Outdoor AP Tuin Advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Goeiedag,

Ik ben geen expert in wifi netwerken, maar ben op zoek naar een outdoor AP voor onze tuin.

Verste bereik dat we nodig hebben is +-30m. Er ligt reeds een ethernetkabel tot in tuinhuis, dus een gewoon AP lijkt me de correcte keuze. PoE is niet nodig, we hebben tegenwoordig elektriciteit :P
Binnenshuis gebruiken we nu gewoon de 2 AP die we kregen van onze ISP (Telenet).
In tuin willen we gewoon wat kunnen internetten, filmpje streamen op tablet, ... .

Ik was zelf aan het kijken naar de TP-link EAP225 Outdoor die veel wordt aangeraden maar ik versta totaal het nut niet van bijna 1gbps doorvoorsnelheid... Zelfs met 4K streaming kom je niet boven 20mbps :?
De EAP110 leek mij ook een optie, maar is dat ook nog overkill? 300mbps, tot 8SSIDs, ... maar dan geen 5GHz band?

Kortom geen idee of die 5GHz nodig is, geen idee of die bandbreedte echt overkill is, ...

Iemand raad? Thx!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
5 ghz ga je missen als je die niet hebt.
Er bestaat niet zoiets als teveel mogelijke maximale doorvoer.

Zie het als een snelweg, op dat asfalt kan je prima 1000 km/u rijden, maar we rijden netjes 120. Moeten we het asfalt dan maar wegdoen?

Zorg dat je minimaal wifi 5 hebt, maar liever wifi 6. Welke AP 's heb je voor binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
  • Laatst online: 24-03 13:49
Mja, natuurlijk komt dat ook met additionele kost 😉
Want ik kan echt niet verstaan waarom iemand überhaupt 1gbps nodig heeft, buiten iemand die continu grote bestanden moet weg en weer slepen, of ben ik daar zo verkeerd in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier een EAP225 outdoor omdat die 5 Ghz heeft.

Voldoende bandbreedte als er een feestje buiten is.

Bij redelijk wat afstand kakt de snelheid aardig in. Heb geen tuin van 30 meter. Max 15 meter afstand van buiten AP en dan werkt het prima.

30 meter bereik niet echt getest. Als je wilt kan ik morgen een WiFi 2.4 Ghz aanmaken en 30 meter vanaf gaan staan. Kijken of ik dan nog bereik heb en zo ja hoe snel het nog is.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die EAP110 is vooroorlogse wifi-N rommel.

Kan je niet een derde unit van Telenet nemen? Wel zo makkelijk met configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:16
Dan leggen we het anders uit. Op 1 meter afstand heb je 1 gbit/s als snelheid als je 1 apparaat erop aansluit. Op 10 meter afstand heb je nog maar 200mbit/s over omdat de afstand groter is. Ook als je meerdere apparaten aansluit gaat de snelheid al snel omlaag omdat alles wordt gedeeld.

Je wilde tot 30 meter gaan? Dan zou ik wel goed opletten dat je een access point neemt die dat goed aan kan. Een access point heeft vaak goede externe antennes, een mobiel of tablet heeft alles ingebouwd en dus minder goed.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bridelance schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:57:
Mja, natuurlijk komt dat ook met additionele kost 😉
Wil je voor een dubbeltje op eerste rij staan?

Buiten WiFi is anders dan binnen WiFi. Om te beginnen heb je nul muren of isolatie. Dat is geweldig want jouw signalen worden niet gedempt, maar die van alle buren ook niet. 2.4GHz gaat tenzij je in buitengebied zonder buren woont een en al drama zijn.
Want ik kan echt niet verstaan waarom iemand überhaupt 1gbps nodig heeft, buiten iemand die continu grote bestanden moet weg en weer slepen, of ben ik daar zo verkeerd in?
Geadverteerde snelheid != behaalde snelheid.

Sowieso geldt bij WiFi dat hogere snelheden ook hogere stabiliteit betekenen. Met WiFi-5 (uit 2014...) zit je bij alles <30Mbps in de foutcorrectie-marge. Je wilt daar ver, ver boven zitten. 1Gbps is misschien niet nodig qua throughput, maar dat wil ook zeggen dat je minstens 15dB marge hebt qua signaal. Die wil je wel hebben.

Maar los daarvan, kijk eens naar levensduur. Het is 2024. De EAP225 v3 is een ontwerp uit 2018 op basis van een chip (QCA9886) uit 2015, oftewel 9 jaar oud. De EAP225 v1 en 2 zijn al EoL, de v3 gaat dat binnenkort ook zijn.

Als je niet veeleisend bent, heb je uit performance-oogpunt geen reden om voor WiFI-6 te gaan. Maar juist als je nu voor een aantal jaar klaar wilt zijn wil je geen oud schroot kopen. Anno 2024 is een WiFi-6 apparaat mainstream te noemen en kun je zeker 5 jaar mee vooruit. Dat geldt niet voor een WIFi-5 dino.

