kosten blokverwarming gestegen dmv nieuwe omrekenfactor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-04 15:26
-note: Alvast ter verduidelijking, in de afbeelding van 2023 staat een foutje in het overzicht. Bij het vernieuwen van de metertjes zijn de aanduiding van woonkamer 1 en woonkamer 2 omgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6DL7Stb-DPiNY2fQYIJtlgEaoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtEH5thaQQsPyh3DLvNK2dmt.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag een afrekening gekregen van mijn blokverwarming Waardoor ik nu pas zie wat ze gedaan hebben.
Ik betaalde tussen 2019 - 2023 maandelijks een voorschot van 60 euro aan VWV voor blokverwarming. Dit betreft een vast contract met vaste prijzen. Dit ging allemaal prima en ik kreeg jaarlijks ongeveer 300 euro terug.
Nu heeft VWV nieuwe radiatormeters geplaatst halfverwege 2023 waardoor mijn rekening opeens 3,5 keer zo hoog werd. Hier werd niets over medegedeeld en het leek als standaard onderhoud, ze waren aan vervanging toe zeiden ze.
Op het overzicht van 2023 staan ze als WHE460Z en deze is vervangen naar Q Caloric, (met ook een andere omrekenfactor erachter waarbij het totaal niet transparant is hoe deze tot stand is gekomen).
In de brief zeggen ze in principe dat dit metertje nou eenmaal een ander telalgoritme gebruikt met bijbehorende omrekenformule.
Hoe kan het dat ze door een nieuw metertje te plaatsen op dezelfde radiatoren opeens hun kosten met 3,5 mogen verhogen?
Het lijkt me dat ze vastzitten aan de eenheidsprijs en dat ze daar ook niets aan mogen veranderen.

- Verder staat in de bijgevoegde afbeeldingen in 2023 ook dat ik verwarming heb gebruikt in slaapkamer 1, dit is dus niet waar. Ik had in de woning in totaal 4 verwarmingen en daarvan gebruikte ik er maar eentje, en die stond ook niet bepaald hoog. ik gebruik dus echt alleen de verwarming van "Woonkamer 1", en de rest stond ook altijd uit. Dit controleerde ik van tijd tot tijd, de knop is dichtgedraaid en de verwaming voelt koud aan. Zelfde valt een beetje te zien in "Hal" waar ook wat verbruik te zien is.

Dus (een deel van) de metertjes kloppen denk ik niet, en ik betaal opeens heel veel meer geld. Als ik dit had geweten dan had ik de verwarming helemaal uitgedraaid en gebruik gemaakt van elektrische dekentjes en warme kruiken, wat ik grotendeels al deed. De verwarming die aanstond verwarmde nauwelijk tot 18-19 graden... :'( Het heeft zoveel geld gekost en ik had het niet eens echt warm. ;(
Kortom, totaal niet tansparant en veel te hoge tarieven.

Waar moet ik naartoe? de huurcomissie, woningbouwcorporatie, of vwv zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UPVLFx8f2qvZJDqFeAb7WM3rpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CpAsDc07YKxyYOtqrBTBoJSA.png?f=fotoalbum_large

Edit: Update
Ik heb de foto bijgevoegd van 2024 om het te verduidelijken. Hier betaal ik in 3 maanden tijd, waarbij de verwarming vooral in de laatste maand gewoon uit stond 322 euro gas variabel. dat is best veel per maand.
Ik zal in de comments nog wat verduidelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door merey op 13-07-2024 12:48 ]

Beste antwoord (via merey op 14-07-2024 21:17)

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Even wat anders; zit de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting verwerkt in de prijs of houdt de verhuurder dit lekker in eigen zak zonder jullie wat mee te delen?

