Hoge luchtvochtigheid in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Een tijdje terug zagen we schimmel op de muur van de woonkamer, Ook het plafond van de badkamer schimmelt regelmatig, zelfs met schimmelwerende latex.
Achter de bank, in de hoek van de schuifpui zagen we de schimmel.
Uiteraard is dit grondig gereinigd met HG-schimmelreiniger.
In een notendop hoe ons huis eruit ziet:
Voor de volledigheid, in de woonkamer staat 1x 70ltr en 1x 50 ltr aquarium en op 1 slaapkamer boven ook een 50ltr aquarium, geen idee of dat wat zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dmq-1IQxUmzATAQF-Dxf8zITt24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S81mjyRqPRL2nHxKuuwO05Fm.png?f=fotoalbum_large

CV gebruiken we nooit. Woonkamer wordt met een airco verwarmd of met een houtkachel. Slaapkamers met de airco die in het trapgat van de zolder hangt of als het erg koud is, met elektrische kacheltjes.
De badkamer heeft sowieso een elektrisch kacheltje (blaas) en die gaat aan voor 30 minuten als er wordt gedouched of in de winter als de temperatuur onder de 18 graden komt aldaar.

Ramen van slaapkamers/kantoor/washok staan dag en nacht open, behalve als het heel koud wordt of heel warm, als de airco aan staat in het trapgat.
Raam van badkamer staat sowieso altijd op een goede kier.
Ventilatieroosters schuifpui staan ook open.
Er is mechanische ventilatie maar alleen voor de badkamer en het toilet, die staat gewoon aan.

Het huis is uit de jaren 70 en is (nog) niet extra geisoleerd. Er zit een simpele opdekdeur van woonkamer naar de buikeuken, die volledig van hout is, op 1 buitenmuur na richting de buren, en helemaal niks is geisoleerd.
Aan de achterkant van het huis, schuifpui-kant, zitten overal kunsttof kozijnen met ramen. De voorkant is nog allemaal hout, wel overal dubbelglas.

Nu heb ik al best lang Aqara temp/luchtvochtigheidmeters in bijna elke ruimte hangen en gekoppeld via Home Assistant en daar een dashboardje van geknutseld.Verbonden met Zigbee2MQTT en een Sonoff dongle.
Nu valt mij op dat de luchtvochtigheid echt flink hoog is, overal.
De airco in de woonkamer heeft ook een ontvochtigheidsstand maar dat helpt nauwelijks, ook niet na uren draaien, dat scheelt maar een paar procent. Dit is van vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-PR2FH9SHqBd3sovopeMQyYl0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oVqwLmBtJbnihcXa96XdflyL.png?f=user_large

Als ik voor langere tijd kijk voor de woonkamer, vanaf begin dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Voove2onzHUoFqx670LYsBBZ_kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tr5LRBGkIUiFdtxdPBtmquS0.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik in dezelfde periode naar een slaapkamer op de 1e verdieping, de meest links-bovenin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07UQoI_PxPyzWu4K_lQNK9vKrNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bi4ThjK3bs0eoeHWYTaJv00c.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zijn deze percentages veel te hoog.

Wat kan ik nu het beste doen? Google levert mij zoveel informatie op dat ik geen idee heb waar te beginnen.
- Ventileren gebeurd volop.
- Stoken ook. In de winter wil de slaapkamer en kantoor op zolder wel eens richting de 12 graden gaan maar als daar iemand is, gaat de airco in het trapgat of de elektrische kachel aan.
- Voor zover ik weet/kan zien is er nergens lekkage.
- We zitten ruim 10 meter boven NAP.
- Kruipruimte is droog voor zover ik kan zien.

- Ontvochtiger kopen voor de korte termijn?
- Als de sodemieter isoloeren? (Staat wel in de planning maar niet op korte termijn).
- Juist minder ventileren?
- Iets anders?

Alvast dank voor de tips.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hoe dan? Dat is wel belangrijk om te vermelden. Ik hoop dat je niet bedoelt dat er af en toe een raampje open gezet wordt want dat is niet voldoende.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Hoe dan? Dat is wel belangrijk om te vermelden. Ik hoop dat je niet bedoelt dat er af en toe een raampje open gezet wordt want dat is niet voldoende.
Ramen slaapkamers staan 24x7 open, behalve als het heel warm of heel koud is dat de airco in het trapgat aan gaat.
Ventilatieroosters schuifpui 24x7 open.
Schuifpui regelmatig helemaal open als het boven de 20 graden buiten is.
Airco beneden staat veel te draaien op de "dry"stand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Ja dit, een raampje open is nog geen ventilatie. Als het namelijk niet waait gebeurt er niks, lucht gaat niet uit zichzelf bewegen. Zeker als er schimmel achter banken en en mogelijk koude hoekjes zit is dat meestal een gebrek aan ventilatie.
De luchtvochtigheid in de laatste maanden is ook erg hoog. Ik heb nu ook 65% in huis. Maar geen schimmel, nergens.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 16-07-2024 09:21 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Ramen slaapkamers staan 24x7 open, behalve als het heel warm of heel koud is dat de airco in het trapgat aan gaat.
Ventilatieroosters schuifpui 24x7 open.
Schuifpui regelmatig helemaal open als het boven de 20 graden buiten is.
Airco beneden staat veel te draaien op de "dry"stand.
Dit zou ik niet classificeren als 'ventileren gebeurt volop'. Het is vrij passief.
Je hebt op zijn minst een flinke ventilatiebox nodig, en liever nog een WTW (maar dat is ingrijpend om te plaatsen)

