Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 11:13
Ha mede-tweakers,

Afgelopen maand hebben we ons eerste huis gekocht en hierbij komt ook een nieuw thuisnetwerk om de hoek kijken. Nu heb ik al wat rondgekeken op Tweakers, maar door de vele opties zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben dus benieuwd naar jullie advies/ervaringen!

Momenteel zijn we druk aan het verbouwen en gaan we het huis voorzien van bekabeld internet. Mijn plan is om op elke verdieping een access point via ethernet aan te sluiten t.b.v. een stabiele wifiverbinding. We hebben KPN gekozen als provider (1 Gbit glas, enkel internet zonder TV en bellen).

Ik heb nu de volgende opties voor ogen:
  1. KPN Box 12 gebruiken en uitbreiden met SuperWiFi punten.
  2. Voordeel: Relatief goedkoop, weg van de minste weerstand, support van KPN. Nadeel: Duurdere access points zijn mogelijk sneller/stabieler/uitgebreider. Vast in het KPN ecosysteem en bij een eventuele toekomst overstap van provider moet er een nieuwe oplossing gevonden worden.
  3. KPN Box 12 gebruiken als modem/router en access points gebruiken van een andere partij (bijv. TP-Link Deco’s).
  4. Voordeel: Wifioplossing is provider onafhankelijk. Veel keuze in hardware. Nog steeds support van KPN voor het modem/router gedeelte. Nadeel: Veel apparaten (stroomverbruik).
  5. Optie 2 maar dan ook de modem/router vervangen door een derde partij apparaat mét wifi. Ik zie dat een FRITZ!Box hier vaak voor wordt gekozen omdat deze al presets heeft in de software voor providers zoals KPN.
  6. Voordeel: Een apparaat minder. Mogelijk sneller/stabieler/uitgebreider dan de hardware van KPN. Nadeel: Geen support van KPN. Vereist mogelijk meer kennis van netwerken dan andere opties.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en/of ervaringen met (een van) bovengenoemde opties.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via RAW_ op 20-07-2024 18:06)

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Beste @RAW_,

Hier precies hetzelfde gehad een paar jaar geleden. Zoals hierboven gevraagd: wil je lekker prullen en tweaken dan lijkt iedereen het er over eens dat Ubiquiti leuk is; wil je iets dan simpelweg werkt zijn er makkelijkere oplossingen. Voor mij gold het laatste. Zo goed als hetzelfde lijstje opties overwogen, zie hier: Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway

Mijn keuze: Cat6 kabels van de meterkast naar de 1e (niet in gebruik), naar de 2e en naar de schuur. Asus mesh setje als access point bekabeld aangesloten (KPN doos als modem + DHCP, PiHole voor DNS) en draait al een hele tijd stabiel en naar volle tevredenheid. Ook 4K televisies niet bekabeld, lang leve de wifi. Nog nooit gedoe mee gehad. Wat meer details voor mijn setup hier: ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) review door Pol23

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
wat wil je zelf?
- geen gedoe met kastjes en kennis, geen speciale behoefte op gebied van internet? Ga voor KPN, paar AP's erbij en niet meer naar omkijken.
- wil je onafhankelijk zijn van je provider zodat overstappen makkelijk wordt? Vind je de techniek van netwerken leuk? Lees je bv alle berichten hier? heb je speciale wensen (bv vlans)? Dan moet je gewoon je eigen netwerk bouwen inclusief router. DHCP zelf regelen en gaan spelen met alle mogelijkheden.

Ikzelf behoor tot die laatste groep, met een eigen (in mijn geval Ubiquiti) netwerk kan ik willekeurige providers aansluiten tot 2.5Gbps (mocht dit ooit nodig zijn ;-)) en de router van de provider kan in een doos op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Ha emielbf,

Bedankt voor je reactie en goede vraag!

Ik herken me meer in het eerste punt. In het verleden heb ik wel aangeklooid met DD-WRT, maar naarmate ik ouder wordt merk ik dat mijn voorkeur verschuift naar oplossingen die "gewoon werken". Om diezelfde reden heb ik mijn zelfbouw server omgewisseld voor een Synology NAS. Ik heb verder ook geen exotische behoeften op gebied van netwerk.