Dus voor een outdoor appraat zou ik - als je TP-Link Omada wilt - de EAP610-Outdoor aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:52

mjl

Ugh

Koop een paar routertjes en maak daar wat AP’s mee. Hang die strategisch op aan de rand van je huis en in je schuur en je komt al een eind. Als je zou willen kan je ook een kunstof waterdichte kast kopen en daar een router in plaatsen. Zeker als je het van een V&A en/of marktplaats haalt hoeft het niet veel te kosten.

Ik heb dit in de tuin hangen, kast was een paar tientjes via marktplaats, router had ik nog, alleen de UTP kabel was wat aan de lange kant :)

Nagenoeg geen demping (aan de onderzijde steken 2 van de antennes ook naar buiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfIpEBSuxiHqPDZ0w1qozawIaaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CG8mOgj6u6IYVpXfdlL9jwO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door mjl op 21-07-2024 17:34 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
heeft iemand ervaring met een outdoor antenna?

De wifi router zit bij ons achter de gevel maar het signaal komt er gewoon niet goed doorheen. Nu kan ik wel een Ethernet kabel door de muur heen brengen, maar een outdoor antenna aansluiten op de ap die leterlijk achter de gevel zit lijkt mij ook geen slecht idee. Indoor routers zijn namelijk wat makkelijker te verkrijgen (en te modificeren voor openwrt) dan een outdoor model.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Poynting is redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
jadjong schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:21:
Poynting is redelijk betaalbaar.
ik ga daar eens naar kijken. Maar geen gekke gedachte dus om de AP binnenhous te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tja, een RJ45 monteren kan iedereen. N-plug of SMA op de antenne is andere koek, vandaar dat je eerder een AP buiten hangt dan iets zoekt met externe antenne en vervolgens de antenne-kabel door de muur trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
justice strike schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:06:
heeft iemand ervaring met een outdoor antenna?

De wifi router zit bij ons achter de gevel maar het signaal komt er gewoon niet goed doorheen. Nu kan ik wel een Ethernet kabel door de muur heen brengen, maar een outdoor antenna aansluiten op de ap die leterlijk achter de gevel zit lijkt mij ook geen slecht idee. Indoor routers zijn namelijk wat makkelijker te verkrijgen (en te modificeren voor openwrt) dan een outdoor model.
Outdoor router zijn er niet omdat je daar AP's voor gebruikt.
Een router als AP gebruiken is niet erg zinvol.

Als je geen gaten door de muur wilt dan kun je gewoon in jouw geval een AP direct aan de andere kant van de muur plaatsen waar jouw router hangt en die AP als repeater gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
justice strike schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:06:
Misschien is een Powerline/AP in de schuur ook een optie?
WiFi in tuin: werkt TP Link Deco i.c.m. Powerline in Mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ben(V) schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Outdoor router zijn er niet omdat je daar AP's voor gebruikt.
Een router als AP gebruiken is niet erg zinvol.
je hebt gelijk. Ik bedoel een AP
Als je geen gaten door de muur wilt dan kun je gewoon in jouw geval een AP direct aan de andere kant van de muur plaatsen waar jouw router hangt en die AP als repeater gebruiken.
Ik moet dan alsnog een gat boren voor de stroom

Maar een gaatje om de SMA kabel erdoorheen te trekken moet toch wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Meestal heb je buiten of wel een wcd.

Natuurlijk kun dat wel doen maar meestal ben je er niet met een antenne en als je dat met de bestaande router doet heb je binnen geen bereik meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Hier een powerline in de tuin, werkt prima. In de tuin streamen we wat, barbecuen we wat, ontspannen we wat… meer dan genoeg. Haal 20-30mbit, het kostte me nog geen 60 euro.

Had vooral dekking nodig voor de thermometer en bluesound / speakers buiten. Anders werkt 5g wel…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Miezie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:19:
Hier een powerline in de tuin, werkt prima. In de tuin streamen we wat, barbecuen we wat, ontspannen we wat… meer dan genoeg. Haal 20-30mbit, het kostte me nog geen 60 euro.

Had vooral dekking nodig voor de thermometer en bluesound / speakers buiten. Anders werkt 5g wel…
ik wint 60mbit wel heel langzaam. Dan prik ik wel een gaatje en zet ik een AP buiten. Kost volgens mij ook 5 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

justice strike schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:45:
[...]

ik wint 60mbit wel heel langzaam. Dan prik ik wel een gaatje en zet ik een AP buiten. Kost volgens mij ook 5 tientjes.
Hoe realistisch is een scenario van een x aantal 4K streams buiten? Moet de PlayStation downloaden via dat accesspoint?

Iedereen mag het uiteraard voor zichzelf weten, maar de 800mbit die ik binnen draadloos haal (wat ook al totaal onnodig is, omdat internet maar 100mbit is…) hoef ik buiten echt niet. Dekking is de sleutel, afhankelijk van de context is 2,4ghz daarin heel behulpzaam en verder is het budget imho bepalend. TS kan prima zijn behoefte invullen met ouder materiaal, zonder de tophoeveelheid aan bandbreedte te hebben.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1