Bone conducting koptelefoons

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:54

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Wat zijn de ervaringen met bone conducting koptelefoons?

Ik heb een Lenovo ThinkPlus X7 gekocht om mee te sporten. Op zich werkt het vrij aardig ook al ontbreekt bas volledig en klinkt het geluid klinkt een beetje blikkig, dat wist ik van te voren. Het ding kost nog geen twee tientjes* dus heel geweldig hoeft het niet te zijn. Deze post gaat dus niet over geluidskwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://media.takealot.com/covers_images/68727dd2794f411898ba80be4c9fd758/s-xlpreview.file

Alleen zit ik me nu af te vragen dit wel "echt" een bone conducting koptelefoon is. Als ik de koptelefoon een klein beetje optil zodat er geen contact met mijn botten kan zijn klinkt het net zo goed en slechts marginaal zachter. Als ik de "oortjes" voor mijn gehoorgang hou (zonder dat er contact is) klinkt het geluid eigenlijk beter.

Het is een volledig gesloten unit van glad plastic zonder gaatjes of grill zoals bij "normale" speakers.

Eerlijk gezegd had ik ook verwacht dat deze koptelefoon een beetje zou klemmen om goed contact te maken met mijn botten. Daar is echter geen sprake van, het zit heel losjes. Met mijn vingers de contactplaten tegen mijn slapen aanduwen maakt geen merkbaar verschil ten opzichte van ze dichter bij mijn gehoorgang plaatsen.

Komt dit overeen met jullie ervaringen met bone conducting koptelefoons. Ben ik te goedkoop gegaan of hoort dit bij de techniek?

Ik klaag niet he, het ding doet wat het moet doen, geluid spelen zonder me van de buitenwereld af te sluiten zodat ik auto's kan horen aankomen. Ik ben vooral benieuwd of dit typisch is voor hoofdtelefoons met botgeleiding.

Ten tweede, wat is de juiste plek om contact te maken? Van nature raken ze mijn slapen en dat lijkt me de juiste plek maar ze zijn dus ook prima te dragen als on-ear koptelefoon en er is genoeg speling om ze op mijn oogkassen of kaken te laten rusten.
Als ze dan ook nog het beste klinken als ik ze als traditionele koptelefoon draag begin ik me af te vragen of ik het wel goed doe ;)

* Ik heb het ding direct bij Lenovo China gekocht, ondanks de lage prijs ben ik er van overtuigd dat het echt is en geen namaak.

update
Gisteren hardgelopen met deze koptelefoon. De twijfels die ik binnen had vielen buiten weg, op de een of andere manier lijkt het geluid beter tot z'n recht te komen. Misschien dat ik hier binnen te veel reflecties hoor met zo'n open model.
Bas is wel minimaal maar het was minder problematisch dan ik verwachtte. Niettemin was de Drum & Bass vooral Drum en weinig Bass.

Het echte sterke punt is draagcomfort. Dit is de minst hinderlijke koptelefoon die ik ooit heb gebruikt. Mijn oren zijn gevoelig voor aanraking en vind eigenlijk alle in-ear, on-ear en over-ear vervelend. Na een uur doen mijn oren er pijn van en wordt het steeds lastiger om ze op/in te houden door de druk op het kraakbeen.
Deze koptelefoon is niet hinderlijker dan een dunne bril. Hij haakt wel over mijn oren maar daar zit geen enkele druk op.

Op maximaal volume voel ik wel wat gekke kriebelingen omdat de contactoppervlakken flink trillen, alsof er een beestje tussen de koptelefoon en mijn slaap rondkruipt, of een elektrische tandenborstel. Op een normaal volume was dat niet merkbaar.

Bas is het zwakke punt van deze koptelefoon maar stemmen en natuur- en omgevingsgeluiden doen het juist erg goed. Toen in de muziek iemand over een grindpad liep kon ik het niet laten om angstig over mijn schouder te kijken of ik niet toch beslopen werd, ook al was volkomen onmogelijk. Toen er een tandartsboor begon te gillen was dat ook wel een bijzondere ervaring die niet iedereen zal waarderen.... Omdat het geluid fysiek wordt overgebracht op een paar cm vanaf mijn kaak was dat akelig realistisch.

[ Voor 27% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-07-2024 15:49 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst van Het grote Headphones topic - Deel 2

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.