Aankoopadvies wireless oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
Dag mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. aanschaf van een wireless oplossing.

Concreet gaat het om het plaatsen van een consumentenoplossing bestaande uit 3 accesspoints.

Belangrijke criteria voor de aanschaf zijn:
- Zero handoff roaming
- Wifi 6+
- Géén perpetual licenties/subscription model
- Optie om later uit te breiden
- Centraal beheer van AP configuratie (pre)
- Totaal budget van maximaal 1500

Belasting van de AP's zal minimaal zijn. Er zullen niet tientallen devices verbonden zijn met de AP's. Het voornaamste doel is een seamless experience door heel het huis heen. Het is nog niet duidelijk of er een PoE switch geplaatst wordt.

Omdat het om een vrijstaande woning gaat, is radiofrequency overlap met buren niet relevant.

Wat raden jullie aan/af op basis van persoonlijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Moet het ook integreren met andere netwerk apparatuur, bijvoorbeeld de router. Zero handoff is ook afhankelijk van het device. Eigenlijk kan alles wat wifi 6 doet dit wel. Gebruik zelf alles van Fritzbox maar unifi en omoda is ook allemaal goed en met je budget kan je ook bij pro spul kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
3x wifi 6 accesspoint van Tplink Omada kost je zo'n 3x €90, PoE switch werkt het simpelste waarschijnlijk(TL-SG108PE kost €60) en dan een hardware based controller SDN OC200 voor €90.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@densoN Heb je hier toevallig al gekeken?

[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 15:38
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:29:
3x wifi 6 accesspoint van Tplink Omada kost je zo'n 3x €90, PoE switch werkt het simpelste waarschijnlijk(TL-SG108PE kost €60) en dan een hardware based controller SDN OC200 voor €90.
Eens en ervaringsdeskundige. Goed te betalen, makkelijk te configureren, tot heel moeilijk de diepte in.
En niet minder belangrijk: heel betaalbaar.
Neem een Omada PoE switch zodat je de Omada AP's alleen met een UTP kabel hoeft aan te sluiten.
Met de SDN OC200 controller, die op de router komt, kun je alle hardware programmeren en beheren.
De SDN OC200 is niet nodig, je kunt ook via de Omada Cloud beheren, maar dat is een abonnement.

Heb je KPN glasvezel, dan kun je de Omada ER-605 router aanschaffen en direct op de glasvezel-RJ45 mediaconverter aansluiten, zonder de KPN Box12, die sowieso niet in Bridge modus is te zetten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Zero Handoff is een techniek waar er GEEN handoff plaatsvind. Je client zal dus niet wisselen tussen accesspoint. In de praktijk betekent dit dat al je accesspoints opdezelfde frequentie praten om dit voor elkaar te krijgen. Dit zorgt voor 0 drops tijdens roamen maar overall gezien wel een lagere snelheid.

Deze techniek had ubiquiti aan boord een jaar of 10 geleden en is gestopt.
Ik neem aan dat je eigenlijk op zoek bent naar seamless roaming (802.11krv).

Dat laatste zit in ongeveer ieder multi ap setje en hiermee voldoet dus enorm veel. Het gaat om de vervolgzaken (wil je vlans, poe, outdoor) welk type/merk passend zou zijn:

Provider wifi nodes (zoals Ziggo smartwifi pods)Consumenten mesh setjes (zoals Deco reeks)Prosumer setjes (zoals TPLink omada, Ubiquiti Unifi, Aruba Instanton)
Stabiel en snel WifiJaJaJa maar kans op fouten door firmware/instelmogelijkheden
Wireless meshJa maar wel tragere bandbreedte ivm ontbreken tri-band modellenJa, triband model zoals Deco Xe75 als voorkeurJa maar wel tragere bandbreedte ivm ontbreken tri-band modellen
OnderhoudLaagLaagMiddel
BeheerMiddels provider app Middels cloud app Middels lokale controller (op aparte of eigen hardware)
PoENeeJa maar alleen bij X50-POEJa, alle modellen
Guest WifiJaJaJa
VLANSNeeNeeJa
Geavanceerde instellingenZeer laagLaagHoog
Outdoor modellenNeeJaJa
RoamingJaJaJa

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:25
Zal ik weer is gek doen... maar een goede roaming ervaring is voor 90% afhankelijk van plaatsing van je zenders ,en slechts 10% merk

je wil overal een beter dan RSSI -65 op 5Ghz ... maar ook geen 3 zenders op 2 meter afstand .. weg van bv aquariums , radiatoren , koelkasten etc ..

Kunnen we leuk doen over merkje A of merkje B... maar heb je wel vrije keuze in plaatsing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Bedankt allemaal voor het meedenken. Om het overzichtelijk te houden zal ik in één bericht reageren op al jullie opmerkingen.

@Frogmen
Integratie met andere netwerk apparatuur is geen vereiste.

@ChaserBoZ_
Moet ik nog letten op het specifieke model AP wat betreft compatibiliteit SDN OC200? Zou de EAP772 bijvoorbeeld ook werken? Ik gok dat de switch niet te beheren is via de OC200, aangezien in de documentatie wordt verwezen naar jetstream modellen. Niet dat dit heel spannend hoeft te zijn..

En zou je zeggen dat dit een set & forget oplossing is? Ik kan prima zelf uit de voeten met het uitrollen/onderhouden van een controller (draai zelf ook een unifi docker), maar zit er niet op de wachten om een aantal keer per jaar langs mag om te ondersteunen.

@Greatsword
Bewust nog niet gericht naar één merk gekeken, omdat ik even benieuwd ben naar algehele ervaringen. Zelf gebruik ik ook een unifi oplossing, maar die keuze is gebaseerd op de stand van zaken 5 jaar terug. Ik kan me zo voorstellen dat de prosumer voorkeuren over de jaren veranderen.

@Theo74
Bedankt voor je advies. De hardware controller spreekt me wel aan. Ook het feit dat deze PoE gevoed kan worden en dus mooi gecombineerd kan worden met de PoE switch maakt het een gelikte stack.

Twee vragen over je KPN opmerking.
1. Je verwijst specifiek naar KPN. Ik was in de veronderstelling dat alle ISP's tegenwoordig een vrije modemkeuze ondersteunen. Zie ik iets over het hoofd?
2. Ik plaats de oplossing in een huishouden waar weinig aandacht is voor geavanceerde routing en security functionaliteiten. Is er nog een andere reden waarom ik een andere router zou willen plaatsen?

@laurens0619
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben op zoek naar seamless roaming. Dat is een mooie tabel die je hebt opgesteld. Ik merk dat er wel een twijfel ontstaat door de tabel. Laag onderhoud is een vereiste die ik niet heb benoemd, maar wel hoog op de lijst staat. Aan de andere kant is er geen noodzaak om mesh te gebruiken, omdat alle APs bekabeld aangesloten zullen worden. Ook vraag ik me af of een duurder model AP in de praktijk ook een significant betere stabiliteit en bandbreedte gaat opleveren of enkel meer geavanceerde functionaliteiten aanbiedt die in de praktijk niet worden benut.

@ijske
Terechte opmerking. Locatie is key. Zoals wel vaker zijn de kabels al getrokken voordat er iets is aangekocht, laat staan dat er een meting heeft plaatsgevonden. Gelukkig zijn het praktische mensen, dus als er dode hoeken ontstaan zal er gewoon een kabel bijgetrokken worden.

[ Voor 5% gewijzigd door densoN op 17-07-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
@densoN
Hangt er een beetje vanaf. Nadeel van de consumenten setjes is dat ze nauwelijks dfs kunnen. Dat is bij een prosumer lijn beter. Echter sommige prosumer lijnen, zoals unifi, wordt weer geplaagd door firmware problemen waar de ene persoon nooit last van heeft maar de ander wel.

Persoonlijk ging mijn wifi ervaring omhoog toen ik van prosumer naar consumenten set ging. Ja ik leverde dfs in maar ik kreeg een stabieler apparaat terug.

Aruba instant on is wel middenweg. En prosumer maar ook stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 17-07-2024 22:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

densoN schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:30:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Om het overzichtelijk te houden zal ik in één bericht reageren op al jullie opmerkingen.
[...]

