juist de overweging relatie + kind, zou ik zeker meenemen als je nog 3 jaar moet wachten, en pas na 5 jaar kan verkopen.

Mocht er geen kinderwens zijn, dan zou ik er zeker voor gaan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Inverted_World schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Een relatie met kind op 54m2 lijkt me dus helemaal niet fijn, en absoluut veel te klein, zeker zonder tuin of buitenplaats. Je komt al enorm snel ruimte te kort. De spullen die bij een baby komen kijken alleen al...

Drie jaar terug woonde ik ook in een appartement van 68m2 (relatief klein te noemen dus), en vanaf het moment dat er een kind was wilde we z.s.m verhuizen. Terwijl ik er daarvoor nog vrij optimistisch in stond. Dat was notabene aanzienlijk groter nog.

Juist de overweging relatie + kind, zou ik zeker meenemen als je nog 3 jaar moet wachten, en pas na 5 jaar kan verkopen.

Weet niet of er nog bergruimte bij zit, maar dat zal TS dan wel nodig hebben met een kind.

Vriendin zat destijds als alleenstaande in een appartement in Zwolle, vergelijkbaar met wat TS nu koopt qua ruimte. Daar zaten nog best wat 1-kind gezinnetjes in de flat. Pas met een tweede op komst gingen die weg.

Maargoed, stel je krijgt een relatie over 2 jaar en diegene heeft een mooi ruim huis, dan zit je nog een jaar vast aan het te kopen huis en daarna nog 2 jaar voor je het mag verkopen.
Het is koffiedik kijken...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Inverted_World schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Hoeveel spullen je koopt bepaal je helemaal zelf. Voor een baby passen gewoon in 1 kast. Alles wat meer is, is niet strikt nodig. Veel mensen laten zich qua spullen gek maken door de omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maytje
Bundin schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:02:
Deze vraag kunnen wij denk ik niet zomaar voor je beantwoorden. De eerste vragen die in mij opkwamen na het lezen van je post
  • Hoe erg vind je 3 jaar wachten? Blijkbaar geen enorme opgave want je wilde er al voor tekenen, maar toch het afwegen waard.
  • In hoeverre sluiten het appartement en de locatie aan bij je wensen? Was het een keuze puur op budget gebaseerd of zie je jezelf er met plezier wonen?
  • Ga je iets significant beters kunnen vinden voor die ~74k meer (een deel zal op gaan aan overdrachtsbelasting en andere kosten die er niet apart bij komen bij v.o.n.)
  • Heb je andere doelen/dromen/wensen waar je voor spaart / wil blijven sparen, die van invloed kunnen zijn op hoeveel woonlasten je wil dragen?
  • Hoe risk averse ben je? Hoe zeker is je carrierepad? Meer lenen is meer issues wanneer je je huidige/nieuwe baan/salaris niet kan behouden, om welke reden dan ook.
  • Drie jaar is lang. Vijf is nog langer (I know... ik ga voor de captain obvious award), Enige reden te bedenken waarom je je geld niet 5 jaar 'vast' wil hebben zitten achter een boeteclausule?
Dit zijn een paar vragen uit een ongetwijfeld lange lijst die jij en mensen dichtbij je vast beter kunnen beantwoorden dan ik :)

Voor mij persoonlijk: als je nu goed betaalbaar huurt (want 3 jaar langer huren is 3 jaar geen vermogen in stenen opbouwen en dat "kost" dus ook een bak extra geld) en je ziet het echt zitten, dan is onder je max lenen wel lekker. Meer ruimte om te leven, minder risico bij acute problemen. Maar dat is risk averse Bundin's mening.
Nee, precies. Ik werd telkens overboden en het begon echt belachelijk te worden. Als voorbeeld: in april heb ik €55k bovenop de vraagprijs van €340k geboden, maar uiteindelijk heeft iemand anders ’m voor €75k meer gekregen. :/

Omdat ik nog onder de 35 ben en dit mijn eerste koopwoning wordt, hoef ik gelukkig geen overdrachtsbelasting te betalen. Ik weet ook dat ik minder kosten heb bij een nieuwbouwappartement, en via het project kost een hypotheekadviseur maar €1375.

