Toon posts:

[GoodWe] Nieuwe PV met vreemde opbrengst in grafiek.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
Sinds gister is onze nieuwe installatie geplaatst.
11x 400 WP AEG AS-M1082B-H 400wp
GoodWe (GW4K-DT) omvormer
Op zuidwest met een dakhelling van +- 38 graden.

Nu zat ik naar mijn grafiek te kijken van vandaag, mooie dag, veel zon. Maar ik zie toch een vreemde lineaire lijn van max ~2800W. Volgens mij klopt er daar iets niet.

In het opbrengsttopic werd al gesuggereerd dat het misschien komt omdat de gehele string op 1 MPPT tracker zit en de omvormer heeft er 2.

Uiteraard degene gecontacteerd die het geinstalleerd heeft.

Iemand al een idee?

[Voor 4% gewijzigd door Supreme op 29-09-2022 18:48]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Heb je ook grafieken van string stroom en spanning?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Supreme
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:52:
Heb je ook grafieken van string stroom en spanning?
Volgens mij zit dat niet in de SEMSportal van GoodWe. Althans, ik zie die optie niet.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Supreme schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:55:
[...]

Volgens mij zit dat niet in de SEMSportal van GoodWe. Althans, ik zie die optie niet.
Jawel, een beetje zoeken in het wat rommelige interface onderaan => curve en dan kan je kiezen.
Ook ik ben benieuwd!
Je kan ook via "Reports" stringstroom en ~spanning in een diagram plaatsen.
Het SEMSportal is af en toe zeer traag, ook nu, helaas.
YMMV

[Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2022 15:07]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Supreme
dunklefaser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:03:
[...]

Jawel, een beetje zoeken in het wat rommelige interface onderaan => curve en dan kan je kiezen.
Ook ik ben benieuwd!
Je kan ook via "Reports" stringstroom en ~spanning in een diagram plaatsen.
Het SEMSportal is af en toe zeer traag, ook nu, helaas.
YMMV
Ja ik kom er niet op nu, ik zal straks kijken & posten.

• Supreme
@dunklefaser @Ronald

Als ik die UA bekijk (geen idee wat het is), is dat 230. Als ik 230 vermenigvuldig met 12.5 (Max. invoerstroom (A) omvormer) kom ik op 2875 uit, waar hij lijkt af te toppen.

Volgens GoodWe Designer moet het gewoon kunnen, die 11 panelen op 1 mppt

[Voor 24% gewijzigd door Supreme op 29-09-2022 16:39]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Die bovenste grafiek lijkt mij gewoon de spanning van de fase te zijn. Dat is zo'n 230 volts ja.

Die middelste geeft aan dat er 8,5 ampere gegenereerd wordt. Die onderste grafiek dat dit op 362.8 volts gebeurd.

8,5*362 = 3080 watt.

Als ik e.e.a. zo bezie lijkt het er dus op dat je panelen afgetopt worden op 2875 watts. Er wordt dus meer geproduceerd maar je panelen kunnen de stroom niet kwijt via de omvormer.

Ik heb geen ervaring met stringomvormers (heb zelf Enphase) maar het lijkt mij er op dat je string te groot is en in tweeën geknipt moet worden.

ps. als je hier nu al last van hebt ga je in de productiemaanden (april-september) hier heel veel last van hebben en veel potentiële productie weggooien.

Aan laten passen dus!

[Voor 28% gewijzigd door Panzer_V op 29-09-2022 16:42]

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:38
De Vmp komt overeen met 11xAEG AS-M1082B-H (Vmp van 30,35). Jouw grafiek geeft 363v aan.

Lijkt haast alsof de stroom begrensd wordt door de omvormer? Max DC stroom van die GoodWe is 12.5 dus je zit er ruim onder.

Landinstelling correct?

Is er een begrenzing ingesteld op de omvormer zelf?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Supreme Omdat de solarteur 8) vermoedelijk weet (of ook niet) wat hij gisteren geplaatst en geconfigureerd heeft zou ik hem de vout O-) laten herstellen.

En dan zou ik hem meteen vragen waarom hij een omvormer heeft gekozen met een lagere Imppmax dan de panelen hebben. (12,5 A vs. 13,2 A) - je kan het ook omdraaien:
Waarom deze panelen met hun hoge Impp?

[Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2022 17:44]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:19

Misschien een foutje van de installateur en deze instelling gebruikt?

klik

En waarom aangesloten op MPP2 en niet op 1 :? Denk niet dat het iets uitmaakt, maar......

[Voor 16% gewijzigd door DeHollander op 29-09-2022 17:52]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Supreme
@DeHollander die setting heb ik net gechecked, staat uit. Wel hadden we Shadow MPPT aangezet voor een klein pijpje van de mechanische ventilatie. Deze heb nu weer uitgezet, maar nu is de zon al bijna onder. MPP2 vond ik ook al vreemd, maar dat zal ik hem ook vragen. Lijkt me overigens ook geen probleem idd.

@Naliya Landinstellingen staan goed, en dus geen begrenzer, voor zover ik weet.

@dunklefaser Ik zal het hem vragen, waarom zou dat een probleem kunnen zijn? Ik wil het hem vragen, maar dan moet ik ook iets kunnen beargumenteren :P

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:38
En misschien een domme vraag, maar hangt de juiste model daadwerkelijk aan de muur?

• Supreme
Naliya schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:40:
En misschien een domme vraag, maar hangt de juiste model daadwerkelijk aan de muur?
Jazeker :) String heb ik inmiddels op MPP1 aangesloten, kijken of dat nog uitmaakt.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-03 21:52
Ongeveer 363 V voor de string is niets mis mee, zeker voor het compenseren van wat harde schaduw is dat prima. Zeker niet de string op gaan splitten in een met 5 panelen en een met 6 panelen, dan kom je bij schaduw op de panelen in problemen met de opstartspanning van 160V en MPPT minimum van 180V.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Supreme Het paneel levert het maximale nominale vermogen bij een Vmpp =30,35 V
hierbij hoort een Impp van 13,2 A. Helaas beperkt de omvormer de stroom per mpp-tracker op 12,5 A.
Simpel gezegd: Het vermogen wordt zo of zo op 12,5/13,2 = 95% begrensd,
dus je hebt quasi 380 Wp panelen.
Maar wat het andere, grotere, probleem veroorzaakt weet ik niet, hopelijk weet dit de solarteur.
Ik zou misschien een oplossing hebben, eerder een soort "workaround".

• Supreme
dunklefaser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:20:
@Supreme Het paneel levert het maximale nominale vermogen bij een Vmpp =30,35 V
hierbij hoort een Impp van 13,2 A. Helaas beperkt de omvormer de stroom per mpp-tracker op 12,5 A.
Simpel gezegd: Het vermogen wordt zo of zo op 12,5/13,2 = 95% begrensd,
dus je hebt quasi 380 Wp panelen.
Maar wat het andere, grotere, probleem veroorzaakt weet ik niet, hopelijk weet dit de solarteur.
Ik zou misschien een oplossing hebben, eerder een soort "workaround".
Dank voor de uitleg. Maar dan ga je er vanuit dat hij die 13,19A uberhaupt gaat halen. Het is vrij zeldzaam dat een paneel op 100% van z'n kunnen functioneert in Nederland toch?

Wat betreft het grote probleem. Ik heb de string op MPP#1 gezet en Shadow MMPT uit. Morgen eens kijken hoe het gaat.

[Voor 7% gewijzigd door Supreme op 29-09-2022 19:30]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Supreme Het is natuurlijk ook niet een probleem, eerder een schoonheidsvoutje, voor zover ik weet.
Hier ook alleen maar een "Kurzschlussmechaniker" zonder diploma,
voor een eventuele toelichting zijn hier professionals met echte kennis en ervaring.

• Supreme
dunklefaser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:41:
@Supreme Het is natuurlijk ook niet een probleem, eerder een schoonheidsvoutje, voor zover ik weet.
Hier ook alleen maar een "Kurzschlussmechaniker" zonder diploma,
voor een eventuele toelichting zijn hier professionals met echte kennis en ervaring.
Nou als het paneel maar op 380wp kan functioneren had ik er net zo goed 380wp op kunnen gooien :P 11x20 wp is toch zonde om bij voorbaat al mis te lopen. (als het daadwerkelijk zo'n impact heeft).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Supreme schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:44:
Nou als het paneel maar op 380wp kan functioneren had ik er net zo goed 380wp op kunnen gooien :P 11x20 wp is toch zonde om bij voorbaat al mis te lopen. (als het daadwerkelijk zo'n impact heeft).
Nee, dit is niet waar, dunklefaser overdrijft een beetje IMO. Het zijn wel degelijk 400 Wp panelen, alleen kunnen ze max 380 W leveren met deze omvormer. Dus, die enkele keer dat je die laatste 20 W wel had gehaald, gebeurt dat niet. Maar op veruit de meeste tijdstippen haal je dat toch lang niet, en heb je dus wel degelijk iets aan het extra vermogen (want een 400W paneel levert dan iets meer dan een 380W paneel).