Wat je wil is actief koele lucht naar binnen zuigen en dat (door de warme massa van je huis, of door actief verwarmen) op te laten warmen. dan heb je drogere lucht in huis.

Dat ontvochtigen met airco haalt weinig uit, en is sowieso symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 09:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:14:
- Als de sodemieter isoloeren? (Staat wel in de planning maar niet op korte termijn).

We hebben goed vochtige dagen gehad. Je hebt meerdere airco's, vanwaar zet je die niet op de droog stand? Dat is een goede ontvochtiger. Onze 1e verdieping was rond de 70% nu met de ontvochtig functie uit, nu blijft die op 60% met 1 airco. Ik zou de airco op zolder en woonkamer lekker al het vocht er uit laten halen.

Verder heeft isoleren altijd zin, en voor zoveel mogelijk besparing beter snel dan laat. Dat scheelt op korte termijn het meeste geld. En vooral het comfort is echt prettig. Onze zolder komt niet meer onder de 15 graden sinds er 17cm glaswol gebruikt is, met een besparing van zo'n 25-30% aan kosten en een stillere WP die met minder warm water kan verwarmen. Dat met enkel verwarming in de woonkamer. De kierdichting van een jaren 70 woning is ook om te janken, waar we voorheen wind voelden op zolder merk je nu niets meer zolang het raam gesloten is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 16-07-2024 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:25:
[...]

. Je hebt meerdere airco's, vanwaar zet je die niet op de droog stand?
Hij schreef juist dat hij dat wél doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:25:
[...]

We hebben goed vochtige dagen gehad. Je hebt meerdere airco's, vanwaar zet je die niet op de droog stand? Dat is een goede ontvochtiger. Onze 1e verdieping is rond de 70% nu als ik de ontvochtiger uit laat, nu blijft die op 60% met 1 airco. Ik zou de airco op zolder en woonkamer lekker al het vocht er uit laten halen.

Verder heeft isoleren altijd zin, en voor zoveel mogelijk besparing beter snel dan laat. Dat scheelt op korte termijn het meest geld. En vooral het comfort is echt prettig. Onze zolder komt niet meer onder de 15 graden sinds er 17cm glaswol gebruikt is, met een besparing van zo'n 25-30% aan kosten en een stillere WP die met minder warm water kan verwarmen. Dat met enkel verwarming in de woonkamer. De kierdichting van een jaren 70 woning is ook om te janken, waar we voorheen wind voelden op zolder merk je nu niets meer zolang het raam gesloten is.
Airco staat ook meerdere uren per dag op de "dry" stand. Maar dat helpt bijna niks (staat ook in de openingspost :) )
Bijvoorbeeld, vanmorgen om 07:49 aangezet en tot nu toe geen resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pIouCfsb8zg2i0OV36uOgEl89Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1qitEujUIH0Jfga8W87otMXP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik doe de goede aanname dat je de woning niet op wil gaan stoken, dus:

De relatieve luchtvochtigheid van 77% bij 17c buiten vertaalt naar ~57% bij 22c binnen, je zal actief(er) moeten gaan ventileren om die lucht van buiten naar binnen te krijgen, al zal het verschil deze dagen niet gigantisch worden - het is simpelweg extreem vochtig en dat blijft het nog wel even.

