Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-06 13:13
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zqZ3Gl1TB8WyMfyAdd1vGd63qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDQKrverJhtH12s9pBMbvLlp.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Type dak: Schuin dak en plat dak
Soort dakbedekking: Dakpannen
Schaduw
Geen hinderend schaduw volgens installateurs
Jaarverbruik
Nieuwe huis met 3 airco binnen-unit, vloerverwarming, hybride cv, elektrische auto. Circa 3000kwh?
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij 2x25a
Budget en doel
Huidige verbruik dekken en toekomstbestendig.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Monitoren op app, maar niet doelgericht laden of verbruiken.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrec8yX80wMEM2Mr8iZvaGwnEP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEZfyvEY9cETVCv2jSCLa6lV.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zijn de laadpalen (zaptec go en groepenkast) goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HwHtU4HNLU5RBlK2ppqvbMd7r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPMeDsjkKhWxC3aAtcK2xDPN.jpg?f=fotoalbum_large
Vindt de Easee Lite mooier dan de Zaptec Go, maar is wel duurder zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpdRfAUKyOUjNWUwast7A538QcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDGt0vQNxN9F88xhGvBDDjV9.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom deze zoveel duurder is, weet ik niet. Deze heeft voor elke paneel micro-omvormer en de rest niet...??
Regio
Groningen/Drenthe

Ik werk zelf 6 dagen per week van 12:00 tot 22:00 en weinig thuis. De auto wordt bijna altijd op het werk opgeladen. Mijn partner werkt 5 tot 6 dagen per week in de horeca, voornamelijk 's avonds. We zijn dus erg weinig thuis, behalve onze twee kinderen, die nooit de was doen. Omdat we 's middags bijna nooit thuis zijn, vraag ik me af of 14 zonnepanelen wel zinvol zijn. Of juist MEER zonnepanelen, voor in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:44
Ik zou zelf niet teveel zonnepanelen nemen in deze tijden, tenzij jullie toch van plan zijn alles goed te managen en zoveel mogelijk zelf te consumeren.

Ik vind de tweede offerte het meeste waar voor zijn geld bieden.

Er zit loadbalancing op de laadpaal wat zeker een pre is. En de omvormer is hybride waar later nog een accu op aangesloten kan worden. Dat zijn zaken die omtrent energie management wel belangrijk zijn om te hebben.

De offerte met micro omvormers is inderdaad duur, die moet elders wel voordeliger kunnen.

Maar een serieel systeem met 2 groepen zou moeten volstaan. Ik zou denk ik wel oost/west doen, het lijkt nu op een deel zuid met de vraag of het huis niet teveel schaduw gaat geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou het dak vol zonnepanelen laten leggen maar wel op 2 voorwaarden:
-Alleen voor een goede prijs, zo rond de 50 cent per Wp maximaal
-De installatie moet eenvoudig terug te regelen zijn zodat je niet teruglevert en alleen je verbruik afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Oei de een zegt minder en de andere vol met zonnepanelen :P

@Thieskee Omvormer hybride? Daar moet ik meer over inlezen. De laadpaal is wel 1000 euro duurder dan de eerste offerte. Zonder laadkabel kan het wel 200 euro eraf. Aangezien ik alleen in de avond privé auto laadt dan is load balancing niet nodig?

@de Peer 50 cent is wel goedkoop! Onze eerste offerte is circa 0.885 cent, is dat niet gemiddeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zensu schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:55:
Oei de een zegt minder en de andere vol met zonnepanelen :P

@Thieskee Omvormer hybride? Daar moet ik meer over inlezen. De laadpaal is wel 1000 euro duurder dan de eerste offerte. Zonder laadkabel kan het wel 200 euro eraf. Aangezien ik alleen in de avond privé auto laadt dan is load balancing niet nodig?

@de Peer 50 cent is wel goedkoop! Onze eerste offerte is circa 0.885 cent, is dat niet gemiddeld?
Panelen zijn ook spotgoedkoop geworden de laatste jaren. 50 ct /Wp is realistisch maar 0.88 is misschien gemiddeld, maar dat komt omdat de meeste mensen bereid zijn om veel te veel te betalen.

Ik betaalde in 2018 al 55 ct per Wp, maar dat was door zelf te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
@Zensu

Daar kan later een accu op!

Load balancing is in principe niet een noodzaak, maar als een auto veel stroom trekt en de kookplaat gaat aan, dan bestaat de kans dat de stop omslaat.

Wat betreft prijzen neigt €0,50 een beetje naar doe het zelf klussen. Gemiddeld is €0,80/0,90 voor een serieel systeem en €1/1,10 voor een parallel systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 21:46
Enphase zou ik sowieso nooit doen. Veel te duur.
€0,88 is gewoon zeer netjes. Daar hoef je het niet voor te laten.

