Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Beste tweakers,

omdat het wifibereik sinds kort wat teleur stelt ben ik eens aan het kijken naar een upgrade. Waar ik nu over twijfel is of ik aan het bestaande netwerk gewoon een paar AP's toevoeg of dat ik ook een router/gateway etc zou moeten toevoegen.

Op zich ben ik niet ontevreden over de KPN experiabox v10. Dat ding doet nu eigenlijk alles (gateway, router, switch, AP en DHCP) maar het bereik schiet sinds recent pas tekort.

Op basis van wat ik op tweakers (en andere bronnen) lees gaat het Ubiquiti worden. Schijnbaar de enige die met meerdere AP's fatsoenlijke seamless roaming voor elkaar krijgt (ik heb er 3 nodig).

Vraag: wat is slim (ik ben niet onhandig maar geen IT-pro):

Optie 1: 3 AP's met PoE injectors (of PoE switch) gewoon in de experiabox pluggen. Ik heb nog 'n losse unmanaged switch voor wat extra poorten maar ik lees her en der dat Ubiquiti soms niet blij is met een niet-Ubiquiti DHCP server. Ubiquiti controller op raspberry pi of een PC/laptop (hoeft niet permanent aan te staan als ik het goed begrijp). Experiabox regelt verder alles, enkel wifi uit

Optie 2: 2 AP's + dream router of machine + experiabox die enkel internet doorgeeft (dus dat blijft de gateway als ik de termen goed begrijp)
Van de nadelen van de dream router zoals in de tweakers review vind ik vooral de buggy firmware een issue. Niet de hoogste snelheid op 2.4GHz kom ik wel overheen

Verder in het netwerk (typisch huishouden):
- 100/100 glasvezel (haalt meestal 130/140)
- ongeveer 6 wired clients
- ongeveer 20 wireless clients
- pi-hole op raspberry pi (zou ook DHCP kunnen voorzien?)

Beste antwoord (via Pol23 op 23-07-2022 09:42)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pol23 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:32:
Beste tweakers,

omdat het wifibereik sinds kort wat teleur stelt ben ik eens aan het kijken naar een upgrade.
Eerste vraag die in me opkomt: wat is veranderd?

Om overal in een doorsnee NL eengezinswoning goede dekking te hebben, heb je doorgaans twee of drie AP's nodig, dus zo gek is het niet - maar weten wat veranderd is kan helpen met inschatten wat het beste gaat werken.
Waar ik nu over twijfel is of ik aan het bestaande netwerk gewoon een paar AP's toevoeg of dat ik ook een router/gateway etc zou moeten toevoegen.

Op zich ben ik niet ontevreden over de KPN experiabox v10. Dat ding doet nu eigenlijk alles (gateway, router, switch, AP en DHCP) maar het bereik schiet sinds recent pas tekort.
Bereik is waarschijnlijk nog steeds >300m over open veld. Probleem is dat je niet in een open veld woont, dus het is een kwestie van dekking, niet bereik. Maar goed, insteek om alleen datgene wat problemen geeft aan te pakken is doorgaans een verstandige.
Op basis van wat ik op tweakers (en andere bronnen) lees gaat het Ubiquiti worden. Schijnbaar de enige die met meerdere AP's fatsoenlijke seamless roaming voor elkaar krijgt
Ben bang dat er iets teveel fanboy-gebeuren rond UniFi is. Het is in de regel prima spul (ik draai jaar of zes twee UAP AC Pro's naar doorgaans prima tevredenheid), maar uitgerekend wat ze rondom roaming doen is helemaal niet zo bijzonder. Roaming is bij WiFi primair verantwoordelijkheid van de client, en clients van afgelopen zeven jaar doen dat in de regel prima zolang je je instellingen niet verprutst hebt. Dat is grootste meerwaarde UniFi voor gemiddelde gebruiker: automatisch op alle AP's de relevante instellingen gelijk. Sterker nog, in de beginjaren was dat werkelijk enige wat UniFi voor je deed. Dat was genoeg om veel mensen een goede ervaring te geven.

Maar goed, rest van de wereld staat niet stil. Ieder managed WiFi set (AP's, mesh, wat dan ook) biedt ondertussen die functionaliteit. Qua roaming is UniFi niet beter dan een willekeurige TP-Link Deco uit de Mediamarkt, of trouwens dan KPN's SuperWiFi. Wat voor mij van toegevoegde waarde is aan UniFi is dat je diep onder de motorkap instellingen kunt wijzigen. Dat kan nadrukkelijk niet met voorgenoemde andere sets - maar goed, als je op dat niveau niet weet waar je mee bezig bent kun je meer kapot maken dan iets anders, exact de reden waarom die instellingen meestal niet beschikbaar zijn. Ik gok dat het voor jou niet zo noodzakelijk is.

Wat aan UniFi negatief is, is vooral de firmware management. Je moet een controller ergens op draaien en de firmwareversie op de AP's is afhankelijk van de versie controllersoftware. Met name als je langere tijd geen updates gedraaid hebt, kan het gebeuren dat als je iets wilt gaan instellingen, de controller en AP's zo ver uit elkaar liggen dat een update ook niet meer simpel lukt en je feitelijk alles opnieuw moet gaan instellen. Is mij zelf hier een keer overkomen. Dat was een kleine irritatie. Maar ik heb nav mijn tot dan toe goede ervaringen met UniFi ook bij anderen met minder kennis en interesse UniFi aangeraden en daar is het ook (soms meerdere keren) mis gegaan, wat diegene downtime kost en mij al snel middagje om alles weer op orde te krijgen. Daarom ben ik een stuk terughoudender geworden om UniFi aan te raden, met name aan mensen die dit mogelijk niet zelf zouden kunnen oplossen.
Overigens, meest voor de hand liggende concurrent van Ubiquiti's UniFi, namelijk TP-Link's Omada, heeft last van exact hetzelfde.

