Recht op technische leidingtekeningen voor oplevering?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.593 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:58
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen. Start bouw verwacht najaar 2024. Oplevering naar verwachting najaar 2025.

Inmiddels van de bouwer al wat tekeningen ontvangen, tbv kiezen/plaatsing van meerwerk/opties (plaatsing extra wandcontactdozen, plaatsing keuken, uitbouw, etc). Keuzes worden gedocumenteerd door de bouwer en ingetekend, aangepaste tekeningen verstrekt. Deze tekeningen geven geen locaties van leidingen aan (zowel niet van water als ook van electra).

Nu zou ik graag een tekening ontvangen die inzicht geeft in de (locaties van) (water, electra) leidingen. Of andere documentatie welke mij inzicht kan geven hoe de leidingen (water, electra) door de kamers lopen.

De bouwer reageert op mijn verzoek dat technische documenten pas bij oplevering zullen worden verstrekt.

Nu zijn mijn vragen de volgende:

1. heb ik in deze fase van het project recht op / kan ik aanspraak maken op technische documenten (leiding tekeningen, schema's, etc)?
2. Is er een moment te noemen (al dan niet voor oplevering) wanneer de bouwer verplicht is tekeningen van technische aard over te dragen? Wat is gebruikelijk in deze?
3. Welke mate van transparantie m.b.t. technische kant/ architectuur van (leiding)werk van de woning mag je verwachten in z'n algemeenheid?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb geen exact antwoord op je vraag. Maar ik kan wel zeggen dat die tekeningen er nog lang niet zullen zijn. Ik werk bij een constructeur en exact leidingverloop wordt meestal pas tijdens de uitvoeringsfase uitgetekend en dikke kans dat de palen er bijvoorbeeld al in zitten op moment dat de eerste verdiepingsvloer wordt uitgetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Waarom wil je die tekeningen nu al hebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:34
Houdt er ook rekening mee dat het een indicatie van de leidingen blijft.

Het is nooit exact op tekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

No Hands schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:00:
Waarom wil je die tekeningen nu al hebben?
Omdat je achteraf niet wilt gaan frezen om leidingen te (moeten) gaan verleggen zodat 'jouw' interieuer ook daadwerkelijk past?

Helaas is dit bij 'Project Bouw' vaak een (dure) optie waarbij minder materiaal al snel als 'MeerWerk' wordt aangerekend.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Will_M schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Omdat je achteraf niet wilt gaan frezen om leidingen te (moeten) gaan verleggen zodat 'jouw' interieuer ook daadwerkelijk past?

Helaas is dit bij 'Project Bouw' vaak een (dure) optie waarbij minder materiaal al snel als 'MeerWerk' wordt aangerekend.
Het hebben van die tekeningen veranderd toch niets aan hoe ze die leidingen gaan leggen? Die gaan ze in een project echt niet in 1 woning anders leggen omdat jij dat als koper zou willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kijkmomenten benutten voor het maken van foto's, foto's en nog eens foto's. Ik heb allerlei tekeningen, maar hoe de leidingen in de muur zitten kan ik enkel van foto's afhalen.

Helaas gaat het niet meer zoals vroeger waarbij netjes alles haaks werd verwerkt. Nu is het gewoon de kortste route met de sleuvenfrees over de muur.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:17
Misschien kom ik in de verkeerde nieuwbouwwoningen maar ik heb tussen de opleverdocumenten nog nooit ingetekend leidingwerk gezien, alleen de locaties van wandcontactdozen, tel/data punten, etc.

Volgens mij is dit tegenwoordig ook niet meer realistisch omdat veel leidingwerk volgens de kortse route van A naar B tussen het betonstaal wordt gelegd, delen misschien al prefab in muren wordt aangeleverd, of omdat er tegenwoordig met voorbedrade flexbuis wordt gewerkt waarbij de installatie (ook) naar eigen inzicht is.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:48
Ik denk dat jij van de bouwer sowieso niet veel meer (gedaan) krijgt.
(Bouwer wil geen Douche WTW plaatsen)

En dat bedoel ik dan niet lullig, maar realistisch. Beetje als 'mensen die vragen worden overgeslagen'.
Die bouwer begint jou (vermoed ik) langzaamaan erg lastig te vinden en dan gaat hij jou liever uit de weg dan je helpen. Hopelijk gaat hij (en dit) je niet ook nog echt tegenwerken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien bovenstaande: kijk eerst eens waar je allemaal recht op hebt, en stop met dat geneuzel. Je krijgt waar je voor betaalt: een standaard huis, met bijbehorende tekeningen. Als je het lief vraagt na de oplevering kun je vast wel wat digitaal krijgen. Sowieso krijg je een oplevermap met het eea er in, tot aan de kleur van de bakstenen aan toe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Truus01 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:12:
Ik denk dat jij van de bouwer sowieso niet veel meer (gedaan) krijgt.
(Bouwer wil geen Douche WTW plaatsen)

En dat bedoel ik dan niet lullig, maar realistisch. Beetje als 'mensen die vragen worden overgeslagen'.
Die bouwer begint jou (vermoed ik) langzaamaan erg lastig te vinden en dan gaat hij jou liever uit de weg dan je helpen. Hopelijk gaat hij (en dit) je niet ook nog echt tegenwerken.
Leuk van je, maar ik hoef niets van de bouwer. Hij moet zich gewoon aan z'n afspraken houden, niets meer of minder. Ik ben geen vriendjes met hem of hoef dat ook niet te zijn. Gewoon aan de contractafspraken en wettelijke rechten en plichten houden, niets meer of minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pastafan
The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:23:
Gezien bovenstaande: kijk eerst eens waar je allemaal recht op hebt, en stop met dat geneuzel. Je krijgt waar je voor betaalt: een standaard huis, met bijbehorende tekeningen. Als je het lief vraagt na de oplevering kun je vast wel wat digitaal krijgen. Sowieso krijg je een oplevermap met het eea er in, tot aan de kleur van de bakstenen aan toe.
?? geneuzel? Waarom nou weer zo'n stempel er op? Voel je je aangevallen? Helderheid vragen, willen weten wat je rechten (en plichten) zijn, noem je dat "geneuzel"?

Het niveau dreigt weer te dalen (komt wel meerdere keren voor).

alsjeblieft als je niets inhoudelijks hebt toe te voegen, laat dan aub je mening buiten deze discussie. Ik zit niet om meningen te vragen maar om tips of informatie die van toevoegde waarde is (en meningen of kwalificaties in de zin van "geneuzel" zijn dat m.i. niet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk niet dat leidingwerk wordt ingetekend alleen de aansluiting wat waar komt. Dat intekenen kost heel veel geld en heeft geen meerwaarde. Het is behoorlijk standaard en als het op tekening staat moet het ook kloppen nu wordt het niet ingemeten maar zo kort mogelijk erin gezet.
Wat jij wilt kost heel veel extra tijd en dus geld en nee daar heb je dus geen recht op. Er wordt van jouw huis geen 3D model met al het leidingwerk gemaakt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

m-vw schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:13:
Kijkmomenten benutten voor het maken van foto's, foto's en nog eens foto's. Ik heb allerlei tekeningen, maar hoe de leidingen in de muur zitten kan ik enkel van foto's afhalen.

Helaas gaat het niet meer zoals vroeger waarbij netjes alles haaks werd verwerkt. Nu is het gewoon de kortste route met de sleuvenfrees over de muur.
Ja, dat viel me ook al op bij een nieuwbouwproject in de buurt, de leidingen gingen echt kriskras schuin en met bochten door wanden heen. Ik geloof niet dat dat volgens een tekening is gegaan, gewoon puur van "daar moet een stopcontact, trek er maar een leiding heen". En dan als koper is het gissen hoe de leidingen lopen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gelukkig zijn er tegenwoordig prima apparaten om leidingen op te sporen dus hoeft dat geen enkel probleem te zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Als je weet hoe er gebouwd wordt weet je wat te verwachten. Maar in veel gevallen zeker in prefab lopen de leidingen in het deel naar 1 centraal punt om daarvandaan in de centraaldoos te worden aangesloten.

Maar je verwacht maatwerk in een projectbouw. Je kan het vragen. Maar je kan nergens op rekenen. Want dan heb je de verkeerde soort bouw gekozen.

