Ouders op leeftijd (70+) en een PC, hoe doen jullie dat??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NB-1
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 20:53

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Even GEEN idee of hier al vaker over gebrainstomd is maar vind zo gauw niets.

Ik begin mij steeds meer af te vragen hoe anderen dit nou doen met hun ouders (of mssn eerder opa/oma hier) op leeftijd (70-75+) die gewoon de ballen verstand hebben van hoe het allemaal in elkaar zit. Ik zit het net in een ander topic te tikken maar heb net voor de ouders een nieuw PCtje moeten samenstellen en installeren met Windows 11. En dan blijkt eigenlijk weer hoe weinig ze inzicht hebben van al sowieso de basics, verschillende drives/directystructuren. Het is voor hen een kwestie van die idiote default Windows "Mijn PC" en "Pictures" gebruiken en in programma's de default lokaties waar dingen komen te staan die daar zijn gekomen door "import" te klikken vanuit een of ander stom programma als Picasa ofzo of downloaden vanuit wat dan ook, zonder dat ze enig idee hebben wat er waar staat of komt te staan.

Bij mijn ouders moet dus alles eigenlijk binnen 1 of hooguit 2 klikken vanaf de desktop er staan anders wordt het al te ingewikkeld. Vroeg mij al eerder af hoe ze het ding kunnen gebruiken met zo weinig kennis/inzicht, en inderdaad na een paar jaar is de Windows installatie ook dermate vervuild en verkloot dat alles er raar uitziet, niet of nauwelijks meer werkt en crasht.
Voor WIndows moet je toch naar mijn mening, best inzicht hebben hoe dat alles een beetje onderliggend werkt met filestructuren en optie-settings in programma's, eventueel zelfs registry settings, security en weet ik wat niet allemaal. Anders strand je al gauw en wordt het een zooitje.
Maar ze WILLEN wel vanalles, downloaden vanaf internet en (foto's) importeren vanaf de telefoon.
Vooral een verschil tussen WILLEN en KUNNEN dus ;)

HOE DOEN JULLIE DAT? Vraag ik aan hen die ook ouders hebben in die leeftijdscategorie? Een file explorer zei ze al niets, en wat ze daarin zagen ook niet, bleek vandaag weer.
Dus,....maar gewoon geen PC meer en alleen tablet ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 21:47 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:48
Klinkt als een use case voor een android of apple tablet met eventueel een keyboard, muis en extra scherm, als ik zo eerlijk mag zijn.

Als iemand specifieke wensen heeft "want dat programmatje" dan sta ik er zo in van "dan zul je t moeten leren, en als je 'te ingewikkeld' als excuus gebruikt dan help ik niet". Alle mensen kunnen altijd leren (op een paar echte uitzonderingen na), dat ze niet willen moeten ze zelf weten maar niet anderen ermee belasten.

Als ze willen leren dan leer ik 't ze graag. Be it een video opnemen, ze zelf de stappen op laten schrijven en controleren of alles erin zit, of anders.

[ Voor 67% gewijzigd door grasmanek94 op 07-07-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Ik probeer het ook al een beetje te bedenken natuurlijk en dacht wat missen ze zonder PC. Waar gebruiken ze hem nog voor, ik mail de vraag net nog eens naar ze. Wat ik kan bedenken is dat bv een belastingaangifte of Word document tikken (of visio/publisher, die laatste schijnen ze wel eens te gebruiken in ieder geval?) geen pretje is op een tablet. Nou kun je van die kleine keyboardjes aan een tablet hangen heb ik wel gezien, maar ook een gewone grote? Geen idee, ik ben zelf helemaal niet van de tablets. En een groot 27" scherm gaat hem niet worden lijkt mij?

Maar ben dus erg benieuwd hoe anderen dit nou doen/ervaren.

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ipad met eventueel beveiliging. Typen op touchscreen gaat ze wel lukken. Typen hoeft niet zo snel te gaan als bij jou. Verder alleen de apps die ze gebruiken erop: webbrowser, e-mail, foto's, FaceTime, etc. In mijn moeders geval: Polarsteps om de reizen van de (klein)kinderen te volgen.

En onthoud: je ouders zijn degenen die je vroeger alles geleerd hebben. Nu ben je op het punt gekomen dat je hen iets moet leren. Doe dat met geduld en respect. Jij komt later ook op het punt dat je moderne technologie niet kunt bijhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Cass Casey op 07-07-2024 20:52 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:40
Vanaf windows 11 is dingen opslaan zelfs voor ervaren gebruikers een hindernisbaan om de koppelverkoop van onedrive abbonementen te bevorderen.

Ik zou ook zeker niet "een pc samenstellen", ik heb mijn opa gewoon een nuc gegeven. Maar hij gebruikt eigenlijk voornamelijk zijn ipad.

Eigenlijk zou ik willen zeggen dat je beter af bent met een macbook, puur gezien vanuit icloud en backups tegenwoordig, maar ik heb die al heel lang niet aangeraakt. Dus ik weet dat niet meer zeker. Alleen als ze verstokte windows gebruikers zijn gaan ze dat waarschijnlijk niet meer goed leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Klinkt vooral als iemand die het onnodig veel te ingewikkeld maakt:
Voor WIndows moet je toch naar mijn mening, best inzicht hebben hoe dat alles een beetje onderliggend werkt met filestructuren en optie-settings in programma's, eventueel zelfs registry settings, security en weet ik wat niet allemaal. Anders strand je al gauw en wordt het een zooitje.
Ik durf wel te stellen dat dat echt niet nodig is.
Het is voor hen een kwestie van die idiote default Windows "Mijn PC" en "Pictures" gebruiken
Ik ken Mijn Documenten en Deze PC. Bij die laatste kan je niks opslaan, dus neem aan dat je Mijn Documenten bedoelt, ook gezien je het daarna over Pictures/Afbeeldingen hebt? Wat is daar idioot aan?
jeroen3 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:51:
Vanaf windows 11 is dingen opslaan zelfs voor ervaren gebruikers een hindernisbaan om de koppelverkoop van onedrive abbonementen te bevorderen.

Ik zou ook zeker niet "een pc samenstellen", ik heb mijn opa gewoon een nuc gegeven. Maar hij gebruikt eigenlijk voornamelijk zijn ipad.

Eigenlijk zou ik willen zeggen dat je beter af bent met een macbook, puur gezien vanuit icloud en backups tegenwoordig, maar ik heb die al heel lang niet aangeraakt. Dus ik weet dat niet meer zeker. Alleen als ze verstokte windows gebruikers zijn gaan ze dat waarschijnlijk niet meer goed leren.
Maar daarvoor heb je toch juist Onedrive bij Windows? Om datzelfde te doen?

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 07-07-2024 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
M'n moeder gebruikt hoofdzakelijk een iPad. Die is niet kapot te krijgen, crasht eigenlijk nooit en makkelijk in gebruik voor mailen/browsen. Fantastische apparaten.

Daarnaast een relatief eenvoudige Windows 11 laptop met 2 partities. Windows staat op de C partitie. Ik heb de downloads, afbeeldingen en mijn documenten mappen direct aangepast naar de D: partitie.

Als windows traag wordt of totaal boomer-geruïneerd is kan ik het vrij eenvoudig herinstalleren zonder dat ik 'Help, al m'n documenten en emails zijn weg!' krijg te horen.

Verder installeer ik direct Chrome en Microsoft Office Pro 2020 met goedkope key. Dan zien Word en Outlook er altijd vertrouwd uit. Zoveel mogelijk snelkoppelingen op bureaublad en taakbalk.