Ik zie mezelf daar over 3 jaar wel wonen en ik heb momenteel geen specifieke doelen om voor te sparen. Ik werk in de IT als designer (met een achtergrond in front-end development) en ik denk dat mijn baan nog wel even blijft bestaan.

Ik wilde eerder al een woning kopen, maar toen zat ik in een relatie en besloot ik te wachten zodat we uiteindelijk samen iets konden kopen. Die relatie is nu precies een jaar uit, en sindsdien ben ik op zoek naar een koopwoning. Nu denk ik dat ik het beste niemand moet afwachten en gewoon voor mezelf moet gaan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
Frame164 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Hoeveel spullen je koopt bepaal je helemaal zelf. Voor een baby passen gewoon in 1 kast. Alles wat meer is, is niet strikt nodig. Veel mensen laten zich qua spullen gek maken door de omgeving.
Succes met een trip trap, box, verschoon commode, stoeltje, kinderwagen, speelgoed opbergkistje, etc in een kast stoppen ;) . Een beetje comfort in een huis van 450K+ is wel leuk natuurlijk, als je kinderen zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maytje
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Weet niet of er nog bergruimte bij zit, maar dat zal TS dan wel nodig hebben met een kind.

Vriendin zat destijds als alleenstaande in een appartement in Zwolle, vergelijkbaar met wat TS nu koopt qua ruimte. Daar zaten nog best wat 1-kind gezinnetjes in de flat. Pas met een tweede op komst gingen die weg.

Maargoed, stel je krijgt een relatie over 2 jaar en diegene heeft een mooi ruim huis, dan zit je nog een jaar vast aan het te kopen huis en daarna nog 2 jaar voor je het mag verkopen.
Het is koffiedik kijken...
Het appartement heeft helaas geen externe berging. Alleen een inpandige berging helaas. Kinderwens is er wel, enkel als ik de juiste partner tegenkom en het echt goed voelt. Ik zou geen kinderen nemen enkel omdat ik graag moeder zou willen zijn.

Gezien ik geen kinderen heb vind ik het op dat gebied moeilijk inschatten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Inverted_World schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Succes met een trip trap, box, verschoon commode, stoeltje, kinderwagen, etc in een kast stoppen ;) . Een beetje comfort in een huis van 450K+ is wel leuk natuurlijk, als je kinderen zou hebben.
trip trap gewoon aan de eethoek
commode in de slaapkamer
box zat bij ons alleen maar rotzooi in, hebben we verkocht, tweede kind heeft nooit een box gehad
kinderwagen zet je in de hal of op het slaapkamertje, kan je ook gewoon inklappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maytje
jeroen3 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:44:
Ik hoop heel veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:45:
[...]

trip trap gewoon aan de eethoek
commode in de slaapkamer
box zat bij ons alleen maar rotzooi in, hebben we verkocht, tweede kind heeft nooit een box gehad
kinderwagen zet je in de hal of op het slaapkamertje, kan je ook gewoon inklappen.
Hoe je het omschrijft realiseer ik me wat een luxe het is als je niet meer continu alles non stop aan het verplaatsen bent :P

Begint erg offtopic te gaan misschien haha. @maytje , neem de keuzes in ieder geval mee in je overweging. Altijd lastig in te schatten hoe je er over 5 jaar voor staat. Zeker als single zijnde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je moet hier gewoon voor gaan joh, mooie kans toch? Splinternieuw appartement op een goede locatie. Die €390.000 is een flink stuk onder je max hypotheek en je moet waarschijnlijk nog veel laten afwerken (keuken? badkamer? vloeren? muren? andere wensen/opties?).

Go for it :D Waarschijnlijk is het bij oplevering alweer flink meer waard..

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 23-07-2024 20:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maytje
stin00 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:20:
Je moet hier gewoon voor gaan joh, mooie kans toch? Splinternieuw appartement op een goede locatie. Die €390.000 is een flink stuk onder je max hypotheek en je moet waarschijnlijk nog veel laten afwerken (keuken? badkamer? vloeren? muren? andere wensen/opties?).