Als je zegt dat je in beginsel tevreden was met je KPN Experiabox zou ik sterk overwegen om ipv UniFi je WiFi-dekking uit te breiden met KPN SuperWiFi. Het werkt exact als je al gewend bent, en onder de motorkap zorgt KPN voor firmwareupdates. Oh, en het is goedkoper dan UniFi. Zoals gezegd, voor de roaming hoef je het niet te laten, de meest relevante zaken zijn volkomen identiek. Plus als je vastloopt kun je de helpdesk bellen...
(ik heb er 3 nodig).
Hoe heb je dat bepaald? Als je tot kort met een enkele AP (de Experiabox) alles naar tevredenheid dekte, ligt het meer voor de hand om met twee AP's te beginnen.
Daarom dus mijn terughoudendheid om UniFi aan te raden. Als je onafhankelijk wilt zijn van je provider met je WiFi en/of een meer enterprise-oplossing zoekt zou ik eerder HP/Aruba InstantOn aanraden. Combo van zeer krachtige mogelijkheden met een behoorlijk idiot-proof installatie. Groot voordeel tov UniFi en Omada is dat de controller op de AP's zelf draait en je dus geen losse controller ergens moet installeren. Het is iets duurder, maar nog steeds goed te doen in prosumer-segment.
Optie 1: 3 AP's met PoE injectors (of PoE switch) gewoon in de experiabox pluggen. Ik heb nog 'n losse unmanaged switch voor wat extra poorten maar ik lees her en der dat Ubiquiti soms niet blij is met een niet-Ubiquiti DHCP server. Ubiquiti controller op raspberry pi of een PC/laptop (hoeft niet permanent aan te staan als ik het goed begrijp). Experiabox regelt verder alles, enkel wifi uit
Makkelijkste optie. Ik zou hier alleen van afwijken als je iets specifieks wilt (rommelen met VLANs bijv) dat niet kan met de Experiabox.
Optie 2: 2 AP's + dream router of machine + experiabox die enkel internet doorgeeft (dus dat blijft de gateway als ik de termen goed begrijp)
Van de nadelen van de dream router zoals in de tweakers review vind ik vooral de buggy firmware een issue.
Major issue. Waar UniFi redelijk mature is qua WiFi (zolang je regelmatig je updates draait van zowel controller als AP) is dit meer voor mensen die betaald willen betatesten. Sowieso zou ik eerder voor de oudere USG gaan dan die Dream. Ja, minder krachtig, maar wel bewezen stabiel. Maar goed, ik lees nergens dat je iets wilt dat niet met je Experiabox kan, dus ook een USG is geld over de balk gooien en jezelf extra complexiteit op de hals halen zonder dat je er concreet voordeel uit haalt.
Niet de hoogste snelheid op 2.4GHz kom ik wel overheen
2.4GHz zou je enkel voor IoT of low-end/legacy moeten gebruiken. Zodra "snelheid" relevant is moet je toch met 5GHz verbinden.
Niets spannends. De Pi-Hole is meest ingewikkelde, maar goed, dat werkt nu al, dus geen reden om iets te veranderen.

En dat is waarom ik inderdaad zeg: blijf lekker bij KPN. Als je de SuperWiFi aansluit wordt automatisch WiFi in de router uitgeschakeld. Veel simpler ga je het niet krijgen, en nogmaals, qua performance en roaming werkt het exact hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De PoE injectors worden iirc niet meer standaard bijgeleverd. Dan zou ik zelf net iets meer uitgeven en een Ubiquiti PoE switch kopen, is dat ook weer getackeld :)

Verder zal het prima werken zoals je beschrijft. Ik ben ook zo begon Alleen zou ik de pihole geen dhcp laten doen, daar is het eigenlijk een net te klein apparaatje voor. Having said that: het is een uitstekende kandidaat om je controller op te draaien :)

Router upgraden naar Ubiquiti kan dan altijd nog. Iets zegt me dat je dat op een gegeven moment gewoon gaat doen. Voordeel is dan dat je de volledige controle hebt over je eigen interne netwerk en de afhankelijkheid van de limitaties van KPN en de experiabox verdwijnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:47
Het is ook mijn advies om met 3 APs te beginnen, en de router (Dream Machine) nog niet te nemen. Let wel op dat bij de AP de injector zit, dat is niet altijd (dan een POE switch superhandig).

Reden waarom ik de router (nog) niet adviseert - het is 300+ euro en als het alleen als router is bedoeld, dan voldoet de experiabox. Als je andere eisen hebt zoals firewall, unifi camera, etc. Dan zou de Dream een optie kunnen zijn.

Ikzelf ga afstappen van de unifi USG (die was 100 euro), zodra deze de geest geeft en overstappen naar pfSense/OPNSense. De Dream Machine heeft voor mij 0.0 meerwaarde, want ik gebruik geen camera's van unifi.

[ Voor 23% gewijzigd door UTMachine op 17-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Routers van Ubiquiti zijn niet al te best, hou gewoon die Experiabox.
3 AP's is voor de meeste huizen te veel van het goede.

Mijn advies gebruik gewoon die Experiabox inclusief zijn wifi, onderzoek waar je dekking te kort komt en plaats dan een AP bij.
Het je nog steeds niet overal voldoende dekking plaats nog een AP bij.

Te veel AP's is nog veel beroerder dan te weinig.

En seamless roaming is afhankelijk van de client en niet van de AP's, dus daar hoef je die dure Ubiquiti's niet voor te kopen.

Persoonlijk zou ik gewoon die super wifi punten van KPN erbij kopen, veel goedkoper en van minstens dezelfde kwaliteit en als je dan problemen hebt kun je dat ook nog eens bij KPN neerleggen

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2022 13:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Sluit ik mij bij aan

“Unifi is de enige die roaming goed kan” is een beetje 2015 sentiment, tijden veranderen :)

In jouw geval zou ik je experiabox vragen te upgraden naar de 12 en er 1-2 kpn superwifi 2 bijzetten. Die eerste kost je 35 euro

laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 17-07-2022 13:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pol23 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:32:
Beste tweakers,

omdat het wifibereik sinds kort wat teleur stelt ben ik eens aan het kijken naar een upgrade.
Eerste vraag die in me opkomt: wat is veranderd?

