Nieuwbouw opgeleverd met 12 zonnepanelen, omvormer te licht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46
De situatie
Afgelopen 11 juli heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis. Ik heb daarbij een installatie voor zonnepanelen opgeleverd gekregen. Nu lijkt het of de omvormer die ik gekregen heb niet zwaar genoeg is voor de panelen die ik heb. Op de grafiekjes van de app zie ik de lijn steeds aftoppen op ongeveer 3711 watt. Is dat normaal? Of heb ik inderdaad een te lichte omvormer gekregen voor de installatie die ik op het dak heb liggen? Ik realiseer me dat de afgelopen weken natuurlijk enorm veel zon is geweest en dat dit in de 'rest van het jaar' toch niet zo veel voor zal komen, maar sinds oplevering is er géén dag geweest waarin ik niet afgetopt werd op 3711W.

Mijn spullen
12x panelen (Longi 430FB, Pmax/W STC is 430 Wp)
1x omvormer (Goodwe GW3600D-NS)

Screenshots van app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crWjmJHsvP70LEBs-1Qq2aqH6ao=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8A49ia8KbdrUwQfxFahYmnxf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP5Rcw9PfT2M8ArVhbaaQNHMFOs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sbUXpQeTe8oFDWaU9jn8HZ3g.png?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag
Het lijkt of de omvormer te zwak is voor de hoeveelheid panelen die er op gemonteerd zijn. Ik lees dat er soms bewust gekozen wordt om wat zwakker te plaatsen omdat de opstartspanning dan ook lager is, maar gezien het datasheet van de omvormer-lijn zou één of twee modellen zwaarder nog dezelfde opstartspanning hebben.

Is dit normaal? En zo niet, is dit acceptabel voor een nieuw geplaatste installatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is wel wat kleiner gekozen dan wat ik zou doen inderdaad (een 4 kW zou beter passen)

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Zal wel bezuinigd zijn op materialen (3x 2.5mm2 en 16A automaatje ipv 20 of 25)

Is het erg?
Nee, maar je moet er tegen kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2024 11:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Een 3600W omvormer is strategisch gekozen, zodat deze op 1 fase, op een 16A groep kan.
Gezien je zonnepanelen met 12x 430Wp meer dan 5000Wp opleveren, is dit wel erg aan de krappe kant.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:55
Modelleer het maar met pvcalc (website Thomas Berger)
1-5% minder opbrengst verwacht ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dit is een beetje overbemeten zonnepanelen/onderbemeten omvormer. Ik zou me daar niet teveel zorgen om maken. Beetje onderbemeten is meestal efficiënter dan 1:1. Nu kun je gaan kijken of 1 maatje groter misschien (theoretisch) net iets meer rendement heeft, maar wat bij nieuwbouw uitmaakt is wat er afgesproken/beloofd is. Als er 12 panelen zijn beloofd en niets over het omvormervermogen is gezegd, dan zou ik zeggen dat dit een prima verdedigbare keuze is. Bovendien laten de screenshots zien dat het systeem verder goed werkt en er functioneel niets mis mee is, dus ik denk niet dat je ver komt met het argument dat dit slecht ontworpen is.

Praktijk voorbeeld:
Vorig jaar heb ik voor een vriend zitten rekenen wat optimaal was in kosten: Omvormer 1 maatje vergroten of extra paneel erbij. We hebben toen meerdere malen uitgerekend dat een extra paneel op dezelfde omvormer, ondanks aftoppen in de zomer, op jaarbasis het meeste extra kWh per geïnvesteerde euro opleverde. We kwamen uit op 9kWp op en 5kW omvormer! Ja het systeem topt gigantisch af gedurende veel uren als het zonnig is, maar maakt dat goed in het tussenseizoen en bij bewolking. Die vriend benchmarkt met een ongeveer even oud systeem 2 straten wat niet aftopt. Op zonnige dagen wint het andere systeem vanwege geen aftopping, maar het lopende totaal sinds installatie wint het "zwaar onderbemeten" systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
Er is inderdaad aangesloten op een 16A automaat in de meterkast. Overigens volgens de installatiehandleiding van dat ding wordt gesproken over een aanbevolen "AC-stroomkringonderbreker" van 20A of 25A.

Ik heb 1500 euro moeten bijbetalen voor 3 zonnepanelen meer. Ik verwacht dan wel iets meer dan gewoon op dezelfde omvormer en op dezelfde bekabeling 3 panelen aansluiten. Want die kosten 100 euro per stuk inkoop. Voor dat geld had ik echt een goede installatie verwacht, niet eentje waar de kantjes vanaf gelopen worden.

Of ben ik aan het over-reageren?

[ Voor 22% gewijzigd door Travelan op 23-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:49

swat!

computeraar

Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:17:
Er is inderdaad aangesloten op een 16A automaat in de meterkast. Overigens volgens de installatiehandleiding van dat ding wordt gesproken over een aanbevolen "AC-stroomkringonderbreker" van 20A of 25A.

