Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb een vraag en hoop dat de kenners mij een goed antwoord kunnen geven. Ik zal proberen de info die ik weet zo goed mogelijk weer te geven.
Wij hebben een tussenwoning uit 2012 totale oppervlakte 116m2 . Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ligbad en douche in de badkamer. Ons huis is uiteraard zeer goed geïsoleerd. Ons gasverbruik van de afgelopen jaren zat tussen de 800 en 900m3. Nu hebben wij in 2022 een aanvraag gedaan voor een warmtepomp bij een installateur. Deze adviseerde om voor de Daikin Altherma 3 met een buitenunit van 8KW te gaan icm een los 300 liter tapwatervat. De installatie is uiteindelijk vanwege lange levertijden in juni bij ons geplaatst.
Nu heb ik al een tijdje het idee dat de geleverde warmtepomp te zwaar is. Als ik ook alle berekeningen die ik online kan vinden doe kom ik steeds uit tussen de 4 en 6 KW als advies. Ik heb hem eerst gemonitord met een meter om de fase draad maar in de app die bij het apparaatje hoorde kreeg je niet echt mooie grafieken te zien. Sinds gisteren de 1 fase kWh meter van homewizard geïnstalleerd.
Ons bad wordt bijna dagelijks gebruikt en ook de douche minimaal 2 keer per dag. En de bovenverdieping(radiatoren) wordt bijna nooit verwarmd.
De afstand tussen de buitenunit en de binnenunit is iets meer dan 10 meter.
In de bijgevoegde foto ziet dat de buitenunit vanmorgen aan stond om te verwarmen van de woning en dan zie je dat hij van hoog naar laag vermogen gaat. Hoort een warmtepomp niet rustig op een bepaald vermogen continu te draaien? En wat scheelt het op jaarbasis ongeveer aan verbruikskosten bij een 4 6 of een 8KW.
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven. Alvast bedankt voor de reacties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtySGtquyrgtyiv8loqnAe6DfB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fiYl6Jv6rWGnAAA84Vk6bcof.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-02 23:42
De 8 kw pomp is niet te groot. De 4/6/8 kw altherma pompen hebben allen hetzelfde minimum vermogen. Ze kunnen dus op een even laag pitje lopen. Was een 6 kw genoeg geweest? Waarschijnlijk.

Ik denk dat je oorzaak (en oplossing) van de pieken eerder in de instellingen moet zoeken. Hiervoor kun je je vraag beter in het Altherma topic stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Een 8 kW is prima icm je historische gasverbruik want de Altherma 3 serie kan goed terugmoduleren. Ja, de 4 of 6 was waarschijnlijk genoeg geweest, maar dat maakt niet uit: zoals hierboven aangegeven zijn de 4, 6 en 8 kW wat minimum vermogen betreft identiek. Qua maximumvermogen verschillen ze overigens ook veel minder dan je zou verwachten: het is eerder 5 kW, 6 kW en 7 kW bij -10°C.

Je WP vliegt er elke keer vandoor (3 kW elektrisch!) en komt dan weer hollend tot stilstand, dat is niet goed inderdaad.

Waarschijnlijk zijn er andere oorzaken voor je klachten: stooklijn verkeerd ingesteld, fout afgifte systeem (vloerverwarming met pomp/mengverdeler?), andere foute instellingen van de WP, etc. We hebben dus meer details nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door MrFish op 13-01-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:59:
Een 8 kW is prima icm je historische gasverbruik want de Altherma 3 serie kan goed terugmoduleren. Ja, de 4 of 6 was waarschijnlijk genoeg geweest, maar dat maakt niet uit: zoals hierboven aangegeven zijn de 4, 6 en 8 kW wat minimum vermogen betreft identiek. Qua maximumvermogen verschillen ze overigens ook veel minder dan je zou verwachten: het is eerder 5 kW, 6 kW en 7 kW bij -10°C.

Je WP vliegt er elke keer vandoor (3 kW elektrisch!) en komt dan weer hollend tot stilstand, dat is niet goed inderdaad.