Is je airco goed schoon en is er geen blokkade in de afvoer? Zelfs m'n portable baggerding weet de luchtvochtigheid vrij rap omlaag te brengen. Al word die alleen maar ingezet in relatief kleine ruimtes.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2024 09:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Hij schreef juist dat hij dat wél doet.
2x gelezen en gemist, ik moet nog wakker worden dan. 8)7

Dan vermoed ik een ventilatieprobleem, maar isoleren heeft ook nog steeds zin voor een ongeïsoleerde '70 woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Airco staat ook meerdere uren per dag op de "dry" stand. Maar dat helpt bijna niks (staat ook in de openingspost :) )
Bijvoorbeeld, vanmorgen om 07:49 aangezet en tot nu toe geen resultaat.
[Afbeelding]
Isoleren zou dan wel helpen, minder lekken naar buiten betekent ook minder vocht naar binnen met dit weer. Je huis is één gigantische lek, je probeert nu de buitenlucht te ontvochtigrn vermoed ik. En warmere muren/ramen zal ook helpen om minder snel te condenseren. + de extra comfort en besparing. Wij hebben ook een jaren 70 woning met nog natuurlijke ventilatie, met alle ramen op een kier hebben we de co2 nooit >800 ppm en vochtgehalte ook prima met een beetje ontvochtigen.

Of veel meer stoken, maar persoonlijk ben ik daar ook geen fan van. Boven de 19 graden bevalt me al niet. En duur met een ongeïsoleerde woning.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 16-07-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

D4NG3R schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:29:

De relatieve luchtvochtigheid van 77% bij 17c buiten vertaalt naar ~57% bij 22c binnen, je zal actief(er) moeten gaan ventileren om die lucht van buiten naar binnen te krijgen, al zal het verschil deze dagen niet gigantisch worden - het is simpelweg extreem vochtig en dat blijft het nog wel even.

Is je airco goed schoon en is er geen blokkade in de afvoer? Zelfs m'n portable baggerding weet de luchtvochtigheid vrij rap omlaag te brengen. Al word die alleen maar ingezet in relatief kleine ruimtes.
Een airco brengt de luchtvochtigheid niet naar beneden omdat hij ook de temperatuur van de lucht verlaagd. Je moet dan dus daarna ook de lucht opwarmen om daadwerkelijk een lagere luchtvochtigheid te krijgen.

Een luchtontvochtiger die de lucht afkoelt en condens afvoert en daarna met de andere zijde van de warmtepomp de lucht gelijk weer opwarmt is het efficiëntst. Zie ook een warmtepompdroger.
Een normale split unit airco kan dit niet omdat de andere kant buiten hangt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 16-07-2024 09:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_eLMo_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Een airco brengt de luchtvochtigheid niet naar beneden omdat hij ook de temperatuur van de lucht verlaagd. Je moet dan dus daarna ook de lucht opwarmen om daadwerkelijk een lagere luchtvochtigheid te krijgen.
dit is onzin. Moet je eens zien hoeveel liter er per uur er uit de afvoer van de airco komt buiten.

Een airco op de 'dry' stand is gewoon een ontvochtiger. Hij is dan namelijk minder bezig om je kamer af te koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Plaats eens een sensor (temp + luchtvochtigheid) op de probleem plekken.

Zou me niet verbazen als lokaal de temp flink lager ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

_eLMo_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Een luchtontvochtiger die de lucht afkoelt en condens afvoert en daarna met de andere zijde van de warmtepomp de lucht gelijk weer opwarmt is het efficiëntst. Zie ook een warmtepompdroger.
Een normale split unit airco kan dit niet omdat de andere kant buiten hangt.
Klopt helemaal, in een situatie waar er geen warmte de woning binnen komt.

Zolang en er een straaltje zon op de woning staat, zakt de luchtvochtigheid zonder dat de temperatuur (merkbaar) zakt. De reguliere koelmodus van een AC overkomt die warmte van buiten, de droogmodus (doorgaans) niet, maar onttrekt wel gewoon vocht uit de lucht.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
Heb je ook de buitenkant van je gevel geinspecteerd?

Gebrekkige ventilatie is wel makkelijk te roepen, en door beter te ventileren los je wel een hoop op, maar het lijkt me toch dat er 'technisch' iets anders mis is met je woning.

Ik heb ook in een jaren 70 woning gezeten, en daar schimmelde het alleen in de aangebouwde berging waar de gevel flink nat werd en waar ik de verwarming had uitgezet. Ook daar was technisch iets aan te doen. Bijv. gevel impregneren, bestrating tegen de gevel leggen i.p.v. grond, meer verwarmen etc.

Nu ik lees dat je gevel niet (extra?) geisoleerd is, kan dat best een oorzaak zijn. In hoeken (bij je bank/schuifpui) gaat het sowieso al snel schimmelen omdat daar helemaal geen luchtstroom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Mbt ventilatie: badkamer: raam dicht, rooster dicht. Deur dicht tijdens het douchen en een halfuur na het douchen. Rooster of grote kier onder de deur. En laat die ventilatiebox zijn werk doen.

Op welke stand staat je mechanische ventilatie, en hoe oud is die box?