Daarnaast maakt ze elke maand trouw een backup van haar documenten naar een externe SSD. Copy + paste van de mijn documenten map :+

Edit: ik gebruik wel soms TeamViewer om eenvoudige dingen te fixen op afstand.. bijvoorbeeld als de printer ineens niet meer zichtbaar is ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 07-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cass Casey schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:51:
Ipad met eventueel beveiliging. Typen op touchscreen gaat ze wel lukken. Typen hoeft niet zo snel te gaan als bij jou. Verder alleen de apps die ze gebruiken erop: webbrowser, e-mail, foto's, FaceTime, etc. In mijn moeders geval: Polarsteps om de reizen van de (klein)kinderen te volgen.
Mijn ouders zijn 70+, maar als ik ze ga vertellen dat ze maar op een touchscreen moeten tikken omdat het toch niet zo snel hoeft te gaan, dan hoef ik iig nooit meer te helpen (niet dat dat vaak moet, lukt ze prima gewoon de standaard dingen en wat meer op een PC te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Oh nee asjeblieft geen MAcBook/Apple, hebben ze het ook al over gehad, maar dan moet ik me daar ook nog in verdiepen hoe Macintosh alles doet en daarop alles werkt en aansluit enzo.
En dat PC samenstellen is gewoon omdat mijns inziens dat het niet ingewikkelder maakt voor hen. De vorige PC van ze, niet de nu oude die vervangen werd maar die daarvoor, zo'n kant en klaar ding van Mediamarkt was met allemaal bloatware rotzooi erop van de fabrikant en vanaf dag 1 al traag en rottig/traag werkte, was echt een klote ding. Dan liever iets waar ik de hand in heb om kaal op te leveren met door jeroen genoemde OneDrive link direct uit te schakelen enzo.
(Daarnaast wel zo voordelig ook, was nu voor nog geen 200E klaar, een volledig nieuwe PC al gauw 600 of meer.)

En ik weet Cass, kan mij nog herinneren dat mijn moeder mij een paar basics probeerde uit te leggen op onze eerste familie PC, die 8086. Apart om nu te zien/beseffen dat er eigenlijk in al die 35 jaar nooit meer kennis bijgekomen is bij haar.

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:48
NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:45:
Ik probeer het ook al een beetje te bedenken natuurlijk en dacht wat missen ze zonder PC. Waar gebruiken ze hem nog voor, ik mail de vraag net nog eens naar ze. Wat ik kan bedenken is dat bv een belastingaangifte of Word document tikken (of visio/publisher, die laatste schijnen ze wel eens te gebruiken in ieder geval?) geen pretje is op een tablet. Nou kun je van die kleine keyboardjes aan een tablet hangen heb ik wel gezien, maar ook een gewone grote? Geen idee, ik ben zelf helemaal niet van de tablets. En een groot 27" scherm gaat hem niet worden lijkt mij?

Maar ben dus erg benieuwd hoe anderen dit nou doen/ervaren.
Kunt gewoon aan een scherm hangen die usb pd en als hub acteert/ondersteunt, en op het scherm dan normale muis en keyboard, en anders via een adapter/usb-c hub. Meeste modernere tablets kunnen dat. Samsung heeft Dex hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Volggens mij is Sissors een Microsoft employee ;)

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@NB-1 zie alle andere posts en ga in ieder geval geen Win 11 PC in elkaar knobbelen! Sinds ik mijn ouders(80+) op iPad en iPhone heb is het aantal helpdesk-belletjes flink gedaald. Iedere service-verlener die via de app zaken wil doen (Digid, Verzekeraar, een Bol.com, etc) zorgt ervoor dat de iPhone-app vlekkeloos werkt. Daarop meeliften is m.i. een goed idee. (ik ben geen fanboy, misschien dat Android tablet ook prima is.) Vroeger had je een PC met Word nodig om een opzeggingsbrief te tikken, te printen en te posten. Tegenwoordig gaat dat allemaal online via tablet of telefoon-app.

@scissors
Ik ken Mijn Documenten en Deze PC. Bij die laatste kan je niks opslaan, dus neem aan dat je Mijn Documenten bedoelt, ook gezien je het daarna over Pictures/Afbeeldingen hebt? Wat is daar idioot aan?
Dat Microsoft die virtuele objecten telkens anders noemt, verplaatst, en ermee 'aan de haal' lijkt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
@desmond, zij hebben beide hun eigen Samsung Android tablet. Ik wil liever echt geen nieuw OS introduceren, dus ook nog eens (apple/mac) waar ik eerst mijzelf in moet verdiepen en bijblijven en dan hun weer mee moet helpen.
En inderdaad dat idiote "Pictures" en "Downloads" en "Mijn PC" enzo omdat dat allemaal LABELTJES zijn en geen harde lokaties waardoor mensen niet meer weten waar het nou echt staat, de echte file lokatie. En dat ook nog in verschillende talen "My Documents" / "Mijn bestanden" / "Pictures " / "Afbeeldingen" weet ik wat ze allemaal verzinnen, allemaal ondoorzichtige file lokaties in afgeschermde directories wat gewoon f*cking irritant is.

[ Voor 74% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 21:15 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
desmond schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:06:
@scissors
[...]

Dat Microsoft die virtuele objecten telkens anders noemt, verplaatst, en ermee 'aan de haal' lijkt te gaan.
Nu herinner ik me niet dat dat uberhaupt is gebeurd, maar qua locatie is het natuurlijk het idee dat fysieke locatie van virtuele object niet uitmaakt.
NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:05:
Right.

Anyway volgens mij is een probleem dat jij een manier van werken hebt, die je beter vindt dan de standaard. En natuurlijk, daar zijn dingen op af te dingen, en vooral een probleem dat programma's op de meeste debiele plaatsen dingen opslaan soms. Maar als jij het makkelijk wil hebben voor je ouders, gebruik dan gewoon de standaard plaatsen. Ga het niet ingewikkelder maken dan nodig. Doe het juist wel netjes met Onedrive. De data op een aparte partitie gooien kan, maar je bereikt exact hetzelfde met Onedrive: Moet de hele handel opnieuw geinstalleerd worden, dan is alle data er nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 07-07-2024 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Koop een Chromebook voor je ouders en neem er zelf ook eentje. Moeten ze wel hun account met je willen delen. Werkt simpel en je kan ook dingen instellen als je ergens anders bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pADPMV1ebkKIWXwQEfxSy1Qhclk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnZ27Dffl0tHAl1bKUij1KPX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Prisma16 op 07-07-2024 21:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:09:
En inderdaad dat idiote "Pictures" en "Downloads" en "Mijn PC" enzo omdat dat allemaal LABELTJES zijn en geen harde lokaties waardoor mensen niet meer weten waar het nou echt staat, de echte file lokatie. En dat ook nog in verschillende talen "My Documents" / "Mijn bestanden" / "Pictures " / "Afbeeldingen" weet ik wat ze allemaal verzinnen, allemaal ondoorzichtige file lokaties in afgeschermde directories wat gewoon f*cking irritant is.
Waarom is dat irritant? Waarom zou jij, en laat staan waarom zou jouw moeder, willen weten wat de harde locatie is, ipv een symlink hebben die makkelijk bereikbaar is en gewoon doet wat ie moet doen?

Ik denk toch echt vooral hierbij dat jij een manier van werken hebt, daarbij vind je blijkbaar dit vervelend, maar dat je het daarmee vooral nodeloos ingewikkeld maakt voor je ouders. En laten we wel wezen, als je geen symlinks wil hebben maar harde locaties, dan moet je heel ver wegblijven van bijvoorbeeld een Android.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 08-07-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Veel programma's gebruiken andere standaard plaatsen, en de gebruikers verzinnen daarnaast dan ook nog extra andere plaatsen om zaken op te slaan, zodat dat een zooitje wordt. Dat is vandaag weer extra gebleken, en die standaard palatsen hebben dan een labeltje zoals "Pictures" waardoor de gebruikers echt geen idee hebben waar Pictures nou echt is op de drive en waar ze dat dus opslaan in dat zogenaamde "Pictures".