Waarschijnlijk zijn er andere oorzaken voor je klachten: stooklijn verkeerd ingesteld, fout afgifte systeem (vloerverwarming met pomp/mengverdeler?), andere foute instellingen van de WP, etc. We hebben dus meer details nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Die 3KW elektrisch is heel normaal dat doet hij als het water vat verwarmd moet worden. Soms trekt de buitenunit dan 3800 watt. De stooklijn heb ik geen idee van die hebben ze van Daikin ingesteld. De vloerverwarming is met een pomploze verdeler en dan 3 groepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Tja, zo kunnen we je niet echt verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:57:
Tja, zo kunnen we je niet echt verder helpen.
Welke info heb je nodig , ik wil natuurlijk graag geholpen worden maar als ik niet weet waar te zoeken wordt het lastig 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

De stooklijn is wel essentiele informatie.
Heb je nog radiatoren ergens? Of alleen vloerverwarming?

Als de grafiek in je OP niet tijdens een SWW run is blijf ik van mening dat 3 kW elektrisch belachelijk is. Hij staat het grootste deel van de tijd uit zo te zien; dan had dat ook met een continue run van ~500 W gekund. En waarschijnlijk ligt dat aan je stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:29:

Als de grafiek in je OP niet tijdens een SWW run is blijf ik van mening dat 3 kW elektrisch belachelijk is. Hij staat het grootste deel van de tijd uit zo te zien; dan had dat ook met een continue run van ~500 W gekund. En waarschijnlijk ligt dat aan je stooklijn.
Ik ga morgen eens kijken of ik wat gegevens kan uitlezen en dan laat ik het hier zien. Hierbij ook nog een nieuwe foto van het verbruik. Rond 12 uur is het bad gevuld. Daarna alleen voor verwarmen. We hebben boven radiatoren alleen die op zolder staat open en op het kleinste kamertje . Beneden alleen vloer verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8Zv85IvfexBy7mhNFMrfNILfFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDZLFZOvty1dtpyd1lKeUPxm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:29:

Hier wat foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dijmZbrZVS5Ia6cD3qa06oUwiqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyOnj4vwvCjeCuxPLIQoGRs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUUdmyRuanzDY-N8pSiGKnInw6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA3nLpOKDhVbLYMfAGcZiYv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHnQKbDADQz9uyAGe0jazVAqUUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E93j5HBWT6YOH2oPCW3WZ88v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CB2SrO1b83wgym6D23mkbiTVFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cshV4wf0CXp4mvHYHIJL4rR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2lVWB82SVB8V6bnotQWqaPvjxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDmq0M3lMI0h83inM31tido2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Het voetpunt van 38 graden lijkt mij te hoog voor vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis. Ik zou deze eens terugzetten naar 35 en het effect bekijken. Ik verwacht dat deze nog wel verder omlaag kan. Rond de 30-32 graden. Even stapsgewijs kijken wat het brengt.

Je radiatoren boven zullen dan minder warm worden als je deze open zet. Maar deze gebruik je toch zelden geef je aan.

Heb je een open of gesloten verdeler op je vloerverwarming? Oftewel, zit er een pomp op de verdeler of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Pistash op 14-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Pistash schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:28:
Het voetpunt van 38 graden lijkt mij te hoog voor vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis. Ik zou deze eens terugzetten naar 35 en het effect bekijken. Ik verwacht dat deze nog wel verder omlaag kan. Rond de 30-32 graden. Even stapsgewijs kijken wat het brengt.

Je radiatoren boven zullen dan minder warm worden als je deze open zet. Maar deze gebruik je toch zelden geef je aan.

