4k Netflix nog mogelijk op Windows?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:04
Heeft iemand 4k Netflix alweer werkende gekregen op Windows? Mijn Netflix app heeft een automatische update gekregen en is nu een webapp geworden die op Edge draait.
Sinds deze update heb ik geen 4k stream meer. Niet via de webapp, niet los via de Edge browser.
Werkt het nog wel als je de oude app hebt? Kan je die terug geïnstalleerd krijgen?
En als het bij jou nog werkt in de oude app, doet ie dan ook nog 4k in Edge? Met andere woorden, sloopt de nieuwe app je Edge? Of ligt het aan Edge? Werkt het met een oudere versie van Edge bijvoorbeeld nog wel? Mijn Edge is de nieuwste versie.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10, HEVC uit de Windows store (wat altijd nodig is om Netflix in 4k op Windows te kunnen kijken), nieuwste Nvidia drivers.

Oude MSI B350m Mortar met nieuwste bios, CPU AMD 5800X, 32GB (2×16GB) op 3600 mt/s, Nvidia Geforce 3070 RTX. Dit alles aangesloten via HDMI op een Denon 7.1 Dolby Atmos receiver die op een paar jaar oude 4k Samsung TV is aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
5.1 geluid weer aangekregen met Dolby Atmos Access app. Had eerst alleen maar stereo.
Verder nog niet heel veel geprobeerd, omdat ik graag wil weten of bij iedereen met de nieuwe app 4k ook niet meer werkt in Edge en of het bij mensen in de oude app nog wel werkt, in de app en in Edge.
Als het nergens meer werkt heb ik nog een beetje de hoop dat Netflix het binnenkort weer repareert, zoals eerder is gebeurd. Zie oud topic, ook voor tips hoe je uberhaupt 4k Netflix mogelijk maakt op een Windows PC. Netflix 4k Nvidia 10xx videokaart

Beste antwoord (via DannyXP1600 op 05-04-2025 09:35)

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:48
We zijn weer een aantal maanden verder. Ondertussen zijn bij mij in de app/site ook de '4K Ultra HD'-labels verdwenen bij de betreffende content. Met wat ik op het internet heb gevonden aan andere ervaringen lijkt het er sterk op dat het een bewuste keuze is om deze functionaliteit stiekem niet meer te ondersteunen.

Op de supportpagina onder de kopjes "Netflix in Ultra HD (4K)" en "Netflix in HDR" staat nu alleen nog maar Windows 11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDaff3OOdD-aPd8hV_0QBpOwRkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OUkBaDfEjHjaeLO8yxVFDYe6.png?f=fotoalbum_large
Dit sluit wel aan bij de berichten die ik heb gezien van mensen waarbij het netjes werkt vanaf een bepaalde versie van Edge op Windows 11.

Verder las ik nog verhalen van mensen die met de Dev-versie van Edge op Windows 10 de boel nog werkende hebben gekregen, bij mij heeft dit helaas niks opgeleverd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Sluit je versterker eens uit, en sluit hem rechtstreeks op je tv aan?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
nieuws: Netflix brengt Windows-appupdate uit die downloadfunctie verwijdert

Zoals je had kunnen lezen heeft iedereen die de nieuwe app binnen heeft gekregen dezelfde problemen, dus de receiver ertussenuit halen gaat niet helpen, lijkt me.

Ik heb dus vooral de vraag of mensen die nog niet de nieuwste app hebben nog wel gewoon een 4k stream hebben op Windows. En of bij iedereen die de nieuwste app heeft ook in Edge geen 4k meer heeft. En of dat mensen met de oude app nog wel gewoon in Edge 4k hebben.
Want zoals in mijn oude topic te lezen was is het al een keer eerder voorgekomen dat er ineens een tijdje geen 4k mogelijk was via Windows en daarna ineens weer wel. Als iedereen, ongeacht versie van de app, geen 4k stream meer heeft dan heb ik nog hoop dat het binnenkort weer opgelost is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
Na veel zoeken was ik uitgekomen bij een plugin voor Edge: https://github.com/lkmvip/netflix-4K-DDplus
Hiermee kreeg zowel 4k als HDR weer werkend. Deze gaf zelfs de mogelijkheid voor dolby 5.1 (wat mij vertelt dat het gebrek hieraan standaard puur een kunstmatige beperking is). Verder wordt gelijk de bitrate ook op maximaal geforceerd.

Helaas werkt deze sinds het begin van de week niet meer bij mij. Maar misschien dat het bij jou nog wel wat doet.

Het blijft allemaal raar want het lijkt wel alsof Netflix standaard geen HEVC wil doen maar "gewoon" AVC, terwijl het toch echt zou moeten werken, zeker gezien die plugin het wel voor mekaar kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
skimine schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:30:
Na veel zoeken was ik uitgekomen bij een plugin voor Edge: https://github.com/lkmvip/netflix-4K-DDplus
Hiermee kreeg zowel 4k als HDR weer werkend. Deze gaf zelfs de mogelijkheid voor dolby 5.1 (wat mij vertelt dat het gebrek hieraan standaard puur een kunstmatige beperking is). Verder wordt gelijk de bitrate ook op maximaal geforceerd.

Helaas werkt deze sinds het begin van de week niet meer bij mij. Maar misschien dat het bij jou nog wel wat doet.

Het blijft allemaal raar want het lijkt wel alsof Netflix standaard geen HEVC wil doen maar "gewoon" AVC, terwijl het toch echt zou moeten werken, zeker gezien die plugin het wel voor mekaar kreeg.
Nee, werkt ook niet. Kwam wel weer voor ik de video startte en de hele informatie over de video uitklapte ultrahd 4k logo bij te staan, dus ik had hoop. Video aan, geen 4k. Nu komt het er ook nergens meer bij te staan. Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
Mhmm. Ik heb zelf gemerkt (ook eerder al met de oude app) dat als er geen Ultra HD 4K of HDR bijstaat de boosdoener eigenlijk altijd HDCP is. Dat werkend krijgen is soms op zichzelf al een groot gezeik. Waarschijnlijk was je dit bij al het rondzoeken al tegengekomen. Je kan het checken door naar deze URL te gaan: edge://gpu/ Vervolgens even Ctrl+f doen voor HDCP, daar kan je als het goed is zien of HDCP 2.2 én HEVC werken (mocht je niks kunnen vinden moet je even de pagina herladen, soms wil die de eerste keer niet alle informatie laden).

Maar nu met de nieuwe app staat dit er bij mij altijd wel bij maar is in de debug-info te zien dat er alleen een 1080p stream geleverd wordt. Dus ik ben er vrij zeker van dat het probleem bij de implementatie van de webapp ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
skimine schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:19:
Mhmm. Ik heb zelf gemerkt (ook eerder al met de oude app) dat als er geen Ultra HD 4K of HDR bijstaat de boosdoener eigenlijk altijd HDCP is. Dat werkend krijgen is soms op zichzelf al een groot gezeik. Waarschijnlijk was je dit bij al het rondzoeken al tegengekomen. Je kan het checken door naar deze URL te gaan: edge://gpu/ Vervolgens even Ctrl+f doen voor HDCP, daar kan je als het goed is zien of HDCP 2.2 én HEVC werken (mocht je niks kunnen vinden moet je even de pagina herladen, soms wil die de eerste keer niet alle informatie laden).

Maar nu met de nieuwe app staat dit er bij mij altijd wel bij maar is in de debug-info te zien dat er alleen een 1080p stream geleverd wordt. Dus ik ben er vrij zeker van dat het probleem bij de implementatie van de webapp ligt.
Hdcp en HEVC is allemaal goed volgens die pagina. Verschillende Netflix extensions geprobeerd voor Edge om 4k te forceren. Niks helpt. Denk dat het echt gewoon stuk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• skimine
We zijn weer een aantal maanden verder. Ondertussen zijn bij mij in de app/site ook de '4K Ultra HD'-labels verdwenen bij de betreffende content. Met wat ik op het internet heb gevonden aan andere ervaringen lijkt het er sterk op dat het een bewuste keuze is om deze functionaliteit stiekem niet meer te ondersteunen.

Op de supportpagina onder de kopjes "Netflix in Ultra HD (4K)" en "Netflix in HDR" staat nu alleen nog maar Windows 11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDaff3OOdD-aPd8hV_0QBpOwRkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OUkBaDfEjHjaeLO8yxVFDYe6.png?f=fotoalbum_large
Dit sluit wel aan bij de berichten die ik heb gezien van mensen waarbij het netjes werkt vanaf een bepaalde versie van Edge op Windows 11.

Verder las ik nog verhalen van mensen die met de Dev-versie van Edge op Windows 10 de boel nog werkende hebben gekregen, bij mij heeft dit helaas niks opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Hmm, dus Windows 11 zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
DannyXP1600 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:20:
Hmm, dus Windows 11 zou kunnen helpen?
Het zou kunnen, heb het zelf overigens niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
Allereerst, mochten er nieuwe lezers zijn:
Stap één is kijken of je wel aan de 4K/HDR-vereisten van Netflix voldoet: https://help.netflix.com/en/node/23931, het meeste spreekt redelijk voor zich.