@sissors, die 'symlinks' verdwijnen na herinstallatie, dan staat het op de oude drive waar totaal geen link meer naar is, dan ben je aangewezen op de echte lokatie. Ik ben altijd meer een CLI figuur dan een GUI figuur door dat soort dingen. Je moet weten hoe het echt zit onderliggend, waar het echt staat, niet alleen een naampje in een plaatje. Dan vind je het nooit meer terug als die GUI ineens niet meer werkt of je "linkjes" weg zijn na herinstallatie/crash of wat ook.
En Android hoef je niet zo gauw te herinstalleren...

[ Voor 38% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 21:25 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Mijn vader wilde een paar jaar geleden nieuwe laptop kopen.

Ik heb gezegd dat hij een iPad met toetsenbord moest kopen.
Als een kind zo blij,
Mijn moeder heeft nog een MacBook maar is ook 10 jaar jonger en heeft het nodig voor hij freelance werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:54
NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:21:
Veel programma's gebruiken andere standaard plaatsen, en de gebruikers verzinnen daarnaast dan ook nog extra andere plaatsen om zaken op te slaan, zodat dat een zooitje wordt. Dat is vandaag weer extra gebleken, en die standaard palatsen hebben dan een labeltje zoals "Pictures" waardoor de gebruikers echt geen idee hebben waar Pictures nou echt is op de drive en waar ze dat dus opslaan in dat zogenaamde "Pictures".

@sissors, die simlinks verdwijnen na herinstallatie, dan staat het op de oude drive waar totaal geen link meer naar is, dan ben je aangewezen op de echte lokatie. Ik ben altijd meer een CLI figuur dan een GUI figuur door dat soort dingen. Je moet weten hoe het echt zit onderliggend, waar het echt staat, niet alleen een naampje in een plaatje. Dan vind je het nooit meer terug als die GUI ineens niet meer werkt of je "linkjes" weg zijn na herinstallatie/crash of wat ook.
Dat staat gewoon links in Windows verkenner.

Het boeit ook niet waar het voor die mensen staat.

Vertel eens wat je ouders precies doen en willen op de computer. Als dat werkt dan is het prima. Dat ze niet weten wat de bios is: boeiend. Geen idee wat je werkgeheugen is? Boeiend. Gewoon het aan knopje drukken, de snelkoppeling op het bureaublad klikken en dat is prima! De muis moet het doen, lekker boeiend dat je ouders niet weten dat die in een usb poort zit en wat een hdmi poort is...

Dan een programma waarmee he vanuit je thuis computer op hun computer kan meekijken en je hebt alles wat je wilt :-)

[ Voor 3% gewijzigd door President op 07-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Het boeit voor die mensen misschien niet waar het staat maar ik meot het steeds voor ze terug zien te vinden. Zeker nu na herinstallatie blijken er allemaal verschillende lokaties te zijn. En straks gaan ze dingen weer op andere lokaties opslaan, de nieuwe Picture lokatie op de nieuwe windows 11 installatiedisk. Dat zou dan maken dat ik nu alles moet zien te combineren op 1 lokatie en hun zien te instrueren dat ze ook alles alleen daar opslaan. Misschien is dat dan zo, maar of ze dat ook gaan doen. Want dat is oh zo verleidelijk dat "Pictures" of wat voor f*cking default lokatie dan ook ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 21:30 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:21

Yucon

*broem*

Prisma16 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:19:
Koop een Chromebook voor je ouders en neem er zelf ook eentje. Moeten ze wel hun account met je willen delen. Werkt simpel en je kan ook dingen instellen als je ergens anders bent.

[Afbeelding]
Inderdaad, hier ook. Ik vroeg me laatst af of ze hem eigenlijk wel gebruikte want ik hoorde er nooit wat over. Maar dat blijkt dus toch echt zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

@sissors, die 'symlinks' verdwijnen na herinstallatie, dan staat het op de oude drive waar totaal geen link meer naar is, dan ben je aangewezen op de echte lokatie. Ik ben altijd meer een CLI figuur dan een GUI figuur door dat soort dingen. Je moet weten hoe het echt zit onderliggend, waar het echt staat, niet alleen een naampje in een plaatje. Dan vind je het nooit meer terug als die GUI ineens niet meer werkt of je "linkjes" weg zijn na herinstallatie/crash of wat ook.
En Android hoef je niet zo gauw te herinstalleren...
Windows hoeft ook niet zo vaak hoor. Maar nogmaals, je bent het gewoon veel te ingewikkeld aan het maken. Volg gewoon de standaard workflow van Windows en je hebt hier helemaal geen problemen mee. Log in met MS account. Zeg "Ja" op de vraag of je Onedrive wil gebruiken. En je hebt al die problemen in 1x opgelost. Bij een herinstallatie is gewoon alles weer terug, zonder dat je ooit één fysieke locatie hoeft te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
...als die GUI ineens niet meer werkt .....
mijn ervaring is dat sinds Windows 3.1 die GUIs meestal wel werken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Zie je wel, windows employee ;) Geintje hoor Sissors, al blij dat je niet al te boos wordt meteen.

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:48

Marc H

- - Is wakker - -

Juist bij ouderen is die onedrive koppeling voor Documenten enz. fijn. Gewoon alles de cloud in met versiebeheer. Dus als ze per ongeluk het verkeerde weggooien of verneuken kan je het zo herstellen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
OK naja ik gebruik dat zelf ook niet, synchronisatie naar Clouds, kun je ook weer vanalles van/over denken en vinden. In ieder geval had ik ze al geinstrueerd voor de herinstallatie alles wat ze wilden behouden op USB te backuppen. Dus er is sowieso niets verloren ofzo, het is meer hoe maak je het voor die mensen nu weer zo dat ze er mee overweg kunnen en blijven kunnen en het niet weer een bende wordt. En daarbij denk ik ook dat ik het mijzelf waarschijnlijk weer nogal ingewikkeld maak. Vandaar de vraag hoe doen jullie dat.
Heb alweer eea aan feedback zo. Zal het ook eens bij de collega's peilen binnenkort hoe zij dat nou eigen doen/hebben gedaan met hun ouders (heb vooral NOG oudere collega's).

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Je maakt het inderdaad veel te ingewikkeld.
Synchronisatie naar de cloud, backup, herinstallatie gaat allemaal vanzelf op een Chromebook,

Natuurlijk heeft een Chromebook ook zijn beperkingen, ik ben primair een Linux gebruiker, maar voor dagelijkse dingen als "internetten" en mailen is een Chromebook ideaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 15:50

Fido

since 2001

Het grootste gevaar komt bij m'n ouders via e-mail binnen. Hoeveel abonnementen m'n moeder inmiddels niet had afgesloten bij mcafee en norton was niet meer bij te houden. Toen ze me eens om hulp vroeg zag ik in d'r verzonden items een mailtje staan waarin ze aan de afperser meedeelde dat ze vorige week ook al had betaald en het niet meer begreep.
Toen heb ik de regie maar overgenomen van die mailbox. Via berichtregels komen berichten van alle bekende afzenders direct in de INBOX binnen. De rest wat niet bekend is beland in de spam map die ik dagelijks even bekijk. Staat er legitieme mail tussen, dan verplaats ik het naar de INBOX en maak een nieuwe berichtregel aan. Een mooie whitelist is inmiddels ontstaan wat voortreffelijk werkt. Het kost een paar seconden per dag maar zo blijft er wel meer van de erfenis over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
@Fido Ik vind dat altijd wel enorm sneu ja, dat misbruik van onwetenden/oudere mensen.
Ik ken die verhalen nog van mijn vader dat zijn moeder, mijn oma dus, meedeed aan tientallen loterijen enzo op een gegeven moment, maar dat ging destijds nog vooral via wie er aan de deur aanbelde (of papieren post?). Allemaal abonnementen afgesloten inderdaad, was een heel goedgelovig meegaand typeje. Vond alles wel best en gunde anderen alles wel, niet de juiste houding meer in de huidige tijd want wordt heel gauw heel goed misbruik van gemaakt. Mijn ouders zijn op dat soort dingen wel bedachtzaam, ook via de mail of sms. Maar qua PC handigheid laat het toch echt wel te wensen over is vandaag weer gebleken.......