Go for it :D Waarschijnlijk is het bij oplevering alweer flink meer waard..
Een basiskeuken en badkamer is inbegrepen in de prijs :*) Maar ik ga het denk ik wel een beetje upgraden.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik er gewoon voor moet gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Inverted_World schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Hoe je het omschrijft realiseer ik me wat een luxe het is als je niet meer continu alles non stop aan het verplaatsen bent :P

Begint erg offtopic te gaan misschien haha. @maytje , neem de keuzes in ieder geval mee in je overweging. Altijd lastig in te schatten hoe je er over 5 jaar voor staat. Zeker als single zijnde. :)
Hoezo verplaatsen?

De triptrap stoel staat hier al 9 jaar aan de eethoek. Heeft tijdelijk een tweede gestaan maar die is uiteindelijk met blad erbij aan een zwangere dame verkocht op Marktplaats.

Commode had ik beneden niet nodig, verschonen kan ook gewoon op de keukentafel en een pak luiers flikker je ergens in een hoek neer. Maar met gelijkvloers appartement heb je dat gedoe met 2 verdiepingen niet, dan stap je gewoon vanuit de woonkamer met je kind zo de slaapkamer binnen en pak je daar de commode.

Kinderwagen lag eigenlijk altijd in de achterbak van de auto, die kwam er alleen uit als ik de achterbak anders nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Hoezo verplaatsen?

De triptrap stoel staat hier al 9 jaar aan de eethoek. Heeft tijdelijk een tweede gestaan maar die is uiteindelijk met blad erbij aan een zwangere dame verkocht op Marktplaats.

Commode had ik beneden niet nodig, verschonen kan ook gewoon op de keukentafel en een pak luiers flikker je ergens in een hoek neer. Maar met gelijkvloers appartement heb je dat gedoe met 2 verdiepingen niet, dan stap je gewoon vanuit de woonkamer met je kind zo de slaapkamer binnen en pak je daar de commode.

Kinderwagen lag eigenlijk altijd in de achterbak van de auto, die kwam er alleen uit als ik de achterbak anders nodig had.
Ik snap dat het kan. Maar verschonen doe ik liever niet op de plek waar ik eet. En een pak luiers heb ik doorgaans liever niet random in een hoek staan.

Verder bedoelde ik dat je een commode nodig hebt in de babykamer en dat een babykamer al gauw 10m2 inneemt. Dan heb je dus nog 40m2 over voor slaapkamer, toilet, badkamer, woonkamer evt kantoor. Dat is bijna een studentenstudio, en dan met twee personen. Mijn woonkamer is groter dan het appartement in kwestie en voelt met twee kinderen aan het spelen al druk en relatief vol als het speelgoed uit de kast komt. Als die m2s ook nog elke facaliteit moet bieden..

Klinkt mijn inziens als veel te klein.

Nogmaals, ieder z'n ding. Voor een appartement van 450k zou ik in ieder geval de luxe willen hebben dat je omschrijving geen noodzaak is.

Puur inzicht voor TS om te kijken of ze er wat aan heeft. Woonwensen verschillen, en goed om alles te overwegen als je er minimaal 5 jaar aan vast zit.

Ik zie overigens dat @maytje 10 dagen terug een topic opende met een optie op 74m2, is dat niet veel interessanter sowieso met je salarisverhoging?

[ Voor 12% gewijzigd door Inverted_World op 24-07-2024 00:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:24
Nieuwbouw!!

Je hypotheek voor bestaande appartementen zal echt kantje boord zijn om wat te vinden in deze markt binnen de ring in Amsterdam. 390k is een koopje en over 5 jaar pluk je daar je vruchten van.

Bestaande appartementen gaan je meer onderhoud kosten en geloof mij, als eigenaar van een appartement uit 1930, dat gaat heel snel in de papieren lopen.

Je bent nu nog single, die vijf jaar is te overzien mocht je ooit elder willen wonen als je eventueel een kinderwens hebt.