Zorg ervoor dat je er bent als ze het casco bouwen als het prefab bouwen dan weet je waar je de pvc buisjes uit de platen steken.

Maar dan weet je niet hoe het in je plaat loopt. Meeste gevallen korste route.

Trouwens water en afvoeren moet je even zoeken naar ingetekende leiding kokers. Maar daar staat meestal niet in wat er in zit. Maar kan je wel afleiden van plekken waar ze zitten en wat er boven zit/onder zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Barrycade op 15-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

CyBeRSPiN schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ja, dat viel me ook al op bij een nieuwbouwproject in de buurt, de leidingen gingen echt kriskras schuin en met bochten door wanden heen. Ik geloof niet dat dat volgens een tekening is gegaan, gewoon puur van "daar moet een stopcontact, trek er maar een leiding heen". En dan als koper is het gissen hoe de leidingen lopen..
Weinig gissen hoor. Hebt als koper kijkmomenten. Dan kan je controleren of alles gemaakt is zoals gevraagd.

Heb zelf twee weken geleden zo'n moment gehad. Twee uur in de weer geweest met mijn camera en meetinstrument. Vooral de extra gevraagde zaken of afwijkingen (bijv. lager geplaatste wcd) moet je goed controleren.

@pastafan Bij ons, ook projectbouw, zijn er overigens wel goede tekeningen van de keuken en badkamer omdat dat ruimtes zijn die geheel door ons als koper ingedeeld zijn. De badkamer/keuken verkoper moet deze vervolgens aanleveren aan de bouwer.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

m-vw schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Weinig gissen hoor. Hebt als koper kijkmomenten. Dan kan je controleren of alles gemaakt is zoals gevraagd.

Heb zelf twee weken geleden zo'n moment gehad. Twee uur in de weer geweest met mijn camera en meetinstrument. Vooral de extra gevraagde zaken of afwijkingen (bijv. lager geplaatste wcd) moet je goed controleren.

@pastafan Bij ons, ook projectbouw, zijn er overigens wel goede tekeningen van de keuken en badkamer omdat dat ruimtes zijn die geheel door ons als koper ingedeeld zijn. De badkamer/keuken verkoper moet deze vervolgens aanleveren aan de bouwer.
Wat voor meetinstrument bedoel je nu?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D-e-n schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:22:
Ik heb geen exact antwoord op je vraag. Maar ik kan wel zeggen dat die tekeningen er nog lang niet zullen zijn. Ik werk bij een constructeur en exact leidingverloop wordt meestal pas tijdens de uitvoeringsfase uitgetekend en dikke kans dat de palen er bijvoorbeeld al in zitten op moment dat de eerste verdiepingsvloer wordt uitgetekend.
En ze gaan zich niet vastleggen en daarna gezeur krijgen als het aangepast moet worden. De TS is gewoon onrealistisch in zijn verwachtingen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
N1ckk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Meetinstrument is en sjiek woord voor rolmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:31

CaDje

Framedrops for life

pastafan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:16:

1. heb ik in deze fase van het project recht op / kan ik aanspraak maken op technische documenten (leiding tekeningen, schema's, etc)?
2. Is er een moment te noemen (al dan niet voor oplevering) wanneer de bouwer verplicht is tekeningen van technische aard over te dragen? Wat is gebruikelijk in deze?
3. Welke mate van transparantie m.b.t. technische kant/ architectuur van (leiding)werk van de woning mag je verwachten in z'n algemeenheid?
Op basis van mijn nieuwbouw appartement heb ik een ruwbouw tekening met wandcontact dozen, lichtpunten schakelaars etc, en een overzicht van de vloerverwarming. Volgens mij worden de leidingen van de centraal dozen naar de wantcontactdozen redelijk ad-hoc gelegd.

Ik zou vooral even vragen wat er precies in de technische documentatie zit, ik verwacht alleen niet dat je detail tekeningen zal krijgen mbt leiding werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Het ligt maar net aan de firma. Bij mij thuis zijn alle waterleidingen, riolering en kanalenwerk van tevoren ingetekend door de installateur en ook exact zo neergelegd (zal vast paar cm inzitten, maar je snapt het).

Maar aangezien ze pas najaar 2024 beginnen, zijn de tekeningen er waarschijnlijk nog niet en kunnen er mogelijk nog wijzigingen doorgevoerd worden. Gewoon op een later moment nogmaals opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen. Start bouw verwacht najaar 2024. Oplevering naar verwachting najaar 2025.

Inmiddels van de bouwer al wat tekeningen ontvangen, tbv kiezen/plaatsing van meerwerk/opties (plaatsing extra wandcontactdozen, plaatsing keuken, uitbouw, etc). Keuzes worden gedocumenteerd door de bouwer en ingetekend, aangepaste tekeningen verstrekt. Deze tekeningen geven geen locaties van leidingen aan (zowel niet van water als ook van electra).

Nu zou ik graag een tekening ontvangen die inzicht geeft in de (locaties van) (water, electra) leidingen. Of andere documentatie welke mij inzicht kan geven hoe de leidingen (water, electra) door de kamers lopen.

De bouwer reageert op mijn verzoek dat technische documenten pas bij oplevering zullen worden verstrekt.

Ik denk dat je helemaal geen leidingenschema krijgt. En anders zal er waarschijnlijk een hele grote disclaimer instaan.
Ik heb 19 jaar geleden alleen een standaard overzicht gekregen, waar de aansluitdozen zitten. Hoe de leidingen lopen stond hier niet op.
Gelukkig had ik tijdens de bouw, een aantal keren "naar binnen" gegaan en foto's van mijn water en cv leidingen kunnen maken.
Maar ik heb niets officieel gekregen en ik verwacht dat jij dit ook niet krijgt, tenzij dit in de overeenkomst afgesproken is.

Hoe leidingen namelijk exact lopen, zit altijd een afwijking in het leggen er van. Kan zomaar 10 of 50 cm verschil zijn, afhankelijk hoe gelegd zijn, of bijvoorbeeld hoeveel ze verschoven zijn tijdens het storten van beton.
Je weet het globaal en daar zal je het waarschijnlijk mee moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

N1ckk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Duimstok, rolmaat en laser. :)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:51:
[...]

?? geneuzel? Waarom nou weer zo'n stempel er op? Voel je je aangevallen? Helderheid vragen, willen weten wat je rechten (en plichten) zijn, noem je dat "geneuzel"?

alsjeblieft als je niets inhoudelijks hebt toe te voegen, laat dan aub je mening buiten deze discussie. Ik zit niet om meningen te vragen maar om tips of informatie die van toevoegde waarde is (en meningen of kwalificaties in de zin van "geneuzel" zijn dat m.i. niet).
OK, dan puntsgewijs:
1. Nee
2. Nee
3. geen, alles wat je krijgt is meegenomen.

Zolang het huis niet overgedragen is is het niet jouw huis. Zo werkt het nou eenmaal. Ik snap dat je vragen hebt, maar je vragen lijken met name gebaseerd op het feit dat je aanneemt iets te mogen verwachten omdat je hebt afgesproken dat je een huis gaat kopen dat nog gebouwd moet worden.

Wat je wel kunt vragen aan het aannemingsbedrijf is wat er allemaal in de oplevermap gaat zitten, en of daar ook (technische) tekeningen met het leidingwerk in zitten. Dat is zeker niet standaard het geval.

En waarom je die pas achteraf krijgt: kan prima zijn dat er aan de hele bouw nog iets verandert. Pas achteraf weten ze wat er is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aanvullend: ik kan je aanraden tijdens de bouw regelmatig foto's te maken van hoe de leidingen lopen. In alle kamers. Scheelt je een hoop zoekwerk achteraf :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:49
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Leuk van je, maar ik hoef niets van de bouwer. Hij moet zich gewoon aan z'n afspraken houden, niets meer of minder. Ik ben geen vriendjes met hem of hoef dat ook niet te zijn. Gewoon aan de contractafspraken en wettelijke rechten en plichten houden, niets meer of minder.
Je koopt een seriematig gebouwde woning met een aantal meerwerk-opties die door de bouwer zijn vastgesteld. Eerst wilde je weten of er een extra optie op de lijst kon (doucheWTW), dat antwoord was zoals te verwachten "nee". contractuele verplichting bouwer nagekomen, einde verhaal helaas.