Met 5% gaat dat echt om een kleine fractie van een procent (vml. < 0.1%) over de opbrengst van het hele jaar.

• Ronald
@dunklefaser de minderopbrengst door de 12,5A limiet is niet lineair. Als het paneel meer kan zal de spanning iets oplopen. Dus een fractie meer dan 95%.

Het gaat geen noemenswaardig effect hebben. Zelfde als een ondergedimensioneerde omvormer.

Waarom de omvormer op 8,5A blijft hangen zie ik geen aanwijzing voor. Maar de AEG omvormer is een verouderde draak… dus het kan zijn dat hij geen volledige scheefbelasting aan kan: de oplossing is dan de string parallel op beide trackers aansluiten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:03:
@dunklefaser de minderopbrengst door de 12,5A limiet is niet lineair. Als het paneel meer kan zal de spanning iets oplopen. Dus een fractie meer dan 95%.

Het gaat geen noemenswaardig effect hebben. Zelfde als een ondergedimensioneerde omvormer.

Waarom de omvormer op 8,5A blijft hangen zie ik geen aanwijzing voor. Maar de AEG omvormer is een verouderde draak… dus het kan zijn dat hij geen volledige scheefbelasting aan kan: de oplossing is dan de string parallel op beide trackers aansluiten.
Dit laatste met een Y-adapter had ik met mijn oude Omnik ook als oplossing,
@Supreme heeft volgens mij een Goodwe omvormer wat ik zo in de TS lees (en "AEG" panelen).

• Ronald
Whoops, teveel AEG de laatste tijd…

• Supreme
We gaan het morgen zien, hopelijk een bug omdat MPPT1 niet in gebruik was en #2 wel. Of door die Shadow MPPT functie die aan stond. Morgen is't weer zonnig dus :)

[Voor 10% gewijzigd door Supreme op 29-09-2022 23:08]

• Supreme
Helaas, hij blijft al weer hangen rond de 2850-2890W/8.5A. Echt heel raar, want toen we hem woensdag voor het eerst aanzette, ging hij wel een paar keer even kort richting de 3500W, en daarna is het ingezakt en nooit meer boven de 2890 gekomen. Installateur weet het ook niet, hij heeft ook nog even gecheckt of die ene string op die ene MPPT kon of dat het toch gesplitst moet worden, maar dat was allemaal goed.

Ik ben een soort magneet voor dit soort vage problemen sinds de oplevering van ons huis :+

Iemand nog een idee voordat de installateur langskomt?

[Voor 40% gewijzigd door Supreme op 30-09-2022 10:52]

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:36
@Supreme ben je er toevallig al achter wat je probleem was/is? In het algemene "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen" speelt hetzelfde probleem nu namelijk ook en oorzaak is nog onbekend.

• Supreme
brambond schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:39:
@Supreme ben je er toevallig al achter wat je probleem was/is? In het algemene "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen" speelt hetzelfde probleem nu namelijk ook en oorzaak is nog onbekend.
Ja GoodWe firmware probleem. Ze hebben op afstand een versie'tje lager geplaatst en nu werkt het weer zoals het moet :). Het e.e.a. werd dus softwarematig afgetopt.

[Voor 5% gewijzigd door Supreme op 15-02-2023 08:08]

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:19
Welke firmware versie heb jij dan nu ? En hoe laat ik die aanpassen ?

• Supreme
Hangover_ohoo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:18:
Welke firmware versie heb jij dan nu ? En hoe laat ik die aanpassen ?
Ticket openen bij GoodWe support en hopen dat ze snel tijd hebben. Ik heb 2 weken moeten wachten (vakantie periode) en iemand anders maar 2 dagen :)

Firmware kan ik niet zien waar ik nu ben, maar is ook niet belangrijk. Gewoon je probleem melden en ze lossen het voor je op op afstand. Als het goed is herkennen ze je probleem meteen. Je kunt zelf geen firmware aanpassing doen.