[ Voor 11% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 22:53 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
stin00 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:00:
Als windows traag wordt of totaal boomer-geruïneerd is kan ik het vrij eenvoudig herinstalleren zonder dat ik 'Help, al m'n documenten en emails zijn weg!' krijg te horen.
Ik protesteer tegen de uitdrukking "boomer-geruïneerd". Ik word deze maand 74 en kan prima overweg met Windows en tal van andere computer-gerelateerde zaken, gewoon omdat ik al vanaf de 8086 heb gewerkt met PC's en er ook een hobby van heb gemaakt.

Maar om terug te komen op het probleem van @NB-1 Ik heb het idee dat hij te veel denkt in de oude structuren van de oorspronkelijke PC's en niet mee gaat in de huidige Windows omgeving.
Ik pas ook nog steeds Windows aan, zoals ik denk dat het moet en dat gaat mij doorgaans goed af.
Wellicht dat je ouders dat ook doen, maar dat de kennis ontbreekt om dat goed te laten werken.
Om te beginnen zou je voor hen een gebruikersaccount moeten maken zonder administratieve rechten. Dan kan er al veel minder schade worden veroorzaakt.
Als je ouders dan Windows gebruiken zoals MS het tegenwoordig bedoeld, dan zal er niet veel verschil zijn met een tablet of smartphone, waarbij ook een bepaalde work-flow wordt opgelegd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Hah, leuk, een boomer op Tweakers, geintje hoor Juke. Top om van jou ook een reactie te hebben.
Nog minder rechten geven? Ik merkte nu al dat bepaalde gebieden afgeschermd waren, je niets op mocht en extra popups gaven na de Windows 11 installatie. Dat zegt hen helemaal niets al die vragen van of ze die actie/applicatie de actie/mutatie op windows of hoe dat ook heet, willen laten uitvoeren. Ze denken dan "vast beter niet" ipv ja gewoon doen want is bullshit popup. Maar grappig dat je zegt dat ik teveel denk in oude structuren. Hehe.

Evengoed zeker eens hoor dat er iets is wat mij niet genoeg doet levelen met de methodes/denkwijze van mijn ouders en ik misschien wat te low-level/file niveau/old-school/MS-DOS denk ipv plaatjes/icoontjes/shortcuts (symlinks).
Dat is gewoon zo en maakt het voor mij even lastig. Jammer dat mijn moeder die dezelfde leeftijd is als jij (vader 5 jr ouder) niet ook even wat meer "bij" was gebleven.

En protesteren is een recht he :)

[ Voor 5% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 23:17 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hou er rekening mee dat bij voortschrijdende leeftijd de vermogens ook afnemen. Mijn moeder (bijna 85) kon vroeger nog best werken met de PC, maar het gaat vooral de laatste 5 jaar hard achteruit. Zie ook dit topic: Videobellen opties & ervaringen voor dementerende ouder

Skypen is al (te) moeilijk geworden; ze vergeet vaak de camera aan te zetten, en klikt dat twee keer (aan en uit), enzovoort. Als er iets niet goed gaat raakt ze in paniek. Ik kan haar computer overnemen met Chrome Remote Desktop, als ze tenminste niet de stekker van de Ziggo modem/router eruit trekt (en ja, dat gebeurt).

Qua opslag, ik vind de Microsoft aanpak al knudde en verwarrend (en wil al helemaal geen OneDrive als primaire opslag), dus heb er alle begrip voor als mensen dat verwarrend vinden. Belangrijkste is gewoon je verwachtingen niet te hoog stellen, en heel veel geduld hebben. Ze willen echt wel maar snappen het niet. Kalm blijven en tijd nemen.

(ik heb nu Windows 11 op een werk computer en ik vind het een ramp)
Maar ze WILLEN wel vanalles, downloaden vanaf internet en (foto's) importeren vanaf de telefoon.
Vooral een verschil tussen WILLEN en KUNNEN dus ;)
Ik heb 10 jaar terug al gezegd tegen mijn moeder dat als ze op Facebook wilde, ik haar niet meer zou helpen ;) . Toen wilde ze niet meer :+

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 07-07-2024 23:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Ja omgaan met ouderen is ook een vak apart eigenlijk. En er zijn al zoveel specialisaties in het leven waar je je (in zekere mate) in moet verdiepen en bekwamen.

[ Voor 3% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 23:20 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:19:
Ja omgaan met ouderen is ook een vak apart eigenlijk. En er zijn al zoveel specialisaties in het leven waar je je (in zekere mate) in moet verdiepen.
Je moet als een onderwijzer denken: het gaat er niet om wat jij kunt, maar wat je doelgroep kan en wat ze kunnen leren, en hoe. Zonder geduld kom je er niet en jaag je ze alleen maar weg.

Wijlen mijn vader deed dat wel leuk toen hij gepensioneerd was en van mijn moeder moest leren met de computer omgaan. Hij brach een lineaal mee, en zei dat het pijn ging doen als ik de muis of het toetsenbord zou aanraken :+ . Het was geen succes en ik deed de belastingen voor ze ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
@gambieter Ik heb het nu al een paar keer gelezen wat je tikte maar begrijp de clou niet, heb dat vaker hoor...
Begrijp het geduld hebben (wat ook ontbreekt bij mij) maar het stukje over de lineaal en belastingaangifte niet.

[ Voor 33% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 23:27 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:25:
@gambieter Ik heb het nu al een paar keer gelezen wat je tikte maar begrijp de clou niet, heb dat vaker hoor...
Begrijp het geduld hebben (wat ook ontbreekt bij mij) maar het stukje over de lineaal en belastingaangifte niet.
Het betekende dat je het moet uitleggen zodat ze het zelf kunnen doen. Check jezelf maar eens hoe snel je de muis wilt overnemen of het toetsenbord als je aan het uitleggen bent. Mijn vader zou je dan een tik op je vingers geven met de lineaal.

De belastingopgave was iets wat mijn vader vroeger op papier deed. De app kon hij niet mee overweg, en dus moest ik dat doen terwijl hij meekeek.

Zo duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Ja merkte ik vanmiddag ook dat ik de PC in mijn huis liet zien. Je wilt zelf even snel door wat dingen heen klikken, maar dan zegt het hen nog niets. Moest mij een paar keer zelf op de vingers tikken van laat hen zelf even klikken wat zij normaal doen en verwachten, maar als je ziet dat ze al gauw vastlopen en geen idee hebben wil je al gauw zelf weer de muis overnemen inderdaad.

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
De tragie van het leven jongens. Zo praten ze allemaal over ons ook over 30-40 jaar! Die oudjes die niets kunnen, als we het al halen.