Dan nu die tekeningen: hoe het echt gemaakt wordt is pas in de bouw zelf duidelijk dus voorlopig is er niks nuttigs te delen. De antwoorden van @The Eagle geven goed weer hoe je rechten zijn, namelijk niet heel uitgebreid. In essentie is het zo dat de bouwer bouwt, jij moet betalen en bij oplevering krijg de een sleutel en een map met papier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Je maakt met de bouwer afspraken over functionaliteit van je woning. Bv een stopcontact op locatie X aangesloten op groep Y. Hoe dat tot stand komt is geen onderdeel van de afspraak. Grote kans dat de aannemer dat ook niet met onderaannemer afspreekt en dat de elektricien dat ter plekke bedenkt.

Je kunt wellicht een afspraak maken over een eigenschap als: ik wil in gebied Z geen leidingen in de vloer, want daar moet ik voor mijn keuken boren. Dat is meerwerk en de aannemer hoeft daar natuurlijk niet mee akkoord te gaan.

In bepaalde gevallen heeft het exacte leidingverloop invloed op het functioneren. In dat geval zal de aannemer wellicht een ontwerp vragen van de onderaannemer waarop dat ingetekend is. Bijvoorbeeld bij vloerverwarming. In dat geval is het een kleine moeite om die tekening te delen en zullen ze dat wellicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Paul C schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:06:

Je kunt wellicht een afspraak maken over een eigenschap als: ik wil in gebied Z geen leidingen in de vloer, want daar moet ik voor mijn keuken boren. Dat is meerwerk en de aannemer hoeft daar natuurlijk niet mee akkoord te gaan.
Als de aannemer slim is gaat hij dat nooit en te nimmer doen. Als er iets aan wijziging onderhevig is tijdens de bouw is het namelijk leidingwerk en ook de grotere leidingen zoals riool en ventilatie/wtw.

Want om even aan te geven hoe dat in de praktijk gaat, in elk geval bij vloeren waar beton gestort wordt zoals een breedplaatvloer. Op basis van het ontwerp zal de installateur een plattegrond maken met de diverse leidingen maar vervolgens zullen constructeur en de constructeur van de vloerleverancier daar wat van gaan vinden. Als je mazzel hebt doordat zowel aannemer als installateur een beetje meedenken dan gaat dat grotendeels in één keer goed maar met een beetje pech willen ze leidingen leggen waar dat niet kan en wordt alles nog op het laatste moment gewijzigd.

En zelfs dan kan het zijn dat een opzichter of constructeur een dag voor het storten van de betonvloer ontdekt dat het leidingverloop toch niet verantwoord is waardoor er ter plekke nog wordt gewijzigd en dan staat het helemaal niet op tekening.

Ps.
Ooit kwam een collega van mij op de bouw om de wapening van een verdiepingsvloer te keuren. De aannemer had gezegd dat er op een bepaalde plek alleen nog maar wat extra elektra leidingen zouden komen. Nou, die collega komt dus en ziet een rij van 2x20 elektra pijpen liggen (naast elkaar en ook op elkaar gestapeld). Hele principe van de vloer constructie aan gort. Die foto ging het hele kantoor door ter vermaak :) en de aannemer moest het aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door D-e-n op 15-07-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:14:
[...]

OK, dan puntsgewijs:

[...]

1. Nee
2. Nee
3. geen, alles wat je krijgt is meegenomen.
Tenzij je met de verkopende partij afspraken hebt gemaakt over op te leveren informatie heb je geen specifieke rechten, al helemaal niet voorafgaand aan de oplevering. Je zou in de vergunningsaanvraag van de bouwer aan de gemeente de tekeningen kunnen bekijken. Vaak staan daar wel de geplande locaties van riolering en ventilatie in. Of dat zo wordt gerealiseerd weet je nooit zeker tenzij je de mazzel hebt dat je dat tijdens de bouw kunt zien. Ook daarvoor geldt dat je geen recht hebt op ongelimiteerde toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Homer-Simpson schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Ook daarvoor geldt dat je geen recht hebt op ongelimiteerde toegang.
Ze zijn bij ons nu bijna een jaar bezig en heb pas één keer officieel toegang gehad.
(Er was een ander moment, maar toen was men bezig met de vloerverwarming en konden we de woning niet betreden.)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
m-vw schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Ze zijn bij ons nu bijna een jaar bezig en heb pas één keer officieel toegang gehad.
(Er was een ander moment, maar toen was men bezig met de vloerverwarming en konden we de woning niet betreden.)
Bezoek tijdens de bouw is een gunst, geen recht.
Wel heb je het recht om de bouwer om bewijs te vragen voor het hebben voltooid van werkzaamheden waar ze een factuur voor sturen. Dat zou kunnen door je in de gelegenheid te stellen om zelf te gaan kijken maar waarschijnlijker krijg je dan een foto via de uitvoerder.
Wilde mijn punt vooral maken omdat @pastafan nieuwsgierig is naar zijn/haar rechten en het erop lijkt, zeker ook in andere topics en op andere fora, dat diens mening redelijk normerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 13:26
Ik zit met het volgende:

1. Nee
2. Nee
3. Je kunt vóór oplevering documentatie verwachten die nodig zijn voor de koop van je woning (technische omschrijving, situatietekening, wellicht een foldertje met wat sfeerimpressies, meer- en minderwerklijsten en de koop-/aanneemovereenkomst.

Rondom aanvullende technische tekeningen liggen geen harde eisen. Je hebt tekeningen nodig voor de koop van een aantal zaken, zoals het meerwerk van wandcontactdozen, maar hoe je leidingen precies door alle kamers lopen zul je nauwelijks tot niet te horen krijgen.

Ook antwoord op je vragen, al wil je dat blijkbaar niet horen, is de meest tactische benaderingswijze van de gemiddelde aannemer in Nederland. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Zo lang jij de aannemer, of wie dan ook, blijft benaderen met 'ja maar ik betaal en ja maar het is zakelijk en ja maar jij MOET' dan gaan de hakken onherroepelijk in het zand. Het is een wereld waarbij je met een vriendelijke vraag zelfs wanneer op papier 'nee' staat tóch een 'ja' kunt krijgen. Maar het omgekeerde is nog meer waar:

Immers, geeft de aannemer deze tekeningen vanuit een warm gebaar tóch aan jou - terwijl deze tekeningen later mogelijk nog wijzigen - dan heb jij al heeeel duidelijk laten zien dat jij hier later 'juridisch' of met 'rechten' gaat schermen. Daar heeft een aannemer geen zin in, dus die gaat jou niks - en door je manier van vragen al helemáál niks geven.

Ik zie het topic 'afvoer en waterleiding liggen 10cm anders dan de tekening, wat zijn mijn rechten?' al verschijnen.

Hou gewoon je ogen open op de kijkdagen, maak veel foto's en laat het los. Dit is projectbouw, geen individuele zelfbouw. Je zult nog moeten schakelen met schilders, stucadoors, tegelzetters, hoveniers, timmerlieden, keukenmonteurs, badkamermonteurs, elecriciëns etc. - benader ze een beetje normaal want anders heb je binnenkort heul veel ruzie en frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Misschien moet je dan je vragen direct aan een juridisch expert vragen?

advies: Wordt lid van Vereniging Eigenhuis. Daar kan je dit soort vragen misschien beter stellen aan een specialist door ze direct te bellen. Kost weinig, maar kan jezelf misschien een hoop gedoe besparen.

Maar je antwoorden hier al gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 19:09

Felyrion

goodgoan!

Vergelijk het met een massa geproduceerde auto die je vooruit bestelt. Je mag het optie-pakket kiezen, daar houd je invloed wel een beetje op.

De fabrikant hoeft jou geen ontwerptekeningen of werkplaatshandboek te geven. Ze zullen wel een eigenaarshandleiding meegeven die je nodig hebt om de dagelijkse zaken te kunnen doen. Maar die wordt met de auto meegeleverd op het moment dat jij hem ontvangt.

Nu heb je met aannemers en bouwers over het algemeen iets meer contact, dus soms kun je met vriendelijjk vragen nog wel eens iets voor elkaar krijgen (kopietje of foto van het actuele document), maar recht heb je er niet op. Sowieso zijn het levende documenten grotendeels en kunnen er tijdens de bouw nog verschillende revisies komen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
m-vw schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:11:
[...]

@m-vw Dank je voor de tip! Mag ik vragen welke soorten meetinstrument(en) je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
gambieter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:15:
[...]