Heb je een open of gesloten verdeler op je vloerverwarming? Oftewel, zit er een pomp op de verdeler of niet?
De verdeler beneden is pomploos . Ik ga het eens verlagen. Kan ik dat met de offset temperatuur doen zoals op de foto ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9OWrCvdgzOYHKueYEi8JwJsbaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/685w8ubRKWU3Aw40z73Hippm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Hiermee verstel je vermoedelijk ik de hele stooklijn omhoog of omlaag. Ik bedoel alleen het aanpassen van de 38 graden in de daadwerkelijk stooklijn.
Ik vermoed dat je dat in de handleiding wel kunt vinden hoe dit aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistash op 14-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
@MrFish @Pistash de stooklijn op de binnenuit naar 32 graden gezet. Dit is wat de buitenunit nu doet. Hij blijft omhoog en omlaag gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwJazgQeBrxXMUER2jLp_HvqdZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M27wMBFw456TmxBjQafszzAI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Dat zijn waarschijnlijk defrosts, dat is normaal met dit weer. Zie de uitgebreide discussies hierover in het Daikin (en alle andere L/W) topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:09
@Rogier1812 Het lijkt er ook op dat je nachtverlaging gebruikt. Algemeen geld dat het beter is om 24/7 te WP te laten lopen met deze kou, tenzij je een extreem goed geisoleerd huis hebt. Doordat hij nu harder moet werken om het koud te krijgen, heb je ook eerder last van defrosts waarschijnlijk. Ik heb zelf maar 5 defrosts gehad sinds middernacht (hoewel natuurlijk de situatie niet zomaar vergeleken kan worden). Maar 9 stuks is (voor mijn gevoel) wel veel in een tijdsbestek van 9 uur ongeveer.

Boven 5-6 gr zou je kunnen overwegen om nachtverlaging toe te passen, want dan zul je geen last meer hebben van defrosts, en zou het een kwestie van meten zijn om te kijken of het energie bespaart om nachtverlaging te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Rogier1812 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:54:
@MrFish @Pistash de stooklijn op de binnenuit naar 32 graden gezet. Dit is wat de buitenunit nu doet. Hij blijft omhoog en omlaag gaan.
[Afbeelding]
Dit is al een stuk beter. Geen pieken van 3 kw meer maar opstarten op +- 1500 watt en vervolgens terug moduleren naar 700 - 1000 watt.

Blijft de binnentemperatuur op peil?

Zoals MrFish aangeeft wordt het aan/uit gedrag hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door defrost. Dat treed elke elke +- 45-120 min op met dit weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistash op 15-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:12:
Dat zijn waarschijnlijk defrosts, dat is normaal met dit weer. Zie de uitgebreide discussies hierover in het Daikin (en alle andere L/W) topics.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:29:
@Rogier1812 Het lijkt er ook op dat je nachtverlaging gebruikt. Algemeen geld dat het beter is om 24/7 te WP te laten lopen met deze kou, tenzij je een extreem goed geisoleerd huis hebt. Doordat hij nu harder moet werken om het koud te krijgen, heb je ook eerder last van defrosts waarschijnlijk. Ik heb zelf maar 5 defrosts gehad sinds middernacht (hoewel natuurlijk de situatie niet zomaar vergeleken kan worden). Maar 9 stuks is (voor mijn gevoel) wel veel in een tijdsbestek van 9 uur ongeveer.

Boven 5-6 gr zou je kunnen overwegen om nachtverlaging toe te passen, want dan zul je geen last meer hebben van defrosts, en zou het een kwestie van meten zijn om te kijken of het energie bespaart om nachtverlaging te doen.
Nee wij gebruiken geen nacht verlaging. Gewoon altijd thermostaat op 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Pistash schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Dit is al een stuk beter. Geen pieken van 3 kw meer maar opstarten op +- 1500 watt en vervolgens terug moduleren naar 700 - 1000 watt.

Blijft de binnentemperatuur op peil?

Zoals MrFish aangeeft wordt het aan/uit gedrag hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door defrost. Dat treed elke elke +- 45-120 min op met dit weer.
Ja de binnentemperatuur blijft goed op peil. Ook vandaag weer veel pieken . Kan ook niet echt vergelijkingsmateriaal vinden hoe een goede cyclus er in bijvoorbeeld homewizard er uit zou moeten zien.
Deze is van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3AqbQxaCZ-m1SjYlS6LemGqq5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqYOyy6a3klvNxbKvYhHrgfk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Rogier1812 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Ja de binnentemperatuur blijft goed op peil. Ook vandaag weer veel pieken . Kan ook niet echt vergelijkingsmateriaal vinden hoe een goede cyclus er in bijvoorbeeld homewizard er uit zou moeten zien.
Deze is van vandaag.
[Afbeelding]
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Met de kennis dat de thermostaat de hele dag op 21 graden staat zou het het mooist en zuinigst zijn op de pomp de hele dag op een laag pitje pruttelt.

