Netgear WNDR3800 als Wifi repeater achter Experia box V10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 14:37
Beste Tweakers,

Ik ben een tech enthousiasteling, maar zeker geen expert. Nu wilde ik jullie om hulp vragen.

Ik heb een glasvezelaansluiting van KPN, oude Telfort, en heb van hen een Experia V10 router. Zelf heb ik nog een oude Netgear WNDR3800 router liggen die ik nu wil inzetten als WiFi versterker boven. Ik heb een UTP kabel naar boven getrokken rechtstreeks van de router en die werkt. Bedraad heb ik nu internet op de Netgear WNDR3800. Maar nu wil ik die Netgear router ook zo instellen dat hij als Wifi Repeater van het 5Gz signaal van de router gaat dienen. Dat zou moeten kunnen denk ik als ik de handleiding lees, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.

Voor de duidelijkheid: ik wil graag een repeater van het router 5Gz netwerk. Ik wil liever niet een 2de wifi netwerk er naast. Het moet een soort mesh opstelling worden denk ik?

Is er hier iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Het is inderdaad een oudje. Je zou hem kunnen gebruiken als extra AP. Het is niet het meest mooie maar het zal wel werken. De doorvoersnelheid van de wifi zal iets van 130 mbit/s - 150 mbit/s maximaal zijn. Een beetje afhankelijk van de huidige snelheid via WIFi kan het een verbetering zijn.

- Aansluiten van de kabel van de Experiabox in een LAN-aansluiting. Niet in de WAN-aansluiting, dan creër je een tweede netwerk bovenop je eigen Experiabox-netwerk.
- DHCP-server uitzetten in de Netgear
- IP-adres Netgear vastzetten buiten de DHCP-pool of ergens aan het einde van de DHCP-pool van de Experiabox.
- Netgear SSID aanpassen naar die van de Experiabox
- Netgear beveiliging van de wifi naar die van de Experiabox aanpassen.
- Zend vermogen van de Netgear laag zetten zodat deze eigenlijk alleen boven zijn werk doet. Bij te veel zendvermogen kan een apparaat nog te lang op een AP blijft hangen. Je hebt kans dat apparaten dan nog op 5 Ghz of 2,4 Ghz van de Experiabox blijven hangen. Soms is dat met een instelling in het apparaat nog wel aan te passen (agressiviteit roamen aanpassen).

Het makkelijkste gaat om met een kabel rechtstreeks aan een PC even de instellingen allemaal aanpassen. Dan pas de kabels op de juiste plekken erin en kijken of het werkt.

Wil je echt een mesh oplossing hebben zodat apparaten echt overgaan naar een ander AP? Dan een echt "Mesh" aanschaffen. Of de pods van KPN.

[ Voor 18% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:06
Diverse routers hebben ook een Access point mode. Met een beetje googlen kom je dan bij Netgear uit op: Kabel vanuit router aansluiten op de WAN van de netgear en dan "ADVANCED > Advanced Setup > Wireless AP".

De instructie van RonnieKo blijft ook nog gedeeltelijk:
- Netgear SSID aanpassen naar die van de Experiabox
- Netgear beveiliging van de wifi naar die van de Experiabox aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
@Groentjuh Ik heb dat geprobeerd (wel 5 keer) maar niet werkend gekregen. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb de DHCP server van de WNDR3800 niet uitgezet. Ik wist niet dat dat moest. Wellicht dat hij het zelf al doet als je die Wireless AP functie aan zet maar dat moet ik dan even controleren.

@RonnieKo ik had die SSID aangepast, maar dan zie ik op mijn laptop ineens 2 netwerken: een met de gewone SSID en een met -2 erachter. Dat heeft QWindows bedacht denk ik?

@RonnieKo ik heb inderdaad de WNDR3800 aan mijn laptop gehangen om vandaar uit te configureren. Dat lukt na een factory reset alleen als ik verbind met de SSID van de WNDR3800. Het lukt niet rechtstreeks bekabeld van de WNDR3800 naar mijn laptop. Waarom weet ik niet.

