• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 19:55
Nieuwe speler en uiteraard liggen de servers waar ik op begonnen ben er allemaal uit.... Is er een reden ergens te vinden waarom? Of kan ik beter meerdere toons maken op meerdere servers om dat dit gebruikelijk is?

• Blitzdoctor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-07 16:51

Blitzdoctor

Al belt u met een banaan...

Ik kijk ook ineens tegen een queue van 1250 aan terwijl ik rond de release helemaal geen queues heb gehad.
Lijkt er op dat de europese servers er uit zijn geknald een klein uurtje geleden.

... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Kaasje123 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:21:
Nieuwe speler en uiteraard liggen de servers waar ik op begonnen ben er allemaal uit.... Is er een reden ergens te vinden waarom? Of kan ik beter meerdere toons maken op meerdere servers om dat dit gebruikelijk is?
Ik heb sinds de release van dawntrail nog nooit een queue gehad. Dat die er nu is, is puur omdat de servers daarnet gecrasht zijn, iets wat ook eigenlijk maar zelden voorkomt). Ik zou om deze reden zeker geen characters op andere servers of datacenters aanmaken (kun je eventueel wel doen als je de sfeer ergens anders wilt proeven, maar daar kun je ook DC travel voor gebruiken)

• Kaasje123
Blitzdoctor schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:27:
Ik kijk ook ineens tegen een queue van 1250 aan terwijl ik rond de release helemaal geen queues heb gehad.
Lijkt er op dat de europese servers er uit zijn geknald een klein uurtje geleden.
Mjah ze doen het allemaal op die ene na waar ik voor gekozen heb. Ik lees op reddit heel veel comments zoals it's always us etc. Als dat zo is dan begin ik liever op een stabiele datacenter opnieuw dan telkens hier tegenaan te gaan lopen. Maar hier lees ik weer dat een outage heel ongebruikelijk is.

Laat ik het zo zeggen: ik had er heeeel veel zin in vanavond maar mijn blijdschap is enorm getemperd nu. Dit is persoonlijk ook de reden dat ik always online games (en ja ik weet dat kan niet anders met mmorpg games) enorm vervelend vind.

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Chaos ligt inderdaad plat. Is het datacenter dat ik gebruik.

Misschien een stroompanne in het datacenter vanwege het onweer?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

Dat is echt bizar. eerste keer dat dit gebeurd voor mij sinds launch van dawntrail :P

Ik zit ook op chaos. eerder geen problemen gehad.

@Kaasje123 gewoon bad luck.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Kaasje123
Ricmaniac schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:00:
Dat is echt bizar. eerste keer dat dit gebeurd voor mij sinds launch van dawntrail :P

Ik zit ook op chaos. eerder geen problemen gehad.

@Kaasje123 gewoon bad luck.
Sinds dawntrail? Maar die expansion is pas net uit... Dat klinkt niet echt stabiel en hoopvol lol. :D
Kaasje123 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Sinds dawntrail? Maar die expansion is pas net uit... Dat klinkt niet echt stabiel en hoopvol lol. :D
oh nee daarvoor ook bijna nooit. kan me de laatste keer gewoon echt niet herinneren moet jaren geleden zijn dat de hele datacenter niet werkte. bedoel alleen sinds dawntrail omdat het dan natuurlijk peak aantal spelers zijn en weer erg druk is enzo :P

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
nzall schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:53:
Chaos ligt inderdaad plat. Is het datacenter dat ik gebruik.

Misschien een stroompanne in het datacenter vanwege het onweer?
Schijnt een ddos te zijn.

https://na.finalfantasyxi...b10f58c628e9ee53ad383073e

[ Voor 15% gewijzigd door anboni op 15-07-2024 23:15 ]

• MokonaNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:09
Werd er gisteren uitgegooid terwijl ik in de eind credits zat en maakte dit af terwijl ik in de queue zat.
Ricmaniac schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:04:
Netjes hoor! :) @MokonaNL Mag ik anders mod rechten? Zie een paar foutjes die outdated zijn :)
Done. Heb er zelf inmiddels ook al 3 uitgehaald. Een ervan was al outdated in het vorige deel. Kan goed zijn dat ik nog meer over het hoofd gezien heb.

FFXIV: Mokona Tilmitt (Phoenix), Diablo III: MokonaNL#2968

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:00
Als je nu start met deze mmo dan kan je tot level 70 spelen zonder restricties? Of toch wel restricties en is dan een sub beter?
Heb het ooit gestart maar nooit voorbij level 15 gespeeld. Zat toen in een andere mmo
gupfishy schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:51:
Als je nu start met deze mmo dan kan je tot level 70 spelen zonder restricties? Of toch wel restricties en is dan een sub beter?
Heb het ooit gestart maar nooit voorbij level 15 gespeeld. Zat toen in een andere mmo
Je kan de basegame, eerste expansion en 2e expansion spelen tot level 70 op zo veel classes dat je maar wilt :)

In principe ben je niet gelimiteerd. je kan volgens mij alleen niet spelers whisperen en geen /yell en /shout gebruiken. verder kan je zo goed als alles.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
@gupfishy
https://support.na.square...d=5382&la=1&tag=freetrial
The following terms and conditions apply to players who use the Free Trial (“Free Trial Players”):
  • Free Trial Players are not required to purchase licensed software to use the Free Trial.
  • One (1) Free Trial account may be registered to a Square Enix account so long as that Square Enix account has not been previously registered with any version of the game.
  • Free Trial Players can purchase select in-game items from the FINAL FANTASY XIV Online Store during the Free Trial. Not all in-game items are available for purchase by Free Trial Players (e.g., in-game item gifts).
  • Free Trial Players can create up to eight ( 8 ) playable characters in each Physical Data Center.
  • Free Trial account characters have all their levels capped at level seventy (70).
  • Free Trial account characters can possess a maximum of 300,000 gil (in-game currency).
  • Free Trial Players cannot use the "shout," "yell," or "tell" in-game chat options during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot access the in-game market board during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot trade with other players during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot send in-game letters using the moogle delivery service during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot hire retainers during the Free Trial.
  • Free Trial Players can join a Linkshell or Cross-World Linkshell if invited but cannot create a new Linkshell or Cross-World Linkshell during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot create or join a Free Company during the Free Trial.
  • Free Trial Players can join a party if invited or by using the Duty Finder but cannot assemble a party during the Free Trial.
  • Free Trial Players cannot create or join a PvP team or participate in Crystalline Conflict, Rival Wings or Frontline.
  • Free Trial Players cannot play Ultimate Raids.
  • Free Trial Players can log into the Lodestone but cannot use community contents.
  • Free Trial Players cannot log into the official forum, or Companion application during the Free Trial.
Een paar "belangrijke" voor de meeste spelers heb ik even vetgedrukt. Buiten deze lijst heb je wel toegang tot Mahjong in de Gold Saucer dacht ik. Daarnaast bij grote log-ins queue's (wat de norm was tot deze expansion launch) wordt een betalende speler vooraan gezet in de queue en free trial spelers achteraan.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heb weer een nieuwe account gemaakt vorige week, geloof al weer 3 jr + niet gespeeld en het kriebelde om weer is een dungeon te doen.
Maar je kan dus alleen Free Trail doen op een account die nog nooit heeft betaald.. en ik kan mij van de laatste keer dat ik weer is opnieuw was begonnen herinneren dat het eindeloos voortduurde (main story die ik al kende). Maar heb nu alweer een lvl 40+ Scholar en ga toch vrij soepel door alles heen, zitten weer veel kleine verbeteringen in het spel. Scheelt ook dat ik nu op een steamdeck tussendoor kan spelen en ik een controller gebruik (4k op grote tv :P ) zo voelt het sowieso allemaal anders.
Heb shadowbringer nog niet gedaan, dus die kan ik ook nog binnen de free trail meemaken, denk dat ik dan deze account op free houdt en wacht op de volgende expansion zodat ik weer verder kan spelen (gratis).
Wel beetje rare discrepantie nu tussen 'free trail' en betaald, maak dan de free trail minder free en betaald bijv. een light-variant voor 3euro oid. maarja, blijft nog erg japans allemaal (hele mogstation en account beheer.. en die launcher.. dat is duidelijk nog niet genormaliseerd allemaal).

• AppieNL
CT schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:43:

Heb shadowbringer nog niet gedaan, dus die kan ik ook nog binnen de free trail meemaken
Free trial loopt tot en met Stormblood, de expansion voor Shadowbringers. Dus die kan je nog steeds niet spelen op de free trial.
Wel beetje rare discrepantie nu tussen 'free trail' en betaald, maak dan de free trail minder free en betaald bijv. een light-variant voor 3euro oid. maarja, blijft nog erg japans allemaal (hele mogstation en account beheer.. en die launcher.. dat is duidelijk nog niet genormaliseerd allemaal).
Bij SE kon het nog erger: PlayOnline voor FFXI. Mogstation en het hele accountbeheer voor FFXIV is daarmee vergeleken nog best goed ;)
Haha ja playonline was om te janken. Toen ik 13 was ofzo wilde ik die game voor mijn verjaardag :P en kreeg het uiteindelijk niet voor elkaar… toen gewoon nooit gespeeld tot half jaar later ik het weer probeerde en het me wel lukte haha.

Maar idd vergeleken met westerse clients en toegankelijkheid kunnen ze flink leren :P

Wat ik wel nice blijf vinden is dat die mogstation niet echt ingame pushed voor sales. Maarja het is in zijn geheel niet om naar huis over te schrijven.

Inmiddels klaar met de dawntrail story so far. Precies op tijd voor mijn vakantie :)

Ik vond het wel een leuk verhaal. Ging er al heel open minded en met een fresh start in. Het is uiteraard niet beter dan de expansions hiervoor maar we hebben weer een beetje opbouw nodig. Geef de campaign een 7.5

• Sk313t0r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-07 10:22
Patch 7.05 is inmiddels een paar dagen live, en dit is de eerste keer dat ik geen gestress heb met het maken van nieuwe gear. Deze keer heb ik alleen mats en materia gekocht en deze ook meteen weer verkocht, met als gevolg een flinke winst!

De prijzen zijn ondertussen flink gedaald, dus over niet al te lange tijd kan ik voor een schappelijk bedrag alles netjes kopen.

Verder is het plan om de lynx-mounts van EW te gaan halen, iets wat volgens mij een stuk makkelijker moet gaan met level 100 en ilevel 710! Als er iemand bereid is om te helpen hoor ik het graag :)

Al met al ben ik erg tevreden met deze nieuwe uitbreiding, zo zijn de nieuwe zones erg mooi uitgewerkt en is ook de muziek weer erg on point. Ook de nieuwe dungeons en normal raids bieden voldoene uitdaging, benieuwd wat we allemaal nog kunnen verwachten. Eén ding is zeker: ik hou mn subscription voorlopig nog wel actief!

• AppieNL
Plaatje van reddit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QTViOOMLVPXWJw516TmGd8_9Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AN7h4qJ5R673745rJHoxfgrh.webp?f=fotoalbum_large
Kan me hier wel in vinden eigenlijk (en Ricmaniac denk ik ook met zijn 7.5 voor de DT MSQ :) )

Sommige plekken slaat de MSQ echt de plank mis wat mij betreft, dat deden voorgaande expansions veel beter. Bij Endwalker heeft Yoshida de expansion nog 2 weken uitgesteld, omdat die bij een final playthrough van de hele MSQ nog wat dingen tegen kwam die de flow van het verhaal verpestte. Ik krijg wel een beetje de indruk dat die die final playthrough van Yoshida bij deze expansion nooit heeft plaatsgevonden. Niet dat die de expansion 2 weken moet uitstellen (hij heeft bij de aankondiging van de release date wel aangegeven hem al een week uitgesteld te hebben om niet samen te vallen met de Elden Ring DLC), maar er zijn imo wel wat "makkelijke" dingetjes om te fiksen (dingen gewoon wegknippen namelijk) die de flow al wat zouden verbeteren.

Verbaast me trouwens dat Stormblood zo hoog scoort op Metacritic, terwijl ik vaak van spelers lees dat ze het de minste expansion vonden. En tussen Heavensward en Shadowbringers zitten, maakt je denk ik in de publieke opinie al makkelijk de slechte/mindere expansion. Persoonlijk vond ik Stormblood qua MSQ veel leuker dan Heavensward, maar wel minder dan Shadowbringers. En Stormblood qua content vond ik veel leuker dan Heavensward en Shadowbringers, dat speelt wellicht ook mee in de Metacritc score voor Stormblood. Dawntrail heeft dat tenminste wel (weer) goed voor elkaar. De dungeons en trial/raid fights zijn leuk en weer een beetje uitdagend i.p.v. de snoozefest van voorgaande expansions.

[ Voor 9% gewijzigd door AppieNL op 13-08-2024 12:48 ]

@AppieNL kan me er idd in vinden qua msq alleen heb ik Stormblood lager dan heavensward. Vind Dawntrail verre van slecht maar het is voor mijn gevoel weer gewoon een opbouw en heeft tijd nodig. Maar denk wel dat de huidige schrijver slechter is dan die dame van shadowbringers en endwalker

• nzall
  • Nu online
Ricmaniac schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:01:
@AppieNL kan me er idd in vinden qua msq alleen heb ik Stormblood lager dan heavensward. Vind Dawntrail verre van slecht maar het is voor mijn gevoel weer gewoon een opbouw en heeft tijd nodig. Maar denk wel dat de huidige schrijver slechter is dan die dame van shadowbringers en endwalker
Ze hebben die dame van Shadowbringer en Endwalker een "Peter Principe Promotie" gegeven. Die was heel goed geschikt als scenariste van het spel, maar als coördinator van het hele verhaal heeft ze te weinig impact op de manier waarop het verhaal in beeld gebracht wordt om er een goede draai aan te geven.

PC Gamer had daar een paar weken geleden nog een duidelijk artikel over: https://www.pcgamer.com/g...ly-ruins-the-whole-thing/

Samengevat: het eigenlijke verhaal van Dawntrail zit op zich goed in elkaar: je hebt een verhaal over een wedstrijd om troonopvolger te worden, waarin 3 siblings en een buitenstaander het tegen elkaar opnemen, en dat loopt dan rechtstreeks over in een verhaal over een koningin die haar eigen volk wilt redden, en tussendoor heb je een paar B-plots zoals de persoonlijke groei van Wuk Lamat, de zoektocht van Krile naar haar afkomst, Erenville die zijn moeder wilt bezoeken,...

maar het komt allemaal niet goed uit de verf omdat de manier waarop tamelijk amateuristisch is: er wordt geregeld "show, then tell" gedaan, waarbij er eerst iets gebeurt, en daarna dat nog eens wordt omschreven door iemand anders. Bijvoorbeeld Zuraal Ja die de scheidsrechter aanvalt, waarna Koana dat nog eens tegen ons zegt; Of we zien na Everkeep Cahcuia de controle verliezen over haar robot, en dan zegt Erenville dat ook nog eens.

En dan zijn er al de momenten waarop er iets in de achtergrond gebeurt. Krile's afkomst wordt uitgelegd in een flashback, maar we krijgen deze flashback te zien nadat Krile deze informatie zelf met ons deelt in expositie. De alliantie tussen Tulliyolal en Radz-at-han wordt zonder enig voorteken bekendgemaakt tijdens de tweede aanval van Alexandria. En blijkbaar zijn de Leveilleur tweeling ook dichter gegroeid naar Wuk Lamat zonder dat we dat in het spel zien...

Het spel heeft overigens wel een aantal goede momenten. De boottocht met G'raha Tia, de hele Otis verhaallijn, Bakool Ja Ja die de show steelt,... maar ze komen niet goed uit de verf vind ik, en dat is spijtig.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-08 10:17

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

@MokonaNL Voor wat betreft de Phoenix server: is de CWLS daar nog actief? Ik ben met een fresh char. helemaal opnieuw begonnen (tof!) nadat ik merkte na een lange poos niet gespeeld te hebben dat ik voorin ShB zat en de story niet meer helemaal helder had. Graag zou ik op Phoenix lid worden van een FC en (CW)LS.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• MokonaNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:09
Thrace Grumble schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:27:
@MokonaNL Voor wat betreft de Phoenix server: is de CWLS daar nog actief? Ik ben met een fresh char. helemaal opnieuw begonnen (tof!) nadat ik merkte na een lange poos niet gespeeld te hebben dat ik voorin ShB zat en de story niet meer helemaal helder had. Graag zou ik op Phoenix lid worden van een FC en (CW)LS.
Nooit heel groot of actief geweest eigenlijk. Zijn al niet heel veel Tweakers die spelen, en dat is ook nog eens verdeeld over twee datacenters.
CWLS is nu een man of 12, waarvan er denk ik zo'n 3-4 nog spelen.
Maar je kunt altijd een invite krijgen mocht je dat willen.

FFXIV: Mokona Tilmitt (Phoenix), Diablo III: MokonaNL#2968

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:16
Ik ben net de free trial aardig doorheen en wil de game aanschaffen. Nu moet ik volgens mij de base game + dawntrail aanschaffen of enkel de base game. De basegame of starters edition kan ik tot 70 spelen, wat ook de free trial is. Dus niet echt een optie.

Dan is de complete edition ongeveer 50 euro en dawntrail ook los toch?

Dus no brainer om de complete edition te kopen toch? Of mis ik toch nog iets?
crimby schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:26:
Ik ben net de free trial aardig doorheen en wil de game aanschaffen. Nu moet ik volgens mij de base game + dawntrail aanschaffen of enkel de base game. De basegame of starters edition kan ik tot 70 spelen, wat ook de free trial is. Dus niet echt een optie.

Dan is de complete edition ongeveer 50 euro en dawntrail ook los toch?

Dus no brainer om de complete edition te kopen toch? Of mis ik toch nog iets?
Yup.

Om Dawntrail te spelen moet je of de starter editie hebben en dawntrail of de complete editie waar dawntrail bij zit.

Ik zie op de website dat de complete editie inclusief dawntrail dus 60$ kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nAQnERGs6bHN1ZwvhjIAayBJh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CP3cJwr6TXyuxAP1c5qciyNZ.png?f=user_large

MokonaNL schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:47:
[...]
Zijn al niet heel veel Tweakers die spelen
Helaas is dat zo ja :P was in het begin wel anders. Toen ARR uit kwam had ik een tweakers + friends Linkshell opgezet en waren meer dan 100 mensen haha. Dat waren goeie tijden.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Ik ben nu dus fresh begonnen met een nieuw character op een andere server. Levelt wel als een tierelier sinds ARR weer is aangepast om sneller up to date te komen. Lvl 51 nu, MSQ zit pas op 45 ofzo (en dat zijn de enige quests die ik doe!). Komt misschien ook wel door de +30% XP earrings, maar wel ‘problematisch’: ik wil alle 2.0-2.5 trials en dungeons doen. Ik denk dat ik wel lvl 60+ ben als ik aan de content van HW begin.

In zo’n gevalletje zet ik eigenlijk liever XP de uit, maar ik denk dat ik daarmee de enige ben. Voor mij gaat het niet om max lvl, maar de ervaring ernaar toe.

[ Voor 20% gewijzigd door Thrace Grumble op 10-09-2024 18:01 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• nzall
  • Nu online
Thrace Grumble schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:59:
Ik ben nu dus fresh begonnen met een nieuw character op een andere server. Levelt wel als een tierelier sinds ARR weer is aangepast om sneller up to date te komen. Lvl 51 nu, MSQ zit pas op 45 ofzo. Komt misschien ook wel door de +30% XP earrings, maar wel ‘problematisch’: ik wil alle 2.0-2.5 trials en dungeons doen. Ik denk dat ik wel lvl 60+ ben als ik aan de content van HW begin.

In zo’n gevalletje zet ik eigenlijk liever XP de uit, maar ik denk dat ik daarmee de enige ben. Voor mij gaat het niet om max lvl, maar de ervaring ernaar toe.
Wat sommige mensen in dit geval doen is meerdere Jobs tegelijk levelen. Dus je doet quests met 1 Job totdat die levelt, en gebruikt daarna een andere job voor andere quests.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

nzall schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:02:
[...]

Wat sommige mensen in dit geval doen is meerdere Jobs tegelijk levelen. Dus je doet quests met 1 Job totdat die levelt, en gebruikt daarna een andere job voor andere quests.
Slim idee, goed om zodra ik in HW zit maar weer een Ast. oid erbij te pakken. Dit begint dan mooi op 30 direct ;)

Ja het is wel veel beter zo die leveling experience. Vroeger moesten wij elke keer tussentijds levelen op andere manieren voordat je MSQ door kon spelen.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Ricmaniac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:59:
Ja het is wel veel beter zo die leveling experience. Vroeger moesten wij elke keer tussentijds levelen op andere manieren voordat je MSQ door kon spelen.
Ik zelf ook hoor ‘vroegah’ 😉. Ik zit nog met een char. in SnR.

• AppieNL
Thrace Grumble schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:46:
[...]

Slim idee, goed om zodra ik in HW zit maar weer een Ast. oid erbij te pakken. Dit begint dan mooi op 30 direct ;)
Ik denk dat je ook jobs als Samurai en Red Mage op kan pikken (beginnen allebei in Ul'Dah dacht ik), die beginnen op lv50 (moet je wel een job lv50 hebben, maar dat heb je al). Als je latere expansions ook al open hebt (ik weet niet of je nu free trial doet), kan je nog wat jobs unlocken van die expansions. Dancer en Gunbreaker uit ShB (beginnen op lv60, moet een job lv60 hebben), Endwalker met Reaper en Sage (beginnen lv70 en uit DT Viper en Pictomancer (beginnen lv80). Maar ze unlocken allemaal in starter cities van ARR. De jobs van Heavensward (AST en DRK) zijn de enige eigenlijk die achter een expansion "vast zitten".

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

AppieNL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je ook jobs als Samurai en Red Mage op kan pikken (beginnen allebei in Ul'Dah dacht ik), die beginnen op lv50 (moet je wel een job lv50 hebben, maar dat heb je al). Als je latere expansions ook al open hebt (ik weet niet of je nu free trial doet), kan je nog wat jobs unlocken van die expansions. Dancer en Gunbreaker uit ShB (beginnen op lv60, moet een job lv60 hebben), Endwalker met Reaper en Sage (beginnen lv70 en uit DT Viper en Pictomancer (beginnen lv80). Maar ze unlocken allemaal in starter cities van ARR. De jobs van Heavensward (AST en DRK) zijn de enige eigenlijk die achter een expansion "vast zitten".
Goede tips, thnx! Ik heb alle nieuwe expansions al wel, maar had er ff niet aan gedacht dat die allemaal in Ul’dah/ARR 2.0 op te pikken zijn. Thnx!

• nzall
  • Nu online
Heeft er iemand een link naar een goede gearing guide voor een casual speler? Ik snap niet goed wat ik best allemaal doe om gear te bemachtigen. Het is de eerste uitbreiding waarbij ik echt wil gearen en de content zien terwijl die nog actief is...

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Hoppa. 2.0 klaar. Nu even een lading dungeons (hard en extreme mode) unlocken en eenmalig clearen en verder met 2.1-2.55. Coils horen hier natuurlijk ook bij, ik probeer alles wel weer ‘ff’ te doen.

• nzall
  • Nu online
Thrace Grumble schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:46:
Hoppa. 2.0 klaar. Nu even een lading dungeons (hard en extreme mode) unlocken en eenmalig clearen en verder met 2.1-2.55. Coils horen hier natuurlijk ook bij, ik probeer alles wel weer ‘ff’ te doen.
Ik raad je aan om voor Coils een paar vrienden te vinden en het unsynced te doen. Coils of Bahamut is de oorspronkelijke raid content en die is geen onderdeel van een roulette omdat het design toen totaal anders was. Toen experimenteerde de developers nog volop in verband met raid mechanics, trash en de vorm van boss arenas, en ze waren niet allemaal even geslaagd...

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

nzall schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:27:
[...]

Ik raad je aan om voor Coils een paar vrienden te vinden en het unsynced te doen. Coils of Bahamut is de oorspronkelijke raid content en die is geen onderdeel van een roulette omdat het design toen totaal anders was. Toen experimenteerde de developers nog volop in verband met raid mechanics, trash en de vorm van boss arenas, en ze waren niet allemaal even geslaagd...
Yup. Is ook de bedoeling zo. Vast wel een partyfinder te vinden. Was destijds wel een uitdaging en echt nog een prestatie om t te clearen inderdaad :).

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:25
AppieNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:42:
Plaatje van reddit
[Afbeelding]
Kan me hier wel in vinden eigenlijk (en Ricmaniac denk ik ook met zijn 7.5 voor de DT MSQ :) )

Sommige plekken slaat de MSQ echt de plank mis wat mij betreft, dat deden voorgaande expansions veel beter. Bij Endwalker heeft Yoshida de expansion nog 2 weken uitgesteld, omdat die bij een final playthrough van de hele MSQ nog wat dingen tegen kwam die de flow van het verhaal verpestte. Ik krijg wel een beetje de indruk dat die die final playthrough van Yoshida bij deze expansion nooit heeft plaatsgevonden. Niet dat die de expansion 2 weken moet uitstellen (hij heeft bij de aankondiging van de release date wel aangegeven hem al een week uitgesteld te hebben om niet samen te vallen met de Elden Ring DLC), maar er zijn imo wel wat "makkelijke" dingetjes om te fiksen (dingen gewoon wegknippen namelijk) die de flow al wat zouden verbeteren.

Verbaast me trouwens dat Stormblood zo hoog scoort op Metacritic, terwijl ik vaak van spelers lees dat ze het de minste expansion vonden. En tussen Heavensward en Shadowbringers zitten, maakt je denk ik in de publieke opinie al makkelijk de slechte/mindere expansion. Persoonlijk vond ik Stormblood qua MSQ veel leuker dan Heavensward, maar wel minder dan Shadowbringers. En Stormblood qua content vond ik veel leuker dan Heavensward en Shadowbringers, dat speelt wellicht ook mee in de Metacritc score voor Stormblood. Dawntrail heeft dat tenminste wel (weer) goed voor elkaar. De dungeons en trial/raid fights zijn leuk en weer een beetje uitdagend i.p.v. de snoozefest van voorgaande expansions.
Ik vond Heavensward veruit de slechtste, persoonlijke mening.

Dawntrail lees ik alleen maar slechte dingen over.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

nzall schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:27:
[...]

Ondertussen in patch 2.3, en heb Binding Coils (T1-T5 is dat) klaar, unsynced. Het waren met een lvl 100 erbij runs van onder de halve minuut ;) Ook al wel T6 synced gecleared (T7 lukte helaas niet in de korte tijd, met 3 pogingen was het nog niet gelukt), was weer ouderwets leuk qua mechanics :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thrace Grumble op 25-09-2024 17:03 ]

Zit me weer eens in te lezen aan wat er allemaal bij is gekomen sinds de laatste keer dat ik heb gespeeld. (Zomer vorig jaar) en holy moly wat is er al weer veel bijgekomen en veranderd haha.

Weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen. Naja eerst de main story weer bijwerken natuurlijk :)

Zit nog wel een beetje te twijfelen gezien er over 2 weken een game uit komt die ik diehard ga spelen voor onbekende tijd :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ricmaniac op 22-05-2025 10:45 ]

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-08 18:32
Hallo,
is het nog de moeite om te beginnen met FF14?
Ik heb jaren lang wow en gw2 gespeeld maar heb zin in iets nieuws.
Dit spel is ook al oud maar ik zag dat de nieuwe expansion goed was dus is het mss wel waard om te beginnen met FF?

