Wat is meer waard, meer m2's of extra slaapkamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-07 15:58
Hi allemaal,

Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning in Amsterdam en kreeg de keuze tussen een 1-slaapkamerappartement (74m²) en een 2-slaapkamerappartement (63m²). Beide hebben dezelfde prijs. Het appartement met 1 slaapkamer heeft echter minder privacy, gezien er een ander appartementencomplex tegenover komt te staan met een afstand van 13 meter. De extra slaapkamer in het 2-slaapkamerappartement is 7m² groot. Ik hoor van meerdere mensen dat een extra slaapkamer de waarde van een woning kan verhogen, maar gezien het verschil van 11m² vroeg ik me af wat jullie mening is.

Ik ben 30 jaar en single, en ik heb momenteel nog geen plannen om kinderen te krijgen maar sta hier wel voor open in de toekomst. Het appartement is over 3 jaar klaar.

Wat is financieel gezien uiteindelijk meer waard?

Ter illustratie:

1-slaapkamer appartement 74m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_Gdvwd8TqJMkcjQ4JZ-yohOJQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71AKQw0EJSj7KY4RcppZ7kg1.png?f=fotoalbum_large

2-slaapkamer appartement 63m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWzZiAtxCLf3xm1wISWTw0J0fZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9lBqBh82NT2fty8NnyD5Doi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door maytje op 13-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Dit is vooral een persoonlijke vraag, niet iets waar anderen voor jou antwoord op kunnen geven. De één zal een extra kamer willen/nodig hebben, de ander heeft liever meer ruimte in minder kamers.

Met één kanttekening: van een groter huis kan je meer maken dan van een kleiner huis :P Dus zelf zou ik neigen naar de 74m2.

Wat vind jij belangrijk(er)?

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 13-07-2024 22:11 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook privacy, ben je een balkon zitter of zit je altijd binnen met de gordijnen dicht.. allemaal te persoonlijk om voor jou eem antwoord te geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
Voordeel van de indeling van het 2 slaapkamer appartement is dat de deur naar de slaapkamers allemaal vanuit de hal geopend worden, ipv vanuit de woonkamer.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Die extra vierkante meters zijn erg relatief. Zover ik kan zien is dat vooral extra hal, daar kun je natuurlijk niet echt iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
Hahn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:09:
Dit is vooral een persoonlijke vraag, niet iets waar anderen voor jou antwoord op kunnen geven. De één zal een extra kamer willen/nodig hebben, de ander heeft liever meer ruimte in minder kamers.

Met één kanttekening: van een groter huis kan je meer maken dan van een kleiner huis :P Dus zelf zou ik neigen naar de 74m2.

Wat vind jij belangrijk(er)?
Dat begrijp ik! Wellicht is mijn topic titel niet duidelijk genoeg. Mijn vraag is eigenlijk:

Wat is financieel gezien uiteindelijk meer waard? Als we enkel naar het financiële plaatje gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door maytje op 13-07-2024 22:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Tweede slaapkamer kan natuurlijk ook bijvoorbeeld als werkkamer of hobbykamer worden gebruikt. Niet alleen bij een kinderwens interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, koop je het als investering of voor wonen? De markt is nooit te voorspellen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maytje
gambieter schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:17:
Tja, koop je het als investering of voor wonen? De markt is nooit te voorspellen.
Om er te wonen: aangezien ik mijn eigen toekomst niet kan voorspellen, weet ik niet of ik dan een partner en kinderen zou hebben. Mocht de extra 11m² financieel gezien meer opbrengen, dan zou dit mij erg helpen als ik later kinderen krijg en een eengezinswoning wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Normaal zou ik zeggen vierkante meters, al is een tweede slaapkamer wel potentieel handig, Het getalletje op Funda als je hem gaat verkopen is wel een voordeel als het hoger is, echter zoals @Croga schreef, flink wat van die vierkante meters zijn niet echt heel zinvol gebruikt. En een trap als ingang zal ook niet waardeverhogend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:43
Een extra kamer levert in mijn beleving veel meer woongenot op. In een wat rustigere markt lijkt mij een woning met een extra kamer ook interessanter voor een koper maar ja voordat we in een rustige markt komen …

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maytje schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:22:
Om er te wonen: aangezien ik mijn eigen toekomst niet kan voorspellen, weet ik niet of ik dan een partner en kinderen zou hebben. Mocht de extra 11m² financieel gezien meer opbrengen, dan zou dit mij erg helpen als ik later kinderen krijg en een eengezinswoning wil kopen.
Een extra kamer geeft je een grotere groep potentiele kopers.