Dan even kijken bij edge://gpu/ onder het kopje "Media Foundation Rendering Capabilities" of "HDCP 2.2 support" en "HEVC - 4K support" beide true zijn (het kan zijn dat je de pagina moet verversen voordat deze verschijnen). HDR-support is hier ook te vinden, daarvoor is het ook nodig dat HDR in Windows daadwerkelijk aanstaat.
De kans is groot dat daar je problemen te vinden zijn.

Dan nu verder:
Na wat testen heb ik het idee dat het (zoals wel te verwachten viel) waarschijnlijk een probleem is met de DRM. Voorkomen dat content gestolen wordt is zo belangrijk dat nevenschade in de vorm van het verpesten van de ervaring van betalende klanten compleet acceptabel is. /s

Even wat context, er zijn (op Windows) twee belangrijke DRM-systemen:
  • PlayReady van Microsoft
  • Widevine van Google
Beide kennen ook verschillende niveaus.
Voor 4K/HDR op Netflix is de hoogste standaard van PlayReady nodig: PlayReady SL3000.
Dit is overigens ook de reden dat Netflix bepaalde eisen stelt aan de leeftijd van televisies, processors, grafische kaarten, en de reden dat er geen hoge-resolutie-streaming mogelijk is onder Linux.

De actieve DRM op Netflix is te vinden in het debug-menu (Ctrl+Alt+Shift+q) onder het kopje "KeySystem", bij mij staat daar "com.widevine.alpha.SW_SECURE_DECODE". Dat verklaart in ieder geval waarom ik geen 4K krijg, dat kan namelijk niet met Widevine (vandaar dat 4K in Chrome niet meer wordt ondersteund, Chrome ondersteunt alleen Widevine).

Overigens weet ik zeker dat PlayReady in het verleden wel heeft gewerkt bij mij.

Het handmatig uitzetten van Widevine in Edge zorgt in Netflix voor een foutmelding bij het afspelen van content. Mijn gok is dus dat er een probleem is met PlayReady waardoor Netflix/Edge terugvalt op Widevine.

Om te kijken of PlayReady überhaupt werkt kan je deze site gebruiken: HbbTV Reference Video Application. Let even op, de navigatie werkt met de pijltjestoetsen en de enter-toets, verder heb ik geen mogelijkheid gevonden om het afspelen te stoppen dus daarvoor herlaad ik de pagina (met de gui-knop, F5 werkt niet).

Bij 2.13 vind je een test voor PlayReady SL3000. Deze werkt bij mij niet. In de developer console krijg ik: DRM: licenser error! --com.microsoft.playready update, XHR complete. status is "" (500), readyState is 4. Response is code: 0x8004c600, name: Internal service error" (errorcodes zijn te vinden op: https://testweb.playready...c/TestingServerExceptions). Test 2.10 (SL2000) werkt bij mij wel.

Mijn vermoeden is nu dat hier iets niet lekker loopt ergens in de keten videokaart-Windows-Edge. SL3000 heeft namelijk een hardwarecomponent waar SL2000 vooral software is (https://learn.microsoft.c...y/overview/security-level).
Hoe dit op te lossen is, geen idee...

Verder kwam ik in mijn zoektocht een alternatieve oorzaak voor een soortgelijk probleem tegen specifiek voor gebruikers met een RX 6900XT, 7900XT, 6950XT, 7600XT of 6800 XT. Om bepaalde problemen af te vangen wordt bij deze videokaarten door Chromium "Hardware Secure Decryption" automatisch uitgeschakeld. Hierdoor werkt PlayReady SL3000

Als je dit probleem hebt kan je als het goed is bij edge://media-internals/ op het tabje "CDMs" bij:
Key System: com.microsoft.playready
Robustness: Hardware Secure
iets zien staan als "status: Disabled via GPU feature".

Voor Chromium zou deze flag werken als workaround: "--enable-features=EnableFaultyGPUForMediaFoundation", echter werkt deze niet in Edge.