Ik ben nog enkele andere gekke dingen tegen gekomen:
- ergens las ik dat de channel gelijk moet zijn. Maar de Experia gebruikt blijkbaar channel 64. En die kan ik op de WNDR3800 helemaal niet selecteren.
- nog iets: ik mocht in de Netgear software geen Wifi beveiliging aan hebben als ik die Wireless AP functie activeerde. Maar ik wil uiteraard wel dat mijn netwerk beveiligd is. Dat is ook gek toch? Want nadat ik dat een keer probeerde zag ik inderdaad een open, niet beveiligd netwerk. Dat netwerk mocht ik daarna van Windows niet selecteren. Ik denk uit Windows beveiliging?
- ik kreeg de indruk dat er wellicht een conflict is tussen het Wifi protocal van de WNDR3800, dat is 802.11n, en dat van de router, want dat is 802.11ac. Praat dat wel samen?
- doel is alleen betere wifi voor boven op bed op telefoon op iPad. Ik hoef geen zware downloads op dat AP te doen. Het gaat me om bereiken vergroten, niet om snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjapmeister op 08-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:46:
ik heb inderdaad de WNDR3800 aan mijn laptop gehangen om vandaar uit te configureren. Dat lukt na een factory reset alleen als ik verbind met de SSID van de WNDR3800. Het lukt niet rechtstreeks bekabeld van de WNDR3800 naar mijn laptop. Waarom weet ik niet.
WiFi op de laptop uitzetten. Normaal werkt het gewoon om via een kabel de netgear te benaderen. Een crosskabel zou niet nodig moeten zijn. Je kan de Netgear via de browser benaderen. Dat hoeft niet via de bijhorende apps of programma's. Ooit zelf wel zo'n Netgear aangepast / geïnstalleerd, dat is al weer jaren geleden.
- ergens las ik dat de channel gelijk moet zijn. Maar de Experia gebruikt blijkbaar channel 64. En die kan ik op de WNDR3800 helemaal niet selecteren.
Nee, het moeten aparte kanalen zijn. Dat werkt het beste. Als je niets kan instellen dan zal de Netgear zelf het beste netwerk uitzoeken.
- nog niets: ik moet in de Netgear software geen Wifi beveiliging aan hebben als ik dat Wireless AP functie activeerde. Maar ik wil uiteraard wel dat mijn netwerk beveiligd is. Dat is ook gek toch? Want nadat ik dat een keer probeerde zag ik inderdaad een open, niet beveiligd netwerk. Dat netwerk mocht ik daarna van Windows niet selecteren. Ik denk uit Windows beveiliging?
Altijd dezelfde beveiliging als de KPN aanhouden. Dus WPA(2) beveiliging. Kijk maar eens in de Experiabox welke beveiliging daar aan staat.
- ik kreeg de indruk dat er wellicht een conflict is tussen het Wifi protocal van de WNDR3800, dat is 802.11n, en dat van de router, want dat is 802.11ac. Praat dat wel samen?
Ja, dat kan gewoon samen.
- doel is alleen betere wifi voor boven op bed op telefoon op iPad. Ik hoef geen zware downloads op dat AP te doen. Het gaat me om bereiken vergroten, niet om snelheid.
Het is een goede mogelijkheid. Maar dan wel goed instellen :) Daarom zo laag mogelijk zendvermogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
In Wireless AP mode zal de WNDR3800 DHCP zelf uitschakelen. Wireless access points behoren dat immers niet te doen; Er kan immers maar 1 DHCP server per netwerk zijn.

Kun je eens uitleggen welke stappen je doet bij het proberen daarvan? Factory reset -> Hoe sluit je de WNDR3800 aan? -> Heb je dan internet? etc etc. Misschien dat een andere volgorde helpt of een extra stap (instellen van een bepaald IP op zowel de WNDR3800 en het apparaat waarmee je het instelt).
Channel moet juist niet gelijk zijn bij gebruik van een bekabeld access point.
AC clients ondersteunen ook N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
@Groentjuh , @RonnieKo , OK, ik ben over 20 minuten weer thuis en dan zal ik het nog een keer proberen en al mijn stappen opschrijven en dan met jullie delen. Ik ben met paar uurtjes bij jullie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
@Groentjuh @RonnieKo

Dit heb ik gedaan / geprobeerd:
1. Factory reset
2. Aansluiting Ethernet poort laptop op WAN poort WNDR3800
> geen toegang tot de WNDR3800 via 192.168.1.1
> geen toegang via de Netgear Genie app
3. Aansluiting Ethernet poort laptop op LAN poort WNDR3800
> geen toegang tot de WNDR3800 via 192.168.1.1
> geen toegang via de Netgear Genie app

