Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Voor mijn zwembad heb ik een 10.000l/u zandfilterpomp. Om het water een beetje op te kunnen warmen, heb ik er drie Intex warmtematten aan gekoppeld die weer het zwembad in gaan.

Dat heeft nu een dag goed gewerkt, tot één van matten (de eerste in de rij) het heeft begeven door een scheurtje bij de inlaat. Ik denk dan ook dat de druk te groot is geworden en ik de snelheid van de pomp moet terugbrengen.

Op de pomp zit geen mogelijkheid om dit te doen, dus ik hoop dat iemand hier een goed idee heeft om dit te bewerkstelligen. :)

Beste antwoord (via Rgerr op 20-07-2024 09:09)

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 17:34
De leidingen splitsen en de warmtematten parallel aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 17:34
De leidingen splitsen en de warmtematten parallel aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat je zoekt is een bypass kit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:24
Ik heb geen zwembad en er ook geen idee van, maar mij schoot te binnen dat als je ze parallel aansluit ze maar 1/3 van de druk opvangen, serieel ontvangen ze de volle sruk. Tenminste dat denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Dan je je delta T ook het grootste.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:14

AlphaRomeo

FP PowerMod
Gebruikelijk is volgens mij een soort 'overstort' waarbij je een deel van het water al vroeg weer laat ontsnappen. Ik gok dat dat de bypass kit is waar @Glashelder het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:22
Waarom wil je zwemwater verwarmen in de zomer? Is dat niet nogal verspillend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
thomas_n schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:47:
Omdat je een zwembad toch op zo'n 25 graden wil hebben en als je kijkt wat de gemiddelde temperatuur buiten is, heb je dan al snel wat verwarming nodig. Dat haal je alleen op echt warme dagen/nachten. En zeker als je het water een keer ververst hebt, kan het heel wat weken kosten voordat het op temperatuur is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Die Intexmatten zijn eigenlijk gewoon een zonnecollector. Dus niet via stroom. Maar het water stroomt door een systeem van buizen om zo verwarmd te worden door de zon.

[ Voor 24% gewijzigd door XNL073 op 19-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk ook hier eens: Zwembad verwarmen DIY 60 pagina's met mede-knutselaars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Dat valt nogal mee als je het met zonnewarmte-matten op je dak doet. Alleen de productie daarvan kost nog steeds iets, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rgerr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:59:
Ik denk dan ook dat de druk te groot is geworden en ik de snelheid van de pomp moet terugbrengen.
Op zich kunnen ze wel wat hebben maar als er teveel druk is vanuit je pomp kan je de bypass regelaar toch gewoon een beetje openzetten? Andere optie is om ze parallel aan te sluiten met langere slangen en een 3-weg splitter (van ubbink hangt o.a. bij ranzijn/hornbach bij het vijver gedeelte).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoiets kopen: https://www.toppy.nl/prod...l-frequentieregelaar.html

Tov bypass lever je wel in op hoeveel er totaal gepompt wordt. Dus wil je dat constant houden is bypass beter. Voordeel hiervan is dat het energiegebruik flink beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb 3 grote solarmatten met een grote zandfilterpomp. De solarmatten zelf kunnen niet zoveel waterflow aan i.v.m. de dikte. Ik laat dus een gedeelte van de druk via de bypass lopen.

Het maakt voor de temperatuur helemaal niets uit hoe snel het water er doorheen stroomt.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05

SA007

Moderator Tweaking
Dit topic past denk ik beter in DEI (waar ook het topic over DIY zwambadverwarming is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Dank jullie wel, ik heb ondertussen een paar t-stukken besteld om de druk te kunnen verminderen. Ook maar wat extra matjes besteld gezien de pomp dat makkelijk aan kan, dus ik leg er straks 2x3 parallel neer voor nog wat extra warmte. :)

Wat ik mij ook niet realiseerde, is dat er op de Intex matten al een bypass zit. Dus matje gelijmd, bypass stukje open gezet en werkt ondertussen weer helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SA007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:58:
Dit topic past denk ik beter in DEI (waar ook het topic over DIY zwambadverwarming is).
Eens, en dus verplaatst ;)
(Vooral voor toekomstige zoekopdrachten, ik zie dat het probleem inmiddels opgelost is)
Pagina: 1