Dit zegt mijn verhuurder:
Recentelijk hebben wij de jaarafrekening 2023 ontvangen. Hierin was, tot onze vreugde, ook de TTB (Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting) opgenomen. Dit is een subsidie van de Rijksoverheid om de hoge verwarmingskosten in 2023 voor mensen met blokverwarming te compenseren. Naam verhuurder heeft deze tegemoetkoming aangevraagd en in mindering gebracht op de totale stookkosten van 2023.
Dit is bij mij netjes gebeurd waardoor ik netto geld terug kreeg voor het verwarmen. Goed om even achteraan te gaan en te vragen bij de huurdersvereniging (die is er neem ik aan?).

edit: ter vergelijking de mijne. Lijkt me echt iets waar je achteraan moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MeO7YOZ4j2J2GZhY6Cjr7k5Ty8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EP0jxw0y7sFaXzhIwWGVXJUE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Boerenlater op 13-07-2024 09:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Je bent dus in totaal 640 euro kwijt (720 voorschotten, 80 terug) en hebt daarmee je huiskamer op 18/19 graden gestookt in de winter? Dat lijkt mij qua bedrag helemaal niet gek?

Daarvoor betaalde je 720 euro aan voorschotten en kreeg je 300 terug, dus was je 420 euro kwijt.

Waar haal je de 'ik betaal nu 3x zoveel' vandaan?

Los daarvan had je in 2019-2023 misschien een x jaren contract waarbij de stijging van de gasprijs door de Rusland oorlog niet is doorgevoerd qua kosten? Of misschien was je meter hiervoor niet goed als je nu ineens veel meer verbruik hebt? Controleer dan even serie nummers om te zien is de juiste nummers wel aan jouw huis gekoppeld zijn en dat je buren niet jouw meter hebben. En vraag eens aan buren of ze iets is opgevallen aan de rekening?

[ Voor 27% gewijzigd door President op 13-07-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 08:04
zo te zien staan alle details op de afrekening, en dus kun je de verschillen met voorgaande jaren simpel zien. Is bv het totaal voor het complex veranderd? (de 81k euro). En hoe een omrekenfactor tot stand is gekomen moet je aan de leverancier vragen, maar hou er rekening mee dat ze hier een perfect sluitend verhaal voor hebben, en wat wil je met die transparantie?
En inderdaad, waar komt die 3,5 vandaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Even wat anders; zit de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting verwerkt in de prijs of houdt de verhuurder dit lekker in eigen zak zonder jullie wat mee te delen?

Dit zegt mijn verhuurder:
Recentelijk hebben wij de jaarafrekening 2023 ontvangen. Hierin was, tot onze vreugde, ook de TTB (Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluiting) opgenomen. Dit is een subsidie van de Rijksoverheid om de hoge verwarmingskosten in 2023 voor mensen met blokverwarming te compenseren. Naam verhuurder heeft deze tegemoetkoming aangevraagd en in mindering gebracht op de totale stookkosten van 2023.
Dit is bij mij netjes gebeurd waardoor ik netto geld terug kreeg voor het verwarmen. Goed om even achteraan te gaan en te vragen bij de huurdersvereniging (die is er neem ik aan?).

edit: ter vergelijking de mijne. Lijkt me echt iets waar je achteraan moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MeO7YOZ4j2J2GZhY6Cjr7k5Ty8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EP0jxw0y7sFaXzhIwWGVXJUE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Boerenlater op 13-07-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
Ik had hier geloof ik al over gebeld met mijn woningbouwvereniging en ze hadden dat niet aangevraagd blijkbaar. Ik bel maandag nog even terug om te vragen hoe het precies zit. Maar nee dat zit hier absoluut niet in verwerkt. Ga ik zeker achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
zo te zien staan alle details op de afrekening, en dus kun je de verschillen met voorgaande jaren simpel zien. Is bv het totaal voor het complex veranderd?
Hier ben ik mee bezig, het VWV is absoluut niet transparant in het geven van mijn gegevens en er gaan dagen overheen voordat ze me weer toegang geven tot mijn account die het niet meer doet. De website is traag en ouderwets De vorige keer dat ik er heb ingelogd toen kreeg ik alleen deze info te zien, verder niets van vorige jaren.
Ik moet dat dus gaan opeisen lijkt me, maar ik ben dus weer bezig om toegang te krijgen tot mijn account, wat ze mogelijik hebben gedeactiveerd omdat ik verhuisd ben. Maar dan nog moet ik een brief aan ze schrijven en hopen dat ze daarop reageren en de gegeven van vorigaande jaren verstrekken. Ik krijg alleen zo'n mooie jaaropgave maar helaas kan ik die niet meer vinden.