Nieuwbouw stijgt ook harde qua prijs dus in dat opzicht een verstandigere keuze qua investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als je het maximum bedrag leent wat mogelijk is met je inkomen hou je minder geld over voor leuke dingen. Als je vrij zeker weet dat je inkomen de komende jaren nog behoorlijk stijgt is dit niet zo erg. Is dit niet het geval dan is het verstandig om nu niet maximaal te gaan lenen als je voor minder ook al een leuk huis kunt kopen.

Lage(re) woonlasten geven ook een stukje rust. Je kunt eventueel minder gaan werken en als je inkomen wat minder wordt is het ook niet direct een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
maytje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:38:
Situatie: 30, F, Single, Geen schulden, 25k spaargeld, huur momenteel alleen

Hi allen,

Ik heb een vraag over het kopen van een woning in Amsterdam en zou graag jullie mening horen over mijn situatie.

Ik heb recent een optie gekregen voor een nieuwbouw appartement van 54m² met 2 slaapkamers voor €390.000 v.o.n. Het appartement is over 3 jaar klaar, en ik mag het 2 jaar na oplevering boetevrij verkopen. Dit leek me een goede deal omdat ik niet echt wilde kiezen voor een kleinere woning van 40m² of een kluswoning die nog flink verbouwd moest worden (+ flink moest overbieden).

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn salaris omhoog gaat. Mijn oorspronkelijke hypotheeklimiet was €380k voor bestaande bouw en €404k voor nieuwbouw A++. Door de salarisverhoging kan ik nu tot €448k lenen voor bestaande bouw en tot €478k voor nieuwbouw A++.

Nu vraag ik me af of ik het nieuwbouw appartement moet nemen of dat het slim is om nu te kijken naar bestaande appartementen in Amsterdam
Waarom? Wat spreekt je aan in die bestaande appartementen wat je in een nieuwbouw niet ziet?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:50
Inverted_World schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Succes met een trip trap, box, verschoon commode, stoeltje, kinderwagen, speelgoed opbergkistje, etc in een kast stoppen ;) . Een beetje comfort in een huis van 450K+ is wel leuk natuurlijk, als je kinderen zou hebben.
Ik denk dat we een beetje door zijn geslagen hierin. Dat past allemaal prima zelfs in een 45m2(geen typo) woning. Je hebt letterlijk voor alles een oplossing. En veel van die producten zijn ook bedacht omdat mensen ze maar blijven kopen zoals een billendoekjesverwarmer.
Zo n trip trap ding kan je gewoon vervangen met een blok die je op je bestaande eetstoel zet. Kinderwagen zet je maar in de berging als het echt niet anders kan. Alhoewel ik dat ook betwijfel. na 2 jaar koop je een cabin size buggy. Die laat je dan ook in je auto mocht je die hebben. En anders is daar altijd wel plek voor.
Een bad. Koop je maar zonder voet. Leg je hem op de grond neer. na 2 jaar kan die ook naar de kringloop.

Voor het opbergen bestaan talloze oplossingen voor en geef nou eerlijk toe, Zoveel meuk heeft een kind niet nodig om mee te spelen.
Er bestaan boxen waar je aan de onderkant lades hebt waar je ook meuk in kan stoppen. Idem voor kleding. Datgene wat nu in de kast ligt, past na 2-4 maanden niet meer. Daar heb je ook niet zo veel van nodig want je moet toch vaker wassen.

Ik zit in een 130m3 tussenwoning en hoor soms ook van de wederhelft dat er niet genoeg ruimte is. Ik ben opgegroeid in een sociale flat 3 hoog zonder lift van minder dan de helft van deze oppervlakte en daar pasten wij ook in met 2 kids en ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Mag je het na oplevering direct verkopen en winst pakken? In dat geval altijd doen, zie je over 3 jaar wel of je er daadwerkelijk in gaat wonen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:51
hoevenpe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:04:
Mag je het na oplevering direct verkopen en winst pakken? In dat geval altijd doen, zie je over 3 jaar wel of je er daadwerkelijk in gaat wonen.
Lees TS:
en ik mag het 2 jaar na oplevering boetevrij verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:15
Ik heb het geprobeerd een C label naar een A te krijgen dat gaat je gewoon 150k tot 200k kosten wat je niet terug gaat krijgen. ik heb een andere woning gekocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
Een 45m^2 appartement voor een gezin van vier. 8)7