In mijn zoektocht ben ik eenzelfde soort functie tegengekomen in Edge, ben alleen even de bron kwijt. (Override software rendering list): edge://flags/#ignore-gpu-blocklist

Zie ook deze Reddit-thread: https://www.reddit.com/r/...xt8a/help_with_playready/
En het Chromium-Issue: https://issues.chromium.org/issues/406357270

Voor de volledigheid mijn systeemspecificaties:
[list]AMD Ryzen 5 3600
AMD RX 5700 XT (driver 32.0.13031.3015)
Windows 10 22H2

[ Voor 5% gewijzigd door skimine op 02-04-2025 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
Gisteren een 2TB SSD in mijn systeem erbij gezet. Het werd tijd om wat meer ruimte te hebben, een paar games installeren en alles zat vol elke keer. Die nieuwe SSD geplaatst, BIOS op UEFI gezet, secure boot aan en Windows 11 installatie vanaf USB gedraaid. Dat mijn oorspronkelijke SSD op MBR in plaats van GPT stond was de enige reden dat secure boot niet aan kon en dus mijn systeem niet Windows 11 compatible was.
Sinds een paar weken heb ik een 9070 XT als videokaart in mijn systeem, dat hielp in Windows 10 in ieder geval niet om de boel weer 4k te krijgen in de Netflix app...
Windows 11 dus erop, chipset en videokaart drivers geïnstalleerd, Netflix app geïnstalleerd en hoppakee, Netflix weer in 4k!!!!

Dus blijkbaar is tegenwoordig inderdaad de vereiste dat je Windows 11 draait voor 4k Netflix!

Toen kwam nog het gedoe om weer 5.1 geluid te krijgen. Dolby Atmos kon ik selecteren als uitgang in Windows 11, maar dan gaf Netflix helemaal geen geluid meer. 5.1 geluid kiezen als output in Windows gaf Stereo Netflix, maar ook Stereo VLC player op dezelfde instellingen op mijn Denon home theater set als in Windows 10 wel 5.1 geluid werd weergegeven. Dolby acces app geïnstalleerd en Dolby Atmos als output geselecteerd met Dobly Atmos als ruimtelijke weergave. Nog steeds hetzelfde.
Terug naar 5.1 gezet, zonder ruimtelijke weergave. Terug in VLC, daarvan weet ik zeker dat het gewoon zou moeten werken. Instelling op de versterker dan maar veranderen? Versterker naar Dolby Surround zetten in plaats van Multi In gaf ineens wel 5.1 geluid in VLC en ook in Netflix!
Dus zonder Dolby Acces app aan en zonder output in Windows op Dolby Atmos. 5.1 geluid via de Netflix app kan dus zonder extra Dolby Access app te hoeven kopen, top! Ik heb namelijk onder Windows 10 installeren een nieuw mail adres aangemaakt voor het Windows account, omdat ik ooit een gekoppelde Xbox had aan mijn eigen account en de Xbox verkocht en terug naar fabrieksinstellingen had gezet en dat toch die koppeling bleef bestaan. Dus verse Windows is een nieuw account wat ik enkel als Windows account gebruik, waarvan ik geen wachtwoord meer wist, en bij het installeren van Windows 11 dus ook maar weer een nieuw account gemaakt had. Ik heb daarom nu alleen een 7 dagen trial voor Dolby Access geïnstalleerd en nog geen 17,99 betaald voor de app, maar die is dus zo te zien niet nodig voor 4k Netflix met 5.1 geluid. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 10:48
@DannyXP1600 Dolby for home theater is gratis dacht ik enkel atmos headphones is betaald.
Dolby surround is een upmixer die stereo omzet naar alle speakers, dus dat is geen echt 5.1 of atmos geluid.
Met 5.1 speakers heb je de dolby atmos for home theater ook niet nodig dat werkt enkel vanaf 5.1.2 setups.
Heb een soortgelijk systeem met 5070ti Marantz avr en 5.3.2 atmos speakers, dat werkte goed met de rtx3080 en wilde de gok niet nemen of het met een amd gpu ook goed zou werken.
gebruik jij een 5.1 opstelling of meer?

Even netflix getest op win 11 maar heb daar ook geen atmos of 5.1 stream als ik de avr op auto laat staan, er word gewoon een stereo signaal verzonden.
Ik kijk geen netflix via windows maar via de lg tv app daar werkt het wel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
Eigenlijk een 5.0 set, uitvoering: Jamo S 628 HCS Dark Apple

Als ik hem op Dolby Surround zet komt de spraak uit de center speaker, dus dan hoeven de rest van de speakers niet zo hard te staan dat mijn vrouw gaat zeuren :o Of dat nou echt is of nep, maakt me eigenlijk weinig uit. Maar je hebt gelijk, het is een 2.0 stream zie ik met shift alt ctrl d

Hmm, net weer even gekeken en geluisterd maar nu komen de stemmen niet meer uit de center speaker. Toch vanavond als ik weer thuis ben een beetje klooien met settings.