Misschien kan ik een vorige medebewoonster vragen of ze dat nog heeft liggen, verder is het afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjmhnptQxkOJcunjjLnSJyLcDL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkBFQYUM4DYtSbcMpV6kUgFz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsQkutZT_mJ8Yg-I_NqjMhnL5CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CTysZ96pSxUcUuluAeKiMfN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
Waar haal je de 'ik betaal nu 3x zoveel' vandaan?
Die kan je vinden in de kolom Opm. Daar stond eerst een factor 0.96 en die is vervangen met 3,42 maar pas ergens in de herfst. Dus ben ik toen pas 3x meer gaan betalen wat dus door mijn voorschotten heen is gegaan.
Je bent dus in totaal 640 euro kwijt (720 voorschotten, 80 terug) en hebt daarmee je huiskamer op 18/19 graden gestookt in de winter? Dat lijkt mij qua bedrag helemaal niet gek?
Nou mij wel aangezien ik altijd in de 2 a 300 euro terug krijg en nu niet meer, vanwege een nieuw meetkastje aan mijn verwarming.
Mijn verbruik is niet (veel) verandert en de gasprijs is niet verandert.
Dit betreft een VAST contract die ze jarenlang hadden, de hele tijd dat ik er gewoon heb, TOT 31-12-2023.
Dus in 2024 is het ook nog eens duurder vanwege de hogere gasprijzen. Ik dacht dus dat ik geluk had met een vaste gasprijs voor blokverwarming vanwege de oorlog maar dan halen ze zoiets uit om de kosten te verhogen.

Het is ons niet medegedeeld dat de omrekenfactor anders was bij deze kastjes of dat het duurder ging worden. Wij krijgen ook geen inzicht van de VWV over ons maandelijks verbruik, ze zeggen doodleuk dat je alleen je jaarafschrift krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door merey op 13-07-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:50

Sebastiaan

....

Het zou kunnen dat de nieuwe meter een andere meetwijze heeft, waardoor de stand op de meters minder snel oploopt. Om dat te corrigeren in een setup waar ook nog oude meters hangen kan het zijn dat men de omrekenfactor heeft moeten verhogen. Wat mij vooral van belang lijkt is of het verbruik wel redelijk gelijk blijft, als verbruik wel ineens 3,5x zo hoog is gaat wel iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
Sebastiaan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:44:
Het zou kunnen dat de nieuwe meter een andere meetwijze heeft, waardoor de stand op de meters minder snel oploopt. Om dat te corrigeren in een setup waar ook nog oude meters hangen kan het zijn dat men de omrekenfactor heeft moeten verhogen. Wat mij vooral van belang lijkt is of het verbruik wel redelijk gelijk blijft, als verbruik wel ineens 3,5x zo hoog is gaat wel iets mis.
Ik heb vandaag gebeld met de VWV en het blijk dat de meters in de eerste helft van het jaar waren vervangen en dus inderdaad ook minder hard oplopen met het meten, dus ik ga later het getal van 3,5 nog even aanpassen omdat de gemeten eenheden wel een hogere factor nodig hebben.
Ik had wel verwacht om nog zo'n 200 euro terug te krijgen dus ik denk dat de omrekenfactor toch nog in het voordeel uitkomt van de VWV.
Helaas zeiden ze dat ze de gegevens voor het tot stand komen van de vermenigvuldigingsfactor niet gingen opgeven. Het gaat dus nooit transparant worden of het nou klopt of niet.
Verder vind ik het ook lastig dat ze meten in eenheden, Vooral met de nieuwe kastjes. Ik kan dan niet zien of ik dat jaar meer heb verbruikt dan in andere jaren lijkt me. Ik denk zelf van niet want ik ben altijd vrij consistent gebleven hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

Klippy

Still Game

Je hebt al wat meer info dan in de TS, maar ik quote toch nog specifiek dit om op te reageren:
Hoe kan het dat ze door een nieuw metertje te plaatsen op dezelfde radiatoren opeens hun kosten met 3,5 mogen verhogen?
Het lijkt me dat ze vastzitten aan de eenheidsprijs en dat ze daar ook niets aan mogen veranderen.
Je ziet door de afrekeningen van je twee foto's te vergelijken, dat de prijs per eenheid juist variabel is. Daar moet je naar kijken want dat is de grootste factor hier.