Ik heb 1500 euro moeten bijbetalen voor 3 zonnepanelen meer. Ik verwacht dan wel iets meer dan gewoon op dezelfde omvormer en op dezelfde bekabeling 3 panelen aansluiten. Want die kosten 100 euro per stuk inkoop. Voor dat geld had ik echt een goede installatie verwacht, niet eentje waar de kantjes vanaf gelopen worden.
Heb je toevallig een 3-fase aansluiting? Het klinkt alsof ze willen hebben besparen op een 3-fase omvormer. Zo niet dan is 1500 voor 3 panelen aan de hoge kant.

Ik zou denken van niet. Tenzij het achteraf is toevoegd en ze er voor terug zijn gekomen?

Overigens valt het 1-5% verlies wel mee. Zeker na x jaar met de degradatie van je panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door swat! op 23-07-2024 12:25 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:48
Stond er in de offerte dat je omvormer / bekabeling werd verbeterd?

Normaal doe je vanaf 8 panelen 4mm2...

Maarja, je krijgt precies wat op de offerte staat. Als je betere omvormer kreeg zouden ze dat er met koeienletters bij zetten.

De omvormer is voor 9 panelen perfect

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 23-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:10

ach over reageren is het niet, maar maak je ook niet druk.

tweakers zouden tweakers niet zijn als het gewoon werd nagemeten of gerekend.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

simpel gezegd, zit je ongeveer op 30% "teveel" Wp, verlies op een jaar zit dan in de grofweg 3-4%.

ik heb op 3300VA omvormer 3800Wp -> 5770Wp gehad -> 6430Wp.
door oost-west ging dat met gemak, en ja ook veel aftopping met veel Wp.
en dit is mijn kWh/kWp langlopend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
andere zaken zoals kapotte stekker of over gaan van mono naar HIT panelen zijn zichtbaar aftoppen dat zit in de marge.
(later ben ik over gegaan naar een 4kW omvormer en 4,6kW omvormer, topt minder af jep, maar die zie je nergens terug in de grafiek.)

pas wel op:
deze grafiek is zonder langlopend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je verschillen tussen winter en zomer beter. ;)

mijn conclusie: maak je niet druk, verlies is zo minimaal dat merk je eigenlijk maar amper. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Liggen deze zonnepanelen allemaal richting zuid? Zo ja, is de omvormer wel aan de lichte kant idd.

Als het een oost/west installatie is kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Dit is gewoon in het meerwerk opgeleverd tijdens de bouw (dus niet achteraf) en is ook voor de bouw begon al afgesproken onder het kopje meerwerk.

Ik heb inderdaad een 3-fase aansluiting, 3x35 zelfs, wat volgens hun nodig was gezien de apparatuur en installaties... (hoe cru is dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
migjes schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:25:
[...]
mijn conclusie: maak je niet druk, verlies is zo minimaal dat merk je eigenlijk maar amper. ;)
Vind je dat ik het moet accepteren dat ik 1500 euro meer voor een 12-panelen installatie betaal, tov een 9-panelen installatie, en vervolgens blijkt dat de installateur op alles de kantjes er vanaf loopt om te besparen op alles wat niet letterlijk in de offerte stond? Want dat is mijn punt meer. Als ik zelf deze keuze had genomen dan snap ik het.

Overigens heb ik oorspronkelijk aangegeven "zoveel mogelijk panelen" op het dak te willen hebben, wat toen vertaald werd naar 12. Toen ze begonnen met leggen zag ik dat er precies ruimte voor 13 was, wat ook mooier op het dak zou liggen. Dat kon om een of andere vage reden niet meer geleverd worden ofzo. Ook niet achteraf.

Ik snap nu ongeveer wel waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:25:
Liggen deze zonnepanelen allemaal richting zuid? Zo ja, is de omvormer wel aan de lichte kant idd.

Als het een oost/west installatie is kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Zuid-oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:26:
Dit is gewoon in het meerwerk opgeleverd tijdens de bouw (dus niet achteraf) en is ook voor de bouw begon al afgesproken onder het kopje meerwerk.

Ik heb inderdaad een 3-fase aansluiting, 3x35 zelfs, wat volgens hun nodig was gezien de apparatuur en installaties... (hoe cru is dat?)
lol, jep de 3x35A die is wel heel cru.
(dit zien we wel vaker, veel word niet begrepen en dan doen we er maar een schepje boven op klopt het altijd wel een beetje.)
prijs verschil van 3x25A en 3x35A, die is vele malen groter als het aftoppen.
pfff, dat is een flinke slok op de borrel en dat elk jaar weer.
(zoek de meer prijs eens op, ik gok dat het 500€ per jaar is, zoek het bij de netbeheerder die heeft er een prijs lijst voor. welke netbeheerder zit jij?)

paneel 100€ + bevestiging spul + arbeid, jep dat is geen 500€, maar het gaat wel redelijk richting de 250€.
zeker als het meer werk is.
Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Vind je dat ik het moet accepteren dat ik 1500 euro meer voor een 12-panelen installatie betaal, tov een 9-panelen installatie, en vervolgens blijkt dat de installateur op alles de kantjes er vanaf loopt om te besparen op alles wat niet letterlijk in de offerte stond? Want dat is mijn punt meer. Als ik zelf deze keuze had genomen dan snap ik het.

Overigens heb ik oorspronkelijk aangegeven "zoveel mogelijk panelen" op het dak te willen hebben, wat toen vertaald werd naar 12. Toen ze begonnen met leggen zag ik dat er precies ruimte voor 13 was, wat ook mooier op het dak zou liggen. Dat kon om een of andere vage reden niet meer geleverd worden ofzo. Ook niet achteraf.