[ Voor 8% gewijzigd door NB-1 op 07-07-2024 23:40 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Het antwoord op bovengenoemde vraag waarom zij dachten nog een PC nodig te hebben:

Citaat:
"Het werkt wel wat vlotter op de pc, dus voor sommige dingen wel handiger dan een tablet. Bv belastingaangifte, formulieren invullen, brieven schrijven, hotels zoeken, vlugger omschakelen naar een ander scherm, opslag van teksten en (vakantie)foto's etc. En papa kijkt nog weleens auto-dingen ea. Het grotere beeldscherm is vaak ook fijn om bv huizen op Funda te bekijken en foto's die je groter in beeld krijgt. De tablet is weer handig om op de bank te gebruiken en in vakanties.
Dus allebei wel handig. Maar het ontbreekt ons nog weleens aan kennis van hoe het werkt en waar je alles kunt vinden. Maar ik leer wel wat bij. Het vergt wel veel tijd en soms ook ergernis."

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Hier dezelfde ervaring. Sinds mn (schoon)ouders een ipad/iphone hebben gaat t allemaal weer soepel.

Het nadeel van windows (en ook android) is dat het enorm veelzijdig is. Het is een zwitsers zakmes. Voor ons tweakers fantastisch maar voor de andere generatie too much want met veelzijdigheid komt ook vaak complexiteit en “molheid”.

Ik zou ze een basic apparaat geven wat intuitief is en aansluit wat ze nodig hebben, vaak sluit dan een tablet aan

Ik zou beginnen met kijken hoe die android tablet ze bevalt en of niet 99% van hun werk naar de tablet kan. Als die niet fool proof is (de ene android is de ander niet) dan misschien toch een andere tablet overwegen of tobo erbij.

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 07-07-2024 23:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:50
Gewoon zorgen voor voldoende opslag en het een zooitje laten worden.
Eens in de zoveel tijd kun je wat ongebruikte zooi weggooien als je op bezoek bent.
Als ze er niet meer uitkomen klikken ze op kruisje of worst case starten ze hem opnieuw op.
Blijft een foutmelding terugkomen dan schrijven ze hem op.
Ik heb in de laatste 15 jaar nog nooit ongepland langs hoeven komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Lekker een tablet regelen. Jij hoeft ook helemaal geen nieuw OS te leren. Kijk hoeveel mensen nu Apple devices gebruiken. Hele generaties die nooit meer een laptop aanraken en toch gaat het prima met een tablet.

Maar dit klinkt toch allemaal meer naar een rant omdat mensen anders werken dat jij denkt dat de bedoeling is op Windows. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58

s3n

Prisma16 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:19:
Dit! Heb er een gekocht voor mijn moeder en hoef echt helemaal niks meer te doen (qua computer dan). Ding doet het altijd en is super simpel. Maar: ligt wel aan hoe actief ze zijn. Er kan niks stuk, maar het is ook beperkt in functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:05:
offtopic:
Volgens mij is het onverstandig om op de man te spelen als mensen je proberen te helpen 8)7

Wat voor mij goed helpt: probeer niet in te rammen wat jij persoonlijk technisch de mooiste oplossing zou vinden of hoe jij graag werkt. Dat is niet relevant.

Leg de manier uit die makkelijk is, of de manier die ze al kennen. Volg de standaarden. Juist 'My pictures' etc werkt, omdat de tools die standaard gebruiken. Wil je het op een andere plaats, pas dan simpelweg dat aan in de instellingen van Windows.

Alles met de commandline is sneller, efficienter. Maar niet om uit te leggen aan digibeten..

Schakel auto-updates in. Schakel UAC in en leg uit dat dat scherm 'eng' is. Gebruik juist wel de default locaties (en pas die onder water aan als je dat graag wilt). Als het echte digibeten zijn: geef geen adminrechten, maar doe dat remote.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met hierboven.

Ik heb voor een oudere klant/kennis van mij ook de standaard mappen gemapped naar de OneDrive, wat eerder geen standaard was binnen Windows. Nu kan die persoon alles lekker doen wat die wil en het wordt gesynchroniseerd. Gaat de computer stuk? Jammer, nieuwe halen, inloggen en weer door. Is je document weg? Even online inloggen op OneDrive en kijken wat er in de prullenbak staat. Dat herstellen en weer door.

Uiteraard geen admin-rechten. Moet er iets geïnstalleerd worden? Doe me even een seintje en ik regel het voor je op afstand. Over het algemeen geen probleem en het geeft me de optie om mee te denken wanneer dat nodig mag zijn.

Ow, en de PC's die ik adviseer zijn meestal ruimtewinners. De ASUS NUC's zijn voor veel gebruikers prima computers. Die grote kasten met veel lucht zijn nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor oudere mensen ga ik in principe voor een tablet met een boek erbij voor dummies voor senioren en dat liefst van Apple aangezien dat de interface al jarenlang hetzelfde is. Dat voelt heel vertrouwd voor mensen. Outlook e-mailadres erbij en eventueel extra opslag en klaar. Niets aan veranderen en laat de mensen daarmee beginnen met de basis.
Pc/laptop zou ik niet direct doen omdat de stap een drempel vaak is. Je moet opstarten, echt perse erachter zitten, wachten, neemt veel ruimte in en door Windows veranderen nog wel eens interface of software met bijgewerkt worden waardoor het weer anders wordt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier vroeger een prima Windows tablet voor moeder maar al enige tijd een iPad en iPhone. Dezelfde overzichtelijke manier van werken, uit of the box goed beveiligd. Beetje appen, mailen, videobellen, streamen en af en toe een spelletje. Gebruikt ons family abo dus voor haar gratis opslag en alle apps die wij al keer gekocht hebben kan ze ook zo gebruiken. Werkt als een speer, als een kind zo blij.

En niet te vergeten, voor mij 100% set en forget. Al begon ze laatst te klagen dat de batterij slechter begon te worden. Dat mag ook wel na ca 5 jaar dagelijks gebruik.

Even wachten tot de iPad 11 uitkomt en dan kan ze weer jaren vooruit voor 400-500 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 08-07-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:35

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Zoals heel veel hierboven zou ik ook een iPad aanraden. Mijn ouders zijn ook 70+ en ondanks dat mijn vader op Windows 1.0 t/m Windows 11 heeft gewerkt pakt hij altijd zijn iPad. Voor e-mails of brieven heeft hij zo'n Apple toetsenbord erbij (dat ding hoef je niet te pairen, werkt met magneetjes). Mijn moeder heeft haar eigen iPad met NLziet, Facebook, DigiD, ING, spelletjes etc. Ze bellen me bijna nooit meer met helpdesk vragen. Dat ding gaat overal mee naar toe.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... Misschien speel ik hier advocaat van de duivel, maar...

Windows 95 is ondertussen een kleine 30 jaar oud. En in de basis is er niet heel veel verschil tussen W95 en W11. En als het nu niet lukt, hebben ze dus waarschijnlijk altijd al issues gehad met computers. En is het dus niet (per se) leeftijdsgebonden. (Of je mopperde ook al toen ze 45 waren ;) )

Mijn ervaring met mijn ouders gaat twee kanten op: Mijn moeder kon nog niet overweg met een iPad, met had dan ook NIETS met automatisering. Mijn eerste PC (een beestje met Win 3.11) was een afdankertje van mijn vader, die altijd op de nieuwste versie van Windows zat, en dat tot zijn 78e heeft volgehouden. De man leefde in Excel.

Ik zou kijken naar iets dat past bij je ouders en hun achtergrond. En eventueel dichttimmeren en een Teamviewer-client erop. Maar het is niet automatisch en onmiddellijk hun leeftijd ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mijn ma (69) doet eea vooral op een tablet, zij doet dan ook niet zo heel veel, meestal een simpel spelletje of email. Heel af en toe wat zoeken, that's it. Afhankelijk van wat er nodig is doet mijn pa (70) eea via een tablet of een (simpele) laptop. Maar verder dan wat browsen, email en af en toe de belastingaangifte e.d. doet mijn pa er ook niet al te veel mee.