Ik zou het als alleenstaande niet eens willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Skywalker27 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:41:
Ik heb het geprobeerd een C label naar een A te krijgen dat gaat je gewoon 150k tot 200k kosten wat je niet terug gaat krijgen. ik heb een andere woning gekocht ;)
Lmao, fucking 2 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
GioStyle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:42:

Ik zou het als alleenstaande niet eens willen.
Genoeg in Amsterdam die helaas wel zo wonen. Voor de onderburen vaak een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:42:
@maytje heeft nog geen partner, voordat er twee kinderen zijn ben je wel 3 tot 5 jaar verder. Ongeveer als de verkoopclausule verloopt dus.

Nu dit kopen en tzt indien nodig verhuizen naar wat groters op twee inkomens en een paar ton overwaarde... :)

Zijn er grotere appartementen beschikbaar in het project? Met je hogere inkomen is meer mogelijk, bijv 75 m2 ipv 54 m2 maakt een groot verschil (potentiële kinderkamer).

[ Voor 16% gewijzigd door hoevenpe op 24-07-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:15
Precies en dat exclusief keuken en badkamer ook nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Skywalker27 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:04:
Precies en dat exclusief keuken en badkamer ook nog eens.
2,5 meter uitbouw bij een tussenwoning is al 80k. Gaat heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:36
54m² met 2 slaapkamers en een interne berging maakt mij vooral benieuwd naar de indeling. Veelal hebben woningen van dit formaat 1 slaapkamer. Is de woonkamer + keuken beneden gemiddeld klein (voor dergelijke oppervlaktes) in dit geval?

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 24-07-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@maytje zou je kunnen delen welk nieuwbouwproject het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:44:
In Amsterdam, op een gewilde plek?
500-600k minimaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:56
Maar ik begrijp ook dat het fijn kan zijn om niet maximaal te lenen.
Dat kan inderdaad fijn zijn, maar ik zou me hier geen zorgen over maken, of uberhaupt over nadenken als ik jou was. Ik zat ooit in een zelfde situatie en leende 100% + starterslening. Dit is puur een gevoelsmatig iets, want je bent jong en maakt overduidelijk stappen. Wanneer je in een beroep zou zitten (en kijkend naar je leenvermogen zit je dat niet) waar je al aan je plafond zit zou ik dit in overweging nemen anders niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Vipertje op 24-07-2024 09:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:37
390K voor 54m2 met inpandige berging
En een boete als het binnen 2 jaar toch niet helemaal is wat je er van verwachtte

Dan moet je wel heel graag in 020 willen wonen.
Die makelaars en projectontwikkelaars lachen zich de ballen uit hun broek om het maar eens genderspecifiek uit te drukken.

Pro: er is over 5 jaar vast wel iemand die 500K neer wil leggen voor 54m2 dus het kan echt makkelijk uit
Con: Word je nou echt zielsgelukkig van 54m2 in 020? voor hetzelfde geld woon je ergens anders minstens net zo lekker; wonen en werken kun je overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:18
proatjeboksem schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:02:
Con: Word je nou echt zielsgelukkig van 54m2 in 020? voor hetzelfde geld woon je ergens anders minstens net zo lekker; wonen en werken kun je overal.
https://www.idealista.com/nl/inmueble/104714392/

Alleen de reistijd naar het werk is killing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:20:
[...]

In Amsterdam, op een gewilde plek?
500-600k minimaal. :)
En gewild is vrijwel alles in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:41
Wat is je totale begroting voor die nieuwbouw? Met €390.000 v.o.n. ben je er nog niet. Vloeren, muurafwerking, badkamer, keuken komen er allemaal nog bij. Er komt zo 50K bovenop om de woning bewoonbaar te maken. Minder kan als je genoegen neemt met de kale witte badkamer die ze waarschijnlijk standaard bieden. Ik zou de ruimte die je nu financieel extra krijgt mooi gebruiken om de woning echt naar je zin te maken en de rest om lekker ruimte te hebben om van te leven.