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:36
Goed nieuws Supreme! Ik heb een Goodwe 5K-DT omvormer in bestelling met 5600Wp op één string die ik binnenkort wil aansluiten als alles binnen is. Grote kans dat dit dus ook afgetopt gaat worden, maar dan weet ik dat ik online een ticket moet openen om dit opgelost te krijgen.

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:22
Hier 12x 400wp op zuidoost, dakhelling weet ik zo niet. Maar mijne komt niet verder dan 2950watt Zou ik het zelfde probleem hebben?

• Supreme
@hikhakhok Lijkt me duidelijk

• hikhakhok
Oke, ticket aangemaakt bij Goodwe. Maar ik kwam er toevallig via dit forum achter, kan mij voorstellen dat de rest dat niet doet. Of heb je gewoon pech als je geen ticket aanmaakt?

[Voor 22% gewijzigd door hikhakhok op 23-03-2023 14:27]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie misschien ook
Gramser schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:53:
Ik koppel ‘m hier maar even terug, ik heb er geen eigen topic voor. Eerder had ik gemeld dat ook bij mijn GoodWe 3-fasen 5kW omvormer er een maximum vermogen per string lijkt te bestaan. Ik merkte dat omdat ik op enig moment van twee strings 1 had gemaakt, vanwege de betere nominale bedrijfsspanning. Opwek bleef echter steeds beperkt tot iets van 3600W. Terug naar twee strings loste het probleem op.

Het heeft lang geduurd maar GoodWe support heeft nu aangegeven dat er inderdaad een maximum vermogen per string haalbaar is: 3250W. Dat verklaart niet waarom ik dan 3600 haalde, maar ik leer er wel uit dat als je dus het maximum uit je omvormer wil halen, je eigenlijk altijd met twee strings moet werken… ook al betekent dat een minder optimale bedrijfsspanning, in mijn geval.

Maar ik maak me er niet druk om. Die panelen en omvormer gaan als een malle!
Mocht je de string kunnen splitsen is dat een workaround. Anders overwegen om de MPPTs parallel te zetten (?)

[Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2023 12:44]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• hikhakhok
Bij mij is het intussen ook opgelost, tik nu 4200 watt aan. Ik vind het vrij bijzonder bij een nieuw geleverde omvormer de software niet goed werkt. Het is dat ik op tweakers toevallig dit tegen kwam, anders had ik het nu ook nog gehad. Zou toch zonde zijn als straks het mooie weer er aan komt.

Dus of je maar op 1 string maximaal 3200 watt kan halen betwijf ik ook.

[Voor 21% gewijzigd door hikhakhok op 23-03-2023 14:28]

• Supreme
Het is ook geen bug, ze hebben gewoon de MPPT's softwarematig gecapped op de helft van wat het ding aan kan. Dus elke MPPT de helft, er vanuit gaande dat je beide MPPT's gelijkmatig verdeeld. Maar dat doet niemand :P

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
hikhakhok schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:28:
Bij mij is het intussen ook opgelost, tik nu 4200 watt aan. Ik vind het vrij bijzonder bij een nieuw geleverde omvormer de software niet goed werkt. Weet zeker dat mijn buren dezelfde problemen hebben, maar je gaat niet gelijk denken dat je omvormer een bug heeft. Het is dat ik op tweakers toevallig dit tegen kwam, anders had ik het nu ook nog gehad. Zou toch zonde zijn als straks het mooie weer er aan komt.

Dus of je maar op 1 string maximaal 3200 watt kan halen betwijf ik ook.
Hoe is het bij jou dan opgelost? Met andere software? Of een andere aansluiting op de strings?

OhSunnyDay

• hikhakhok
Supreme schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:34:
Het is ook geen bug, ze hebben gewoon de MPPT's softwarematig gecapped op de helft van wat het ding aan kan. Dus elke MPPT de helft, er vanuit gaande dat je beide MPPT's gelijkmatig verdeeld. Maar dat doet niemand :P
Waarom zouden ze dat doen? En dan is het toch meer een installatie fout? En heeft het ook nog nadelige invloed dat je maar op 1 MPTT zit?

Ze hebben de software aangepast, bij mijn omvormer zit nu nog alles op 1 MPPT .

[Voor 12% gewijzigd door hikhakhok op 23-03-2023 11:50]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee