Slimme perilex mechnische ventilatie in- en uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatteis
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-07-2024
Hoi! We zijn verhuisd naar onze nieuwe huurwoning en hebben een spannend probleem met de afzuiger.

Onze opstelling is bijna hetzelfde als in deze thread: Slimme meter op afzuiger, kan dat?

De afzuiger zit in de wasruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ECRfizlC6hhIfRXDSLAA0APQyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ea4aYl0776mhiKdemyaJ4M5.jpg?f=fotoalbum_large

met een perilex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glV1JI9R8ZlB_xTfybibJLpuxi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65R2zPP3Ywm0OPVuF2c6kyte.jpg?f=fotoalbum_large

De knop zit in de keuken. Draai hem naar rechts om hem aan te zetten. Naar links draaien doet niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2mpog6rYNYHwXfr_tO2fETlzoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp4dwsCtIt9Ke55NItaUhCvA.jpg?f=fotoalbum_large

De afzuiger bedient drie plaatsen in huis, namelijk de keuken, de douche en het toilet. De knop bevindt zich in de keuken. We willen de afzuiger graag slim in- en uitschakelen, omdat we 's ochtends weg moeten, de vochtigheid in de douche een probleem is en we hem niet de hele dag aan willen laten staan.

Omdat het een huurflat is, wil ik een zo eenvoudig mogelijke oplossing vinden. Ik wil liever niets ingrijpends doen, zoals in de oplossing van de gekoppelde thread. Ik ben niet geïnteresseerd in het dimmen van de afzuiger. Ik ben ook niet echt geïnteresseerd in het exacte Perilex-protocol, ik kan de knop naar rechts draaien. Maar helaas kan ik geen slimme stekker vinden die gewoon Perilex naar Perilex is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als naar links draaien niets doet dan zit de box niet goed aangesloten (of is defect). In het midden zou de box namelijk gewoon op stand 1 moeten staan, naar rechts voor stand 2 en naar links voor stand 3. Is dat niet zo dan de verhuurder laten komen :) Dat zou mogelijk ook wel verklaren waarom je probleem met vocht hebt.

Een veel gebruikte methode is om er een Shelly 2.5 (of nieuwere met twee uitgangen) te pakken. Hiermee kan je dan zowel met de schakelaar als smart kiezen voor stand 1, 2 of 3. En leuke is, dit zou je ook volledig als tussenstekker kunnen uitrusten! Dus zelf perilex stekker kopen, doosje en een Perilex contactdoos. Dit kan je er dan tussen prikken. Ooit ook hier gedaan door iemand maar kan het niet terug vinden...

Afbeeldingslocatie: https://smarthomegeeks.io/content/images/2023/05/wire-diagram-2.png

Kant en klaar ken ik het niet. Denk ook niet dat iemand het aandurft omdat Perilex net zo veel standaarden kent als mogelijke opties om aan te sluiten :+ Dus je zal dan zelf moeten uitvinden welke draad wat is.

Maar ik zou zeeeeeeer zeker beginnen met de verhuurder aanspreken als je de boel nu alleen aan/uit kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@glatteis het lijkt erop dat je een Zehnder Comfofan Silent hebt. Deze kun je traploos aansturen met een 0—10V signaal. Hoef je niet met 230V te rommelen en voedingskabels door te knippen :)

Nog simpeler is de bijpassende draadloze knop met timerfunctie gebruiken, dat deed ik ook toen mijn huis nog niet smart was. Even op de 30 minutenknop rammen als je onder de douche stapt en je hebt er geen omkijken meer naar.

Verder eens met @Septillion, als je alleen kunt schakelen tussen compleet uit of aan dan klopt het niet. Hij moet altijd blijven draaien, ook op de laagste stand. Verhuurder laten fixen.

[ Voor 85% gewijzigd door Gizz op 24-07-2024 10:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddieleeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-04 22:02