Maar er zijn zoveel meer factoren, welke verdieping, buren, uitzicht etc. Ik wil geen bovenburen dus ik vind beiden niet interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 13-07-2024 22:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het grotere appartement heeft veel loze ruimte in de hal en slaapkamer.

Ook onhandig: Als je vanuit je bed naar de wc wil moet je door de woonkamer. Leuk als je samenwoont en je partner heeft nog vrienden over de vloer maar jij lag al in bed maar moet toch naar de wc.

Een extra kamer is ook handig als kantoor, logeerkamer, rommelhok en evt later als babykamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Van het grotere huis kan je de deur van slaapkamer naar de gang verplaatsen, slaapkamer in 2 splitsen (en een nieuwe deur in de huiskamer maken). Dan heb je in ieder geval 1 slaapkamer die niet via de huiskamer naar de wc/douche kan én je hebt 2 slaapkamers (lees: 1 slaapkamer en een werkkamer/berging/whatever) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 20:22
Een extra kamer is perfect voor thuiswerken. Ik ben verhuisd van een heel kleine 3-kamerwoning naar een grotere 2-kamerwoning (nog steeds kleiner dan die 3-kamerwoning van jou)

Nu moet ik thuiswerken in de woonkamer, terwijl ik die kamer liever met vrije tijd associeer dan met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Extra kamer, zeker ten opzichte van de indeling van het een kamer appartement.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Ik zou zelf absoluut voor een extra kamer kiezen. Dit heb ik met mijn partner ook gedaan toen we samen gingen wonen en dat was het absoluut waard. Wij hebben bijna 20.000 euro meer betaald voor 14m² minder. Indeling, maar ook het aantal kamers is voor ons vele malen belangrijker dan meer meters. Onze huidige slaapkamer is bijvoorbeeld 3m² groter dan eerst en dat merken we amper. Die meters heb je dan niet echt nodig.

Daarnaast zie ik dat die woning van 74m² een extra trap heeft. Dat lijkt me enorm onhandig met je boodschappen en al helemaal wanneer je een kind hebt of minder valide bent. Allemaal redenen voor een ander om het niet te kopen.

Voor ieder stel dat kinderen wil is een appartement met een extra kamer ideaal. En voor thuiswerkers en sommige hobbies is het ook handig.

Andere factoren zoals uitzicht en ligging reken ik even niet mee. Sommige mensen willen graag op het zuiden wonen, of veel licht hebben. Dan is een raam op het noorden minder prettig. Bij die van 63m² heb je ook meer lichtinval zo te zien en zit je niet met je balkon aan buren vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Oh en de badkamer van het kleine appartement lijkt ruimer en de hal van de grote is waardeloos. Mijn keuze staat al vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De extra ruimte in het grotere appartement lijkt te komen van een dakterras? Veel loze ruimte voor een trap en wat al gezegd is, een extra kamer is handig voor thuiswerken/hobby. Bovendien is de badkamer groter. In dit gevan een no-brainer voor mij.

/edit: wat financieel beter is weet ik niet, ik ben geen makelaar. Maar aangezien de 2 appartementen even duur zijn, lijkt het wel duidelijk dat een extra kamer/betere layout meer waard is dan extra ruimte.

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 13-07-2024 23:19 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
zonoskar schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:17:
De extra ruimte in het grotere appartement lijkt te komen van een dakterras?
Ik moest ook even kijken wat dat nou was, maar het pijltje geeft volgens mij aan dat dat de voordeur/ingang is, en dat je dus een klein halletje hebt en dan de trap naar de rest van het huis.

Qua buiten is er alleen een balkon, die aan de slaapkamer grenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Je moet naar de m2 van de woonkamer kijken. Dan is het verschil nog geen 5 m2 vs een extra kamer van bijna 7m2.

De rest is veel loze ruimte en een klote trap.

Zoals eerder aangegeven is het wel belangrijk of een van die opties boven buren of “meer” buren geven. Geen idee of dit hetzelfde gebouw is, want dan speelt hoe dit geheel gebouwd wordt ook nog een rol? Maar hoe minder buren hoe beter.