Maar zoals eerder al gezegd door iemand, dat is inderdaad niet zozeer de leeftijd, maar gewoon desinteresse geweest en men ingehaald is door de digitalisatie en tegenwoordig bepaalde zaken juist zo goed als digitaal moeten.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:40

P_Tingen

omdat het KAN

NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:52:
"Het werkt wel wat vlotter op de pc, dus voor sommige dingen wel handiger dan een tablet. Bv belastingaangifte, formulieren invullen, brieven schrijven, hotels zoeken, vlugger omschakelen naar een ander scherm, opslag van teksten en (vakantie)foto's etc. En papa kijkt nog weleens auto-dingen ea. Het grotere beeldscherm is vaak ook fijn om bv huizen op Funda te bekijken en foto's die je groter in beeld krijgt. De tablet is weer handig om op de bank te gebruiken en in vakanties.
Dus allebei wel handig. Maar het ontbreekt ons nog weleens aan kennis van hoe het werkt en waar je alles kunt vinden. Maar ik leer wel wat bij. Het vergt wel veel tijd en soms ook ergernis."
Gezien dit citaat zou ik juist niet naar alleen een tablet gaan. En bovendien: die hebben ze al, want TS zei dat ze beide een Samsung tablet hebben. Kennelijk is dat voor hen niet voldoende dus het advies wat ik al tien keer voorbij heb zien komen van "koop maar een tablet" is niet passend. En dat snap ik wel, want zelf heb ik ook een tablet en dat is best lekker op de bank, maar ik grijp ook al vrij snel naar mijn pc omdat het daar toch allemaal nét wat makkelijker op gaat.

Hoewel ik zelf de standaard MS locaties niet gebruik, laat staan aanpas (want alles met total commander) denk ik dat het voor hen de makkelijkste manier is om die te laten wijzen naar OneDrive zoals oa @Sissors al voorstelde.

Dan heb je nog steeds de mogelijkheid dat ze random locaties gebruiken die een nieuw programma voorstelt, maar dat zullen ze toch ook niet elke week doen neem ik aan, dus als jij af en toe even checkt of er nog wat gebeurd is, moet dat te doen zijn. Daarbij een soort 'meldingsplicht' van je ouders als ze iets geïnstalleerd of veranderd hebben is ook geen gek idee. Dat voelt misschien alsof ze onder curatele staan, maar als ze hulp willen dan mogen ze er ook wel zelf iets voor doen. En zo te lezen willen ze dat ook wel.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Mijn vader is nu 85 en heeft altijd redelijk met een pc kunnen werken, maar nu hollen zijn verstandelijke vermogens achteruit, dus het wordt lastig. Echt technisch onderhoud doet GaMeOvEr, zo'n twee keer per jaar, maar bij die probleempjes van 'waar is die foto nu gebleven?' 'Wat moet ik met MacAfee?' (altijd niks) 'Wat is dit voor mailtje van de KvK?' etc etc kan ik hem helpen met een mailtje terug of door zijn pc over te nemen met AnyDesk en mee te kijken.
Gelukkig is hij achterdochtig over alles en ik vertel hem ook elke keer dat ik niet erg vind om dingen voor hem te checken. Beter een paar nutteloze mailtjes te veel dan dat hij wordt opgelicht. :P

Een tablet heeft hij ook, maar daar kan hij niet mee overweg. Dus ik zie de tablet niet als oplossing voor alles.
Hij heeft ook nog een webshop in antieke tegels (in Wordpress) en daar redt hij zich nog mee, want daar doet hij meerdere keren per week wat aan. Hij heeft geen admin-account. Dus. :+ (Dat was op zijn eigen verzoek trouwens.)

[ Voor 3% gewijzigd door Elvhenk op 08-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Geef ze een iPad of een Chromebook. Als ik kijk naar mijn opa en oma (richting de 90), dan kunnen ze prima overweg met een iPad. Eind jaren ergens in de jaren '90 hadden ze hun eerste PC, dus de basis van het 'computeren' kennen ze prima. Sinds een paar jaar hebben ze een iPad en daar doen ze eigenlijk alles mee, en dat gaat prima.
Tegenwoordig is een Chromebook ook al een aardig volwassen product wat simpel te bedienen is. Al zou mijn voorkeur wel uit gaan naar een iPad

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sinds m'n ouders allebei overgeschakeld zijn naar een iPad Pro en Macbook is het aantal support calls gereduceerd tot 0. Ook beiden een iCloud abonnementje aangesmeerd van 2,99 per maand voor de backups and Bob's your uncle.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Enige wat ik kan aanraden is: Een Ipad met zo min mogelijk apps er op. Dus vooral bij de basis houden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

NB-1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:09:
@desmond, zij hebben beide hun eigen Samsung Android tablet. Ik wil liever echt geen nieuw OS introduceren, dus ook nog eens (apple/mac) waar ik eerst mijzelf in moet verdiepen en bijblijven en dan hun weer mee moet helpen.
Maak je het jezelf niet gewoon te moeilijk? Hebben je ouders er last van als je dit niet weet?

Ik heb mijn moeder (70+) een IPad en later een iPhone gegeven en ik durf te stellen dat ze er beter mee om kan gaan dan ikzelf.
De grootmoeder (90+) van mijn vrouw heeft een Samsung Android tablet maar dat werkt allemaal maar zo zo vergeleken met een IPad.

Wat al eerder gezegd is, de apps werken over het algemeen vlekkeloos. Backup is ook erg simpel met iCloud. Geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Inderdaad zoals @P_Tingen al concludeerde hierboven is alleen een Ipad niet zo'n optie. Ze hebben er eentje gehad trouwens, de eerste, daarna zijn ze overgegaan op allebei hun eigen Samsung Android tablet. Heb ze daar niet of nauwelijks over gehoord dat dat problemen gaf. Ach, een beetje het enige wat ze daarop doen is ook internetten, dusss...

Ik denk dat ik gewoon eens de Anydesk optie moet uitproberen met ze. Wonen een kleine 65km van elkaar vandaan, dus dan zou dat wel handig kunnen zijn.

Dat synchroniseren met OneDrive kan misschien ook handig zijn, al weet ik dat niet zeker nog ...

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb op de PC van schoonouders Teamviewer staan. Daarmee kunnen we van een afstandje toch even meekijken en zaken rechttrekken waar nodig. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over hoe je ouders hun PC gebruiken en je moet een flink stuk geduld meenemen om zaken uit te leggen (dat is mijn ervaring). De grote uitdaging is dat ze zich voor alle wazige e-mail nieuwsbrieven aanmelden en dan niet snappen dat ze zoveel vreemde spam e-mails krijgen. Gelukkig snappen ze dat ze nergens op moeten klikken en het bankieren gaat nog met overschrijvingskaarten, dus good luck als iemand ze geld afhandig wil maken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

NB-1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:23:
Inderdaad zoals @P_Tingen al concludeerde hierboven is alleen een Ipad niet zo'n optie. Ze hebben er eentje gehad trouwens, de eerste, daarna zijn ze overgegaan op allebei hun eigen Samsung Android tablet. Heb ze daar niet of nauwelijks over gehoord dat dat problemen gaf. Ach, een beetje het enige wat ze daarop doen is ook internetten, dusss...

Ik denk dat ik gewoon eens de Anydesk optie moet uitproberen met ze. Wonen een kleine 65km van elkaar vandaan, dus dan zou dat wel handig kunnen zijn.

