2 gescheiden VLAN's internet 1 gedeeld voor TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Wij hebben een aanleunwoning gecreëerd bij ons thuis en hiermee wil ik graag mijn internetverbinding en tv delen. We hebbem Delta als glasvezel provider (genexis platinum 7840 modem).

Mijn idee is als volgt:

1 VLAN voor het delen van de verbinding voor televisie.

2 gescheiden VLAN'S voor de internet verbinding.

Dit laatste met name om te voorkomen dat we elkaars Smarthome apparatuur zien / bedienen.

Ik heb een aantal switches van net gear (GS108E), die vlans supporten, maar wat heb ik nu nodig om dit goed op te zetten? En hoe doe ik dat?

Voor wifi heb ik 5 stuks tp link deco ac1300.

Heb ik een router / firewall welke Ik de dhcp laat regelen ipv de genexis glasvezel modem, waarop ik de VLAN's kan inrichten? Tips voor hardware welke dit ondersteund, die nog enigszins betaalbaar is zijn erg welkom, ik vind 't last te beoordelen waar ik op moet letten.

Verder hebben we een 1000mbit verbinding en wordt er veelvuldig gestreamed, thuisgewerkt en gedownload.

Beste antwoord (via lredev op 05-09-2024 23:23)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
Beetje oud topic maar ik zou het zo maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djaDcifTD-7hx3cwGO1hrXJRSu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Thj8PI6N6ibKYkxd9UuWsINR.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Je hebt een router nodig die VLANs ondersteunt.
En je moet een diagram maken voor jezelf zodat je een goed overzicht krijgt van hoe het netwerk eruit komt te zien.

Zie deze PDF
https://www.grc.com/sn/files/Ubiquiti_Home_Network.pdf
Waarin iemand zich heeft uitgeleefd met een EdgeRouterX.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zorg er ook voor dat er goede firewall functionaliteit is. Soms wil je bijvoorbeeld wel je printer of chromecast delen over de VLAN’s :)

Ik gebruik hier zelf een Unifi Cloud Gateway Ultra voor.

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 14-07-2024 09:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:58
Je kunt een router die vlan's support gebruiken maar dat is niet perse noodzakelijk.

Het opdelen in vlan's kun je ook door een switch die vlan's ondersteund laten doen.
Je moet dan wel voor elk vlan een dhcp server inzetten of een dhcp server gebruiken die met vlan's overweg kan en meerder pools kan maken.

Je kunt ook een goedkope router zoals een hex mini gebruiken en simpelweg daar een ander subnet mee maken voor die aanleun woning.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
2 VLAN's voor internet betekent ook (minimaal) 2 SSID's. Volgens mij ondersteunt TP-Link Deco dat niet.

De meest eenvoudige oplossing is VLAN's vergeten en het volgende doen:

Wifi op de Genexis uitschakelen
2x UTP van de Genexis naar de reguliere woning.
2x UTP van de Genexis naar de aanleuningwoning

In de reguliere woning:
1x UTP direct op je tv ontvanger
1x UTP op een router met WIFI (Configureer hier SSID 'abc')

In de aanleuning woning:
1x UTP direct op je tv ontvanger
1x UTP op een router met WIFI (Configureer hier SSID 'xyz')

Je TP-Link Deco's kan je verdelen als nodig over de twee de twee SSID's om voor elk SSID goede dekking te krijgen op de plekken waar het nodig is.

Hiervoor hoef je alleen twee wifi routers (en wat UTP-kabels om de boel te verbinden) aan te schaffen.

Goed om te weten, deze oplossing is alleen nuttig als:
- Je beide wifi's strikt gescheiden wil gebruiken
(als je van de ene naar de andere woning loopt schakel je dus over naar de andere wifi)
- Je absoluut geen apparaten wil delen tussen beide woningen (zoals een printer)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je de hele setup en onderhoud/ monitoring simpel wilt houden en tevens goede wifi overal kies dan een merk voor je router switches en AP. Je wilt namelijk niet dat je wifi elkaar gaat dwarszitten en gezien je vraag is netwerken ook niet je hobby. Unifi biedt echt een prima oplossing die goed genoeg voor thuis is. Perfect is het niet. Voordeel is vooral dat het veel makkelijker te managen en te configureren is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Wat een vreemd advies. Je kunt wel duizend utps trekken, maar die komen op dezelfde switch van de router samen en vormen zo alsnog 1 netwerk.

De enige optie is een andere router kopen en installeren waarom je een vlan per poort (of over de switches naar de aanleunwoning) kun sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Je hebt een router nodig die met vlans om kan gaan en meerdere dhcp servers kan opzetten. Bekend (maar inmiddels wel oud) is de edge router lijn van ubiquiti of bijvoorbeeld mikrotik. Of als je wat meer de tweaker richting op wil en nog hardware hebt liggen opensense of pfsense.
Er dienen dan ook de nodige firewall regels opgezet te worden. Bijvoorbeeld bij de Edge router betekent VLAN’s niet perse gescheiden netwerken.
Kan die modem van delta in bridge mode of lan je de glasvezel direct in je eigen apparatuur stoppen bij Delta? Dat maakt het een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Kasper1985 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:33:
Bekend (maar inmiddels wel oud) is de edge router lijn van ubiquiti
De Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra is dit jaar uitgekomen dus niet echt oud en voldoet ook prima (en ook een stuk goedkoper). Heb je meteen een controller voor unifi accesspoints.

Die deco's gaan sowieso niet helpen in deze case.