Is er een tweakers guild? Zoja, welke server? Altijd leuk om als newbie met mensen samen te kunnen spelen/chatten :D

• nzall
  • Nu online
Valdourian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:26:
Hallo,
Dit spel is ook al oud maar ik zag dat de nieuwe expansion goed was dus is het mss wel waard om te beginnen met FF?

Is er een tweakers guild? Zoja, welke server? Altijd leuk om als newbie met mensen samen te kunnen spelen/chatten :D
Het is zeker de moeite om te beginnen, maar ik moet je wel waarschuwen: weet waaraan je begint. Daar waar WoW op de eerste plaats een MMO was en op de tweede plaats een RPG zet FFXIV het RPG aspect volledig vooraan. Dus met andere woorden: bereid je voor op een zeer vermakelijke maar ellenlange verhaallijn voordat je aan de endgame kan beginnen, en als die verhaallijn niet de voornaamste reden is dat je het spel speelt, zou ik eerder iets anders aanraden.

Valdourian schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:26:
Hallo,

Er is geen actieve tweakers guild meer in principe. De meeste zitten verspreid en veel op dit moment nu niet meer zo actief denk ik.

Je kan beter buiten tweakers naar een groep zoeken denk ik als ik eerlijk ben.

De game is het zeker de moeite waard om te beginnen. Weet niet hoe jij er in staat hoe je de game wil benaderen maar ik kan je aanraden om het in ieder geval als RPG story playtrough te volgen en dan haal je er al zoo ontiechelijk veel content uit.

Als je een MMO speler bent die normaliter houd van rushen tot endgame en de endgame doen dan leent de game zich daar iets minder voor vind ik maar nog steeds is (Ultimate raids) 1 van de beste raid content dat ik in mmo's gezien heb als je de dedication kan vinden om ervoor te gaan haha.

Focus voornamelijk als je gaat spelen alleen op Main Story Quests.
Sidequest zijn soms leuk maar omdat er in deze game inmiddels zo ontiechelijk veel is kan het redelijk lang duren als je in eerste instantie alles wil completen. Je kan natuurlijk altijd backtracken. maar ik zou nu elke nieuwe speler aanraden voornamelijk alleen op de MSQ te focussen. En je vind quest icoontjes die blauw zijn en die quests unlocken content/systems etc. dus die zijn het soms ook wel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQz9cwP0ygaQrVJFfQtroq1kltk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBKGlBLRN0b7J2h56GRujuEX.png?f=fotoalbum_large

Als iemand die fan is van beide games vind dit een toffe collab :P Vond de oude collab ook vet met Rathalos uit MH World om voor de mount te farmen :)

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:05
Misschien heel wat anders maar zijn er ook mensen die dit spelen op hun telefoon? Kwam gisteren tot de ontdekking dat het min of meer ook uitgebracht is voor smartphones! Nooit echt tijd gehad, maar nu heerlijk om zo nu en dan het even te openen en een quest te doen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrkfwoUv7v_m1bnkfTHfKl7K4nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ847txy3TSvl6oL6fpHpxNi.jpg?f=fotoalbum_large
Pukson schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:04:
Misschien heel wat anders maar zijn er ook mensen die dit spelen op hun telefoon? Kwam gisteren tot de ontdekking dat het min of meer ook uitgebracht is voor smartphones! Nooit echt tijd gehad, maar nu heerlijk om zo nu en dan het even te openen en een quest te doen etc.

[Afbeelding]
wtf is het al uitgebracht? ik wist dat het ging komen maar niet dat het er al was.

• Pukson
Ricmaniac schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

wtf is het al uitgebracht? ik wist dat het ging komen maar niet dat het er al was.
Ja daarom benoem ik ook min of meer haha. Heb de Chinese apk gedownload, en dan via een discord kwam ik uit op een script zodat de Engelse versie geforceerd wordt!

Even een gedoe van half uurtje maar werkt top en heerlijk om casual even te spelen. Je mag altijd even dm sturen kan ik je wat info delen.

• Pukson
Ricmaniac schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:27:
Ah ik zit op iOS :P komt wel als het zo ver is haha
Is ook mogelijk, wellicht wat omslachtiger maar te doen

• gupfishy
Zoals vaker begint de mmo itch weer te komen. New world is dood na het nieuws van Amazon.
Heb lotro gespeeld maar dat is met de lag en hoge latency gewoon niet leuk meer.
Wow wel gespeeld maar dat trekt echt niet meer.

Nu dus ff14 kijken of ESO. Ff14 ooit gespeeld jaren terug als ranger en nooit voorbij level 20 gekomen.
Dat was toen meer dat in snel wilde gamen
Is als je er de tijd voor neemt ff14 nu aan te raden? Beetje story erin en veel activiteiten ook op lage levels?

• nzall
  • Nu online
Als je goede story wilt hebben en activiteiten op lage level is FF14 veruit de beste MMO van het moment. Je moet het in feite niet zien als een MMO wereld met RPG gameplay, maar eerder als een RPG met MMO elementen. Wat ik daarbij bedoel is dat waar bij de meeste MMORPGs de nadruk ligt op endgame content doen met een groep en alles voor max level eigenlijk een opwarmertje is, is bij FFXIV eigenlijk het hele proces om van level 1 naar die endgame content te geraken het belangrijkste onderdeel. Het is echt een spel waarbij de ervaring van het verhaal en alle emotionele en spannende momenten die daarin steken belangrijk is, en waarbij echt alle dungeons en raids die je onderweg tegenkomt relevant zijn voor het verhaal en ook op max level worden gedaan. Het spel heeft namelijk een "roulette" systeem waarbij je aangemoedigd wordt om op max level elke dag een willekeurig gekozen dungeon, 8 speler raid en 24 speler raid uit het hele spel te doen voor betere uitrusting en je alt jobs te verbeteren (je kunt alle jobs in het spel op je main spelen). Je wordt daarbij automatisch geschaald naar de level van de betreffende dungeon of raid, dus ze blijven uitdagend en leuk.

Ik kan echt aanraden om het te spelen, en om als je het speelt niet gewoon te racen naar de max level. Doe alle quests waar een blauw plusje naast staat als je ze tegenkomt, en neem de tijd om op level 50 en elke 10 levels erna de dungeons en raids te doen die op dat level vrijkomen. De enige uitzondering hierbij is de Bahamut raids op level 50, want bijna niemand doet die omdat die niet mee zitten in de poule van roulettes waar ik het over had.

gupfishy schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:37:
Zoals vaker begint de mmo itch weer te komen. New world is dood na het nieuws van Amazon.
Heb lotro gespeeld maar dat is met de lag en hoge latency gewoon niet leuk meer.
Wow wel gespeeld maar dat trekt echt niet meer.

Nu dus ff14 kijken of ESO. Ff14 ooit gespeeld jaren terug als ranger en nooit voorbij level 20 gekomen.
Dat was toen meer dat in snel wilde gamen
Is als je er de tijd voor neemt ff14 nu aan te raden? Beetje story erin en veel activiteiten ook op lage levels?
Als je de tijd er voor neemt en niet endgame halen als doel hebt is FFXIV echt in mijn meest eerlijke mening de beste MMO om te spelen (mits je story volgen leuk vind)

Eigenlijk alles wat @nzall zegt XD

• gupfishy
Dank jullie wel. Dit klinkt heel goed. Speel bijna altijd een ranged.. is dan ranger nog aan te raden om mee te starten?
gupfishy schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:06:
Dank jullie wel. Dit klinkt heel goed. Speel bijna altijd een ranged.. is dan ranger nog aan te raden om mee te starten?
Ja en bevalt het je niet kan je heel makkelijk wisselen he van class. Alles kan op 1 character. Alleen early game spelen classes zoooo anders dan late game. :P
Wanneer de game je pakt en je invested bent en wat door speelt verwacht ik ook dat je uiteindelijk meerdere classes zal spelen enzo :)

Casters vind ik minder goed om te starten. Hele lage apm wat het wat saai maakt.

• SaferSephy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 18:47

SaferSephy

Nanda yo?!

Ik ben weer aan het spelen op zodiark maar mijn FC is een beetje dood. Zijn er nog leuke FCs waar jullie in zitten?

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WiFi | 16GB 3200Mhz | AMD Ryzen 3700X | waiting for ASUS TUF RTX 3080...

• nzall
  • Nu online
Het ziet ernaar uit dat ik een nieuwe FC nodig heb, want ik heb zonet mijn oude FC verlaten omdat het leiderschap transfobe en homofobe opmerkingen maakte in de discord server...

• HeRSteiN
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-07 11:57
Zijn er meningen over het spelen van FF14 op PS5?
Ik wil dit weer een kans geven. Maar kan me herinneren dat de controller iets te meh was om te spelen.

Enige game/MMO dat ik speel momenteel: OSRS.
Echter door recent events zou ik iets anders willen proberen.
HeRSteiN schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:01:
Zijn er meningen over het spelen van FF14 op PS5?
Ik wil dit weer een kans geven. Maar kan me herinneren dat de controller iets te meh was om te spelen.

Enige game/MMO dat ik speel momenteel: OSRS.
Echter door recent events zou ik iets anders willen proberen.
Enige lastige is dat het wennen is maar ik ken meerdere fulltime controller spelers. Zelfs 1 gozer die vanaf het begin met controller speelt terwijl hij op PC speelt haha

Goed te doen en 1 van de betere MMO's. En opzich zijn hier laatst ook de classes wat versimpelt voor controllers dus ik denk met een kleine time investment je heeeel ver komt en dan een tof avontuur te beleven hebt :)

• HeRSteiN
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-07 11:57
Ricmaniac schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Enige lastige is dat het wennen is maar ik ken meerdere fulltime controller spelers. Zelfs 1 gozer die vanaf het begin met controller speelt terwijl hij op PC speelt haha

Goed te doen en 1 van de betere MMO's. En opzich zijn hier laatst ook de classes wat versimpelt voor controllers dus ik denk met een kleine time investment je heeeel ver komt en dan een tof avontuur te beleven hebt :)
Ja, gisteren nog eens opgestart, weet niet of het aan mijn ouder"dom" ligt maar, het is zo een overweldigend spel. De dungeons/raid dat ik zie kunnen me echt bekoren. Maar easly game lijkt mij zo mega saai momenteel. Zal wel aan mij liggen denkik.

Ben echt op zoek naar een nieuwe MMO, echt zit ik beetje vast in het idee. Dat ik het op PS5 wil spelen.
Gezien ik fulltime met computers bezig ben als job heb ik geen zin om thuis nog eens achter een PC te zitten :D PS5 gaat nog door de beugel xD
Dus de nieuwe expansion is aangekondigd

Final Fantasy XIV: Evercold
January 2027
Ik moet alle aankondigingen en fanfest info nog bekijken maar ben op vakantie :)
Maar altijd exciting om nieuwe dingen te zien voor FFXIV.

• Monkrim
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:12
Ze gaan ook de combat flink op zijn kop zetten. De 2min meta gaat verdwijnen. Veel om naar uit te kijken maar ook nog redelijk wat zaken onbekend en niet helder.

[ Voor 14% gewijzigd door Monkrim op 01-05-2026 09:11 ]

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

En Switch 2 release in augustus!
Dat wordt dus weer FFXIV oppakken, nadat ik net een jaar er van af was ;)
Kan best nog wel eens zo zijn, dat ik helemaal met een nieuw account ga beginnen. 2.0-2.5 is ff doorbijten, maar handheld is dat prima te doen. Daarna weer genieten :)

[ Voor 44% gewijzigd door Thrace Grumble op 01-05-2026 12:30 ]

• nzall
  • Nu online
Je kunt net zo goed gewoon een nieuw character starten op een andere server hoor. Waarom moet dat een volledig nieuwe account zijn?

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:34
Ricmaniac schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:21:
Dus de nieuwe expansion is aangekondigd

Final Fantasy XIV: Evercold
January 2027

[YouTube: FINAL FANTASY XIV: Evercold Teaser Trailer]

Ik moet alle aankondigingen en fanfest info nog bekijken maar ben op vakantie :)
Maar altijd exciting om nieuwe dingen te zien voor FFXIV.
Fijn om te zien dat Square Enix lekker doorgaat met meer expansions! Ik heb het in het verleden met groot plezier gespeeld.

Heb alleen de huidige xpack niet (Dawntrail dacht ik) en zat nog midden in het verhaal van daarvoor ;)

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Vortigen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Fijn om te zien dat Square Enix lekker doorgaat met meer expansions! Ik heb het in het verleden met groot plezier gespeeld.

Heb alleen de huidige xpack niet (Dawntrail dacht ik) en zat nog midden in het verhaal van daarvoor ;)
Endwalker story vond ik echt megaaaa sterk tot en met 6.0. Ik kan me de story tot begin van dawntrail niet herinneren dus zal wel niet zo goed geweest zijn haha. Dawntrail zelf ook veels te weinig gespeeld. Lange break van ffxiv gehad met alle andere mmo’s die ik weer opgepakt had.

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:34
Ricmaniac schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Endwalker story vond ik echt megaaaa sterk tot en met 6.0. Ik kan me de story tot begin van dawntrail niet herinneren dus zal wel niet zo goed geweest zijn haha. Dawntrail zelf ook veels te weinig gespeeld. Lange break van ffxiv gehad met alle andere mmo’s die ik weer opgepakt had.
Ja, dat Endwalker mega goed is heb ik vaker gelezen. Ik was zelf dacht ik nog maar tot ergens in Shadowbringers gekomen. Dus wanneer ik het weer zou oppakken, "moet" ik eerst daar nog doorheen :)
Is voor mij ook alweer lang geleden dat ik FF14 heb gespeeld ... maar het was/is wel een goede MMO.

Maar voor nu even geen MMO's voor mij; ben bezig met single player games die hooguit een co-op optie hebben.