En ze gaan zich niet vastleggen en daarna gezeur krijgen als het aangepast moet worden. De TS is gewoon onrealistisch in zijn verwachtingen.
Dus het is onrealistisch om transparantie te vragen? Het s toch normaal lijkt me, ,dat je iets eerst uittekent, dan realiseert, en dat je dan daarna (bij aanpassingen eventueel), de tekeningen weer aanpast?

Dat lijkt me een vrij logische en professionele manier van werken. In ieder geval in projectmatige bouw. Maar zo werkt het dus niet begrijp ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:11

MLLL

Palm Treo 650

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:33:
[...]

@m-vw Dank je voor de tip! Mag ik vragen welke soorten meetinstrument(en) je hebt gebruikt?
Met deze red je het wel, kun je het gelijk in Autocad zetten, hoe gaaf is dat?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIg-9E_g2ATmJipdBuTCYWdvAqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kR9S2urArgEdTRjlOnMO9Tic.jpg?f=user_large
https://nl.aliexpress.com...bb09add&afSmartRedirect=n

[ Voor 7% gewijzigd door MLLL op 15-07-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Rolfie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:22:
[...]

advies: Wordt lid van Vereniging Eigenhuis. Daar kan je dit soort vragen misschien beter stellen aan een specialist door ze direct te bellen. Kost weinig, maar kan jezelf misschien een hoop gedoe besparen.

@Rolfie Klopt dank je voor de tip. Ben ook lid geworden van VEH, daar wacht ik nog op antwoord. Maar ik dacht laat ik de vraag hier ook eens stellen.
Ik verbaas me een beetje over de verbaasde / zwartgallige reacties van sommige. Noem geen namen verder.

Vragen om transparantie, specificaties, leidingwerk, daar mag je toch wel heldere communicatie over verwachten? Dat lijkt me wel realistisch namelijk. Een professionele bouwer maakt tekeningen, voert uit, documenteert aanpassingen (uiteraard binnen bepaalde marges), en is in staat om deze documentatie op te leveren, lijkt me?

Ik bedoel, het is geen pak melk wat je koopt. Gaat toch om aanzienlijk grotere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MLLL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Met deze red je het wel, kun je het gelijk in Autocad zetten, hoe gaaf is dat?!

https://nl.aliexpress.com...bb09add&afSmartRedirect=n
57 duizend euro? :D :D :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:11

MLLL

Palm Treo 650

Zal er wel gelijk een bedieningscursus bij doen, maar dan heb je wel wat. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:39:
Dus het is onrealistisch om transparantie te vragen? Het s toch normaal lijkt me, ,dat je iets eerst uittekent, dan realiseert, en dat je dan daarna (bij aanpassingen eventueel), de tekeningen weer aanpast?

Dat lijkt me een vrij logische en professionele manier van werken. In ieder geval in projectmatige bouw. Maar zo werkt het dus niet begrijp ik?
Het is onrealistisch dat je verwacht dat ze je nu van alles gaan leveren zonder daar een verplichting toe te hebben. De manier waarop je hier communiceert zou goed bij de Clients From Hell website passen, waar klanten allerlei onredelijke eisen stellen en het vreemd vinden dat ze hun zin niet krijgen.

Je bent een klant, meer niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Fr33z schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Je koopt een seriematig gebouwde woning met een aantal meerwerk-opties die door de bouwer zijn vastgesteld. Eerst wilde je weten of er een extra optie op de lijst kon (doucheWTW), dat antwoord was zoals te verwachten "nee". contractuele verplichting bouwer nagekomen, einde verhaal helaas.

Dan nu die tekeningen: hoe het echt gemaakt wordt is pas in de bouw zelf duidelijk dus voorlopig is er niks nuttigs te delen. De antwoorden van @The Eagle geven goed weer hoe je rechten zijn, namelijk niet heel uitgebreid. In essentie is het zo dat de bouwer bouwt, jij moet betalen en bij oplevering krijg de een sleutel en een map met papier.
Dus eigenlijk zeg je dat tekeningen die er voor de bouw zijn opgeleverd, nutteloos waardeloos zijn? Ja sorry hoor maar wie kaatst...

Ik zou het al dan niet bieden van een douche WTW installatie nou niet direct in een topic over tekeningen verwachten, daar zit geen direct verband tussen lijkt mij. Kun jij mij (en anderen) misschien uitleggen dat dat wel zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Paul C schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:06:
Je maakt met de bouwer afspraken over functionaliteit van je woning. Bv een stopcontact op locatie X aangesloten op groep Y. Hoe dat tot stand komt is geen onderdeel van de afspraak. Grote kans dat de aannemer dat ook niet met onderaannemer afspreekt en dat de elektricien dat ter plekke bedenkt.

In bepaalde gevallen heeft het exacte leidingverloop invloed op het functioneren. In dat geval zal de aannemer wellicht een ontwerp vragen van de onderaannemer waarop dat ingetekend is. Bijvoorbeeld bij vloerverwarming. In dat geval is het een kleine moeite om die tekening te delen en zullen ze dat wellicht doen.
@Paul C Ik snap volgens mij wat je bedoelt. Maar specificaties / locaties is iets anders dan een procesbeschrijving in de zin van hoe het tot stand komt. Mijn vraag is niet gericht op het krijgen van procesbeschrijvingen (die zie ik meer voor de installateurs van belang), het ging mij meer om specificerende tekeningen (in het geval van de leidingen de locaties).

Maar uit de eerdere reacties maak ik al op dat ik er niet teveel van hoef te verwachten. En sommigen melden al dat tekeningen vooraf weinig waarde hebben (want uitvoering bepaalt en tekeningen worden neit aangepast? (interessante branch die bouwbusiness) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
gambieter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:50:
[...]

Het is onrealistisch dat je verwacht dat ze je nu van alles gaan leveren zonder daar een verplichting toe te hebben. De manier waarop je hier communiceert zou goed bij de Clients From Hell website passen, waar klanten allerlei onredelijke eisen stellen en het vreemd vinden dat ze hun zin niet krijgen.

Je bent een klant, meer niet.
@gambieter Ook dit vind ik weer een leuke. Ik moest echt hardop lachen om je opmerkingen. Vooral die laatste opmerking "je bent een klant meer niet". :*) :*) :*) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat tekeningen die er voor de bouw zijn opgeleverd, nutteloos waardeloos zijn? Ja sorry hoor maar wie kaatst...
Tekeningen voor leidingwerk worden doorgaans pas gemaakt tijdens de bouw. En omdat het een samenspel is tussen diverse partijen (architect, constructeur, diverse installateurs, aannemer en onderaannemers) is het een spel van passen en meten en dat gebeurt vaak in een laat stadium en dus heel soms ook ter plekke.

Dus het kan dan voorkomen dat een leiding in het werk bijvoorbeeld net ergens anders ligt omdat bijvoorbeeld een opzichter heeft gezegd dat dat zo moet of omdat de uitvoerder ter plekke besluit dat het beter zus of zo moet.

En even vanuit de constructeur bekeken: ook op ons vakgebied komt dat voor. Dan belt een aannemer met de vraag "mag ik de wapening zus of zo doen? " en als we dan ja zeggen volgt er soms een schets maar lang niet altijd een aangepaste tekening. Daar hebben we vaak geen tijd voor en niemand gaat die extra tijd betalen. De aannemer wil gewoon door dus die is sowieso blij met het positieve antwoord

Welkom in de chaos van de bouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Felyrion schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:45:
Vergelijk het met een massa geproduceerde auto die je vooruit bestelt. Je mag het optie-pakket kiezen, daar houd je invloed wel een beetje op.

De fabrikant hoeft jou geen ontwerptekeningen of werkplaatshandboek te geven. Ze zullen wel een eigenaarshandleiding meegeven die je nodig hebt om de dagelijkse zaken te kunnen doen. Maar die wordt met de auto meegeleverd op het moment dat jij hem ontvangt.

Nu heb je met aannemers en bouwers over het algemeen iets meer contact, dus soms kun je met vriendelijjk vragen nog wel eens iets voor elkaar krijgen (kopietje of foto van het actuele document), maar recht heb je er niet op. Sowieso zijn het levende documenten grotendeels en kunnen er tijdens de bouw nog verschillende revisies komen.
@Felyrion ik vind je voorbeeld van een auto koop, met handleiding, wel verhelderend. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:56:
[...]

