Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 21:42
Voor onze nieuwe woning ben ik opzoek naar een geschikt systeem om de verwarming te bedienen.

Situatie
Begane grond heeft vloerverwarming met 13 groepen.
1e verdieping heeft 4 radiatoren
Zo ver ik kan zien zit er nergens een zoneklep/2-wegklep.
Intergas Kompact HRE cv ketel.

Nu is het niet noodzakelijk om iedere groep apart te kunnen aansturen maar zou wel fijn zijn als bijv het kantoor, woonkamer en de slaapkamer apart zijn aan te sturen.

In onze oude woning maakte ik gebruik van Tado en dat werkte naar behoren, echter was de vloerverwarming daar bijverwarming met slechts 3 groepen. Nu lees ik wel over de nieuwe Tado X, maar zie niet direct terug hoe hiermee de vloervewarming te bedienen. 13 knoppen op de verdeler lijkt mij ook heftig. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Redbaard op 14-07-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke temperatuursverschillen verwacht je te maken, en hoe snel wil je het weer op kunnen warmen?
Afhankelijk van de opbouw van de vloer en muren zul je op veel hogere temperatuur moeten gaan stoken om enigszins comfort te houden tijdens het opstoken. Dit kost je een beetje gasketelrendement (mocht je een warmtepomp krijgen scheelt het meer) en als de buitenmuur goed geïsoleerd is is de lagere warmtevraag die je er mee realiseert erg beperkt.

Om actuators te besparen en rustiger regelgedrag te krijgen kun je er voor kiezen om ruimtes maar gedeeltelijk na te regelen, bijvoorbeeld door de groepen van de badkamer en/of langs de wanden in de woonkamer altijd open te laten. Maar qua principe is het inderdaad een actuator op elke groep die je wil regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
De isolatie van de woning kan beter. Het is een huis uit 1979 en we moeten het glas nog vervangen. Als ik thuis werk ben ik alleen en zit ik in mijn kantoortje. Vind het op dat moment niet nodig om de rest van het huis te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
Wil je uberhaupt de bovenverdieping verwarmen? Want als je enkel beneden verwarmt scheelt het al een slok op een borrel.

Vloerverwarming is over het algemeen "wat trager". Daardoor zal je wat minder met nachtverlaging werken, en is isolatie dus belangrijker. Hoe goed zijn je vloer, muren en dak geisoleerd? Want ramen zijn belangrijk, maar niet het enige. (heb je dubbelglas of enkel glas? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
We hebben dubbel glas, volgens mij geen hr. Muren weet ik niet zo goed. Voor onze kinderen is het wel fijn als we ook boven verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[b]Redbaard in "Slim verwarmingssysteem met vloerverwarming"... 13 knoppen op de verdeler lijkt mij ook heftig. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.
Zo heftig is dat niet. Ik heb hier in huis 10 regelkleppen op de verdeler die in 6 groepen zijn verdeeld en dus aangestuurd worden door 6 kamerthermostaten.
Je sluit dan de regelkleppen voor één ruimte met meerdere lussen (vaak woonkamer/badkamer) parallel aan een stuurt deze met één thermostaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Prisma16 op 14-07-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Prisma16 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:25:
[...]
Zo heftig is dat niet. Ik heb hier in huis 10 regelkleppen op de verdeler die in 6 groepen zijn verdeeld en dus aangestuurd worden door 6 kamerthermostaten.
Je sluit dan de regelkleppen voor één ruimte met meerdere lussen (vaak woonkamer/badkamer) parallel aan een stuurt deze met één thermostaat.
Heb je een foto? En welk systeem gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Redbaard schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Heb je een foto? En welk systeem gebruik je hiervoor?
Ik heb een systeem van Watts, maar andere merken als Honeywell en Danfoss hebben ook zoiets

https://www.watts-klimaat...ad-systeem-24-v-verwarmen

https://www.cv-compleet.nl/Zoneregeling-voor-vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifr9kXHr-hENi82oHYsRhGWgfJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAloaTl8UA5G1PUFva69PfI9.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1