Nu is de pomp om 10:30 uitgegaan omdat de binnentemperatuur waarschijnlijk 21.5 is geworden. De watertemperatuur mag dus nog wat lager. Ik zou het voetpunt van 32 eens op 30 zetten en het een paar dagen aankijken.

Je kunt ook verwegen wel nachtverlaging (-1 graad) toe te passen gezien je huis lang op temperatuur blijft (pomp niet meer aangegaan voor verwarming na 1030). Op die manier loopt de warmtepomp alleen overdag dat is iets zuiniger ivm hogere buitentemperatuur overdag.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistash op 16-01-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:09
Rogier1812 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Nee wij gebruiken geen nacht verlaging. Gewoon altijd thermostaat op 21.
Ah die (foute) conclusie trok ik omdat er in de eerste paar uur van een eerdere grafiek geen verbruik te zien was. Maar zoals @Pistash ook al aangeeft, kan de stooklijn nog lager dan waarschijnlijk. Met deze temperatuur zou je de WP wel 24/7 moeten kunnen laten pruttelen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Rogier1812 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Deze is van vandaag.
[Afbeelding]
Dit ziet er al keurig uit, maar je stooklijn kan nog wel een ruk omlaag en naar links gebruiken. Probeer eens 35 graden bij -10 en 26 bij +10. (In mijn huis uit 2015 heb ik zelfs 35 bij -20 en dat ging uitstekend afgelopen weken.)

Kun je achterhalen welke waarde Delta T heeft? Die zou ik op 3 graden zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door MrFish op 16-01-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Dit ziet er al keurig uit, maar je stooklijn kan nog wel een ruk omlaag en naar links gebruiken. Probeer eens 35 graden bij -10 en 26 bij +10. (In mijn huis uit 2015 heb ik zelfs 35 bij -20 en dat ging uitstekend afgelopen weken.)

Kun je achterhalen welke waarde Delta T heeft? Die zou ik op 3 graden zetten.
Ik ga dit eens proberen. Delta T is verschil tussen aanvoer en retour toch ?
zoals op deze foto"s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtqp376_suGGw0S8LL3NNeVKuuA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FlxHsUgvNQ3c802ItwFkYKT3.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/319lFPVWwXru8Q69msC8PVlOzR0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BMMzU3AEM7EBgXISTjImJ3DG.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Pistash schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Met de kennis dat de thermostaat de hele dag op 21 graden staat zou het het mooist en zuinigst zijn op de pomp de hele dag op een laag pitje pruttelt.

Nu is de pomp om 10:30 uitgegaan omdat de binnentemperatuur waarschijnlijk 21.5 is geworden. De watertemperatuur mag dus nog wat lager. Ik zou het voetpunt van 32 eens op 30 zetten en het een paar dagen aankijken.

Je kunt ook verwegen wel nachtverlaging (-1 graad) toe te passen gezien je huis lang op temperatuur blijft (pomp niet meer aangegaan voor verwarming na 1030). Op die manier loopt de warmtepomp alleen overdag dat is iets zuiniger ivm hogere buitentemperatuur overdag.
ik ga er mee aan de slag. Bedankt weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Rogier1812 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Ik ga dit eens proberen. Delta T is verschil tussen aanvoer en retour toch ?
zoals op deze foto"s.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, dit is ook een instelling in het installateursmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
MrFish schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:26:
[...]

Klopt, dit is ook een instelling in het installateursmenu.
Weet jij misschien hoe dit in te stellen ? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Rogier1812 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Weet jij misschien hoe dit in te stellen ? 😊
Zie de installateurshandleiding, rondom p158: https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf
Pagina: 1