@Paul C Ik snap volgens mij wat je bedoelt. Maar specificaties / locaties is iets anders dan een procesbeschrijving in de zin van hoe het tot stand komt. Mijn vraag is niet gericht op het krijgen van procesbeschrijvingen (die zie ik meer voor de installateurs van belang), het ging mij meer om specificerende tekeningen (in het geval van de leidingen de locaties).

Maar uit de eerdere reacties maak ik al op dat ik er niet teveel van hoef te verwachten. En sommigen melden al dat tekeningen vooraf weinig waarde hebben (want uitvoering bepaalt en tekeningen worden neit aangepast? (interessante branch die bouwbusiness) :+
Dat komt mede omdat veel zaken in het werk worden bepaald. Een elektricien zal willen weten waar de WCD’s en (wand) lichtpunten moeten komen. Ze maken dan zelf in elke kamer de sleuven om naar die WCD’s te komen. Het zou nodeloos en tevens kostenverhogend zijn om het verloop van die buizen te gaan tekenen en vervolgens zo goed mogelijk na te maken. Idem voor loodgieters en dergelijke. Ze moeten weten waar precies de aansluitingen moeten komen en dan knutselen ze de leidingen en afvoeren passend in.

Het gaat ten eerste mis bij jouw aanname dat al die zaken op tekening staan en vervolgens voor de tweede keer mis bij jouw aanname dat je recht op die tekeningen hebt.

De vergelijking met een auto is hier terecht al gemaakt. Je krijgt een instructieboekje met daarin als je mazzel hebt wat tekeningen zonder al te precieze maatvoering. Maar verwacht niet dat je zomaar allerlei (sterkte)berekeningen en/of detailtekeningen krijgt. Ook al is het een (in jouw ogen dure) woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Ik zou het al dan niet bieden van een douche WTW installatie nou niet direct in een topic over tekeningen verwachten, daar zit geen direct verband tussen lijkt mij. Kun jij mij (en anderen) misschien uitleggen dat dat wel zo is?
Er is mogelijk geen directe relatie tussen jouw twee topics, maar wanneer je al deze vragen ook al hebt gesteld aan jouw bouwbegeleider dan zijn ze wel verbonden omdat je daarmee mogelijk een label krijgt als client from hell/betweter/lastpak/vul zelf maar aan. Dat gaat je niet helpen indien je nog ooit gematst zou moeten of willen worden in het verdere proces.

Voorbeeld van dat matsen: ik had behoefte om eea op te meten in de meterkast buiten de officiële kijkmomenten om. Ben altijd correct geweest richting de uitvoerder, ook al was ik vaak inhoudelijk erg kritisch, en meldde me met de benodigde PBM’s tijdens de schaft met worstenbroodjes in de keet. 3 keer raden wie er netjes kon inmeten buiten het officiële moment om. Zo ben ik nog wel vaker even kort wat wezen inmeten of snel even foto’s/video’s maken waardoor ik in de hele woning de verwarming, riolering, waterleidingen en alle elektrabuizen op beeld heb staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:59:
@gambieter Ook dit vind ik weer een leuke. Ik moest echt hardop lachen om je opmerkingen. Vooral die laatste opmerking "je bent een klant meer niet". :*) :*) :*) _/-\o_
Ik denk dat gambieter dat nog veel te positief ziet.....
- Voor de aannemer ben jij geen klant
- Voor de tekenaar ben jij geen klant
- Voor de uitvoerder ben jij geen klant......

Jij bent klant van een projectontwikkelaar, de rest van de mensen zien jou, als je héél veel geluk hebt, als de toekomstig bewoner maar ze bouwen voor de ontwikkelaar, niet voor jou. Voor hen ben je voornamelijk lastig; ze moeten voor zo min mogelijk geld die huizen opleveren en iedere minuut die ze moeten steken in "Nee" zeggen kost ze dus geld. "Ja" zou nog veel meer geld kosten.

Maar vraag gerust aan een software developer van te voren welke welke procedures er exact gemaakt gaan worden en wat die dan precies gaan doen. Worden ze echt vrolijk van. Zeker als ze daar dan ook nog niet vanaf mogen wijken......

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Croga schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:18:
offtopic:
Nee, maar ik probeer niet te hard te zijn :p .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

"ik hoef niets van de bouwer"
Dat wil je wel anders open je hier geen topics.
Je kan dan dingen te horen krijgen die je niet wil horen en dat staat je niet aan.

Je kan op diverse manieren met mensen (in dit geval de aannemer) omgaan om iets voor elkaar te krijgen.
Sta je in je recht dan gaat het je ook lukken maar zoals je er nu in staat en reageert verwacht dan ook niet meer dan dat en op een stroeve manier.

Ga eens met een zak worstenbroodjes of een paar flessen koude frisdrank langs om te vragen hoe het gaat en je zal zien dat je veel meer voor elkaar krijgt en op een veel betere manier.

Maar tegenwoordig menen mensen meteen stomend en stampvoetend hun gelijk te moeten halen en op hun strepen te moeten staan ipv in goed overleg kijken of er een andere (midden)weg is.
En ja ook dan zal je wel eens te horen krijgen dat iets niet lukt zoals je wil maar je zal meer medewerking krijgen dan dat je nu krijgt.

Het is niet altijd zwart/wit, er zitten minstens minimaal diverse (50 🤭) tinten grijs tussen.

De antwoorden zijn inmiddels al gegeven al zijn het waarschijnlijk niet die je wil horen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Zoals ik al eerder schreef gewoon een meetlat, rolmaat en een simpel laserdingetje.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:24
En daarom lieve kijkbuiskindertjes ben ik blij dat ik alleen nog maar utiliteitsbouw doe en dus alleen nog maar contact heb met professionele opdrachtgevers en geen last meer heb van kopers met onredelijke wensen en eisen.
Eerst kopers meerwerk eisen wat niet op de lijst staat en nu weer geneuzel over leidingverloop.
Exacte tekeningen over leidingverloop ga je niet krijgen simpelweg omdat het nergens op de mm op papier staat waar dat pijpje in de wand of vloer ligt. Met een beetje geluk kan je revisietekeningen opvragen maar ik heb ze in al die jaren nog nooit verstrekt bij oplevering en het wordt zeker niet achteraf ingemeten.
Bij de eerste kijkdag ga je gewoon zelf meten en foto’s maken.
Ik begrijp dat het allemaal erg spannend is zo’n woning maar je toon richting een aannemer lijkt nergens op.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Leidingzoeker, studzoeker kan ook soms werken, maar dan niet in wanden /vloeren met wapening. En dan moet de leiding wel van metaal zijn/bevatten of spanning op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:08
Barrycade schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:10:
Leidingzoeker, studzoeker kan ook soms werken, maar dan niet in wanden /voeren met wapening. En dan moet de leiding wel van metaal zijn/bevatten of spanning op staan.
Een leidingzoeker klinkt inderdaad leuk, maar die werkt bij mij thuis ook niet. Althans… het kán ook zijn dat er om elke CM een leiding in onze gehele woning zit in élke muur… niet dus. Maakt het soms wel spannend ondanks dat ik grotendeels weet hoe alles loopt.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10
Homer-Simpson schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:12:
Zo ben ik nog wel vaker even kort wat wezen inmeten of snel even foto’s/video’s maken waardoor ik in de hele woning de verwarming, riolering, waterleidingen en alle elektrabuizen op beeld heb staan.
Foto's maken voordat beton gestort wordt is de enige manier om leidingwerk goed te documenteren. Tekeningen vooraf zijn niet meer dan een indicatie en revisietekeningen maakt niemand omdat er niet voor betaald wordt. Zeker leidingen die verborgen zijn in vloer of wanden doet niemand wat mee want de controleur doet alleen een visuele controle. Wat je niet ziet kan je niet controleren.
@pastafan
Kan best zijn dat een elektrabuis die door het plafond van de ene naar de andere muur moet in een grote S-bocht ligt omdat dit beter uit kwam met de wapening in beton. Maar op tekening is het een rechte lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Rolfie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:22:
[...]

Dit.

@pastafan Heb je wel al een rechtsbijstandverzekering?
Ik heb zo'n vermoeden dat je die in de toekomst nog hard nodig gaat hebben om te krijgen waar je recht op hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Truus01 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:27:
[...]

Dit.

Ik heb zo'n vermoeden dat je die in de toekomst nog hard nodig gaat hebben om te krijgen waar je recht op hebt.
Als je er geen recht op hebt dan heb je weinig aan een rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Barrycade schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Als je er geen recht op hebt dan heb je weinig aan een rechtsbijstandverzekering.
Dat kan de RBV dan haarfijn uitleggen. ;)
Het gaat 'mij' vooral om de toekomstige van dit soort vragen die Pastafan gegarandeerd nog gaat hebben. Oa vlak voor en na de oplevering, denk ik zo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wellicht beter investeren in een verwachtingsmanagement cursus. Of een training consumenten recht. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Truus01 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Dat kan de RBV dan haarfijn uitleggen. ;)
Het gaat 'mij' vooral om de toekomstige van dit soort vragen die Pastafan gegarandeerd nog gaat hebben. Oa vlak voor en na de oplevering, denk ik zo.
En dan wordt hier een topic geopend met de vraag waarom de rechtsbijstand niet wil helpen ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Volgens mij weet de TS al op (bij wijze van) de CM nauwkeurig waar de leidingen uitkomen maar wil hij graag weten hoe het achterliggende pad is. Voor veel mensen die dat niet relevant dus vandaar dat het niet standaard is dat je het krijgt. Het zou mij overigens ook niet veel interesseren zolang mijn elektra outlets maar prik geven, mijn UTP outlets data en mijn water outlets stromend water :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Felyrion schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:45:

Goed voorbeeld inderdaad. Ik heb een aparte gezekerde 12v outlet in mijn kofferbak en de zekering daarvan zit in de zekeringkast onder de motorkap. Verder gaat de documentatie niet. Ik weet dus niet hoe het traject loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Truus01 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:27:
[...]

Dit.

@Truus01 ja uiteraard heb ik die. Maar die hoop ik toch, ervan uit gaand dat we leven in een ontwikkeld land, niet zo vaak hard nodig te hebben om te krijgen waar je recht op hebt. Of is de bouwbranche zo specifiek/onder ontwikkeld/achtergesteld (vul zelf maar in), dat daar een specifiek/ander normenkader geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Ja, en dat is helemaal niet gek want je wijkt af van de standaard. Werk is meer dan alleen materiaal. Tegenover die paar meter minder pvc pijp met vd-draad staat communicatie over de wijzigingen, wijzigingen in documentatie, instructie aan uitvoerenden etc. Daarbij schrijven aannemers wel standaard met een vork maar ook zonder dat kan wat de klant als minderwerk ziet voor de opdrachtnemer gewoon meerwerk zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

pastafan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:03:
[...]

@Truus01 ja uiteraard heb ik die. Maar die hoop ik toch, ervan uit gaand dat we leven in een ontwikkeld land, niet zo vaak hard nodig te hebben om te krijgen waar je recht op hebt. Of is de bouwbranche zo specifiek/onder ontwikkeld/achtergesteld (vul zelf maar in), dat daar een specifiek/ander normenkader geldt?
Je leek het, aan de hand van het autovoorbeeld van @Felyrion te snappen, maar nu twijfel ik. Je hebt dus geen recht op de tekeningen, je hoeft er dus ook niet boos over te zijn dat je ze niet krijgt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:27
Tja dit zien we regelmatig terug in de markt waarin ik werkzaam ben.

Wij bouwen contructie X voor bedrijf x. Na tekeningen, concept art, en meerwerk opties gaan we aan de slag. Tijdens de bouw hebben we kijkmomenten voor de klant en het wil nog wel eens voorkomen dat we vragen krijgen zoals in @pastafan aanhaalt.

Ja ook wij bouwen projectmatig (soms) en hebben een modulair systeem waarbij we kunnen op en afschalen en prefab blocks maken waarbij we veel mogelijkheden hebben.

Dus stel dit: wij bouwen een constructie en @pastafan komt eraan en wil de leidingtekenningen hebben. In onze industrie het dat "as-built drawings". Die hebben we, maar die geven globaal aan waar de leidingen lopen niet tot in details. Wat ik begrijp van @pastafan is dat die de tekeningen in detail wil hebben.

LET OP! Onderstaande bedragen en voorstel zijn gebaseerd op aanames welke ik regelmatig tegen kom bij ons in de industrie!

Uiteraard is dat mogelijk maar dat de bouwer hier terughoudend over is komt door het volgende:
- huis P van @pastafan moet apart worden worden behandeld. Hold points moeten aangemaakt worden in de planning voor het uitmeten van leidingen (planner 20 uur a €75/u)
- huis P loopt achter bij de andere huizen, werkvoorbereider dient hier rekening mee te houden bij afleveren materialen (WVB 40 uur a €80/u)
- bouwploegen zullen langer moeten doorwerken alleen aan huis P (14 man 2 weken a €65/u)
- huis P moet ingemeten worden (meetploeg 2 man 16 uur a €50/u)
- huis P moet getekend worden (tekenaar 16 uur a €60/u)
- tekeningen moeten worden bekeken en goed worden gekeurd (gemeentelijke en wettelijke eisen ivm tekeningen, toetsing bouwbesluit etc. etc._ (surveyor/ auditor 8 uur a €100/u)
- huis P is langer in bouw en afwachtend oplevering. (2 weken a xx% bouwbedrag laten we zeggen een slordige €5000 per dag) cf. specificatie projectontwikkelaar en koopcontract.

Je ziet dat je gevraagde transparantie kost de bouwer dus meer als €100k
Zoals wij zeggen bij het wijzigen of aanbrengen van een aflsuiter, afsluiter €100, meerwerk leidingen €1000, tekenen/ berekenen afsluiter €10000. Dus dat afsluitertje van €100 kost ineens 11100 euro!

Ik zou in overleg gaan met de bouwer en aangeven dat je bereid bent om €100k meer te betalen voor je woning voor de tekeningen. Dan zal de bouwer wel over de brug komen.

Is het onredelijk wat je vraagt, absoluut niet en valt ook zeker binnen de mogelijkheden. Wil je transparantie en de tekeningen krijgen dan heeft de bouwer inderdaad gelijk door een negatief antwoord te geven.

Alles naar zijn/ haar waarde. Wie betaalt/ bepaald.

Hopelijk heb je zo wat meer inzicht gekregen in wat er allemaal komt kijken bij een voor jou simpele vraag. Helaas zijn we door de wet gebonden aan regels. Houden we ons daar niet aan dan krijgen we een hoop gel*l achteraf en reputatieschade als het in het nieuws komt. Die is voor bedrijven onbetaalbaar.

Succes met je nieuwe woning en heel veel woonplezier toegewenst! Mijn tip: schaf een goede studfinder aan, daar heb je meer aan als de tekeningen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 30-05 17:11
Tekeningen van leidingwerk hoe exact alles ligt krijg je niet standaard. Helemaal niet bij project matige bouw ( zoals hele wijken/straten.

Zoveel mogelijk foto's maken tijdens de bouw is je beste vriend. ( geregeld komen kijken dan zie je de leidingwerken liggen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:14
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Nu ben ik wel nieuwsgierig. Wat is hier fout aan? Jij bent klant van een project ontwikkelaar. Niet van een bouw bedrijf. Jij hebt recht op de dingen waar je recht op hebt. Meer eisen omdat je vind "dat je in een ontwikkeld land" woont is irrelevant.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:42
Topic doorlezende is mijn eerste vraag ( en ik vraag me af waarom deze nog niet gesteld is) waarom wil @pastafan deze detailtekeningen hebben?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Omdat hij een perfectionist is.

Maar daar past projectbouw niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 18:03
Eric H schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:27:
Topic doorlezende is mijn eerste vraag ( en ik vraag me af waarom deze nog niet gesteld is) waarom wil @pastafan deze detailtekeningen hebben?
Staat min of meer in topic start, om inzicht te krijgen hoe alle leidingen precies lopen. Dit is bij problemen in de toekomst (of om problemen te voorkomen bv boren/aanpassingen) natuurlijk ook wel heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

FreakNL schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:31:

Perfectionist of niet, dat weet ik niet.

Maar wat uit beide topics blijkt is dat TS, helaas, zich niet bewust geweest is van wat hij eigenlijk kocht en welke spelregels daarbij horen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

pastafan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Weet je überhaupt hoe zo'n bouwprocces werkt? Aan je manier van reageren gok ik van niet namelijk.

Laat *mrs Sapphire nou toevallig bij een bedrijf werken die zelf ontwikkelen, verkopen/verhuren, meerwerk begeleiding doen, bouwen, opleven in indien nodig (bij huur) het vastgoed beheer doen dus ik heb in de loop der jaren aardig wat inkijk gekregen hoe zoiets werkt.
Dit is overigens een MKB bedrijf met een vrij platte organisatie structuur en korte lijnen dus kans is groot dat als je woning door een grote bouwer gebouwd word de lijnen nóg langer zijn.

Zo konden wij ons enorm irriteren toen we ons eerste nieuwbouw appartement kochten aan de soms exorbitante bedragen (in onze ogen) van een simpele wijziging als een draairichting van een deur omdraaien. Want of de timmerman nou de ene of de andere handeling uitmaakt maakt 0 verschil, en dat klopt. Alleen het zorgen dat het bij die timmerman terecht komt, op tekening, goed word uitgevoerd, gecontroleerd, ect is wel een bak werk en dat kost geld.

In geval van vrouwlief geeft de koper het door via een portaal, zij verwerkt dat en geeft het door aan de projectleider, die moet tekeningen laten aanpassen, aangepaste tekeningen moeten naar de uitvoerder op locatie , die aan onder aannemer. Dan moet het uitgevoerd worden, gecontroleerd worden door de uitvoerder en weer teruggekoppeld worden of aangepast worden.
Dit is dan nog 1 bedrijf + onderaannemer maar grote kans dat je makelaar, meerwerk portaal/begeleider, project ontwikkelaar en bouwer verschillende bedrijven zijn wat het proces niet makkelijker maakt :p

En dan is het seriematige nieuwbouw en je hebt het zelf over 75 woningen, dus 75 partijen die hun wensen en klachten willen ventileren en alles moet gedocumenteerd worden.

Tel daarbij nog even de krapte op de arbeidsmarkt op en je komt tot situaties waarbij bouwers allang blij zijn dát ze een loodgieter of electriciën kunnen vinden voor een project. Die krijgen een tekening met wat waar moet komen en volgens welke normen en wanneer het uitgevoerd moet worden en dan mag je al blij zijn. Als je dan aan komt met tekeningen waar welke leiding exact moet lopen en of er nog even documentatie bijgehouden kan worden met maatvoering van wat waar daadwerkelijk is aangelegd dan word het enorm veel duurder, het duurt veeeeeel langer en/of de vakman in kwestie denkt 'voor jou 10 anderen' en gaat naar een makkelijkere klus :p
En we willen natuurlijk allemaal niet veel meer voor onze huizen betalen en er moet snel gebouwd worden want tekort, etc. dus.....

Is dat leuk om te horen, nee maar het is wel zo.

Als je nog dingen voor elkaar wilt krijgen kun je mensen beter te vriend houden, scheelt ook gedoe met opleverpunten enzo als de bouwer wat welwillend is :)

Ik ken de verhalen van beide kanten van mensen die een enorme gunfactor hadden en daardoor een keer buiten de kijkdagen konden inmeten (uitzonderlijk ivm veiligheid op de bouwplaats) tot het andere uiterste waarbij klanten zo onbeschoft en veeleisend waren dat er buiten het absolute minimum niets meer mogelijk was of zelfs de koop ontbonden werd :X

Nou verwacht ik die laatste twee niet bij jou want dat zijn wel extremen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:31

CaDje

Framedrops for life

Croga schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:18:
[...]

- Voor de aannemer ben jij geen klant
- Voor de tekenaar ben jij geen klant
- Voor de uitvoerder ben jij geen klant......
Wellicht dat het per nieuwbouw project verschild, maar ik heb voor mijn nieuwbouw appartement 2 koopovereenkomsten, 1 met de project ontwikkelaar voor de grond, en 1 met de aannemer voor het gebouw. Dus ik ben wel degelijk klant van de aannemer, en heb deze ook direct betaald en contact mee voor garantie kwesties.
Maar vraag gerust aan een software developer van te voren welke welke procedures er exact gemaakt gaan worden en wat die dan precies gaan doen. Worden ze echt vrolijk van. Zeker als ze daar dan ook nog niet vanaf mogen wijken......
Wellicht dat dit in software development niet gebruikelijk is, maar in de technische wereld zeker wel. Het is heel normaal om een Master Document Register te krijgen die laat zien welke documenten er allemaal geleverd worden. Daarnaast kun je nog Demarcation lists, Instpection and test plans krijgen die duidelijk laten zien wie welke verantwoordelijk heeft en welke checks er uitgevoerd worden om door te kunnen gaan met het werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[...]

Als het zo zwart wit is, zoek je toch in je contract op of je er recht op hebt? Of huur een jurist/advocaat in. Alsof je hier op Tweakers je antwoord gaat vinden met bovenstaande insteek.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-07-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 15:55
Exacte looproutes van leidingen ga je nooit krijgen, hooguit een globale tekening bij/na oplevering. Ik vraag me ook af wat je met zo'n tekening moet. Nodig voor bij het klussen? Mijn ervaring is niet dat leidingen willekeurig door de muren lopen zoals sommigen zeggen, was niet zo in mijn huis in ieder geval. Als je daaraan denkt is er ook genoeg apparatuur om leidingen te traceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:27
mister_S schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:30:
Mijn ervaring is niet dat leidingen willekeurig door de muren lopen zoals sommigen zeggen, was niet zo in mijn huis in ieder geval.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat leidingen niet in rechte lijntjes naar boven/beneden/links/rechts met haakse bochtjes lopen. Er zijn veel diagonale lijnen en die lijnen zijn ook zelden recht, maar vaak in een boog.

Als je iets gaat ophangen, kan dat best even lastig zijn om te bepalen waar die leidingen precies lopen.

Wij hebben het geluk dat een buurman met zijn drone over ons huis was gevlogen waar veel plafond/vloer op te zien is met leidingen, voordat er gestort werd. Daarnaast hebben we bij de kijkdag van letterlijk iedere wand een foto gemaakt. Omdat er nog niks afgewerkt was (sleuven waren alleen weer dichtgesmeerd), konden we vrij nauwkeurig terugkijken waar alle leidingen lopen.

Maak overal foto's van. Overal. En dan het liefst meerdere foto's van hetzelfde. Want hoe vaak wij niet de pech of net het geluk hadden dat er toch een hoekje net wel/niet op het beeld stond... Uiteindelijk komt alles goed, maar het is toch veel fijner als je met 100% zekerheid beslissingen kunt nemen.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ad de Jong schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:46:
[...]

"ik hoef niets van de bouwer"
Ik bedoelde "ik hoef geen vriendschap/bijzonder warme band". Uiteraard wel tekeningen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
D.deJong schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:08:
En daarom lieve kijkbuiskindertjes ben ik blij dat ik alleen nog maar utiliteitsbouw doe en dus alleen nog maar contact heb met professionele opdrachtgevers en geen last meer heb van kopers met onredelijke wensen en eisen.
Eerst kopers meerwerk eisen wat niet op de lijst staat en nu weer geneuzel over leidingverloop.
Exacte tekeningen over leidingverloop ga je niet krijgen simpelweg omdat het nergens op de mm op papier staat waar dat pijpje in de wand of vloer ligt. Met een beetje geluk kan je revisietekeningen opvragen maar ik heb ze in al die jaren nog nooit verstrekt bij oplevering en het wordt zeker niet achteraf ingemeten.
Bij de eerste kijkdag ga je gewoon zelf meten en foto’s maken.
Ik begrijp dat het allemaal erg spannend is zo’n woning maar je toon richting een aannemer lijkt nergens op.
Jammer dat je (en anderen hier), zoveel aannames doen en suggereren dat er sprake is van een slechte verstandhouding met de bouwer. Dat is niet het geval, het contact verloopt juist prima.
Ik heb zelf een keer (door mijn scherpte) de bouwer gecorrigeerd en daar zelfs op een vriendelijke manier voor bedankt (ook bouwers maken foutjes, het zijn net mensen).

De verstandhouding en communicatie verloopt dus prima. Maar dan nog wil ik wel weten waar mijn rechten liggen. Dat is mij nu wel iets duidelijker, dank voor alle zinvolle reacties .

