Airco koelt niet/nauwelijks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb deze mobiele airco, vorig jaar gekocht.

Ik probeer er een kamer van ongeveer 16m2 mee te koelen. De kamer heeft triple glas en de spouwmuren zijn extra met 4cm PIR platen aan de binnenkant geisoleerd. Boven de kamer zit een zolder welke met 15cm glaswol volledig geisoleerd is... De afvoerbuis wordt netjes naar buiten geleid en er is daar geen lekkage (ik heb wat geklust). De airco trekt dus lucht aan van onder de deur.

Allemaal niets bijzonders dus, en de airco is geen mega-model, maar hij zou een goed geisoleerde kamer van 16m2 (39m3) toch goed koel moeten kunnen houden...?

De fan draait altijd als hij aan staat (mode cooling en targettemperatuur op 16 graden) maar je hoort de koelmotor na een paar minuten koelen weer afslaan, en dan is het gewoon weer een grote luide ventilator die niet koelt.

Ik heb de airco vanochtend aangezet toen het 23,5 graden was in de kamer, nu is het 27 graden...

Weet iemand waarom hij steeds uit gaat? In de handleiding staat er niets over, en alles staat voor zover ik weet goed ingesteld, en de afvoer van het waterreservoir staat open boven een emmer.

In de handleiding kan ik er niets over vinden, en als de motor aan staat voelt het ook wel heel even lekker, maar hij gaat dus continu weer uit

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wat gebeurt er als je de thermostaat op 10 graden zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

De compressor moet aanblijven, dat is dat 'gebrom' waarvan je nu zegt dat die uitvalt na een paar minuten.
Dat komt ofwel door een te hoge temperatuur-instelling, door een verkeerde mode, of door een defect.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Even ter zijde, maar van een €200 airco kan je natuurlijk niet al teveel verwachten.

Zelf heb ik jaren geleden een mobiele airco gekocht (destijds iets van €500, inmiddels staat 'ie al jaren ongebruikt, omdat 'ie veel herrie maakt en weinig uithaalde) en ik herken wel dat ik vaak moest klooien om dat ding in de koelstand te houden.

Lukt het wel om, als 'ie weer stopt met koelen, door de verschillende standen te stappen en 'm weer aan het koelen te krijgen? Bij mij was dat namelijk vaak de workaround om 'm koelend te houden.
devriesjande schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:29:
Zo'n mobiele airco heeft volgens mij altijd 16 graden als minimumtemperatuur, lager kan dus niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Hahn op 20-07-2024 14:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Barrycade

Through the...

Als je compressor uitslaat klinkt alsof er een defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekbak vol?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Waterreservoir vol.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
devriesjande schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:29:
Laagste is 16 inderdaad.
Zit een sensor/led in die aangeeft dat hijniet vol is, plus ik heb de stop er permanent uit, hij staat boven een emmer.

Lijkt het meest op defect momenteel... ik zal eens kijken of ik niets iets met de bedrading kan doen dat de koelpomp altijd aan staat.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Aircos in deze prijsrange zijn gewoon ruk. Zelf ook zo een lel gehad. Kapot na 1 zomer. Garantieclaim maken :-)

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:44
De compressor wordt met een reden uitgeschakeld. Als de druk te hoog wordt door een vuile verdamper, schakelt hij de compressor uit.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
tldr; hij doet het weer :)

Okee, afvoerslang er af, airco on het midden van de kamer open geschroefd en aangezet om eens te zien wat er allemaal gebeurd. Filters en radiatoren zien er allemaal zeer netjes/schoon uit.

En zo los blijft hij gewoon draaien!

Hypothese: mijn afvoerbuis naar buiten was iets kleiner dan de buis die bijgeleverd was. Ik dacht dat dat geen probleem was want er kwam alsnog een hoop warme lucht uit, maar als hij zijn warmte niet kwijt kan dan slaat hij uit veiligheid uit, en pas na een hele tijd weer aan.

Tijdelijke slang-door-raam-constructie gemaakt en hij draait nu een half uur zonder problemen en ik voel het al koeler worden in de kamer. Hopelijk was dit het, bedankt voor het meedenken!

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Yep, dat kan het prima zijn. Als de airco zijn eigen warmte niet goed kwijt kan, wordt ie te heet en slaat af. Dat is een te verwachten probleem als je een dunnere (of langere) afvoerslang gebruikt als dat bij is geleverd. Is het heel warm buiten? Dan is dat probleem er ook sneller.
Ik ben eens iemand wezen helpen die hetzelfde probleem had. Die had z'n originele afvoerslang door zn gevel geboord en daar zo'n mooi afwerk rooster opgezet van de bouwmarkt. Heeft zichzelf nooit gerealiseerd dat dat de halve capaciteit kost. Roostertje eraf, en zn airco ging weer als de brandweer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:39
Nu nog een tweede slang eraan modden voor beter efficiëntie / koelprestaties: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen
Pagina: 1