Reden om op deze manier te ventileren: je wilt de badkamer ventileren met warme lucht uit het huis, niet met buitenlucht, zeker niet in de winter, want dan condenseert alles in je badkamer. Omdat je ventileert vanuit de badkamer trek je actief buitenlucht via de ramen en roosters naar binnen in de andere vertrekken in je huis.

Verder zou ik kijken naar die berging, die is ongeisoleerd en is mogelijk een koudebrug waardoor je condens krijgt. Sinds ik onze berging grondig aangepakt heb (en verwarmd met vloerverwarming, zonder extra stookkosten) is het in de keuken een stuk beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
D4NG3R schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:29:

Ik heb hem eind vorig jaar schoongemaakt. Ik zal het vandaag nogmaals doen, de filters dan.
De afvoer heb ik nog niet gecontroleerd, deze gaat naar de kruipruimte in een afvoer. De airco verwarmd en koelt verder uitstekend dus dan zou de afvoer wel goed moeten zijn maar het kan geen kwaad dit te controleren.
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Isoleren zou dan wel helpen, minder lekken naar buiten betekent ook minder vocht naar binnen met dit weer. Je huis is één gigantische lek, je probeert nu de buitenlucht te ontvochtigrn vermoed ik. En warmere muren/ramen zal ook helpen om minder snel te condenseren. + de extra comfort en besparing. Wij hebben ook een jaren 70 woning met nog natuurlijke ventilatie, met alle ramen op een kier hebben we de co2 nooit >800 ppm en vochtgehalte ook prima met een beetje ontvochtigen.

Of veel meer stoken, maar persoonlijk ben ik daar ook geen fan van. Boven de 19 graden bevalt me al niet. En duur met een ongeïsoleerde woning.
Inderdaad isoleren...We zijn al aan het kijken naar een nieuwe vloer met vloerverwarming, kruipruimte-isolatie, gevelisolatie en een warmtepomp met 300ltr boiler maar aangezien dat vrij prijzig is, is dat niet ff snel tussendoor te doen.
Rukapul schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:42:
Plaats eens een sensor (temp + luchtvochtigheid) op de probleem plekken.

Zou me niet verbazen als lokaal de temp flink lager ligt.
Ik heb de sensor in de woonkamer wel op verschillende plekken gehad maar nog niet op de probleemplekken. Dat zou ik kunnen testen inderdaad.
Draakje5 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:55:
Heb je ook de buitenkant van je gevel geinspecteerd?

Gebrekkige ventilatie is wel makkelijk te roepen, en door beter te ventileren los je wel een hoop op, maar het lijkt me toch dat er 'technisch' iets anders mis is met je woning.

Ik heb ook in een jaren 70 woning gezeten, en daar schimmelde het alleen in de aangebouwde berging waar de gevel flink nat werd en waar ik de verwarming had uitgezet. Ook daar was technisch iets aan te doen. Bijv. gevel impregneren, bestrating tegen de gevel leggen i.p.v. grond, meer verwarmen etc.

Nu ik lees dat je gevel niet (extra?) geisoleerd is, kan dat best een oorzaak zijn. In hoeken (bij je bank/schuifpui) gaat het sowieso al snel schimmelen omdat daar helemaal geen luchtstroom zit.
De regenpijp van de achterkant lekt wel vanuit dat opvangbakje zie ik en gaat dus over de buitenmuur naar beneden. Daar zal ik sowieso naar moeten kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sEJwGRxTOLs0yHo_hO1bJ4IaSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3LtTPHLFSnYt6IEbBjZK6wOQ.png?f=user_large
De gevel is voor zover ik weet in z'n geheel niet geisoleerd.
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:59:
Mbt ventilatie: badkamer: raam dicht, rooster dicht. Deur dicht tijdens het douchen en een halfuur na het douchen. Rooster of grote kier onder de deur. En laat die ventilatiebox zijn werk doen.

Op welke stand staat je mechanische ventilatie, en hoe oud is die box?

Reden om op deze manier te ventileren: je wilt de badkamer ventileren met warme lucht uit het huis, niet met buitenlucht, zeker niet in de winter, want dan condenseert alles in je badkamer. Omdat je ventileert vanuit de badkamer trek je actief buitenlucht via de ramen en roosters naar binnen in de andere vertrekken in je huis.

Verder zou ik kijken naar die berging, die is ongeisoleerd en is mogelijk een koudebrug waardoor je condens krijgt. Sinds ik onze berging grondig aangepakt heb (en verwarmd met vloerverwarming, zonder extra stookkosten) is het in de keuken een stuk beter te doen.
De ventilatiebox heeft slechts 1 aansluitsnoer met daarop een normale stekker. Ik denk dat deze box slechts 1 stand heeft, namelijk altijd aan en geen snelheidsstanden maar dat zou ik in de handleiding na kunnen kijken nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuAKfE67FMoV_8vVKdr2d1EAVLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQH6sINCDaNUkkBXVoVqv8KD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Die box heeft meerdere standen, maar moet je schakelen met een draadloze schakelaar. Weet niet of je die erbij hebt gekregen, maar die kan je achteraf ook toevoegen. Toert dat ding ook op als je gaat douchen?