En zie je de woning als investering of al woongenot? Die boeteclausule betekent dat je er minder (of niet) op verdient als je eerder verkoopt. Maar verkopen en verhuizen kan natuurlijk wel binnen die jaren, alleen verdien je dan niet op de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:57

Herman

FP ProMod
Nieuwbouw wordt (bijna?) altijd duurder dan dat je verwacht. (eigen ervaring) Bevat de woning al een stelpost voor keuken en sanitair? Zelfs als dat al het geval is, wil je vaak iets luxer en dat heeft een meerprijs. Stopcontact extra, optie dit, optie dat. Daarna nog vloeren, muren, raambekleding etc. etc. etc. Ik zou lekker sparen en t.z.t. de extra ruimte in je salaris gebruiken om je woning naar wens af te ronden.

Daarnaast heb je straks (als het goed is) extra ruimte om de hypotheek-schuld af te lossen. EUR 350.000 annuïtair lenen tegen stel 4,5% kost je straks EUR 1.750 bruto maandlast aan rente en aflossing. Alles wat je straks extra kunt aflossing, verlaagt je maandlast :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Nu vraag ik me af of ik het nieuwbouw appartement moet nemen of dat het slim is om nu te kijken naar bestaande appartementen in Amsterdam, omdat ik nu meer mogelijkheden heb. Maar ik begrijp ook dat het fijn kan zijn om niet maximaal te lenen.
Als je sowieso niet maximaal wilt lenen, waarom maakt die 50K extra leenlimitiet nu plots zoveel verschil uit dat je dit schijnbaar niet had voorzien in de periode dat je deze beslissing nam en naar ik aanneem ook doorhad dat je een beslissing vor de lange termijn neemt.

Als je nu plots eerdere lange termijns plannen geheel wilt omgooien zegt dat ook wat voor jezelf en mogelijk loop je het risico dit vervolgens telkens tegen het lijf te lopen, dat na een half jaar je situatie plots zover verandert is dat je geheel andere wensen blijkt te hebben...

Is dat zo, heb ik vooral als advies: blijf dan huren en ga liever helemaal geen project aan dat je nog 5 jaar in die keuze vastlegt.
Zelfs als huren op de korte termijn wat duurder is en vermoedelijk minder vermogensopbouw kent, kun je dan gewoon het niet aan om lange termijns beslissingen te nemen en hiervoor goed je situatie af te wegen.

Mijn advies zou echter nu vooral zijn dit te zien als een les in bepaalde verantwoordelijkheid voor je lange-termijns-keuzes nemen, en gewoon deze beslissing aannemen en behouden als iets dat je toen ook binnen je mogelijkheden als beste aanzag en niet die 50K verhoging van je lencapaciteit zien als complete game-changer, het verruimt initieel vooral je financiele speelruimte om eventueel bij te lenen (of andere uitgaven te doen buiten je woonlasten) ...

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 24-07-2024 15:23 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nu vraag ik me af of ik het nieuwbouw appartement moet nemen of dat het slim is om nu te kijken naar bestaande appartementen in Amsterdam, omdat ik nu meer mogelijkheden heb.
Ik zou het nieuwbouw appartement nemen. Zo makkelijk is het niet om aan een huis te komen in Amsterdam dus grijp deze kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:51
Ik begrijp dat A-dam gewild is. En ik denk niet dat je er verlies op zal maken. Maar holy F, dat bedrag voor die m2. Dat geeft wel weer even weer wat dat de stand van zaken is in de huizenmarkt.

Maar sta er ook even bij stil dat de verwachte oplevering nog kan uitlopen. Als ze nu een opleverdatum over 3 jaar geven kan er in de tussentijd veel gebeuren dat die datum nog schuift.

Niet kunnen bouwen vanwegen vergunning x, niet kunnen bouwen want overschreiding limiet y, personeelstekort, enz.

Best wel wat mensen in mijn omgeving die te maken hebben gehad met vertraging. Variërend van niet zo heel lang tot meer als een jaar.