Als ik zou moeten kiezen:
1e keuze: Welke is beste situatie met m.b.t. buren.
2e keuze: je 2e optie met 2 slaapkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door EiT op 13-07-2024 23:22 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
View en locatie is niet te onderschatten en ook flink waardebepalend. Een flat die op 15 meter er tegenover staat zou mij in ieder geval tegen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:30
Hahn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:41:
Van het grotere huis kan je de deur van slaapkamer naar de gang verplaatsen, slaapkamer in 2 splitsen (en een nieuwe deur in de huiskamer maken). Dan heb je in ieder geval 1 slaapkamer die niet via de huiskamer naar de wc/douche kan én je hebt 2 slaapkamers (lees: 1 slaapkamer en een werkkamer/berging/whatever) :P
Dit was ook mijn eerste redenatie. Maar gezien je daglicht mist in de helft van de gesplitste ruimte is dit helaas geen officiële verblijfsruimte meer. Voor jezelf prima, maar voor verkoop telt het niet als kamer... Tevens moet je dan voor ventilatie zorgen.

Indeling van grotere appartement is ruk. Je kan wellicht de gang als werkruimte gebruiken, maar een echte 2e kamer is niet te creëren.

Daarom is de kleine (ookal ben ik normaal voor meer m2) beter.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou voor de twee slaapkamer gaan, ook omdat de indeling beter is van het huis. Ook verkoopt een twee slaapkamer veel beter dan 1 slaapkamer, je kan nooit meer één slaapkamer erbij krijgen. Ook het voordeel dat je geen trap hebt.
Badkamer is praktischer in het grotere appartement en ook je WC is beter bereikbaar vanuit de slaapkamer.
Bij het balkon is het lekker dan je vanuit 3 ruimtes het balkon kan benaderen, ook met "ventilatie" is dat fijn.
Ook kan je in het bergingshok tenminste meer "opslaan" mocht je dat willen. Er is ook een rechte muur in plaats van de hoek.

Bij de één slaapkamer heb je "verloren ruimte" in de hal als je binnenkomt.

[ Voor 58% gewijzigd door itsalex op 13-07-2024 23:29 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Cyriel85 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Dit was ook mijn eerste redenatie. Maar gezien je daglicht mist in de helft van de gesplitste ruimte is dit helaas geen officiële verblijfsruimte meer. Voor jezelf prima, maar voor verkoop telt het niet als kamer... Tevens moet je dan voor ventilatie zorgen.
Ah, goed punt, ik had niet gekeken naar waar de ramen zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Toen ik het topic opende wilde ik meer m2's zeggen, maar de indeling van de kleinere is hier domweg veel fijner, je kunt inderdaad een prima werkkamer of hobby/gamekamer maken met buitenlicht, balkonnetje om even te chillen.

Anders zit je altijd in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:32
Als je kijkt naar de hal, dan zie je dat bij de ene er een grote grijze blok zit. Dat is dus niet ruimte in je appartement, maar "loze" ruimte met een muur eromheen. Je hebt dus naast de trap een klein beetje ruimte om een buro neer te zetten en verder een grote muur waar je continu omheen moet lopen.

Dan heeft die ook nog een kleinere badkamer.
En een trap bij de voordeur.
Dan maar die kleinere appartement, die is iets praktischer.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:34

servies

Veni Vidi Servici

Wat mij ook opvalt aan de tekeningen is dat ze er blijkbaar vanuit gaan dat een bed met een lengte minder dan 1.90m hebt... Een tafel voor 3 personen naast elkaar is wel iets langer dan 1.60m...
Allemaal lekker optimistisch getekend.
En dan ook nog eens de hoofdprijs betalen voor een woning waar je over een aantal jaren alleen met een bootje kunt komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:57

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind ze geen van beide erg lekker ingedeeld met behoorlijk veel 'loze' ruimte, erg weinig ramen en een naar verhouding vrij smalle woonkamer. Maar goed, als ik dan toch moet kiezen dan ga ik voor de kleinere, en niet per se vanwege die tweede slaapkamer, want die zou ik er misschien zelfs uit slopen. Maar wel vanwege die rottige trap in de grootste en de badkamer zit in de kleinste op een veel betere plek in de buurt van de slaapkamer.

Vergelijk voor de gein eens met zoiets, ook niet perfect want geen balkon en geen washok, maar met een vergelijkbaar aantal m2 oogt het toch een stukje ruimtelijker:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/193/815/927_2160.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Zonder de plattegronden zou ik voor de meeste m2 gaan. Mara met de plattegronden is het 2 slaapkamer appartement waardevoller. Alles is daarin beter.
2 slaapkamers met een raam
De trap naar het nutteloze hokje kost enkel ruimte.
De badkamer bij de 2 slaapkamer variant is ook beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 23:37
Buiten de vraag welk appartement prettiger is voor je (dat hangt erg af van je persoonlijke wensen en situatie): Het antwoord op je centrale vraag
maytje schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:07:
[...]
Wat is financieel gezien uiteindelijk meer waard?
[...]
geef je eigenlijk zelf al:
maytje schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:07:
[...]Beide hebben dezelfde prijs. [...]
Klaarblijkelijk schat een makelaar in dat 'ie voor beide appartementen evenveel kan vragen. Ik zie geen reden waarom die inschatting over een paar jaar anders zou zijn: De huizenprijzen kunnen gaan stijgen of dalen, maar de onderlinge verhoudingen in prijzen zijn relatief stabiel. Twee huizen die nu even duur zijn, zullen dus in grote lijnen over een paar jaar nog steeds even duur zijn. (Buiten de invloed van belabberd onderhoud, onhandige verbouwkeuzes etc. etc., maar die keuzes kan je in beide appartementen maken, dus dat heeft hier ook geen invloed)