Overigens vind ik die flexibele slangen maar zo-zo. Je box hangt op de kop en moet de lucht door een scherpe bocht wegblazen. Ik zou het zelf niet zo aangesloten hebben eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De box is ook perfect te automatiseren. Zie topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Inderdaad isoleren...We zijn al aan het kijken naar een nieuwe vloer met vloerverwarming, kruipruimte-isolatie, gevelisolatie en een warmtepomp met 300ltr boiler maar aangezien dat vrij prijzig is, is dat niet ff snel tussendoor te doen.
En hoe zit het met het dak en glas? Gevelisolatie is snel gefixt en niet heel duur, met een hoge rendement. Als je die kunt combineren met nog een isolatie, kun je die twee aftikken en subsidie vragen (vanaf 2 maateregelen dubbele subsidie). Als je dakbeschot zichtbaar is en je niets hoeft te slopen, kun je je gevel en dak in één keer aanpakken voor netto misschien 2k. En dat zal gelijk de grootste besparing opleveren die je met een paar jaar terugverdiend hebt. Wij hebben netto net geen 1k betaald voor 62m2 dakisolatie met 17cm naturoll 032.

Daarna kun je je WP + vloer samen doen en daar weer subsidie voor aanvragen, vooral die twee zijn duur. Verder wat offtopic, maar met kruipruimte-isolatie bedoel je toch geen bodemisolatie? Lekker je nieuwe vloer op een dikke stapel isolatie fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:32:
Die box heeft meerdere standen, maar moet je schakelen met een draadloze schakelaar. Weet niet of je die erbij hebt gekregen, maar die kan je achteraf ook toevoegen. Toert dat ding ook op als je gaat douchen?

Overigens vind ik die flexibele slangen maar zo-zo. Je box hangt op de kop en moet de lucht door een scherpe bocht wegblazen. Ik zou het zelf niet zo aangesloten hebben eerlijk gezegd.
Niet dat ik weet, ik woon er nog niet heel lang maar nog niet tegengekomen maar ik zie in de handleiding dat dat inderdaad wel moet kunnen.
Goede tip van op de kop, dan kan ik deze in elk geval anders gaan ophangen.
Rukapul schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:41:
De box is ook perfect te automatiseren. Zie topic.
Thanks, gevonden. Ik ben niet zo'n held met solderen maar ik zie dat e.a ook compleet te koop is dus dat ga ik wellicht doen.
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/

[ Voor 19% gewijzigd door Ora et Labora op 16-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:14:
[...]

En hoe zit het met het dak en glas? Gevelisolatie is snel gefixt en niet heel duur, met een hoge rendement. Als je die kunt combineren met nog een isolatie, kun je die twee aftikken en subsidie vragen (vanaf 2 maateregelen dubbele subsidie). Als je dakbeschot zichtbaar is en je niets hoeft te slopen, kun je je gevel en dak in één keer aanpakken voor netto misschien 2k. En dat zal gelijk de grootste besparing opleveren die je met een paar jaar terugverdiend hebt. Wij hebben netto net geen 1k betaald voor 62m2 dakisolatie met 17cm naturoll 032.

Daarna kun je je WP + vloer samen doen en daar weer subsidie voor aanvragen, vooral die twee zijn duur. Verder wat offtopic, maar met kruipruimte-isolatie bedoel je toch geen bodemisolatie? Lekker je nieuwe vloer op een dikke stapel isolatie fixen.
Er zit wel iets, zie afbeelding. Dit is de doorvoer van de airco op zolder.
Ik weet niet precies wat dit is maar ik denk niet het dakbeschot.
Ik heb een gedeelte plat dak en een gedeelte schuin dak op zolder. Isoleren is wel een must want in de winter wordt het op de kamers soms rond de 10-12 graden....
Glas is simpel dubbelglas, niets extra isolerend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohe59WKsKuA3E1p1kmR8FMslzNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2zR9MpcX4GPWnAUthwTgUND.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:15:
Thanks, gevonden. Ik ben niet zo'n held met solderen maar ik zie dat e.a ook compleet te koop is dus dat ga ik wellicht doen.
offtopic:
Aanrader, ik heb recent m'n eigen mechanische ventilatie (Duco) in m'n HA omgeving geïntegreerd en geautomatiseerd. Verwacht geen wereldwonderen - maar alle beetjes helpen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:39:
[...]

dit is onzin. Moet je eens zien hoeveel liter er per uur er uit de afvoer van de airco komt buiten.