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

nzall schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:30:
Je kunt net zo goed gewoon een nieuw character starten op een andere server hoor. Waarom moet dat een volledig nieuwe account zijn?
Om een apart account te hebben voor m’n Switch. Kan dan ook evt. zelfs eerst de free trial doen door bv. 2.0 heen. Ik zal t toch alleen maar op Switch spelen als het een beetje soepel speelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Thrace Grumble op 01-05-2026 17:20 ]

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:59
Van het weekend mijn BLM lvl 60 job quest gedaan.
Krijg je aan het einde daarvan een complete lvl 60 iL 210 gear set... laat ik met de MSQ nu amper halverwege Heavensward zijn. De rest van de MSQ rewards gaan dus naar mijn andere jobs. :)
Ergens ook wel jammer dat je zo een mismatch kan veroorzaken.
Ik moet mij op de Evercold uitbreiding nog inlezen maar wat ik zo globaal had begrepen is dat ze ook de gearing aan gaan passen en dat je veel makkelijker kan wisselen van job en hetzelfde item level ongeveer houd ofzo. Niet dat je daar nu wat aan hebt haha maar toch.

Ik heb ook echt zin om binnekort weer te gaan spelen. Denk dat ik een heel jaar nu een break heb gehad.

• Monkrim
De reden daarvoor is dat ze het makkelijker willen maken dat spelers van job kunnen wisselen. Dus als je nooit bijvoorbeeld white mage speelt en het graag voor een nieuwe extreme/fight wilt proberen dan wordt alles gescaled naar het hoogste ilvl van je beste gear.

Er zijn nog wel wat vraagtekens hoe dit gaat werken maar materia zal volgens mij niet mee scalen en je zal dus nog steeds BiS gear moeten farmen.

(Ik speel dragoon als main , maar flex 6 andere classes en het huidige gearing systeem is best wel een ramp op dit moment.)

• Monkrim
Als een kleine reminder shadowbringers is nu meegenomen in de free trial.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:59
Gisteravond met mijn partner weer verder gegaan met onze PLD (partner) + WHM (ik) duo, nu level 44.
Ik heb ook een WAR op level 54, ik weet niet of het op hogere levels beter wordt maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel enigszins teleurgesteld ben in hoe veel PLD en WAR hetzelfde zijn/spelen.

WAR is een 2H "rage machine" en PLD sword & board "protector"
Persoonlijk zou ik zeggen dat je met deze twee verschillende uitgangpunten toch twee jobs moet kunnen maken met meer unieke abilities en mogelijkheden die specifiek passen bij een WAR of PLD. Veel abilities worden 1:1 gedeeld tussen PLD en WAR en veel andere hebben een andere naam maar doen eigenlijk hetzelfde.

PLD was mijn main in FFXI en alleen daarom al staat/stond het op mijn lijstje om ook eens te spelen in FFXIV. Maar van wat ik er nu van gezien heb voelt het meer als een WAR in een ander grafisch jasje en is er van mijn motivatie om een PLD te starten weinig meer over.
Telin schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:06:
Gisteravond met mijn partner weer verder gegaan met onze PLD (partner) + WHM (ik) duo, nu level 44.
Ik heb ook een WAR op level 54, ik weet niet of het op hogere levels beter wordt maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel enigszins teleurgesteld ben in hoe veel PLD en WAR hetzelfde zijn/spelen.

WAR is een 2H "rage machine" en PLD sword & board "protector"
Persoonlijk zou ik zeggen dat je met deze twee verschillende uitgangpunten toch twee jobs moet kunnen maken met meer unieke abilities en mogelijkheden die specifiek passen bij een WAR of PLD. Veel abilities worden 1:1 gedeeld tussen PLD en WAR en veel andere hebben een andere naam maar doen eigenlijk hetzelfde.

PLD was mijn main in FFXI en alleen daarom al staat/stond het op mijn lijstje om ook eens te spelen in FFXIV. Maar van wat ik er nu van gezien heb voelt het meer als een WAR in een ander grafisch jasje en is er van mijn motivatie om een PLD te starten weinig meer over.
Later op hoger level met de wat hogere skills en combo's speelt het wel degelijk wat anders maar het is verre van verschillend zoals het in FFXI tussen jobs was.

Eigenlijk doen alle classes een beetje hetzelfde (gechargeerd) in dezelfde rol.
Wat voor mij vaker de keuze is van een specifieke job in een rol is gewoon de aestetics en feel die ik heb bij het spelen van de class.

• Monkrim
Er zitten best wel wat overeenkomsten met de tanks maar eigenlijk met alle classes zit er wel wat overloop.

Ik zou eigenlijk zeggen dat vanaf lvl90 en hoger de verschillen wat beter merkbaar zijn. Een warrior is eigenlijk onderwater een healer en een pld heeft de beste invuln in de game.

Dat is een van de redenen waarom de combat op de schop gaat in 8.0. De job fantasy is een stuk minder geworden sinds shb en later. En sinds de fanfest willen ze dat weer terugdraaien.

• Monkrim
Een andere ding wat ze gaan doen is tanks classificeren als main en off tank in 8.0.

Een PLD en de nieuwe tank class die we nog niet weten wordt een main tank.
DRK, WAR, GNB wordt een off tank.
De nieuwe ultimate raid is gecleared :) al dagenlang zijn groepen aan het strijden voor die world first kill :P
Was tof om een beetje te volgen. Pittig gevecht.

Fanfest Berlijn is weer booming :D
En nog meer uiteraard. Zal nog wel later een mooie samenvatting posten als ik terug ben van vakantie mocht het nog nodig zijn. In ieder geval kijk ik er echt weer naar uit om straks in deze mmo te duiken.

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Ricmaniac schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:59:
Fanfest Berlijn is weer booming :D

[YouTube: FINAL FANTASY XIV: Evercold - Extended Teaser Trailer]

[YouTube: FINAL FANTASY XIV: Evercold - New Job: Bastion]

[YouTube: FINAL FANTASY XIV: Evercold - New City: Fargarth]

En nog meer uiteraard. Zal nog wel later een mooie samenvatting posten als ik terug ben van vakantie mocht het nog nodig zijn. In ieder geval kijk ik er echt weer naar uit om straks in deze mmo te duiken.
Ik ook! Ik heb t al een poos niet keer aangeraakt, ivm andere bezigheden. Maar met de komst van FFXIV naar Switch 2, wordt dat mijn nieuw platform voor de game. Kan best zijn dat ik helemaal opnieuw ga beginnen, omdat het allemaal al zo lang geleden is en de Hydaelyn saga het gewoon verdient :*)

• Monkrim
Deze week komt ook patch 7.55 uit. Waarbij er een nieuwe field operations zone, en de laatste stage voor de dawntrail relic weapon uitkomt. Ook wat andere dingen zoals de hildibrand questline. Een perfecte tijd om terug te keren naar de game en rustig het verhaal te volgen. In patch 7.56 die over een paar maanden zal verschijnen zit de tweede helft van de msq van 7.5 verwerkt.
Monkrim schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:16:
Deze week komt ook patch 7.55 uit. Waarbij er een nieuwe field operations zone, en de laatste stage voor de dawntrail relic weapon uitkomt. Ook wat andere dingen zoals de hildibrand questline. Een perfecte tijd om terug te keren naar de game en rustig het verhaal te volgen. In patch 7.56 die over een paar maanden zal verschijnen zit de tweede helft van de msq van 7.5 verwerkt.
hoe is de story line veranderd van dawntrail na de main campaign op de release zeg maar? Ik vond het namelijk niet zo interessant na het verhaal van endwalker zoals vele. Het was echt iets dat afgerond was bij endwalker en bij dawntrail pakte het me daardoor niet echt ofzo. Is in de latere patches de story wel weer spannender en interessanter?

