Videobellen opties & ervaringen voor dementerende ouder

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
[Note: in overleg met crew eerst hier een topic gestart voor ervaringen en suggesties; het is niet specifiek voor de technische aspecten of apparaatuurkeuze, maar voor ervaringen en suggesties]

Achtergrondschets
mijn moeder is intussen 84, en zoals helaas bij ouderen kan voorkomen, is ze aan het dementeren. Ze woont nog alleen maar dat begint moeilijker te worden, maar zoals ook zo vaak accepteert ze dat zelf niet.

Ik woon zelf in het buitenland (Engeland), mijn oudere broer woont elders in Engeland, en mijn jongere broer woont in het volgende dorp. Tijdens de Covid-pandemie hebben de buitenlandse broers het op zich genomen om elke avond te Skypen (of bellen), zodat ze ons kan zien en horen, en wij haar ook kunnen zien. Dat gebeurt op een Windows computer met een webcam geklemd op de monitor, en ja, met Skype. Zoom/Teams is te moeilijk, Skype gaat tot nu toe nog net. Alleen zet ze vaak de losse luidsprekers uit en hoort ze het niet als we Skypen, en dan moet je bellen en dan pas gaat ze naar de computer toe.

Eerder deze week stond de monitor uit en is een buurmeisje langs geweest (mijn jongere broer is op vakantie), maar dat zijn noodoplossingen. En toen ik ging skypen zag ik een muur of plafond, de webcam is van de monitor af of omhoog gericht. En je kunt niet telefonisch uitleggen hoe ze dat goed moet doen, haar vertellen hoe de stekker er uit moest worden getrokken was al een helse ervaring en ze wordt er diep-ongelukkig van.

We hebben haar geprobeerd een iPad of andere tablet te laten nemen, maar dat wilde ze totaal niet, en touchscreens begrijpt ze niet. Is dus geen optie, en er zijn teveel mogelijkheden waarmee ze het kapot/non-actief zou kunnen krijgen, en daar waar ik de PC nog kan overnemen met Chrome Remote Desktop, is dat bij een tablet niet mogelijk.

de vraag / vragen
Zijn er mensen met ervaringen/tips of suggesties over hoe dit het beste aan te pakken? Hoeft niet specifiek de techniek of apparaat te zijn :)

Ik heb op Dementie.nl: Leer je naaste beeldbellen gekeken, maar ik denk dat we dat stadium al voorbij zijn. Dingen die vroeger gingen lukken nu niet meer.

Waar ik zelf aan zit te denken
- Ideaal zou zijn een soort van tablet, maar waar de ontvanger geen actie hoeft te ondernemen, het belletje wordt aangenomen en ze ziet het of niet. Moet je wel uitkijken met dat het geen "spioneren" wordt. Ook moet het ding vergrendeld zijn zodat ze niet aan de instellingen kan komen.
- Als het een tablet is, dan moet die aan een oplader hangen, want je kunt er niet vanuit gaan dat ze het ding zal opladen. Dat maakt het stationair.
- als het mogelijk is om het van afstand over te nemen (volume aanpassen etc), dan zou dat fantastisch zijn.

Dit is bedoeld als een open discussie, vast bedankt voor de suggesties :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Ik zit momenteel in het buitenland en kwam een reclame voor Facebook Portal voorbij. Dat lijkt op een oplossing wat je zoekt denk ik. Alleen zie ik dat die niet meer door Meta/Facebook verkocht worden, maar blijkbaar nog wel via retailers (waar de reclame van was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:38
Goede vraag en ik ben bang dat ik met mijn moeder hetzelfde mee ga maken. Ze is net 80 geworden. Niet dementerend (al heb ik soms mijn twijfels of dat begint), maar niet heel handig met techniek. Wel kan ze WhatAppen en een klein beetje gebruik maken van de iPad.

Videobellen hebben we wel eens geprobeerd. Via WhatsApp, aangezien dat voor haar bijna hetzelfde gaat als mobiel bellen. Alleen soms zien we eerst alleen haar oor en moeten we roepen dat ze naar de telefoon moet kijken.

Op de iPad is het wel eens gelukt met FaceTime. Wel moeten we dan van te voren bellen via haar vaste lijn, zodat de de iPad uit de la van het kastje naast haar kan halen. Maar ook hier moeten haar oproepen, want een gesprek starten lukt haar niet.