Een airco op de 'dry' stand is gewoon een ontvochtiger. Hij is dan namelijk minder bezig om je kamer af te koelen.
Ik heb er zelf ook een hangen, ga maar meten! Een airco droogt door te koelen, koele lucht kan minder vocht bevatten dus condenseert het. De lucht die er uit komt is nog steeds 100% luchtvochtigheid!

Je moet de lucht er na weer verwarmen om de lagere luchtvochtigheid te bewerkstelligen. Dat gebeurt door: je verwarming, de zon, ventileren…

Als je efficient de lucht wil drogen zul je ook moeten verwarmen. Zie de warmtepompdroger ;)

Ventileren is een een beter alternatief dan een split unit airco. Alleen is die ook niet zo geweldig als het vochtig is buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kruipruimte nog eens goed inspecteren. Ik had in mijn oude huis een enorm probleem met water wat daarin bleef staan. Dat vocht trekt dan je spouw in en veroorzaakt echt dit soort problemen. Check die eens. Als dat het geval is zal je daar dus ventilatie moeten gaan aanbrengen. Je ventileert genoeg in je woning dus er moet iets vreemds aan de hand zijn.

Zitten de ventilatie roosters/spleten in je spouwmuur niet dicht?

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

D4NG3R schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Klopt helemaal, in een situatie waar er geen warmte de woning binnen komt.

Zolang en er een straaltje zon op de woning staat, zakt de luchtvochtigheid zonder dat de temperatuur (merkbaar) zakt. De reguliere koelmodus van een AC overkomt die warmte van buiten, de droogmodus (doorgaans) niet, maar onttrekt wel gewoon vocht uit de lucht.
Helemaal eens in droog modus draait de airco maximale koelmiddeldruk, maar minimale luchtsnelheid. Inefficient dus, en je moet externe warmte hebben om vervolgens de lucht op te warmen en lagere luchtvochtigheid te bewerkstelligen.

Inefficient dus. Tenzij je nog een split unit hebt hangen en die op verwarmen zet? xD Een lucht ontvochtiger met zowel condens als verdamper binnen is 2x efficienter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:14:
Een tijdje terug zagen we schimmel op de muur van de woonkamer, Ook het plafond van de badkamer schimmelt regelmatig, zelfs met schimmelwerende latex.
Achter de bank, in de hoek van de schuifpui zagen we de schimmel.
Uiteraard is dit grondig gereinigd met HG-schimmelreiniger.
In een notendop hoe ons huis eruit ziet:
Voor de volledigheid, in de woonkamer staat 1x 70ltr en 1x 50 ltr aquarium en op 1 slaapkamer boven ook een 50ltr aquarium, geen idee of dat wat zegt.

[Afbeelding]

CV gebruiken we nooit. Woonkamer wordt met een airco verwarmd of met een houtkachel. Slaapkamers met de airco die in het trapgat van de zolder hangt of als het erg koud is, met elektrische kacheltjes.
De badkamer heeft sowieso een elektrisch kacheltje (blaas) en die gaat aan voor 30 minuten als er wordt gedouched of in de winter als de temperatuur onder de 18 graden komt aldaar.

Ramen van slaapkamers/kantoor/washok staan dag en nacht open, behalve als het heel koud wordt of heel warm, als de airco aan staat in het trapgat.
Raam van badkamer staat sowieso altijd op een goede kier.
Ventilatieroosters schuifpui staan ook open.
Er is mechanische ventilatie maar alleen voor de badkamer en het toilet, die staat gewoon aan.

Het huis is uit de jaren 70 en is (nog) niet extra geisoleerd. Er zit een simpele opdekdeur van woonkamer naar de buikeuken, die volledig van hout is, op 1 buitenmuur na richting de buren, en helemaal niks is geisoleerd.
Aan de achterkant van het huis, schuifpui-kant, zitten overal kunsttof kozijnen met ramen. De voorkant is nog allemaal hout, wel overal dubbelglas.

Nu heb ik al best lang Aqara temp/luchtvochtigheidmeters in bijna elke ruimte hangen en gekoppeld via Home Assistant en daar een dashboardje van geknutseld.Verbonden met Zigbee2MQTT en een Sonoff dongle.
Nu valt mij op dat de luchtvochtigheid echt flink hoog is, overal.
De airco in de woonkamer heeft ook een ontvochtigheidsstand maar dat helpt nauwelijks, ook niet na uren draaien, dat scheelt maar een paar procent. Dit is van vanmorgen:
[Afbeelding]

Als ik voor langere tijd kijk voor de woonkamer, vanaf begin dit jaar:
[Afbeelding]

Kijk ik in dezelfde periode naar een slaapkamer op de 1e verdieping, de meest links-bovenin:
[Afbeelding]

Volgens mij zijn deze percentages veel te hoog.