4. Opnieuw begonnen, want ik las dat ik moet aansluiten op de LAN en niet op de WAN en ik doe de aanname dat ik door eerst de WAN te proberen al iets om zeep heb geholpen.
5. Aansluiting Ethernet poort laptop op LAN poort WNDR3800
> wel toegang via 192.168.1.1
6. Login bij de standaard WiFi van de WNDR3800 met fabriekswachtwoord
7. Basis draadloze settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFG6FhSJNjJwlv3lio8Bs52ka4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkySmaenYe6L0ZdY5VrEPJLO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpnwWilQGg7xSfisb32zO8XrOe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSdRmjJARA6wIZl3yap9RIXw.jpg?f=fotoalbum_large
8. Aangepast naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AUrPlHCdgN2AF3OKATKLpXSHQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3nko9yhEYnrWSCDLFR6UhMN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr3MIFspTgfIwNGscmC8qN2PO5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrTRM46lqp39sLd7aB5mH8pr.jpg?f=fotoalbum_large
9. Dat lijkt te werken want nu merk ik dat mijn iPad soms ineens per ongeluk het verkeerde Wifi netwerk selecteert waardoor ik ineens geen internet heb. Wat logisch is want de router is verder nog niet verbonden met internet.
10. Vervolgens DHCP server uitgezet: zie 10-1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtryeK0czdmjAz4YVpbHeD4Hf4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNJZdOkJJLfDU2ed0ofXJ8Wo.jpg?f=fotoalbum_large
11. En dan is de vraag: wat nu? Ik kan onder “Lan instellen” ook nog een statisch IP adres invullen zoals je schreef:. Zie 11-1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7dfgcDrLK9oqD27IFU02F0f2QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UaJ8aEOP16fmj4COokVGwM7.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik weet niet of dat moet EN ik weet niet zeker of ik nou 192.168.2.X moet kiezen of 192.168.1.X
12. En dan is er ook nog het tabblad “internet installatie”. Daar kan ik ook nog een statisch IP adress invullen. En eventueel kan ik daar ook nog iets met een DNS server invullen en iets met MAC adressen.
En dan weet ik het niet meer.

[ Voor 42% gewijzigd door Sjapmeister op 08-07-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Hmm ik weet niet hoe ik die plaatje toe voeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:55:
Hmm ik weet niet hoe ik die plaatje toe voeg.
Via het "Afbeelding toevoegen" knopje?
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:54:
@Groentjuh @RonnieKo

Dit heb ik gedaan / geprobeerd:
[i]1. Factory reset
[...]
5. Aansluiting Ethernet poort laptop op LAN poort WNDR3800
6. Login bij de standaard WiFi van de WNDR3800 met fabriekswachtwoord
7. Basis draadloze settings: zie plaatje 7-1 en 7-2
8. Aangepast naar: zie 8-1 en 8-2.
9. Dat lijkt te werken want nu merk ik dat mijn iPad soms ineens per ongeluk het verkeerde Wifi netwerk selecteert waardoor ik ineens geen internet heb. Wat logisch is want de router is verder nog niet verbonden met internet.
10. Vervolgens DHCP server uitgezet: zie 10-1
11. En dan is de vraag: wat nu? Ik kan onder “Lan instellen” ook nog een statisch IP adres invullen zoals je schreef:. Zie 11-1.
Maar ik weet niet of dat moet EN ik weet niet zeker of ik nou 192.168.2.X moet kiezen of 192.168.1.X
12. En dan is er ook nog het tabblad “internet installatie”. Daar kan ik ook nog een statisch IP adress invullen. En eventueel kan ik daar ook nog iets met een DNS server invullen en iets met MAC adressen.
En dan weet ik het niet meer.
Jouw laptop moet altijd aan een LAN-poort. Het handigste is om een IP te kiezen binnen hetzelfde netwerk als de Experia V10, maar dat niet via DHCP wordt uitgegeven. Meestal is er na .1 of aan het einde ruimte (ergens in de 200 tot 254). Aan de DHCP instellingen in de Experia V10 kun je zien wat de DHCP daarvan uitgeeft. 192.168.2.x kan ook, maar dan moet je na het instellen daarvan en voor het beheren van de WNDR3800 het IP van jouw laptop instellen naar iets anders in de 192.168.2.x instellen, anders kun je de WNDR3800 niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Groentjuh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:57:

Via het "Afbeelding toevoegen" knopje?
Gelukt. Is blijkbaar 2 stappen, eerst uploaden dan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Wat al aangegeven is: Statisch adres is eentje die hoog in de pool van de Experiabox komt te zitten. De meeste Experiaboxen zit standaard op 192.168.2.xxx waarbij 192.158.2.254 vaak de Experiabox zelf is. Subnet standaard: 255.255.255.0 Dan zou ik iets van 192.168.2.250 kiezen. Dat adres gebruik je dan om je WNDR3800 te bereiken.