Atmos wil maar niet werken. 5.1 geluid in Netflix lijkt onmogelijk. Stream blijft 2.0 audio, wat ik ook doe in de Windows settings. Gekke is ook dat bij de supported codecs in de eigenschappen van de Denon in Windows ook geen Atmos genoemd wordt, zou dat niet moeten eigenlijk?

Maar goed, kreeg het ook maar niet voor elkaar de versterker op Dolby Surround te zetten, zoals gisteren. Die optie bestond ineens niet meer. Totdat ik als spatial sound een keer Dolby Atmos for HEADPHONES koos. En het gekke is, ook al zet ik de spatial sound nu op Atmos for HOME THEATERS of compleet uit of wat dan ook: Dolby Surround is nu wel een optie op de versterker.
Geen echte 5.1, wel stemmen uit de center speaker. Goed genoeg. Maar als ik elke keer door alle instellingen moet als de pc herstart is, dan is dat knap vervelend

[ Voor 56% gewijzigd door DannyXP1600 op 05-04-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Atmos heeft minimaal een 5.1.2 setup nodig, met minder is er simpelweg geen mogelijkheid tot atmos weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
Goofy1978 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:28:
Atmos heeft minimaal een 5.1.2 setup nodig, met minder is er simpelweg geen mogelijkheid tot atmos weergave.
Ik hoef ook niet per se Atmos, ik probeer een 5.1 audiostream uit Netflix te krijgen. Dat ging op Windows 10 door Atmos for home theaters aan te zetten als spatial sound. Op Windows 11 krijg ik geen 5.1 audiostream voor elkaar.
Als ik Atmos aanzet zonder de Netflix app aan te hebben staan gaat mijn versterker op standje Atmos, zodra ik Netflix open, biep, terug naar Dolby Surround. Maar goed, met Dolby Surround aan op de reciever krijg ik wel de stemmen uit de center speaker, wat op zich al okay is, dat is het belangrijkste voor mij. Alleen als ik Windows reboot moet ik elke keer door al die settings lopen klooien, net zolang tot Dolby Surround een optie is op de reciever. Op de één of andere manier is dat niet altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik laat de avr altijd op auto staan werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
Blijkbaar zit de Dolby Digital codec NIET meer in Windows 11 als je de nieuwste versie clean installeert.

Installeer Anwave vanaf github.com/SimonMacer/AnWave

Open Anwave. Klik op het kopje Tools bovenaan het beeld en klik daar op Microsoft Dolby Digital Atmos Pack. Klik op Install achter Microsoft Dolby Digital Plus Decoder MFT.

Als je nu in je Windows 11 eigenschappen van je geluid als Spatial Sound Dolby Atmos selecteert en je start dan de Netflix app, dan krijg je gewoon weer de 5.1 audiostream!

Hoihoihoihoihoihoi, eindelijk weer 4k beeld en 5.1 geluid in Netflix onder Windows!

Dus even samengevat wat je nodig hebt tegenwoordig om Netflix 4k te kijken met 5.1 geluid:

Windows 11!
Dolby Access app uit Microsoft store.
Anwave om Dolby Digital Plus codec te installeren.
Spatial sound op Dolby Atmos for Home Theaters.
Netflix app uit de Microsoft store (die volledig in Edge draait, dus misschien is Netflix openen in Edge voldoende).

En om sneller te switchen tussen output Stereo (gebruik ik wanneer ik muziek opzet van YouTube, mijn Denon reciever maakt er dan een multichannel stereo van), 5.1 geluid voor bestanden die ik afspeel via een mediaspeler (BS player) en Dolby Atmos voor 5.1 geluid in Netflix en niet steeds helemaal naar de audio settings te moeten gaan heb ik nu Explorerpatcher geïnstalleerd en de taskbar op Windows 10 (Explorerpatcher modus) gezet. Dan kan je gewoon weer zoals in Windows 10 rechts klikken op het geluidsicoontje rechtsonder op de taskbar en kiezen voor stereo, 5.1 en Dolby Atmos for Home Theaters. Mijn reciever pakt dan automatisch de goede settings, dus daar hoef ik niks meer aan in te stellen bij het switchen van Netflix naar BS player of naar YouTube.

[ Voor 28% gewijzigd door DannyXP1600 op 06-04-2025 12:04 ]

Pagina: 1