Wat kan ik nu het beste doen? Google levert mij zoveel informatie op dat ik geen idee heb waar te beginnen.
- Ventileren gebeurd volop.
- Stoken ook. In de winter wil de slaapkamer en kantoor op zolder wel eens richting de 12 graden gaan maar als daar iemand is, gaat de airco in het trapgat of de elektrische kachel aan.
- Voor zover ik weet/kan zien is er nergens lekkage.
- We zitten ruim 10 meter boven NAP.
- Kruipruimte is droog voor zover ik kan zien.

- Juist minder ventileren?
- Iets anders?

Je schrijft dat je 3 aquaria hebt. Zijn deze verwarmt? En zo ja, heb je ze afgesloten (de bovenkant)? Anders heb je in feite 3 enorme luchtbevochtigers staan haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:30:
[...]
Glas is simpel dubbelglas, niets extra isolerend.
[Afbeelding]
Glas zou ik voorlopig dan nog links laten liggen, duurder en langere terugverdientijd. Vooral met de typische grote raampartijen doorzonwoningen.

Dak is wellicht iets van spaanplaat of iets dergelijks? Wij hadden ook dikke geperste houten platen als afwerking. Kun je er met een camera tussen om te kijken? Zo zag het bij ons er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0g8cCJ08t_S_8B7zNWuK6kGizM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KihpFLrhfwKDYLTJvsrm2EmF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnbGLoeYqcANFlnrbaxQ6wHcFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z1JgxslP6PhRNLAYTyb5BxsR.png?f=fotoalbum_large

Wordt dan wel een grotere investering, want die afwerking moet er af. En dan maakt het wel uit of je het zelf kunt doen of het laat doen. Maar nog steeds verdient dat zoch dik terug gezien de meeste warmte verloren gaat via het dak. Maar als je die icm de gevel pakt, wat je nog voor het aankomende stookseizoen kunt redden, kom je al een heel eind. Je gehele huis zal een paar graden warmer worden, wat je vochtigheid ook weer ten goede komt. Ook zijn er minder lekken waardoor vocht van buiten naar binnen kan. Onze slaapkamer komt sinds de dakisolatie helaas niet meer onder de 18 graden, ik vond 16 wel lekker met het slapen. Maar dat helpt wel om een goede luchtvochtigheid in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:22
Vul je de aquaria vaak bij? Dat is misschien een goede indicatie over hoeveel water daaruit verdampt.

Ik had zelf een dicht aquarium aan de bovenkant waar na 6 weken misschien 4 liter bij moest. Dan weet je dat het vocht daar niet vandaan kan komen zeg maar ;)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:37:
Kruipruimte nog eens goed inspecteren. Ik had in mijn oude huis een enorm probleem met water wat daarin bleef staan. Dat vocht trekt dan je spouw in en veroorzaakt echt dit soort problemen. Check die eens. Als dat het geval is zal je daar dus ventilatie moeten gaan aanbrengen. Je ventileert genoeg in je woning dus er moet iets vreemds aan de hand zijn.

Zitten de ventilatie roosters/spleten in je spouwmuur niet dicht?
Ik denk dat ik vanmiddag even de kruipruime inga voor de zekerheid en alles controleer.
De ventilatieroosters zitten open voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
_eLMo_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Je schrijft dat je 3 aquaria hebt. Zijn deze verwarmt? En zo ja, heb je ze afgesloten (de bovenkant)? Anders heb je in feite 3 enorme luchtbevochtigers staan haha.
Ze zijn niet van mij maar van vrouwlief. :)
Zijn inderdaad verwarmd, ik dacht ergens tegen de 26 graden.
De bovenkant zit wel dicht met zo'n deksel met verlichting welke je ook kunt openklappen en wat ventilatiespleetjes geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
MrNOnamE schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:45:
Vul je de aquaria vaak bij? Dat is misschien een goede indicatie over hoeveel water daaruit verdampt.

Ik had zelf een dicht aquarium aan de bovenkant waar na 6 weken misschien 4 liter bij moest. Dan weet je dat het vocht daar niet vandaan kan komen zeg maar ;)
Dat durf ik niet te zeggen, ik weet dat vrouwlief ze elke week of om de week, een stuk leegpompt, en er weer vers water bij doet. Ik zal even moeten opletten of het peil zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Niet dat ik weet, ik woon er nog niet heel lang maar nog niet tegengekomen maar ik zie in de handleiding dat dat inderdaad wel moet kunnen.
Goede tip van op de kop, dan kan ik deze in elk geval anders gaan ophangen.