Ik lees nu pas je laatste alinea dat opladen ook een ding is. In dat geval heb je weinig aan mijn tips. Zou het kunnen met een Google Hub? Dan kan ze met een stemcommando opnemen (hey google, beantwoord gesprek). Al wordt dat ook lastig misschien met haar dementie (of zoals mijn moeder "google" niet kan uitspreken).

Succes met de zoektocht. Ik lees wel even mee. Handig voor later.

[ Voor 4% gewijzigd door Cass Casey op 24-08-2023 15:33 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:30:
Ik zit momenteel in het buitenland en kwam een reclame voor Facebook Portal voorbij. Dat lijkt op een oplossing wat je zoekt denk ik. Alleen zie ik dat die niet meer door Meta/Facebook verkocht worden, maar blijkbaar nog wel via retailers (waar de reclame van was).
Ja, de Facebook Portal was een van de apparaten waar ik aan dacht, maar kon de naam niet meer vinden. Zal nog eens kijken.

Er zijn ook apparaten die op de TV gaan, dat is ook een optie, die staat vaak zat (keihard) aan. Er is meer dan Oostindische doofheid nu ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Webcam is op te lossen door een webcam aan te schaffen met zo'n standaard camera schroefje, die kun je op een vaste mount ergens vastmaken zodat hij niet kan vallen of verplaatst kan worden. Daarnaast kun je AnyDesk installeren of bijv. een PiKVM kopen om haar PC te besturen in het geval van softwareproblemen.

Een Nest Hub Max met camera is ook een oplossing, maar die zijn hier lastig te krijgen en niet goedkoop. Dan kun je via Duo bellen en gaat eigenlijk alles automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:38
Zelf ook dit issue met onze Oma wel eens gehad.
Wij hebben toen een tablet gekocht, en alhoewel ze het wel leuk vindt om foto's te kunnen zien van alle (achter)(klein)kinderen, doet ze er verder bar weinig mee. Videobellen lukt haar echt niet.

Als ik nu google kom ik een Komp tegen. Die lijkt heel simpel gemaakt te zijn met precies deze insteek. Wellicht is dit wat.

don't mind me

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Oon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:50:
Webcam is op te lossen door een webcam aan te schaffen met zo'n standaard camera schroefje, die kun je op een vaste mount ergens vastmaken zodat hij niet kan vallen of verplaatst kan worden. Daarnaast kun je AnyDesk installeren of bijv. een PiKVM kopen om haar PC te besturen in het geval van softwareproblemen.

Een Nest Hub Max met camera is ook een oplossing, maar die zijn hier lastig te krijgen en niet goedkoop. Dan kun je via Duo bellen en gaat eigenlijk alles automatisch.
We willen eigenlijk weg van de computer, te bewerkelijk. Ze had de monitor een keer uitgezet en wust niet hoe die weer aan moest. Teveel kabels die ze eruit kan trekken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:28
Gelijkaardig verhaal hier, alleen een flink stadium verder. Jouw vraag is bij mijn moeder al niet meer van toepassing.

Geen ervaringen met dit specifiek, omdat we er voor gekozen hebben om dichtbij te gaan wonen, zodat dagelijks contact en zorg mogelijk blijft.

Voor zover ik weet is er geen kant-en-klare oplossing specifiek voor dit soort gevallen. (Kans is groot dat iemand me hierin corrigeert. Ik ken deze markt totaal niet)

Als ik zo luidop denk, dan lijkt me een techneuten-oplossing zo slecht nog niet. Alles automatiseren en vanop afstand bedienbaar maken. Je prepareert de computer en webcam en zorgt ervoor dat deze volledig vast en onverplaatsbaar staan. Daarna installeer je een VoIP client die voorspelbaar en stabiel is. Wanneer je wil bellen accepteer je zelf de binnenkomende call op de computer via een VNC verbinding. Achteraf beëindig je hem ook zelf. Je moeder hoeft dan op geen enkel moment de computer aanraken. Die kan zelfs volledig afgeschermd in een kist zitten met een plexi-raampje voor het scherm.

Het nadeel is uiteraard dat de computer dan 24/7 op moet staan. Maar misschien valt hier ook wel een mouw aan te passen door middel van WOL?

Sterkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
Pindakaas schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:54:
Zelf ook dit issue met onze Oma wel eens gehad.
Wij hebben toen een tablet gekocht, en alhoewel ze het wel leuk vindt om foto's te kunnen zien van alle (achter)(klein)kinderen, doet ze er verder bar weinig mee. Videobellen lukt haar echt niet.

Als ik nu google kom ik een Komp tegen. Die lijkt heel simpel gemaakt te zijn met precies deze insteek. Wellicht is dit wat.
Beetje off topic, maar toch deze tip als het om foto's gaat: vlak voordat mijn vader overleed (1 september is het drie jaar), kocht ik een Frameo digitaal fotolijstje. Die staat nu nog steeds bij mijn moeder. Mijn zus, broer, ik en de kleinkinderen zetten daar zo nu en dan via een app nieuwe foto's of korte filmpjes op. Vind m'n moeder fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:58
Ook al schrijf je dat ze geen iPad wil, je wens op iets te hebben dat automatisch opneemt is daarmee wel mogelijk. Met Automatisch Beantwoorden neemt de iPad een inkomende FaceTime oproep na een instelbaar aantal seconden op, zie: https://support.apple.com.../ipad/ipad3287d76b/ipados. Het is ook te koppelen aan bijvoorbeeld een vaste bluetooth speaker zodat ze hem ook hoort (overgaan).
Wellicht dat als je de iPad introduceert als alleen het apparaat op met familieleden te bellen dat de aversie dan minder groot is...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Knopsje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:21:
Ook al schrijf je dat ze geen iPad wil, je wens op iets te hebben dat automatisch opneemt is daarmee wel mogelijk. Met Automatisch Beantwoorden neemt de iPad een inkomende FaceTime oproep na een instelbaar aantal seconden op, zie: https://support.apple.com.../ipad/ipad3287d76b/ipados. Het is ook te koppelen aan bijvoorbeeld een vaste bluetooth speaker zodat ze hem ook hoort (overgaan).
Wellicht dat als je de iPad introduceert als alleen het apparaat op met familieleden te bellen dat de aversie dan minder groot is...
Ah, dat is goed om te weten. Ik ben zelf iemand die geen enkel Apple product heeft, en ik zie dat ik geen facetime call kan starten zonder een iPhone, dat is wel lastig.

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:28
Een dementie klok? Wel ook prijzig, zeker omdat je volgens mij een abbonnement nodig hebt, maar deze hebben wij nu voor mijn moeder. Wel alleen de klokversie, zelf is ze op tijd aan de mobiel begonnen en we kunnen nu (nog) via whatsapp videobellen (zo goed en zo kwaad als dat gaat)

https://www.alzheimer.shop/Bbrain-Dementieklok-D2

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Ik heb een Komp tablet neergezet, dit werkte prima. Zodoende was er wel contact. Kost wel wat.
https://www.noisolation.com/nl/komp

• Cass Casey
gambieter schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Ah, dat is goed om te weten. Ik ben zelf iemand die geen enkel Apple product heeft, en ik zie dat ik geen facetime call kan starten zonder een iPhone, dat is wel lastig.
Dit iets ? https://support.apple.com/nl-nl/HT212619

Niet geprobeerd, maar bel jezelf vanaf de iPad, bewaar de link die je ontvangt en probeer daarmee eens een nieuw gesprek te starten.

[ Voor 16% gewijzigd door Cass Casey op 24-08-2023 17:38 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:38
Cass Casey schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Beetje off topic, maar toch deze tip als het om foto's gaat: vlak voordat mijn vader overleed (1 september is het drie jaar), kocht ik een Frameo digitaal fotolijstje. Die staat nu nog steeds bij mijn moeder. Mijn zus, broer, ik en de kleinkinderen zetten daar zo nu en dan via een app nieuwe foto's of korte filmpjes op. Vind m'n moeder fantastisch.
Ja wij hebben dus bij oma een lenovo(?) Tablet met dock gekocht. Hebben we zo ingesteld dat alle foto's uit de galerij als slideshow in beeld komen tijdens de screensaver in het dock. Wij kunnen dus 'gewoon' via WhatsApp foto's sturen en dan komen ze gelijk bij haar in de slideshow.

Maar videobellen is echt een stap te ver. Whatsapp vindt ze veel te spannend.

don't mind me

Pagina: 1