Begreep wel met evercold dat ze weer FFXIV story willen uitbrengen van een niveau pre-dawntrail. Lijkt mij dat ze daar nu met de patches van dawntrail al een beetje naartoe sturen ?

• Monkrim
Ricmaniac schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:51:
[...]
hoe is de story line veranderd van dawntrail na de main campaign op de release zeg maar? Ik vond het namelijk niet zo interessant na het verhaal van endwalker zoals vele. Het was echt iets dat afgerond was bij endwalker en bij dawntrail pakte het me daardoor niet echt ofzo. Is in de latere patches de story wel weer spannender en interessanter?

Begreep wel met evercold dat ze weer FFXIV story willen uitbrengen van een niveau pre-dawntrail. Lijkt mij dat ze daar nu met de patches van dawntrail al een beetje naartoe sturen ?
Laat ik het zo zeggen dat patch 7.3 het einde is van dawntrails story. En sinds 7.4 zijn ze bezig met het opzetten van een compleet nieuwe saga. Eigenlijk is Dawntrail de soort van ARR van deze Saga. Het is vooral een setup xpac maar met belangrijke zaken die ook later relevant zullen zijn.

Ik heb zelf niet echt een probleem met Dawntrail story maar net zoals anderen vind ik het verhaal weer goed opgepakt worden sinds 7.4. Mocht je Shadowbringers en Endwalker hoog hebben zitten dan zal je zeker voldoening krijgen uit de laatste twee patches.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:42
Ben benieuwd of ze eindelijk de story in co-op vorm gaan aanbieden. Ik blijf mij verbazen dat er een MMO is waarbij je verplicht door een main story heen moet met daarin stukken waarbij je letterlijk uit je party moet stappen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Monkrim
Je hebt een new game plus feature waarbij je de storyline kan herbeleven waardoor je dezelfde quests kan doen als een nieuwe speler in de party. Daardoor hoef je de party niet te verlaten. Het is niet echt co-op maar het werkt redelijk.

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-08 22:05
Als oud WoW speler (eerste uur) triggert mij deze game steeds om te gaan spelen op de Xbox Series. Ik heb deze al een paar geïnstalleerd en een poging gewaagt maar ik kom er niet 123 doorheen, het helpt ook niet dat er van alles door het hele scherm staat dat ik niet 123 kan wijzigen. (ook nog niet de moeite ingestoken of het wel kan).

Zijn hier mensen die deze op de Xbox spelen ? en hoe bevalt dit ?
ErwinJ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:26:
Als oud WoW speler (eerste uur) triggert mij deze game steeds om te gaan spelen op de Xbox Series. Ik heb deze al een paar geïnstalleerd en een poging gewaagt maar ik kom er niet 123 doorheen, het helpt ook niet dat er van alles door het hele scherm staat dat ik niet 123 kan wijzigen. (ook nog niet de moeite ingestoken of het wel kan).

Zijn hier mensen die deze op de Xbox spelen ? en hoe bevalt dit ?
niet Xbox maar wel met controller soms. Het is een beetje wennen maar dit is denk ik de beste MMO voor controller. Lastige is alleen het typen in de chat maar dat kan gewoon met een klein Bluetooth keyboardje bijv.

• Monkrim
Ik heb zelf geen ervaring met de controller setting maar ik raid wel met een paar man die op een ps5 spelen of controller gebruiken op pc. Je kan heel veel aanpassen qua UI. Zoals dingen verbergen of de icoontjes/hotbars groter en kleiner maken.

ik denk zelf dat met de nieuwe xpac het beter wordt voor controller omdat de nieuwe speel style maar 16 buttons max heeft voor alle classes

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

knoop doorgehakt: ik ga opnieuw beginnen met een fresh character op mijn Switch 2. Iemand een aanbeveling voor een actieve World en FC?

Thrace Grumble schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:51:
knoop doorgehakt: ik ga opnieuw beginnen met een fresh character op mijn Switch 2. Iemand een aanbeveling voor een actieve World en FC?
FC niet maar world maakt echt heel weinig uit. Volgens mij zijn alle worlds druk genoeg.
Je wilt denk ik wel een preferred of preferred+ wereld kiezen daar zit dan bonus xp op tot level 90 bij een nieuwe character :)

Zelf kan ik het echt niet voorstellen dat ik een nieuwe character zou beginnen en deze hele game opnieuw zou spelen haha. De story duurt daar veel te lang voor om opnieuw te doen :P

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Wow, FFXIV speelt echt prima op de Switch 2! Sterk onder de indruk, prima primair platform zo :).

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Ricmaniac schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:00:
[...]

Speel je dan als handheld of op de docking op de TV?
Beide. Maar voornamelijk nu docked.

Nou ook de sub weer geactiveerd voor het eerst sinds 2 jaar :D

Here we go!

Ik besef me dat ik niet eens endgame gedaan had en al gestopt was toen. Had alleen viper in principe geleveld en verder niet echt meer wat gedaan.

Nu heb ik echt veel zin om gewoon de expack verder door te spelen en weer als main mmo op te pakken nu ik de andere op hold heb gezet :D

Het leukste van terug komen na langere tijd is altijd de hele game weer ontdekken haha.. zo veel vergeten :P meeste komt na klein tijdje altijd wel terug maar toch.

Zit nu met Viper in een dungeon en weet echt niks meer qua skills en combo's hahah

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-08 18:08
Ik vraag me af, leven de steden en de omringde gebieden een beetje? Ik vond het toen ik begon heel leeg.
mprkooij schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:43:
Ik vraag me af, leven de steden en de omringde gebieden een beetje? Ik vond het toen ik begon heel leeg.
Er is ook wel weer een redelijke opkomst van nieuwe spelers zag ik maar in het begin gebied hoeft het niet altijd zo te zijn nee. De hoofdsteden sowieso altijd. Verwacht in de dorpjes in de vroege begin gebieden niet veel activiteit nee want je levelt er met de MSQ tegenwoordig vrij snel doorheen. Je blijft niet echt veel meer hangen in gebieden voor sidequests of world events omdat ze de story zo hebben aangepast dat je in principe in 1 keer door kan met het verhaal om geen onnodig tijd te verliezen van de eerdere uitbreidingen door te spelen.

Zo zit er inmiddels weer een beetje in :D Viper snap ik nog steeds niet hahah zo veel positioning.

Wel als paladin weer wat trials en dungeons getankt :) dat gaat lekker.
Denk dat ik in Evercold toch weer Bastion ga en weer terug naar tanking dus miss nu maar tijdje als paladin spelen

Pagina: 1 2 Laatste