[...]

Kan je met die module dat die box aan en uit zetten? Ik heb de knop op een niet logische plek zitten en moet dan 2 trappen op om de ventilator aan te zetten van de badkamer. Als dat via wifi zou kunnen zou dat perfect zijn.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Agent47 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Kan je met die module dat die box aan en uit zetten? Ik heb de knop op een niet logische plek zitten en moet dan 2 trappen op om de ventilator aan te zetten van de badkamer. Als dat via wifi zou kunnen zou dat perfect zijn.
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Voor ventilatie moet je luchflow hebben. Lucht is lui en wil niet zomaar vanuit zichzelf bewegen. :P maar gelukkig heb je een afzuiging op de badkamer. Zet deze eens een paar dagen 24 uur/dag aan, en houd je ramen op de kiertjes open zoals je altijd doet. Dan wordt de lucht geforceerd door het huis te gaan, wordt het geforceerd om je woning te verlaten, en wordt buitenlucht geforceerd naar binnen gelaten. Dan zul je merken dat het droger wordt in huis.

Idealiter wil je per uur per aanwezig persoon 30 kuub lucht je huis in en uit hebben gaan. Ben je met 4 personen thuis dan is voor een gezond binnenklimaat het dus noodzakelijk dat er 120 kuub lucht (of meer) per uur, en ook continu per uur geventileerd wordt. Dat ga je niet redden met enkel de raampjes een stukje open.

Zet dus de afzuiger eens continu aan om dat debiet te kunnen halen als test.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Theo Ga je niet redden met de ramen een stukje open? Dan mag je mij vertellen hoe ik dat makkelijk red met roosters open en alle ramen dicht? Ik heb met dit weer de ramen zoveel mogelijk dicht om warmte buiten te houden en meet middels Co2 meter en hygrometer en geen centje pijn. En heb niet eens centrale afzuiging maar ouderwetse ventilatie A. Juist alle ramen tegen elkaar open zetten is heel hard ventileren/door waaien.

Overigens is de luchtvochtigheid de laatste maanden extreem hoog buiten en wordt er niet verwarmd binnen dus het is niet zo gek dat luchtvochtigheid oploopt binnen. Zelfs met goed ventileren want je trekt alleen maar vocht naar binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zo heel bijzonder vind ik de luchtvochtigheidsgetallen niet. Het dauwpunt ligt nou niet gigantisch veel boven dat van de buitenlucht. De problemen zijn ook alleen bij de badkamer en de woonkamer.

Badkamer is natuurlijk een inkopper waar het vandaan komt: Al je douchewater. Of je nu afzuigt met nieuwe lucht van buiten of van binnen maakt weinig uit, maar als het van buiten komt, moet je dan wel weer de handel opwarmen (anders doen je andere kamers dat). Nu schreef je wel dat kachel het er op minstens 18 graden houdt, dus dat moet wel redelijk gaan. Langer op hogere stand afzuigen zal helpen, en als je het nog niet doet: Droogmaken na het douchen. Scheelt je schrobben om kalk weg te krijgen, en het scheelt natuurlijk een hele hoop vochtige lucht die moet worden afgevoerd.

Daarnaast de woonkamer, die ook hoogste luchtvochtigheid bij je sensoren heeft na de badkamer. En misschien gemist, maar je woonkamer lijkt wel een gebrek aan ventilatie te hebben, dus dat helpt niet. Je sensoren leggen waar je het probleem hebt lijkt mij ook zeker een goed idee. Enige is dat je nu wel kan kijken naar luchtvochtigheid, maar niet naar temperatuur: Heb je ergens een koude brug bijvoorbeeld, dan moet het buiten een stuk kouder zijn voor je daar achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:32:

Inderdaad, eerst maar eens die box regelbaar zien te maken.
Mogelijk kan je achteraf een RTF ontvanger inbouwen.
https://www.ithodaalderop...onsument/product/536-0130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:30:
@Theo Ga je niet redden met de ramen een stukje open? Dan mag je mij vertellen hoe ik dat makkelijk red met roosters open en alle ramen dicht? Ik heb met dit weer de ramen zoveel mogelijk dicht om warmte buiten te houden en meet middels Co2 meter en hygrometer en geen centje pijn. En heb niet eens centrale afzuiging maar ouderwetse ventilatie A. Juist alle ramen tegen elkaar open zetten is heel hard ventileren/door waaien.
Omdat ieder huis in Nederland gelukkig exact hetzelfde is waardoor een raam kieren altijd werkt. :P
(waarschijnlijk heb jij een rijwoning waarmee er meer trek door de woning is dan met een hoek of vrijstaande woning) En omdat jij geen drie open bakken met warm water in je huis hebt staan :)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1