Zonneboiler + (warmtepomp)boiler in serie & legionella prev.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:20
Hoi,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een warmtepomp. Op dit moment heb ik een zonneboiler die aangesloten zit op mijn CV-ketel, waarbij mijn CV-ketel het water naverwarmt tot 60 graden.
Als ik dus mijn CV-ketel eruit gooi, dan ga ik voor het warme water een boiler gebruiken (die dan door de warmtepomp opgewarmd wordt).

Nou zijn er oplossingen waarbij je de boiler van de zonneboiler in zijn geheel vervangt door 1 met 2 spiralen, 1 voor de zonnewarmte en 1 voor warmtepomp. Echter nu heb ik een zonneboiler van DSS en die werkt niet met water met antivries erin, maar met terugloop van het water als hij niet in gebruik is, en hiervoor zit een speciaal reservoir in de boiler die het water opvangt. Dus kan ik deze niet zomaar vervangen.

Mijn gedachte was toen: dat zet ik gewoon twee boilers in serie. Op zich lijkt me dat geen probleem, tot je aan legionella preventie gaat denken. In de huidige situatie wordt het water altijd door de CV ketel opgewarmd tot 60 graden en zou de legionella dood moeten zijn. Maar bij een WP boiler is dat niet meer (altijd) zo, alleen als hij een legionella cyclus gaat doen, maar dat doet hij dan alleen in de WP boiler...

Dus was mijn tweede gedachte: ik zet er ook nog een pomp tussen die tijdens een legionella cyclus het water tussen de twee boilers rondpompt, van de uitvoer van de (warmtepomp)boiler naar de invoer van de zonneboiler. Om te voorkomen dat het water de boilers bypassed moet er dan volgens mij ook een eenrichtingsklep in die leiding komen. Bijkomend voordeel zou dan ook misschien nog zijn, dat als het water in de zonneboiler warmer is dan in de (warmtepomp)boiler hij het water ook zou kunnen rondpompen om zo het water in de andere boiler ook warmer te krijgen

Schematisch zou het dan volgens mij zoiets worden (heb alleen leidingwater gedeelte getekend, niet de spiralen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxp_Z4BjFXqwtBZQeE9rGYmL4B4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFJmxEQraFWB3CL017fZ3a7b.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee is dan iets te bouwen (in ESP Home of Home assistant) die de pomp aan zet als de warmtepomp met de legionella cyclus bezig gaat.

Nou heb ik eigenlijk helemaal geen verstand van (warm)water dus mijn vraag is dan: kan dit zomaar? Of zie ik allerlei dingen over het hoofd en wat is dat dan? (en is dat op te lossen)

Ik hoop dat er mensen zijn met verstand van deze materie, die me een beetje op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via tjipkevdp op 10-07-2024 20:29)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Nou heb ik eigenlijk helemaal geen verstand van (warm)water dus mijn vraag is dan: kan dit zomaar? Of zie ik allerlei dingen over het hoofd en wat is dat dan? (en is dat op te lossen)
Dit kan prima werken. In een ander topic over legionella wordt hetzelfde gedaan, maar dan in 1 vat, om ook de onderkant goed warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjipkevdp
Cr3ator schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Dit kan prima werken. In een ander topic over legionella wordt hetzelfde gedaan, maar dan in 1 vat, om ook de onderkant goed warm te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjipkevdp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
Zijn er ook warmtepomp boilers die voorbereid zijn op het starten van een pomp als de legionella run loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekW2
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
Is het uiteindelijk gelukt? Ik ben benieuwd hoe je het hebt aangesloten. Ik heb een soortgelijk probleem en zit met praktische vragen als welke pomp en gaat het wel goed als er een warmwatervraag is terwijl je een legionella run doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjipkevdp
FreekW2 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:45:
Is het uiteindelijk gelukt? Ik ben benieuwd hoe je het hebt aangesloten. Ik heb een soortgelijk probleem en zit met praktische vragen als welke pomp en gaat het wel goed als er een warmwatervraag is terwijl je een legionella run doet..
De bedoeling is nog steeds om het zoals hierboven staat aan te sluiten. Maar het is nog niet gebeurd, als het goed is wordt de boel over ongeveer een maand geïnstalleerd. Hoe het gaat lopen met warmtevraag tijdens legionella run, dat zal ik moeten zien, maar ik voorzie niet echt problemen. Op dat moment zal de temperatuur van het water in de warmtepomp waarschijnlijk hoger zijn dan normaal. En mocht het problemen geven, dan kan ik altijd nog iets bedenken om op die momenten de pomp uit te zetten.

Er zijn in ieder geval meer mensen die zoiets doen of deden zie deze vraag en antwoorden erna (en discussie ervoor): Zwartoog in "Voorkomen legionella in boilers"
Pagina: 1