Om overal in een doorsnee NL eengezinswoning goede dekking te hebben, heb je doorgaans twee of drie AP's nodig, dus zo gek is het niet - maar weten wat veranderd is kan helpen met inschatten wat het beste gaat werken.
Waar ik nu over twijfel is of ik aan het bestaande netwerk gewoon een paar AP's toevoeg of dat ik ook een router/gateway etc zou moeten toevoegen.

Bereik is waarschijnlijk nog steeds >300m over open veld. Probleem is dat je niet in een open veld woont, dus het is een kwestie van dekking, niet bereik. Maar goed, insteek om alleen datgene wat problemen geeft aan te pakken is doorgaans een verstandige.
Op basis van wat ik op tweakers (en andere bronnen) lees gaat het Ubiquiti worden. Schijnbaar de enige die met meerdere AP's fatsoenlijke seamless roaming voor elkaar krijgt
Ben bang dat er iets teveel fanboy-gebeuren rond UniFi is. Het is in de regel prima spul (ik draai jaar of zes twee UAP AC Pro's naar doorgaans prima tevredenheid), maar uitgerekend wat ze rondom roaming doen is helemaal niet zo bijzonder. Roaming is bij WiFi primair verantwoordelijkheid van de client, en clients van afgelopen zeven jaar doen dat in de regel prima zolang je je instellingen niet verprutst hebt. Dat is grootste meerwaarde UniFi voor gemiddelde gebruiker: automatisch op alle AP's de relevante instellingen gelijk. Sterker nog, in de beginjaren was dat werkelijk enige wat UniFi voor je deed. Dat was genoeg om veel mensen een goede ervaring te geven.

Maar goed, rest van de wereld staat niet stil. Ieder managed WiFi set (AP's, mesh, wat dan ook) biedt ondertussen die functionaliteit. Qua roaming is UniFi niet beter dan een willekeurige TP-Link Deco uit de Mediamarkt, of trouwens dan KPN's SuperWiFi. Wat voor mij van toegevoegde waarde is aan UniFi is dat je diep onder de motorkap instellingen kunt wijzigen. Dat kan nadrukkelijk niet met voorgenoemde andere sets - maar goed, als je op dat niveau niet weet waar je mee bezig bent kun je meer kapot maken dan iets anders, exact de reden waarom die instellingen meestal niet beschikbaar zijn. Ik gok dat het voor jou niet zo noodzakelijk is.

Wat aan UniFi negatief is, is vooral de firmware management. Je moet een controller ergens op draaien en de firmwareversie op de AP's is afhankelijk van de versie controllersoftware. Met name als je langere tijd geen updates gedraaid hebt, kan het gebeuren dat als je iets wilt gaan instellingen, de controller en AP's zo ver uit elkaar liggen dat een update ook niet meer simpel lukt en je feitelijk alles opnieuw moet gaan instellen. Is mij zelf hier een keer overkomen. Dat was een kleine irritatie. Maar ik heb nav mijn tot dan toe goede ervaringen met UniFi ook bij anderen met minder kennis en interesse UniFi aangeraden en daar is het ook (soms meerdere keren) mis gegaan, wat diegene downtime kost en mij al snel middagje om alles weer op orde te krijgen. Daarom ben ik een stuk terughoudender geworden om UniFi aan te raden, met name aan mensen die dit mogelijk niet zelf zouden kunnen oplossen.
Overigens, meest voor de hand liggende concurrent van Ubiquiti's UniFi, namelijk TP-Link's Omada, heeft last van exact hetzelfde.

Als je zegt dat je in beginsel tevreden was met je KPN Experiabox zou ik sterk overwegen om ipv UniFi je WiFi-dekking uit te breiden met KPN SuperWiFi. Het werkt exact als je al gewend bent, en onder de motorkap zorgt KPN voor firmwareupdates. Oh, en het is goedkoper dan UniFi. Zoals gezegd, voor de roaming hoef je het niet te laten, de meest relevante zaken zijn volkomen identiek. Plus als je vastloopt kun je de helpdesk bellen...
(ik heb er 3 nodig).
Hoe heb je dat bepaald? Als je tot kort met een enkele AP (de Experiabox) alles naar tevredenheid dekte, ligt het meer voor de hand om met twee AP's te beginnen.
Daarom dus mijn terughoudendheid om UniFi aan te raden. Als je onafhankelijk wilt zijn van je provider met je WiFi en/of een meer enterprise-oplossing zoekt zou ik eerder HP/Aruba InstantOn aanraden. Combo van zeer krachtige mogelijkheden met een behoorlijk idiot-proof installatie. Groot voordeel tov UniFi en Omada is dat de controller op de AP's zelf draait en je dus geen losse controller ergens moet installeren. Het is iets duurder, maar nog steeds goed te doen in prosumer-segment.
Makkelijkste optie. Ik zou hier alleen van afwijken als je iets specifieks wilt (rommelen met VLANs bijv) dat niet kan met de Experiabox.
Van de nadelen van de dream router zoals in de tweakers review vind ik vooral de buggy firmware een issue.
Major issue. Waar UniFi redelijk mature is qua WiFi (zolang je regelmatig je updates draait van zowel controller als AP) is dit meer voor mensen die betaald willen betatesten. Sowieso zou ik eerder voor de oudere USG gaan dan die Dream. Ja, minder krachtig, maar wel bewezen stabiel. Maar goed, ik lees nergens dat je iets wilt dat niet met je Experiabox kan, dus ook een USG is geld over de balk gooien en jezelf extra complexiteit op de hals halen zonder dat je er concreet voordeel uit haalt.
Niet de hoogste snelheid op 2.4GHz kom ik wel overheen
2.4GHz zou je enkel voor IoT of low-end/legacy moeten gebruiken. Zodra "snelheid" relevant is moet je toch met 5GHz verbinden.
Niets spannends. De Pi-Hole is meest ingewikkelde, maar goed, dat werkt nu al, dus geen reden om iets te veranderen.