En zou je zeggen dat dit een set & forget oplossing is? Ik kan prima zelf uit de voeten met het uitrollen/onderhouden van een controller (draai zelf ook een unifi docker), maar zit er niet op de wachten om een aantal keer per jaar langs mag om te ondersteunen.
Dit is m.i. je belangrijkste eis.
@Greatsword
Bewust nog niet gericht naar één merk gekeken, omdat ik even benieuwd ben naar algehele ervaringen. Zelf gebruik ik ook een unifi oplossing, maar die keuze is gebaseerd op de stand van zaken 5 jaar terug. Ik kan me zo voorstellen dat de prosumer voorkeuren over de jaren veranderen.
Juist gezien wat je hierboven schreef zou ik terughoundend zijn met UniFI. Heb meerdere keren gehad dat upgrades na paar jaar mis gingen. In mijn eigen netwerk geen drama, ik had het snel genoeg door en onder controle, maar bij anderen waar ik het had hangen leverde dat een paar dagen outage bij hen op gevolgd door een vrije dag van mij op moeten offeren aan herstel.
[...]

1. Je verwijst specifiek naar KPN. Ik was in de veronderstelling dat alle ISP's tegenwoordig een vrije modemkeuze ondersteunen. Zie ik iets over het hoofd?
Die recht geldt bij alle providers. Hoe eenvoudig het is om je recht te doen gelden is een tweede. Bij KPN, Delta, Ziggo en Odido zou het in ieder geval moeten kunnen, waarbij ik het bij KPN en Delta met specifiek dat soort SFP+ PON ONT modules heb zien werken. Ze moesten wel verschillende firmwares hebben voor die twee netwerken...
2. Ik plaats de oplossing in een huishouden waar weinig aandacht is voor geavanceerde routing en security functionaliteiten. Is er nog een andere reden waarom ik een andere router zou willen plaatsen?
Belangrijkste reden zou zijn om geen impact op LAN te hebben als degenen van provider wisselen.
@laurens0619
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben op zoek naar seamless roaming. Dat is een mooie tabel die je hebt opgesteld. Ik merk dat er wel een twijfel ontstaat door de tabel. Laag onderhoud is een vereiste die ik niet heb benoemd, maar wel hoog op de lijst staat. Aan de andere kant is er geen noodzaak om mesh te gebruiken, omdat alle APs bekabeld aangesloten zullen worden. Ook vraag ik me af of een duurder model AP in de praktijk ook een significant betere stabiliteit en bandbreedte gaat opleveren of enkel meer geavanceerde functionaliteiten aanbiedt die in de praktijk niet worden benut.
Stabiliteit is 90% plaatsing en 10% software. Binnen een reeks is software bij benadering gelijk, dus de meest eenvoudige 2x2 MIMO dualband gaat even stabiel zijn als 4x4 MIMO tri-band.

Grootste reden voor hogere specs van de duurdere opties is meer bandbreedte bij mesh wireless backhaul. Dat heb je niet nodig met bedrade backhaul en dan is verschil in prestaties van 2x2 dualband vs 4x4 triband volstrekt verwaarloosbaar in een thuissituatie. Neem de eenvoudigere optie en besteed het bespaard budget aan betere dekking, of als die al optimaal is, aan bier ofzo :z
@ijske
Terechte opmerking. Locatie is key. Zoals wel vaker zijn de kabels al getrokken voordat er iets is aangekocht, laat staan dat er een meting heeft plaatsgevonden. Gelukkig zijn het praktische mensen, dus als er dode hoeken ontstaan zal er gewoon een kabel bijgetrokken worden.
Goede insteek. Ik zou sowieso ter plekke voor installatie een site survey doen om aantal+optimale locatie voor AP's te bepalen. Of heb je dat al gedaan en ben je zo op het aantal van 3 uitgekomen?

Wat ik mis in je vraag: hoe zit het met buitenruimte?

Als het een moderne woning is met geisoleerde muren, daken en HR++ ramen is de kans groot dat er vrijwel niets doorheen gaat en dat zelfs een veranda met vol zicht op AP in woonkamer geen bruikbare verbinding kan krijgen. In dat geval moet je ook aan outdoor AP's denken als je daar dekking wilt. Natuurlijk verandert dat als ramen en deuren open kunnen, maar zelfs dan gaat WiFi niet om hoeken en buiten heb je geen plafond en kamermuren om vanaf te spiegelen, dus je houdt nog steeds heel snel dode hoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
laurens0619 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:37:
@densoN
Hangt er een beetje vanaf. Nadeel van de consumenten setjes is dat ze nauwelijks dfs kunnen. Dat is bij een prosumer lijn beter. Echter sommige prosumer lijnen, zoals unifi, wordt weer geplaagd door firmware problemen waar de ene persoon nooit last van heeft maar de ander wel.