Ik zou me dus niet al te druk maken over de mogelijke verkoopwaarde wanneer je moet kiezen tussen deze twee appartementen en puur kijken naar je eigen woongenot de komende jaren (en daarbij zijn er in dit topic al een aantal zinnige hints voorbij gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:23

Crazy D

I think we should take a look.

Wat anderen ook a zeggen. Waar zitten die extra meters? Zo te zien niet direct in de bruikbare ruimte van je huis. Ja, een ruimte gang is prettig thuiskomen maar het zijn loze meters. Woonkamer lijkt niet heel veel af te wijken, en een slaapkamer met 3 meter extra, ach, boeien. De voordelen van een extra slaapkamer (van werk/hobbykamer naar kinderkamer naar logeerkamer) zijn wat mij betreft absoluut groter dan een ruimere gang. Dus enkel op basis daarvan zou ik kiezen voor de extra kamer.

Maar uh oplevering over 3 jaar? Ik zou hier nevernooit aan beginnen! Tegen de tijd dat je dat appartement opgeleverd krijgt, ben je ruim 3 jaar verder. Dude in die tijd kun je getrouwd zijn en kinderen hebben... Ik zou al nooit gaan beginnen aan iets dat over zoveel jaar pas opgeleverd wordt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:08:
Maar uh oplevering over 3 jaar? Ik zou hier nevernooit aan beginnen! Tegen de tijd dat je dat appartement opgeleverd krijgt, ben je ruim 3 jaar verder. Dude in die tijd kun je getrouwd zijn en kinderen hebben... Ik zou al nooit gaan beginnen aan iets dat over zoveel jaar pas opgeleverd wordt.
Kunnen de meningen ook over verschillen. Ik heb zelf ook 3 jaar op mijn nieuwbouw woning gewacht. Of althans, gewacht in die zin dat ik in de tussentijd gewoon in een huurwoning zat en daar ook prima woonde. Ja, je hebt wel een periode dubbele lasten maar als je dat kan dragen weet je in ieder geval wel dat je over 3 jaar een splinternieuwe woning hebt, met prijzen die je dan al besproken hebt. 3 jaar later is alles weer duurder geworden maar dan heb je dus nog het voordeel van de prijzen van 3 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maytje
Crazy D schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:08:
Wat anderen ook a zeggen. Waar zitten die extra meters? Zo te zien niet direct in de bruikbare ruimte van je huis. Ja, een ruimte gang is prettig thuiskomen maar het zijn loze meters. Woonkamer lijkt niet heel veel af te wijken, en een slaapkamer met 3 meter extra, ach, boeien. De voordelen van een extra slaapkamer (van werk/hobbykamer naar kinderkamer naar logeerkamer) zijn wat mij betreft absoluut groter dan een ruimere gang. Dus enkel op basis daarvan zou ik kiezen voor de extra kamer.

Ik ben het ermee eens dat een extra slaapkamer uiteindelijk meer waard zal zijn. De loze ruimte betekent ook dat ik uiteindelijk belasting over de extra m² moet betalen en ook nog eens extra VvE-bijdragen.

Wat betreft de opleveringstijd van drie jaar, meningen verschillen hierover, maar het is duidelijk dat het in Amsterdam lastig voor mij zal zijn om een woning van 63m² of 74m² met een hoog energielabel te kopen. Ik zou waarschijnlijk moeten kijken naar een woning van 40m²-55m² (afhankelijk van de locatie), waar ik dan ook nog flink op moet overbieden en rond de 400.000 euro moet bieden. En dan heb ik de woning nog niet eens gerenoveerd en heeft deze waarschijnlijk een laag energielabel, waardoor ik energiebesparende maatregelen zou moeten nemen.