En gewoon lekker vol leggen uiteraard. Laat je niet bang maken.

Je verwachte opbrengst is 5583 kWh, dat is echt niet veel. Zonnepanelen blijven zo 40 jaar liggen en degraderen elk jaar. En in de toekomst zullen we alleen maar meer verbruiken. Jullie zullen ook niet altijd 6 dagen per week blijven werken neem ik aan.
Beter direct vol leggen anders krijg je er later gegarandeerd spijt van.
Terugleveren zijn altijd wel oplossingen voor. Of stap over op dynamisch.

[ Voor 208% gewijzigd door Johnn op 16-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Het ding met veel meer opwek dan verbruik is dat je rendement steeds lager wordt. Maar niet nul (iig vooralsnog niet).

Die zonnepanelenboete die er is, resulteerde voor mij vorig jaar dat ik niet 815eu maar 250eu terug kreeg. Het kost me dus geen geld, ik krijg enkel minder terug (indirect-kost?). Daardoor is je break-even dus later.

In mijn geval is mn dak heel gunstig en iets met een gascrisis waar ik amper iets hoefde te betalen, dus ik ben er al uit, maar voor nieuwe mensen is de terugverdientijd dus veel langer.

Als ik het nu zou moeten laten leggen zou ik het niet nogmaals doen. Ik heb 8.6kW piek, elektrisch huis, een EV en we hebben nog steeds bakken met stroom over. De helft zou voor ons ook meer dan genoeg en en dan is je rendement wat hoger. Again, het is nooit nul, gewoon steeds lager.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Martijn.C.V schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:24:
Het ding met veel meer opwek dan verbruik is dat je rendement steeds lager wordt. Maar niet nul (iig vooralsnog niet).

Die zonnepanelenboete die er is, resulteerde voor mij vorig jaar dat ik niet 815eu maar 250eu terug kreeg. Het kost me dus geen geld, ik krijg enkel minder terug (indirect-kost?). Daardoor is je break-even dus later.

In mijn geval is mn dak heel gunstig en iets met een gascrisis waar ik amper iets hoefde te betalen, dus ik ben er al uit, maar voor nieuwe mensen is de terugverdientijd dus veel langer.

Als ik het nu zou moeten laten leggen zou ik het niet nogmaals doen. Ik heb 8.6kW piek, elektrisch huis, een EV en we hebben nog steeds bakken met stroom over. De helft zou voor ons ook meer dan genoeg en en dan is je rendement wat hoger. Again, het is nooit nul, gewoon steeds lager.
Wat bedoel je met niet nogmaals doen? Geen zonnepanelen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Zensu schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Wat bedoel je met niet nogmaals doen? Geen zonnepanelen leggen?
Nee, dat is prima. De hoeveelheid. Toen we het er op lieten zetten was het overal nog "meer is beter, meer groene stroom, je kunt terugleveren, feest feest". Nu ligt mn dak precies helemaal vol.

Als ik met de kennis van nu zou beginnen aan zonnepanelen, zou ik de helft nemen, ongeveer 4kW piek. De grootste verbruiker is de auto, die we vaak overdag kunnen langzaam laden, dus dat is gunstig, maar ik kom niet van m'n stroom af. Op zonnige frisse dagen wek ik dus 8kWh per uur op, zoveel verbruik ik nooit in een uur, ik heb er niets aan.

In mijn geval heb ik de panelen al terugverdient, dus ook de kleine beetjes die ik nu nog terugkrijg lonen, maar als ik nu dus zou starten is de helft ook prima :) Note: Dit is wel voor mijn verbruik, als jij veel meer continueverbruik heb kan het anders zijn. Ik heb een goed geisoleerd huis met grondbron, dus redelijk zuinig van zichzelf.

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Martijn.C.V schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Nee, dat is prima. De hoeveelheid. Toen we het er op lieten zetten was het overal nog "meer is beter, meer groene stroom, je kunt terugleveren, feest feest". Nu ligt mn dak precies helemaal vol.

Als ik met de kennis van nu zou beginnen aan zonnepanelen, zou ik de helft nemen, ongeveer 4kW piek. De grootste verbruiker is de auto, die we vaak overdag kunnen langzaam laden, dus dat is gunstig, maar ik kom niet van m'n stroom af. Op zonnige frisse dagen wek ik dus 8kWh per uur op, zoveel verbruik ik nooit in een uur, ik heb er niets aan.

