Eerste vraag die in me opkomt: wat is veranderd?
Om overal in een doorsnee NL eengezinswoning goede dekking te hebben, heb je doorgaans twee of drie AP's nodig, dus zo gek is het niet - maar weten wat veranderd is kan helpen met inschatten wat het beste gaat werken.
Waar ik nu over twijfel is of ik aan het bestaande netwerk gewoon een paar AP's toevoeg of dat ik ook een router/gateway etc zou moeten toevoegen.
Op zich ben ik niet ontevreden over de KPN experiabox v10. Dat ding doet nu eigenlijk alles (gateway, router, switch, AP en DHCP) maar het bereik schiet sinds recent pas tekort.
Bereik is waarschijnlijk nog steeds >300m over open veld. Probleem is dat je niet in een open veld woont, dus het is een kwestie van dekking, niet bereik. Maar goed, insteek om alleen datgene wat problemen geeft aan te pakken is doorgaans een verstandige.
Op basis van wat ik op tweakers (en andere bronnen) lees gaat het Ubiquiti worden. Schijnbaar de enige die met meerdere AP's fatsoenlijke seamless roaming voor elkaar krijgt
Ben bang dat er iets teveel fanboy-gebeuren rond UniFi is. Het is in de regel prima spul (ik draai jaar of zes twee UAP AC Pro's naar doorgaans prima tevredenheid), maar uitgerekend wat ze rondom roaming doen is helemaal niet zo bijzonder. Roaming is bij WiFi primair verantwoordelijkheid van de client, en clients van afgelopen zeven jaar doen dat in de regel prima zolang je je instellingen niet verprutst hebt. Dat is grootste meerwaarde UniFi voor gemiddelde gebruiker: automatisch op alle AP's de relevante instellingen gelijk. Sterker nog, in de beginjaren was dat werkelijk enige wat UniFi voor je deed. Dat was genoeg om veel mensen een goede ervaring te geven.
Maar goed, rest van de wereld staat niet stil. Ieder managed WiFi set (AP's, mesh, wat dan ook) biedt ondertussen die functionaliteit. Qua roaming is UniFi niet beter dan een willekeurige TP-Link Deco uit de Mediamarkt, of trouwens dan KPN's SuperWiFi. Wat voor mij van toegevoegde waarde is aan UniFi is dat je diep onder de motorkap instellingen kunt wijzigen. Dat kan nadrukkelijk niet met voorgenoemde andere sets - maar goed, als je op dat niveau niet weet waar je mee bezig bent kun je meer kapot maken dan iets anders, exact de reden waarom die instellingen meestal niet beschikbaar zijn. Ik gok dat het voor jou niet zo noodzakelijk is.
Wat aan UniFi negatief is, is vooral de firmware management. Je moet een controller ergens op draaien en de firmwareversie op de AP's is afhankelijk van de versie controllersoftware. Met name als je langere tijd geen updates gedraaid hebt, kan het gebeuren dat als je iets wilt gaan instellingen, de controller en AP's zo ver uit elkaar liggen dat een update ook niet meer simpel lukt en je feitelijk alles opnieuw moet gaan instellen. Is mij zelf hier een keer overkomen. Dat was een kleine irritatie. Maar ik heb nav mijn tot dan toe goede ervaringen met UniFi ook bij anderen met minder kennis en interesse UniFi aangeraden en daar is het ook (soms meerdere keren) mis gegaan, wat diegene downtime kost en mij al snel middagje om alles weer op orde te krijgen. Daarom ben ik een stuk terughoudender geworden om UniFi aan te raden, met name aan mensen die dit mogelijk niet zelf zouden kunnen oplossen.
Overigens, meest voor de hand liggende concurrent van Ubiquiti's UniFi, namelijk TP-Link's Omada, heeft last van exact hetzelfde.
Als je zegt dat je in beginsel tevreden was met je KPN Experiabox zou ik sterk overwegen om ipv UniFi je WiFi-dekking uit te breiden met KPN SuperWiFi. Het werkt exact als je al gewend bent, en onder de motorkap zorgt KPN voor firmwareupdates. Oh, en het is goedkoper dan UniFi. Zoals gezegd, voor de roaming hoef je het niet te laten, de meest relevante zaken zijn volkomen identiek. Plus als je vastloopt kun je de helpdesk bellen...
(ik heb er 3 nodig).
Hoe heb je dat bepaald? Als je tot kort met een enkele AP (de Experiabox) alles naar tevredenheid dekte, ligt het meer voor de hand om met twee AP's te beginnen.
Vraag: wat is slim (ik ben niet onhandig maar geen IT-pro):
Daarom dus mijn terughoudendheid om UniFi aan te raden. Als je onafhankelijk wilt zijn van je provider met je WiFi en/of een meer enterprise-oplossing zoekt zou ik eerder HP/Aruba InstantOn aanraden. Combo van zeer krachtige mogelijkheden met een behoorlijk idiot-proof installatie. Groot voordeel tov UniFi en Omada is dat de controller op de AP's zelf draait en je dus geen losse controller ergens moet installeren. Het is iets duurder, maar nog steeds goed te doen in prosumer-segment.
Optie 1: 3 AP's met PoE injectors (of PoE switch) gewoon in de experiabox pluggen. Ik heb nog 'n losse unmanaged switch voor wat extra poorten maar ik lees her en der dat Ubiquiti soms niet blij is met een niet-Ubiquiti DHCP server. Ubiquiti controller op raspberry pi of een PC/laptop (hoeft niet permanent aan te staan als ik het goed begrijp). Experiabox regelt verder alles, enkel wifi uit
Makkelijkste optie. Ik zou hier alleen van afwijken als je iets specifieks wilt (rommelen met VLANs bijv) dat niet kan met de Experiabox.
Optie 2: 2 AP's + dream router of machine + experiabox die enkel internet doorgeeft (dus dat blijft de gateway als ik de termen goed begrijp)
Van de nadelen van de dream router zoals in de tweakers review vind ik vooral de buggy firmware een issue.
Major issue. Waar UniFi redelijk mature is qua WiFi (zolang je regelmatig je updates draait van zowel controller als AP) is dit meer voor mensen die betaald willen betatesten. Sowieso zou ik eerder voor de oudere USG gaan dan die Dream. Ja, minder krachtig, maar wel bewezen stabiel. Maar goed, ik lees nergens dat je iets wilt dat niet met je Experiabox kan, dus ook een USG is geld over de balk gooien en jezelf extra complexiteit op de hals halen zonder dat je er concreet voordeel uit haalt.
Niet de hoogste snelheid op 2.4GHz kom ik wel overheen
2.4GHz zou je enkel voor IoT of low-end/legacy moeten gebruiken. Zodra "snelheid" relevant is moet je toch met 5GHz verbinden.
Verder in het netwerk (typisch huishouden):
- 100/100 glasvezel (haalt meestal 130/140)
- ongeveer 6 wired clients
- ongeveer 20 wireless clients
- pi-hole op raspberry pi (zou ook DHCP kunnen voorzien?)
Niets spannends. De Pi-Hole is meest ingewikkelde, maar goed, dat werkt nu al, dus geen reden om iets te veranderen.
En dat is waarom ik inderdaad zeg: blijf lekker bij KPN. Als je de SuperWiFi aansluit wordt automatisch WiFi in de router uitgeschakeld. Veel simpler ga je het niet krijgen, en nogmaals, qua performance en roaming werkt het exact hetzelfde.