Ik snap nu ongeveer wel waarom...
ik ben daar neutraal in, en ga niet zeggen wat je graag wil horen.
netjes vind ik dit niet, dat wel.
ik vind vooral de 3x35A een probleem, de 3 panelen voor 1500€, jep ze maken misbruik van je, ik weet het.
je hebt gewoon soms geen keus, of te wel ze hebben je bij de ballen en hoeven maar te knijpen.
leuk, nop, het is soms zo.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik zou dit ook niet accepteren hoor. Het lijkt alsof de specs van de omvormer, en de 16A afzekering in de meterkast totaal niet is aangepast voor de extra panelen. Dat mag je toch wel verwachten voor 1500 euro.

Als dit allemaal op dezelfde zuid/-oost richting ligt zou je eventueel toe kunnen met een 4400 Wp 1-fase omvormer, afgezekerd op 20 ampère.
Maar veel beter is een nette 3-fase omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 23-07-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:36:
Ik zou dit ook niet accepteren hoor. Het lijkt alsof de specs van de omvormer, en de 16A afzekering in de meterkast totaal niet is aangepast voor de extra panelen. Dat mag je toch wel verwachten voor 1500 euro.

Als dit allemaal op dezelfde zuid/-oost richting ligt zou je minimaal een 4400 Wp éénfase omvormer moeten hebben, afgezekerd op 20 ampère.
Maar nog beter is een nette driefase omvormer.
jep van mij mocht de omvormer ook wel een stapje zwaarder, een 4kW of een 4,5kW of zelfs een 5kW.
maar echt nodig, nop.

een 3fase omvormer met maar 12 panelen, dat gaat mij te ver.
dit is echt meer 1 fase werk als 3 fase.
(maar niks heeft een precieze scheiding tussen 1 en 3 fase, het is een langzame overgang tussen de 1 en de andere, er is een overlap gebied.
en uit eindelijk voor de meter maakt het niks uit, die telt toch alle bij elkaar op en trekt het af wat je levert.
en dus voor de afrekening ook niet, is meer in de gedachte van de gebruiker een probleem.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

migjes schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:41:
[...]

jep van mij mocht de omvormer ook wel een stapje zwaarder, een 4kW of een 4,5kW of zelfs een 5kW.
maar echt nodig, nop.

een 3fase omvormer met maar 12 panelen, dat gaat mij te ver.
dit is echt meer 1 fase werk als 3 fase.
(maar niks heeft een precieze scheiding tussen 1 en 3 fase, het is een langzame overgang tussen de 1 en de andere, er is een overlap gebied.
en uit eindelijk voor de meter maakt het niks uit, die telt toch alle bij elkaar op en trekt het af wat je levert.
en dus voor de afrekening ook niet, is meer in de gedachte van de gebruiker een probleem.)
Klopt hoor. Dit zit wel een beetje op de grens van je kwijt kan op 1 fase, maar het past nog wel. Ik zou in zijn situatie uiteindelijk ook wel genoegen nemen met een zwaardere 1-fase omvormer en een grotere afzekering denk ik.

Maar bij nieuwbouw, 5100 Wp panelen, en een grote 3x35 aansluiting zou ik toch verwachten dat ze het meteen netjes zouden doen door een nette 3-fase omvormer te installeren. En hij heeft er ook genoeg voor betaald als ik het zo hoor. Nu niet persé nodig maar wel als je naast de zonnepanelen met de tijd ook vanuit een thuisbatterij wil gaan terugleveren oid. Dan zit je gewoon net wat beter met de faseverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Klopt hoor. Dit zit wel een beetje op de grens van je kwijt kan op 1 fase, maar het past nog wel. Ik zou in zijn situatie uiteindelijk ook wel genoegen nemen met een zwaardere 1-fase omvormer en een grotere afzekering denk ik.

Maar bij nieuwbouw, 5100 Wp panelen, en een grote 3x35 aansluiting zou ik toch verwachten dat ze het meteen netjes zouden doen door een nette 3-fase omvormer te installeren. En hij heeft er ook genoeg voor betaald als ik het zo hoor. Nu niet persé nodig maar wel als je naast de zonnepanelen met de tijd ook vanuit een thuisbatterij wil gaan terugleveren oid.
ach 1 fase daar kunnen 12 panelen per mpp, en je hebt 2 mpp's
dus 24 panelen is nog te doen op 1 fase.
probleem is eerder dat je niet hoger wil gaan op een "normaal" 1 fase als 5kW omvormer.
(geen precieze wet, maar een grove aanduiding wat je bij nieuwbouw stroom netten kunt doen.)

de 3x35A, die is wel erg duur, niet in aanleg, maar in jaarlijkse vast recht kosten.
(misschien is het echt nodig, je weet het niet, maar hier eens goed naar kijken is wel verstandig, kan snel een 500€ per jaar besparen. hier zou ik wel tijd in stoppen, dit is effectief.)

tja de kosten voor 3 panelen, pfff wat is dat duur.
maar zo gaat dat bij project bouw/nieuwbouw wel vaker.
meerwerk is kassa, er is altijd wel iemand die ze dan een poot uit kunnen draaien.
en vaak kun je geen kant op.
(iets tegen doen, graag maar een hoge bloeddruk is erg ongezond, en dat is veel belangrijker als die paar centen, dus maak je niet te druk dat is het gewoon niet waard. relatieveer en leer.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien kan je nog schermen met deze gegevens uit de datasheet en om een zwaardere vragen
Max. ingangsvermogen (W) 4680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:49
Voor zover ik weet (maar dat is misschien niet zoveel!) is het bij nieuwbouwprojecten redelijk standaard om alle huizen dezelfde omvormer te geven ongeacht gekozen meerwerk, want het kost meer om verkeerd opgehangen omvormers achteraf te gaan wisselen dan om gewoon iedereen een iets zwaarder model te geven.