Dat synchroniseren met OneDrive kan misschien ook handig zijn, al weet ik dat niet zeker nog ...
Volgens mij zijn jouw ouders trouwens niet de enige eigenwijzen met een ouderwetse kijk op computers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NB-1

NB-1

Koekebakker pur sang

Topicstarter
Klopt wel, ik blijf altijd graag bij het oude vertrouwde. Ook een beetje bang dat nieuwe dingen introduceren het alleen maar moeilijker en oninzichtelijker maakt. En kost mij ook weer moeite om me daar in te verdiepen, en gebruik liever bij hen dus ook dingen (tools/apps/functionaliteit) die ik zelf ook gebruik en bekend mee ben en ervaring mee heb.

[ Voor 72% gewijzigd door NB-1 op 08-07-2024 12:31 ]

5600x / 32GB / 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

NB-1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:29:
Klopt wel, ik blijf altijd graag bij het oude vertrouwde. Ook een beetje bang dat nieuwe dingen introduceren het alleen maar moeilijker en oninzichtelijker maakt. En kost mij ook weer moeite om me daar in te verdiepen, en gebruik liever bij hen dus ook dingen (tools/apps/functionaliteit) die ik zelf ook gebruik en bekend mee ben en ervaring mee heb.
Vwb Windows en Microsoft systemen is het wel echt allemaal een stuk beter en makkelijker geworden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 17:15

PromWarMachine

Forsaken Archer

Mijn moeder (bijna 75) heeft een Android tablet voor NPO Start en Youtube.

Laptop gebruikt ze eigenlijk alleen voor het maken van fotoboeken bij Albelli.
Ik heb haar al 4x uitgelegd hoe ze haar foto's kan organiseren, maar ze staan nog steeds in 32 verschillende mapjes verspreid over de schijf :+

Basic Windows vaardigheden zitten er ook bij haar niet bepaald in. Ik laat 't maar.
Heb Teamviewer geinstalleerd zodat ik er op afstand bij kan en verder redt ze zich vrij aardig.

Je druk maken over de cybersecurity van ouderen is onbegonnnen werk.
Ze snapt heus wel dat ze niet haar bankwachtwoord met derden moet delen, maar dat het onverstandig is om overal 't zelfde wachtwoord te gebruiken, gaat er niet in. 'Anders kan ik het echt niet onthouden hoor'.

Als het aanmaken van een mapje al te lastig is, hoef ik vast niet over een wachtwoordmanager te beginnen :P

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
NB-1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:29:
Bij een Chromebook heb je daar veel minder last van. Geen tools,bijna geen instellingen. Ja kan de meest android apps installeren waardoor veel functionaliteit gelijk is aan je android telefoon of tablet.
Niet voor niets dat deze dingen ook veel op basisscholen worden gebruikt.

Natuurlijk voor grafisch werk met Gimp en 3D prints ontwerpen met FreeCAD en Cura moet je iets anders gebruiken, maar hebben je ouders dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PromWarMachine schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:24:
Als het aanmaken van een mapje al te lastig is, hoef ik vast niet over een wachtwoordmanager te beginnen :P
Gewoon ingebouwde van de browser gebruiken? Dan hoef je helemaal niks te doen en gaat het automatisch goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:33:
[...]

Gewoon ingebouwde van de browser gebruiken? Dan hoef je helemaal niks te doen en gaat het automatisch goed.
Voor oudjes is het bekende schriftje in de la een stuk veiliger dan een wachtwoordmanager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou toch echt die iPad gewoon proberen maar eigenlijk wil je dan ook de telefoontoestellen (vervangen) voor iPhones. Abonnementje erbij voor de fotos en ze hebben altijd alle fotos en bestanden op alle devices beschikbaar, zonder zaken te moeten importeren/ordenen.

Tenzij je ouders een vis in het water zijn met Android. Dan zou ik daar bij kijken hoe je dat kunt versimpelen met bijvoorbeeld combinatie met Google Photos en Drive en niets meer lokaal opslaan.

De oude manier van werken op moderne devices is vaak de bron van frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Voor oudjes is het bekende schriftje in de la een stuk veiliger dan een wachtwoordmanager ;)
Waarom dan? Serieuze vraag, als browser gewoon alles automatisch invult, en je hoeft niks te doen als gebruiker, welk voorbeeld krijg je dan door een schriftje ernaast te hebben waarbij je ook nog eens extra risico hebt bij phishing? (Gezien je browser waarschijnlijk weigert in te vullen, immers andere website, en met schriftje wordt alles netjes ingevuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Waarom dan? Serieuze vraag, als browser gewoon alles automatisch invult, en je hoeft niks te doen als gebruiker, welk voorbeeld krijg je dan door een schriftje ernaast te hebben waarbij je ook nog eens extra risico hebt bij phishing? (Gezien je browser waarschijnlijk weigert in te vullen, immers andere website, en met schriftje wordt alles netjes ingevuld).
Gewoon wegens oud. :+ Voor deze generatie is pen en papier het bekendst en vertrouwd. Dat kun je altijd vinden (want laatje). Een of twee generaties later zal dat wel uitsterven. Net zoals mensen op den duur niet meer met paard en wagen gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:27:
Ik zou toch echt die iPad gewoon proberen maar eigenlijk wil je dan ook de telefoontoestellen (vervangen) voor iPhones. Abonnementje erbij voor de fotos en ze hebben altijd alle fotos en bestanden op alle devices beschikbaar, zonder zaken te moeten importeren/ordenen.

Tenzij je ouders een vis in het water zijn met Android. Dan zou ik daar bij kijken hoe je dat kunt versimpelen met bijvoorbeeld combinatie met Google Photos en Drive en niets meer lokaal opslaan.

De oude manier van werken op moderne devices is vaak de bron van frustratie.
Maar zoals @P_Tingen al schreef, dat lijkt niet te zijn waar ze naar op zoek zijn. Ze hebben al tablets, maar daarnaast willen ze ook gewoon een PC gebruiken.

Wat betreft je laatste zin ben ik het mee eens. Maar daarom laat ze ook op een nieuwe manier werken. Waarbij ik echt niet wil ontkennen dat er geen voordelen aan bijvoorbeeld een iPad of een Chromebook zijn voor simpel gebruik! Gewoon je kan minder kapot maken, en het werkt recht toe, recht aan.

Tegelijk blijf ik er ook bij dat zoals jij al schreef, mensen het moeilijk aan het maken zijn door op een oude manier werken te willen gebruiken op Windows. En hoewel er zeker voordelen zitten tussen bij een iPad / Chromebook, en als mensen echt veel moeite ermee hebben denk ik dat dat goede keuzes zijn, is het wel zo eerlijk een goede vergelijking te doen.

Oftewel niet voor optie B gaan, omdat de backups automatisch gaan, terwijl je specifiek bij optie A niet de backups aan wil hebben (Onedrive). Want met het risico weer als MS medewerker gezien te worden, maar als je op de Androids één keer Onedrive installeert, en het vinkje aan zet om foto's te backuppen, dan staan al je foto's op je telefoon ook op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Elvhenk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:22:
[...]

Gewoon wegens oud. :+ Voor deze generatie is pen en papier het bekendst en vertrouwd. Dat kun je altijd vinden (want laatje). Een of twee generaties later zal dat wel uitsterven. Net zoals mensen op den duur niet meer met paard en wagen gingen.
Maar je hoeft niks te vinden met een wachtwoord manager. Dus ik snap het echt niet. Je hoeft alleen op inloggen te klikken. Ja me moet ze hooguit, als ze nooit de wachtwoord manager aan hebben gehad (wat mij al vreemd lijkt, maar goed), uitleggen dat ze niks hoeven te doen, en alleen op login knopje te klikken.