En dat is waarom ik inderdaad zeg: blijf lekker bij KPN. Als je de SuperWiFi aansluit wordt automatisch WiFi in de router uitgeschakeld. Veel simpler ga je het niet krijgen, en nogmaals, qua performance en roaming werkt het exact hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
And this is why I love tweakers! Veel dank voor de uitgebreide zonnige zondagmiddagreacties!! _/-\o_

En ik denk dat ik nu al geholpen ben aan een oplossing: inderdaad gewoon KPN superWifi. Ik werkte onder de aanname dat dit 'rommelspul' was en hield inderdaad een beetje vast aan het 2015 sentiment. Zo zie je maar weer, assumption is the mother of all fuck ups...
Huidige situatie is als volgt:
- EB v10 hangt op begane grond in de meterkast
- Op zolder: een enkele deadspot + printer heeft verbinding maar erg traag + oude macbook (2011) vriendin heeft soms moeite. Maar ik heb er tijdens lock downs met een moderne laptop maanden aan een stuk via teams zitten werken (met nul balkjes wifi maar geen enkele hapering...)
- tuin: wifi kwam zelfs tot in de achtertuin (EB v10 dikke prima, ik was onder de indruk). Maar sinds we een nieuwe glazen pui hebben geplaatst: pui ver open = hele tuin wifi, pui dicht = 0 wifi. Ik gok door het HR++ glas (metaallaag = kooi van Faraday)
- in de schuur hangt nu een oud extendertje maar die kan enkel een nieuw wifinetwerk maken. En clients schakelen super slecht over tussen de twee netwerken

Mogelijke oplossing op basis van jullie hulp:
- tijdens de verbouwing eth kabels naar zolder (hangt PC aan) en naar de schuur gelegd (hangt extender aan)
- ideaal (denk ik): EB v10 beneden + 1 superwifi bedraad op zolder (extender als unmanaged switch met daaraan PC en wifipunt) + 1 superwifi direct bedraad in de schuur

Op de site van KPN zie ik dat je de punten bedraad kunt aansluiten.

Waar ik bij KPN niet helemaal uit kom: moet het eerste punt per sé dicht bij het modem staan? Kunnen beide punten 'bekabeld ver weg' terwijl het AP van het modem ingeschakeld blijft?
En seamless roaming is afhankelijk van de client en niet van de AP's
Gaat dit met KPN superwifipunten beter / wel goed? Of blijven clients nog steeds hangen op een punt dat eigenlijk buiten bereik dekking is?
kwestie van dekking, niet bereik
Thanks, weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bekabelt kunnen ze net zo ver weg als je maar wilt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Ja snap ik, maar als ik dit goed begrijp:

https://forum.kpn.com/wif...bel-aan-te-sluiten-556704

dan schakelt een EB v10 per definitie zijn eigen AP uit en lees nergens over een optie om die weer aan te zetten. V10a en hoger schakelen hun AP niet uit.

Dus dan wordt het:
- huidige v10 met config behouden met 3 AP’s
- of kijken of ik n v12 kan krijgen met 2 AP’s

Correct? Of weet iemand of de AP van de v10 toch bruikbaar blijft?

Website van KPN is erg oppervlakkig. Forum is soms lastig interpreteren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Pol23 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:34:
Ja snap ik, maar als ik dit goed begrijp:

https://forum.kpn.com/wif...bel-aan-te-sluiten-556704

dan schakelt een EB v10 per definitie zijn eigen AP uit en lees nergens over een optie om die weer aan te zetten. V10a en hoger schakelen hun AP niet uit.

Dus dan wordt het:
- huidige v10 met config behouden met 3 AP’s
- of kijken of ik n v12 kan krijgen met 2 AP’s

Correct? Of weet iemand of de AP van de v10 toch bruikbaar blijft?

Website van KPN is erg oppervlakkig. Forum is soms lastig interpreteren…
Je hebt het correct. Tegelijk staat een experiabox vaak in de meterkast wat een brakke wifi plek is. Dan kun je beter bekabeld 1 ap per verdieping in goede open ruimte hebben (bv woonkamer op buffetkast).
Dat die niet mee doet is dus niet altijd mega erg. In jouw situatie snap ik dr wens wel. Als het ene ap in de schuur hangt en de de andere utp plek op de bg alleen de meterkast is, dan wil je daar iets

Tip probeer de kpn wifi manager eens. Miss krijg je wel upgrade of superwifi2 aangeboden

Edit:
Als je guinea pig wilt zijn :+
Probeer dit anders:
https://nl.pepper.com/aan...l-d-link-covr-1103-242418

Volgens de specs een prima wifi 5 multi ap setje wat je ook bedraad kunt aansluiten. Ik heb geen idee of het iets is maar wie weet. Enige nadeel is dat de 3 node set alleen in belgie te koop lijkt te zijn en nl de 2 node. De superwifi 2 is wifi 6 en sowieso goed maar ik heb geen idee wat 3 nodes je bij kpn gaat kosten

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 17-07-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
Ik voel me een beetje 'n dombo maar de website van KPN is zo verschrikkelijk "handig" dat je niks meer zelf kunt vinden. Alleen maar wizards en vragenlijstjes zeg maar.

Anyway, superwifi2 AP's zouden ideaal zijn vanwege de tweede UTP aansluiting. Dan kan ik beide AP's direct op de EB aansluiten en de vaste PC op zolder op het AP. Anders zouden het AP en de PC via een (unmanaged) switch moeten lopen maar op het KPN forum lees ik wat gedoe over AP's achter switches.

En met een EB v12 zou ik dan maar 2 AP's nodig hebben. Met EB v10 3. Tenzij het nieuwe AP in de meterkast zodanig veel beter is dan het AP in de EB v10 dat er op zolder geen AP meer nodig is...