Bij mijn project betekende dat dat ik (met minimale aantal panelen: 6) eigenlijk een te grote omvormer had, dat mijn buren links (met de optie '3 extra panelen') een precies goede omvormer hadden, en dat mijn buren rechts (met de optie '6 extra panelen') een omvormer aan de krappe kant hadden. Nou is het bij jou blijkbaar alleen het verschil tussen 9 of 12, en zal daar zijn gekeken naar de extra installatiekosten m.b.t. aantal fasen (die je dan dus voor elke woning zou hebben, en niet alleen bij degenen die de optie afnemen, want dat is te risicovol) en op basis daarvan zal zijn gekozen voor dit model. Niet heel netjes, vanuit het oogpunt van de aannemer wel vrij logisch.

Ik denk dus dat je de aannemer een wat al te sinister motief toedicht. Dit gaat niet om de kantjes ervan aflopen nadat de opdracht verleend is, maar om een van tevoren al bedachte rationele economische afweging die natuurlijk nooit in het voordeel van de koper uitvalt (want die aannemer zit er om winst te maken). De meeste mensen zal het niet opvallen. Van de kleine groep die het wel opvalt, zullen de meeste mensen concluderen dat het de moeite niet is om moeilijk over te gaan doen. En het kleine groepje dat er wel moeilijk over gaat doen is in dat proces uiteindelijk meestal veel meer tijd (en evt. geld) kwijt dan rationeel te verantwoorden is in vergelijking met de geleden 'schade'. Een slimme aannemer calculeert dat van tevoren in en bepaalt of dat wel of niet uit kan. Welkom in het kapitalisme.

Als je net een nieuwbouwhuis gekocht hebt, zijn er meestal zat andere dingen om je mee bezig te houden in je vrije uren. Als je er rationeel naar kijkt, is het waarschijnlijk verstandiger om dit te laten zitten en je tijd aan belangrijker dingen te besteden. De set functioneert goed en het misgelopen rendement op jaarbasis is erg klein. Als dit het enige is dat tijdens de bouw beter had gekund, dan mag je je handjes dichtknijpen.

Maar ik proef emotie in je reacties, en ik begrijp ook dat emotie het vaak wint van ratio in dit soort gevallen. Emotioneel heb je gewoon gelijk dat dit niet netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

migjes schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:57:
[...]

ach 1 fase daar kunnen 12 panelen per mpp, en je hebt 2 mpp's
dus 24 panelen is nog te doen op 1 fase.
probleem is eerder dat je niet hoger wil gaan op een "normaal" 1 fase als 5kW omvormer.
(geen precieze wet, maar een grove aanduiding wat je bij nieuwbouw stroom netten kunt doen.)
Dat past echt niet hoor. Met 3x25A kun je max 5750 watt kwijt per fase, en met zijn 3x35A aansluiting is dat 8050 Watt per fase. Met 24 van zulke 430Wp panelen zit je al boven de 10000 Wp. Dat kan echt niet op 1 fase. :X
de 3x35A, die is wel erg duur, niet in aanleg, maar in jaarlijkse vast recht kosten.
(misschien is het echt nodig, je weet het niet, maar hier eens goed naar kijken is wel verstandig, kan snel een 500€ per jaar besparen. hier zou ik wel tijd in stoppen, dit is effectief.)
Hier ben ik het wel mee eens. Ik ben wel benieuwd of je die 3x35A echt nodig hebt. Dat betwijfel ik, en die 3x35 is duur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Dat past echt niet hoor. Met 3x25A kun je max 5750 watt kwijt per fase, en met zijn 3x35A aansluiting is dat 8050 Watt per fase. Met 24 van zulke 430Wp panelen zit je al boven de 10000 Watt. Dat kan echt niet op 1 fase. :X
nop, het aantal panelen zegt niks over het aantal W dat de installatie levert.
2x12x430Wp=10.000+Wp.
maar hang je dit aan een 3000W omvormer komt er maar 3000W uit.
hang je dit aan een 5000W omvormer dan komt er 5000W uit.
simpel zat. ;)

hoeveel W je op 1 fase kunt leveren, die is veel ingewikkelder als 25A x 230V = 5,75kW.
dan versimpel je veel te veel. ;)
(grof gesteld is het 1500W continu en 5000W piek vermogen wat het huis in en uit mag gaan.
en dan heel veel lokale variabelen.)
Hier ben ik het wel mee eens. Ik ben wel benieuwd of je die 3x35A echt nodig hebt. Dat betwijfel ik, en die 3x35 is duur.
jep, naar kijken is verstandig.
(maar ook oppassen, wij kennen het verhaal niet wat er achter zit, soms is 3x35A wel nodig.
dus ik blijf er neutraal onder en houd het op misschien.)
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:01:
Misschien kan je nog schermen met deze gegevens uit de datasheet en om een zwaardere vragen

