Het heeft niets te maken met het wel of niet professioneel zijn. Het is de basis van elk menselijk contact: vliegen vang je met stroop en als je iets gedaan wilt krijgen helpt een vriendelijk gebaar, of je nu opdrachtgever of uitvoerende bent. Ik heb wat betreft niet zo veel met dat dwingende "maar ik ben de klant".
Ik kan me uit een ver verleden herinneren hoe verschillend collega's omgingen met de toko die voor ons de tekeningen afdrukte, vermenigvuldigde en vervolgens kwam terugbrengen. Ik kan je vertellen: degene die om negen uur 's ochtends belde dat hij om vier uur nog een bak kopieerwerk had kreeg een stuk meer gedaan dan degene die om half vier pas belde met als mededeling "dit moet vandaag allemaal nog af".
En als er bij ons iemand komt klussen dan wil ik graag weten wat er gebeurt en zit ik best bovenop het eindresultaat. Maar dan zorgen wij toch echt dat de koffie of thee klaar staat en als ze een snack willen krijgen ze een snack. Al heb ik ook al meegemaakt dat er ook daar mannen zijn die op de calorieën letten
Het is in dit topic al vaker gezegd: in principe ben je bij projectbouw als dit helemaal geen partij voor die mannen op de bouw. Dus ja: dan helpt een band opbouwen gewoon.
ps.
En ik werk niet bij een aannemer. Ik werk bij een bureau dat veel te maken heeft met aannemers en er dus vooral veel op moppert.