Een tijdje terug zagen we schimmel op de muur van de woonkamer, Ook het plafond van de badkamer schimmelt regelmatig, zelfs met schimmelwerende latex.
Achter de bank, in de hoek van de schuifpui zagen we de schimmel.
Uiteraard is dit grondig gereinigd met HG-schimmelreiniger.
In een notendop hoe ons huis eruit ziet:
Voor de volledigheid, in de woonkamer staat 1x 70ltr en 1x 50 ltr aquarium en op 1 slaapkamer boven ook een 50ltr aquarium, geen idee of dat wat zegt.
/f/image/S81mjyRqPRL2nHxKuuwO05Fm.png?f=fotoalbum_large)
CV gebruiken we nooit. Woonkamer wordt met een airco verwarmd of met een houtkachel. Slaapkamers met de airco die in het trapgat van de zolder hangt of als het erg koud is, met elektrische kacheltjes.
De badkamer heeft sowieso een elektrisch kacheltje (blaas) en die gaat aan voor 30 minuten als er wordt gedouched of in de winter als de temperatuur onder de 18 graden komt aldaar.
Ramen van slaapkamers/kantoor/washok staan dag en nacht open, behalve als het heel koud wordt of heel warm, als de airco aan staat in het trapgat.
Raam van badkamer staat sowieso altijd op een goede kier.
Ventilatieroosters schuifpui staan ook open.
Er is mechanische ventilatie maar alleen voor de badkamer en het toilet, die staat gewoon aan.
Het huis is uit de jaren 70 en is (nog) niet extra geisoleerd. Er zit een simpele opdekdeur van woonkamer naar de buikeuken, die volledig van hout is, op 1 buitenmuur na richting de buren, en helemaal niks is geisoleerd.
Aan de achterkant van het huis, schuifpui-kant, zitten overal kunsttof kozijnen met ramen. De voorkant is nog allemaal hout, wel overal dubbelglas.
Nu heb ik al best lang Aqara temp/luchtvochtigheidmeters in bijna elke ruimte hangen en gekoppeld via Home Assistant en daar een dashboardje van geknutseld.Verbonden met Zigbee2MQTT en een Sonoff dongle.
Nu valt mij op dat de luchtvochtigheid echt flink hoog is, overal.
De airco in de woonkamer heeft ook een ontvochtigheidsstand maar dat helpt nauwelijks, ook niet na uren draaien, dat scheelt maar een paar procent. Dit is van vanmorgen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oVqwLmBtJbnihcXa96XdflyL.png?f=user_large)
Als ik voor langere tijd kijk voor de woonkamer, vanaf begin dit jaar:
/f/image/Tr5LRBGkIUiFdtxdPBtmquS0.png?f=fotoalbum_large)
Kijk ik in dezelfde periode naar een slaapkamer op de 1e verdieping, de meest links-bovenin:
/f/image/Bi4ThjK3bs0eoeHWYTaJv00c.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn deze percentages veel te hoog.
Wat kan ik nu het beste doen? Google levert mij zoveel informatie op dat ik geen idee heb waar te beginnen.
- Ventileren gebeurd volop.
- Stoken ook. In de winter wil de slaapkamer en kantoor op zolder wel eens richting de 12 graden gaan maar als daar iemand is, gaat de airco in het trapgat of de elektrische kachel aan.
- Voor zover ik weet/kan zien is er nergens lekkage.
- We zitten ruim 10 meter boven NAP.
- Kruipruimte is droog voor zover ik kan zien.
- Ontvochtiger kopen voor de korte termijn?
- Als de sodemieter isoloeren? (Staat wel in de planning maar niet op korte termijn).
- Juist minder ventileren?
- Iets anders?
Alvast dank voor de tips.
Achter de bank, in de hoek van de schuifpui zagen we de schimmel.
Uiteraard is dit grondig gereinigd met HG-schimmelreiniger.
In een notendop hoe ons huis eruit ziet:
Voor de volledigheid, in de woonkamer staat 1x 70ltr en 1x 50 ltr aquarium en op 1 slaapkamer boven ook een 50ltr aquarium, geen idee of dat wat zegt.
/f/image/S81mjyRqPRL2nHxKuuwO05Fm.png?f=fotoalbum_large)
CV gebruiken we nooit. Woonkamer wordt met een airco verwarmd of met een houtkachel. Slaapkamers met de airco die in het trapgat van de zolder hangt of als het erg koud is, met elektrische kacheltjes.
De badkamer heeft sowieso een elektrisch kacheltje (blaas) en die gaat aan voor 30 minuten als er wordt gedouched of in de winter als de temperatuur onder de 18 graden komt aldaar.
Ramen van slaapkamers/kantoor/washok staan dag en nacht open, behalve als het heel koud wordt of heel warm, als de airco aan staat in het trapgat.
Raam van badkamer staat sowieso altijd op een goede kier.
Ventilatieroosters schuifpui staan ook open.
Er is mechanische ventilatie maar alleen voor de badkamer en het toilet, die staat gewoon aan.
Het huis is uit de jaren 70 en is (nog) niet extra geisoleerd. Er zit een simpele opdekdeur van woonkamer naar de buikeuken, die volledig van hout is, op 1 buitenmuur na richting de buren, en helemaal niks is geisoleerd.
Aan de achterkant van het huis, schuifpui-kant, zitten overal kunsttof kozijnen met ramen. De voorkant is nog allemaal hout, wel overal dubbelglas.
Nu heb ik al best lang Aqara temp/luchtvochtigheidmeters in bijna elke ruimte hangen en gekoppeld via Home Assistant en daar een dashboardje van geknutseld.Verbonden met Zigbee2MQTT en een Sonoff dongle.
Nu valt mij op dat de luchtvochtigheid echt flink hoog is, overal.
De airco in de woonkamer heeft ook een ontvochtigheidsstand maar dat helpt nauwelijks, ook niet na uren draaien, dat scheelt maar een paar procent. Dit is van vanmorgen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oVqwLmBtJbnihcXa96XdflyL.png?f=user_large)
Als ik voor langere tijd kijk voor de woonkamer, vanaf begin dit jaar:
/f/image/Tr5LRBGkIUiFdtxdPBtmquS0.png?f=fotoalbum_large)
Kijk ik in dezelfde periode naar een slaapkamer op de 1e verdieping, de meest links-bovenin:
/f/image/Bi4ThjK3bs0eoeHWYTaJv00c.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn deze percentages veel te hoog.
Wat kan ik nu het beste doen? Google levert mij zoveel informatie op dat ik geen idee heb waar te beginnen.
- Ventileren gebeurd volop.
- Stoken ook. In de winter wil de slaapkamer en kantoor op zolder wel eens richting de 12 graden gaan maar als daar iemand is, gaat de airco in het trapgat of de elektrische kachel aan.
- Voor zover ik weet/kan zien is er nergens lekkage.
- We zitten ruim 10 meter boven NAP.
- Kruipruimte is droog voor zover ik kan zien.
- Ontvochtiger kopen voor de korte termijn?
- Als de sodemieter isoloeren? (Staat wel in de planning maar niet op korte termijn).
- Juist minder ventileren?
- Iets anders?
Alvast dank voor de tips.
Who's general failure, and why is he reading my disk?