[...]
nice, dit is een goed punt. d:)b
ze moeten zich wel houden aan de specs van de fabrikant.

hier weten we dat dit een onzin getal is, maar hun hebben zich er wel aan te houden.
dit is voldoende om te kunnen klagen. ;)

@Travelan
oke je omvormer is maar 4680W ingang vermogen, hier heeft de bouwer zich aan te houden.
12x430Wp = meer als dat, dus dat mag niet zo maar.
Max. ingangsvermogen (W) 4680
je hebt dus niet gekregen wat je nodig had, dus hier kun je over klagen en zij hebben de omvormer te vervangen. punt uit.

(ja we weten dat dat getal onzin is hier, dit is meerdere malen getest op het forum.
maar dat maakt niet uit, regel fabrikant is wet en de bouwer moet zich daar aanhouden.)

dan is er nog het punt 3x35A, zoek eens op wat het je kost aan vastrecht.
(prijzen verschillen, je wil dit weten.)
dan kunnen we uitzoeken of het echt nodig is om 3x35A te hebben.
hier over kan geklaagd worden, maar misschien ook niet.

(laat je ook niet gek maken door mensen die graag je de leuke antwoorden willen geven.
dat kan je allen maar problemen geven en geen oplossingen, trap niet in de sociale media val, soms is het net twitter/facebook hier. ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 23-07-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

migjes schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:11:
[...]

nop, het aantal panelen zegt niks over het aantal W dat de installatie levert.
2x12x430Wp=10.000+Wp.
maar hang je dit aan een 3000W omvormer komt er maar 3000W uit.
hang je dit aan een 5000W omvormer dan komt er 5000W uit.
simpel zat. ;)

hoeveel W je op 1 fase kunt leveren, die is veel ingewikkelder als 25A x 230V = 5,75kW.
dan versimpel je veel te veel. ;)
Ik weet ook wel dat de omvormer uiteindelijk bepaald hoeveel Watt het net op gaat, Maar als je ruim 10K Wp aan panelen hebt past dat i.c.m. een passende omvormer gewoon nooit op 1 fase. Maar dit wordt een beetje een welles/nietes discussie. We zijn het hier niet over eens en dat is prima.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Travelan Je hebt 5160 Wp op geschat 150°/40° liggen.

Hier sinds 2022 14 x 380 Wp = 5320 Wp op 166°/45° op een Goodwe 5000D-NS 20A B-kar zekering
Op pvoutput kan je (met een gratis account) zien wat het vermogen door het jaar heen is.
Voorbeeld 20 juli j.l.
- In april zie ik regelmatig meer dan 5 kW van het dak komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdVar2Ix4IGieYFyhgyNkmwN5Jk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qBOPogf7Ki0J9YQtDCT6La4X.jpg?f=user_large
Ik persoonlijk zou een 4,2 kW of 5 kW omvormer kiezen,
en misschien nog de bedrading tussen omvormer en meterkast "upgraden" naar 4 mm².

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 24-07-2024 09:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
Door naar 3*25A te gaan kan je ieder jaar een nieuwe omvormer kopen. Mocht je het vermogen echt (af en toe) nodig hebben dan kan je er nog een batterij tegenaan gooien voor de prijs van tien jaar 3*35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Mijn GoodWe topte ook onverklaarbaar af, was een software bug. Uiteindelijk door GoodWe gepatched op afstand.

[GoodWe] Nieuwe PV met vreemde opbrengst in grafiek.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 23-07-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ik mis nog steeds informatie over de dak helling.
Daarmee kan je Thomas Berger modelleren wat je aan opbrengst mist.
Dat zal niet veel zijn (en bovendien zit de opbrengst die je mist op de uren dat de waarde van stroom laag is).

Belangrijker is de 3x35A!!!
Dat vastrecht is eur 1731,- per jaar, terwijl 3x25A eur 400,- is. Bron: https://www.liander.nl/tarieven . Dus meer dan eur 100 per maand extra

Terug naar 3x25A is dus veel waard.
Een puristische elektricien zal dan 16A als maximum aanhouden voor de groepen. En dus is een grotere omvormer niet mogelijk (het kan eigenlijk wel, maar niet volgens de letterlijke regels)
Mijn advies: koop een homewizard P1 meter van eur 30 en monitor je pieken een maand. Ga dan terug naar 3x25A.
Theoretisch gezien kan je 3x35A nodig hebben, mocht dat zo zijn dan kan je lonend een thuis accu kopen om de pieken af te vlakken tot 3x25A.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

BarryH schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:22:
Een puristische elektricien zal dan 16A als maximum aanhouden voor de groepen. En dus is een grotere omvormer niet mogelijk (het kan eigenlijk wel, maar niet volgens de letterlijke regels)
Het zal vast niet kunnen volgens de letterlijke regels idd. Maar je kan prima een 1-fase omvormer afzekeren op 20A op een 3x25 aansluiting, mits dat de enige bron is die teruglevert op die fase. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@GaMbiNo Eens, of 25A b karakteristiek.
Maar dat krijg je niet met elke elektricien afgesproken . Zeker niet met types die in NL nieuwbouwwoningen 3x35A aansluiten