De WAN-aansluiting zal niet kapot zijn. Je kon gewoon niet bij de interface van de WNDR3800. Dat kan in principe alleen vanaf LAN-kant. De kabel vanaf de Experiabox dus in een LAN poort.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Ik keek ook nog deze video:

Maar dat werkt dus niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Maar welke stap gaat daarbij fout? Wat werkt er niet? Die stappen lijken mij immers wel wat er moet gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 08-07-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Bij de laatste stap, het activeren van de AP mode. Dan verlies ik de verbinding met de WNDR3800 en krijg ik de verbinding ook niet meer terug. En vervolgens werkt het niet. Maar omdat ik er niet meer op kan, kan ik ook niet meer controleren waarom niet. Enige oplossing is dan weer een factory reset en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Zou het volgens mijn stappenplan proberen. Dan doe je de AP-modus handmatig. Je zat bijna goed. Alleen je moet nu nog het statisch adres voor de WNDR3800 goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Moet de WAN in de range van de Router of moet de LAN in de range van de router? En wat moet ik als range gebruiken voor de LAN/WAN die niet in range van de router moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:59:
Bij de laatste stap, het activeren van de AP mode. Dan verlies ik de verbinding met de WNDR3800 en krijg ik de verbinding ook niet meer terug. En vervolgens werkt het niet. Maar omdat ik er niet meer op kan, kan ik ook niet meer controleren waarom niet. Enige oplossing is dan weer een factory reset en opnieuw proberen.
Het beste is om het stap voor stap te doen:
Eerst alleen de WNDR3800 verbinden met laptop via een LAN poort
De WNDR3800 een vast IP adres geven in je (KPN) netwerk en DHCP uitzetten.
Daarna WNDR3800 met LAN poort verbinden met je KPN router.
Laptop/PC opnieuw verbinden met je KPN netwerk via LAN of Wifi.
Daarna kan je je router bereiken op het ingestelde IP adres en verder configureren wat betreft WiFi/AP instellingen.

Bijvoorbeeld voor KPN IP range 192.168.2.x:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEETNOMVKmVZ3uSHFJ12tup050w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6KLvMRTWA2uneRkHIecLuf0S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Of als je de WNDR3800 in AP mode wilt gebruiken:
Eerst alleen de WNDR3800 verbinden met laptop via een LAN poort
De WNDR3800 in AP mode zetten.
Een deel van de functies wordt dan uitgeschakeld.
Daarna WNDR3800 met LAN poort verbinden met je KPN router.
De WNDR3800 zal automatisch een IP adres toegewezen krijgen van de KPN router
Laptop/PC opnieuw verbinden met je KPN netwerk via LAN of Wifi.
Daarna kan je je router bereiken op het IP dat deze heeft gekregen van de KPN router en verder configureren.
Je kan het IP opzoeken in de KPN modem of via een IP scan tooltje zoals Nirsoft WakeMeOnLan.

Als voorbeeld mijn Ziggo netwerk IP range 192.168.178.x:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sD60LFoF4IVR2AIKCoZ_Q0xIK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aL53iJ5TahGqp4OE0lABnfsU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Hou er rekening mee dat, ik spreek uit eigen ervaring, de WNDR3700 / WNDR3800 na een tijdje in AP-modus niet meer bereikbaar zijn op het ingestelde IP-adres. Dat is waarschijnlijk een firmware dingetje.
Verder zou ik adviseren i.v.m. security-updates zo'n oudje niet meer te gebruiken. Wellicht is een KPN Superwifi punt een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
OK ik ben weer een stapje verder. De Wifi doet het en ik kan de WNDR3800 ook nog steeds benaderen als ik deze via LAN aansluit op mijn laptop. Alleen nu geeft hij helemaal geen internet meer door. Niet bedraad en niet via wifi. Terwijl met fabrieksinstellingen heb ik in ieder geval wel bedraad internet (dan fungeert de WNDR3800 dus als switch) en dat werkt nu dus ook niet meer. Morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
Masimo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:02:
Hou er rekening mee dat, ik spreek uit eigen ervaring, de WNDR3700 / WNDR3800 na een tijdje in AP-modus niet meer bereikbaar zijn op het ingestelde IP-adres. Dat is waarschijnlijk een firmware dingetje.
Verder zou ik adviseren i.v.m. security-updates zo'n oudje niet meer te gebruiken. Wellicht is een KPN Superwifi punt een betere oplossing.
Klopt wel maar dat kost weer geld. Die WNDR3800 had ik nog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:59:
Ja, duh! Vanaf dan gaat de WNDR3800 mogelijk op de WAN een IP aanvragen vanuit de Experiabox. Die zit niet aangesloten denk ik, en dan heeft ie geen IP en kun je hem niet meer vinden.