In mijn geval heb ik de panelen al terugverdient, dus ook de kleine beetjes die ik nu nog terugkrijg lonen, maar als ik nu dus zou starten is de helft ook prima :) Note: Dit is wel voor mijn verbruik, als jij veel meer continueverbruik heb kan het anders zijn. Ik heb een goed geisoleerd huis met grondbron, dus redelijk zuinig van zichzelf.
goh, dat zou ik nu juist niet doen. Juist als je straks niet meer kunt salderen is het belangrijk om zoveel mogelijk panelen te hebben zodat je zoveel mogelijk je eigen verbruik kunt afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:04
Ga voor de waterontharder gewoon voor een AQMOS joh. Lees hier maar verder: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

On-topic: ik heb panelen laten leggen voor ~0,60 / WP.. Wel twee beunhazen zonder valbeveiliging, dat wel. Maar top werk en 100% tevreden.

[ Voor 32% gewijzigd door radeoxx op 16-07-2024 14:03 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:51:
[...]

goh, dat zou ik nu juist niet doen. Juist als je straks niet meer kunt salderen is het belangrijk om zoveel mogelijk panelen te hebben zodat je zoveel mogelijk je eigen verbruik kunt afdekken.
Maar hoeveel van de tijd verbruik je dan meer dan 4kWh/uur? Want alle overkill die je teruglevert (bijv. als je overdag opwekt en in de avond gebruikt) moet je tegenwoordig voor betalen. Ik moet bijv. per dag iets van 1.30eu betalen. Nou wek je altijd meer op dan de zonnepanelenboete, maar het loont een heel stuk minder.

En als salderen helemaal stopt (vooralsnog 2027) is overkill helemaal geen drol meer waard.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Martijn.C.V schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Maar hoeveel van de tijd verbruik je dan meer dan 4kWh/uur? Want alle overkill die je teruglevert (bijv. als je overdag opwekt en in de avond gebruikt) moet je tegenwoordig voor betalen. Ik moet bijv. per dag iets van 1.30eu betalen. Nou wek je altijd meer op dan de zonnepanelenboete, maar het loont een heel stuk minder.
Met een EV best vaak. Maar het gaat eigenlijk juist meer om de lente, herfst en winter. Dan geldt: hoe meer panelen, hoe beter om zoveel mogelijk verbruik af te dekken.
Daarnaast (dat was mijn 2e voorwaarde) moet je gewoon zorgen dat de boel goed geregeld kan worden zodat je nooit hoeft te betalen.
En als salderen helemaal stopt (vooralsnog 2027) is overkill helemaal geen drol meer waard.
Er is voorlopig alleen nog maar een voornemen om met een plan te komen voor afschaffing. Voordat dat door de 1e en 2e kamer is zijn we wel wat jaren verder en in de tussentijd kan er van alles gebeuren. Ze proberen dit al sinds 2016 af te schaffen maar er is nog maar weinig van terecht gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:59
Martijn.C.V schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Omvormer zo instellen dat je niet meer opwekt dan er in huis wordt verbruikt.
Ook dan heb je 10kWp nodig om in de winter een paar kWh op te wekken voor eigen gebruik. Hoe meer panelen je hebt, hoe meer maanden per jaar je zelfvoorzienend kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
Thieskee schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:16:
@Zensu

Daar kan later een accu op!

Load balancing is in principe niet een noodzaak, maar als een auto veel stroom trekt en de kookplaat gaat aan, dan bestaat de kans dat de stop omslaat.

Wat betreft prijzen neigt €0,50 een beetje naar doe het zelf klussen. Gemiddeld is €0,80/0,90 voor een serieel systeem en €1/1,10 voor een parallel systeem.
Offerte aangepast met jouw idee. Hybride omvormer van Huawei en voor zaptec een load balancer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbc0PljKET-OC0luLwzjO-2ZrvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85MkRGCGtEl5E8fgx73hlDpR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Hehehe geschat jaarverbruik 3000 kWh. Ik denk dat alleen je elektrische auto dat al wel verbruikt :D Maak er maar 6000 kWh van voor je hele huis als je een hybride CV-ketel en 3 airco units laat plaatsen :X

Ik vraag mij af of het zo voordelig is om alles (groepenkast, airco's, laadpaal, panelen) door één bedrijf te laten doen. Vermoed dat je goedkoper uit bent door het op te splitten in losse projecten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
Zensu schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Offerte aangepast met jouw idee. Hybride omvormer van Huawei en voor zaptec een load balancer
[Afbeelding]
Ik vind het een nette offerte met deze opzet! Wellicht dat er nog iets aan korting valt te onderhandelen gezien jij drie producten overweegt af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
Heb gekozen voor de eerste offerte met "hybride" omvormer. Bedankt voor jullie feedbacks!
Pagina: 1