Advies vloerverwarming en warmtepompinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 21:32
Goedemorgen,

Op dit moment ben ik bezig met een ingrijpende verbouwing van een jaren '20 woning uit de vorige eeuw. Het is de bedoeling om een all electric warmtepomp te plaatsen voor in ieder geval alle vloerverwarming. Hierbij geeft mijn aannemer dat een buffervat niet nodig is.

De (verwachte) situatie:
Vloerverwarming:
- Woning, ca. 55 m2, 20-21 graden, houtkachel aanwezig. Binnen nu en 5 jaar uit te breiden met een extra 20m2
- Badkamer + toilet boven, ca. 9 m2, 20-21 graden
- Bijkeuken, ca. 20 m2, 17-18 graden (zou ook op zelfde thermostaat als garage gezet kunnen worden)
- Garage, ca. 74 m2, 15 graden

Overige vertrekken van de bovenverdieping worden niet verwarmd doormiddel van de warmtepomp.

Verwachte warmtepomp: Daikin Altherma 3. Met een (eigengemaakte) warmteverliesberekening komt ik uit op ongeveer 3700 watt, exclusief tapwater. Inclusief tapwater, volgens tabel in onderstaande link, kom ik uit op 4178 watt. Een warmtepomp van 6 kW zou dan moeten volstaan.

https://warmtepomp-tips.n...20te%20kunnen%20verzorgen.

In verband met werk ben ik van elke vier weken er twee weg, dan is het huis onbewoond. Ik heb begrepen dat het huis (incl. badkamer en toilet), en eventueel bijkeuken, prima een paar graden lager gezet kunnen worden in deze perioden van afwezigheid. Gezien het feit dat ik veel afwezig ben, en de garage op een lagere temperatuur wordt gehouden, vraag ik me af of de installatie inderdaad zonder het buffervat zal gaan werken. Daarbij ben ik benieuwd of een monobloc geschikt is, de aannemer geeft de voorkeur aan een split unit omdat hierbij het water niet naar buiten brengt en het risico op bevriezing nihil is. Dit omdat ik veel weg ben en relatief weinig warmte vraag.

Kan er iemand hier wat advies over geven? Is bijvoorbeeld, als de kleine warmtepomp voldoet, een buffervat van 20 liter voldoende zoals in de link hieronder is beschreven? En is een split unit inderdaad aan te raden, of zou een monobloc prima moeten werken?

https://zoneregeling.nl/zoneregeling/warmtepomp/

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

KJ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjb6
Goedenavond,

Het wordt me langzaam aan meer duidelijk. Ik heb hier kunnen vinden dat de Daikin Altherma 3 4/6/8 kW alledrie tot hetzelfde minimumvermogen terug kunnen regelen:

Daikin Altherma 3 te zwaar of niet?

Ik heb alleen nog niet kunnen vinden wat dit minimumvermogen is, maar het maakt in ieder geval de keuze eenvoudiger.

De vragen die nog overblijven is hoe het systeem in te richten, ook aangaande tapwater. Het voorkomen van een buffervat is mooi, maar ik weet niet of dat mogelijk is in combinatie met een houtkachel en dat ik vaak weg ben. Nachtverlaging heeft weinig zin, maar voor twee weken de temperatuur verlagen lijkt mij wel zinvol.

Mijn idee van een mogelijkheid zonder buffervat is een naregeling op de woonkamer en eventueel badkamer/toilet en bijkeuken, en bijvoorbeeld 50% van de vloerverwarming van de garage. De andere 50% vloerverwarming blijft dan altijd open staan, zodat de WP het vermogen kwijt kan.

Als de WP terug kan moduleren tot 2 kW, en de vuistregel van 20 liter per kW watervolume wordt toegepast, zou een buffer van 40 liter volstaan. Dit volume is in de vloer van de garage aanwezig. Is deze vuistregel voldoende wanneer de temperatuur van de woning terug worden gebracht op 16 graden wanneer ik afwezig ben?

En, klopt de beredenering voor het gebruik van de vloer als buffer en de inrichting van de installatie op deze manier?

Met vriendelijke groet,

KJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
kjb6 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 05:21:

Overige vertrekken van de bovenverdieping worden niet verwarmd doormiddel van de warmtepomp.
Ik trigger altijd op deze opmerkingen.

Voor mij kan een deugdelijke verwarmingsinstallatie alle leefruimtes op bouwbesluit temperatuur houden.

Hoe ga je die overige ruimtes verwarmen? Als je gaat verkopen op een minder overspannen moment gaat dat gewoon tellen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

@kjb6
Zoneregelingen en VVW is een moeilijk duo
Geen idee wat je als comfort temperatuur wil hebben als je eens thuis ben , maar als ik lees dat je bij afwezigheid terug wil naar 16 graden gaat daar gewoon heel veeel tijd overheen om dat naar zeg 20 graden kamertemperatuur te brengen.
VVW is gewoon heel traag.
Eigenlijk moet je dat gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur laten staan.
En die verschillen in temp bij garage , badkamer en bijkeuken lijkt mij erg lastig te realiseren als zo nu en dan de WP eens aan staat, en ja dan zal je ook goed rekening moeten houden met de minimale systeeminhoud als slecht een enkele ruimte wordt verwarmd.
Begrijp dat je het als verspilling ziet om tijdens afwezigheid te stoken , maar die grote variatie in temperatuur zou ik echt kleiner maken.
Probeer het warmte verlies in huis terug te brengen dan kan je WP op een laag energie verbruik het verlies compenseren.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjb6
Goedenavond,

Bedankt voor de reacties.
Ronald schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Hoe ga je die overige ruimtes verwarmen? Als je gaat verkopen op een minder overspannen moment gaat dat gewoon tellen.
Mee eens, het is de bedoeling om hier airco's neer te hangen. Dit is erg fijn voor het slapen, om even de ruimte te koelen en er is de mogelijkheid om een ruimte te verwarmen wanneer nodig. Daarbij wordt de ruimte voor een korte(re) periode ook snel verwarmd.
Nu lees ik net trouwens dat er met Jaga Briza LT-radiatoren het mogelijk is om te koelen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Edit: net gevonden dat het fancoils zijn, ik ga het topic doornemen.

@Jan2023 Daar ben ik ook achter gekomen. De woonkamer die echt verwarmd zou moeten worden, is klein. Er is wel ruimte om te spelen met verdelers om deze open te laten staan zodat de warmtepomp alsnog lange runs kan maken. Dus in plaats van 50% van de garage open te laten, 75%. Maar als de garage op 20 graden komt, is dat niet fijn werken, dus dat wil ik voorkomen.
Wat je zegt, het idee dat er voor niets wordt gestookt zit er wel in. Ik kan er wat temperatuur betreft ook twee temperatuurgroepen van maken: woonkamer + toilet/badkamer en garage + bijkeuken. Of alleen de garage lager houden, en de bijkeuken bij de woonkamer etc. betrekken.

Met vriendelijke groet,

KJ

[ Voor 2% gewijzigd door kjb6 op 21-07-2024 21:01 . Reden: Zie bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fancoils en knap koelen, condenserend dus, vragen om luchtdicht geïsoleerde leidingen. Anders waterballet.

Niet condenserend kan, maar met dalende temperatuur stijgt de luchtvochtigheid… niet ideaal. En vermogen om te koelen is erg laag dan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1