Persoonlijk ging mijn wifi ervaring omhoog toen ik van prosumer naar consumenten set ging. Ja ik leverde dfs in maar ik kreeg een stabieler apparaat terug.

Aruba instant on is wel middenweg. En prosumer maar ook stabiel.
Hoewel het geen directe impact heeft op de beschikbaarheid, heb ik met mijn software controller van unifi ook meerdere malen firmware updates gehad die voor problemen hebben gezorgd. Daarom heb ik een sterke voorkeur voor een hardware controller óf een gratis cloud management oplossing. Het laatste rijmt misschien niet helemaal met het budget, maar men heeft simpelweg een allergie voor subscription models, wat ik ze niet kwalijk kan nemen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat DFS alleen relevant was voor huizen in de buurt van vliegvelden, maar misschien dat dit een verkeerde aanname is.

Bedankt voor het advies. Ik merk op basis van de ervaringen hier dat de consumerversie mogelijk toch beter aansluit op de behoefte (stabiliteit + low maintenance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
dion_b schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Dit is m.i. je belangrijkste eis.

Eens!

[...]

Juist gezien wat je hierboven schreef zou ik terughoundend zijn met UniFI. Heb meerdere keren gehad dat upgrades na paar jaar mis gingen. In mijn eigen netwerk geen drama, ik had het snel genoeg door en onder controle, maar bij anderen waar ik het had hangen leverde dat een paar dagen outage bij hen op gevolgd door een vrije dag van mij op moeten offeren aan herstel.

Deze ervaringen deel ik. Dan kunnen we Unifi bij deze uitsluiten.
[...]

Die recht geldt bij alle providers. Hoe eenvoudig het is om je recht te doen gelden is een tweede. Bij KPN, Delta, Ziggo en Odido zou het in ieder geval moeten kunnen, waarbij ik het bij KPN en Delta met specifiek dat soort SFP+ PON ONT modules heb zien werken. Ze moesten wel verschillende firmwares hebben voor die twee netwerken...

Thuis zou ik hier wel eerder voor kiezen. Bij een ander maak ik me wel zorgen over de configuratie. Zit niet op gedoe te wachten met de decoder die ineens niet meer lekker werkt of dat ik langs kan komen als men besluit om van provider te veranderen.

[...]

Belangrijkste reden zou zijn om geen impact op LAN te hebben als degenen van provider wisselen.

Eens, maar wel impact op WAN.

[...]

Stabiliteit is 90% plaatsing en 10% software. Binnen een reeks is software bij benadering gelijk, dus de meest eenvoudige 2x2 MIMO dualband gaat even stabiel zijn als 4x4 MIMO tri-band.

Grootste reden voor hogere specs van de duurdere opties is meer bandbreedte bij mesh wireless backhaul. Dat heb je niet nodig met bedrade backhaul en dan is verschil in prestaties van 2x2 dualband vs 4x4 triband volstrekt verwaarloosbaar in een thuissituatie. Neem de eenvoudigere optie en besteed het bespaard budget aan betere dekking, of als die al optimaal is, aan bier ofzo :z

Kan ik daaruit ook opmaken dat de meerwaarde voor WIFI7 in deze situatie nihil zal zijn? Ik zal doorgeven dat ze mij maar moeten trakteren op een goede vatgerijpt :9~

[...]

Goede insteek. Ik zou sowieso ter plekke voor installatie een site survey doen om aantal+optimale locatie voor AP's te bepalen. Of heb je dat al gedaan en ben je zo op het aantal van 3 uitgekomen?

3 is een inschatting van een leek geweest. Ik heb in het verleden weleens surveys gedaan met Ekahau hardware. Helaas niet meer in bezit. Zijn er (gratis) software oplossing waarmee een acceptabele survey uitgevoerd kan worden?

Wat ik mis in je vraag: hoe zit het met buitenruimte?

Eén van de AP's zal naar verwachting onder een overkapping worden geplaatst. Deze hangt altijd droog, dus ik twijfel nog of hier een outdoor unit voor nodig is.

