Aanpassingen aan meterkast na toevoeging meer zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 05:43
Hoi,

Onze meterkast heeft nu alle 10 groepen op twee aardlekschakelaars. Twee van de groepen zijn invoer zonnestroom (2x 2400Wp).

Ik probeer erachter te komen of ik de boel up-to date kan maken zonder de kast te vervangen.

- ik wil de twee groepen met de zonnepanelen elk op een 300ma aardlekautomaat zetten zodat die niet meer via de huidige 30ma schakelaars gaan
- een hoofdschakelaar toevoegen lijkt me handig
- Niet helemaal zeker of dit ook moet maar ik begrijp de je theoretische met de invoer van zonnestroom is de aardlekschakelaars kan overbelasten overbelast raken. Die zou ik dus willen vervangen door twee aardlekautomaten zodat ze zichzelf bechermen.

Als ik in de kast kijk (zie foto hieronder) moet daar wel ruimte voor zijn. Het enige wat ik is als probleem zie is dat de automaten verbonden zitten via een kam? zodat ik niet weet of ik die twee nieuwe 300ma aardlekautomaten voor de zonnegroepen op die bovenste rail kan zetten en die direct te voeden van onder (niet via de aardlek). Heeft iemand hier een idee van?

O ja, ik de kan de hele kast spanningsvrij maken via een hoofdschakelaar op de wal dus ik kan veilig werken (het is een boot).
groeten -- jaap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9g37vAeJhzVA6S0aWvm_qmFGYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko6YCz4AXi0RfwNgB6TnXmS6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via schjjaap op 16-07-2024 07:53)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
schjjaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:39:

Ik probeer erachter te komen of ik de boel up-to date kan maken zonder de kast te vervangen.

- ik wil de twee groepen met de zonnepanelen elk op een 300ma aardlekautomaat zetten zodat die niet meer via de huidige 30ma schakelaars gaan
- Niet helemaal zeker of dit ook moet maar ik begrijp de je theoretische met de invoer van zonnestroom is de aardlekschakelaars kan overbelasten overbelast raken. Die zou ik dus willen vervangen door twee aardlekautomaten zodat ze zichzelf bechermen.
Dat is heel goed mogelijk.
Nu zijn je groepen zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb5iQ_eNpPTIxQ2ArFG4l9_tTw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/72ecCy12hvPymIb2OmJ0hzez.png?f=user_large

Met de aanschaf van één nieuwe aardlek en één nieuwe hoofschakelaar kan je er dit van maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3JnGVBj0ucOT0KHKmgPFiZhPZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KeglPvbIOYmrrGmamEkBCrmv.png?f=fotoalbum_large

Dan heb je in de toekomst nog ruimte om er twee 16A groepen bij te zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 10:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan ook overstappen naar alamat's, dat zijn groepen automaten met aardlek schakelaar erbij inbegrepen. Zo heeft elke groep dus zijn eigen aardlek en het bespaard ruimte in je kast.

Deze 16A B-Kar aardlekautomaat, bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-85006004

Het nadeel wat ik zelf overigens aan deze automaat heb gemerkt is als ie tript, weet je niet of ie door aardlek of te grote stroom was getripped.

[ Voor 50% gewijzigd door remco_k op 14-07-2024 19:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Dank, yep dat was ook de richting waarin ik dacht. Ben er inmiddels achter dat ik makkelijk twee automaten kan vervangen door alamats met schroefaansluiting onder (die niet in de bus steken) zodat die niet via de huidige aarlek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 12:39

hamsteg

Species 5618

Je hebt weinig ruimte voor uitbreiding dus zal in de huidige kast moeten worden opgelost. 10 installatie automaten op 2 aardlek? Ik ben bang dat je er nog een aardlek bij mag plaatsen of alles vervangen voor alamats, maar dat is ook iets duurder. Zonnepanelen moeten op een 16A B-kar.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 20:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
remco_k schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:39:
Het nadeel wat ik zelf overigens aan deze automaat heb gemerkt is als ie tript, weet je niet of ie door aardlek of te grote stroom was getripped.
Dat kan dus tegenwoordig wel. Bijvoorbeeld deze alamats hebben een klein wit vakje dat wit blijft als je er door overbelasting uit gaat, maar zwart wordt als de aardlek tript. Ik kwam daar toevallig achter nadat ik zo'n automaat had geplaatst (3p) voor mijn laadpaal. Je kunt het testen door op het 'test' knopje te drukken, witte vakje verdwijnt dan, druk je gewoon de automaathendel omlaag dan blijft het witte vakje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 12:03
Ik zou hem maar aanpassen de norm is max 4 groepen op 1 aardlek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
schjjaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:39:

Dat is heel goed mogelijk.
Nu zijn je groepen zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb5iQ_eNpPTIxQ2ArFG4l9_tTw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/72ecCy12hvPymIb2OmJ0hzez.png?f=user_large

Met de aanschaf van één nieuwe aardlek en één nieuwe hoofschakelaar kan je er dit van maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3JnGVBj0ucOT0KHKmgPFiZhPZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KeglPvbIOYmrrGmamEkBCrmv.png?f=fotoalbum_large

Dan heb je in de toekomst nog ruimte om er twee 16A groepen bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Wow, met tekening erbjj zelfs! Maar dat is precies wat ik ook dacht. Ik ga wat spulletjes besstellen!
gr -- Jaap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:20

DjVe

Hatsaflats!