Edit: En voor volledigheid, ja ik snap als ze echt al hun hele leven hebben gewerkt met het schriftje, nooit de wachtwoord manager van browser aan hebben gehad, gewoon lekker zo houden. Niet iets veranderen wat werkt. Maar als dat niet het geval is, dan zou ik het gewoon mooi op ingebouwde wachtwoord manager houden.

Edit2: Maar "voor deze generatie", we hebben het over 70-jarige hier he, niet 90-jarigen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 08-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Maar je hoeft niks te vinden met een wachtwoord manager. Dus ik snap het echt niet. Je hoeft alleen op inloggen te klikken. Ja me moet ze hooguit, als ze nooit de wachtwoord manager aan hebben gehad (wat mij al vreemd lijkt, maar goed), uitleggen dat ze niks hoeven te doen, en alleen op login knopje te klikken.

Edit: En voor volledigheid, ja ik snap als ze echt al hun hele leven hebben gewerkt met het schriftje, nooit de wachtwoord manager van browser aan hebben gehad, gewoon lekker zo houden. Niet iets veranderen wat werkt. Maar als dat niet het geval is, dan zou ik het gewoon mooi op ingebouwde wachtwoord manager houden.

Edit2: Maar "voor deze generatie", we hebben het over 70-jarige hier he, niet 90-jarigen.
Ik vermoed dat ook een 70-jarige al eerst met opschrijven van wachtwoorden in de weer is geweest, en dat de wachtwoordmanager later is gekomen. Gokje. Mijn vader gebruikt wel opgeslagen wachtwoorden, maar schrijft het voor (zijn gevoel van) veiligheid ook nog op.
Hoewel ik zelf ook al oud AF ben :P, doe ik niet aan schriftjes, maar ik denk dat het een combinatie van voorkeur en gewoonte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Maar zoals @P_Tingen al schreef, dat lijkt niet te zijn waar ze naar op zoek zijn. Ze hebben al tablets, maar daarnaast willen ze ook gewoon een PC gebruiken.
De vraag is alleen willen ze echt geen PC gebruiken? Of is de huidige tablet ervaring niet positief genoeg om de PC links te laten liggen.

Ik ben niet anti PC hoor maar als ze de tablet nu suboptimaal gebruiken (bv onedrive koppeling etc etc) dan neigen ze misschien onterecht alsnog naar de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:15:
[...]

En dan wordt je computer gehackt dmv social engineering, waar die oudjes toch al redelijk vatbaar voor zijn, en ben je al je wachtwoorden zo pats boem in 1x kwijt. Sowieso, ook voor andere mensen, is het opschrijven van een wachtwoord onderop je toetsenbord een stuk veiliger dan welke password manager dan ook. Dieven komen namelijk écht je huis niet binnen om je boekje te stelen. En als ze dat al wel doen is het ook nog eens lastig om dat boekje te vinden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08

hbsJR

All rounder

Kijk eens aan! een topic naar mijn hart. Ik heb de nodige ervaring met een wat oudere doelgroep die een PC gebruikt en dat dingen nog wel eens in de soep loopt. Meeste is al gezegd, maar je kan nog aan het volgende denken:

1. Zorg voor een goede cloud opslagdienst. Ik lees dat ze al een android tablet hebben. Je kan kijken of je daar google cloud licentie kan afnemen. Zo zorg je ervoor dat er altijd een backup te vinden is en dat je makkelijk dingen kan herstellen. Mijn moeder en stiefmoeder zijn toevallig enorm apple gericht, dus met een apple cloud licentie blijven alle foto's goed bewaard.

Als mijn moeder een foto maakt ziet mijn stiefvader het op zijn ipad, macbook en andere mac apparaten. Hun helemaal blij.

2. Hou windows gewoon simpel. Installeer een antivirus, dwing dat alles gewoon automatisch update en geef ze geen administrator account. Tegenwoordig gedraagt Windows zich wel netter. Wel is het super klote dat door updates of door bepaalde dingen de interface verandert. Ook top is dat windows steeds meer popups geeft van installeer X, waar ze in paniek van raken.

3. Ad-blocker draaien met wat andere privacy plugins. Zorg niet dat de boel te streng afgesteld staat zodat ze geen krant meer kunnen lezen, anders krijg je telefoontjes.

4. Family accounts Mijn moeder heeft de neiging om alles duur te vinden. De meerprijs van een family account van bijvoorbeeld spotify, office en meer is de meerprijs mij wel waard. Dan heb je geen pirate shit op de computer en kunnen ze los.

5. Password manager Ik bewaar wachtwoorden die ik weet gewoon in een password manager. Soms krijg ik toch de vraag: WAT IS MIJN WACHTWOORD en dan kan ik antwoord geven. Omdat ze alles apple hebben gebruiken ze de apple keychain, super handig.

6. Stel jouw e-mail in als recovery e-mail Bij meeste diensten kan je een aanvullende e-mail meegeven. Zet dit op jouw e-mail en je kan altijd wachtwoorden herstellen.

7. 2FA gezeik. Als het kan doe ik gewoon ontvang een SMSje, geen zin om te gaan kloten met apps. Ze zijn allemaal brak en te technisch. Vertellen dat je een smsje op telefoon hebt gekregen en dat je die moet overtypen is veel beter uit te leggen dan dat je de app "2fa aan moet klikken" en dat je dan de code binnen 30 seconde moet overtypen.

8. Bij computer vragen bij mij komen . De regel is dat voor alle computer vragen of dingen die via de computer moeten via mij moeten gaan. Ik vertel vaak genoeg over scams of dat mensen je bellen om geld over te maken. Dit is een stuk informeren en ook vertellen dat ze bij twijfels beter mij kunnen komen. Heb liever dat ze me 10x bellen om te vragen of het spam is, dan dat ze 1000 euro overmaken.

En als er wat misgaat dan kom ik gewoon langs en "repareer" ik het gewoon. Met meeste van dit soort zaken voorkom ik 90% van de problemen en krijg ik gewoon de vragen van: Maar hoe zit dit nou. Ik ben gewoon gestopt om hele technische details uit te leggen en dat ze alles moeten snappen. Als de mail werkt, ze op facebook kunnen en foto albums kunnen maken ben ik een happy persoon.

[ Voor 7% gewijzigd door hbsJR op 08-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Moeder mag hopelijk 70 worden in oktober en red zich prima met tablet(alsof het altijd zo is geweest terwijl ze m nog geen jaar heeft)vriend moeder bijna 71 en red zich ook met smartphone en laptop ook wel als het simpel blijft want anders ongeduldig en zet ie m uit.

Moeder probeert wel zelf op te lossen waar hij niet altijd. Met whatsapp red ze zich ook voldoende. Moeder komt uit een depressie ook al is dat al ff geleden, maar des te knapper hoe ze het nu doet. Heb dr toen ook gezegd voor ze aan de mobiel ging jullie kunnen ook de normale telefoon aanhouden als je dat fijner vindt.

Ze wou al veel eerder proberen maar was haar teveel

Als ze er niet meer zijn ga ik er denk ik met weemoed aan terugdenken. Tenzij ik eerder weg val. Vriend van moeder heeft al wel langer smartphone, maar soms lijkt dat niet zo. Laatst zei die jij bent er mee opgegroeid waarop ik zei ik was 13-14 bij de normale en bij de smartphone al ruim volwassen.

Mn tante(moeder dr enige oudere zus)kwam er toen mee dat ik dr eens moest leren appen en 3x raden wie haar niet zoveel appt...
Pagina: 1