En verder gaan we nu in herhaling vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:43
Misschien denk ik te simpel maar 1 kabel voor je eigen huis met daarachter een router (eventueel met wifi) en een kabel naar de aanleun woning met daar achter een router (eventueel met wifi) en dan zijn je beide netwerken toch ook gescheiden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djaDcifTD-7hx3cwGO1hrXJRSu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Thj8PI6N6ibKYkxd9UuWsINR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
jongetje schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:07:

Wat een vreemd advies. Je kunt wel duizend utps trekken, maar die komen op dezelfde switch van de router samen en vormen zo alsnog 1 netwerk.
De tv ontvangers en de WAN-poorten van de twee routers hangen idd in hetzelfde netwerk. Wat imho veilig genoeg is. De overige devices hangen in het LAN achter de twee routers en kunnen de devices in het andere netwerk niet zien.
De enige optie is een andere router kopen en installeren waarom je een vlan per poort (of over de switches naar de aanleunwoning) kun sturen.
Dat is ook een mogelijkheid, maar niet iedereen is een Tweaker die de router van zijn provider wil vervangen of met VLAN’s aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Kasper1985 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:33:
Kan die modem van delta in bridge mode of lan je de glasvezel direct in je eigen apparatuur stoppen bij Delta? Dat maakt het een stuk makkelijker
Makkelijker is hier wel erg relatief.

Je moet dan wel aanzienlijk meer instellen op je router, moet je maar net zinnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
jongetje schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:48:
Die deco's gaan sowieso niet helpen in deze case.
Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
FredvZ schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je dat denkt.
Omdat je er geen aparte vlans met een eigen ssid op kunt configureren.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Ora et Labora schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:27:
[Afbeelding]
Dit is inderdaad hoe ik het graag wilde. Waar ik niet zomaar uitkom is welke router ik hiervoor kan gebruiken en of ik dat kan combineren met de bestaande glasmodem.

Mijn gedachte was dan een losse deco in de aanleunwoning zijn eigen wifinetwerkje laten hebben

Hoe ik het nu heb opgelost is eigenlijk heel simpel en werkt prima voor nu:

Standaard glasmodem/router, managed switch in ons huis met oa kabels naar versterker, tv, tvontvanger en de hoofddeco. Daarnaast kabel naar de aanleunwoning waar ook een deco staat. Enige wat zij bekabeld hebben aangesloten is de tv-ontvanger, de rest doen ze via wifi.

De deco's hebben de standaard wifi (die gebruiken wij) en een gastnetwerk, wat ik hernoemd heb voor de aardigheid wat zij gebruiken. Deco isoleert de apparaten in het gastnetwerk van de rest. Omdat ze alles via wifi doen werkt dat prima vooralsnog.

Nog steeds zou ik liever het netjes doen zoals voorgestelde tekening, maar dan moet ik me meer verdiepen in welke glasgeschikte (XGS-PON) modem/router ik hiervoor moet hebben en hoe deze te configureren, maar goed de urgentie hiervoor is voorlopig even eraf.

Ik krijg wel van delta een ander modem omdat we de verbinding naar 2gbit hebben opgewaardeerd. Er komt nu een nokia ( Nokia XS-2426G-B) ipv de genexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
lredev schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:31:
[...]

Dit is inderdaad hoe ik het graag wilde. Waar ik niet zomaar uitkom is welke router ik hiervoor kan gebruiken en of ik dat kan combineren met de bestaande glasmodem.

Mijn gedachte was dan een losse deco in de aanleunwoning zijn eigen wifinetwerkje laten hebben

Hoe ik het nu heb opgelost is eigenlijk heel simpel en werkt prima voor nu:

Standaard glasmodem/router, managed switch in ons huis met oa kabels naar versterker, tv, tvontvanger en de hoofddeco. Daarnaast kabel naar de aanleunwoning waar ook een deco staat. Enige wat zij bekabeld hebben aangesloten is de tv-ontvanger, de rest doen ze via wifi.

De deco's hebben de standaard wifi (die gebruiken wij) en een gastnetwerk, wat ik hernoemd heb voor de aardigheid wat zij gebruiken. Deco isoleert de apparaten in het gastnetwerk van de rest. Omdat ze alles via wifi doen werkt dat prima vooralsnog.

Nog steeds zou ik liever het netjes doen zoals voorgestelde tekening, maar dan moet ik me meer verdiepen in welke glasgeschikte (XGS-PON) modem/router ik hiervoor moet hebben en hoe deze te configureren, maar goed de urgentie hiervoor is voorlopig even eraf.

Ik krijg wel van delta een ander modem omdat we de verbinding naar 2gbit hebben opgewaardeerd. Er komt nu een nokia ( Nokia XS-2426G-B) ipv de genexis.
Je zou dat met een Draytek kunnen doen of een Unify of eigenlijk elke router die VLAN-s ondersteund of ziet het topic [Delta glasvezel] Eigen router installeren als je de router van Delta wil vervangen.
Persoonlijk zou ik gewoon dubbel NAT gebruiken, vertraging is niet merkbaar en gewoon een eigen router aansluiten achter de modem van Delta in uiteraard een ander LAN-subnet.

Maar let wel dat je dan ook 2 hoofd-deco's nodig hebt. Volgens mij is het niet mogelijk om op 1 set meerdere SSID's te configureren in verschillende VLANS.
De aanleunwoning krijgt dan dus een eigen hoofd-deco in een apart VLAN en jouw huis ook.

Pagina: 1