Beste foto manager voor Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
HI,

Sinds een half jaar heb ik mijn eerste mac (na 30 jaar windows) en ben er heel blij mee.

Ik ben op zoek naar een goede foto manager voor de mac (bonus als het ook op windows werkt). Ik heb de Fotos app geprobeerd, maar al mijn foto's staan op een externe SSD (wil niet alles opnieuw imnporteren in een library) en ik wil ook graag de file structuur behouden. Ook zou ik graag iets hebben wat de naam van een persoon kan opslaan in het bestand, zodat ik later gemakkelijker van tool kan wissen. Leuk als ik de EXIF data in het programma kan aanpassen (Geolocatie), maar dat kan eventueel ook met een andere tool.

Welke apps heb ik al geprobeerd:
  • Fotos: Ik mis de mapstructuur die al mijn foto's hebben. Ook geen mogelijkheid om de persoonsnamen in het image op te slaan
  • Mylio: leuke app, mist wel geregeld een gezicht op de foto. Die kan je dan niet manueel toevoegen. De naam bij een gezicht wordt niet in het image opgeslagen. Maakt automatisch tags aan op basis van AI.
  • ACDSee: kan de naam van een gezicht wel in een image opslaan. Applicatie op de Mac is een afgeslankte versie van die voor Windows. Heb al verschillende crashes gehad. Face recognition zit er vaak langs, maar heeft wel de mogelijkheid om manueel gezichten toe te voegen wanneer die niet gedetecteerd werden op een foto.
Welke gebruiken jullie? Of welke kunnen jullie aanraden ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Ik gebruik Photo Supreme: https://www.idimager.com/
Draait zowel onder Windows als onder macOS.
Als je voor gratis wil gaan is er Darktable: https://www.darktable.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 13:28
Ik kan je ook darktable aanbevelen.
- Open source
- Bewerkingen zijn non-destructief (die worden in een apart bestandje, een sidecar, bewaard).
- Je mapstructuur kun je bewaren, al kun je wel foto's (tijdelijk) syncen met je computer als je interene SSD een sneleheidsvoordeel oplevert t.o.v. de NAS.
- Tags, labels etc. worden ook in de sidecar bewaard, zodat je ze makkelijk kunt terugvinden achteraf.
- Werkt op macOS, Windows & Linux.
- EXIF-data kan volgens mij ook aangepast worden (er is in elk geval een kaart beschikbaar om je foto's op te tonen, als ik het me goed herinner kun je de locatie ook aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 20:50
Op zich kan je met de standaard foto's-app prima de originele mapstructuur aanhouden en kan je de foto's gewoon op je externe schijf laten staan zonder deze te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:52
Het werkt toch anders... de Foto's app neemt niet automatisch je mappenstructuur over, je moet dan toch alle albums aanmaken. Je kan inderdaad wel gewoon de bestanden zelf laten staan op je externe schijf.

Ik ben zelf erg fan van ACDSee. Doet ook op de Mac alles wat ik ermee wil. De Face Recognition zit er wel eens naast inderdaad, maar dat kan je corrigeren en om dan iemand op te zoeken is wel erg handig. Je kan ook tags toevoegen of de naam van de persoon toevoegen in de description van het bestand, die worden in een zoekopdracht ook meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Even een tip....
Ik kijk wel eens bij de buren of het gras daar groener is.
Zo probeerde ik vanmiddag Darktable even.
Ik was er heel snel klaar mee omdat het geen Apple ProRaw ondersteunt.
Dat je die bestanden niet kan "ontwikkelen" kan ik nog inkomen maar de database zou ze toch op zijn minst als thumbnail kunnen laten zien.
Kijk dus even goed bij de opgave van ondersteunde camera's en formats of jouw foto's allemaal ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
Mylio dekt wel veel requirements, maakt toch sidecar files aan. Enige probleem is dat ie geen lens correcties kan doen van de raw bestanden van mijn Canon. Ik kan dat wel met Canon DPP doen, maar dat is traag en past ook het raw image aan :-/
Pagina: 1