Vwb de overige suggererende reacties: ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er in dit forum een aantal bouwlieden / mensen werkzaam in de bouw zijn, die zich blijkbaar graag gepamperd willen worden door worstenbroodjes of al dan niet, om zo bepaalde gegevens te verstrekken waar je als koper al dan niet recht op hebt. Dat vind ik getuigen van amateurisme (excuzes le moi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
pastafan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Ik bedoelde "ik hoef geen vriendschap/bijzonder warme band". Uiteraard wel tekeningen ja.
Je hoeft alleen maar te krijgen waar je recht op heb / wat is afgesproken.

hoe exacte je leidingen lopen, valt daar niet onder.

Je hebt namelijk recht, waar je recht op hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Rolfie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:01:
[...]

Je hoeft alleen maar te krijgen waar je recht op heb / wat is afgesproken.

hoe exacte je leidingen lopen, valt daar niet onder.

Je hebt namelijk recht, waar je recht op hebt.
Dat was me al helder ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
mister_S schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:30:
Exacte looproutes van leidingen ga je nooit krijgen, hooguit een globale tekening bij/na oplevering. Ik vraag me ook af wat je met zo'n tekening moet. Nodig voor bij het klussen? Mijn ervaring is niet dat leidingen willekeurig door de muren lopen zoals sommigen zeggen, was niet zo in mijn huis in ieder geval. Als je daaraan denkt is er ook genoeg apparatuur om leidingen te traceren.
Ja, gewoon kunnen opzoeken waar leidingen lopen. Voor latere aanpassingen etc. Maar leidingzoekers zijn er tegenwoordig ook (daar had ik niet aan gedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
CaDje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Wellicht dat dit in software development niet gebruikelijk is, maar in de technische wereld zeker wel. Het is heel normaal om een Master Document Register te krijgen die laat zien welke documenten er allemaal geleverd worden. Daarnaast kun je nog Demarcation lists, Instpection and test plans krijgen die duidelijk laten zien wie welke verantwoordelijk heeft en welke checks er uitgevoerd worden om door te kunnen gaan met het werk.
Het kán dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 17:26
Bij mijn nieuwbouw woning waren die tekeningen er niet. Ik heb daar ook om gevraagd. Wat er niet is kun je ook niet krijgen. Ik kreeg als tip om van de muren foto's te maken voordat er iets over muren heen gaat. Je kunt namelijk op de kale muren vaak wel zien hoe de leidingen lopen.

Verder als je gaat klussen kan ik je een leidingdetector wel aanraden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
FreakNL schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:31:

Nou nou nou.. gaan we weer die kant op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
Ojjorz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Je leek het, aan de hand van het autovoorbeeld van @Felyrion te snappen, maar nu twijfel ik. Je hebt dus geen recht op de tekeningen, je hoeft er dus ook niet boos over te zijn dat je ze niet krijgt.
Nee hoor, ik snap het. Tot op zekere hoogte krijg je tekeningen (ik heb ook nooit gezegd dat ik op de mm nauwkeurige tekeningen wilde, dat hebben anderen er van gemaakt).
Het valt mij zo tegen dat vragen waar je recht op hebt, en/of daar verbazing over toont, dat gelijk zo wordt opgeblazen hier, als "geneuzel, perfectionist", "je weet niet hoe het werkt'', "je weet er niets van", terwijl het me allemaal wel vrij logisch zou lijken als je tekeningen krijgt, van hetgeen je koopt, waar in ieder geval leidingen zijn ingetekend, op een of andere manier.

Maar dat zeg ik dat zou ik verwachten ja. Dat is uiteraard wat anders dan er recht op hebben (heb ik geleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01
pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:43:
[...]

@Rolfie Klopt dank je voor de tip. Ben ook lid geworden van VEH, daar wacht ik nog op antwoord. Maar ik dacht laat ik de vraag hier ook eens stellen.
Ik verbaas me een beetje over de verbaasde / zwartgallige reacties van sommige. Noem geen namen verder.

Vragen om transparantie, specificaties, leidingwerk, daar mag je toch wel heldere communicatie over verwachten? Dat lijkt me wel realistisch namelijk. Een professionele bouwer maakt tekeningen, voert uit, documenteert aanpassingen (uiteraard binnen bepaalde marges), en is in staat om deze documentatie op te leveren, lijkt me?

Ik bedoel, het is geen pak melk wat je koopt. Gaat toch om aanzienlijk grotere bedragen.
Mee eens, echter denk eens in wat voor een tijd daar in gestoken moet worden, om iedere aanpassing te documenteren.

Een 'architect' laat een tekening maken met wat waar moet komen. Maar zeker in het segment waar jij het nu over hebt bepaalt letterlijk de arbeider met een frees hoe de leiding loopt. Die zal echt niet terug gaan melden waar de afwijking zit.

Echt onrealistisch. Volgende keer dan maar een stukje land kopen en een architect in de arm nemen en EISEN dat ze het bouwen zoals jij het graag wil. Dan heb je het echt zelf in de hand.

Tot dan voorzichting de leidingen zoeken. Per definitie loopt niets haaks, maar wel recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een geneuzel ook. Hoe doet iemand het dan die de 3e bewoner is van een jaren 90 woning? Nooit meer iets ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 17:26
FreakNL schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:39:
Wat een geneuzel ook. Hoe doet iemand het dan die de 3e bewoner is van een jaren 90 woning? Nooit meer iets ophangen?
Daar zijn verschillende methoden voor welke door professionals worden gebruikt (ehem).

- De probeermethode: als je iets wilt aanpassen, gewoon de aanpassingen maken, als je ergens een leiding raakt dan merk je dat vrij snel.
- De detectiemethode: met een detector kijken of er ergens iets in de muur anders is waardoor je weet dat daar een leiding loopt.
- De klop methode: klop op de muur, als er een leiding is dan klinkt het daar anders.

En er zijn vast nog wel meer methodes.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Ik heb trouwens mij CV leidingen die naar mijn radiators gingen getraceerd door de CV ketel aan te zetten en via een planten spuit de vloer natgemaakt. Kon ze perfect traceren, door de warmte en opdroging van het water.
Was wel 30 graden buiten, maar deed perfect zijn werk.

Doet het natuurlijk niet erg fijn, als je al vloerverwarming hebt.

leidingen kun je met een metalen trekveer ook nog wel eens volgen, of beter horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:47
[...]

Leuk van je, maar ik hoef niets van de bouwer. Hij moet zich gewoon aan z'n afspraken houden, niets meer of minder.
Dat is dan opgelost. Lees het contract, staat daarin expliciet vermeld dat er een leidingtekening in pdf / papier of autocad formaat geleverd wordt? Waarschijnlijk niet, en aangezien jij niets meer verwacht dan het contract, zul je er vrede mee hebben dat je niks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:36
t zal verschillen per aannemer. Wij kregen na oplevering en usb stick met daarop het schema van alle Electra, waterleidingen en vloerverwarmingslussen. Wel globaal maar dan wist je wel wat je ergens kon verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
El Capitan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:06:
t zal verschillen per aannemer. Wij kregen na oplevering en usb stick met daarop het schema van alle Electra, waterleidingen en vloerverwarmingslussen. Wel globaal maar dan wist je wel wat je ergens kon verwachten
En stond het in een contract (expliciet) vermeld dat je dat zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-05 08:36
Leidingwerk kwa elektra word nooit ingetekend. Ventilatie, Warm/koud en afvoer vaak wel.

Maar voor de bouw krijgt een bewoner nooit een tekening want na een afgeronde bouw worden er nog revisie tekeningen gemaakt en die zijn vaak leidend.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:36
pastafan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

En stond het in een contract (expliciet) vermeld dat je dat zou krijgen?
Poeh, goede vraag.. is alweer wat jaren geleden. Ik denk niet dat dit contractueel vast lag, meer toeval dat deze bouwer het wel gaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

pastafan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:43:
Mijn ervaring met nieuwbouw in het verleden is dat je als klant die een pak melk koopt, meer service krijgt van de supermarkt dan bij het kopen van een nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
_Arthur schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Mijn ervaring met nieuwbouw in het verleden is dat je als klant die een pak melk koopt, meer service krijgt van de supermarkt dan bij het kopen van een nieuwbouw woning.
Interessant statement @_Arthur .. Kun je dat eens toelichten?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.