Dus focus op de hoofdzaak: die 3x35A naar 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoeveel heb je betaald voor het verplaatsen van een stopcontact? Nieuwbouw meerwerk is gewoon als ontmoedigingsbeleid absurd duur. Je had veel beter een mantelbuis kunnen kopen en de zonnepanelen achteraf via een gespecialiseerd bedrijf laten installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 23-07-2024 17:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BarryH schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Een elektricien van de oude stempel die de (on)noodzaak van selectiviteit en het verschil tussen een zekering en een automaat niet snapt zal daar idd moeilijk over doen :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 16:38
Schrik ook wel van de 3 x 35A zoals de meesten hier aangeven.
Hier ook flinke discussie gehad met de elektricien die ook zei dat onze installaties niet op 3 x 25A konden:
  • 9KW 3-fase warmtepomp
  • 11KW inductie
  • 2 ovens
  • warmhoudlade
  • Fullsize vriezer en koelkast
  • 17 x 450wp
  • 11KW Laadpaal voor de auto
  • plus al het andere grut
Ik kan je vertellen; dat gaat al anderhalf jaar prima op 3 x 25A. Die euro's van de omzetting 35A -> 25A kun je mooi investeren in een paneeltje extra (das dan wel een duur paneel maar goed esthetiek wil ook wat).

Persoonlijk zou ik teruggaan met de specs naar de bouwer, ik vind dat je als consument een deugdelijk advies mag verwachten (zeker voor de 1500 euro) en dit is onderbemeten + niet voldoen aan de specificaties. Het mag dan op jaarbasis maar een paar % schelen soms gaat het ook om een principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
jadjong schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:52:
Door naar 3*25A te gaan kan je ieder jaar een nieuwe omvormer kopen. Mocht je het vermogen echt (af en toe) nodig hebben dan kan je er nog een batterij tegenaan gooien voor de prijs van tien jaar 3*35A.
Een 5kWh Sessy kost geen 5 ruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Frappuccino schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:53:
[...]

Een 5kWh Sessy kost geen 5 ruggen.
Een auto-accu ook niet, beide heeft de TS dan ook weinig aan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
Mauritio schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:49:
Schrik ook wel van de 3 x 35A zoals de meesten hier aangeven.
Hier ook flinke discussie gehad met de elektricien die ook zei dat onze installaties niet op 3 x 25A konden:
  • 9KW 3-fase warmtepomp
  • 11KW inductie
  • 2 ovens
  • warmhoudlade
  • Fullsize vriezer en koelkast
  • 17 x 450wp
  • 11KW Laadpaal voor de auto
  • plus al het andere grut
Ik kan je vertellen; dat gaat al anderhalf jaar prima op 3 x 25A. Die euro's van de omzetting 35A -> 25A kun je mooi investeren in een paneeltje extra (das dan wel een duur paneel maar goed esthetiek wil ook wat).

Persoonlijk zou ik teruggaan met de specs naar de bouwer, ik vind dat je als consument een deugdelijk advies mag verwachten (zeker voor de 1500 euro) en dit is onderbemeten + niet voldoen aan de specificaties. Het mag dan op jaarbasis maar een paar % schelen soms gaat het ook om een principe.
Goede tip! Was hier ook al van plan naar te gaan kijken. Eventueel zoals anderen al aangeven i.c.m. een Sessy om de scherpe randjes er vanaf te halen. Die terugverdientijd van een thuisbatterij is op die manier natuurlijk wél enorm interessant ;-)

En bedankt voor alle tips en inzichten! Ik ga hiermee terug naar de aannemer om een reactie te vragen. Zeker gezien het bedrag wat ik er voor heb betaald vind ik dat ik niet heb gekregen wat ik had kunnen verwachten.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:01:

[...]
Ik schrik hier ook een beetje van, kan dit niet (theoretisch) brandgevaarlijk worden ofzo? Of op een andere manier schade veroorzaken/garantiezaken/etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Echt: je verdoet je tijd. Heb je al ingeschat hoeveel kWh p jr het scheelt? 30-60??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Goede tip! Was hier ook al van plan naar te gaan kijken. Eventueel zoals anderen al aangeven i.c.m. een Sessy om de scherpe randjes er vanaf te halen. Die terugverdientijd van een thuisbatterij is op die manier natuurlijk wél enorm interessant ;-)

En bedankt voor alle tips en inzichten! Ik ga hiermee terug naar de aannemer om een reactie te vragen. Zeker gezien het bedrag wat ik er voor heb betaald vind ik dat ik niet heb gekregen wat ik had kunnen verwachten.

[...]

Ik schrik hier ook een beetje van, kan dit niet (theoretisch) brandgevaarlijk worden ofzo? Of op een andere manier schade veroorzaken/garantiezaken/etc?
En wat denk je dat de aannemer gaat doen? Die stuurt je bericht door naar de elektricien, die komt vervolgens met een optelsommetje dat je meer dan 25A per fase gebruikt en dus een 3x35A aansluiting nodig hebt. Als je geen jacuzzi, sauna en 2 laadpalen hebt staan is 3x35A niet nodig.
Die electricien zal het een zorg zijn hoeveel vastrecht jij betaald, die wilt enkel 110% zeker zijn dat er nooit problemen ontstaan met wat hij gemaakt heeft.