In 2023 was die 0,1084 en in 2024 0,1842. Dat is je grootste verschil.
In 2022-2023 was die prijs waarschijnlijk ook lager omdat je halverwege het seizoen van type meter bent gewisseld, maar je totale kosten zullen gewoon hoger zijn. In 2024 zal je eindafrekening er duidelijker uit zien (zoals in 2022) omdat je het hele seizoen met dezelfde meters werkt.

Je moet wachten op je specificatie van vorige jaren die je het opgevraagd om het verschil in kosten te herleiden, maar onthoud dat dit geen stadsverwarming oid betreft, maar je gebouw heeft een eigen warmte opwek, dus daar moet je naar kijken. Dus wat is het totaal van het gebouw over 2022, 2023 en 2024.
De meters doen niet veel meer dan die kosten evenredig verdelen. De vaste kosten zijn verdeeld over appartementsrechten (waarschijnlijk vloeroppervlag) en de variabele kosten op basis van je meters.

De omrekenfactor kan je niks aan afleiden, dat is een formule van de fabrikant, het is niet een aantal Joule, maar een makkelijk af te lezen waarde. Dus wat onder aan je eerste screenshot staat klopt.
Dit soort meters meten het verschil in omgevingstemperatuur en radiator temperatuur en worden aangepast aan de grootte van de radiator. Een kleine radiator moet immers veel langer dezelfde warmte afgeven om je ruimte warm te krijgen. Vandaar de andere factor per ruimte (slaapkamer, woonkamer). Dat een ander type meter een andere factor heeft zegt niks.

Het gaat er om dat er een totaal eenheden vaststaat voor je gebouw (zeg 1 miljoen) en dat iedereen op basis van verbruik zijn afrekening krijgt. Dus de eenheden moeten wel ongeveer gelijk zijn met je buren (bij een gelijkwaardig appartement).
In jou 2022-2023 afrekening verrekenen ze €43.493,22 evenredig. En dat is ook logisch.

Ik heb sterk het vermoeden dat je in 2021-2022 toch een lager totaalbedrag gaat zien dan in 2022-2023.

[edit]Hier stond iets over energieprijzen, maar ik had het vaste contract gemist[/[

Voor 2024 hangt alles af van het gekozen energiecontract. Ook dat mag je opvragen.

Dat je nu nieuwe meters hebt is een positief iets, die zijn waarschijnlijk veel nauwkeuriger en je kan op het display ook de standen in de gaten houden. Als je een dag niet stookt moet de meter niet verder op lopen.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen kosten hebt, want het gebouw warmt wel op door de leidingen.

Bovenstaande verhaal is praktijkervaring. 13 jaar gewoond in een complex met dit soort meters en ook de overgang meegemaakt, waarbij ook nog een WKK installatie aan toegevoegd werd. Dus vele bijeenkomsten meegemaakt waarin dit uitgelegd werd en ik denk dat de kans op een fout zeer klein is, maar vergelijk het zeker zelf eens met je buren, liever nog met meerdere bewoners. Zelf zie je meer en met vele buren zie je nog meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Klippy op 15-07-2024 23:40 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merey
Klippy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:29:
Je hebt al wat meer info dan in de TS, maar ik quote toch nog specifiek dit om op te reageren:

[...]