Als het een moderne woning is met geisoleerde muren, daken en HR++ ramen is de kans groot dat er vrijwel niets doorheen gaat en dat zelfs een veranda met vol zicht op AP in woonkamer geen bruikbare verbinding kan krijgen. In dat geval moet je ook aan outdoor AP's denken als je daar dekking wilt. Natuurlijk verandert dat als ramen en deuren open kunnen, maar zelfs dan gaat WiFi niet om hoeken en buiten heb je geen plafond en kamermuren om vanaf te spiegelen, dus je houdt nog steeds heel snel dode hoeken.

De meest praktische oplossing zou dan misschien toch een serie zijn die mesh ondersteund. Als men tegen dode hoeken aanloopt en toch blijkt dat kabels trekken geen optie is, zou mesh als optie kunnen worden ingezet. Wat me opvalt is dat de mesh modellen die ik op zoek allemaal staande modellen zijn, wat op zich logisch is. Maar wat als ik 3 Omada's wil ophangen en in de dode hoeken een (of meer) Deco(s). Gaat dit wel lekker samenwerken en kunnen beide oplossingen dan met de hardware controller worden aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

densoN schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:44:
[...]

Thuis zou ik hier wel eerder voor kiezen. Bij een ander maak ik me wel zorgen over de configuratie. Zit niet op gedoe te wachten met de decoder die ineens niet meer lekker werkt of dat ik langs kan komen als men besluit om van provider te veranderen.
Eens. Dit is hobbywerk. Leuk hobbywerk als het je hobby is, maar zo niet verre bljven.
[...]

Eens, maar wel impact op WAN.
Valt mee. Als je NAT-achter-NAT doet hoef je op de eigen router alleen DHCP op de WAN te doen zonder ingewikkelde VLANs oid. Kortom, default settings voor WAN werken waarschijnlijk prima.
[...]

Kan ik daaruit ook opmaken dat de meerwaarde voor WIFI7 in deze situatie nihil zal zijn? Ik zal doorgeven dat ze mij maar moeten trakteren op een goede vatgerijpt :9~
"Nihil" is een groot woord. WiFi-7 biedt bij supporting clients flink lagere latency onder load dankzij MLO. Als iemand spelletjes speelt (draadloos, op een apparaat met WIFi-7 support) kan dat uitmaken. Maar als je wilt gamen doe je dat als het goed is bedraad, en tot nader orde ken ik geen WIFi-7 consoles, dus in praktijk: nope, nog niet. Ik zou zeker geen WiFI-7 vermijden, maar meerprijs is het in deze situatie niet waard.
[...]

3 is een inschatting van een leek geweest. Ik heb in het verleden weleens surveys gedaan met Ekahau hardware. Helaas niet meer in bezit. Zijn er (gratis) software oplossing waarmee een acceptabele survey uitgevoerd kan worden?
Van de week gebruikte ik MS Excel :P
En de gratis versie van Acrylic WiFi voor de metingen

Je kunt in een uurtje een heel acceptabele doen met als enige hulpmiddelen een AP met min of meer vergelijkbare specs met wat je denkt te gaan plaatsen (2x2 MIMO WiFI-5 of 6 voldoet prima, zolang het maar SSID uitzendt zonder aan netwerk gekoppeld te zijn), een verlengsnoer en een laptop waarmee je RSSI kunt meten en noteren (tip: halve scherm voor RSSI meetprogramma, andere helft voor spreadsheet). Oh, en iets waarmee je de AP op minstens meter boven de grond kunt houden (laddertje of zelfs camerastandaard) is een pre, zeker in een nog niet ingerichte woning.

Langs vertikale as zet je alle plekken in huis waar WiFi nodig is, langs horizontale zet je overal waar je een AP zou kunnen plaatsen. Dan plaats je AP op eerste locatie langs horizontale as, loop je alle locaties langs vertikale as af en meet en noteer je 5GHz RSSI. AP verplaatsen naar volgende locatie en zo doorgaan tot je een mooi gevulde matrix hebt. Dan kijken hoeveel AP's je minimaal nodig hebt om overal minstens -67dBm te hebben en je weet gelijk ook waar ze moeten hangen. Hanteer voor belangrijke locaties (woonkamer, werkkamers etc) een marge daarboven, misschien -62dBm, om geen twijfelgevallen te hebben.

Dedicated software kan het proces iets makkelijker maken, maar als je dit niet dagelijks doet is de moeite van het te installeren en leren gebruiken groter dan de tijdswinst ervan.
[...]