Overweeg goed je opties wat je kan doen als in die 3 jaar 4 jaar wordt. En wat te doen als je leven in die tijd aanzienlijk veranderd.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Stel je nu even voor dat je getekend had en pas daarna te horen had gekregen dat je loon mooi stijgt, had je dan spijt gehad van het feit dat je getekend had? Indien je vermoed dat het antwoord nee is, zou ik me er nu ook niet te druk over maken. Het extra loon is mooi meegenomen en geeft je een kans om, als je eenmaal begint af te betalen, alsnog een buffer aan te blijven houden. Onvoorziene kosten kunnen altijd komen en een extraatje voor jezelf nu en dan kan ook geen kwaad.

Met vertraging van het project dien je wel rekening te houden. Een project zo ver vooruit, betekend dat ze waarschijnlijk nog met heel de bouw moeten beginnen. Heb zelf ooit ook op het punt gestaan om een appartement in een project te kopen dat nog gebouwd moest worden. Uiteindelijk blij dat ik het niet gedaan had, al heeft dat minder met het project zelf te maken maar met vernaderende levensomstandigheden. Maar ben het project wel blijven volgen, en dat werd uiteindelijk ook meer dan 2 jaar te laat opgeleverd. Zorg er dus voor dat die 2 jaar dat je het apartment niet zou mogen verkopen ingaat op de geplande opleverdatum en niet de effectieve opleverdatum.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou er ook voor gaan, 2 slaapkamers is prima en kun je (jullie) tijdelijk ook nog wel met een kindje wonen, zelf ook gedaan al was dat een appartement van 70m2 met 2 slaapkamers.

Komt goed lekker genieten van de voorpret , je hebt nog leuk budget over om de keuken en badkamer wat te upgraden.
Houd wel rekening met dubbele lasten, die kunnen op den duur best hoog zijn (huur + nieuwbouw appartement).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2024 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maytje
hoevenpe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:09:
@maytje zou je kunnen delen welk nieuwbouwproject het is?
Ja natuurlijk! Het gaat om ACE in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
hoevenpe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:01:
[...]

@maytje heeft nog geen partner, voordat er twee kinderen zijn ben je wel 3 tot 5 jaar verder. Ongeveer als de verkoopclausule verloopt dus.

Nu dit kopen en tzt indien nodig verhuizen naar wat groters op twee inkomens en een paar ton overwaarde... :)

Zijn er grotere appartementen beschikbaar in het project? Met je hogere inkomen is meer mogelijk, bijv 75 m2 ipv 54 m2 maakt een groot verschil (potentiële kinderkamer).
Dit was inderdaad mijn redenering. Het was kiezen tussen dit, of nu flink overbieden en dan ook nog eens geld uitgeven aan verbouwingen. Na wat nadenken (en met hulp van de reacties uit dit topic) vind ik het eigenlijk wel een fijn idee dat ik nu niet meer maximaal hoef te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
dixet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:30:
[...]

Wat is je totale begroting voor die nieuwbouw? Met €390.000 v.o.n. ben je er nog niet. Vloeren, muurafwerking, badkamer, keuken komen er allemaal nog bij. Er komt zo 50K bovenop om de woning bewoonbaar te maken. Minder kan als je genoegen neemt met de kale witte badkamer die ze waarschijnlijk standaard bieden. Ik zou de ruimte die je nu financieel extra krijgt mooi gebruiken om de woning echt naar je zin te maken en de rest om lekker ruimte te hebben om van te leven.

En zie je de woning als investering of al woongenot? Die boeteclausule betekent dat je er minder (of niet) op verdient als je eerder verkoopt. Maar verkopen en verhuizen kan natuurlijk wel binnen die jaren, alleen verdien je dan niet op de woning.
De keuken en badkamer zijn inclusief. Ik heb voor nu een meerwerkbedrag van €30.000 ingecalculeerd O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maytje
Blokker_1999 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:05:
Stel je nu even voor dat je getekend had en pas daarna te horen had gekregen dat je loon mooi stijgt, had je dan spijt gehad van het feit dat je getekend had? Indien je vermoed dat het antwoord nee is, zou ik me er nu ook niet te druk over maken. Het extra loon is mooi meegenomen en geeft je een kans om, als je eenmaal begint af te betalen, alsnog een buffer aan te blijven houden. Onvoorziene kosten kunnen altijd komen en een extraatje voor jezelf nu en dan kan ook geen kwaad.

Met vertraging van het project dien je wel rekening te houden. Een project zo ver vooruit, betekend dat ze waarschijnlijk nog met heel de bouw moeten beginnen. Heb zelf ooit ook op het punt gestaan om een appartement in een project te kopen dat nog gebouwd moest worden. Uiteindelijk blij dat ik het niet gedaan had, al heeft dat minder met het project zelf te maken maar met vernaderende levensomstandigheden. Maar ben het project wel blijven volgen, en dat werd uiteindelijk ook meer dan 2 jaar te laat opgeleverd. Zorg er dus voor dat die 2 jaar dat je het apartment niet zou mogen verkopen ingaat op de geplande opleverdatum en niet de effectieve opleverdatum.
Mijn antwoord is uiteindelijk nee. Ik zal hier geen spijt van krijgen en ik ben al een jaar lang aan het bieden op verschillende woningen waar ik met 55k overbieden zelfs niet lukte. (Woning van €340k ging voor 75k + weg). Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat het fijn is om een extra buffer te hebben :9

Ik begrijp dat ik inderdaad het risico neem dat ik hier minstens vijf jaar aan vastzit, maar gezien de gekte op de markt ben ik wel bereid om dit risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
Inverted_World schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:38:
[...]

Ik zie overigens dat @maytje 10 dagen terug een topic opende met een optie op 74m2, is dat niet veel interessanter sowieso met je salarisverhoging?
Dat was dit appartement. Uiteindelijk bleek na wat nadenken dat het helemaal niet ideaal was. Dit appartement had dezelfde prijs (€390.000 v.o.n.), maar ik realiseerde me dat er ongeveer m2 dode ruimte (trap en hal) was. En door een gebrek van een extra raam kon ik helaas geen extra slaapkamer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:36
Ik heb recent een optie gekregen voor een nieuwbouw appartement van 54m² met 2 slaapkamers voor €390.000 v.o.n.
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:08:
54m² met 2 slaapkamers en een interne berging maakt mij vooral benieuwd naar de indeling. Veelal hebben woningen van dit formaat 1 slaapkamer. Is de woonkamer + keuken beneden gemiddeld klein (voor dergelijke oppervlaktes) in dit geval?
Betreft dus 1 slaapkamer niet 2?
Er zijn diverse indelingsmogelijkheden bij dit appartement. Zo kan je ook kiezen voor een tweede slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://aanbod.vorm.nl/files/shares/Grand%20Slam%20A.png

Benieuwd wat er dan over gaat blijven van de leefruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 25-07-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:20:
Benieuwd wat er dan over gaat blijven van de leefruimte.
Zie niet goed hoe daar een fatsoenlijke tweede slaapkamer in past, die woonkamer is al niet heel ruim.

Verder wel een leuk project, geen eigen parkeerplek (ook niet met bijbetalen) zou voor mij persoonlijk een dealbreaker zijn. Ook geen berging zie ik, alleen een plek in het fietsenrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Ik denk dat je er er echt geen buil aan kan vallen. Die locatie is echt top, dicht bij de ring en park. Nieuwe woning, de druk wordt de komende jaren alleen maar groter. Ik zou er echt voor gaan.

Wellicht dat mensen hier niet gewend zijn aan dat soort oppervlaktes, maar ik heb zelf op 49 m2 gewoond voor 15 jaar lang in bos en lommer. Nooit een issue gehad, zelfs samen gewoond voor 4 jaar in dat appartement. Kan allemaal prima hoor, je leeft ook veel meer in de stad. Anders ga je wel ergens buiten de stad wonen als dat je niet aan trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Iets om uit te zoeken: kom je wel in aanmerking voor een parkeervergunning?

Nu heb je die wellicht nog niet nodig, maar als tzt werk, relatie en/of kind daarom vraagt best een dingetje (ook bij eventuele verkoop).

Edit: voor als je de bouw wilt volgen https://www.skyscrapercit...in-voorbereiding.2421225/

[ Voor 22% gewijzigd door hoevenpe op 25-07-2024 15:02 ]

Pagina: 1