Heb jij nog ideeën over access points? Ik neig nu naar een setje Deco's in Access Point mode achter de KPN box te plaatsen. Of zijn er betere/efficiëntere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:28

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Heb je al op het KPN forum gekeken? https://community.kpn.com/modems-123
Ik zelf heb vrij snel een Fritzbox aangeschaft met een aantal repeaters.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48
@RAW_
Als eerste stap zou ik gaan kijken op welke plekken je allemaal netwerkkabels kan trekken (cat 6 is voldoende). Zelf heb ik de oude coax aansluitingen vervangen voor netwerk aansluitingen. Op die manier kan je mogelijk in elke kamer/ruimte wel een vaste aansluiting krijgen.
Al die kabel komen dan hopelijk uit in je meterkast, daar een patch paneel plaatsen.

Qua wifi, ga sowieso voor een oplossing die los staat van je provider. Dus een paar losse AP's. Die zijn zo gebruiksvriendelijk dat je echt geen ondersteuning van KPN nodig hebt.
Zelf had ik de wifi op de modem van KPN uit gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03
Dit zelfde probleem gehad bijna 3 jaar geleden.

Op alle thuiswerk plekken netwerk aangelegd.
En daarnaast 2 tp-link omada accespoints opgehangen met 1 controller.

Werkt echt perfect.

Vorig jaar wat problemen gehad met mijn KPN box 12 modem.
Toen kwam ik erachter dat ze de log functie uit de box 12 hebben gesloopt.

Ik heb toen de box 12 vervangen voor een omada modem.

Werkt als een trein, eigenlijk nooit internet probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
Beste @RAW_,

Hier precies hetzelfde gehad een paar jaar geleden. Zoals hierboven gevraagd: wil je lekker prullen en tweaken dan lijkt iedereen het er over eens dat Ubiquiti leuk is; wil je iets dan simpelweg werkt zijn er makkelijkere oplossingen. Voor mij gold het laatste. Zo goed als hetzelfde lijstje opties overwogen, zie hier: Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway

Mijn keuze: Cat6 kabels van de meterkast naar de 1e (niet in gebruik), naar de 2e en naar de schuur. Asus mesh setje als access point bekabeld aangesloten (KPN doos als modem + DHCP, PiHole voor DNS) en draait al een hele tijd stabiel en naar volle tevredenheid. Ook 4K televisies niet bekabeld, lang leve de wifi. Nog nooit gedoe mee gehad. Wat meer details voor mijn setup hier: ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) review door Pol23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 20:02
Ik dacht ook dat die KPN box 12 voldoende was nadat ik verhuisd was. Maar dat ding was bij mij een ramp. Wifi viel steeds uit (leuk joh, met internetradio) en die KPN SuperWifi-dingen zouden mij alleen nog maar meer afhankelijk van KPN maken.

Ik zat voor de verhuizing bij Ziggo en had daar ook alleen maar gedoe met hun connectbox. En mijn schreeuwend dure Asus router was goed, maar had af en toe ook kuren.

Heb de Fritzbox 4060 gehaald, aangesloten, KPN gekozen en klaar. Eindelijk geen gezeik meer na al die jaren gedoe. Het werkt nu gewoon zonder dat ding van tijd tot tijd opnieuw op te moeten starten of wat dan ook. Ik heb ook TV van KPN en dat werkt dus ook gewoon.

Ik heb op de eerste verdieping en zolder een FritzRepeater 1200 AX geplaatst en bedraad aangesloten, in mesh-configuratie, en daarmee is de wifi in heel het huis goed.

En heb verder zoveel mogelijk bedraad aangesloten. Alles wat een vaste plek heeft en bedraad kan, is ook bedraad. TVs, printers, desktop-computers, mesh-punten dus ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
@RAW_ Welke je ook kiest, ik zou nu het huis nog leeg is direct netwerkkabels aanleggen voor:
- accesspoints
- je NAS
- tv's
- eventuele gameconsoles en pc's die een vaste plek krijgen.

Mochten er nog tv en telefoonaansluitingen in de muur zitten die in de meterkast komen, dan zou ik die ook (laten) ombouwen naar netwerkaansluitingen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

FredvZ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:56:
@RAW_ Welke je ook kiest, ik zou nu het huis nog leeg is direct netwerkkabels aanleggen voor:
- accesspoints
- je NAS
- tv's
- eventuele gameconsoles en pc's die een vaste plek krijgen.

Mochten er nog tv en telefoonaansluitingen in de muur zitten die in de meterkast komen, dan zou ik die ook (laten) ombouwen naar netwerkaansluitingen.
Eens, leg meer kabels in de muren dan dat je nu gebruikt, als het achteraf moet is het echt gedoe.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAW_
Bedankt voor de input allen! _/-\o_

Ik ben inderdaad van plan om ethernetkabels te trekken naar meerdere kamers. Het gaat om een 100 jaar oud huis, dus we moeten sowieso alle elektra vervangen en nieuwe schakelaars + wandcontactdozen infrezen :P . Ik heb al een patchpaneel, 100 meter aan CAT6a (overkill, I know) kabel, en UTP inbouwdozen klaarliggen.

