Aanpassing installatie nodig bij overstap op full electric

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 15:45
Ik heb me inmiddels meermaals verdiept en ingelezen in de mogelijke aansluit varianten van een lucht/water warmtepomp. Ik kom er toch nog niet helemaal uit en de 'experts' spreken zich tegen. Korte set-up:

De bestaande cv ketel op gas verwarmt enkel.
Op de verdieping is de afgifte middels radiatoren (6st altijd open circa 160m2)
De bgg heeft vloerverwarming met (altijd aan) drukgestuurde pomp (deze is reeds voorbereid op en kan eenvoudig afgekoppeld worden, is een aparte module als het ware, totaal 24 groepen circa 260m2)
tussen verdieping en bgg is een aanvoer / retour van 32mm in gebruik.

De test met de bestaande gasketel over langere periode heeft uitgewezen dat de lagere temperatuur van een warmtepomp mogelijk is.

De gewenste set-up is eenvoudig. Gasketel op zolder afkoppelen en Warmtepomp aanpikken op bestaande leidingwerk in de kruipruimte.

Wat mij tot nu toe niemand heeft kunnen uitleggen is waarom de aanpassing aan de vloerverwarming verdeler / pomp moeten worden gedaan. Er komt een warmtepomp die tot 75gr kan, ik zou verwachten dat nu 1:1 de vloerverwarming set-up blijft dus met menging / pomp.

Is er iemand hier die dit beantwoorden kan

(kort samengevat: waarom kan je hier niet 1:1 de gasketel vervangen door een warmtepomp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
gasketels hebben meestal een vloerverwarmingsverdeler met pomp. warmtepompen een verdeler zonder pomp.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je de WP tot 75 graden gaat gebruiken dan is een pomp/mengverdeler nog wel noodzakelijk. Als je de WP op vloerverwarming vriendelijke temperaturen gaat gebruiken is een pomp/mengverdeler overbodig en kost dit alleen energie.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jvs1 Dat de "experts" zichzelf tegenspreken is niet ongewoon.

Natuurlijk kan je een gasketel 1:1 vervangen door een hoogtemperatuur warmtepomp.
Als je dan het huidige stookregime 1:1 in toekomst gebruikt stook je met een warmtepomp hoogstwaarschijnlijk niet optimaal d.w.z. onzuinig wat energie en stookkosten betreft.

Het e.e.a. staat beschreven in het toepasselijke "Het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Veel leesplezier!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:32:
@jvs1 Dat de "experts" zichzelf tegenspreken is niet ongewoon.

Natuurlijk kan je een gasketel 1:1 vervangen door een hoogtemperatuur warmtepomp.
Als je dan het huidige stookregime 1:1 in toekomst gebruikt stook je met een warmtepomp hoogstwaarschijnlijk niet optimaal d.w.z. onzuinig wat energie en stookkosten betreft.

Het e.e.a. staat beschreven in het toepasselijke "Het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Veel leesplezier!
Vooral dit ^

Kan het: ja, heb je er wat aan: niet echt.

Stoken op hoge temperaturen doen het voordeel teniet, dan kun je net zo goed op gas blijven stoken.

Edit:
Over de verdeler: dat ding is er om hogere temps (40 graden+) te mengen zodat er geen problemen zijn met je vloerverwarmingsleidingen.
Als je lager dan 40 stookt, is er geen menging nodig en draait de verdelerpomp nutteloos terwijl het wel stroom kost. De flow is over het algemeen ook beter zonder pomp waardoor je weer lager kunt stoken voor dezelfde warmte.

[ Voor 19% gewijzigd door DaWizza op 18-07-2024 08:37 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW