Mijn 3 fase omvormer meet op 1 vd fases een afwijking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheetahrunout
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-10 23:36
Situatie:

Ik ben in het bezit van 2 omvormers voor zonnepanelen. Systeem 1: Oostkant 6kW 3fase omvormer. En systeem 2: Westkant 6kW 3fase omvormer.

Systeem 1: Solis S5-GR3P6k
Systeem 2: Huawei Sun2000-6KTL-M1

Als ik de fase spanning meet bij de schakelaars op 30cm van beide systemen meet ik daar op elke fase 241V. (Bij actieve systemen)

Nu meet de Huawei intern 3 voltages die ongeveer gelijk liggen 236,5V. Opzich is dat al gek, gezien de spanning daar lager is dan wat ik zelf meet, maar dat kan afwijking zijn in mijn meter of die van Huawei.

De Solis omvormer meet echter iets geks. Deze meet 235, 247, 235. Ik heb hierover contact gehad met de leverancier, echter deze zegt dat het aan het net ligt en dat de omvormer verder ok is.

Nu kan ik best een afwijking accepteren, maar 12Volt verschil tussen de fases die ik nergens anders terug kan meten doet mij vermoeden dat er een fout zit in de meting van de omvormer.

Mis ik nog iets waardoor ik tot een andere conclusie zou kunnen komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
ik probeer iets te verzinnen, maar kom ook nergens op.
nog een keer meten is vaak wel verstandig. check check dubbel check.
(de V kan gewoon per minuut verschillen, maar dan denk ik ook niet aan 12V, maar zeg nooit nooit natuurlijk.)

kun je ook je slimme meter uitlezen?
daar heb je ook een V per fase.
zie je het daar ook, dat er weinig verschil is tussen de verschillende fase?

(vind de setup die je hebt wel een beetje vreemd.
2x een 6kW omvormer voor 2 verschillende richtingen.
terwijl het vaak zo tof is om 2 richtingen te combineren op 1 omvormer.
zo heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer, dit kan door de verschillende momenten de top bereiken tussen oost en west.
maar goed dit kan door allerlei redenen zijn ontstaan, en een historie hebben die ik niet weet. dus dit is ook een andere discussie.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@cheetahrunout als we jouw meting van 241V als waarheid aanhouden, dan zitten alle metingen binnen 2.5%. Het is raar en kan vervelend zijn ivm onterecht uitschakelen op te hoge spanning, maar kan binnen de toleranties vallen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Slecht contact op de omvormer aansluiting?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 18:11
Enige manier om erachter te komen is om te meten in de Solis.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning