10 nieuwe autoaccus 12V 80Ah ombouwen thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detimil
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 13:43
Is er een systeem en is het überhaupt mogelijk om 10x 12V 80 Ah autoaccu's in te zetten als slimme thuisaccu? Opladen bij overcapaciteit van zonnepanelen.

Ik heb ze wel eens vaker over...

Update:

Het zijn VRLA accu's. En ik mag ze niet verkopen. Allen eigen gebruik en daarna recyclen met afvoerbon. Het zou niet in huis komen maar in een vrijstaand schuurtje in de tuin 10 meter verderop.

[ Voor 37% gewijzigd door Detimil op 14-07-2024 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Detimil schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
Is er een systeem en is het überhaupt mogelijk om 10x 12V 80 Ah autoaccu's in te zetten als slimme thuisaccu? Opladen bij overcapaciteit van zonnepanelen.

Ik heb ze wel eens vaker over...
Start accus zijn niet geschikt om leeg te trekken, dan moet je naar tractie accus of agm accus toe.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:12
Mijn accu in de camper is ontploft, bij overbelasting komt bij een loodaccu knalgas vrij en dat is explosief. Het antwoord is dus gewoon nee, niet doen!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Als je ze echt 'over' hebt dan kan je ze misbruiken maar zoals @Makrolon kunnen startaccu's niet goed tegen flink ontladen worden. Het is voor jou een kosten/baten verhaal. Kosten die accu's je niks en kan je niet voor meer verkopen dan kan je er misschien een paar kWh mee sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
technopeuter schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:31:
Mijn accu in de camper is ontploft, bij overbelasting komt bij een loodaccu knalgas vrij en dat is explosief. Het antwoord is dus gewoon nee, niet doen!
Absoluut alle over- en onderbeladingsmaatregelen moet je wel nemen ja, net als ventilatie van de accuruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:38
Accu's moeten exact gelijke spanning hebben, anders een balancer gebruiken, maar ik denk dat de spanningen te ver uiteen liggen om ze deze te kunnen gebruiken.
lees dit (leerzame filmpjes): https://off-grid-garage.com/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:58
Als je ze vaker over hebt, zou ik ze gewoon inruilen tegen cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
Deze accu's zijn gemaakt om kortstondig een hele hoge stroom te leveren om te strarten, een thuisaccu moet juist heel goed kunnen tegen lang en ver ontladen en dan weer opladen en dat keer op keer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detimil
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 13:43
Bedankt voor jullie reacties.

Update:

Het zijn VRLA accu's. En ik mag ze niet verkopen. Allen eigen gebruik en daarna recyclen met afvoerbon. Het zou niet in huis komen maar in een vrijstaand schuurtje in de tuin 10 meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De meeste VRLA accu's gaan snel stuk als je ze diep ontlaadt tenzij het echte deep-cycle accu's zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Om wat te spelen met pieken kan het dan misschien wel aardig uitkomen. Probeer eens uit te zoeken of je beter de lading op 50% of bijvoorbeeld 25% minimaal moet instellen.

Maritieme/deep-cycle/tractieaccu's zijn echt gemaakt om van 100 naar 5% ontladen te worden en dan weer opladen. Als jij mikt op pieken (piekjes) opvangen kan dan je misschien prima terecht. IPV 12x80x10 = 10kWh zou je dan bijvoorbeeld 6kWh moeten aanhouden.
Pagina: 1