Je ziet door de afrekeningen van je twee foto's te vergelijken, dat de prijs per eenheid juist variabel is. Daar moet je naar kijken want dat is de grootste factor hier.
Ik heb hier in de comments al meer antwoord op gegeven, maar het gaat hier dus niet om 2024, deze foto heb ik later pas bijgevoegd.
Het gaat hier puur om het feit dat ik in 2023 blijkbaar 200 euro bijbetaal ondanks dat de gasprijs VAST was de afgelopen tien jaar tot en met 31-12-2023. En mijn verbruik ook zo min mogelijk en vergelijkbaar met andere jaren heb gehouden. Dus het zit m wss in het nieuwe meetkastje waardoor ik toch meer betaal, (en dan misschien niet 3.5 keer meer, maar wel 2-300 euro).
Dat de gasprijs veranderde in 2024 neem ik zowieso wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merey
Klippy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:29:

De omrekenfactor kan je niks aan afleiden, dat is een formule van de fabrikant, het is niet een aantal Joule, maar een makkelijk af te lezen waarde. Dus wat onder aan je eerste screenshot staat klopt.
Dit soort meters meten het verschil in omgevingstemperatuur en radiator temperatuur en worden aangepast aan de grootte van de radiator. Een kleine radiator moet immers veel langer dezelfde warmte afgeven om je ruimte warm te krijgen. Vandaar de andere factor per ruimte (slaapkamer, woonkamer). Dat een ander type meter een andere factor heeft zegt niks.
Ik weet dat een grotere radiator een grotere factor heeft, maar klopt die factor? Daar zal ik wss nooit achter komen want de VWV gaat die gegevens nooit delen. Ik heb ze vandaag gebeld en ja, "dit moet het nou eenmaal zijn" en ik moet ze maar geloven.. Het is totaal niet transparant.
Ik kan nu dus toch ook niet meer vergelijken hoeveel ik verbruikt heb ten opzichte van voorgaande jaren omdat het nieuwe meetkastje veel minder snel meet en daarmee (natuurlijk) wel moet compenseren met een hogere factor. Als ze het nou in GJ neer konden zetten dan was dat 1 eenheid. Of over voorgaande jaren met hetzelfde meetkastje vergelijk hoe ik het elk jaar doe ten opzichte van vorige jaren.

[/quote]
Dat je nu nieuwe meters hebt is een positief iets, die zijn waarschijnlijk veel nauwkeuriger en je kan op het display ook de standen in de gaten houden.
[/quote]

Ik kon op de vorige de display ook in de gaten houden. Ik denk dat de enige reden dat ze deze hebben vervangen is omdat ze dan een andere factor kunnen rekenen die iets voordeliger voor hun uitvalt. Ik heb nog nooit van buren gehoord ook dat de meetkastjes het niet deden of dat ze verkeerde waardes aangaven.
Nogmaals, ik denk niet dat de oude of de nieuwe kastjes het niet (goed) deden, ze meten vast beide prima.

Ik wacht af wat de buurvrouw heeft als ze haar rekening binnenkrijgt, en ook wat ik kan opvragen over voorgaande jaren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:50

Sebastiaan

....

merey schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Ik kon op de vorige de display ook in de gaten houden. Ik denk dat de enige reden dat ze deze hebben vervangen is omdat ze dan een andere factor kunnen rekenen die iets voordeliger voor hun uitvalt. Ik heb nog nooit van buren gehoord ook dat de meetkastjes het niet deden of dat ze verkeerde waardes aangaven.
Nogmaals, ik denk niet dat de oude of de nieuwe kastjes het niet (goed) deden, ze meten vast beide prima.

Ik wacht af wat de buurvrouw heeft als ze haar rekening binnenkrijgt, en ook wat ik kan opvragen over voorgaande jaren natuurlijk.
Dat is als het gewoon is door het kostenverdeelbedrijf niet echt een voordeel. Zij krijgen in principe alleen de totale kosten van dat jaar/afrekenperiode door en verdelen deze kosten op basis van de uitgelezen meters.

Wellicht een handige link met wie wat doet en waar de bedragen vandaan komen:
https://nlvve.nl/blokverw...-afrekening-warmtekosten/

een aardige uitleg van de opbouw van een factuur staat ook nog hier:
https://www.ista.com/file...ing_warmtewet_conform.pdf

Een goed vergelijk krijg je dus ook pas als je een totaalbeeld heb van de verbruikskosten van voorgaande jaren. Als je de afrekeningen van de 2 voorgaande jaren nu eens vergelijkt, wat zijn dan de verschillen?
Pagina: 1