Ik had gehoopt dat ik de AP's zou kunnen bestellen zonder mijn 'prive data ziel en zaligheid' aan KPN te moeten geven via de wifi manager...

edit:

Ah ha:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/draadloos/

Behoorlijk aan de prijs, €100 per stuk. Vooral als ik er 3 nodig heb. Ik las ergens dat ze via de wifi manager voor €40,- (+ je prive data) te koop zijn.
laurens0619 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:34:
In jouw geval zou ik je experiabox vragen te upgraden naar de 12 en er 1-2 kpn superwifi 2 bijzetten. Die eerste kost je 35 euro
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
Laurens, hoe regel je die upgrade naar v12?

2 x €40 + €35 = €115 is een stuk beter (en aanzienlijk goedkoper dan Ubiquiti!)

[ Voor 32% gewijzigd door Pol23 op 17-07-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Pol23 geen idee, soms heb je geluk. Bellen met opZeglijn/verlengen kan helpen. Maat van mij kreeg na overstappen gewoon een experiabox 12 en 2 superwifi 2 punten.

Ik zou de kpn wifi manager eens draaien en kijken wat je krijfgt en ze anders eens bellen

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 17-07-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:40
Ik heb vorige week ook hier over nagedacht, en kwam na veel twijfelen toch op de volgende oplossing uit.

Momenteel Ziggo als ISP, maar die WiFi uit de CB voldoet niet voor tot aan zolder + achtertuin (is vrij diep, en CB staat voor in de woonkamer).

Hiervoor had ik KPN, met bijbehorende "WiFi boosters". Dat werkte redelijk goed, totdat je van ISP switcht of meer wensen krijgt en dan loop je tegen die beperking aan van het ISP gebonden zijn.

Inmiddels heb ik 1 Unifi AP besteld, die over paar weken binnen is.
Qua PoE had ik niks hangen, maar daar hoef ik niks in te veranderen zo lang je maar losse AP's koopt, en geen setjes.

Bij de bundels zoals deze (https://www.coolblue.nl/product/899074/ubiquiti-unifi-6-long-range-3-pack.html) worden de PoE injectors niet meegeleverd, terwijl bij een los AP (https://www.coolblue.nl/product/893698/ubiquiti-unifi-6-long-range.html) je er wel een injector bij krijgt.

Qua management software heb je in principe geen cloudkey of controller.
Je kan namelijk gewoon via de Unifi app op je telefoon de AP's configureren, en dat werkt voor thuisgebruik prima.

Op kantoor draaien ze momenteel ook in standalone mode, maar daar komt binnenkort nog wel een controller in het netwerk. I.v.m. een uitbreiding en te weinig tijd even gekozen voor standalone mode maar moet zeggen dat het nog goed werkt ook :)

Hier thuis komt dus binnenkort ook Unifi. Ik begin met 1'tje (voordeel per stuk kopen is dus ook PoE injector er direct bij) en breid dan indien nodig uit.
Als je dan switcht van ISP (wat best leuk kan zijn i.v.m. voordeeltjes) hoef je alleen je router te vervangen en dan ben je klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja eigen spul kopen heeft idd zo zijn voordelen

Alternatief op een superwifi2 voor zelf kopen is bv een deco x50 (220 voor 3 nodes) voor wifi 6 of deco m4 voor wifi 5 (120 voor 3 nodes)

Hangt even van je budget af, lees ook even mn “faq” die ik eerder linktte als je meer over snelheid etc wil weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Kleine update: gister KPN gebeld. Hulpvaardig persoon gesproken die dacht dat je ook bij de EB v10 het AP weer terug aan zou kunnen zetten. Zeker was hij niet dus ging het navragen. Zou terug bellen maar nog niks van gehoord.

Zodra ik weet wat er wel en niet werkt laat ik het nog even weten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Donderdag KPN zelf even terug gebeld. Persoon aan de lijn was vrij zeker van het volgende:

Wifi van EB v10 en superwifipunten is niet compatibel en daarom wordt het AP van de EB v10 standaard uitgezet. En zelfs al zou je die weer aan krijgen is de kans groot dat dit niet stabiel is (AP bijvoorbeeld weer uit bij reboot modem). Met de EB v12 kan het wel maar volgens deze medewerker wordt de EB v10 niet ge-upgrade naar v12. Sterker nog, er zijn v12 gebruikers die terug gaan naar v10. Reden was niet helemaal duidelijk.

Conclusie: in mijn situatie heb ik altijd 3 superwifipunten nodig (2 aan de kabel en 1 ter vervanging van het modem AP). Ik zou nog de hoop kunnen hebben dat het superwifipunt dat het AP van het modem vervangt een betere dekking op zolder zou bieden maar dan ga ik liever direct voor een solide oplossing.

Dat betekent dat de keuze dus niet beperkt is tot de KPN superwifipunten. En dan is het bijkomende voordeel van eigen spul toch wel een plus. Alhoewel de KPN medewerker me ervan verzekerde dat de superwifipunten gewoon een eigen config hebben en deze ook met een ander modem zouden moeten werken.

En dan ben ik eigenlijk terug bij de topic start met als verschillen:
- dat tegenwoordig Ubiquiti niet de enige is maar dat ander spul ook goed werkt
- eigen spul alleen voor wifi: KPN modem/gateway/router/switch/DHCP gewoon gebruiken en
alleen van afwijken als je iets specifieks wilt (rommelen met VLANs bijv) dat niet kan met de Experiabox.
en dat hoef ik niet. Enige config als ik eerlijk ben is wifinetwerk/wachtwoord, guestnetwerk en een stapeltje statische IP's (en dat alleen nog maar om de simpele reden dat ik ze dan kan onthouden / behalve de pi-hole die het nodig heeft).

Dus, veel dank voor alle hulp! En terug naar het vergelijken van setjes van 3 AP's (waarbij 3 KPN superwifipunten dus gewoon een optie is met als voordeel (geloof ik) dat ik alle clients niet opnieuw aan de wifi hoef te hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Pol23 als je genoeg hebt aan wifi 5 (300-400 mbit) dan zou ik de deco m4 overwegen. In zijn prijsklasse een goed stabiel setje (en vergelijkbare hardware als unifi ac lite). Ik heb hem zelluf ook en had hiervoor de unifi ac lite

Koop je voor 139 bij coolblue, 100 euro bij ziggo (ff iemand zn abo nr regelen). Echter omdat ziggoze overal gratiz bij geeft staat marktplaats ook ermee vol. Voor een euro of 50 moet je wel een 3 node pack kunnen scoren, vaak nieuw in doos

WIl je wifi 6, dan is een deco x20 (235) of x50 (285) ook mooi setje.voordeel van x50 is extra utp poorten maar een switch van 10 euro bij de action is ook prima.

