Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-07 21:39
Heb recentelijk een huis gekocht en weinig verstand van zonnepanelen. Ik heb daarom graag wat advies.

We wonen er nog niet maar willen zsm zonnepanelen erop ivm afschaffen salderingsregeling. Kunnen we hopelijk voor die tijd groot deel van die zonnepanelen terugverdienen.

Het is lessenaarsdak (20 graden)
Foto's
Lucht foto van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75oESyCQ3P8mU0ancmTlQhEadOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JUKzuXC9wVKeuYgYaUYM4hJc.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdfZkg9Iq54Vs_K1xFHfAAWYZ9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWTfIYj2aCTFECECHlAjAHdT.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Volgens de offertes die ik heb ongevraagd zegt een partij dat er minimale schaduw is en de andere dat er wel schaduw is die me rendement kan beinvloeden.
Jaarverbruik
4500 kwh jaarverbuik. We willen eventueel nog 3 lucht-lucht monoblock airco's in de 2 slaapkamers en woonkamer laten plaatsen. En wellicht ook een warmtepomp maar we twijfelen met de enorm lange terugverdientijd (normale radiatoren en geen vloerverwarming + 2 x douche en bad).
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase 1. Geen plannen voor electrische auto.
Budget en doel
Genoeg zonnepanelen voor eigen gebruik vooral.
Wie gaat het project uitvoeren
Wil het laten uitvoeren door externe partij.
Bijhouden van data
Standaard app is prima.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: €4.316,76 / €0,90 per Kwh

11 x Trina Solar Bifacial Dual Glass 435Wp
1 x Sungrow SG4.0RS

Offerte 2: €5.719,00 / €1.19 per KwH

11x Suntech Ultra V Pro 435 Glass-Glass
1x Growatt MOD 5000 TL3-XH-BP

Offerte 3: €8335 / €1.52 per KwH

11 x AIKO Zonnepaneel 455Wp Zwart-Zwart
11 x Enphase IQ micro-omvormer

Offerte 4: €5.828,55 / €1,10 per KwH

12 × AIKO GoodWe 5000D-NS
440 Wp ABC Dual-glass

Offerte 5: €5.750,00/ €1.06 per KwH

12 x DMEGC Type: Full Black Celtype: N-Type 450 WP
Solaredge SE3680H
Regio
Schiedam

---

Kijkend naar de offertes zou ik zeggen offerte 1 is het beste? Kan ik vanuit gaan dat de schoorsteen minimale schaduw zal veroorzaken (zeggen de leveranciers van de zonnepanelen). Ik zou graag wat ruimte op het dak behouwden voor in de toekomst dakramen of dakkappel.

Kreeg de volgende plaatsingsfoto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYQWJz30sg6EXhcvN9DocwG4Zj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QqVGK7bJhHMFLuIXD2bylhy.png?f=fotoalbum_large

Dit hebben de buren gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8KHsnzTekEnMrPJApYryFd0BDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mNpgN996OEoPv1M59V3ixSad.png?f=user_large

Beste antwoord (via Advany op 23-07-2024 19:20)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met de omvormer heb ik geen ervaring, Trina is prima.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je 6x2 in plaats van 3x4 legt heb je zeker geen last van schoorsteenschaduw.
Het is een lessenaardak, geen platdak?
Bij een dakkapel zet je ze tegen die tijd daar op terug richting zuid; je kunt alvast de boel op 2 mppts laten bedraden en monteren.

Solaredge en Enphase bieden geen meeropbrengst op dit dak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
Klopt! Het is een lessenaarsdak. 20 graden is me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
Zou dan offerte 1 het beste zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met de omvormer heb ik geen ervaring, Trina is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
Dank je wel! Ga dan de eerste accepteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Geen idee of je het belangrijk vindt, maar de zonnenpanelen in de 1e offerte zijn niet helemaal zwart. Die van offerte 3 zijn dat bijvoorbeeld wel.

Ik vind dat zelf wat mooier staan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het is nog steeds onzeker of het afschaffen salderingsregeling daadwerkelijk 1 januari 2027 ingaat. Moet nog langs allerlei ambtelijke molens waarbij het bovendien de vraag is hoe lang dit rariteitenkabinet standhoudt. Neemt niet weg; hoe eerder zonnepanelen op je dak des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
Bedankt. Wist niet dat offerte 1 niet full black was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advany
Hoop ook dat die salderingsregeling blijft. Maar des te sneller aangeschaft. Des te meer maanden ik nog van die regeling gebruik kan maken inderdaad!
Pagina: 1