Mocht je hem wel aangesloten hebben, dan zou je in de Experiabox de WNDR3800 in de clientlist/DHCP leases moeten kunnen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 08-07-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Groentjuh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:48:
Ja, duh! Vanaf dan gaat de WNDR3800 mogelijk op de WAN een IP aanvragen vanuit de Experiabox. Die zit niet aangesloten denk ik, en dan heeft ie geen IP en kun je hem niet meer vinden.
Via de WAN poort werkt dat niet, tenminste niet bij mijn WNDR3700.
Je moet echt alleen de LAN poorten gebruiken voor de AP/switch functionaliteit.

Bij nieuwere routers kan meestal wel de WAN poort als LAN gebruikt worden je als deze in AP mode zet.

Natuurlijk kan je wel de WAN poort verbinden met de KPN router, maar dan maak je weer een extra gescheiden netwerk (double NAT).

[ Voor 15% gewijzigd door The_Doman op 09-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Sjapmeister schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:24:
Klopt wel maar dat kost weer geld. Die WNDR3800 had ik nog liggen.
Het is altijd wel leuk/leerzaam om de spullen die je toch nog hebt liggen te kunnen gebruiken.
Maar inderdaad, die WNDR3700/3800 hebben wel wat rare nukken. :P
En er zijn nu natuurlijk wel betere/efficiëntere/zuinigere oplossingen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
The_Doman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:12:
[...]

Via de WAN poort werkt dat niet, tenminste niet bij mijn WNDR3700.
Je moet echt alleen de LAN poorten gebruiken voor de AP/switch functionaliteit.

Bij nieuwere routers kan meestal wel de WAN poort als LAN gebruikt worden je deze in AP mode zet.

Natuurlijk kan je wel de WAN poort verbinden met de KPN router, maar dan maak je weer een extra gescheiden netwerk (double NAT).
Bedoel je ook na dat je klaar bent met de setup? Dan nog steeds alleen de LAN poort op de Router aansluiten? Want dat heb ik nu niet gedaan. Ik heb hem nu nadat ik klaar was op de WAN poort aangesloten conform dat youtube filmpje dat ik heb gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Sjapmeister schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:42:
[...]
Bedoel je ook na dat je klaar bent met de setup? Dan nog steeds alleen de LAN poort op de Router aansluiten? Want dat heb ik nu niet gedaan. Ik heb hem nu nadat ik klaar was op de WAN poort aangesloten conform dat youtube filmpje dat ik heb gedeeld.
In het stappenplan eerder stond al aangegeven: LAN-poort. Dus op de LAN poort aansluiten. Je maakt het ding een onderdeel van je eigen interne netwerk. Op de WAN-poort betekent dat je een los netwerk aan het maken bent. Bij nieuwere apparaten kan je via de instellingen de WAN-poort omzetten naar een LAN-poort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjapmeister
Beste helpers,

Na nog wat gepruts heb ik het nu werkend.

@RonnieKo ik heb jouw oplossing gebruikt en het dus allemaal handmatig ingesteld. Vervolgens niks in de WAN poort. Nu niet, nooit niet. Toen nog een fake DNS server invullen, ik heb voor 10.0.0.1 gekozen omdat de Netgear software dat perse eiste en nu werkt het.

Iedereen enorm bedankt voor jullie hulp en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Mooi dat het werkt!
Sjapmeister schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:18:
Toen nog een fake DNS server invullen, ik heb voor 10.0.0.1 gekozen omdat de Netgear software dat perse eiste en nu werkt het.
Een DNS-server of een Gateway? Bij DNS je had ook voor google of open DNS kunnen kiezen. Bij Gateway had je het IP-adres van de Experiabox kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjapmeister
RonnieKo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:25:
Mooi dat het werkt!

[...]

Een DNS-server of een Gateway? Bij DNS je had ook voor google of open DNS kunnen kiezen. Bij Gateway had je het IP-adres van de Experiabox kunnen gebruiken.
Nee DNS server vroeg die.

Bij de gateway heb ik 192.168.2.254 ingevuld.
Pagina: 1