Het hangt maar net af wat je wilt. Best bang for bucks, helemaal met slechts 100mbit internet, is een m4 van marktplaats

Edit: zelfs 25 euro lol of zou dat voor 1 node zijn
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pol23 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:41:
Sterker nog, er zijn v12 gebruikers die terug gaan naar v10. Reden was niet helemaal duidelijk.
Dat heb ik ook, het is een zwaktebod van KPN maar de v12 kreeg bij mij plots geen ADSL verbinding meer. 5 monteurs later kwam eentje met een v10 modem, die werkt wel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Eagle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:38:
Verder zal het prima werken zoals je beschrijft. Ik ben ook zo begon Alleen zou ik de pihole geen dhcp laten doen, daar is het eigenlijk een net te klein apparaatje voor. Having said that: het is een uitstekende kandidaat om je controller op te draaien :)
Te klein om DHCP te doen, maar prima voor zware Java-gebaseerde software? :? Beetje tegenstrijdig, deze opmerking, care to elaborate?

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 23-07-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
CH4OS schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Te klein om DHCP te doen, maar prima voor zware Java-gebaseerde software? :? Beetje tegenstrijdig, deze opmerking, care to elaborate?
Ik ben ook oprecht geïnteresseerd in waarom dit zo zou zijn? Nogmaals, ik ben geen IT-pro maar ik krijg de indruk dat die Pi veel meer voor z'n kiezen krijgt van de pihole met alle DNS verzoeken (+logging etc) dan het modem van een paar DHCP verzoeken. Eveneens omdat pihole zo expliciet aanbiedt om ook als DHCP server op te treden leek het me een "kleine" toevoeging voor de belasting van de Pi...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja je moet toch wat verzinnen om aankoop van een ubiquiti router te verantwoorden :p

Maar om ontopic te reageren:
Ik vind een pi geen super stabiel apparaat maar als je hem al gebruikt als dns dan is dhcp ook prima (en idd veeeeeeeeeeel lichter)

Ik vond de waarde van piHole te beperkt (en het gezeur van mn vriendin dat sommige sites t niet meer deden) dat ik hem eruit heb gedaan. Maar internet zit vol met tevreden gebruikers dus als jij er ook blij mee bent dan zou ik hem lekker gebruiken.

De dhcp optie zit er vooral in omdat sommige routers (ik dacht ook de exp 12) geen custom dns toestaan bij dhcp. Daar heb jij dus met de exp 10 geen last van (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
@laurens0619 wifi5 is inderdaad prima. 100mbit internet (meestel 130-140) is zat. Heb zelfs jaren op 50/50 gezeten en nooit te langzaam geweest. Glasvezel latency maakt een groot verschil. Recent gratis aanbod van KPN voor 100/100. Ik pomp binnenshuis ook geen data (meer) heen en weer. Heb niet eens meer een NAS...

Die Deco setjes eerder gezien. Wat me er aan tegenstaat is dat je er een TP-link account voor nodig hebt en alleen via een app kunt instellen.

Noem me ouderwets maar als ik mag kiezen (wordt een beetje 'n aankoopadvies topic zo):
- geen account
- webinterface
- instellen via lokaal netwerk en niet via servers van het moederschip
- 2 of meer UTP aansluitingen op elke node
- op alle manieren wired backhaul aan te sluiten (dus ook via switches, modem, etc). Geen mysterieus eigen extra netwerk tussen de AP's wat je nog wel eens in reviews leest
- wandmontage (maar niet echt een must)

Dan zou ik 3 van deze kunnen overwegen: pricewatch: ASUS RT-AX55. Als ik Asus goed begrijp kun je zoveel van hun spul aan elkaar knopen als je wil inclusief wired backhaul (AirMesh). De pricewatch: ASUS RT-AX53U lijkt dat niet te kunnen (reviews: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk).

Een pak duurder dan de Deco M4 maar vergelijkbaar met X50 of X60. Maar misschien is twee genoeg als de dekking van 1 van deze in de meterkast de hele zolder wel haalt (neem toch aan dat deze de EB v10 moet overtreffen qua dekking)?

Of overdrijf ik met dat TP-link account en wordt alles lokaal ingesteld zonder moederschip en is goed gewoon goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Je hebt je goed ingelezen :)

- complex wired backhaul
Daar hebben ongeveer alle “mesh” setjes last van en de meeste mag je alleen achter de master node hangen.

Ik gok dat die asus nodes in aimesh hetzelfde “probleem hebben”. Er zijn maar weinig multi ap setjes die hier geen last van hebben en dag zijn de semi pro: ubiquiti, tplink omada, aruba instant on

Cloud controller/accounts:
Ja dat is ook een trend helaas, dan blijven alleen de ubiquiti (nog wel, zie ik ook die kant op gaan) en omada over. (Of asus idd)

Als ik naar jouw eisen kijk dan kom je op een traditioneel standalone accesspoint uit met extra poorten maar met nadeel dat je de accesspoints los moet configureren. Aimesh lijkt dat nadeel op te lossen maar ik heb er ook veel negatieve ervaringen over gelezen.

Mijn eis was: goede stabiele en goedkope wifi. Als dat met een app is met een virtueel netwerk onderling soit, als t maar werkt :)

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
@laurens0619 Thanks. Leuk om mee te rommelen maar vind het wel fijn als het op een gegeven moment goed werkt. Dus op voorhand uitzoeken is 'part of the fun'.

Inhoudelijk:
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:50:
Als ik naar jouw eisen kijk dan kom je op een traditioneel standalone accesspoint uit met extra poorten maar met nadeel dat je de accesspoints los moet configureren.
Precies de huidige situatie. Losse oude brakke netgear (?) extender in de garage geconfigureerd als AP. Maar met eigen SSID. En clients (iPhones en andriod tablets) schakelen heel slecht over. Dead zones op zolder zijn gewoon een feit.
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:50:
Ik gok dat die asus nodes in aimesh hetzelfde “probleem hebben”. Er zijn maar weinig multi ap setjes die hier geen last van hebben en dag zijn de semi pro: ubiquiti, tplink omada, aruba instant on [...] Aimesh lijkt dat nadeel op te lossen maar ik heb er ook veel negatieve ervaringen over gelezen.
Ik ben bang dat dit mogelijk ook '2015 sentiment' is als ik reviews moet geloven (alhoewel ik me negatieve reviews uit het verleden ook herinner):
https://dongknows.com/asus-aimesh-overview/
https://tweakers.net/reviews/zoeken/?keyword=aimesh

Mijn eerdere lijstje wensen lijkt volledig afgevinkt te worden door Asus:
- geen account
- webinterface
- op alle manieren wired backhaul aan te sluiten (dus ook via switches, modem, etc). Geen mysterieus eigen extra netwerk tussen de AP's wat je nog wel eens in reviews leest

Dus (nu wordt het echt aankoopadvies) zit ik nu te denken aan:
pricewatch: ASUS RT-AX55 goedkoopste vol gas echte router met aimesh support. Dus alle opties en 4 UTP poorten maar wel zelf instellen. Neem er 3 = €240,-
pricewatch: ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) lijkt het equivalent van het Deco M4 setje, ook ~€130, Niet zo uitgebreid als de AX55 maar wel plug-and-play en zonder account. Geen idee waarom Deco zo populair is en deze niet...?
pricewatch: ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Triple Pack Zwart as previous maar dan ax ipv ac = ~€300

En dan komt meteen de volgende kriebel: router op de EB v10 houden of toch ombouwen naar router op de Asus. Overwegingen:

Tegen:
- if it ain't broke, don't fix it:
dion_b schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:38:
- ik ben enorm onder de indruk van de stabiliteit van de EB v10. Ding hangt sinds 2017 in huis met glasvezel en heb 'm denk ik in al die jaren toch zeker 3 keer opnieuw opgestart (waarbij ik niet eens zeker wist of de EB het probleem was...)

Voor:
+ eigen netwerk in eigen beheer
+ behoud config indien je van provider wisselt
+ lekker knutselen en alle nieuwe features gebruiken (geen idee wat ik nu mis)

Of is het zo simpel als beide als router behouden: double NAT (zo leer je nog eens iets): https://dongknows.com/double-nat-vs-single-nat/
door simpelweg de DHCP server van de EB v10 uit te zetten met fixed IP toegewezen door de DHCP server op de nieuwe router?

EB v10 helemaal weg en nieuwe router direct op de glasvezel NT kan ook als ik moet geloven wat ik gelezen heb maar daar heb ik geen behoefte aan. Laat KPN maar zorgen dat ik internet beschikbaar het op de vier UTP poorten van de EB.

[ Voor 4% gewijzigd door Pol23 op 25-07-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Pol23 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:01:
Losse oude brakke netgear (?) extender in de garage geconfigureerd als AP. Maar met eigen SSID. En clients (iPhones en andriod tablets) schakelen heel slecht over.
Waarom dan een apart SSID?
Met verschillende SSID's zullen de clients inderdaad niet zomaar overschakelen.
Zie ook: Hetzelfde netwerk in de garage krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
@The_Doman heb ik n jaar ofzo geleden al geprobeerd toen die extender op zolder stond. Clients schakelden niet/nauwelijks over.
Maar goed, nu hangt het ding in de garage aan de kabel dus vanavond toch nog even geprobeerd:

EB v10 kanaal op auto (1, 6 of 11) en extender op 13 gezet. 5Ghz uit op de extender.

Als ik de pui dicht doe schakelen laptop en telefoon snel over als ik naar binnen of buiten loop. Dus prima, maar dat was met 2 SSID’s ook al zo.

Probleem is wanneer de pui open staat: als ik dan naar buiten loop blijven clients verbonden met de EB binnen (en andersom). Download zakt terug tot 20mbit maar laptop schakelt niet over op extender terwijl die op nog geen 5 meter staat…

Nu weet ik dat overschakelen een cliënt issue is, maar helpen moderne mesh setjes hierbij? Al het marketing gepraat belooft natuurlijk van wel. Maar als clients in de praktijk niet overstappen dan helpt zo’n setje dus alleen bij echte keiharde dead spots en niet bij ‘matige dekking’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Roaming gaat vaak stuq omdat mensen hem
Niet goed configureren. Ssid en wachtwoord gaat meestal goed maar encryptie loopt dan mis. Dit
Moet echt exact hetzelfde zijn. Bv beiden wpa2-aes en niet de ene tkip oid

Daarnaast is roaming met 2.4 wat problematischer dan op de 5ghz. Zelfs op mijn “mesh setje” bleef die soms op de verkeerde ap hangen. Daarom
Heb ik nu alles 5ghz only gemaakt en nu is t roamen top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Roaming gaat vaak stuq omdat mensen hem
Niet goed configureren. Ssid en wachtwoord gaat meestal goed maar encryptie loopt dan mis. Dit
Moet echt exact hetzelfde zijn. Bv beiden wpa2-aes en niet de ene tkip oid

Daarnaast is roaming met 2.4 wat problematischer dan op de 5ghz. Zelfs op mijn “mesh setje” bleef die soms op de verkeerde ap hangen. Daarom
Heb ik nu alles 5ghz only gemaakt en nu is t roamen top.

Dus tldr:
Roamen kan prima met losse aps maar stel m goed in liefst 5ghz only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Goedemorgen!

Eens gekeken:

Encryptie: op de EB is alleen WPA2 te zien. Op de extender WPA2-PSK [AES]. Beide WPA2 maar is dit hetzelfde?

Band: op de EB zie ik dat er op dit moment 7 clients verbonden zijn op 2.4GHz. Wat zoeken levert op dat bijvoorbeeld mijn HarmonyHub geen 5GHz radio heeft. Dus 5GHz only is niet direct en optie vrees ik...
Harmony is compatible with 2.4GHz band Wi‑Fi routers that support 802.11 g/n standards and WEP 64/128, WPA Personal and WPA2-AES encryption. Harmony does not support 5GHz frequencies, the 802.11 a/b standard, nor WPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat is altijd de vraag of het hetzelfde is
Ik pak dan meestal een ssid scanner erbij, dan zie je het :)

Ja 2.4 netwerk is vaak nog nodig maar ik splits die meestal. Dan
- 2.4 netwerk voor legacy
- 5ghz voor roaming/moderne clients

Hangt alleen van je netwerk af of je aparte ssid kunt aanmaken, zo niet kun je ook een gastenwifi
Op 2.4 Misbruiken hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Pol23 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:32:
Encryptie: op de EB is alleen WPA2 te zien. Op de extender WPA2-PSK [AES]. Beide WPA2 maar is dit hetzelfde?
Als je WPA2 only kiest op de EB wordt er WPA2-AES gebruikt.

Maar soepel roamen is allemaal erg afhankelijk de clients.
Mijn Samsung phone/tablets schakelen al heel snel over snel naar een wat sterker signaal.
Een oudere Lenovo Tablet (LineageOS/Android7) wacht al weer heel veel langer met omschakelen.

Met laptops let ik er eigenlijk niet zo op omdat ik er niet zoveel mee rondloop hier.
Maar je kan daar ook wel wat instellen:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance
Of het effect heeft hangt ook weer van de fabrikant/driver af.

Ook eventueel instellen om 5Ghz netwerk de voorkeur te geven is dan wel handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

dion_b schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:38:
Ben bang dat er iets teveel fanboy-gebeuren rond UniFi is.
Klopt, je betaald voor de Apple ervaring, het ziet er gelikt uit en veel mooie kleurtjes in de interface maar het werkt matig.
Ik was ook full Unifi met een USG Pro en meerdere switches, AP's en camera's, toch vond ik het niet geweldig werken.
Heb alle meuk verkocht en overgestapt naar Aruba Instant ON ap's en switches en een MikroTik RB5009 als router, Aruba is een stuk goedkoper en werkt geweldig met de cloud management interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Persoonlijk zou ik Aruba "instand On AP11D" erbij zetten, dan kun je gewoon de wifi van de Experiabox aan laten staan.
zie:
Aruba Instant On AP11D (inclusief stroomadapter) review door Verwijderd

Of als je geen netwerkpoorten nodig hebt een Aruba "instant on AP11" (schotel model)

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
All,

beetje late reactie van mijn kant ivm een plots en onverwacht overlijden in de familie.

Tussen de bedrijven door verder gelezen en een setje van Asus aangeschaft pricewatch: ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack)

Opzetten in access point modus was geen 5 mins werk. Zelfde SSID en wachtwoord als op de EB v10 en de clients hebben het niet eens gemerkt. Roamen gaat perfect, merk niks van overdracht, en 2.4 / 5 GHz banden niet eens gescheiden.

Ik kan hierbij bevestigen dat het eerdere lijstje helemaal wordt afgevinkt:
- geen account
--> check, gewoon lokaal admin account op router/node 0

- webinterface
--> check, hele app niet gezien, werkt vast goed maar niet nodig

--> check, Router + nodes vaste IP's in de EB v10 gegeven. Je kunt alle 3 IP's aanspreken en ze verwijzen allemaal direct door naar het IP van de router/node 0 met inlogpagina

--> check, nodes 2, router 4 (3 + 1 WAN, in geval van AP-mode 4 x LAN)

--> check:
- huidige aansluiting: EB v10 --> router/node 0 --> node 1 en EB v10 --> node 2 (dus node 2 direct, node 1 via EB)
- net nog even geprobeerd: router <--(WAN heen, LAN terug, 1 UTP kabel)--> EB v10 --> unmanaged TP-link switch --> managed Netgear extender --> node 1 (meer netwerk meuk heb ik niet); backhaul hersteld binnen een seconde, geen vragen, geen uitroeptekens, niet opnieuw joinenen/pairen... perfect
(iemand een suggestie hoe je een netwerk layout fatsoenlijk kunt tekenen? Dit is te lelijk...)

- wandmontage:
--> helaas, toch nog een nadeel gevonden, niet mogelijk. Oplossing: plankie tegen de muur van de meterkast en klaar

Opmerkelijk dat dit setje niet populairder is onder tweakers. Misschien €170 vs deco M4 voor ~€130? Nu €50 cashback van Asus dus als je het mij vraagt ideaal. Ik post nog wel even een review.

Dank voor alle hulp!! Veel betere oplossing dan uitgebreid/complex Ubiquiti spul.

Thanks!

Ter referentie: Asus CD6 nu maandje in gebruik. Review online: ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) review door Pol23

[ Voor 8% gewijzigd door Pol23 op 25-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdw2060
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-07 22:02
@Pol23 Weet je toevallig of het ook mogelijk is om 2 van de 3 via ethernet met wired backhaul te configureren en eentje niet? Of is voor wired backhaul vereist dat alle 3 de units dit ingeschakeld hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pol23
Hi @kdw2060, zie product review, ik moet voor @zx9r_mario ook nog even iets uitzoeken. Hopelijk heb ik morgenavond even tijd. Dan zet ik de node uit de garage wel even in de woonkamer draadloos en de node op zolder laat ik aan de UTP. Kan ik meteen kijken hoe het met de radio’s zit. Zal het antwoord bij de review plaatsen

Edit: @kdw2060, @zx9r_mario, even lopen prullen. Zie review voor bevindingen. In het kort: wired en wireless backhaul combineren werkt. Set lijkt een aparte antenne voor wireless backhaul te hebben. Wireless backhaul lijkt enkel via 5GHz te kunnen lopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pol23 op 31-08-2022 22:28 ]

Pagina: 1