Ha mede-tweakers,
Afgelopen maand hebben we ons eerste huis gekocht en hierbij komt ook een nieuw thuisnetwerk om de hoek kijken. Nu heb ik al wat rondgekeken op Tweakers, maar door de vele opties zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben dus benieuwd naar jullie advies/ervaringen!
Momenteel zijn we druk aan het verbouwen en gaan we het huis voorzien van bekabeld internet. Mijn plan is om op elke verdieping een access point via ethernet aan te sluiten t.b.v. een stabiele wifiverbinding. We hebben KPN gekozen als provider (1 Gbit glas, enkel internet zonder TV en bellen).
Ik heb nu de volgende opties voor ogen:
Alvast bedankt voor het meedenken!
Afgelopen maand hebben we ons eerste huis gekocht en hierbij komt ook een nieuw thuisnetwerk om de hoek kijken. Nu heb ik al wat rondgekeken op Tweakers, maar door de vele opties zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben dus benieuwd naar jullie advies/ervaringen!
Momenteel zijn we druk aan het verbouwen en gaan we het huis voorzien van bekabeld internet. Mijn plan is om op elke verdieping een access point via ethernet aan te sluiten t.b.v. een stabiele wifiverbinding. We hebben KPN gekozen als provider (1 Gbit glas, enkel internet zonder TV en bellen).
Ik heb nu de volgende opties voor ogen:
- KPN Box 12 gebruiken en uitbreiden met SuperWiFi punten.
- Voordeel: Relatief goedkoop, weg van de minste weerstand, support van KPN. Nadeel: Duurdere access points zijn mogelijk sneller/stabieler/uitgebreider. Vast in het KPN ecosysteem en bij een eventuele toekomst overstap van provider moet er een nieuwe oplossing gevonden worden.
- KPN Box 12 gebruiken als modem/router en access points gebruiken van een andere partij (bijv. TP-Link Deco’s).
- Voordeel: Wifioplossing is provider onafhankelijk. Veel keuze in hardware. Nog steeds support van KPN voor het modem/router gedeelte. Nadeel: Veel apparaten (stroomverbruik).
- Optie 2 maar dan ook de modem/router vervangen door een derde partij apparaat mét wifi. Ik zie dat een FRITZ!Box hier vaak voor wordt gekozen omdat deze al presets heeft in de software voor providers zoals KPN.
- Voordeel: Een apparaat minder. Mogelijk sneller/stabieler/uitgebreider dan de hardware van KPN. Nadeel: Geen support van KPN. Vereist mogelijk meer kennis van netwerken dan andere opties.
Alvast bedankt voor het meedenken!