Hier full electric huis, 12 kW warmtepomp, inductie kookplaat, 2 ovens, quooker, etc en ik zie zelden een piekje boven de 8 kW tijdens het koken. Kortom met een 3x25A aansluiting heb ik nog een enorme marge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
2 pagina’s en niemand die de boel bij Thomas Berger ingevoerd heeft?

De installatie doet maar 4500W max.
De omvormer is lichter dan gewenst ja. Had eigenlijk een 4200 moeten zijn.

De aftop is 160kWh. Dat is met mijn laatste der mohamicanen boetevrije contract 13 euro waard.

TS moet zich druk maken om de 3x35 en het issue met de omvormer eergisteren vergeten…

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 24-07-2024 08:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:15
De antwoorden gaan vooral over de techniek. Technisch gezien kan en past het. Het sluit ook prima aan bij het credo van de gemiddelde aannemer/installateur "we bouwen zo slecht als mag en zeker niet zo goed als kan".

Persoonlijk ben ik van mening dat als je 1500 euro betaald je echt meer mag verwachten. Het is toch opmerkelijk dat de installateur een 1 fase omvormer plaatst met een bekabeling van 3x2,5mm2? Daar zou ik zeker contact over opnemen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
2e post he? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:46:

De aftop is 160kWh. Dat is met mijn laatste der mohamicanen boetevrije contract 13 euro waard.

TS moet zich druk maken om de 3x35 en het issue met de omvormer eergisteren vergeten…
Mee eens - aansluiting te zwaar en omvormer iets te licht.

Wat pvcalc betreft:
Ik heb nog steeds de indruk dat de uitkomsten van de berekeningen relatief conservatief zijn.
Met een temperatuurcoefficiënt van -0,32% zou mijn installatie op 3 april
met een 4,2 kW omvormer maar 32,4 kWh (6,1 Wh/Wp) opwekken.

Op 3 april 2023: 37,6 kWh (7,1 Wh/Wp) - met een maximum van 5086 W (5 kW omvormer)
en dan is er nog een beetje schaduw in de ochtend.

De jaaropwek wijkt nog sterker af: pvcalc 5240 kWh vs. gemiddeld 5940 kWh
Misschien ligt dit voor een deel ook aan de gebruikte (historische) insolation data?
In dit opzicht doet het pvgis beter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
BarryH schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:54:
Echt: je verdoet je tijd. Heb je al ingeschat hoeveel kWh p jr het scheelt? 30-60??
Een installatie die niet voldoet aan de voorgeschreven eisen (van de omvormer)? Die paar kWh kunnen me gestolen worden ja, maar nu moet ik waarschijnlijk bij uitbreiding de hele installatie vervangen, terwijl de installatie nu al niet zou voldoen. Zowel de afzekering, als de gebruikte kabel-dikte, als de maximale ingangsspanning zijn niet conform de voorgeschreven richtlijnen van de fabrikant. Dat dat maar een kleine marge is vind ik irrelevant. Ik verwacht gewoon goed werk voor dit geld, en niet dat de kantjes er vanaf gelopen worden om te kunnen bezuinigen op onwetende projectbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Oilman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:34:
[...]

En wat denk je dat de aannemer gaat doen? Die stuurt je bericht door naar de elektricien, die komt vervolgens met een optelsommetje dat je meer dan 25A per fase gebruikt en dus een 3x35A aansluiting nodig hebt. Als je geen jacuzzi, sauna en 2 laadpalen hebt staan is 3x35A niet nodig.
Die electricien zal het een zorg zijn hoeveel vastrecht jij betaald, die wilt enkel 110% zeker zijn dat er nooit problemen ontstaan met wat hij gemaakt heeft.

Hier full electric huis, 12 kW warmtepomp, inductie kookplaat, 2 ovens, quooker, etc en ik zie zelden een piekje boven de 8 kW tijdens het koken. Kortom met een 3x25A aansluiting heb ik nog een enorme marge.
Ik ga terug naar de aannemer v.w.b. de PV-installatie. Het monitoren van de fasen en het aanvragen van een verlichting kan ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Nee, een omvormer is een afnemer van stroom en die neemt af hoeveel het ding nodig heeft of kan verwerken. Je plugt een gloeilamp van 100W ook in een stopcontact die verbonden is met een 737MW energiecentrale.
Het enige waar je bij een PV omvormer voor moet zorgen is de ingangsspanning die vanaf de panelen komt niet hoger is dan wat de fabrikant aangeeft. Net als dat je een gloeilamp voor 230V niet op 400V moet gebruiken.
Jouw omvormer heeft een maximale ingangsspanning van 600V per PV aansluiting en er zijn twee PV aansluitingen. Deel die 600V door 12 en je weet hoeveel volt een enkel paneel mag produceren en of jouw setje daar aan voldoet. Als de 12 panelen verdeeld zijn over twee ingangen is er helemaal niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Travelan Prima, maar als de aanpassing er toe leidt dat je niet naar 3x25A kan, dan ga je er op achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
BarryH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:06:
@Travelan Prima, maar als de aanpassing er toe leidt dat je niet naar 3x25A kan, dan ga je er op achteruit
Oh wacht, dan snap ik dat denk ik niet helemaal goed. Kan je mij uitleggen waarom dat uitmaakt? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wil je mijn Posts nog een keer lezen en dan je vraag nog een keer stellen?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
BarryH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:11:
Wil je mijn Posts nog een keer lezen en dan je vraag nog een keer stellen?
Bedankt
Is dat puur om die 16A automaat? Ik snap het oprecht niet helemaal, dit is niet mijn expertise he :) Overigens zie ik geen alternatief van Goodwe die niet minimaal een 20A automaat in de recommended heeft staan, ook niet veel lichtere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Travelan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Is dat puur om die 16A automaat? Ik snap het oprecht niet helemaal, dit is niet mijn expertise he :) Overigens zie ik geen alternatief van Goodwe die niet minimaal een 20A automaat in de recommended heeft staan, ook niet veel lichtere modellen.
Klopt.

Veel elektriciens willen bij 3x25A maximaal 16A groepen plaatsen.
Ook kan wellicht de netbeheerder, op het moment dat die je aansluiting van 3x35a naar 3x25A komt omzetten bezwaar maken. Maar daar weet ik het fijne niet van. Liander heeft een document op de site staan hierover. Wellicht jouw netbeheerder ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Kortom: eerst de aansluiting naar 3x25A en dan eventueel de omvormer en groep vervangen.
Overigens heb ik een 1fase 25A laadpaal op een 3x2,5mm2 kabel van ca 10 meter. Toen ik bij de laadpaal firma klaagde dat dat wel heel dun was waren ze zeer overtuigd van hun eigen gelijk en is er niets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Evt kan je in het grote elektra topic meer info vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 12:35
3x2,5 mag helemaal niet, de vereffening van het frame op het dak moet over 4mm2
2x2,5 L en N en een 4 voor aarding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
Travelan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:26:

Dan zou ik me daar VEEEEL meer zorgen over gaan maken. Zal wel.komen door een Remeha mercuria warmtepomp met een bizarre 9kw backup heater. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat 3x35 onzinnig is voor 90% vd nieuwbouwhuizen maar dat het vaak gebeurt omdat iedereen er maar wat inpleurt, dan de rekenregels lekker rigide volgt en zegt 'nou dan maar 3x35A'. Er is geen stap in het bouwproces waarin bij een dergelijke uitkomst weer even teruggekeken gaat worden om te zoeken naar mogelijkheden om binnen 3x25A te blijven.

Diefstal is t bijna, want dat gaat je jaarlijks >1000 euro aan vastrecht extra kosten t.o.v. 3x25A. Dus als je iets zoekt om.de bouwer mee om de oren te slaan zou ik hier beginnen. Die 3 panelen gaan in de tussenseizoenen heus hun meerwaarde leveren zoals al is uitgelegd en berekend. Je verdoet echt iedereens tijd door daar over te gaan zeuren. Prio 1 moet die belachelijke 3x35A zijn....

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 27-07-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
morecowbells schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:37:
3x2,5 mag helemaal niet, de vereffening van het frame op het dak moet over 4mm2
2x2,5 L en N en een 4 voor aarding
Waar wordt die 4mm voor aarding gespecificeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Waar wordt die 4mm voor aarding gespecificeerd?
(Mijn 3x2,5mm2 was trouwens een laadpaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
Fr33z schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:51:
[...]
Prio 1 moet die belachelijke 3x35A zijn....
Ik heb daar ook over 'gezeurd', bij de aannemer, maar die zegt dat het volgens de rekenregels verplicht is en dat zijn handen gebonden zijn. Als ik zelf het risico wil nemen om te verlagen tegen die regels in, dan kan ik dat zelf "makkelijk regelen" via mijnaansluiting.nl.

Op zich zag ik daar weinig 'problemen' in, omdat ik dat dus zelf makkelijk kan regelen en dus corrigeren zonder moeite. Ja moet ik wel voor betalen maar volgens hem kán hij niet anders dan de regels volgen en dus 3x35 aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Die verplichting is voor het grote elektra topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:47
Ronald schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:46:

Eens. Ik snap dat TS voor de meerprijs beter werk had verwacht, maar "choose your battles". Deze battle lijkt mij de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:47
Travelan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Een installatie die niet voldoet aan de voorgeschreven eisen (van de omvormer)? Die paar kWh kunnen me gestolen worden ja, maar nu moet ik waarschijnlijk bij uitbreiding de hele installatie vervangen, terwijl de installatie nu al niet zou voldoen. Zowel de afzekering, als de gebruikte kabel-dikte, als de maximale ingangsspanning zijn niet conform de voorgeschreven richtlijnen van de fabrikant. Dat dat maar een kleine marge is vind ik irrelevant. Ik verwacht gewoon goed werk voor dit geld, en niet dat de kantjes er vanaf gelopen worden om te kunnen bezuinigen op onwetende projectbouwers.
Wat wil je uitbreiden dan? Bij uitbreiding moet bijna altijd de bestaande omvormer vervangen worden. Of nog makkelijker: een tweede omvormer plaatsen.
Pagina: 1