Ik heb zelfs een berekening gemaakt, en als ik blijf wonen waar ik nu woon en nog drie jaar blijf huren met dubbele woonlasten, kom ik uiteindelijk voordeliger uit met een beter woongenot. Uiteindelijk geef ik dan evenveel uit aan mijn woning, maar eindig ik met een nieuwer en groter appartement. Momenteel woon ik alleen in een appartement van 71m² in de Rivierenbuurt in Amsterdam. Met de gekte op de woningmarkt in Amsterdam is het namelijk erg lastig om een geschikte woning te vinden zonder enorme kosten en complicaties. Ik ben erg dankbaar dat ik dit in mijn eentje kan betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door maytje op 14-07-2024 10:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maytje
MeTooPV schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:32:
Zonder de plattegronden zou ik voor de meeste m2 gaan. Mara met de plattegronden is het 2 slaapkamer appartement waardevoller. Alles is daarin beter.
2 slaapkamers met een raam
De trap naar het nutteloze hokje kost enkel ruimte.
De badkamer bij de 2 slaapkamer variant is ook beter.
Na alle comments gelezen te hebben dat ik dat je inderdaad gelijk hebt! Ik ga voor de 63m2 appartement! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29
Op basis van de tekening zou ik zeggen het 2 kamer appartement, die indeling klopt. Bij het 1 kamer appartement zijn er zoveel muren die ik anders had willen zijn, badkamer bijvoorbeeld waarom niet de deur richting de hal en een grotere badkamer? De trapopgang is ook niet heel duidelijk, kom je voor of achter de hal op?

Maar ik zou ook de gehele opzet willen zien om de beste keuze te maken. Hoeveel laags is het gebouw, heb je te maken maken met trappenhuizen waar kom je uit als je de deur uitloopt? Hoe is de ligging in het gebouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:38
Tenzij de ligging van het appartement met twee slaapkamers echt veel slechter is dan het grotere appartement met één slaapkamer, zou ik kiezen voor twee slaapkamers:

- een extra kamer is altijd fijn. Werkplek, logeerplek, hobby ruimte of wat dan ook. Of als je liever een grote woonkamer hebt, breek je het muurtje tussen die kleine slaapkamer en de woonkamer (deels) door, zet je er een leuke eettafel in (rond 120cm?) en je hebt een leuke eetkamer. Kan relatief makkelijk weer teruggedraaid worden ook.

- de slaapkamer is 11cm breder. Dat lijkt weinig. Maar dat betekent voor de loopruimte om het bed heen écht veel. Een bed van 200cm met ledikant of boxspring+achterwand is zo'n 210cm. Bij het appartement met één slaapkamer is er dan minder dan 70cm loopruimte achter het bed en dat is niet echt ruim. Als je zelf lang bent en je wilt een matras van 210cm, dan wordt het zelfs ronduit krap. Ondanks dat het een slaapkamer met veel vierkante meters is.

- het grotere appartement heeft heel veel loze ruimte. Die entree met de trap telt als vierkante meters maar je hebt er feitelijk niks aan. De helft van het verschil in oppervlakte zit hem in dat halletje. De andere helft zit hem (grotendeels) in de grote hal met rare hoeken op de andere verdieping.

En wat betreft de waarde:
- Met een trap in de woning zelf valt de doelgroep "ouderen" volledig af. Wanneer de woning met twee slaapkamers bereikbaar is met een lift is die wel geschikt voor ouderen.

- De woning één slaapkamer valt ook al snel of voor mensen met een kind, kinderwens, mensen die veel thuiswerken, gescheiden ouders die alleen in het weekend een kind over de vloer hebben etc.

Ja, een deel van de potentiële kopers zal zich bij de kleinere woning vooral focussen op de vierkante meters. Maar overall denk ik (los van verschil in ligging, verdieping, uitzicht) dat meestal de voorkeur uit gaat naar het extra kamertje. Dat is ook in dit topic wel terug te zien.

Maar denk bij de keuze ook even aan de ligging van de ramen. Ramen op het zuiden wil je liever niet. Dat is zomers veel te heet. Of er moet buitenzonwering (screens) zijn en actieve koeling van de woning.

Pal op het noorden wil zelf ik ook liever niet. Heb je amper zon in huis. Mijn voorkeur zou gaan naar ramen en balkon op het westen of noordwesten. Dan heb je wat avondzon op de ramen en het balkon als je na het werk thuis komt, zonder dat de hele dag de zon op je appartement heeft staan bakken.
Als alternatief is het oosten of noordoosten ook te overwegen. Dan kun je van de ochtendzon genieten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:48
Heb je bij beide woningen geen tuin en/of schuur?
Pagina: 1