Wat betreft de wifi oplossing merk ik dat de reacties gemengd zijn:
@chrisborst & @Pol23 lijken tevreden te zijn met de KPN modem i.c.m. losse AP's.
Bij @joke_name & @xFeverr gaf de KPN Box 12 toch wat problemen.

Verder lijkt het erop dat de meesten voorstander zijn van AP's die niet provider gebonden zijn, dus daarmee kan ik optie #1 (SuperWiFi Punten) afstrepen. Ik wil het mezelf ook niet te moeilijk maken, dus pro(sumer) oplossingen als Ubiquiti, Omada, etc. laat ik ook achterwegen.

Blijft de keuze tussen een consumenten mesh setje van bijvoorbeeld TP-Link of ASUS als AP's achter de KPN box hangen of heel de KPN box vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48
@RAW_
Je kan natuurlijk altijd eerst met de KPN modem beginnen en later upgraden naar een eigen modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pol23
@RAW_, goede samenvatting!
RAW_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:55:
Wat betreft de wifi oplossing merk ik dat de reacties gemengd zijn:
@chrisborst & @Pol23 lijken tevreden te zijn met de KPN modem i.c.m. losse AP's.
Bij @joke_name & @xFeverr gaf de KPN Box 12 toch wat problemen.
Heb hier een experiabox v10 met 100mbps glasvezel (praktijk 130-140). Heb ik in de 7+ jaar dat we hier wonen denk ik niet meer dan 1 keer de stekker uit hoeven trekken…

Voor je eigen netwerk onafhankelijk willen zijn van je provider vond ik destijds wel een goed argument. Dus zoals @chrisborst voorstelt heb ik een mesh router set gekocht die nu ‘slechts’ als AP dienst doen. Zelfs DHCP komt nog van de KPN doos. Te lui om over te zetten + nooit klachten gehad…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAW_
Alright, jullie hebben mij overtuigd! :P

Het is inderdaad doelmatiger om eerst de apparatuur te gebruiken die al aanwezig is. Upgraden kan altijd nog!
Ik ga wat research doen naar een leuk mesh setje om als AP's achter de KPN modem te hangen.

Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 15-09 20:02
Pol23 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:57:
@RAW_, goede samenvatting!
Heb hier een experiabox v10 met 100mbps glasvezel (praktijk 130-140). Heb ik in de 7+ jaar dat we hier wonen denk ik niet meer dan 1 keer de stekker uit hoeven trekken…
De v10 wordt toch ook gezien als het beste (stabielste) modem dat KPN uitgeeft? Zo lang mogelijk blijven aanhouden dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
xFeverr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:17:
De v10 wordt toch ook gezien als het beste (stabielste) modem dat KPN uitgeeft? Zo lang mogelijk blijven aanhouden dus
Goed om te weten, thanks! Zal m vast zetten met n paar flinke bouten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
RAW_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:05:
Alright, jullie hebben mij overtuigd! :P

Het is inderdaad doelmatiger om eerst de apparatuur te gebruiken die al aanwezig is. Upgraden kan altijd nog!
Ik ga wat research doen naar een leuk mesh setje om als AP's achter de KPN modem te hangen.

Bedankt voor het meedenken allen!
beperk jezelf nou niet tot mesh, je hebt immers overal kabels liggen en dan ben je voorbij 'mesh'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Ik bedoelde inderdaad bedrade access points i.p.v. mesh met een draadloze back end. Ik haalde de termen seamless roaming en mesh even door elkaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 14:35
Staar je ook niet blind op andere routers en mesh oplossingen.
Ik had onlangs mijn experiabox 12 + deco m4 mesh vervangen voor een nette fritzbox 7590ax en 2 fritz repeaters 1200ax kortom dit zou een mooi mesh setje zijn.
Tja dan blijkt achteraf het geheel veel onstabieler en het bereik minder dan wat ik had.
Mijn advies is begin idd met de router van je provider incl. die repeaters en kijk eens hoe dat werkt, iedere situatie is uniek en wat voor de ene perfect werkt kan voor jou drama zijn.
Later kun je overwegen om een complete set aan te schaffen die je evt retour stuur mocht het niet lekker werken

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Pagina: 1