Even een stapje terug.

Je hebt twee PV groepen van elk +/- 10A. Ik zou die beide gewoon op een aardlekautomaat zetten van 16A 30mA. Alleen bij wat grotere transformatorloze (TL) omvormers wordt vanuit de fabrikant voorgeschreven met een 100mA of meer te werken.

Je zou ze beide op zich ook mogen samenvoegen achter een enkele aardlekschakelaar van wederom 30mA (dat zal waarschijnlijk prima gaan).

Wat niet mag is het combineren van groepen achter een 300mA aardlekbeveiliging als er op èèn van doe groepen een wandcontactdoos zit. De NEN1010 schrijft voor dat een wandcontactdoos altijd achter een 30mA aardlekbeveiliging moet zitten.

Dus wat @FredvZ hierboven suggereert is niet handig. In dat geval is het beter om die ene losse 'niet-PV' groep bij een andere aardlekbeveiliging te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eens met @DjVe. Aanvullend
- de opstelling van @FredvZ vereist een ander busboard
- houd rekening met maximaalstroombeveiliging.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Ander busboard is gewoon te bestelen zag ik.

Ik doe zeker alleen de PV groepen achter een 300ma aardlek. Dat is (ervaring) trouwens wel nodig sinds de zonnepanelen geaard zijn... Die groepen zijn alleen voor de PV, daar zit niets anders aan.

Is idd een optie om die PV groepen los van de busbar op twee aardlekautomaten te zetten, en de andere 8 over de twee bestaande aardlekschakelaars te verdelen.. dat is uiteindelijk het minste werk en voldoet voor zover ik kan zien..

@blackd Bedoel je met de maximaalstroombeveiliging het feit dat je met de parallele invoer van PV de aardlekschakelaar zou kunnen overbelasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Busboard kan je los bestellen idd.

Maar zoals @DjVe al zegt, het is niet toegestaan extra afgaande groepen bij te plaatsen op dezelfde aardlekschakelaar. Je kunt de overige twee posities op het busboard dus niet voor reguliere groepen gebruiken.

Wat schrijft de omvormer fabrikant voor qua aardlekschakelaar?
Het zit nu achter 30mA dus het zal wel loslopen maar wanneer je PV samenvoegt achter één aardlekschakelaar kan de gezamenlijke foutstroom net te hoog zijn.
schjjaap schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:02:

@blackd Bedoel je met de maximaalstroombeveiliging het feit dat je met de parallele invoer van PV de aardlekschakelaar zou kunnen overbelasten?
Klopt. Maar hiervoor is wat extra informatie nodig.

Hoe zwaar is de netaansluiting (aan wal)?
Wat is het vermogen van de omvormers (in W, dus niet Wp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Vermogen omvormers is 2x 2500W en de netaansluiting is 1x35A. Omdat ik ook op de wal een aardlek heb (30ma) weet ik dat twee pv groepen op 1 aardlek iig niet goed gaat. De fabrikant schrijft 100ma voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
blackd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:03:
- de opstelling van @FredvZ vereist een ander busboard
Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Omdat ik op basis van de foto in de startpost denk te herkennen dat dit busboard geplaatst is:
ABB Busboard 1-fase, 2 aardlekschakelaars 2-Polig 105252

Terwijl voor jouw oplossing
ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313 benodigd is.
schjjaap schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:30:
Vermogen omvormers is 2x 2500W en de netaansluiting is 1x35A.
Dan zul je de kast moeten beveiligen tegen stromen van 35A (netaansluiting) + 10A PV1 + 10A PV2 = 55A.

Bron: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Opties:
- installatieautomaat 2P 40A tussen de invoeding en bestaande aardlekschakelaars 40A
- bestaande aardlekschakelaars upgraden naar 63A aardlekschakelaars
- bestaande aardlekschakelaars vervangen door 40A aardlekautomaten.

Let daarnaast ook op de bedrading en klemmenstrook (met name vóór de aardlekschakelaars).
schjjaap schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:30:
Omdat ik ook op de wal een aardlek heb (30ma) weet ik dat twee pv groepen op 1 aardlek iig niet goed gaat. De fabrikant schrijft 100ma voor.
Voor de volledigheid; wat gebeurt er nu met de aardlek op de wal? Aanname: deze tript nu vanwege te hoge foutstroom als gevolg van de twee PV installaties?

Want het vervangen van de aardlekschakelaar t.b.v. PV in de groepenkast in de boot lost dat probleem niet op. Je zult de beveiliging van de kabel van wal (=aardlekschakelaar aan wal) naar de boot ook moeten aanpassen.
Heb je een foto van de opstelling aan wal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik had even over het hoofd gezien dat er nog een HVK is. Ik weet niet zeker of een maritime omgeving andere vereisten heeft volgens NEN1010 in het kader 'beschermig tegen schok', maar normaliter hoeft een distributie groep (wat je onderverdeelkast nu is) niet voorzien te worden van een aardlekbeveiliging. Echter kan ik mij in deze omgeving wel voorstellen dat dit een verstandige keuze is (water en mogelijk bungelende kabel).

Anyhow. Dan zou je op de kade een 300mA aardlekbeveiliging kunnen plaatsen en in je verdeelkast met 30 en 100 mA modellen verder kunnen. Dan blijft je selectief qua aardlekbeveiling. Als je in je verdeelkast wil gaan werken met een 300mA (zou ik niet doen), dan kan je aan wal een selectief model 300mA aardlekbeveiliging kunnen plaatsen (te herkennen aan de S met een vierkantje erom).

Dus graag wat meer foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Yep, die aardlek op de wal word binnenkort vervangen, samen met de installatie van een hoofdschakelaar (die er nu niet is). Dat gedeelte ga ik zelf niet doen. Ik wil wel graag weer een aardlek daar, inderdaad voor de 14m lange kabel die de wal met de ark verbind, daar komt inderdaad een 300ma.

Top!. dat vervangen van de aardlekschakelaars voor 40A aardlekautomaten) was ook wat ik had bedacht als oplossing.

Wat is de reden niet voor een 300ma in de verdeelkast te gaan? Alleen het feit dat dan eventueel die op de wal er ook uit gaat en je dus helemaal zonder stroom zit als je geen selectieve aardlekschakelaar op de wal zou plaatsen?

Fototje van de walkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX5QEG3K1x1x_djfxHc5IEZl0HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqXUEs3vVsToYm22dJ7TgCzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
blackd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Omdat ik op basis van de foto in de startpost denk te herkennen dat dit busboard geplaatst is:
ABB Busboard 1-fase, 2 aardlekschakelaars 2-Polig 105252

Terwijl voor jouw oplossing
ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313 benodigd is.
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht te zien dat er al een busboard voor 3 aarleks inzat, maar nu ik nog eens goed naar kijk blijkt dat niet zo te zijn,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je kan best een 300mA aan wal plaatsen en èèn (of twee) 300mA in je verdeler voor de PV groepen, maar dan heb je inderdaad kans dat je voeding naar de verdeler eruit klapt bij (en dat is altijd als je net een weekend weg bent).

Dus plaats dan gewoon een selectief type zoals deze.

Maar ik zou in jou geval gewoon beide omvormers voorzien van 30mA. Dat is echt prima in deze vermogens klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
Even terugkoppeling na alle adviezen. Op de wal is er nu een hoofdschakelaar (laten plaatsen) maar na overleg met de elektricien die dat deed geen aardlek teruggeplaats, dat was niet nodig.

Ik heb zelf de verdeelkast aangepast:
- hoofdschakelaar in de verdeelkast (dan hoef ik niet naar buiten)
- de twee automaten waar de PV aan zat verwijderd en vervangen door twee 300ma alamat. Die staan niet op de busbar maar rechtstreeks op het verdeelblok onderin de kast
- positie van de nieuwe twee iets opschoven. Daardoor heb ik nu per 30 ma aardlek 4 groepen en daarnaast twee aparte alamats voor de zonnepanelen

BInnenkort vervang ik nog de twee 30ma aardlekschakelaar door twee 40A 30ma alamats en dan is het weel weer goed zo denk ik.

Bedankt voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@schjjaap Je hebt nu toch al 2 30mA 40A aardlekschakelaars?

Je zou nu 35 (hoofdschakelaar)+21A (zonnepanelen) door je installatie kunnen krijgen. Dat kan je afzekeren met een 40A automaat die voor de aardlekschakelaars komt, of je kunt die aardlekschakelaars vervangen door 63A versies. Moet je waarschijnlijk wel je bedrading naar de aardlekschakelaars verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Je hebt gelijk een 40a automaat erbij is een een voordeliger optie dan die aardlekschakelaars verbang en maar wel wat meer werk aan de bedrading en meer ruimtegebruik in de kast.

Bedrading is nu 6mm2 voor zover ik het kan zien. Ik denk er nog even over.
Pagina: 1