Eén van de AP's zal naar verwachting onder een overkapping worden geplaatst. Deze hangt altijd droog, dus ik twijfel nog of hier een outdoor unit voor nodig is.
Ja. Het gaat niet eens om rechtstreeks (regen)water, overal waar je een elektrisch apparaat hebt waar condensvorming op kan treden moet het daartegen bestand zijn, dus ook onverwarmde ruimtes binnenin schuur/garage/aanbouw of onder overkapping buiten.

Overigens zijn outdoormodellen doorgaans nauwelijks duurder of lastiger dan indoor, dus ik zou in geval van twijfel altijd outdoor pakken.
De meest praktische oplossing zou dan misschien toch een serie zijn die mesh ondersteund. Als men tegen dode hoeken aanloopt en toch blijkt dat kabels trekken geen optie is, zou mesh als optie kunnen worden ingezet.
Mesh helpt in deze situaties zelden omdat je buiten zo'n slagschaduw blijft houden. Mesh unit erin hangen heeft geen zin want geen backhaul naar de rest. Enige situatie waar het zou kunnen helpen is als je bijv onder die afdak een bedrade unit hebt en aan overkant van de tuin een schuur of hek waarvandaan je weer signaal terug kunt sturen naar gebied om het huis zonder line-of-site naar bedrade unit. Maar dan moet je daar wel stroom hebben en dan kun je net zo goed netwerkkabel regelen (want met PoE geen losse stroomkabel nodig).

Dat gezegd, vrijwel iedere managed AP reeks ondersteunt mesh - ook Ubiquiti UniFi, Aruba InstantOn, TP-Link Omada etc. Het wordt alleen niet primair als mesh gemarket omdat de doelgroep niet staat te springen om de daarmee samenhangende compromissen. Maar als je het wilt kan het.
Wat me opvalt is dat de mesh modellen die ik op zoek allemaal staande modellen zijn, wat op zich logisch is. Maar wat als ik 3 Omada's wil ophangen en in de dode hoeken een (of meer) Deco(s). Gaat dit wel lekker samenwerken en kunnen beide oplossingen dan met de hardware controller worden aangestuurd?
Omada en Deco zijn totaal verschillende reeksen met verschillende controllers die op geen enkele manier samenwerken. Ze zullen voor elkaar rogue AP's zijn. Niet doen dus. Ook nergens voor nodig: de Omada EAP's kunnen ook mesh als je per se wilt:
Omada Mesh: Enables wireless connectivity between access points for extended range and flexible deploymen

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 15:38
densoN schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:30:
@Theo74
Bedankt voor je advies. De hardware controller spreekt me wel aan. Ook het feit dat deze PoE gevoed kan worden en dus mooi gecombineerd kan worden met de PoE switch maakt het een gelikte stack.

Ik gaf KPN glasvezel aan als voorbeeld omdat hier vanwege eigen woning achter ben gekomen. Met Ziggo zal het lastig worden omdat deze met een coax AOP werken en geen glasvezel met mediaconverter. Maar de Ziggo modem/routers zijn dan wel weer in Bridge modus te zetten.
Als je op "KPN glasvezel Omdada router" zoekt dan vind je een langer KPN Forum topic met hierin alle uitleg.

Als je met de Omada techniek gaat werken en hierbij een SDN OC200 aanschaft dan kun je vanaf elke locatie inloggen en het netwerk op de bewuste locatie beheren. Het Omada systeem werkt in de basis eigenlijk al prima uit de doos, alleen als je specifieke zaken als VLAN's wilt inschakelen voor extra veiliggheid, of vaste IP adressen voor bepaalde hardware, dan moet je iets dieper in de materie duiken, wat ook prima te doen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 18-07-2024 08:07 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
@ChaserBoZ_
Moet ik nog letten op het specifieke model AP wat betreft compatibiliteit SDN OC200? Zou de EAP772 bijvoorbeeld ook werken? Ik gok dat de switch niet te beheren is via de OC200, aangezien in de documentatie wordt verwezen naar jetstream modellen. Niet dat dit heel spannend hoeft te zijn..

Die check zou ik doen op basis van de documentatie idd.

Fire & forget, totdat er problemen zijn ,maar dat is met ieder merk ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1